Aitäh, lugupeetud esimees! Head kolleegid! Ma üritan nüüd resümeerida umbes neli kuni viis tundi arutelu komisjonis, mis oli üpris tihe, järgmise 20 minuti jooksul. Nii et andke mulle armu, kui mõni punkt läheb kiiremini.
Antud eelnõu arutati majanduskomisjonis kahel istungil. Esmalt majanduskomisjoni ja keskkonnakomisjoni ühisistungil, mis toimus 11. novembril, ja kaasamise üritusel selle nädala teisipäeval ehk 2. detsembril.
11. novembri istungil andis kõigepealt Marek Reinaas meile menetlusliku raami ehk selle, mida tutvustas ka istungi juhataja alguses, ja seejärel tegi minister Sutt ettekande, mis laias laastus oli sama, nagu ta ka täna tegi. Küsimuste voorus, see on nüüd siis ühisistungi osast, tõstatasin mina kaks teemat. Esimene küsimus oli kaugkütte lahendustest. Seal arvestatakse hetkel gaasiga, aga ei ole käsitletud näiteks tuumasoojusjaamu, millega Soomes on lähiajal suured plaanid. Minister vastas, et see põhimõtteliselt ei ole välistatud, aga eelduseks on, et me tuumaenergiaohutuse seaduse esmalt vastu võtame ja regulaatori loome.
Teiseks küsisin 2035. aasta sihi kohta, mille järgi Eesti aastane bilanss peaks olema nullis või pigem netoeksportija, aga samas hoiaksime elektri hinda all. Milliste tootmisvõimsuste baasil seda on eeldatud antud ENMAK-is? Asekantsler Uiga vastas, et tegemist on aastapõhise tasakaaluga ja see on saavutatav ainult uute tootmisvõimsustega. Ehk lisatuulepargid, ka need gaasijaamad ja muud asjad – kui neid ei rajata, siis see ei ole teostatav. Potentsiaal on olemas, aga see eeldab investeeringuid.
Jaak Aab keskendus küsimustele, kui realistlikud on tuuleenergia eesmärgid, arvestades viimase viie aasta jooksul kehtestatud reaalseid planeeringuid, mida on ainult kaks ja mis on ka vaidlustatud, ning küsis ka selle fooni kohta, kas ei ole seatud liiga optimistlikke eesmärke. Minister vastas, et ruumi maismaal tootmiseks on, põhiprobleem ei ole mitte raha, vaid protsessi lõppfaktor, inimfaktor ehk kohalike kogukondade soov kehtestada planeeringuid. Ja siin ongi koht, kus tuleb vaadata otsa reaalsusele. Kui planeeringuid ei kehtestata, uusi tootmisvõimsusi ei tule, siis sellel on otseselt selge mõju ja tuleb leppida kõrgema elektri hinnaga. Jaanus Uiga lisas, et 21 omavalitsuses planeeringud siiski jätkuvad ja kümne aasta perspektiivis lisanduvaid projekte on võimalik siiski ellu viia. Mis mahus see täpselt on, see tõesti sõltub planeeringutest.
Mart Maastik tõi esile Rootsi kogemuse rohetehnoloogiate garantiiprogrammidest ning küsis, miks Eesti soovib käendada meretuult ja seda selle kaudu pildil hoida, kui Rootsi on garantiides ettevaatlikuks muutunud. Minister selgitas, et Rootsis on samal ajal avatud näiteks programmid tuumajaama rahastamiseks hinnavahelepingute kaudu, ja rõhutas, et praegugi pangad vastu turgu suuremahulisi projekte ei kipu rahastama, mistõttu on vaja ka erinevaid käendusinstrumente, mida Eestis on välja töötatud. Selle kohta küll Mart Maastik viitas, et see on tuumajaama kontekstis tõesti okei, aga meretuule puhul mitte, et miks me siis seda teeme. Sellele minister vastas, et see on ikkagi seotud investeerimisotsustega. Kui investeerimisotsuseid ei tule, siis ka vastavaid projekte ei tule. Kui aga investeerimiskeskkond ja turg muutuvad – kümme aastat on suhteliselt pikk aeg –, siis võivad need hiljem realiseeruda. Seetõttu ikkagi alusuuringuid ja asju tehakse.
