Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Kalender

Vali ajavahemik Ava kalender

Alates:

Kuni:

Sulge X

Vaata tulemusi:

Otsi stenogramme

Kui soovid kindla päeva või ajavahemiku stenogrammi, vali kalendrist kuupäev või vahemik ning klikka „Otsi“ nupul. Kui soovid oma otsingut täpsustada, siis kasuta enne „Otsi“ nupule vajutamist all olevaid valikuid. Sisuotsing peab olema vähemalt 3-täheline.

Otsi stenogramme

Tühista
header-logo

Stenogrammid

Stenogrammid: 251 Ava/Sulge kõik
12.09.2024 / 10:00 XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

09:58 Istungi rakendamine

Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! Rahanduskomisjon algatab Riigikogu otsuse "Audiitori nimetamine Riigikontrolli 2024.–2025. aasta tegevuse kontrollimiseks" eelnõu. Eelnõu on üle antud ka digitaalselt.

Loe lähemalt

29.07.2024 / 10:00 XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk Vaata täpsemalt

10:17

Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Head kolleegid, tere hommikust! (Saalist öeldakse midagi.) Head kolleegid, kas te kuulete mind nüüd paremini? Tere hommikust! Ei kuule?

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Tere hommikust! Nüüd on hästi kuulda? Selge pilt. 

Käesoleva aasta 22. jaanuaril Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõu eesmärk on kehtestada 2025. aasta algusest mootorsõidukimaks, et suunata inimesi kasutama vähem saastavaid sõidukeid ja koguda vahendeid riigi kohustuste täitmiseks. Ni... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et Reformierakond ei ole kunagi röövinud kõige vaesemaid kodanikke. Kõige vaesemad kodanikud on need, kes on ühel või teisel põhjusel sunnitud elama riigi toetustest, mille jaoks tuleb koguda makse.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nendel sentidel, mida te lugesite, on laiem taust kui mootorsõidukimaks. Need tulenevad muudatustest sotsiaalhoolekande seaduses ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduses. Nimelt, siiani on puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduses olnud toetuse suurus määratud määraga. Nende muudatusettep... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma ei lugenud seda uudist ja ma ei oska neid numbreid, mis te ette lugesite, kuidagi kommenteerida. Kui ma ülikoolis käisin, oli seal selline professor nagu Janno Reiljan, kes kõikide arvude kasutamisel nõudis, et tehtaks endale enne selgeks, kuidas arvutused on tehtud, kust andmed on võetud ja k... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Tehnilistel põhjustel ei jõuta andmebaasi korrastada nii, et toetuste tõus saaks tulla 1. jaanuaril 2025. aastal. Seetõttu nähakse eelnõuga ette ühekordne lisatoetus esimesel poolaastal mootorsõidukimaksu hüvitamiseks, nagu ma ette lugesin, neljale sihtrühmale: raske ja sügava puudega lastele nin... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, ma mäletan teie küsimust, loomulikult, uuesti arutamisel. Palusin kultuuriministrilt memo selle kohta, kuidas Kultuuriministeerium on mõelnud soodustada vanade autode hoidmist. See teema tõstatus väga teravalt ka eelnõu esimese versiooni [kontekstis]. Mul on kaheksa kõige suuremat autokollek... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Seaduse uuesti menetlemisel lähtusime me eelkõige nendest märkustest, mida president tegi oma välja kuulutamata jätmise otsuse tekstis. Me vanasõidukite teemat, lasterikaste perede teemat ega ka võistlussõidukite teemat ei avanud selle menetluse käigus. Eks need on poliitilised arutelud ja neid s... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

See on seletuskirjas, ütlesite, lehekülg 16. Huvitav! Mul on siin EKRE muudatus… Aa, need on muudatusettepanekud. Vabandust! [Lehekülg] 16 punkt 7. Jaa, jaa, nüüd nägin. Nägin, nägin. Kuna esimest korda võttis Riigikogu selle vastu 12. juunil 2024. aastal, siis ma arvan, et tegemist on lihtl... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et selle eelnõu puhul on tegemist seaduseelnõuga, mida on väga, väga palju erinevatest aspektidest analüüsitud. Riigikogu menetluse käigus on seda ka analüüsidest lähtuvalt väga, väga palju muudetud. Ühesõnaga, öeldakse, et keskmist perekonda ei ole olemas. Ma ei oska öelda, missugune o... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Konkreetselt, mis puudutab puuetega inimesi, siis puuetega inimeste toetuste tõus tuleb koos mootorsõidukimaksu kehtestamisega. Abivahendite loetelu [täieneb], riigi osalus suureneb ja ka abivahendi saamise tingimused leevenevad nii, et abivahendit on võimalik taotleda vastavalt arsti [antud] ter... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Inimestele on öelda seda, et riik on juba päris mitu aastat kulutanud avalikele teenustele rohkem, kui maksu kogunud. Lisaks Euroopa Liidu toetused. Meie teed on saanud juba üsna heaks. Ma arvan, et koos Euroopa Liidu toetustega kokku on kapitaalmahutused teedesse vähemasti samas suurusjärgus kui... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, miskipärast ei ole Kultuuriministeeriumi ülevaates ühegi üle 300 autoga eramuuseumi kohta andmeid. Võib-olla nad ei tea nende olemasolust. Ma ei oska seda kuidagi kommenteerida. 

Seda vanasõidukite asja ja restaureerimisel olevate sõidukite küsimust arutati rahanduskomisjonis küll... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Me tegelesime komisjonis seekord ainult nende aspektidega, millele president tähelepanu juhtis. Kõiki muid aspekte peab arutama hiljem. Ja need arutelud võivad olla täiesti adekvaatsed siis, kui autoregister on saanud kummitusautodest juba klaariks ja me oleme saanud õige autoregistri. Ma ei ütle... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Sellel maksul on keskkonnamaksu tunnuseid. See tähendab seda, et CO2 heide on üks maksukomponent. Sõiduki raskus on teine komponent. [Eesmärk on see], et inimesed valiksid kergema sõiduki, mis kulutaks vähem teid ja kasutaks vähem materjale. Muidugi on sellel ka varamaksu komponent, mi... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma küll ei saa öelda, et lasterikkaid peresid nüüd karistatakse. Eesti sotsiaalkulud eelarves on üldiselt Euroopa Liidu riikide võrdluses suhtena SKP‑sse lõpust kolmandal kohal, aga peretoetused sotsiaaltoetuste hulgas on Euroopa Liidu top kolmes. Ma arvan, et valitsus kogub makse ja on si... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et Euroopa Liidu toetuste osakaal Eesti riigieelarves on olnud peaaegu 20%. Ma arvan, et Euroopa Liidu toetuste teiste riikide toetused Eesti riigieelarves on ikkagi suurusjärgus 10% võrreldes näiteks kogutavate maksudega. Eesti on saanud väga-väga palju välisabi. 

