Aseesimees. Tavaliselt ma olen siin teie istungjärkude viimastel päevadel olnud siin puldis ja siis ma olen näinud juba natuke sihukesi väsinud nägusid, et tahaks juba ära minna ja … Aga nüüd, istungjärgu alguses, mulle tundub, ma näen sellist värskust, sihukest hindu ja teotahet, et Eestit paremaks teha. Selles mõttes mul on hea meel teiega siin dialoogis ka täna olla. Hea meelega vastan küsimustele, aga enne väike ülevaade Finantsinspektsiooni tegemistest.
On suur rõõm seista täna taas teie ees, et aru anda Finantsinspektsiooni tegevusest. Seaduse järgi on mul kohustus teile, täiskogule, vähemalt kord aastas ülevaade teha, kuna rahvusvaheliste standardite kohaselt apoliitiline, sõltumatu ja kõrgelt professionaalne finantsjärelevalve annab aru otse seadusandjale, otse rahvaesindusele. Samal põhjusel on finantsjärelevalvetele üle ilma asetatud kohustus koostada aastaaruanne. Lisaks on meil nõukogu, kellele aru anname ja kes ka väga teraselt oma ülesandeid täidab. Mul on selge veendumus, et muu hulgas sellise aruandluskohustuse tõttu – muide, tavaliselt riigiasutustel ei ole sellist aruandluskohustust – on Finantsinspektsioon üks professionaalsemaid ja tõhusamalt tegutsevaid rakendusasutusi Eestis.
Kui isiklikus plaanis alustada, siis sellel aastal möödub minu kolmas ametiaeg Finantsinspektsioonis, Finantsinspektsiooni juhina, kokku 12 aastat. Advokaadi ja finantsõiguse eksperdina osalesin Finantsinspektsiooni seaduse väljatöötamisel eelmise sajandi lõpus. Seejärel toonane juhatuse esimees Trink kutsus mind Finantsinspektsiooni tööle ning pärast vahepealset tegutsemist taas erasektoris kutsus mind FI-sse tagasi teine juhatuse esimees Malmstein. Seega on mul olnud suurepärane võimalus nii kollektiivis kui ka juhina Finantsinspektsiooni ja finantsturgu arendada ning parendada.
Viimase 12 aasta jooksul teile peetud kõnedest ja esitatud aastaaruannetest joonistuvad selgelt välja järgmised neli suurt olulist teemat Eesti finantsturul.
Esiteks, ettevõtete koondumised finantsturul, samas uute pankade ja muude finantsvahendajate kiire kasv, ärimudelite ümbervaatamine ja läbipaistmatust ärist loobumine, edukas riskide maandamine kriisides, nagu ID-kaardi kriis, COVID-kriis ja Ukraina kuuma sõja algusfaas.
Teiseks, õigusraamistik ja ülereguleerimine ühelt poolt. Ning teisalt järelevalve tööriistakasti mitmekesistamine, sealhulgas trahvide suuruse ja menetluse küsimused.
Kolmandaks, finantsjärelevalve uued tegevusvaldkonnad ja nende käivitamine, euroala pangajärelevalve ja kriisilahenduse asutamine ja selle tegevusse integreerumine, krediidiandjate järelevalve, ühisrahastuse järelevalve, krediidiinkassode järelevalve, krüptovaraturgude järelevalve. Kõik uued valdkonnad.
Neljandaks, Finantsinspektsiooni küpsemine, kriisilahenduse funktsiooni asutamine nullist, tõhusama tegutsemise nimel Tagatisfondi ühendamine Finantsinspektsiooniga, väga tagasihoidlike vahenditega väljapaistva tulemuse saavutamine noorte finantshariduses.
Mõni sõna neist teemadest täpsemalt. Eelmise aasta lõpus teatas üks regiooni suurematest pankadest, Rootsi SEB, et on otsustanud liita oma Eesti, Läti ja Leedu pangad üheks üksuseks ning tuua Balti riikide peakorteri Eestisse. Seda peakorterit ei tehta Riiga, ei tehta Vilniusesse, vaid siia, Tallinnasse. Ja see näitab selgelt usaldust Eesti finantsjärelevalve vastu.