Oli mitmeid küsimusi, mis puudutasid tarbimisprognoose ja regiooniturge. Näiteks osutas Mart Maastik, et viimase kümne aasta tarbimine on pigem stagneerunud või langenud. Minister tõi vastuargumendi, et tulevikus on pigem läbi elektrifitseerimise ja suurte andmekeskuste üpris lihtne meie väikesel turul saada mitme teravatt-tunniseid hüppeid. Seetõttu ei saa seda lugeda, et see on kindlalt stagneerunud. Mina omakorda täpsustasin, et kuivõrd tarbimisprognoosid täna arvestavad lokaalse tootmisega, mis võrku ei jõua, ehk siis see, kui inimesed või ettevõtted endal kohapeal tootmist teevad, mida Einari Kisel kinnitas, et need numbrid on tänastes tarbimisprognoosides sees.
Küsisin ka naaberriikide kohta, Läti, Leedu ja Soome arengute osas, mille peale Einari Kisel viitas, et on käimas piirkondlike hinnastsenaariumide uuringud koostöös taanlastega.
Urve Tiidus tõstatas, et arengukava on küll üldiselt optimistlik, aga uuris, millised osad on koostajate hinnangul kõige riskantsemad või ebakindlamad, millest minister Sutt nimetas kahte kitsaskohta. Esiteks, vajadust ühiskondliku kokkuleppe järele, et energiainvesteeringud on vajalikud ja kogukonnale kasulikud, ja teiseks, ülemaailmset pudelikaela, et kõigil on investeeringuid vaja, kuid globaalsed tarnijaid ja tarneahelad ei jõua alati kõike korraga teenindada.
Urve Tiidus küsis ka, kuidas mõjutab meid globaalne pilt, kus fossiilse tarbimisega piirkonnad, eriti Aafrikas ja Aasias, veel kasvavad. Jaanus Uiga vastas, et globaalsed eeldused võetakse meil Rahvusvahelise Energeetikaagentuuri prognoosidest ja eri riikides kasvab tarbimine osaliselt taastuva, osaliselt ka fossiilide arvelt, aga see on suures pildis arvesse võetud.
Kaugkütte ja hoonete poole pealt küsis Urve Tiidus, mida tähendab üleminek madaltemperatuursele kaugküttele väiksemates kohtades. Einari Kisel seletas, et see on hoonete renoveerimise eeldusel, sest temperatuuri langetamine 90–100 kraadilt 60–70 kraadile eeldab korralikku küttesüsteemi infrastruktuuri renoveerimist, et see seda ka kannataks.
Marek Reinaas palus selgitust, kas ka puuküte arengukavas kajastub. Ministri vastus oli selge: puuküte ei kao kuhugi.
Tõnis Mölder keskendus võrgutasudele ja investeeringutele – tarbija jaoks on oluline mitte ainult elektri börsihind, vaid ka lõpparve, milles on ka suur osa võrgutasudel – ja uuris, kuidas ENMAK käsitleb jaotus- ja põhivõrgu investeeringute rahastamist ja kas koormus jääb endiselt täies mahus tarbija kanda. Minister selgitas, et Elektrilevi jaotusvõrgu seisu kohta on tellitud analüüs, mille põhjal selgub, kuidas on võimalik seda investeerimismahtu katta, vältides samal ajal üleinvesteerimist. Eleringi puhul on suur osa investeeringutest tehtud just juba desünkroniseerimise ettevalmistamisel. Hiljem küll täpsustas Mölder, kas see analüüs hõlmab ka varustuskindlust ja sõjalise konflikti ohtu. Kriitilise taristu kaitse ja regionaalse varustuskindluse teema on eraldi töö, mida tehakse koos Läti, Leedu ja Poolaga.