Ja mis puu... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kunagi teie kolleeg Siim Valmar Kiisler väga propageeris kahte elukohta rahvastikuregistris. Tänapäeval on paljudel inimestel Eestis mitu elukohta, sealhulgas mul endal. Üks on hõreasustuspiirkonnas, teine on siin Tallinna kesklinnas, kus ma töö ajal olen. Kuidas sellisel puhul neid maksusoodustu... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa. Andmebaaside ümberehituse tõttu puuetega inimeste sotsiaaltoetused tõusevad 1. juulil 2025. aastal. Ja ma arvan, et andmebaaside kohandamise kulu – kuna minnakse määralt üle absoluutarvule ja sotsiaaltoetused tõusevad – on see 400 000‑eurone kulu. Ma julgen nii arvata.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Puuetega inimeste soodustusteks on arvestatud 9,1 miljonit. Minu arvates sai see tabel seletuskirjas ka välja toodud. Aga kogu menetluskulude osas jään praegu vastuse võlgu, eriti kohtukulude osas. Kohtukulusid ei ole kindlasti prognoositud.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Maksulaekumiste prognoosid olid esialgse lugemise seletuskirja juures. Ma neid peast ei suuda praegu tsiteerida, aga te saate neid vaadata. Aga see on, ütleme, pereti ja kohaliku omavalitsuse mõistes väga … Iga pere on erinev. Mina näiteks tean Saarde valda, kus koolibuss käib põhimõttelisel... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et toetused lähevad täpsemini abivajajateni siis, kui neid hinnatakse vajaduspõhiselt sotsiaalsüsteemi kaudu, mitte ei anta maksusoodustusi ja maksuleevendusi maanteeameti ja maksumaksjate registri kaudu automatiseeritult. Makse tuleb toetusteks koguda nii, et me kogume neid ühtlaselt j... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Sellist arutelu ei olnud. Arutelu käis selle üle, kuidas presidendi märkuseid arvesse võtta ja eelnõu paremaks teha.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Riik on ühishüve ja riik on kodanike jaoks. Riiki ja ühishüvesid, riigi teenuseid, julgeolekut, territooriumi hoitakse maksuraha eest. Mootorsõidukimaks on üks viis maksuraha koguda, et meil oleks tugev riik.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma ei oska öelda. Minu põhielukoht on ka maal ja ma ei oska öelda. Mul on maal kättesaadavad side, teed ja elekter, kõik täpselt samadel alustel, mis Tallinnas. Ma ei oska sellele küsimusele vastata.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ütleme, personaalset riiki ei ole tõesti ma maksukogumisel niivõrd palju välja toonud kui kogutud maksude kasutamisel. Ma olen küll mitmeid kordi viidanud toetuste vajaduspõhisusele ja personaalsele lähenemisele, sest üldiselt on inimeste toimetulekuraskused erinevad ja nad vajavad personaalset l... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Põhikoolikorraldus on kohaliku omavalitsuse ülesanne. Mina tean palju omavalitsusi, kes seda suurepäraselt korraldavad. Ma juba ühe näite tõin ka. Koolitransport on samuti kohaliku omavalitsuse korraldada. Ma tean omavalitsusi, kus on väga suured vahemaad, vähene asustustihedus, kolm kuni viis in... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

See on minu teadmine, sest valimispiirkond, kus ma töötan, on väga hõreda asustusega, Lääneranna ja Saarde. Ja ma tean konkreetseid juhtumeid, kus kohalik omavalitsus on niimoodi lahendanud olukorra, et õpilane saaks kooli või huvikooli.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Liiklusõnnetuste seos autode vanuse või ka suurusega? Ma küll ei tea, et seal seos oleks. Vähemasti rahanduskomisjonis sellest juttu ei olnud. Seda, et liiklusõnnetuste arv on seotud auto kaaluga, ma kuulen esimest korda.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa. Ütleme, analüüsimise tulemusena Keskerakond vist ei jõudnud jälgida, et vahepeal on eelnõu numeratsioon muutunud. Te tegite muudatusettepanekuid sellise paragrahvi kohta, mida seaduses polegi. Põhimõtteliselt [tegite] rida muudatusettepanekuid sellise teksti kohta, mis Riigikokku sisse tuli,... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kui te ütlesite, et see vahemaa on 20 kilomeetrit, siis ma ikkagi ütlen, et koolitransport on kohaliku omavalitsuse korraldada. Ja see (Hääl saalist.) on pigem selle kohaliku omavalitsuse volikogu arutelu kui mootorsõidukimaksu arutelu.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Põhiseadus annab (Hääl saalist.) Riigikogule õiguse kehtestada makse. Põhiseaduses on ka välja toodud, et maksuküsimusi rahvahääletusele panna ei tohi.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Minu teada on Eesti sõidukid praegu liikluskindlustusega kindlustatud, aga see on hoopis teine probleem. Selle menetluse käigus me seda teemat ei puudutanud ja mul ei ole andmeid, et teile vastata. Seda tuleks küsida liikluskindlustusfondist.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Me ei arutanud seda komisjonis. Aga õigusriigis on tõepoolest inimesel võimalik halduskohtusse pöörduda. Ja on võimalik, et tuleb ka palju pöördumisi. Aga Riigikogu ülesanne on seadusi menetleda ja riigile tulubaasi seaduste ja maksude kaudu luua. Me peame vaatama, et me teeme seda õigesti ja õig... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jah, ma tegelikult ennist Aivar Kokale selgitasin, et see tõus sentide võrra on üksnes ümardamine, sest puuetega inimeste sotsiaalkaitse seaduses otsustati [teha muudatus] – Sotsiaalministeerium selle meile tõi ja ka tutvustas seda rahanduskomisjonis –, et puuetega inimeste toetused ei ole edaspi... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

See ei ole ainus eesmärk. Ma ennist siin seletasin, et mootorsõidukimaksul on ka varamaksu tunnuseid ja me peame riigi tulusid koguma. Aga ma kaldun arvama, et mootorsõidukimaksu seadus nii üldist ja agregeeritud näitajat ilmselt ei mõjuta.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Võrdleme teiste riikidega. Eesti tahab olla Põhjamaa, eestlased tahavad oma riigilt sotsiaal-, tervishoiu- ja kõiki muid teenuseid sarnaselt Põhjamaadega. Põhjamaades inimesed maksavad ja suudavad maksta makse üle 40% SKT-st. Eestis on tänase seisuga see protsent kusagil 34–35% juures. Me tegelik... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma mälu järgi ütlen, et selles seletuskirjas oli 400 000 eurot.

