Aseesimees! Tavaliselt olen ma siin puldis olnud istungjärgu viimastel päevadel ja siis olen näinud juba natuke väsinud nägusid, et tahaks juba ära minna … Aga nüüd, istungjärgu alguses tundub mulle, et ma näen värskust, indu ja teotahet, et Eestit paremaks teha. Selles mõttes on mul hea meel teiega täna siin dialoogis olla. Hea meelega vastan küsimustele, aga enne väike ülevaade Finantsinspektsiooni tegemistest.
On suur rõõm seista taas teie ees, et aru anda Finantsinspektsiooni tegevusest. Seaduse järgi on mul kohustus teile, täiskogule, vähemalt kord aastas teha ülevaade, kuna rahvusvaheliste standardite kohaselt apoliitiline, sõltumatu ja kõrgelt professionaalne finantsjärelevalve annab aru otse seadusandjale, otse rahvaesindusele. Samal põhjusel on finantsjärelevalvetele üle ilma asetatud kohustus koostada aastaaruanne. Lisaks on meil nõukogu, kellele aru anname ja kes väga teraselt oma ülesandeid täidab. Mul on selge veendumus, et muu hulgas sellise aruandluskohustuse tõttu – muide, tavaliselt riigiasutustel sellist aruandluskohustust ei ole – on Finantsinspektsioon üks professionaalsemaid ja tõhusamalt tegutsevaid rakendusasutusi Eestis.
Kui isiklikumas plaanis alustada, siis sellel aastal möödub minu kolmas ametiaeg Finantsinspektsiooni juhina, kokku 12 aastat. Advokaadi ja finantsõiguse eksperdina osalesin Finantsinspektsiooni seaduse väljatöötamisel eelmise sajandi lõpus ja seejärel kutsus toonane juhatuse esimees Trink mind Finantsinspektsiooni tööle. Pärast vahepealset tegutsemist erasektoris kutsus mind FI-sse tagasi teine juhatuse esimees Malmstein. Seega on mul olnud suurepärane võimalus nii kollektiivi [liikmena] kui ka juhina Finantsinspektsiooni ja finantsturgu arendada ning parendada.
Viimase 12 aasta jooksul teile peetud kõnedest ja esitatud aastaaruannetest joonistuvad selgelt välja järgmised neli suurt olulist teemat Eesti finantsturul.
Esiteks, ettevõtete koondumised finantsturul ja samas uute pankade ja muude finantsvahendajate kiire kasv; ärimudelite ümbervaatamine ja läbipaistmatust ärist loobumine; edukas riskide maandamine kriisides, nagu ID-kaardi kriis, COVID-i kriis ja Ukraina kuuma sõja algusfaas.
Teiseks, õigusraamistik ja ülereguleerimine ühelt poolt ning teisalt järelevalve tööriistakasti mitmekesistamine, sealhulgas trahvide suuruse ja menetluse küsimused.
Kolmandaks, finantsjärelevalve uued tegevusvaldkonnad ja nende käivitamine: euroala pangajärelevalve ja kriisilahenduse asutamine ning selle tegevusse integreerumine, krediidiandjate järelevalve, ühisrahastuse järelevalve, krediidiinkassode järelevalve ning krüptovaraturgude järelevalve. Kõik uued valdkonnad.
Neljandaks, Finantsinspektsiooni küpsemine: kriisilahenduse funktsiooni asutamine nullist, tõhusama tegutsemise nimel Tagatisfondi ühendamine Finantsinspektsiooniga, väga tagasihoidlike vahenditega väljapaistva tulemuse saavutamine noorte finantshariduses.
