Tere, austatud istungi juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Sotsiaalministeeriumis ma seisan kahe väga suure tulemusvaldkonna eesotsas, need on tervis ja heaolu. Need teemad on olulisel kohal ka riigi pikaajalises arengustrateegias "Eesti 2035". Kui varem olid need kaks eraldi ministrite vastutada, kuigi need olid samas ministeeriumis, siis see valitsuskoalitsioon otsustas need ministrikohad ühendada. Ma arvan, et selles mõttes on see väga hea otsus, et need valdkonnad on tegelikult aastaid tegutsenud eraldi n-ö silotornides, aga nüüd on võimalik neid vaadelda, vähemalt minul, koos.
Me oleme ka Sotsiaalministeeriumis astumas päris otsustavaid samme, et tervishoiu- ja sotsiaalsüsteemi paremini integreerida, sest ühiskonna moodustavad tugevad kogukonnad, mis koosnevad tervetest inimestest, ja on oluline, et neid, kes vajavad abi, ei jäetaks üksi.
Tervise ja heaolu valdkondades on sõnastatud konkreetsed eesmärgid. Tervises on meie eesmärk, et Eesti inimeste keskmine oodatav eluiga ja keskmine tervena elada jäänud aastate arv kasvaks ning ebavõrdsus tervises väheneks. Heaolu valdkonnas on eesmärk, et Eestis oleksid inimesed hoitud, et ebavõrdsus ja vaesus väheneks ning et toetatud on kõikide pikk ja kvaliteetne tööelu.
Mis olukorras me praegu oleme või kuhu me soovime jõuda? Alustan ma praegu 2024. aasta ülevaatest ja käsitlen neid valdkondi võib-olla natukene koos, mitte täiesti eraldi. Aga alustan tervisevaldkonnast.
Oodatav eluiga on tõusmas, eriti naistel. 2024. aastal oli naiste eeldatav eluiga 83,4 aastat ja see on isegi veidi ületatud, kui me võrdleme strateegias seatud eesmärgiga. Meestega on veidi halvemini, oodatav eluiga jääb naistele alla, see on 75,1 aastat ja me jäime umbes aastaga ka sihttasemest alla. Naiste oodatav eluiga on seega meestest 8,3 aastat pikem, aga see erinevus on õnneks vähenevas trendis.
Samas, kui vaadata hariduse järgi, siis kõrgharitud inimeste ja põhiharidusega inimeste oodatava eluiga erinevus on üle 11 aasta. Riigi pikaajalises arengustrateegias "Eesti 2035" on seatud eesmärgiks pikendada inimese tervena elatud eluiga või tervena elada jäänud aastate hulka. Need aga näitavad, et me tõesti elame kauem, aga elame kauem haigena. Ka siin oli tegelikult 2024. aastal trend natuke positiivne. Loodetavasti see ka jätkub, sest varem on olnud see näitaja väga visa kasvama. Naiste puhul saavutasime 2024. aastal jälle eesmärgi ehk 60,6 aastat, meeste puhul jälle jäi alla umbes aasta võrra: 56,8 aastat.
Murekohaks on inimeste tervisenäitajate regionaalne erinevus. Kõige pikemalt elavad inimesed tervena Hiiumaal, umbes 5,1 aastat rohkem kui keskmiselt, ja kõige lühemalt elavad tervena Võrumaa elanikud: 6,9 aastat vähem kui Eesti keskmine. Erinevus nende maakondade vahel on 12 aastat. Tuleb öelda, et ka Euroopa Liidu näitajatest on meie näitajad madalamad, just keskmistest näitajatest madalamad.
Ja miks me siis oleme haiged? Inimeste terviseseisundit mõjutavad olulisel määral toitumis- ja liikumisharjumused. Jätkuvalt on murekohaks kasvav ülekaalulisus kogu elanikkonnas. 2024. aastal oli rohkem kui pool täiskasvanutest ülekaalulised või isegi rasvunud, seejuures naistest 44%, meestest 60%. Tervise Arengu Instituudi andmetel võib täiskasvanute ülekaalulisuse ja vähese aktiivsusega seotud kulu riigile ulatuda kuni 225 miljonit eurot aastas. Algkooliõpilaste hulgas on ülekaaluline juba peaaegu iga kolmas laps ja teismeliste ehk 13–15-aastaste seas iga neljas laps.
