Tere, austatud istungi juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Sotsiaalministeeriumis ma seisan kahe väga suure tulemusvaldkonna eesotsas, need on tervis ja heaolu. Need teemad on olulisel kohal ka riigi pikaajalises arengustrateegias "Eesti 2035". Kui varem olid need kaks [valdkonda] eraldi ministrite vastutada, kuigi need olid samas ministeeriumis, siis see valitsuskoalitsioon otsustas need ministrikohad ühendada. Ma arvan, et see on väga hea otsus, [arvestades,] et need valdkonnad on aastaid tegutsenud eraldi nii-öelda silotornides, aga nüüd on, vähemalt minul, võimalik neid vaadelda koos.
Me oleme ka Sotsiaalministeeriumis astumas päris otsustavaid samme, et tervishoiu- ja sotsiaalsüsteemi paremini integreerida, sest tugeva ühiskonna moodustavad tugevad kogukonnad, kuhu [kuuluvad] terved inimesed, ja on oluline, et neid, kes vajavad abi, ei jäetaks üksi.
Tervise- ja heaolu valdkondades on sõnastatud konkreetsed eesmärgid. Tervisevaldkonnas on meie eesmärk, et Eesti inimeste keskmine oodatav eluiga ja keskmine tervena elatud aastate arv kasvaks ning ebavõrdsus tervises väheneks. Heaolu valdkonnas on eesmärk, et Eestis oleksid inimesed hoitud, et ebavõrdsus ja vaesus väheneks ning et toetatakse kõikide [võimalikult] pikka ja kvaliteetset tööelu. Mis olukorras me praegu oleme või kuhu me soovime jõuda? Alustan 2024. aasta ülevaatest ja käsitlen neid valdkondi võib-olla natukene koos, mitte täiesti eraldi.
Alustan tervisevaldkonnast. Oodatav eluiga on tõusmas, eriti naistel. 2024. aastal oli naiste eeldatav eluiga 83,4 aastat, mis on isegi veidi [kõrgem] võrreldes strateegias seatud eesmärgiga. Meestega on veidi halvemini, nende oodatav eluiga jääb naiste omale alla. See oli eelmisel aastal 75,1 aastat, olles sihttasemest umbes aasta võrra [lühem]. Naiste oodatav eluiga on seega meeste omast 8,3 aastat pikem, aga see erinevus on õnneks vähenevas trendis.
Samas, kui vaadata hariduse järgi, siis kõrgharitud inimeste ja põhiharidusega inimeste oodatava eluea erinevus on üle 11 aasta. Riigi pikaajalises arengustrateegias "Eesti 2035" on seatud eesmärgiks pikendada inimese tervena elatud aastate hulka. [Andmed] näitavad, et me tõesti elame kauem, aga elame kauem haigena. Kuigi ka siin oli 2024. aastal trend natuke positiivne. Loodetavasti see jätkub, sest varem on olnud see näitaja väga visa kasvama. Naiste puhul saavutasime 2024. aastal eesmärgi ehk 60,6 aastat, meeste puhul oli see [sihttasemest] jälle umbes aasta võrra lühem, 56,8 aastat.
Murekohaks on inimeste tervisenäitajate regionaalne erinevus. Kõige pikemat aega elavad inimesed tervena Hiiumaal, umbes 5,1 aastat rohkem kui [Eestis] keskmiselt, ja kõige lühemalt elavad tervena Võrumaa elanikud, 6,9 aastat vähem kui Eesti keskmine. Erinevus nende maakondade vahel on 12 aastat. Tuleb öelda, et ka Euroopa Liidu keskmistest näitajatest on meie näitajad madalamad.