Seitse aastat tagasi näitasime ka Luminorile veenvalt parimat ärikeskkonda, kes asutas uue panga, ühendpanga peakorteri Tallinnasse. Minu prognoosi kohaselt suunavad need koondumised ka teisi Balti-üleselt tegutsevaid krediidiasutusi oma struktuuri üle vaatama.
Olen terve tööelu, nii erasektoris nõustajana kui ka avalikus sektoris järelevalvajana, olnud heas dialoogis finantsturuga. Pika praktikaga kaasneb oskus kõnetada ja kõneleda tõsiseltvõetavate finantsvahendajate ja investoritega samas keeles, aga samas selgelt ja konkreetselt näidata oma tegutsemise põhimõtteid ja alusväärtusi. Meie finantsjärelevalve toimib professionaalselt, objektiivselt ja läbipaistvalt. Arvan, et riigina oleks ebamõistlik mitte kasutada investoritele Eesti hea keskkonna nii-öelda müümisel Finantsinspektsiooni tööd meie ärikeskkonna kujundamisel. Tallinn ja Eesti panganduskeskusena signaliseerib väga üheselt välisinvestoritele siinse keskkonna sobivust, annab tööd meie finantsala asjatundjatele ja teatud tingimustel suurendab konkurentsi. Sellel võib olla heas mõttes lumepalliefekt.
Klassikaliselt konkurentsi teema ei kuulu finantsjärelevalve repertuaari. Ometigi ei ole me ka seda pala unustanud. Hoogsalt on oma turuosa suurendanud ja seeläbi võistlust teravdanud LHV Pank ja teised. Paari laenutoote äriliiniga Eesti väiksemad pangad on edukalt välisturge vallutanud. Nad ongi juba enam välispangad, kuna pooled kliendid tulevad naaberriikidest. Oleme tegevusload väljastanud paarile üliinnovaatilisele väärtpaberiärile, kelle arvukaks klientuuriks on kogu Euroopa. Just praegusel hetkel püüab Eesti Finantsinspektsiooni tegevusloaga krediidivahendaja saavutada krediidiregistrite lihtsa kasutamise piiriüleselt Euroopas, mis omakorda avaks üksteise suhtes Euroopa Liidu liikmesriikide krediiditurud. Koos Eesti Pangaga tegime ettepanekud suuremaks krediidimobiilsuseks eluasemelaenude valdkonnas, vähendades rahalisi ja administratiivseid barjääre laenu üleviimisel pangast teise.
Finantsinspektsiooni motoks on tervitada professionaalsed ja läbipaistvaid finantsvahendajaid. Õnneotsijatest suhtume skeptiliselt, katsetamisse nii ja naa. Vaadake, finantsvahendus on ju nii, et õnnestumise ja kasumi teenib ettevõtja. Tavaäris kannab ebaõnnestumise riski samuti ettevõtja, kuid finantsvahenduses on jagatud ühiskonnaga. Pankrotistunud kindlustusandja jätab kaitseta kindlustusvõtjad, põhja läinud pank aga viib kaasa inimese elu säästud. Jah, viimasel juhul tuleb appi Tagatisfond, mis tagab iga hoiuse kuni 100 000 euro ulatuses, aga ka see raha ei kasva puu otsas, vaid teatud juhtudel tuleb riigilt ehk meilt kõigilt.