Kristina Šmigun-Vähi küsis, kas Eesti võib pikale venivate menetluste ja vaidluste tõttu jääda vajalikest energiainvesteeringutest ilma, arvestades suurt nõudlust maailmaturul. Minister Sutt arvas, et kui vaidlusi ei suudeta lahendada, liiguvad tõesti investeeringud teistesse riikidesse. Samas on Eestis hädasti vaja nii transpordi kui ka kaugkütte elektrifitseerimiseks seda tootmist ja samuti kohaliku tööjõu järje parandamiseks, mistõttu investor on siin vägagi oodatud.
Mait Klaassen uuris, kuidas ENMAK suhestub Rohetiigri energeetika teekaardiga ja kust tuleb info tarbimise ning vajaliku tootmisvõimsuse kohta. Einari Kisel selgitas, et ENMAK ei fikseeri, mis on mingi õige tarbimistahe, vaid lähtub pigem stsenaariumidest, luuakse tingimused tootmise arenguks, kui tarbimine kasvab. Erinevalt Rohetiigri 100%-lisest taastuvelektri lähenemisest on ENMAK-il tugevalt sees hinnamõõde ja optimaalne taastuvenergia osakaal, lähtudes ka TalTechi uuringust, mille majanduskomisjon tellis.
Andres Metsoja tõi tähelepanu kohaliku kasu ja taluvustasu teemadele, tuues näiteks Sopi-Tootsi tuulepargi, kuhu ei ole seni tekkinud ei tööstust ega otseliine, ja uuris, miks ei ole riiklik ettevõte Enefit olnud aktiivsem kohalike ega konkreetsete ostulepingute pakkumisel ja kas KOV-idele võiks teha kuidagi süsteemsemalt selle kasu saamist suuremaks. Minister nõustus, et on probleem olemas, rõhutas, et kohalik inimene peab tundma, et temale on konkreetselt nendest projektidest selgelt kasu. Ka Jaanus Uiga kirjeldas, et olemas on tuulikute tasu skeem, kus pool laekuvast tulust läheb KOV-ile ja pool elanikele, ning lisas ka, et arendajad saavad ja pakuvad täiendavaid vabatahtlikke hüvesid.
Tarmo Tamm uuris, kas on olemas selge sihtpilt, millises tootmisportfellis tagatakse igal hetkel varustuskindlus, võimalikult odav ja keskkonnasõbralik elekter. Einari Kisel vastas, et ENMAK-is on seatud juhitavale võimsusele vahemik 1200–1600 megavatti ja taastuvenergiale orienteerivalt 3,8–5,7 gigavatti 2035. aastaks. Sinna lisanduvad salvestusmahud ja sellise portfelliga on võimalik katta Eesti elektrinõudlus. Ta rõhutas ka, et konkreetset hinnataset ei saa Eestis üksinda ette määrata, kuna me oleme regioonituru osa ja tegelikult me oleme ka hinna, turu mõttes üks väikseimaid osapooli. Hinna määravad seega peamiselt naaberriikide arengud, finantseerimistingimused ja nõudluse pakkumise dünaamika.
Yoko Alender tõi näiteks Saksamaa otsuse määrata 2% oma territooriumist tuulealadeks ja küsis, kas Eestis oleks midagi sarnast võimalik kaaluda, selleks et planeeringuid kiirendada. Minister vastas, et eramaade puhul oleks sellise normi kehtestamine keeruline, kuid riigimaid analüüsitakse ning olulisem on mõista võib-olla vastuseisja põhjusi – kas need on põhimõttelised või tulenevad mingist konkreetsest kasu puudumisest ja selle tunnetusest. Andres Metsoja tõigi välja, et hetkel on tõesti üldist pilti vaadates tihti selline tunne, et inimesed elaks nagu tööstuspiirkonna keskel, mistõttu on ka selge, miks võib tekkida inimestel tunnetuslik vastuseis sellistele asjadele. Erinevaid protsesse on küll kiirendatud, aga ei ole võib-olla piisavalt adresseeritud inimeste murekohti.