Loe lähemalt

15.07.2024 / 10:00 XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk Vaata täpsemalt

10:12

Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud mootorsõidukimaksu seaduse (364 UA) uuesti arutamine


Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas presidendi poolt välja kuulutamata jäetud mootorsõidukimaksu seaduse uuesti arutamisega seonduvat kahel erakorralisel istungil: 1. ja 8. juulil. Komisjon otsustas konsensuslikult mitte toetada seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmist, mis ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Makse tuleb koguda selleks, et riiki pidada, ja autode kasutamisega on seotud küllalt suur hulk kulusid ja ka väliskulusid. Autode tootmine kasutab keskkonda. [Autode kasutamiseks] on vaja teid, peale selle on vaja õiguskorda, liikluseeskirja, liikluspolitseinikke, mille jaoks tuleb koguda makse.... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jah, ajakirjanikud on minu käest küsinud, kas jõustub 1. jaanuaril või mitte. Aga see on täiskogu otsus. Ma kindlasti nii julge ei ole, et ette öelda veel enne menetluse algust, kuidas täiskogu otsustab. Rahanduskomisjonis tuleb see arutelule siis, kui esitatakse muudatusettepanek muuta sead... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, see on väga sisuline ja põhimõtteline küsimus. Ühest küljest, ütleme, on see keerukas ja vajab arusaamist juriidikast – rahanduskomisjoni liikmed valdavalt ei ole juriidilise haridusega – ja seetõttu ma lugesin üsna detailselt ette Hent Kalmo seisukoha, mida ta avaldas rahanduskomisjonis, ja... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma kindlasti ei nõustu teiega. Ma arvan, et meil on riigi rahandusest ülevaade olemas, Riigikontroll on riigi raamatupidamise aastaaruande ilma märkusteta kehtestanud. Ja kui tegeleda eelarvega põhjalikult, siis tegelikult sellest on võimalik aru saada, aga, ütleme, pealiskaudsel vaatlemisel ta e... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kui ma ütlesin, et ma arvan, et eelarve on korras, siis ma ütlen, et ma arvan mäletavat, et Martin Helme rahandusministrina tegevuspõhist eelarvet tutvustas ja juurutas. See arvamus oli selle kohta. Põhiseaduskomisjoni … Sellest on nüüd hulk aega ja ma ei mäleta põhiseaduskomisjoni kirja sis... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma kordan uuesti seda, et ma ei mäleta põhiseaduskomisjoni vastuse detaile praegu peast täpselt, aga põhiseaduskomisjoni läks see eelnõu siis, kui ta Riigikokku tuli, enne teist lugemist. Ja seal oli mootorsõidukimaksu vabastuse üks erisus – neid oli rohkem, oli diplomaatiline korpus, olid alarms... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jah, võib-olla oleks olnud mõistlik küsida seda põhiseaduskomisjonist uuesti. Ma mõtlesin seda ka eelmise küsimuse kuulamise ja vastamise ajal. Praegusel juhul see ilmselt ei oleks andnud teistsugust tulemust, kuna algses eelnõus oli selline lahendus sees, et ümberehitatud füüsiliste isikute sõid... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, praegu on nii, et mitte ühest kohast ei võta ja teise kohta ei anna, vaid puuetega inimesed saavad oma toetuse kätte mitte maksuerisusena, vaid sotsiaaltoetusena. Selline on minu teada praegu plaan. Needsamad inimesed saavad selle hüve mitte maksuerisusena, vaid toetusena. Selles mõttes see ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et te peate silmas võistlussõidukeid, mis autohaagises viiakse võistlusplatsile. Aga nad tegelikult ikkagi keskkonda koormavad. (Saalist täpsustatakse.) Aa, muuseumeid peate silmas. Jah, kui auto on eksponaat ja ta ei ole autoregistris, vaid ta on muuseumieksponaat, siis minu teada sell... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kultuuriministeerium on lubanud muuseumide tarbeks töötada välja eraldi meetme.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mis puudutab seda "puhu tuul ja tõuka paati", siis paate mootorsõidukimaksu eelnõu ei puuduta.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kui te nüüd soovisite võrrelda opositsiooni ettepanekuid presidendi osutusega põhiseadusliku riive kohta, siis siin joonistub tegelikult välja [erinevus]. Opositsioon tegi 831 muudatusettepanekut, ma ei tea, 1 euro ja 0,01% kaupa – neid ei ole võimalik niimoodi arutada. Aga president ütles poolte... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma olen kindel, et see maks toetub mitmele jalale. Sealhulgas on arvesse võetud keskkonnaaspekt: näiteks süsinikuheide on üks komponent selle maksu arvestamises ja teine komponent on mass, sest raskemad autod kulutavad teid rohkem. Ja ka sotsiaal-majanduslik mõõde on arvesse võetud, et mitte kõik... Loe lähemalt

19.06.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung Vaata täpsemalt

10:09

Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! Eelnõu kolmandat lugemist ettevalmistav arutelu toimus rahanduskomisjoni istungil üleeile, ei, eile, 18. juunil. Ja tuletan ka meelde …

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kas nüüd on paremini kuulda?

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma alustan siis uuesti algusest. Kõnealuse riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu valmistati rahanduskomisjonis kolmandaks lugemiseks ette käesoleva aasta 18. juuni istungil ehk eile. Tuletan ka meelde, et eelnõu näeb ette valitsussektori puudujäägi vähendamise sel aastal alla 3% SKP‑st Eur... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, ma arvan, et see annab härra Reinsalule hea võimaluse neid asju üle küsida, mida ma just proovin selgitada.

Rahanduskomisjon jättis tulenevalt eeltoodust kolm loetletud ja kirjeldatud Isamaa fraktsiooni esitatud muudatusettepanekut läbi vaatamata ja ei lisanud neid muudatusettepanekute... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nii. Ma julgeksin siiski öelda, et see on meie eelmise aasta eelarve. Nimelt, eelarve andis Riigikogule üle minu eelkäija. Ja see eelnõu, 2023. aasta riigieelarve eelnõu, leidis siin saalis kõikide fraktsioonide toetuse. Nii et, härra Reinsalu, teie olite valitsuses, mis selle üle andis, ja ka Is... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kui nüüd vaadata neid Isamaa muudatusettepanekuid – ma proovin vahepeal need ka üles leida, et mul tekstina oleks ees, millest te räägite –, siis üks nendest on selline. Muudatusettepanek nr 1: vähendada keskvalitsuse kulusid täiendavalt 200 miljoni võrra, kusjuures ei vähendata riigikaitsek... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Seda lisaeelarvet on, ma arvan, nüüd läbi räägitud ju kuude kaupa ja ma loodan, et ametnikud on meile esitanud korrektse eelarve. Ma olen üsna kindel, et selles eelarves – see on ka küllalt väike ja väga pikalt läbi räägitud – ei ole neid vigu.

Ma ei süüdistanud sugugi Reinsalu. Kui Reinsal... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kõige rohkem mõjutab maksuküür neid inimesi, kes teenivad palka vahemikus 1200–2100 eurot. Võtame hästi praktilise näite. Näiteks töötab ühes hooldekodus hooldaja ja saab 1200 eurot palka – me kõik nõustume, et see on kõvasti alla mediaanpalga, see on kõvasti alla keskmise palga ja tegemist on üs... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nii palju, kui riigikaitsekulud on tõusnud viimastel aastatel, kui peaminister on olnud Reformierakonnast Kaja Kallas, ei ole riigikaitsekulud tõusnud minu arvates kunagi varem. Need ulatuvad üle miljardi. Need on läinud … 2% oli see, milleni me küünitasime umbes kümme aastat tagasi, ma mäle... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan küll, et nüüd, kui me oleme näinud kahel järjestikusel aastal palgatõusu üle 10%, muutuvad tööjõumaksud, mis Eestis on võrreldes teiste Euroopa Liidu riikidega üsna keskmised. Me ei ole kõrgemate tööjõumaksudega kui Euroopas keskmiselt. Aga me kaotame ja oleme ilmselt kaotanud konkurents... Loe lähemalt

14.06.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung Vaata täpsemalt

10:08

Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu nr 456 teist lugemist ettevalmistav arutelu toimus rahanduskomisjoni käesoleva aasta 13. juuni istungil.