Mõni sõna neist teemadest täpsemalt. Eelmise aasta lõpus teatas üks regiooni suurematest pankadest, Rootsi SEB, et on otsustanud liita oma Eesti, Läti ja Leedu pangad üheks üksuseks ning tuua Balti riikide peakorteri Eestisse. Seda peakorterit ei tehta Riiga, ei tehta Vilniusesse, vaid siia, Tallinnasse. See näitab selgelt usaldust Eesti finantsjärelevalve vastu. Seitse aastat tagasi näitasime veenvalt parimat ärikeskkonda ka Luminorile, kes asutas kuue panga ühendpanga peakorteri Tallinnasse. Minu prognoosi kohaselt suunavad need koondumised ka teisi Balti-üleselt tegutsevaid krediidiasutusi oma struktuuri üle vaatama.
Olen terve tööelu, nii erasektoris nõustajana kui ka avalikus sektoris järelevalvajana, olnud heas dialoogis finantsturuga. Pika praktikaga kaasneb oskus kõnetada tõsiseltvõetavaid finantsvahendajaid ja investoreid ning kõneleda nendega samas keeles, aga samas selgelt ja konkreetselt välja näidata oma tegutsemise põhimõtteid ja alusväärtusi. Meie finantsjärelevalve toimib professionaalselt, objektiivselt ja läbipaistvalt. Arvan, et riigil oleks ebamõistlik mitte kasutada investoritele Eesti hea keskkonna nii-öelda müümisel [ühe argumendina] Finantsinspektsiooni tööd meie ärikeskkonna kujundamisel. Tallinn ja Eesti panganduskeskusena signaliseerib välisinvestoritele väga üheselt siinse keskkonna sobivust, annab tööd meie finantsala asjatundjatele ja teatud tingimustel suurendab konkurentsi. Sellel võib olla heas mõttes lumepalliefekt.
Klassikaliselt ei kuulu konkurentsiteema finantsjärelevalve repertuaari. Ometi ei ole me ka seda pala unustanud. Hoogsalt on oma turuosa suurendanud ja seeläbi võistlust teravdanud LHV Pank ja teised [pangad]. Eesti väiksemad pangad on paari laenutoote äriliiniga edukalt välisturge vallutanud. Nad ongi juba rohkem välispangad, kuna pooled kliendid tulevad naaberriikidest.
Oleme tegevusloa väljastanud paarile üliinnovaatilisele väärtpaberiärile, kelle arvukas klientuur [paikneb üle] Euroopa. Just praegu püüab Eesti Finantsinspektsiooni tegevusloaga krediidivahendaja saavutada krediidiregistrite lihtsa piiriülese kasutamise Euroopas, mis omakorda avaks Euroopa Liidu liikmesriikidele üksteise krediiditurud. Koos Eesti Pangaga tegime ettepaneku krediidimobiilsuse suurendamiseks eluasemelaenude valdkonnas, vähendades rahalisi ja administratiivseid barjääre laenu üleviimisel ühest pangast teise.
Finantsinspektsiooni motoks on tervitada professionaalseid ja läbipaistvaid finantsvahendajaid. Õnneotsijatesse suhtume skeptiliselt, katsetamisse nii ja naa. Vaadake, finantsvahenduses on ju nii, et õnnestumisest [võidab] ja kasumi teenib ettevõtja. Tavaäris kannab ebaõnnestumise riski samuti ettevõtja, kuid finantsvahenduses on see jagatud ühiskonnaga. Pankrotistunud kindlustusandja jätab kaitseta kindlustusvõtjad, põhja läinud pank aga viib kaasa inimeste elusäästud. Jah, viimasel juhul tuleb appi Tagatisfond, mis tagab iga hoiuse kuni 100 000 euro ulatuses, aga ka see raha ei kasva ju puu otsas, vaid teatud juhtudel tuleb riigilt ehk meilt kõigilt.