Mina tundsin huvi tarbimise kasvu prognooside vastu, 8 teravatt-tundi, 10 teravatt-tundi ja 12 teravatt-tundi, täpsustades, kui palju on neil sees lokaalne tootmine. Seda küsimust ma juba adresseerisin. Vabandust!
Jaak Aab rõhutas, et kiire tarbimise kasvu, näiteks andmekeskuste eelduseks on kindel varustuskindlus ja piisavad kohalikud tootmisvõimsused. Vastasel juhul lähevad investeeringud mujale. Einari Kisel lisas, et Eestis on tootmisvõimsused olemas, kuid need ei pääse praegustel tingimustel tihti turule. Seetõttu on vajadusel Eesti valmis oma nõudlust ära katma, kaasa arvatud uute investeeringute osas.
Urve Tiidus küsis, millised ENMAK-i osad on kõige ebakindlamad. Jällegi, siin ma olen suutnud … See on see, kui viimasel hetkel hästi palju asju kokku panna, olen topelt pannud.
Lõpetuseks tehti tollel istungil konkreetne otsus. Nimelt, määrata ENMAK 2035 juhtivkomisjoni esindajaks majanduskomisjonist siinkõneleja ja teha ettepanek võtta see täiskogu päevakorda tänasel päeval.
Samuti toimus komisjoni teisel istungil, mis oli sellel nädalal, kaasamisüritus, mille põhiline eesmärk oli ära kuulata võimalikud turuosalised, nende murekohad. Seal andis ülevaate Einari Kisel, väga lühidalt, kuna kõik turuosalised olid üpris detailselt dokumendiga tutvunud, ja seejärel said sõna huvirühmad, kelleks olid energeetikaettevõtted, võrguettevõtted, kütte, gaasi ja transpordikütuste sektor, taastuvenergia organisatsioonid ning tööandja- ja ettevõtlusorganisatsioonid. Käin need järjest ka läbi, lühidalt.
Enefit Power rõhutas, et põlevkivijaamad töötavad seni, kuni asendusvõimsused rajatakse ja nad reaalselt turule jõuavad. Nende peamine mure oli selgus ajakavas ehk see, millal need juhitavad võimsused võiksid tekkida, kui pikalt on vaja saartalituslepinguid Eleringiga, ja seda peamiselt selleks, et nad saaksid tagada, et tehtaks vaid piisavad ja tarvilikud investeeringud põlevkivielektrijaamadesse, et tagada varustuskindlus.
Fermi Energia kinnitas vajadust suurendada juhitavaid võimsusi ning toota neid tulevikus süsinikuvabalt ehk tuumaenergiaga. Ta seletas olukorda ja tutvustas näiteid nii Kanadast kui ka Rootsist, kuhu plaanitakse ehitada samalaadseid reaktoreid, mis on ka nendel plaanis, ja kirjeldas ka potentsiaalset ajakava ja võimalusi, millal on varasem võimalus tuumareaktori käimaminekuks juhuks, kui kõik planeeringu ja seadusandja ja regulaatori loomise protsessid kulgevad plaanipäraselt. See prognoos oli 2035. aasta, 2036. aasta algus. Andis ka teada, et Viru-Nigula volikogu on endale kuuluvad 90 hektarit maad, mis on potentsiaalselt tuumajaamale sobilik, pannud juba müüki, kuhu on nemad teinud ka pakkumise.