Ütlen siis lühidalt, mida eelnõu ette näeb. Valitsussektori puudujäägi vähendamiseks sel aasta... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma nüüd ei hakka meelde tuletama, ma ei jätnud päris hästi meelde, mis numbreid te ette lugesite. Need olid vist 144 miljonit ja 5 miljonit. Kui 144 miljonit tuli ülekandmise teel juurde ja 5 miljonit võeti maha, siis ülekandmise tulemusel 139 miljoni euro võrra see sihtotstarbeline reserv, nagu ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Seal võib olla seos, aga ei pruugi. Võib olla võimalik kaasata samas mahus välisinvesteeringuid väiksemate kulutustega.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, see on hea küsimus. Küsimus tuleks võib-olla esitada arupärimise käigus Tiit Riisalole. Ta oskab põhjendada, miks ta sellised otsused oma haldusalas tegi. Aga see on täpselt samamoodi nii, et rohkem reklaami ei too teinekord rohkem turiste, nagu me oleme selliste kampaaniate puhul mõnikord e... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

See konkreetne eelnõu, nagu ma juba tutvustuses ütlesin, lahendab seda probleemi, et 2024. aasta eelarve [puudujääk] mahuks Euroopa Liidu defitsiidile seatud piirmäära ehk 3% sisse. See konkreetne eelnõu on tehtud selleks. Selle eelnõuga riigieelarvet vähendatakse, riigi kulusid kärbitakse, inves... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Minu arvates on Riigikogul aega piisavalt. See esialgne dokument on 33 lehekülge, jah, 33 lehekülge. Selle loeb iga Riigikogu liige mõttega läbi umbes kolme tunniga. Ma olen seda teinud, ma kinnitan teile seda. Seda ei pea pähe õppima. Aga me menetlesime 2024. aasta eelarvet eelmisel aastal ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nagu ma juba selgitasin, see on üsna lihtsalt võimalik. Eraisikute eelarvetega ei ole üldiselt kohane riigieelarvet võrrelda, samuti mitte eraettevõtete eelarvetega. Aga mis puudutab aastavahetuse jääki, siis ma ei usu, et keegi meist 31. detsembriks, enne kui vana-aasta kellad löövad, eelar... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, ma kuulsin ka raadiouudistest, et sa väitsid, et tegelik jääk oli palju suurem, ma ei tea, 1,5 või 2 miljardit eurot. See summa sul pisut ka muutub, nii 500 miljoni kaupa. Aga ma kaldun arvama, et me räägime erinevatest asjadest. 750 miljonit on eelarve eelmise aasta jääk, mis kantakse üle, ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kahe lugemise vahel komisjonis Sotsiaalministeeriumi valitsemisala kärpeid ei arutatud. Kui nüüd lugupeetud kolleeg ütles, et ma ei ole seda lugenud, siis ma tegin selle koha lahti. Valitsemisala asutuste tegevuskulusid vähendatakse 929 070 eurot, [vähendatakse ka] strateegilise partnerluse ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma pean natukene täpsustama seda, kui ma ütlesin, et üks Isamaa fraktsiooni ettepanek ei jõudnud muudatusettepanekute loetellu sellepärast, et vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele ei vaata komisjon nõuetele mittevastavaid muudatusettepanekuid läbi ega kajasta neid muudatusettepanekute ... Loe lähemalt

13.06.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

11:14 Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne video-link-logo

Annely Akkermann:

Suur tänu, hea juhataja! Austatud ettekandja, suur tänu ettekande eest! Siin saalis on vahepeal olnud jutuks trahvide temaatika. Miljon eurot tundub ühest küljest suur [summa], aga võrreldes teie poolt järelevalvatavate varade mahtude ja riskide mahtudega, on see 1 miljon eurot väga väike su... Loe lähemalt

12.06.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

16:10

Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Austatud juhataja! Head kolleegid! Kellele meeldiks maksutõusud? Kindlasti mitte maksumaksjale, ammugi mitte poliitikutele, kes parema meelega koguks populaarsust hoopis maksulangetustega. Uskuge mind, palju parema meelega langetaks makse, nagu me langetame keskmise palgaga töötavate inimeste mak... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mootorsõidukimaks muutus maksumaksjale talutavamaks mitmes aspektis. Esiteks, registreerimistasu määrasid alandati. Panuse vähendus kehtib kõikidele M- ja N-kategooria sõidukitele. Välismaale viimisel on võimalus kuni 10-aastase sõiduki registreerimistasu tagasi saada, et registreerimistasu ei ku... Loe lähemalt

20:47

Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Ma tegelikult tulin appi Jürgenile. Ma loen selle lause ette. Kui ma lähen natuke üle aja, siis palun lubage. Paragrahv 81 ütleb praegu seaduses, et kui maa maksustamisperioodi maamaksu summa on vähemalt 10% suurem eelmise maksustamisperioodi maksu[summast], suureneb maksusumma 10%. Ja... Loe lähemalt

10.06.2024 / 15:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:07

2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Eelnõu esimest lugemist ette valmistav arutelu toimus rahanduskomisjoni käesoleva aasta 6. juuni istungil. Eelnõu eesmärgist minister juba rääkis põhjalikult, seda ma kordama ei hakka. Aga toon välja mõned aspektid, mis tõusetusid komisjoni istungil... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ei, komisjonis seda ei arutatud. Üldise teooria kohaselt on teada, et kui eelarve on defitsiidis, eelarve kulud on suuremad kui tulud, siis see peaks majanduskasvu soodustama. Aga nagu on juhtunud, soodustab see hoopis inflatsiooni. See on selline väga ambivalentne meede.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Minister oma ettekandes sellest kõneles, aga komisjonis see lähemat arutelu ei pälvinud. Kuidas mina sellesse suhtun? Ma arvan, et see on mõistlik. See 1% jääki suurendada ei tohiks olla väga keeruline.

Loe lähemalt

05.06.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:06

Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Vabariigi Valitsuse 22. jaanuaril 2024. aastal algatatud eelnõu eesmärk on kehtestada 2025. aastast mootorsõidukimaks, millega soovitakse suunata inimesi kasutama vähem saastavaid sõidukeid. Mootorsõidukimaks hakkab koosnema kahest osast: esiteks osast, ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kõige viimase muudatusettepaneku number ei ole mitte 9, vaid 29 – leheküljel 126.