Miks me oleme haiged? Inimeste terviseseisundit mõjutavad olulisel määral toitumis- ja liikumisharjumused. Jätkuvalt on murekohaks kasvav ülekaalulisus kogu elanikkonnas. 2024. aastal olid rohkem kui pooled täiskasvanutest ülekaalulised või isegi rasvunud, seejuures naistest 44%, meestest 60%. Tervise Arengu Instituudi andmetel võib täiskasvanute ülekaalulisuse ja vähese aktiivsusega seotud kulu riigile ulatuda 225 miljoni euroni aastas. Algkooliõpilaste hulgas on ülekaaluline peaaegu iga kolmas laps ja teismeliste ehk 13–15-aastaste seas iga neljas laps.
Teine suur mure on alkohol. Eestis on alkoholi tarbimine Euroopa keskmisest kõrgem, kogutarbimine hakkas kasvama COVID‑19 pandeemia ajal ja ka pärast aktsiisimäärade langetamist 2019. aastal. 2022. aastal oli alkoholi tarvitamine 11,2 liitrit ühe täiskasvanud elaniku kohta. 2023. aastal langes alkoholi tarbimine 2,7%, 2024. aastal 1,8%. Arvatakse, et põhiliselt mõjutas see, et alkoholi hinna ja sissetulekute suhe muutus ning tarbimiskäitumine ka võib-olla veidi muutus.
Viimase kümne aasta jooksul on suurenenud alkoholi mittetarvitavate täiskasvanute osakaal, kuid liigtarvitajaid on endiselt viiendik 16–64-aastastest [inimestest]. Kui 2017. aastal suri alkoholist otseselt põhjustatud haigustesse 451 inimest, siis 2024. aastal oli neid juba 630. Alkoholi tarvitamisega seotud otsesed kulud olid 2022. aastal, millal neid viimati hinnati, Tervisekassa raviarvete alusel umbes 50 miljonit eurot.
Räägime ka suitsetamisest. Kuigi tavasigarettide suitsetamise populaarsus noorte seas väheneb, on murekohaks viimastel aastatel tõusutrendis olnud alternatiivsete tubaka- ja nikotiinitoodete, sealhulgas e‑sigarettide tarbimise laialdane levik. Eriti näeme seda noorte hulgas. Kui 2020. aastal oli Eestis täiskasvanud rahvastiku tervisekäitumise uuringu kohaselt regulaarseid elektroonilise sigareti tarvitajaid 3,8% täiskasvanutest, siis 2022. aastal ehk kaks aastat hiljem oli see 10,4%, 2024. aastal 11,8%. Tubakatoodete tarvitamisega seotud otsesed kulud olid 2022. aastal Tervisekassa raviarvete alusel umbes 56 miljonit eurot.
Nagu näete, alkohol ja tubakas kokku panustavad umbes 100 miljoni euroga Tervisekassa kuludesse ja need on otsesed kulud, mitte kaudsed. Kui mõelda, siis tegelikult nii alkohol kui ka tubakas suurendavad vähiriski, suurendavad südame-veresoonkonna haiguste riski, teise tüübi diabeedi riski ja nii edasi. Nii et tegelikult on väga oluline vaadata ka elustiili ja loomulikult ka juba räägitud kehakaalu, liikumist, toitumist.
Suur mure on ka see, et laste hõlmatus vaktsineerimisega on viimastel aastatel väga suures languses. Soovituslik hõlmatus näiteks mumpsi-, leetri- ja punetiste vaktsiiniga on 95%, mis tagab niinimetatud karjaimmuunsuse. Paraku 2024. aastal oli see näitaja 83,3%. Siin võib-olla tuleb natuke vaadata ka statistikat. Natukene on hõlmatuse arvutused nende aastate jooksul muutunud, aga langustendents on nähtav.
Viimaste aastate kriisid on toonud ka vaimse tervise probleemide sagenemise nii täiskasvanute kui ka laste hulgas. Arstina saan öelda, et laste ja noorte hulgas on vaimse tervise probleemide mõju suurem, sest nende elukogemus on väiksem, teadmised on väiksemad ja toimetulekumehhanismid on nooruse tõttu sageli halvemini välja arenenud. 2024. aastal oli 11,7% inimesi vanuses 16–64, kellel oli viimase 12 kuu jooksul diagnoositud või ravitud näiteks depressiooni.