Teisalt, katsetamist me Finantsinspektsioonis sugugi välistada ka ei soovi. Juba 2016. aasta alguses ehk pea kümme aastat tagasi tegime ettepaneku nõndanimetatud liivakastiraamistiku loomiseks finantsvahenduses. Liivakast on selline õigusraamistik ja kontrollitud keskkond, kus eelkõige alustavad ettevõtjad saavad proovida oma teenuseid enne, kui nendega päris avalikuks lähevad. Toona riik sellest tuld ei võtnud. Tänaseks on finantsvahenduses Euroopas jõutud äratundmisele, et liivakastid küll ideena ja katsekeskkonnana on head, aga finantsvahenduses ei toonud need edulugusid loodetud tasemel. Endiselt arvan, nagu ka kümme aastat tagasi, et liivakast katsemudelina võib anda häid tulemusi. Ja ka selge õigusraamistik on siin võtmekohaks, vältimaks moondumisi konkurentsis, tagamaks tarbijate õigusi ja maandamaks ärisaladuste lekkimise riski.
Oleme Finantsinspektsioonis olnud kiired ja paindlikud ning loonud pretsedente kogu Euroopa Liidus, alates esimesest väärtpaberite keskregistri piiriülesest liitumisest kuni olukorrani, kus Euroopa Keskpangaga koos tegime ühele siinsele suurpangale ettekirjutuse tehnoloogiliste riskide paremaks juhtimiseks, või kus koos Euroopa Keskpangaga tunnistasime kehtetuks Versobanki krediidiasutuse tegevusloa rahapesuriski tõttu.
FI otsustava tegevuse tagajärjel on minevikku vajunud ärimudel, kus pakuti piiriüleseid makseid ebaselge taustaga klientidele. Selleks sulgesime jõuga kaks panka ja mitmeid makseasutusi. Üks pank loobus ise tegevusloast. Moskva Pangast – kujutage ette, 2014. aastal tegutses Tallinnas Moskva Pank, ta oli küll Eesti Krediidipanga nime all –, sellestsamast Moskva Pangast on saanud siin Eestis meie oma Eesti ostjate ärilise vaistu ja oskuste tulemusel päris hästi toimib universaalpank Coop Pank.
Kogu saagas FI tehtud otsused läbisid edukalt kodumaise kohtuliku tuleproovi ja ka Euroopa Liidu asutuste põhjaliku kontrolli kadalippu. Tänaseks on Euroopa Liit asutanud rahapesu tõkestamise eest vastutava asutuse AMLA, millel muu hulgas tuleb tagada turuosaliste ühetaoline kohtlemine rahapesu tõkestamise valdkonnas.
COVID-i pandeemia puhkemisel 2020. alguses olime Euroopa Keskpangas ühed esimestest, kes soovitas finantsjärelevalvajatel pankade kasumiväljamaksed peatada, et kapitalipuhvrid ei väheneks ja oleksid piisavad tervisekriisi toodavate riskide kandmiseks. Aitasime toona jõuliselt kaasa ka sellele, et pangad pakuksid pandeemia ajal makseraskustes inimestele ja ettevõtetele vabatahtlikult maksepuhkust ning et selline lahendus toimiks üle Euroopa Liidu.
Sõja puhkemisel Ukrainas kaardistasime esimesena euroalal, millised riskid võivad pangandusel tekkida ja realiseeruda nii lühemas kui ka pikemas vaates, ning suunasime Euroopa Keskpanka mõtlema sellele, kuidas valmistuda sõja võimalikuks süvenemiseks ja võtta arvesse geopoliitilisi riske.
Kriisiolukordade käsitlemiseks oleme nullist üles ehitanud terve uue kriisilahendusfunktsiooni. Vastav Euroopa Liidu direktiiv seda ka nõudis. Oleme sisuliselt üle võtnud Tagatisfondi kriisijuhtimise tugevdamiseks ja efektiivsuse saavutamiseks, täites koostöölepingu alusel Tagatisfondi funktsioone. Tagatisfond on saanud tuleristsed panga ja investeerimisühingu tegevusloa kehtetuks tunnistamisega kaasnenud väljamaksete tegemisel, aga ka tehes stressiteste ja harjutusi, millega alustasime mõned aastad tagasi. Süsteem toimib hästi. Osaleme mastaapsetes Balti-Põhjala kriisiharjutuses, millest viimasel korral võttis osa umbes 450 eksperti üle 20-st riigiasutusest piirkonna riikidest. Veensime eelmisel aastal kriisiharjutusega osalema ja liituma ka Euroopa Keskpanga.