Läheme edasi Riigikogust laekunud muudatusettepanekute sidumise selgituste juurde. Menetluse käigus on kõigi 831 muudatusettepaneku esitajatele antud mitmetel istungitel võimalus oma ettepanekuid selgitada. Kõ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Pankadele kehtib Eestis tulumaks, ja mitte lihtsalt tulumaks, vaid avansiline tulumaks. Kui kõik teised Eesti ettevõtted oma tuludelt tasuvad tulumaksu siis, kui nad võtavad tulu oma äriühingust välja, siis pankadel on selline erisus, et nad tasuvad oma tuludelt, ka nendelt suurematelt tuludelt, ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Suur tänu! See on väga hea küsimus. See muudatus viidi kahe lugemise vahel eelnõusse sisse, et aastamaksu maksab liisinguvõtja. Praegusel juhul, kui vastutav kasutaja on liisinguvõtja, siis ta hakkab maksma aastamaksu, aga kui ta ostab auto välja, siis registreerimistasu ta ei maksa. Kuid ta maks... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Eranditult kõik, kes kirjutasid konkreetselt meile, rahanduskomisjonile, olid kutsutud sellele kaasamiskoosolekule ja seal eranditult kõik, välja arvatud siis vanasõidukite klubide MTÜ, tõstsid käe, et nad on mootorsõidukimaksu poolt. Nii see oli. 

Aga ma räägin ära ka episoodi, mis on... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ei, topeltmaksu ei võeta. Maks on sinnamaani tasutud, kuhumaani see on tasutud. Ja kui see on aasta lõpuni tasutud, siis uus omanik hakkab maksma järgmisest aastast.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jah, need on seotud kimpu paragrahvide järgi. Loetelu võib isegi võtta eraldi, et missuguste kriteeriumide järgi, kas ühe või teise sihtrühma või üht tüüpi autod võiks mootorsõidukimaksust vabastada. Aga ma olen isiklikult [ühes asjas] sügavalt veendunud. Kui me võtame näiteks eelnõu § 3 maksuobj... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Kui juba Kaitsevägi hakkab sõidukeid ära korjama, siis ma arvan, et me muudame siin majas mitmeid regulatsioone. Siis on olukord juba hoopis teistsugune. 

Aga mis puudutab näiteks Isamaa esitatud muudatusettepanekuid, siis kümme esitajat soovivad muuta 21 sätet ja kümnel erineval ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma ei tea, kas registreerimistasu on keegi siiamaani maksnud. Registreerimistasu hakkab kehtima 2025. aasta 1. jaanuarist. Registreerimistasu saab maksta nii ostja kui ka müüja ja registreerimistasu on sarnane riigilõivuga. Registreerimiskanne tehakse siis ära, kui registreerimistasu on laekunud ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Me sidusime paragrahvide kaupa kokku muudatusettepanekud, mis ei leidnud komisjonis heakskiitu, mis näiteks välistasid komisjoni poolt heaks kiidetud muudatusettepanekud, nii et need ei saanud samaaegselt kehtida. Näiteks samaaegselt ei saa olla mitut maksumäära ja mitut maksu maksmise tähtpäeva.... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et mürk mulle ei mõju. Ja märtsikuus – ma arvan, et see oli peale 2023. aasta kevadise majandusprognoosiga tutvumist – oli majandusprognoos Eestile väga palju roosilisem. Anti lootust, et majandus hakkab kasvama juba 2023. aasta lõpus ja kasv jätkub 2024. aastal. Sellest lähtuvalt ja se... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa, ma muidugi saan heast naljast ja vanasõnadest aru küll, mulle võib võllanalja teha küll, sellest ei ole mitte midagi. Aga mis puudutab seda, miks me teeme nii ja miks me ei loobu maksuküüru kaotamisest näiteks, siis Reformierakond ei ole selles mõttes tuulelipp, et me [tegutseme] meeldimise ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nii, ma loen siis näiteks ette Keskerakonna muudatusettepanekud 164–250. Alternatiivid: käesolev seadus jõustub 2025. aasta 8. jaanuaril – 12. aprillil. 87 erinevat varianti. Missugusel päeval nendest 87 päevast siis eelnõu peaks jõustuma? Ja kui need 87 varianti ei ole üksteist välistavad, mis s... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nii. Lasterikaste peredega me leidsime tõepoolest ühise keele. Enamik seal koosolekul viibinutest olid lasterikkad, selles mõttes see oli väga õnnelik juhus, ja me olime väga ühel nõul laste kasvatamise osas. 

Mis puudutab Land Cruisereid, siis on palju väiksemaid, odavamaid, kergemaid... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Suur tänu küsimuse eest! Siin oli väga palju aspekte. Kõigepealt, jaa, tõepoolest, Eesti on hõreda asustusega ja on palju piirkondi, kust bussiga tööle või kooli käia ei saagi. Siin on minu ettepanek – ja ma loodan ja isegi tean, et valitsuses valmistatakse ette eelnõusid kohalike omavalitsuste t... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma ise selle eelnõuga ei tegelenud. Selle konkreetse, mootorsõidukimaksu eelnõu menetluse käigus seda küsimust ei arutatud. Ja võib-olla ma eksin, aga ma mäletan, et kärbiti mitte lastetoetusi, vaid lastetoetuste tõusu tulevikus. Ma nii justkui mäletan, aga ma võin ka eksida. Ma ei hakka seda roh... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nii, te peate silmas Isamaa … (Helir-Valdor Seeder selgitab saalist.) Aa, üldse kokku? Jaa, on selliseid muudatusettepanekuid, näiteks Riigikogu liikme Anastassia Kovalenko-Kõlvarti muudatusettepanekud. Ja sarnased on ka Keskerakonna fraktsiooni muudatusettepanekud 46–100. Neil on selgitused kõig... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Maksusoodustusi komisjon ei toetanud. Maksusoodustuste ringi laiendamine ei saanud toetust, jäi peale enamuse komisjoni liikmete soov, et oleks vähe maksuerandeid. Ma tõesti usun sellesse, et toetused peavad minema personaalseks ja olema üksnes neile, kes tegelikult toetusi vajavad. Aga seda kõig... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Siin ongi nüüd [kolm erinevat aspekti]. On süsinikuheite [aspekt] ja inimlik sihuke mugavuse aspekt ja väga põhjendatud soov sõita kaasaegse turvalise autoga, samuti sotsiaal-majanduslik aspekt. Kolm erinevat aspekti, mille vahel tuleb leida tasakaal. Seetõttu ongi võetud nii registreerimistasu k... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Selle eelnõu objektiks ei ole põllumajandusmasinad. Kui nüüd mõne üldjoontes tavalise kaubiku või maasturiga põllumajandustöid tehakse, siis me selle kasutamisotstarbe järgi neile erandit kehtestada ei saa ja sellisel juhul tuleb see maks ära maksta. Aga see piir on professionaalsetest põllumajan... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Hea Andrei! Kui need muudatusettepanekud leiavad siin saalis enamuse toetuse, kui need pannakse hääletusele ja enamus neid toetab, siis saab need lisada eelnõu koosseisu ilma alternatiivide vahel valimata. Keskerakonnal ja Anastassia Kovalenko-Kõlvartil on lihtsalt vaja leida [vähemalt] 51 häält ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, minu liigne entusiasm nende lehekülgede ettelugemisel võib-olla leidis väikest karistamist. Ma poleks pidanud lehekülgi ütlema ja võib-olla neid poleks pidanud ka [seletuskirja] kirja panema. Te olite tõesti niivõrd põhjalik ja tubli, et leidsite kõik need kohad üles. Aga te saate eelnõ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma mõnele kolmelapselisele perele olen palju eelarveid teinud ja neid täitnud ka. Aga iga perekond on erinev. Seetõttu sellist ühe pere eelarvet ei ole nagu võimalik teha. Iga pere on erinev: sissetulekud, kulud, laste huviringid. Sellist arvutust väga teha ei saa. Ja ma olen ühele perele teinud,... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