Teine suur mure on meil alkohol. Eestis on alkoholi tarbimine Euroopa keskmisest kõrgem, kogutarbimine hakkas kasvama COVID-19 pandeemia ajal ja ka pärast aktsiisimäärade langetamist 2019. aastal. 2022. aastal oli alkoholi tarvitamine 11,2 liitrit ühe täiskasvanud elaniku kohta. 2023. aastal langes alkoholi tarbimine 2,7%, 2024. aastal 1,8%. Arvatakse, et põhiline mõju oli alkoholi hinna ja sissetulekute suhe muutus ning tarbimiskäitumine ka võib-olla veidi muutus.
Viimase kümne aasta jooksul on suurenenud alkoholi mittetarvitavate täiskasvanute osakaal, kuid liigtarvitajaid on endiselt viiendik 16–64-aastastest täiskasvanutest. Kui 2017 suri alkoholist otseselt põhjustatud haigustesse 451 inimest, siis 2024. aastal oli neid juba 630. Alkoholi tarvitamisega seotud otsesed kulud olid 2022. aastal, millal neid ka viimati hinnati, Tervisekassa raviarvete alusel umbes 50 miljonit eurot.
Räägime ka suitsetamisest. Kuigi tavasigarettide suitsetamise populaarsus noorte seas väheneb, on murekohaks viimastel aastatel tõusutrendis olnud alternatiivsete tubaka- ja nikotiinitoodete, sh e-sigarettide tarbimise laialdane levik. Eriti näeme seda just noorte hulgas. Kui 2020. aastal oli Eestis täiskasvanud rahvastiku tervisekäitumise uuringu kohaselt regulaarseid elektroonilise sigareti tarvitajaid 3,8% täiskasvanutest, siis 2022 ehk kaks aastat hiljem oli see 10,4%, 2024. aastal 11,8%. Tubakatoodete tarvitamisega seotud otsesed kulud olid 2022. aastal Tervisekassa raviarvete alusel umbes 56 miljonit eurot.
Nagu näete, alkohol ja tubakas kokku panustavad umbes 100 miljoni euroga Tervisekassa kuludesse ja need on otsesed kulud, mitte kaudsed. Kui mõelda, siis tegelikult nii alkohol kui ka tubakas suurendavad vähiriski, suurendavad südame-veresoonkonna haiguste riski ja teist tüüpi diabeedi riski jne. Nii et tegelikult on väga oluline vaadata ka elustiilile ja loomulikult ka juba räägitud kehakaal, liikumine, toitumine.
Suur mure on ka see, et laste hõlmatus vaktsineerimisega on viimastel aastatel väga suures languses. Soovituslik hõlmatus näiteks mumpsi-, leetri- ja punetiste vaktsiiniga on 95%, mis tagab nn karjaimmuunsuse. Paraku 2024. aastal oli see näitaja 83,3%. Siin võib-olla tuleb natuke vaadata ka statistikasse. Natukene on hõlmatuse arvutused nende aastate jooksul muutunud, aga langustendents on nähtav.
Viimaste aastate kriisid on toonud ka vaimse tervise probleemide sagenemise nii täiskasvanute kui ka laste hulgas. Arstina saan ma öelda, et laste ja noorte hulgas on vaimse tervise probleemide mõju suurem, sest nende elukogemus on väiksem, teadmised on väiksemad ja toimetulekumehhanismid on nooruse tõttu veel halvemini välja arenenud. 2024. aastal oli 11,7% inimesi vanuses 16–64 inimesi, kellele oli viimase 12 kuu jooksul diagnoositud või ravitud näiteks depressiooni.
Selleks, et inimesed saaksid elada kauem ja tervena, on vaja toimivat tervishoiusüsteemi ning elanikkonna vajadustele vastavat tervise- ja raviteenuste ja ravimite kättesaadavust. Ma toonitan, et Eestis on avaliku sektori tervishoiukulude osakaal SKT-s jällegi EL-i keskmisest madalam, 5,7%, Euroopa Liidus 8,4%. Kui me räägime kogu tervishoiukuludest, kuhu läheb ka erameditsiin ja veel osa kulusid, siis on meie keskmine 7,47% ja Euroopa Liidus keskmiselt 10,29%. Need andmed ei ole 2024. aastast, need on 2023.–2022. aastast. Praeguseks on meie osakaal natukene tõusnud.
Selge on see, et tervishoid vajab raha juurde, aga kõigepealt tuleb üles leida ja käiku lasta kõik võimalused süsteemi tõhustada ning tuvastada ka kohad, kuhu raha juurde panemine toob kõige enam kasu. Aga 2025. aasta ja edasistest plaanidest ma räägin hiljemalt lõpupoole.
Räägin ka saavutustest. Praegu olid sellised kurvad numbreid, aga räägin natukene positiivsematest meetmetest, mida on ellu viidud eelmisel aastal. Inimeste omaosaluskoormus on meil Euroopa Liidu kõrgeimaid ja selle vähendamiseks võeti vastu mõned otsused. Näiteks vähenes statsionaarses õendusabis omaosalus 15%-lt 10%-le ja laiendati täiendava ravimihüvitise regulatsiooni ka meditsiiniseadmetele. See tähendab seda, et kogu aasta jooksul inimese tarbitud retseptiravimid ja retseptiga saadud meditsiiniseadmed arvutatakse kokku ja kui see ületab teatud summa, siis on soodustus inimesele suurem.
Kriisivalmiduse suurendamiseks kinnitati uus riigi tervishoiuvarude kontseptsioon ja otsustati, et traumavaru loomiseks haiglates üle Eesti investeeritakse 24 miljonit eurot. Võeti vastu esmatasandi arengukava, viidi sisse ka ravikindlustuse seaduse muudatused, mis tõid juurde paindlikkust. Näiteks võimaldati inimestel pikaajalise haiguslehe ajal tööle minna osalise koormusega ja lapsevanematele anti õigus sõltumata lapse diagnoosist olla haiguslehel lapsega koos 60 päeva, varem oli see 14 päeva. Ja laiendati sotsiaalmaksuvabastust ka hüvitistele, mida tööandja maksab selleks, et inimese sissetulekute kadu kompenseerida.
Võeti vastu uus rahvatervishoiu seadus, kus tõhustati haiguste ennetamise ja tervise hoidmise põhimõtteid ning parandati ka toitumise tasakaalustamise nõuandeid. Ka anti vaimse tervise edendamiseks KOV-idele püsiv rahastus, mis enne oli taotluste alusel, nüüd on see püsiv.
Ja muidugi väga suur tänu kogu Riigikogule, et võeti vastu patsiendi elulõpu tahteavaldus, mis võimaldab meil pakkuda inimestele oluliselt inimkesksemat tervishoidu. Nakkushaiguste leviku tõkestamiseks laiendati HPV-vaktsiini saamise võimalust kõikidele 12–18-aastastele lastele. Varem oli 12–14 tüdrukutel, aga nüüd siis 12–18 ja lisaks ka poisid.
Ka tervishoiutöötajate palkasid tõsteti, tunnitasu alammäära 10% eelmisest aastast. E-tervise strateegia on ka üks oluline dokument, mis võeti vastu, mis aitab meil meie digiloo muuta inimkesksemaks ja võimaldab nii arstidel kui ka patsientidel selle alusel paremini oma tervist ja patsiendi tervist jälgida.
Vaatame ka heaolu valdkonda. Heaolu valdkonna arenguseireks on Sotsiaalministeeriumi valitsemisalas peamised mõõdikud järgmised. Kohortsündimuskordaja ehk veidi keerulisemalt arvutatud keskmine sündinud laste arv naiste kohta. 2024. aastal oli see 1,83, eesmärk oli 1,86. Ja kolme viimast aastat on iseloomustanud järjest vähenev sündimus. 2024. aastal sündis vaid 9690 last, see tähendab, et aasta jooksul 11,5% oli sündimuse vähenemine. See on 100 aasta väikseim sündide arv.
Äsja valmis ka teadusuuring, mille alusel me saame poliitikaid hakata paremini looma. Täna on see ka ajakirjanduses leidnud elavat kajastust, mingil hetkel kindlasti olen valmis ka sellest rohkem rääkima. Teine näitaja heaolu valdkonnas on absoluutse vaesuse määr. Me ei tea praegu veel 2024. aasta andmeid, need tulevad novembris, aga tegelikult see määr on tasapisi ikkagi vähenenud ja 2023. aastal oli see 2,7%. Eesmärk eelmiseks aastaks oli 2,2%. Kas me selle täitsime, saame novembris teada.
Teine näitaja on suhtelise vaesuse ja tõrjutuse määr. See on meil ka kiire langus, ehkki mitte päris seal, kuhu me tahaksime jõuda. Me oleme jõudnud 25,2% pealt 2022. aastal 22,2% peale 2024. aastal. Hiljuti otsustasime tõsta toimetulekutoetust, mis aitab just neid inimesi, kellel on kõige keerulisem. Aga see on siis järgmiseks aastaks.
Eesti hoolekandesüsteemi üheks suureks murekohaks on hoolduskoormus. Eesti tööjõu-uuringu kohaselt abistas või hooldas oma leibkonna liiget peaaegu 60 000 inimest, kes on vanuses 16+. Ja kui siia veel lisada andmed suure hoolduskoormusega ehk 20 tundi või rohkem nädalas, siis neid inimesi Eestis oli 2024. aastal 4100 inimest vähem kui 2023. aastal ehk 22 600 inimest.
Endiselt on proovikiviks kohalike omavalitsuste ebaühtlane tase hoolekandelise abi tagamisel. Eesti sotsiaalsüsteem on institutsionaalse hoolduse peale kaldu. Tegelikult oleks vaja soodustada just neid teenuseid, mis pakuvad inimesele kodus olemist kauem. Seesama tulebki, eks ole. Ööpäevaringse üldhooldusteenuse suur omaosalus oli pikka aega probleem. 2023. aastal viidi seetõttu läbi hooldereform ja selle tõttu saame öelda, et 2024. aastaks vähenes nende inimeste hulk, kellel oli väga suur hoolduskoormus. Hooldereformi elluviimise toetamiseks ja pikaajalise hoolduse kättesaadavuse parandamiseks eraldati 2024. aastal 59,9 miljonit ja 2025. aastal 66,8 miljonit eurot. Selle tulemusena umbes 10% suurenes üldhooldusteenuse saajate arv.
Räägime ka pensionitest. Pensionäride elujärje toetamiseks tõsteti 2024. aasta aprillist pensioneid ja töövõimetoetuse päevamäära umbes 10,6% ning keskmine pension tõusis 774 euroni. Alates 2024. aastast on võimalik teha avaldus teise pensionisamba sissemakseid suurendada 2%-lt kas 4%-le või 6%-le. See suurendab pikas vaates inimeste pensione ja pensionisüsteemi rahalist jätkusuutlikkust.
Suurendati ka puudetoetusi ja parandati abivahendite kättesaadavust. Muudatus panustab puudega inimeste toimetuleku parandamisse igal aastal umbes 9,1 miljonit eurot.
Erihoolekande valdkonnas eraldati psüühikahäiretega inimeste abistamiseks täiendavalt 6,1 miljonit eurot eelmine aasta ja see lisandus senisele 45,9 miljonile eurole. Pikaajalise hoolduse kättesaadavuse parandamiseks eraldati 2024. aastal juba mainitud 59,9 ja 66,8 miljonit eurot. Need fondid on selles mõttes paindlikud ja head, et omavalitsus saab ise valida ja otsustada, milliseid teenuseid ja mismoodi pikaajalist hooldust paremini rahastada.
Lisaks korraldati hoolduskoormuse leevendamiseks eelmisel aastal kohalikele omavalitsustele suunatud taotlusvoor kogukonnapõhiste toetatud eluasemete loomiseks. Selle tulemusena rajatakse 2028. aasta lõpuks 14 kohalikus omavalitsuses väiksema abi- ja toetusvajadusega inimestele eluruumid, et ennetada inimeste sattumist üldhooldekodusse. Kokku 193 korterit ja 242 inimest saavad seal koha. Kodus elamist toetavate teenuste jaoks avati samamoodi taotlusvoor.
Kui vaadata tagasi, siis loomulikult arenguruumi on. Sotsiaalvaldkonnas, nagu ka tervishoius ei ole mitte kunagi piisavalt raha ja seda ka väga rikastes riikides. Aga tegelikult, kui me vaatame, kust me tuleme, siis me oleme teinud ära väga palju.
Aga nüüd räägime käesolevast ja lähiaastatest, mis on prioriteetsemad. Tervishoiu rahastamine on väga kuum teema. Ma olen alates aprillikuust, kui ma ministriks asusin, rääkinud, et Eesti tervishoid on kriisis just rahastamise mõttes. Kui me oleksime jätkanud samamoodi, siis mõne aastaga oleksid reservid täiesti tühjad ja meil ei olekski kusagilt edasi minna. Ja tegelikult, kui meil on probleem, et raha justkui kaob – me teame osaliselt, kuhu ta kaob, aga on jälle teatud osa, kus me ei tea –, siis meil on vaja ikkagi ka sisulisi muutusi valdkonnas, et inimene jõuaks õigesse kohta, õigel ajal saaks õigeid teenuseid. See on ka inimese vaatest väga oluline. Ja kui me teame, kuidas need rahad liiguvad ja kuhu veel juurde on vaja, siis saame ka rääkida sellest, kuhu raha peaks juurde minema.
Aga rääkides reservidest, siis võrreldes eelmise aastaga on Tervisekassa järgnevate aastate eelarvedefitsiiti nii sotsiaalmaksu parema laekumisega kui ka sellesama sisemise tõhustamisega tunduvalt vähendatud. Kui eelmisel aastal kinnitatud eelarvepositsiooni kohaselt oleks olnud järgmise aasta eelarvedefitsiit 177,6 miljonit, siis praeguse riigi eelarvestrateegia kohaselt on see 104,9 miljonit. Ehk me kasutame jätkuvalt Tervisekassa reserve, aga plaanitust oluliselt vähem ja need reservid ei lähe täiesti nulli 2029. aastaks.
See aitab hoida tervishoiuteenuste kättesaadavust järgmise nelja aasta jooksul, mil viime läbi vajalikud muutused, püsivana. Hoida tuleb seejuures tervishoiuteenuste kättesaadavust ikkagi vähemalt käesoleva aasta tasemel. See on üks põhimõtteid eelarves.
Edasised sammud tõhustamiseks, mis on juba käima lükatud. Me korrastame haiglavõrku, leiame ja kaotame dubleerimised, ühtlustame esmatasandi arstiabi kvaliteeti, suurendame e-konsultatsioonide kasutamist ja reguleerime sellega järjekordi eriarstide juurde. Samuti koostame ettepanekud tervishoiu jätkusuutlikuks rahastamiseks ja teenuste strateegiliseks ostmiseks, et tagada ravikindlustuse vahendite mõju. Töös on ka analüüs tervishoiu rahastamise hetkeolukorrast ja jätkusuutlikkuse tagamise võimalustest. Oluline on see, et säiliks solidaarne tervishoiusüsteem.
Tervishoiuvõrku ma juba mainisin, aga jällegi juba mainitud sotsiaal- ja tervishoiusüsteemi integratsioon, kus paneme omavahel need süsteemid paremini suhtlema. Väljatöötamiskavatsus on juba oma ringi ära käinud, on saanud nii negatiivset kui ka positiivset tagasisidet, mille järgi on väga hea edasi minna ja osapooltega asju läbi rääkida. See süsteem on juba mitmetes riikides toimiv.
Esmatasandi kohta ma juba mainisin, et on kvaliteedi tõstmine ja jätkusuutlikkuse tagamine prioriteediks. Me tugevdame kindlasti ka järelevalvet kvaliteedi üle ja liigume üksikpraksiste põhiselt perearstiabilt tervisekeskuste suunas.
Tervishoiutöötajate puuduse leevendamiseks oleme kasutusele võtnud erinevad mudelid, aga üks olulisemaid muudatusi on see, et me loome paremad võimalused ka üldarstide ehk ilma erialata arstide kasutamiseks tervishoius. Vaimse tervise osas jätkame spetsialistide väljaõpet. Veel kaasajastame töötervishoidu, kuidas nad töötavad, ja ka nende digilahendusi.
Haiglavõrgust ma juba mainisin, et üks oluline on haiglate juhtimine, me vaatame ka juhtimispõhimõtted üle.
Kiirabi arengusuunad said ka sel aastal kinnitatud. Meil on vaja korraldada avalik konkurss ja kaasajastada ka väljasõiduplaan koostöös Häirekeskusega. Oluline on see, et need teenused oleksid dünaamilised, vajaduspõhised ja inimeste vajadustele vastavad. Kvaliteeti ma samuti mainisin, aga Eestis ei ole olemas üle-eestilist kvaliteedisüsteemi tervishoiu jaoks. Seda me praegu rajame.
Avalikkuses pannakse hästi palju rõhku ravijärjekordadele ja nimetatakse seda kättesaadavuseks, aga tegelikult väga suur osa kvaliteedist on ikkagi see, mis teenust inimene saab ja kõik muu ka seal ümber, mitte ainult see, kui kiiresti see jõuab tervishoiuteenusele. Näiteks on tervishoiutöötajate pädevus väga oluline, sellest me varsti avalikkuses räägime natuke rohkem.
Oluline valdkond nii tervishoius kui ka heaolus on digilahendused. Hiljuti sõlmisime hea tahte leppe, kus olid kolm osapoolt: riigi poolt meie ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, erinevad kolmanda sektori ja ka erasektori esindajad. Eesmärk on see, et koostöös tehakse paremaid digilahendusi nii tervise kui ka heaolu valdkonnas. Eesmärk ei ole aidata mitte ainult Eesti inimesi, vaid ka võtta need lahendused kasutusele võib-olla ekspordiartiklitena.
Mida täpsemalt? Tervise infosüsteem muudetakse kasutajasõbralikumaks. Tahaksime sõnastada tehisaru kasutamise põhimõtted tervishoius. Teatavasti ei ole tegemist ohutu rakendusega. Kuidas siis seda kasutada, on küsimus. Tahame liita omavahel tervisevaldkonna andmekogud, et infovahetus oleks parem ja saaks teha ka teadustööd ja analüütikat. Pakume inimestele geneetilisel riskil põhinevaid teenuseid jne.
Rahvatervisest. Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seadus jõuab ka varsti Riigikokku, kus täpsustatakse nakkuskontrolli nõudeid. Kui inimene tahab tööle minna, siis ta ei pea tegema täiesti ebapraktilisi ja ebavajalikke uuringuid. Kinnitada tahame alkoholi tarvitamise vähendamise arengusuunad ja kindlasti seda teha koostöös ekspertidega.
Ma räägin ruttu ka heaolu valdkonnast, siin mõni minut on aega. Toimetulekutoetuse tõusu ma mainisin. Kindlasti me jälgime eriti hapras seisus inimesi ja püüame neile teenuseid teha, näiteks üksikvanemaga peres kasvava lapse vaesusriski vähendada. Me maksame toitjakaotustoetust, mis ei sõltu näiteks lahkunud vanema pensionist või varasemast palgast.
Kindlasti vaatame üle puuetega inimeste toetamise süsteemi. Vanemaealiste inimeste puhul me ei tahaks, et teenused ja abivahendid sõltuvad nii palju puudest. Abivahendid me tegelikult juba sidusime puudest lahti. Me plaanime välja töötada vaimse tervise muredega, näiteks sügavalt autistlike inimeste jaoks spetsiaalsemad teenused. Praegu ei ole nende jaoks häid teenuseid. See on üks asi.
Käivitatud on heaolutehnoloogiate innovatsiooniprogramm, kuhu saab esitada taotlusi innovatiivseteks lahendusteks, mis aitavad näiteks inimestel kauem kodus toime tulla. Kindlasti me jätkame pensionide indekseerimisega ja tegeleme pensioniteadlikkuse tõstmisega.
Järgmisest aastast on riigieelarveliselt toetatud viipekeeletõlge, kaugtõlke teenus ja kirjutustõlke teenus, varem olid need välisrahastuse toel pakutud. Üks oluline töö, väga suur töö on SKAIS2 süsteemi ülesehitamine turvaliseks ja sisukaks niimoodi, et tulevikus oleks võimalik erinevaid toetusi ja teenuseid kaasajastada, kui selleks tekib vajadus.
Ja lõpetuseks perepoliitika, mida ma ka mainisin. Ka täna tulid süüdistused ministeeriumi suunal, et me püüame kuidagipidi inimesi survestada saama lapsi. See kindlasti pole selle mainitud uuringu sisu. Kes vähegi vaevub lugema perepoliitika tervikanalüüsi, see veendub selles ise. Mulle tundub, et ajakirjanik, kes täna avaldas artikli, ei ole ise seda uuringut lugenud, sest need argumendid olid seal kummalised. Nii Reformierakonna kui ka Sotsiaalministeeriumi eesmärk on toetada inimesi, kes juba soovivad lapsi saada. Kedagi ei survestata. Oluline on see, et loodaks keskkond, et neil inimestel, kes soovivad peret luua ja endale saada üks, kaks, kolm või, ma ei tea, seitse last, oleks need võimalused olemas. See, millised toetused või meetmed või milline poliitika tuleb kasutusele võtta, on meie kõigi otsustada. Siinjuures ma pean ütlema, et see ei ole sotsiaalpoliitika, seal on ka julgeolekupoliitika oluline, välispoliitika, majanduspoliitika, haridus – absoluutselt kõik on tähtis. Ja seda näitab see uuring, eks ole. Me ei saa rääkida ainult kitsastest toetustest või millestki, millega seni on seostatud perepoliitikat.
Ma ei tea, ma praegu rohkem midagi ei ütlegi. Ma arvan, et teil on küsimusi, ja kui te soovite midagi täpsemalt teada, siis ma hea meelega selgitan lähemalt. Aitäh!