Selleks, et inimesed saaksid elada kauem ja tervena, on vaja toimivat tervishoiusüsteemi ning elanikkonna vajadustele vastavat tervise- ja raviteenuste ja ravimite kättesaadavust. Ma toonitan, et Eestis on avaliku sektori tervishoiukulude osakaal SKT‑st EL‑i keskmisest madalam, 5,7%, Euroopa Liidus on see 8,4%. Kui me räägime kogu tervishoiu kuludest, kuhu läheb ka erameditsiin ja veel osa kulusid, siis on meil need keskmiselt 7,47% [SKT‑st] ja Euroopa Liidus keskmiselt 10,29%. Need andmed ei ole 2024. aastast, need on 2022.–2023. aastast. Praeguseks on meie [kulude] osakaal natukene tõusnud.
Selge on see, et tervishoid vajab raha juurde, aga kõigepealt tuleb üles leida ja käiku lasta kõik võimalused süsteemi tõhustada ning tuvastada kohad, kuhu raha juurde panemine toob kõige enam kasu. Aga 2025. aasta ja edasistest plaanidest ma räägin lõpupoole.
Räägin ka saavutustest. Praegu olid sellised kurvad numbreid, aga räägin natukene ka positiivsematest meetmetest, mida on eelmisel aastal ellu viidud. Inimeste omaosaluskoormus on meil Euroopa Liidu üks kõrgeimaid ja selle vähendamiseks võeti vastu mõned otsused. Näiteks vähenes statsionaarses õendusabis omaosalus 15%‑lt 10%‑le ja laiendati täiendava ravimihüvitise regulatsiooni ka meditsiiniseadmetele. See tähendab seda, et inimese kogu aasta jooksul tarbitud retseptiravimid ja retseptiga saadud meditsiiniseadmed arvutatakse kokku ja kui see ületab teatud summa, siis on soodustus inimesele suurem.
Kriisivalmiduse suurendamiseks kinnitati uus riigi tervishoiuvarude kontseptsioon ja otsustati, et traumavaru loomiseks haiglates üle Eesti investeeritakse 24 miljonit eurot. Võeti vastu esmatasandi arengukava, viidi sisse ka ravikindlustuse seaduse muudatused, mis tõid juurde paindlikkust. Näiteks võimaldati inimestel pikaajalise haiguslehe ajal osalise koormusega tööle minna ja lapsevanematele anti õigus, sõltumata lapse diagnoosist, olla haiguslehel lapsega koos 60 päeva, varem oli see 14 päeva. Ja laiendati sotsiaalmaksuvabastust ka hüvitistele, mida tööandja maksab selleks, et inimese sissetuleku kadu kompenseerida.
Võeti vastu uus rahvatervishoiu seadus, kus tõhustati haiguste ennetamise ja tervise hoidmise põhimõtteid ning parandati ka tasakaalustatud toitumise nõuandeid. Vaimse tervise edendamiseks anti KOV‑idele püsiv rahastus, mis enne oli taotluste alusel, nüüd on see püsiv. Ja muidugi väga suur tänu kogu Riigikogule, et võeti vastu patsiendi elulõpu tahteavaldus, mis võimaldab meil pakkuda inimestele oluliselt inimkesksemat tervishoidu.
Nakkushaiguste leviku tõkestamiseks laiendati HPV-vaktsiini saamise võimalust kõikidele 12–18-aastastele lastele. Varem [pakuti] seda võimalust 12–14-aastastele tüdrukutele, aga nüüd ka 12–18-aastastele ja lisaks ka poistele.