1970-ndate autoga sõidaks igaüks uhkusega ringi, see on kindlasti juba uunikum ja uhkuseasi. Aga need on sotsiaal-majanduslikud põhjused. Suhteliselt madalama registreerimistasuga vanema auto saavad soetada inimesed, kes ei saa tõenäoliselt sotsiaal-majanduslikel põhjustel uuemat ja kallimat osta... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Sa lähed alati nii isiklikuks! Selle Land Rover Defenderi aastamaks on 50 eurot, see on veidi vähem kui paagitäis bensiini. Ja Kihnu teed on heas korras. Aga üle jää pole kaua saanud sõita, kuigi üle jää sõitmiseks ma seda kasutasingi. Ausalt öeldes see on vana auto ja ma kasutan seda selleks, et... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Peatatud registrikandega sõidukite maksu me jätsime. Sellega on ettevaatavalt selline kokkulepe, et kui suudetakse [koostada] romudega võitlemiseks mõni teine seadus, siis ehk vaadatakse see peatatud registrikandega sõidukite aastamaksu tasumine üle. Enamasti on need siiski vanad sõidukid. Umbes ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Komisjon peab ikkagi eelnõu puhul kujundama sellised tuumseisukohad. Komisjoni enamuse arvamus on see, et erandeid olgu võimalikult vähe. Erand on puudega inimese sõiduks ümber ehitatud või kohandatud auto, rohkem praktiliselt erandeid polegi. Diplomaatiline korpus, alarmsõidukid – ütleme, see er... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma ei ütle, et selle peale ei ole mõeldud. Aga tänapäeval on inimestel mitu elukohta. Need Land Cruiserid ja Porsched, mida sa näiteks tood, on ikkagi väga elitaarsed autod, üksikud inimesed saavad nendega ringi sõita. See kindlasti Eesti üldrahvalik probleem ei ole. Aga tõsi on see, et kohalike ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Aitäh repliigi eest! Ma ise kibelen siin hääletama Euroopa Parlamenti mõnda inimest, kes ei ole meie erakonnast. (Mart Helme ütleb midagi kohalt.) Ma mõistan teid väga hästi.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ei, seda ei ole arutatud. Automaksu on vaja eelarve tulupoolele, nagu ka kõiki teisi makse. Ja eelarve tasakaalu probleem paistab ikkagi nii kaugele, et ajutiselt seda, ütleme, poolt protsenti SKP-st kehtestada hästi ei saa. Ja kulusurve on ju mujalt ka: elanikkond vananeb, pensionäre on järjest ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mootorsõidukimaksu arutelu raames ummikumaksust juttu ei ole olnud. Mis puudutab kohalike omavalitsuste tulubaasi, siis praegu on menetluses kaks eelnõu. Üks on see, et tulumaksu jaotatakse rohkem ringi nii, et pensioni väljamakselt läheb osa tulumaksu kohalikele omavalitsustele. Meie äärealadel ... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Seda peab nende endi käest küsima. Mootorsõidukimaksu menetluse käigus me seda ei arutanud ja ma ei pea võimalikuks algatada siin filosoofiline arutelu. See oleks kolleegide aja kuritarvitamine.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Pangad maksavad makse. Ma enne selgitasin ka, et nad maksavad teenitud tuludelt kvartaalselt, avansiliselt praegu ära 16% ja järgmisest aastast 18%. Ja kui nad võtavad tulu dividendidena välja, siis nad maksavad juurde, nii et tulumaks jääb 20% ja 22%. Miks makse kogutakse? Selleks, et riik saaks... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nii, olgu siin välja öeldud, et mootorsõidukimaksuga on eesmärk koguda pool protsenti SKP-st, mis on suurusjärgus 200 miljonit. Miljardites ma praegu ei oska öelda … Noh, 0,2 miljardit, eks ju. 0,2 miljardit! Aga sa kasutasid sõnu "tohutu maksutõus". Ent maksukoormus on üsna sarnane, nagu see Ees... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et te ise ka pisut luiskate, kui te ütlete, et te pole kaastundlik inimene. Ma olen märganud, et te olete väga kaastundlik inimene. Aga mis puudutab Rail Balticut, siis Rail Baltic seob Eestit Euroopaga nii reisijate kui ka kaupade liikumise mõttes, aga vähemalt sama palju on see ka rii... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Härra Helme, tõepoolest pole üldse minu asi, mis teil kodus on, ja ega ma ei olekski seda teada tahtnud ja vaevalt et keegi teinegi siin saalis seda nii täpselt teada tahab.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mis puudutab seda maksuküüru, siis saate ju ise ka aru, et see on tõsiselt ebardlik nähtus. Ma toon teile näite, et kui keegi teeb rasket lihtsat tööd hooldekodus näiteks 1200 euro eest. Ta vaatab, et ei tule hästi välja, teen lisatunde. Töötan iga nädal neli tundi rohkem ja teenin 200 eurot rohk... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mina küll, Aivar, ei tea, mismoodi oled sina oma arvutused teinud. Kuna ma seda ei tea, siis ma neid ka analüüsida ei saa. Ja kindlasti mootorsõidukimaksu arutelu käigus me selliseid meelevaldseid arvutusi ei uurinud komisjoni istungitel.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Siht on hoida mootorsõidukimaksu tulu poole protsendi juures SKP-st. Seesama siht on Soomel ka. Aga autoomanike käest 200 miljonit kokku koguda, see tõepoolest [eeldab], et igaüks maksab. (Urmas Reinsalu räägib kohapealt.) Pool protsenti SKP-st on kusagil 200 miljonit. Keegi päris täpselt seda ar... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Aitäh teile!