Oleme Eesti Pangaga kui elutähtsa teenuse korraldamisel vastutava asutusega sõlminud koostööleppe hädaolukordades tegutsemise ettevalmistamiseks ja hädaolukordades tegutsemiseks. Finantsinspektsioonil on ekspertteadmisi ja ka võimekust, mis toetavad keskpanka hädaolukordadega seoses. Oleme käivitanud krediidiandjate ja vahendajate järelevalve, teatud investeerimisfondide järelevalve, maksesüsteemide järelevaatamise toetamise, ühisrahastuse järelevalve, krediidiinkassode järelevalve. Krüptoettevõtjate järelevalve võtame järk-järgult üle Rahapesu Andmebüroolt.
Oleme korrastanud maksekontode ja makseteenuste järelevalve. Oleme Euroopa Keskpangas aidanud käivitada tehnoloogiliste riskide järelevalvet panganduses, algatanud euroala pangajärelevalve enda suurema digitaliseerituse ja toetame üleminekut riskipõhisele järelevalvele Euroopa Keskpangas. Meil on lihtsalt kogemus selle kohta olemas juba aastast 2002. Selle kõigega saavutasime Euroopa Keskpanga pangajärelevalves objektiivsete ja tehnoloogiliselt võimekate professionaalsete kolleegide staatuse, keda tähelepanelikult kuulatakse ja kellega arvestatakse.
Riskipõhiselt valvame üle 60 miljardi euro väärtuses finantssektoris olevaid varasid, mis on jaotunud umbes 175 järelevalvetasu maksva järelevalvesubjekti vahel. Finantsjärelevalvet teeme 140 eksperdi jõuga, olles väikseim – töötajate arvult väiksem – finantsjärelevalveasutus Euroopa Liidus.
Meil tuleb oma ülesannete täitmiseks rakendada üle 700 õigusakti – jaa, kuulsite õigesti, üle 700 õigusakti – ja juhendi. Aasta tagasi, 13. juunil ja tegelikult veel sellele eelnevalt aastal 2016 avaldasin siinsamas saalis, et oleme finantssektori üle reguleerinud. Neist 700-st õigusaktist umbes 99% on tsentraalselt loodud Euroopa Liidus. Avaldasin, et oleme sektori kollektiivselt üle reguleerinud. Iga väiksema aspekti reguleerimine muudab finantssektori kuulikindlaks, aga ka väga riskikartlikuks. See omakorda tähendab, et võimalust ei saa need reaalmajanduse ettevõtmised, kes näiteks laenuvõimenduse saamisel pakuksid ühiskonnale lisaväärtust, mis meid kõiki rikastaks. Õnneks on tänaseks seda olustikku mõistetud nii Euroopa Liidus kui ka Eestis. Finantsinspektsioon on aktiivselt käivitanud õigusraamistiku lihtsustamise ettepanekute väljatöötamise finantsvaldkonnas.
Finantsinspektsioon on aastatega kasvanud üheks kõige tõhusamalt ja mõjusamalt tegutsevaks asutuseks Eestis. Oleme vastavalt seadusele riskipõhiselt täitnud meile antud ülesanded, oleme täitnud kehtivat strateegiat, oleme hoidnud finantssektori sujuvalt toimivana ja riskid maandatud. Me ei ole kaotanud ühtegi olulist kohtuvaidlust. Meie töötajad hindavad Finantsinspektsiooni tööandjana väga kõrgelt ja meie tööjõu voolavus on madal. Saavutasime selle kõik tegutsedes kindlalt, professionaalselt ja avatud meeltega. "Kindlalt, professionaalselt ja avatud meeltega" on ka Finantsinspektsiooni väärtused.