Tõsteti tervishoiutöötajate palkasid, täpsemalt tunnitasu alammäära 10% alates eelmisest aastast. E‑tervise strateegia on ka üks oluline dokument, mis võeti vastu. See aitab meil meie digiloo muuta inimkesksemaks ja võimaldab nii arstidel patsiendi tervist kui ka patsientidel oma tervist selle alusel paremini jälgida.
Vaatame ka heaolu valdkonda. Heaolu valdkonna arenguseireks on Sotsiaalministeeriumi valitsemisalas peamised mõõdikud järgmised. Kohortsündimuskordaja ehk veidi keerulisemalt arvutatud keskmine sündinud laste arv naiste kohta. 2024. aastal oli see 1,83, eesmärk oli 1,86. Ja kolme viimast aastat on iseloomustanud järjest vähenev sündimus. 2024. aastal sündis vaid 9690 last, see tähendab, et aasta jooksul vähenes sündide arv 11,5%. See on 100 aasta väikseim sündide arv. Äsja valmis ka teadusuuring, mille alusel me saame poliitikat hakata paremini [kujundama]. Täna on see ka ajakirjanduses elavat kajastust leidnud, mingil hetkel kindlasti olen valmis ka sellest rohkem rääkima.
Teine näitaja heaolu valdkonnas on absoluutse vaesuse määr. Me ei tea praegu veel 2024. aasta andmeid, need tulevad novembris, aga see määr on tasapisi vähenenud. 2023. aastal oli see 2,7% ja eesmärk eelmiseks aastaks oli 2,2%. Kas me selle täitsime, saame novembris teada.
[Kolmas] näitaja on suhtelise vaesuse ja tõrjutuse määr. See on meil ka kiires languses, ehkki mitte päris seal, kuhu me tahaksime jõuda. Me oleme jõudnud 25,2% pealt 2022. aastal 22,2% peale 2024. aastal. Hiljuti otsustasime tõsta toimetulekutoetust, mis aitab just neid inimesi, kellel on kõige keerulisem. Aga see [tõuseb] järgmisel aastal.
Eesti hoolekandesüsteemi üks suur murekoht on hoolduskoormus. Eesti tööjõu-uuringu kohaselt abistas või hooldas oma leibkonna liiget peaaegu 60 000 inimest, kes on vanuses 16+. Ja kui siia veel lisada andmed suure hoolduskoormuse kohta, mis on nädalas 20 tundi või rohkem, siis sellise koormusega inimesi Eestis oli 2024. aastal 22 600 inimest, mis on 4100 inimest vähem kui 2023. aastal.
Endiselt on proovikiviks kohalike omavalitsuste ebaühtlane tase hoolekandelise abi tagamisel. Eesti sotsiaalsüsteem on institutsionaalse hoolduse poole kaldu. Tegelikult oleks vaja soodustada just neid teenuseid, mis võimaldavad inimesel kauem kodus olla. Sellest tulenevalt oligi ööpäevaringse üldhooldusteenuse suur omaosalus pikka aega probleem. 2023. aastal viidi seetõttu läbi hooldereform ja saame öelda, et 2024. aastaks vähenes tänu sellele nende inimeste hulk, kellel oli väga suur hoolduskoormus. Hooldereformi elluviimise toetamiseks ja pikaajalise hoolduse kättesaadavuse parandamiseks eraldati 2024. aastal 59,9 miljonit ja 2025. aastal 66,8 miljonit eurot. Selle tulemusena suurenes üldhooldusteenuse saajate arv umbes 10%.
Räägime ka pensionitest. Pensionäride elujärje toetamiseks tõsteti 2024. aasta aprillist pensioneid ja töövõimetoetuse päevamäära umbes 10,6% ning keskmine pension tõusis 774 euroni. Alates 2024. aastast on võimalik teha avaldus teise pensionisamba sissemaksete suurendamiseks 2%‑lt kas 4%‑ni või 6%‑ni. See suurendab pikas vaates inimeste pensione ja pensionisüsteemi rahalist jätkusuutlikkust. Suurendati ka puudetoetusi ja parandati abivahendite kättesaadavust. Muudatuse tulemusel [suunatakse] puudega inimeste toimetuleku parandamisse igal aastal umbes 9,1 miljonit eurot.