Teisalt ei soovi me Finantsinspektsioonis katsetamist sugugi välistada. Juba 2016. aasta alguses ehk pea kümme aastat tagasi tegime ettepaneku nõndanimetatud liivakasti raamistiku loomiseks finantsvahenduses. Liivakast on selline õigusraamistik ja kontrollitud keskkond, kus eelkõige alustavad ettevõtjad saavad proovida oma teenuseid, enne kui nendega päris avalikuks lähevad. Toona riik sellest tuld ei võtnud. Tänaseks on finantsvahenduses Euroopas jõutud äratundmisele, et liivakastid on küll ideena ja katsekeskkonnana head, ent finantsvahenduses ei toonud need loodetud edulugusid. Ma endiselt arvan, nagu ka kümme aastat tagasi, et liivakast katsemudelina võib anda ka häid tulemusi, aga võtmekoht on siin selge õigusraamistik, et vältida konkurentsimoonutusi, tagada tarbijate õigusi ja maandada ärisaladuste lekkimise riski.
Oleme Finantsinspektsioonis olnud kiired ja paindlikud ning loonud pretsedente kogu Euroopa Liidus, alates esimesest väärtpaberite keskregistrite piiriülesest liitumisest kuni olukordadeni, kus me koos Euroopa Keskpangaga tegime ühele siinsele suurpangale ettekirjutuse tehnoloogiliste riskide paremaks juhtimiseks või kus me koos Euroopa Keskpangaga tunnistasime kehtetuks Versobanki krediidiasutuse tegevusloa rahapesu riski tõttu.
FI otsustava tegevuse tulemusel on minevikku vajunud ärimudel, kus pakuti piiriüleseid makseid ebaselge taustaga klientidele. Selleks sulgesime jõuga kaks panka ja mitmeid makseasutusi, üks pank loobus ise tegevusloast. Moskva Pangast – kujutage ette, 2014. aastal tegutses Tallinnas Moskva Pank, ta oli küll Eesti Krediidipanga nime all –, sellestsamast Moskva Pangast on saanud siin Eestis meie oma ostjate ärilise vaistu ja oskuste tulemusel päris hästi toimiv universaalpank Coop Pank.
Kogu saagas läbisid FI tehtud otsused edukalt kodumaise kohtuliku tuleproovi ja ka Euroopa Liidu asutuste põhjaliku kontrollikadalipu. Tänaseks on Euroopa Liit asutanud rahapesu tõkestamise eest vastutava asutuse AMLA, millel muu hulgas tuleb tagada turuosaliste ühetaoline kohtlemine rahapesu tõkestamise valdkonnas.
COVID-i pandeemia puhkemisel 2020. aasta alguses olime Euroopa Keskpangas ühed esimesed, kes soovitasid finantsjärelevalvajatel pankade kasumiväljamaksed peatada, et kapitalipuhvrid ei väheneks ja oleksid piisavad tervisekriisiga kaasnevate riskide kandmiseks. Aitasime toona jõuliselt kaasa ka sellele, et pangad pakuksid pandeemia ajal makseraskustesse sattunud inimestele ja ettevõtetele vabatahtlikult maksepuhkust ning et selline lahendus toimiks üle Euroopa Liidu.
Sõja puhkemisel Ukrainas kaardistasime esimesena euroalal, millised riskid võivad pangandusel tekkida ja realiseeruda nii lühemas kui ka pikemas vaates. Suunasime Euroopa Keskpanka mõtlema sellele, kuidas valmistuda sõja võimalikuks süvenemiseks ja võtta arvesse geopoliitilisi riske.
Kriisiolukordade käsitlemiseks oleme nullist üles ehitanud terve uue kriisilahenduse funktsiooni. Euroopa Liidu direktiiv seda ka nõudis. Oleme kriisijuhtimise tugevdamiseks ja efektiivsuse saavutamiseks sisuliselt üle võtnud Tagatisfondi, täites koostöölepingu alusel Tagatisfondi funktsioone. Tagatisfond on saanud tuleristsed panga ja investeerimisühingu tegevusloa kehtetuks tunnistamisega kaasnenud väljamaksete tegemisel, aga ka stressitestide ja harjutuste käigus, millega alustasime mõned aastad tagasi. Süsteem toimib hästi.