Loe lähemalt

04.06.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

11:26

Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmest Eesti Panga Nõukogu liikme nimetamine" eelnõu (446 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Austatud esimees! Head … Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Riigikogu rahanduskomisjon otsustas esitada Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmest Eesti Panga Nõukogu liikme nimetamine" eelnõu. Eelnõu esitamine tuleneb asjaolust, et Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esitatud Eesti Pang... Loe lähemalt

11:32

Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmest Eesti Panga Nõukogu liikme nimetamine" eelnõu (445 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Austatud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Riigikogu rahanduskomisjon otsustas esitada Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmest Eesti Panga Nõukogu liikme nimetamine" eelnõu. Eelnõu esitamine tuleneb asjaolust, et Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Eesti Panga Nõukogu liige J... Loe lähemalt

30.05.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

09:58 Istungi rakendamine

Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! Rahanduskomisjon esitab Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmest Eesti Panga Nõukogu liikme nimetamine" eelnõu. Riigikogus on eelnõu menetlemisel algataja esindajaks siinkõneleja.

Loe lähemalt

10:01

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

video-link-logo

Annely Akkermann:

Head kolleegid! Oleme rahanduskomisjoni eestvedamisel alustamas arutelu teemal "Kuidas riigina mitte elada võlgu?". Kuna saal on üsna tühjaks jäänud, siis ma tuletan meelde kauaaegse Riigikogu esimehe Eiki Nestori sõnu, et siin kõnepuldis räägitakse kogu Eesti rahvaga. Kuigi toolid võivad olla tü... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Tegelikult ju majandusprognoose koostatakse. Me riigina jälgime enim Rahandusministeeriumi majandusprognoosi, Eesti Panga majandusprognoosi ja Euroopa Komisjoni majandusprognoosi ning ka kõikide pankade ülevaateid, mis sisaldavad analüütikute ja ekspertide arvamusi ja soovitusi. Eelarvenõukogu kä... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Täpset numbrit ma kahjuks öelda ei oska. Aga Rahandusministeerium vähemasti eelmisel aastal seda korra kalkuleeris ja selgus, et ikkagi 90% riigi kuludest on ette lukus. 

Eelarve tulupoole peal tuleb veel tähele panna, et me kogume maksudena alla 14 miljardi, aga meil on muud siss... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Seda küsivad ka ettevõtjad, et mida riik teeb, et riigi ettevõtluskeskkond, majanduskeskkond oleks konkurentsivõimeline. Riik peab silmas seda – ja ma arvan, et Eesti poliitikud, majanduspoliitikud ja maksupoliitikud võivad olla uhked –, et me oleme siiski maailma parima maksusüsteemiga riik. Mak... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Energia hind oli eelmisel aastal keskmine, alla 10 sendi kilovati eest, mis oli Euroopas tagantpoolt viimases kolmandikus. Vaatamata nendele suurtele hüpetele, mis vahepeal olid – hiljem on välja tulnud, et see oli Venemaa turumanipulatsioon ja muidugi ka sõja alguse šokk –, oli eelmisel aas... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jah, tõepoolest, Eesti on Euroopas, ütleme, punane latern oma võla kasvu kiirusega. See on sügavas ja üle Euroopa Liidu normatiivide defitsiidis oleva eelarve tagajärg. Seda defitsiiti või puudujääki me [katame] laenu või võla võtmisega. 

Aga mis puudutab neid loetletud riike, siis nee... Loe lähemalt

29.05.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

18:10

2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere õhtust, head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas 2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu 389 kolmandaks lugemiseks ettevalmistamist käesoleva aasta 13., 14. ja 27. mai istungil. Tuletan meelde, et selle eelnõu sisu on 2024. aasta riigieelarve kogumahtu muutmata eelarve m... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma ei ütleks, et siin on eriline korralagedus. Vastupidi, seaduseelnõu on menetletud parimate tavade kohaselt, mis Riigikogus on: muudatuste esitamise tähtajad, muudatusettepanekute koostamised, komisjonile tutvustamised, järelemõtlemiseks aja andmine. Ja need on kõik toimunud väga eeskujulikus t... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Ma arvan, et kui see eelnõu menetlusse tuli, siis kohalikud omavalitsused ikkagi võisid õpetajate palka selle võrra juba tõsta, keegi neil ei keelanud. Ma saan aru, et enamus omavalitsusi seda ongi teinud. Ja paljudes omavalitsustes on õpetajate palk juba mõnda aega kõrgem kui see, mille nimel õp... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Me ei ole eelnõu venitanud kilpkonnana, vaid menetlenud seda meie tempos. Õpetajal ei ole kindlasti väiksem palk, vaid õpetaja palk korrigeeritakse aasta algusega hiljemalt juunikuus, kui seadus jõustub, nendes omavalitsustes, kus see veel ei ole tehtud. Õpetajate palk selle võrra väiksemaks ei j... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mõni usaldab, mõni ei usalda – mis ma oskan kosta?

Loe lähemalt

18:52

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (406 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Mul on märkus. Jah, rahanduskomisjon määras juhtivmenetleja ja isegi ei arutanud seda, et võiks soovida volitada kedagi esindama komisjoni läbirääkimistel. Minul rahanduskomisjoni esimehena kindlasti ei ole volitust ka siin saalis volitada kedagi komisjoni esindajana läbirääkimistel osalema.

Loe lähemalt

27.05.2024 / 15:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:19 Istungi rakendamine video-link-logo

Annely Akkermann:

Head kolleegid, tere päevast! Alustame seda töönädalat mõnusa tempoga. Rahanduskomisjon esitab Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmest Eesti Panga nõukogu liikme nimetamine" eelnõu. Riigikogus on eelnõu menetlemisel algataja esindajaks siinkõneleja.

Loe lähemalt

14.05.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:31

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Aitäh, austatud juhataja! Hea minister! Kas tulevikus kohalikud omavalitsused saavad palgatoetusest maksta palka ka lastehoiu õpetajatele? Ma sain aru, et selline uus määratlus ilmub alushariduse korraldusse.

Loe lähemalt

13.05.2024 / 15:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:04 Õiguskantsleri ettepanek rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse, krediidiasutuste seaduse, võlaõigusseaduse ja riigilõivuseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere päevast, austatud juhataja! Lugupeetud õiguskantsler! Head kolleegid! Ka rahanduskomisjon arutas õiguskantsleri poolt meile aprillikuus saadetud kirja. Selle kirja sisu avas õiguskantsler siin äsja ise, seetõttu ma seda uuesti refereerima ei hakka, aga annan ülevaate arutelust, mis toimus ra... Loe lähemalt

08.05.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

19:15

Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)

video-link-logo

Annely Akkermann:

Aitäh, hea juhataja, Riigikogu esimees! Ma olen juba üsna kaua Riigikogus olnud, aga ma esimest korda näen, et poliitiliste küsimuste puhul ettekandjad ei räägi fraktsiooni nimel mitte oma fraktsiooni arvamusest antud teemal, vaid üksisõnu põhjavad kolleege ja ministreid. Kas see võiks olla ar... Loe lähemalt

07.05.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

12:22

2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere päevast, head kolleegid! Asume 2024. aasta (Juhataja helistab kella. Saalis on sumin.) riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu juurde. Rahanduskomisjon arutas eelnõu seoses teise lugemise ettevalmistamisega käesoleva aasta 18. aprillil, muudatusettepanekute esitajad selgitasid oma ettep... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Head kolleegid! Ma tundsin, et ma pean veel kolleeg Helir-Valdor Seederi tõstatatud maksuküüru küsimust selgitama. Ja ma selgitan seda eelkõneleja näitel. Õpetajad ei saagi 17 eurot kätte, õpetajad langevad maksuküüru alla ja 17 eurost peetakse kinni 34%. Õpetajad saavad sealt kätte hoopis – kui ... Loe lähemalt

02.05.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:05

Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! 18. aprillil arutati seda eelnõu rahanduskomisjonis ja ka seal oli eelnõu tutvustamas Riina Sikkut. Minister tutvustas eelnõu siin juba väga põhjalikult, seetõttu ma tema ettekannet refereerima ei hakka. 