Eesti Gaasiliit hindas ENMAK-i kaasamisprotsessi, kuid rõhutas, et gaasil on jätkuvalt oluline roll juhitava tootmisvõimsuse küsimuses kütusena. Positiivsena nähti gaasi hinna stabiliseerumist, aga nad sooviksid rohkem ambitsioonikamaid sihttasemeid biometaani osas.
Metsa- ja puidutööstuse liit tõi välja aspekte küll võrgutasu diferentseerimise osas, kuid probleeme sellega, et lisandusid uued mõjud, mistõttu netomõju võib olla negatiivne.
Transpordikütuste ühing oli veidi mures selle pärast, et ENMAK-is ei ole sees transpordielemente. Neil oli mitmeid küsimusi elektrifitseerimise kohta, näiteks prognoos 90 000 elektriautot 2030. aastaks. Nad rõhutasid ka RED III peatse temaatika osas, et seda tehtaks korrektselt, mitte vaid biometaani najal.
Jõujaamade ja kaugkütte ühing tõi välja kaugkütte rolli, mida on ENMAK-is nüüd korrektselt kajastatud, mis on ligi 40% soojatarbimisest, ja 700 000 inimest on sellest puudutatud. Peamiseks mureks on vananev taristu, investeerimisvajadus, mille katmiseks ei piisa pelgalt EL-i toetustest või CO2-vahenditest. Oluline on tagada ka puiduhakke ja biokütuste kättesaadavus, et oleks varustuskindlus.
Elektritööstuse liit tõstis esile, et ENMAK on võrreldes varasemaga kompaktsem ja arusaadavam, aga rõhutas korduvalt kahte asja: tehnoloogianeutraalsust ja turupõhisust. Samuti tõi ta välja idee, et ENMAK ja energia- ja kliimakava võiksid ühiseks dünaamiliseks dokumendiks muutuda. Natukene oli tema mure ka suurte investeerimisvajaduste osas, kui ei selgitata, kust need investeerimised päriselt turule tekivad, kes selle kinni maksab ja mis ulatuses riik siis sinna plaanib sekkuda. Ka välisühenduste pärast oli natukene murekohti, et kui meil välisühendusi on väga palju, siis võib tekkida motivatsioon kolida investeeringutega piirkonna riikidesse, kus kohalik elekter on soodsam, ja tuua seda ühenduste kaudu. Ehk see on kahe teraga mõõk.
Tuuleenergia assotsiatsioon keskendus peamiselt planeeringute murele, just venimise ja keerukuse osas, ja seetõttu investeerimiskindlusele. Nende hinnangul oleks vaja siiski leida meetmeid, kuidas lihtsustada neid kohtulahendeid või kohtuvaidlusi, et oleks reaalselt võimalik ehitusprojekte ellu viia.
Taastuvenergia koda pidas eesmärke, ütleme, vähem ambitsioonikaks, kui nad enne olid, aga jätkuvalt vajalikuks. Nende huvi oleks katta vähemalt 60% Eesti oma vajadusest taastuvelektriga ja ülejäänud impordiga, mis mõjutab majandust ja julgeolekut. Probleemiks peeti konkreetsete meetmete puudumist. Planeeringupoliitika on liiga aeglane ja naaberriikidega võrreldes jääme uutest võimsustest maha. Toetati EL-i direktiivi ja tööriistade kasutuselevõttu. Rõhutati, et ETS1 on olnud vajalik ja väga asjalik ning et võiks rohkem just kaugkütte ja muus osas ETS2 ausama konkurentsi jaoks kiiremini rakendada.
Kaubandus-tööstuskoda leidis, et antud versioon on palju realistlikum, ja rõhutas ka konkurentsivõimelise hinna ja suurtarbijate aspekti. Positiivsena nähti just seda, et on rohkem rõhku pandud turupõhisetele lahendustele. Kriitikana võib-olla toodi välja investeeringute maht, rahastusallikad ja võrgutasude areng ehk siin osas mitte jätta kõik erasektori teha.