Erihoolekande valdkonnas eraldati psüühikahäiretega inimeste abistamiseks eelmisel aastal täiendavalt 6,1 miljonit eurot ja see lisandus senisele 45,9 miljonile eurole. Pikaajalise hoolduse kättesaadavuse parandamiseks eraldati 2024. aastal juba mainitud 59,9 ja 66,8 miljonit eurot. Need fondid on selles mõttes paindlikud ja head, et omavalitsus saab ise valida ja otsustada, milliseid teenuseid [osutada] ja mismoodi pikaajalist hooldust paremini rahastada.
Lisaks avati hoolduskoormuse leevendamiseks eelmisel aastal kohalikele omavalitsustele taotlusvoor kogukonnapõhiste toetatud eluasemete loomiseks. Selle tulemusena rajatakse 2028. aasta lõpuks 14 kohalikus omavalitsuses väiksema abi- ja toetusvajadusega inimestele eluruumid, et ennetada inimeste sattumist üldhooldekodusse. Kokku on 193 korterit, kus saavad koha 242 inimest. Kodus elamist toetavate teenuste jaoks avati samamoodi taotlusvoor.
Kui vaadata tagasi, siis loomulikult võib öelda, et arenguruumi on. Sotsiaalvaldkonnas, nagu ka tervishoius ei ole mitte kunagi piisavalt raha, see [kehtib] ka väga rikaste riikide puhul. Aga kui me vaatame, kust me tuleme, siis me oleme teinud ära väga palju.
Aga nüüd räägime käesolevast aastast ja lähiaastatest, mis on prioriteetsemad. Tervishoiu rahastamine on väga kuum teema. Ma olen alates aprillikuust, kui ma ministriks asusin, rääkinud, et Eesti tervishoid on kriisis just rahastamise mõttes. Kui me oleksime jätkanud samamoodi, siis mõne aastaga oleksid reservid täiesti tühjad ja meil ei olekski kusagilt võimalik edasi minna. Meie probleem on, et raha justkui kaob – me teame osaliselt, kuhu ta kaob, aga teatud osa puhul me jälle ei tea. Seetõttu on meil vaja ikkagi sisulisi muutusi valdkonnas, et inimene jõuaks õigesse kohta, et ta saaks õigel ajal õigeid teenuseid. See on ka inimese vaatest väga oluline. Ja kui me teame, kuidas need rahad liiguvad ja kuhu veel juurde on vaja, siis saame rääkida sellest, kuhu raha peaks juurde minema.
Aga rääkides reservidest, siis võrreldes eelmise aastaga on Tervisekassa järgnevate aastate eelarvedefitsiiti nii sotsiaalmaksu parema laekumisega kui ka sisemise tõhustamisega tunduvalt vähendatud. Kui eelmisel aastal kinnitatud eelarvepositsiooni kohaselt oleks olnud järgmise aasta eelarvedefitsiit 177,6 miljonit, siis praeguse riigi eelarvestrateegia kohaselt on see 104,9 miljonit. Ehk me kasutame jätkuvalt Tervisekassa reserve, aga plaanitust oluliselt vähem ja need reservid ei lähe 2029. aastaks täiesti nulli.
See aitab hoida tervishoiuteenuste kättesaadavuse püsivana järgmise nelja aasta jooksul, mil viime läbi vajalikud muutused. Hoida tuleb seejuures tervishoiuteenuste kättesaadavust ikkagi vähemalt käesoleva aasta tasemel. See on üks põhimõtteid eelarves.