Osaleme mastaapsetes Balti ja Põhjala kriisiharjutuses, millest viimasel korral võttis osa umbes 450 eksperti rohkem kui 20 riigiasutusest selle piirkonna riikidest. Veensime eelmisel aastal kriisiharjutuses osalema ja sellega liituma ka Euroopa Keskpanga.
Oleme Eesti Pangaga kui elutähtsa teenuse korraldamise eest vastutava asutusega sõlminud koostööleppe hädaolukordades tegutsemise ettevalmistamiseks ja hädaolukordades tegutsemiseks. Finantsinspektsioonil on ekspertteadmisi ja ka võimekust, et toetada keskpanka hädaolukordadega seoses.
Oleme käivitanud krediidiandjate ja -vahendajate järelevalve, teatud investeerimisfondide järelevalve, maksesüsteemide järelevaatamise toetamise, ühisrahastuse järelevalve, krediidiinkassode järelevalve. Krüptoettevõtjate järelevalve võtame järk-järgult üle Rahapesu Andmebüroolt.
Oleme korrastanud maksekontode ja makseteenuste järelevalvet. Oleme Euroopa Keskpangas aidanud käivitada tehnoloogiliste riskide järelevalve panganduses, algatanud euroala pangajärelevalve suurema digitaliseerimise ja toetame üleminekut riskipõhisele järelevalvele Euroopa Keskpangas. Meil on endal see kogemus olemas juba aastast 2002. Selle kõige abil oleme saavutanud Euroopa Keskpanga pangajärelevalves objektiivse ja tehnoloogiliselt võimeka professionaalse kolleegi staatuse, keda tähelepanelikult kuulatakse ja kellega arvestatakse.
Riskipõhiselt valvame üle 60 miljardi euro väärtuses finantssektori varasid, mis on jaotunud umbes 175 järelevalvetasu maksva järelevalvesubjekti vahel. Finantsjärelevalvet teeme 140 eksperdi jõul, olles väikseim – töötajate arvult väikseim – finantsjärelevalveasutus Euroopa Liidus.
Meil tuleb oma ülesannete täitmiseks rakendada üle 700 õigusakti – jaa, kuulsite õigesti, üle 700 õigusakti – ja juhendi. Aasta tagasi, 13. juunil ja tegelikult ka sellele eelnevalt aastal 2016 avaldasin siinsamas saalis, et oleme finantssektori üle reguleerinud. Neist 700 õigusaktist umbes 99% on loodud tsentraalselt Euroopa Liidus. Avaldasin, et oleme sektori kollektiivselt üle reguleerinud. Iga väiksema aspekti reguleerimine muudab finantssektori kuulikindlaks, ent väga riskikartlikuks. See omakorda tähendab seda, et võimalust ei saa [paljud sellised] reaalmajanduse ettevõtmised, mis näiteks laenuvõimenduse saamisel pakuksid ühiskonnale lisaväärtust, mis meid kõiki rikastaks. Õnneks on tänaseks seda olustikku mõistetud nii Euroopa Liidus kui ka Eestis. Finantsinspektsioon on aktiivselt käivitanud õigusraamistiku lihtsustamise ettepanekute väljatöötamise finantsvaldkonnas.
Finantsinspektsioon on aastatega kasvanud üheks kõige tõhusamalt ja mõjusamalt tegutsevaks asutuseks Eestis. Oleme vastavalt seadusele riskipõhiselt täitnud meile antud ülesanded, oleme täitnud kehtivat strateegiat, oleme hoidnud finantssektori sujuvalt toimivana ja riskid maandatud. Me ei ole kaotanud ühtegi olulist kohtuvaidlust. Meie töötajad hindavad Finantsinspektsiooni tööandjana väga kõrgelt ja meie tööjõu voolavus on väike. Saavutasime selle kõik, tegutsedes kindlalt, professionaalselt ja avatud meeltega. "Kindlalt, professionaalselt ja avatud meeltega" on ka Finantsinspektsiooni väärtused.