Olles kogu oma tööelu nii advokaadina, finantsjärelevalve eksperdina kui ka juhina olnud seotud Eesti ja Euroopa finantsturuga, julgen tulevikku prognoosides arvata järgmist kolme momenti.
Esiteks, Euroopa Liidus tervikuna päriselt tuleb lihtsustada reegleid, aga säilitada eluterve konservatiivsus finantsjärelevalves. See tähendab näiteks väiksemat fookust ühingujuhtimise detailidele ja sisekordade finessidele. Fookus aga tuleb säilitada kapitali kvantiteedil ja kvaliteedil, juhtide isikutel, nende sobivusel ja riskikontrolli tõhususel, arvestades ärimudelit. See tähendab enam riskipõhist järelevalvet ja vähem bürokraatiat. See on täpselt see, see on see liin, mida me Euroopa Keskpangas ka ajame – Eesti eest, Eesti nimel ja Eesti jaoks.
Teiseks, digitaliseerimine süveneb ja vastavad tehnoloogilised riskid kasvavad. Digitaliseeritus tähendab äride järjest suuremat rahvusvahelistumist, suhete kiirust piiriüleselt. Meie inimesed, Eesti inimesed on järjest enam kliendiks välismaistel finantsvahendajatel ja meie Eesti finantsvahendajad pakuvad järjest enam teenuseid välismaal. See tähendab kolme tulipunkti: esiteks, meie inimeste õiguste kaitse tagamine, kui välismaine teenuse osutaja neid rikub; teiseks, meie järelevalvevõimekus, finantsjärelevalve võimekus tegelda välismaiste riskidega, et meie ühiskond ei peaks neid kinni maksma, kui piiriüleselt tegutsev meie finantsvahendaja ebaõnnestub; ja kolmandaks, süsteem on tehnoloogiliselt nii tugev, kui vastupidav on tema kõige nõrgem lüli. See tähendab veelgi enam rahvusvahelist koostööd kriisides, vastavaid harjutusi ja enam tehnoloogilise taustaga inimesi finantsjärelevalves.
Kolmandaks, võib-olla natuke kitsam ja lühem maade, aga minule südamelähedane. Tallinn, Eesti peab oma potentsiaali panganduskeskusena ära kasutama, kas või kvaliteetsete välisinvesteeringute siia tõmbamiseks, mida me nii hädasti vajame. FI on vägagi valmis siin vastavas riigi intelligentses terviktegevuses kaasa lööma.
Minu unistus on, et Eesti ja Balti riigid tervikuna oleks Skandinaavias käsitletavad kui koduturg. Aga praegu kahjuks see niimoodi ei ole, Baltikumi ei loeta Skandinaavias koduturuks. Veelgi enam, ma arvan, et Läänemerd ümbritsevad riigid kokku moodustavad väga tugeva ja suure potentsiaaliga turu. Suurem piirkondlik läbipõimumine võimaldab vastastikku meie elujärge veelgi parendada.
Kokku võttes on Finantsinspektsioon 12 aastaga kujunenud usaldusväärseks ja professionaalseks asutuseks, keda tähelepanelikult kuulatakse nii Eestis kui ka Euroopas, kes on objektiivne ja dialoogile avatud ning kes viib talle usaldatud ülesanded ellu, säilitades sõltumatuse. Tänan selle kõigi eest meie koostööpartnereid, sealhulgas parlamendiliikmeid, Finantsinspektsiooni nõukogu liikmeid ja järelevalvatavaid turuosalisi. Tänan ka Finantsinspektsiooni endisi ja praeguseid kolleege, kellega koos oleme piltlikult öeldes tulest ja veest läbi käinud, aga kellega sellest hoolimata on olnud lust Eesti parimais huvides asja ajada. Minu jaoks on finantsjärelevalve juhtimine olnud suur võimalus ja vastutus, kus omalt poolt olen andnud maksimumi meie inimeste, meie Eesti huvide ja õiguste kaitseks. Aitäh! Tänan tähelepanu eest!