Edasised sammud tõhustamiseks, mis on juba käima lükatud: me korrastame haiglavõrku, leiame ja kaotame dubleerimised, ühtlustame esmatasandi arstiabi kvaliteeti, suurendame e‑konsultatsioonide kasutamist ja reguleerime sellega järjekordi eriarstide juurde. Samuti koostame ettepanekud tervishoiu jätkusuutlikuks rahastamiseks ja teenuste strateegiliseks ostmiseks, et tagada ravikindlustuse vahendite mõjus kasutamine. Töös on ka analüüs tervishoiu rahastamise hetkeolukorrast ja jätkusuutlikkuse tagamise võimalustest. Oluline on see, et säiliks solidaarne tervishoiusüsteem.
Tervishoiuvõrku ma juba mainisin. Ja mainisin ka sotsiaal- ja tervishoiusüsteemi integreerimist, me paneme need süsteemid omavahel paremini suhtlema. Väljatöötamiskavatsus on juba [kooskõlastus]ringil ära käinud, on saanud nii negatiivset kui ka positiivset tagasisidet, mille järgi on väga hea edasi minna ja osapooltega asju läbi rääkida. Selline süsteem toimib juba mitmetes riikides.
Esmatasandi [arstiabi] kohta ma juba mainisin, et prioriteedid on kvaliteedi tõstmine ja jätkusuutlikkuse tagamine. Me tugevdame kindlasti ka järelevalvet kvaliteedi üle ja liigume üksikpraksistepõhiselt perearstiabilt tervisekeskuste suunas.
Tervishoiutöötajate puuduse leevendamiseks oleme kasutusele võtnud erinevad mudelid, aga üks olulisemaid muudatusi on see, et me loome paremad võimalused ka üldarstide ehk ilma erialata arstide kasutamiseks tervishoius. Vaimse tervise osas jätkame spetsialistide väljaõpet. Veel kaasajastame töötervishoidu, seda, kuidas [sealsed teenused] töötavad, ja ka digilahendusi.
Haiglavõrku ma juba mainisin. Üks oluline asi on haiglate juhtimine, me vaatame ka juhtimispõhimõtted üle.
Kiirabi arengusuunad said ka sel aastal kinnitatud. On vaja korraldada avalik konkurss ja kaasajastada ka väljasõiduplaan koostöös Häirekeskusega. Oluline on, et need teenused oleksid dünaamilised, vajaduspõhised ja inimeste vajadustele vastavad. Kvaliteeti ma samuti mainisin, aga Eestis ei ole olemas üle-eestilist kvaliteedisüsteemi tervishoiu jaoks. Seda me praegu rajame.
Avalikkuses pannakse hästi palju rõhku ravijärjekordadele ja nimetatakse seda kättesaadavuse [näitajaks], aga tegelikult sõltub kvaliteet suurel määral ikkagi sellest, millist teenust inimene saab, ja kõigest muust ka seal ümber, mitte ainult sellest, kui kiiresti ta tervishoiuteenuseni jõuab. Näiteks on tervishoiutöötajate pädevus väga oluline, sellest me räägime avalikkuses varsti natuke rohkem.
Oluline valdkond nii tervishoius kui ka heaolus on digilahendused. Hiljuti sõlmisime hea tahte leppe, kus olid kolm osapoolt: riigi poolt meie ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, erinevad kolmanda sektori ja ka erasektori esindajad. Eesmärk on see, et koostöös tehakse paremaid digilahendusi nii tervise kui ka heaolu valdkonnas. Eesmärk ei ole aidata mitte ainult Eesti inimesi, vaid võib-olla ka võtta need lahendused kasutusele ekspordiartiklitena.
Mida täpsemalt tehakse? Tervise infosüsteem muudetakse kasutajasõbralikumaks. Tahaksime sõnastada tehisaru kasutamise põhimõtted tervishoius. Teatavasti ei ole tegemist ohutu rakendusega. Kuidas seda kasutada, on küsimus. Tahame omavahel liita tervisevaldkonna andmekogud, et infovahetus oleks parem ja saaks teha ka teadustööd ja analüütikat, pakume inimestele geneetilisel riskil põhinevaid teenuseid ja nii edasi.
Rahvatervisest. Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seadus jõuab varsti Riigikokku, kus täpsustatakse nakkuskontrolli nõudeid. Kui inimene tahab tööle minna, siis ta ei pea tegema täiesti ebapraktilisi ja ebavajalikke uuringuid. Kinnitada tahame alkoholi tarvitamise vähendamise arengusuunad ja kindlasti seda teha koostöös ekspertidega.
Ma räägin ruttu ka heaolu valdkonnast, mõni minut on aega. Toimetulekutoetuse tõusu ma mainisin. Kindlasti me jälgime eriti hapras seisus inimesi ja püüame neile pakkuda teenuseid, näiteks üksikvanemaga peres kasvava lapse vaesusriski vähendada. Me maksame toitjakaotustoetust, mis ei sõltu näiteks lahkunud vanema varasemast palgast.
Kindlasti vaatame üle puuetega inimeste toetamise süsteemi. Vanemaealiste inimeste puhul me ei tahaks, et teenused ja abivahendid sõltuvad nii palju puudest. Abivahendid me tegelikult juba sidusime puudest lahti. Me plaanime välja töötada vaimse tervise muredega, näiteks sügavalt autistlike inimeste jaoks spetsiaalsed teenused. Praegu ei ole nende jaoks häid teenuseid. See on üks asi.
Käivitatud on heaolutehnoloogiate innovatsiooniprogramm, kuhu saab esitada taotlusi innovatiivseteks lahendusteks, mis aitavad näiteks inimestel kauem kodus toime tulla. Kindlasti me jätkame pensionide indekseerimisega ja tegeleme pensioniteadlikkuse tõstmisega.
Järgmisest aastast toetatakse riigieelarve [vahenditega] viipekeeletõlget, kaugtõlke teenust ja kirjutustõlke teenust, varem pakuti neid välisrahastuse toel. Üks oluline ja väga suur töö on ehitada SKAIS2 süsteem taas üles [ja muuta] see turvaliseks ja sisukaks nii, et tulevikus oleks võimalik erinevaid toetusi ja teenuseid kaasajastada, kui selleks tekib vajadus.
Ja lõpetuseks perepoliitikast, mida ma ka mainisin. Täna tulid süüdistused ministeeriumi suunal, et me püüame inimesi kuidagipidi survestada lapsi saama. See kindlasti pole mainitud uuringu sisu. Kes vähegi vaevub lugema perepoliitika tervikanalüüsi, veendub selles ise. Mulle tundub, et ajakirjanik, kes täna avaldas artikli, ei ole ise seda uuringut lugenud, sest need argumendid olid seal kummalised. Nii Reformierakonna kui ka Sotsiaalministeeriumi eesmärk on toetada inimesi, kes soovivad lapsi saada. Kedagi ei survestata.
Oluline on see, et loodaks keskkond, et neil inimestel, kes soovivad peret luua ja endale saada üks, kaks, kolm või, ma ei tea, seitse last, oleks need võimalused olemas. See, millised toetused või meetmed või milline poliitika tuleb kasutusele võtta, on meie kõigi otsustada. Siinjuures ma pean ütlema, et see ei ole ainult sotsiaalpoliitika, seal on oluline ka julgeolekupoliitika, välispoliitika, majanduspoliitika, haridus – absoluutselt kõik on tähtis. Seda näitab see uuring. Me ei saa rääkida ainult kitsastest toetustest või millestki, millega seni on seostatud perepoliitikat.
Ma praegu rohkem midagi ei ütlegi. Ma arvan, et teil on küsimusi. Kui te soovite midagi täpsemalt teada, siis ma hea meelega selgitan lähemalt. Aitäh!