Aivar Kokk küsis täpsustavaid küsimusi selle... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Mul on siin tegelikult 30. aprill ja 15. mai. Ma ei teagi, kuidas kalendri peal need tööpäevad jooksevad.

Loe lähemalt

12:12

Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Austatud juhataja! Head kolleegid! Mina olen õigeusklik ja ma kinnitan, et tänasel päeval, kannatusnädala pühal, vaiksel neljapäeval ja ka kõigil ülejäänud päevadel riivab minu tundeid see, et Venemaa külvab oma pommidega Ukrainasse kannatusi, surma, hävingut ja süngust, kõikidel päevadel ja juba... Loe lähemalt

03.04.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

18:09

Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere päevast …

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

… head kolleegid! Seaduseelnõu 379 eesmärk on panna hargmaistele kontsernidele kohustus avalikustada makstud tulumaksusummad ning sellealane taustateave riikide lõikes. Hargmaiste kontsernide maksualast tegutsemist soovitakse muuta läbipaistvamaks ja võidelda maksudest kõrvalehoidmise vastu ... Loe lähemalt

18:14

Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (337 SE) teine lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere jällegi! See eelnõu, numbriga 337, on algatatud rahanduskomisjoni enda poolt. Selle eelnõu tuum on pikendada seoses Ukraina toetamisega tema võitluses täiemahulises sõjas seda tulumaksurežiimi, mis meil kehtis eelmise aasta lõpuni. Siin tuleks välja tuua, et seda režiimi pikendatakse 20... Loe lähemalt

18:19

2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas eelnõu 389, 2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu, seoses esimese lugemise ettevalmistamisega 21. märtsil. Sarnase ettekande nagu täna pidas minister ka komisjonis. 

Komisjonis [tekkis] kaks küsimust. Üks oli see... Loe lähemalt

19.03.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

12:57

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele langetada vähiravimite käibemaksumäära" eelnõu (277 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Nii, head kolleegid. Rahanduskomisjon arutas seda otsuse eelnõu, mis on ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele langetada vähiravimite käibemaksu määra. Eelnõu esimest lugemist ettevalmistavad arutelud toimusid rahanduskomisjonis eelmise aasta 20. novembril ja käesoleva aasta 4. märtsil. [Muuda... Loe lähemalt

13.03.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:22

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete ja ravimite käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (272 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Head kolleegid, kaunist päeva jätku! Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete ja ravimite käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu 272 esimest lugemist ettevalmistav arutelu toimus rahanduskomisjo... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Jaa. Seekord ei olnud juttu, aga toidu käibemaksust me oleme komisjonis rääkinud korduvalt, ka teised erakonnad on sarnaseid eelnõusid esitanud. Paljudes riikides on toidu käibemaks väiksem, mõnes riigis on seda tehtud kaubagruppide põhjal. Aga kui vaadata Lätit, kus on näiteks köögiviljadel olnu... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Nagu ma juba eelküsijale vastasin, eelmine aasta oli ilmekas näide, kui käibemaks ei tõusnud, aga hinnad tõusid, sest hind on ostja ja müüja vaheline kokkulepe ja hinnatõus kasvatas müüjate kasumit. Ei ole ühtegi head näidet või analüüsi selle kohta, et käibemaksu langetamine võiks tegelikult tar... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Maksu kogub riik kulude katteks. Teatavasti vajavad needsamad inimesed ka teid, politseid, kohut, vaja on lapsi kooli saata, arsti juures käia. Kulude katteks kogutakse makse.

Loe lähemalt

12.03.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:16

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Annely Akkermann:

Tere hommikust, head kolleegid! Tutvustan teile seda eelnõu natuke lähemalt. Ta on rahanduskomisjonis algatatud ja kuigi tavapäraselt tutvustab eelnõu esmalt minister, siis täna teen seda mina. 

Rahanduskomisjoni algatatud riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõuga suurendatakse Ri... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Põhiline argument oli see, et riigil on olemas eraldi kord kinnisvarainvesteeringute arutamiseks, käsitlemiseks, menetlemiseks. Põhiseaduslike institutsioonide jaoks ei ole mõtet luua paralleelmenetlust.

Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Praegune eelnõu on kompromiss. Niikaua, kui mina mäletan – ja ma mäletan Riigikogust rohkem kui kümmet aastat –, on põhiseaduslike institutsioonide eelarveautonoomia mitmeid kordi kõne all olnud. Peale nende autonoomia küsimuste – näiteks on Riigikontrollil auditeeritava Rahandusministeeriumiga k... Loe lähemalt

07.03.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:03

Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

video-link-logo

Annely Akkermann:

Suur tänu väga huvitava ettekande eest! Minu küsimus puudutab turu vabadust. Me teame, et Põhjamaades – seal, kus turg on vabam – on elektri hind madalal. Missugused on suundumused energiaturgudel? Kas need turud muutuvad vabamaks või saavad nad rohkem riigi abist toetatud ja muutuvad kinnisemaks... Loe lähemalt

Annely Akkermann:

Suur tänu, austatud juhataja! Hea ettekandja! Me oleme üsna palju rääkinud ühendustest ja me teame, et Kesk-Euroopas on väga palju energiaintensiivset tootmist. Ja kui Euroopa Liidu rahanduskomisjonide ja majanduskomisjonide esimehed kohtuvad Euroopa nädalal, siis kõlab juba mitmetes kõnedes sõna... Loe lähemalt

05.03.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:11

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)


Annely Akkermann:

Suur tänu, hea juhataja! Lugupeetud minister, suur tänu teile väga huvitava arutelu eest! Aga mu kõrvu puutus see, et te võrdlesite SKT [alusel], et Eestis on [hariduskulutused] 6%, aga Soomes ei ole nii palju Euroopa Liidu toetust sinna sisse arvestatud. Euroopa Liidu maksumaksja ja Eesti maksum... Loe lähemalt

04.03.2024 / 15:00 XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:58 Istungi rakendamine

Annely Akkermann:

Tere päevast, head kolleegid! Mul on suur rõõm anda üle põhiseaduslike institutsioonide suuremat eelarveautonoomiat loov riigieelarve seaduse muutmise seaduse [eelnõu]. See algatati täna rahanduskomisjonis ja see algatati konsensuslikult. Vajadus selle eelnõu või seadusemuudatuse järele on olnud ... Loe lähemalt

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee