Tere päevast, head kolleegid! Olen teie ees nüüd kolmandat korda järgmise aasta riigieelarvega. Uue aasta eelarve toob kaasa inimeste elujärje paranemise ja kaitsekulude kasvu. 2026. aastal prognoosivad majanduse taastumist ja hinnakasvu aeglustumist nii Rahandusministeerium kui ka suuremad Eestis tegutsevad pangad. Majanduskasvu panustavad nii valitsussektori lõpptarbimine ja investeeringud kui ka eratarbimise kasv, mis saab tuge tulumaksu langetusest, palkade tõusust, tööhõive kasvust ja pensionide tõusust. Visalt, aga kindlalt on Eesti majandus taastumas mitmest järjestikusest kriisist, COVID-kriisist, energiakriisist ja Venemaa kallaletungist Ukrainale, mis lõi segi nii ettevõtete toorainetarne kui ka toodangu ekspordikanalid, tekitas tarbijates ebakindlust ja jahutas ettevõtjate investeerimisjulgust.
Vastakaid tundeid tekitab tõdemus, et Eesti majandus on sõjaga Ukrainas kohanenud. Kuigi me võime tunda rõõmu majanduse taastumisest, ei saa me kohaneda ega leppida inimeste kannatustega Ukrainas ega kuskil mujal. Me peame inimeste ja riigina iseenesestmõistetavaks rahvaste ja riikide õigust elada rahus, inimeste õigust elule, vabadusele ning õnne poole püüdlemisele, nagu ütleb pidulikult Ameerika Ühendriikide iseseisvusdeklaratsioon. Vahepeal, 3. detsembril pikendas Riigikogu ka tulumaksu erirežiimi annetustel Ukraina toetuseks veel kaheks aastaks kuni 2027. aasta lõpuni.
Tulen nüüd lähemale 2026. aasta eelarvele. Eelarvepositsioon on planeeritult negatiivne, 4,5% sisemajanduse kogutoodangust, aga see ei ole sugugi kõigi aegade rekord. 2020. aasta eelarvepositsioon oli 5,5% SKP-st negatiivses suunas. Ametis oli siis Jüri Ratase juhitud EKREIKE valitsus, mille rahandusminister oli Martin Helme ja välisminister Urmas Reinsalu. Urmas Reinsalu, paistab, et ei mäleta seda ja kritiseerib praegu sätitud eelarvepositsiooni.
2026. aasta eelarvepoliitika stimuleerib majanduse taastumist, mille tulemusel hakkab eelarvepositsioon paranema alates 2027. aastast juba kasvavate maksutulude näol. Tuleb silmas pidada ja tähele panna, et ohtlikult lähedal on see piir, kui laenusumma läheb nii suureks, et majanduskasvu tulu ei kata intressikulu. 2026. aasta eelarve tulud on 18,6 miljardit, kulud 19,5 miljardit, kulude ja tulude vahe 0,9 miljardit, investeeritakse 1,3 miljardit ja riigi kohustused suurenevad 1,7 miljardit. Kulude ja tulude vahe, 0,9 miljardit, on pea 2% SKP-st. Seda selgitab tegelikult küllalt hästi võrdlus kaitsealaste väljaminekute kasvuga. Teile esitatud eelarves on kaitsekulud 1,6 miljardit, kasv on üle 800 miljoni ja kokku on kaitsekulud 5,3% SKP-st. Kaitseministeeriumi väljaminekud jagunevad enam-vähem võrdselt kuludeks ja investeeringuteks.
Praeguses poliitilises olukorras, kus Venemaa agressiivsus pigem kasvab ja ähvardab tervet Euroopat ning USA äsja avaldatud kaitsedoktriin ütleb selgelt, et Euroopa peab hakkama enda eest ise seisma, selles poliitilises olukorras ei ole Eesti suurim mure eelarve defitsiit 4,5% SKP-st. Eesti suurim mure on julgeolek, riigi kaitstus, kõikide Euroopa riikide kaitsekulude kasv ja kogu Euroopa kaitstus. Panen käe südamele, et praegu ei ole aeg muretseda eelarvedefitsiidi pärast. Keeruline on Venemaa sõjamasina peatamine, aga kui see saab kord tehtud, siis on pigem lihtne ülesanne pöörata eelarvepoliitika konservatiivsemale rajale ning vähendada võlakoormuse osakaalu SKP-s.
Praegu on Eesti ja Euroopa mure, kas võidame selle võidujooksu ning kasvatame oma riikide kaitsevõimet küllalt kiiresti, kas suudame rajada moodsa ja võimsa kaitsetööstuse ning väe. Ihates rahu, peame valmistuma sõjaks. 2026. aasta eelarves kasvavad riigi investeeringud võrreldes eelmise aastaga kolmandiku võrra, 1,3 miljardi euroni, millest omakorda kaks kolmandikku ehk 0,8 miljardit tehakse Kaitseministeeriumi haldusalas. Inventari, masinate, seadmete, erivarustuse soetamiseks ja kaitseotstarbeliste hoonete infrastruktuuri ja taristu rajamiseks.
Suurematest investeeringutest võiks veel välja tuua 260 miljoni suuruse riigimaanteede koondprojekti, mida osaliselt rahastatakse nii mootorsõidukimaksu arvel kui ka Euroopa Liidu militaarmobiilsuse fondi vahenditest. Ja neljarealised teelõigud rajatakse Via Baltica Libatsest Nurmeni ja Päädevast Konuvereni, samuti jätkub Tallinna-Tartu maantee neljarealiseks ümberehitamine.
Mahult teine mõjutegur 2026. aasta eelarves on 500 miljonit eurot niinimetatud maksuküüru kaotamine ehk kõigile maksuvaba tuluosa kehtestamine 700 eurot kuus ja 8400 eurot aastas. Pensioniealiste maksuküür kaotati juba 2023. aasta jaanuarikuust ning neile jääb kehtima maksuvaba tulu kuus 776 eurot ja aastas 9312 eurot. Maksuküüru kaotamise põhiline kriitika on olnud, et see jätab rohkem raha kätte jõukamatele inimestele. See väide on matemaatiliselt vale. Suhteliselt kõige rohkem, pisut üle 7% kasvab netotulu keskmise palga saajatel: õpetajatel, politseinikel, meditsiinipersonalil, ehitajatel ja autojuhtidel. Arvestatav on ka mediaanpalgalähedast palka saavatele töötajatele mõju, turgutades ka nende palga ostujõudu. Riigi üldise maksukoormuse disainimisel tuleb arvestada keskmise tööinimesega, nõrgemaid toetatakse sotsiaaltoetustega, tugevamad maksavad kõrgemat tulumaksumäära ja suuremat tulumaksusummat. See eelarvesse laekumata jääv 500 miljonit jääb kõige suuremas osas, 90%-liselt, kõige tavalisemate keskmiste tööinimesteni, kes iga päev tööl käivad.
Palju küsitakse, et kuidas ikkagi on nii, et juba mitu aastat kärbitakse, aga riigi kulud kasvavad ikkagi nagu pärmitaigen. Seda on siit puldist juba seletatud ka, aga küsitakse palju, seetõttu võib-olla seletan veel kord. Eesti eelarve koosneb küllaltki olulisel määral edasiantavatest maksudest ja indekseeritud kuludest. Peatun siin vaid mõnel suuremal ja näitlikumal.
Palgakasvu tõttu laekub eelarvesse 2026. aastal 332,8 miljonit rohkem sotsiaalmaksu. Kokku laekub sotsiaalmaksu 5,4 miljardit, mis antakse edasi Sotsiaalkindlustusfondile ja Tervisekassale ning kui seda raha ära kasutatakse, ongi riigi kulud 332,8 miljonit kasvanud. Edasiantavad maksud on veel suurem osa üksikisiku tulumaksust ja kohalikele omavalitsustele antakse edasi 2 miljardit, maamaks 87 miljonit, osa keskkonnatasust ja hasartmängumaksust, osa alkoholi- ja tubakaaktsiisist. Edasi antakse ka kasvanud palkadelt kogutud töötuskindlustusmakse 343 miljonit ja kogumispensionimakse 278 miljonit. Need edasiantavad maksud kasvatavad võrdselt nii tulusid kui ka kulusid ehk maksude edasiandmine kasvatab ka riigieelarve kulusid sadades miljonites eurodes. Seal ei ole mitte mingisugust müstilist kulude kasvu.
Teine kulude kasvu põhjus on indekseerimine seoses palga- ja hinnakasvuga. Alates 2026. aasta 1. aprillist tõuseb keskmine vanaduspension 44 eurot ehk 861 euroni, mistõttu kasvavad sotsiaalkindlustuse kujundamise ja pensioni maksmise kulud 239,9 miljonit. Me teame, et ametiühingud ja valitsuse tööandjad lepivad kokku miinimumpalga, millega on seotud mitmedki sotsiaalkulud. Poliitiliselt kokku lepitud 117 miljonit 10%-liseks palgafondi tõusuks on selles arvude süsteemis suhteliselt väikese osakaaluga. 10%-liseks palgafondi tõusuks eraldatakse raha asutustele, kus töötavad õpetajad, kultuuritöötajad, politseinikud, päästjad, Häirekeskuse töötajad, vanglateenistujad, tolliametnikud, Rahapesu Andmebüroo töötajad, keskkonnainspektorid, treenerid ja erihoolekande töötajad. See 117 miljonit on suhteliselt väike summa võrreldes edasiantavate sotsiaalkuludega.
2026. aasta algusest muutub ka residendist füüsiliste isikute makstud tulumaksu maksumaksja elukohajärgse kohaliku omavalitsuse üksuse eelarvesse kandmine nii, et kasvab riiklikust pensionist makstav osa 8,5%-ni ja kahaneb 10,64%-ni füüsilise isiku muust maksustatavast tulust, välja arvatud kohustuslik ja täiendav kogumispension ja vara võõrandamisest saadud kasu. See muudatus suurendab Eestimaa äärealadel asuvate omavalitsuste tulusid ning vähendab linnade ümber asuvate valdade tulude kasvu, mitte tulude mahtu. Tegemist on memme ja taadi vaeva tasumise seaduse muudatusega, ehkki noorema elanikkonnaga omavalitsused jäävad ikka jõukamaks, sest pensionide asendusmäär keskmisest netopalgast on 52%.
Kõike arvesse võttes võib järgmisele rahandusaastale sirge seljaga vastu minna. Majandus elavneb, hinnatõus aeglustub, ostujõud taastub, töökohti luuakse, palgad ja pensionid tõusevad, maksud laekuvad. Kõige hädalisemaid palku aitame järele, riigikaitset tugevdame oluliselt. Eelarvepositsioon püsib Euroopa Liidus kokkulepitud raamides, maksutase langeb ja püsib madalal võrreldes meile eeskujuks olevate Põhjamaadega. Sealjuures on suureks abiks välistoetuste oluline osakaal eelarve tulude hulgas. Oleme juba 12 aastat järjest maailma arenenud riikide arvestuses kõige konkurentsivõimelisema maksusüsteemiga riik. Eesti riigi rahandus on praeguses poliitilises kontekstis selgelt eesmärgistatud ning kindla käega ohjatud. See on kõik järgmise aasta eelarve tutvustuseks.