Tööandjate keskliit tõdes, et see, et trilemma varustuskindluse hinna ja keskkonna osas on sisse toodud, on seni parim, aga soovitati ENMAK-i kinnitamist edasi lükata seni, kuni strateegia on andmepõhine ja näitab ära kõikide komponentide hinnamõjud.
Elektrilevi rõhutas, et seatud SAIDI 120 eesmärk 2035. aastaks ei ole tänaste investeeringuplaanidega teostatav, see vajab lisainvesteeringuid. Täna on see tehtav kuskil SAIDI 130-ni teatud piirkondades. Samas, umbes 85 000 lõpptarbijat hajuspiirkondades jääksid siiski väga kehva kvaliteedi peale, kus SAIDI võiks jääda umbes 440 minutini aastas ka aastal 2035. Seega tuleb oluliselt läbi mõelda, milliseid rahastusmudeleid on siin mõistlik kasutada.
Elering rõhutas, et ENMAK on väärtuslik eelkõige selle poolest, et sõnastab ausalt valikute keerukuse. Kõiki sihte korraga ei saa saavutada: odav hind, maksimaalne varustuskindlus ja 100% puhas energia. Varustuskindlus ja julgeolek on pikemaajaline väljakutse ning tuleb teadlikult otsustada, kui palju investeerida valmisolekusse ja kui suurt riski ühiskond on valmis taluma.
Järgnes küsimuste-vastuste voor, kus Marek Reinaas tundis huvi, kas on plaan nüüd ENMAK-i arutelu järgselt viia kooskõlla see 100% taastuvelektri eesmärk 2030, mis meil täna on seaduses. Rein Vaks vastas, et ENMAK on visioonidokument, kohustused on lõppkokkuvõttes Riigikogul ehk seab Riigikogu. Ehk siis pärast seda, kui ENMAK on kinnitatud, saab kaaluda, kas seda seadust muuta.
Mina tõstatasin küsimused hüdroenergia ja salvestuse teemadel. Kas hüdroenergia, mida taastuvenergia koda mainis, et seal võib tekkida probleeme, et kas see ise tõesti ei suuda investeeringuid turult endale tasuvaks teha? Seal oli vastus, et probleemiks ei ole niivõrd investeeringute tasateenimine, kuivõrd keskkonnatasud, et mitte jätta kogu otsustamist Keskkonnaametile, muidu vastasel juhul see sektor vajub ära.
Mihkel Härm lisas, et … Tähendab, küsisin ka akude kohta, kas Elektrilevi saaks oma SAIDI eesmärke parendada, kui inimesed rohkem paigaldaksid endale akusid ja neid saaks kasutada süsteemi stabiliseerimiseks. Selle kohta Mihkel Härm ütles, et kahjuks enamik akusid ei võimalda ise võrku luua ja opereerimiskulud, mida salvestuselt eeldatakse, on tihti ebanormaalselt kõrged, nad ei saa seda ise tagada.
Küsisin ka elektri põlevkivi osas Enefit Powerilt, et mis siis on reaalne hinnastus, kui CO2 kinni püüda või ehitada uusi põlevkivijaamasid ja mis on põlevkivi hind. Vastus oli, et umbes 50 eurot megavatt-tunni kohta on seal muud kulud, umbes 100 eurot on CO2-komponent täna. Uute jaamade puhul oleks see kuskil 80–90 eurot megavatt-tunni kohta ilma CO2-ta, koos CO2-ga umbes kaks korda nii palju. Kui tahta CO2 püüdmine juurde tuua, siis see eeldab uusi tehnoloogiaid ja hinnastus tuleb umbes sarnane sellele CO2-maksule minimaalselt. Kui lisada juurde transport ja ladestus, on see umbes 100 eurot megavatt-tunni kohta. Ehk siis isegi koos CO2 püüdmisega ei ole see soodsam, kui täna maksta CO2-tariifi.
Kas mul on võimalik saada ka natuke lisaaega?