Olles kogu oma tööelu nii advokaadina, finantsjärelevalve eksperdina kui ka juhina olnud seotud Eesti ja Euroopa finantsturuga, julgen tulevikku prognoosides [välja pakkuda] järgmised kolm momenti.
Esiteks, Euroopa Liidus tervikuna tuleb päriselt lihtsustada reegleid, aga säilitada eluterve konservatiivsus finantsjärelevalves. See tähendab näiteks väiksemat fookust ühingujuhtimise detailidele ja sisekordade finessidele. Fookus tuleb säilitada kapitali kvantiteedil ja kvaliteedil, juhtide isikutel, nende sobivusel ja riskikontrolli tõhususel, arvestades ärimudelit. See tähendab enam riskipõhist järelevalvet ja vähem bürokraatiat. See on täpselt see liin, mida me Euroopa Keskpangas ajame – Eesti eest, Eesti nimel, Eesti jaoks.
Teiseks, digitaliseerimine süveneb ja tehnoloogilised riskid kasvavad. Digitaliseeritus tähendab äride järjest suuremat rahvusvahelistumist, piiriüleste suhete kiirust. Meie inimesed, Eesti inimesed on järjest enam välismaiste finantsvahendajate kliendid ja Eesti finantsvahendajad pakuvad järjest enam teenuseid välismaal. See tähendab kolme tulipunkti: esiteks, meie inimeste õiguste kaitse tagamine, kui välismaine teenuseosutaja neid rikub; teiseks, meie järelevalve võimekus, finantsjärelevalve võimekus tegeleda välismaiste riskidega, et meie ühiskond ei peaks kinni maksma seda, kui meie piiriüleselt tegutsev finantsvahendaja ebaõnnestub; ja kolmandaks, süsteem on tehnoloogiliselt nii tugev, kui vastupidav on tema kõige nõrgem lüli. See tähendab veelgi enam rahvusvahelist koostööd kriiside korral, vastavaid harjutusi ja rohkem tehnoloogilise taustaga inimesi finantsjärelevalvesse.
Kolmandaks võib-olla natuke kitsam ja lühem vaade, aga minule südamelähedane. Tallinn, Eesti peab oma potentsiaali panganduskeskusena ära kasutama, kas või kvaliteetsete välisinvesteeringute siia tõmbamiseks, mida me nii hädasti vajame. FI on vägagi valmis vastavas riigi intelligentses terviktegevuses kaasa lööma.
Minu unistus on see, et Eestit ja Balti riike tervikuna käsitletaks Skandinaavias koduturuna. Praegu see kahjuks niimoodi ei ole, Baltikumi ei loeta Skandinaavias koduturuks. Veelgi enam, ma arvan, et Läänemerd ümbritsevad riigid kokku moodustavad väga tugeva ja suure potentsiaaliga turu. Suurem piirkondlik läbipõimumine võimaldab vastastikku meie elujärge veelgi parandada.
Kokku võttes on Finantsinspektsioon 12 aastaga kujunenud usaldusväärseks ja professionaalseks asutuseks, keda tähelepanelikult kuulatakse nii Eestis kui ka Euroopas, kes on objektiivne ja dialoogile avatud ning kes viib talle usaldatud ülesanded ellu, säilitades sõltumatuse. Tänan selle kõige eest meie koostööpartnereid, sealhulgas parlamendiliikmeid, Finantsinspektsiooni nõukogu liikmeid ja valvatavaid turuosalisi. Tänan ka Finantsinspektsiooni endisi ja praeguseid kolleege, kellega koos oleme piltlikult öeldes tulest ja veest läbi käinud, aga kellega sellest hoolimata on olnud lust Eesti parimaid huve silmas pidades asja ajada. Minu jaoks on finantsjärelevalve juhtimine olnud suur võimalus ja vastutus, kus omalt poolt olen andnud maksimumi meie inimeste, meie Eesti huvide ja õiguste kaitseks. Aitäh! Tänan tähelepanu eest!