Veel annan põgusa ülevaate vahepeal toimunud kahe komisjoni istungil. Eelnõu teine lugemine toimus käesoleva aasta 12. novembril. Rahanduskomisjon arutas eelnõu kolmanda lugemise ettevalmistamist 1. ja 2. detsembril. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, 26. novembriks laekus 21 muudatusettepanekut, sealhulgas Eesti Keskerakonna fraktsioonilt kaheksa, Isamaa fraktsioonilt seitse, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonilt üks ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonilt viis. Muudatusettepanekute selgitused on toodud muudatusettepanekute loetelus. Eelnõu teksti on sisse viidud keelelised ja tehnilised täpsustused. Rahanduskomisjon jättis fraktsioonidelt laekunud muudatusettepanekud arvestamata ja neid ei toetanud ka Vabariigi Valitsus. Seega ei kuulu nad täiskogus hääletamisele tulenevalt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 120 lõikest 5.
Rahanduskomisjon koostas ministeeriumidega ühe mitmeosalise muudatusettepaneku, mis koosneb ministeeriumide valitsemisalade sisestest ja vahelistest täpsustavatest muudatustest, sealhulgas tekstiparagrahvide muudatustest. Muudatused on koostatud ministeeriumidest saadava täiendava info alusel ja konkreetsed selgitused on lisatud muudatusettepanekute loetellu iga alapunkti juurde.
Ma toon siin paari minutiga välja paar tähtsamat. Seaduse kohaselt suunatakse valitsuse kohaliku omavalitsuse üksuste toetusfondi Haridus- ja Teadusministeeriumi valitsemisala eelarvest 46,6 miljonit eurot täiendavalt üldhariduskoolide toetuseks seoses õpilaste arvu täpsustumisega 1. novembril. See on seotud õpetajate, direktorite ja õppealajuhatajate palgakulu, tegevuskulutoetuse, õppekirjanduse, õpetajate ja juhtide täienduskoolituse ja koolilõunaga. Riigieelarvest valdadele ja linnadele munitsipaalkoolide kulude katmiseks eraldatava toetuse arvestamise aluseks on Eesti Hariduse Infosüsteemi järgne õpilaste arv planeeritavale aastale eelneva aasta 10. novembri seisuga. Ja nagu ma juba ütlesin, õpetajate keskmine arvestuslik palk kasvab 10% ehk 219 eurot ning on 2026. aastal ühe ametikoha kohta 2403 eurot. Kõnealune maksuküür kasvatab netopalka senisega võrreldes 154 euro võrra kuus.
Eelmisesse eelarvesse viidi kolmanda lugemise käigus sisse muudatus, mis näeb ette suunata Siseministeeriumi siseturvalisuse töötajate palgatõusudeks eraldatud vahendid, 28,8 miljonit, valitsemisala asutuse eelarvetesse. Kultuuriministeeriumi valdkondadeülene arendamise eelarve suureneb samuti 1,65 miljonit. Sellest oli ka komisjoni istungitel rohkem juttu. 1,5 miljonit jaguneb nii, et 1 miljon läheb "Eesti kultuur maailmas" toetusvooru ja laiendatakse juurdepääsu kõikidele asutustele, sealhulgas enda sihtasutustele. Sinna saab suunata ERSO, filharmoonia kammerkoori, Vox Clamantise ja teiste organisatsioonide kollektiivid, kes järgmisel aastal planeerivad välisprojekte. Samuti lisati 0,5 miljoni eurone summa kultuuriranitsasse.
Kirjad ettepanekutega eelarvele laekusid veel õiguskantslerilt, Sotsiaalkindlustusametilt, Eesti Meremeeste Sõltumatult Ametiühingult ja Tallink Grupilt.
Rahanduskomisjon tegi ettepaneku võtta eelnõu Riigikogu täiskogu päevakorda käesoleva aasta 10. detsembril, kolmas lugemine lõpetada ja viia läbi lõpphääletus. Eelnõu seadusena vastuvõtmiseks on nõutav poolthäälte enamus. See on minu poolt kõik, eriti niivõrd, kui ajaraam lubab eelarve tutvustamiseks aega kasutada. Aitäh!