Aitäh! Austatud Riigikogu! Me oleme jõudnud Euroopa Liidu otsekohalduva määruse ülevõtmiseni selles osas, mis puudutab seda, kes Eestis ametkondlikult poliitreklaami teemaga tegeleb. Ja hästi lühidalt kokku võttes on selle eelnõu sisu see, et Euroopa Liidu otsekohalduva määrusega Eesti Vabariigis hakkab tegelema Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, samuti juba olemasolevate ülesannete raames sobib selleks institutsiooniks ka Andmekaitse Inspektsioon. Eelnõu ei tegele muude küsimustega, mis puudutavad poliitreklaami määrust, ja seda sellest tulenevalt, et poliitreklaami määrus on, nagu juba öeldud, otsekohalduv.
Meedias on seda küsimust kajastatud ja praegu tundub, et meie kohaliku omavalitsuse valimised läksid vaatamata sellele, et poliitreklaami määrus jõustus kõikides liikmesriikides ühel ajal ehk 10. oktoobril, vähemalt selles konkreetses küsimuses rahulikult. Ma soovin tänada ka omalt poolt kõiki erakondi, kes nägid vaeva ja läbipaistvusteadetega pingutasid. Samuti soovin tänada Eesti meediamaju, kes ka omalt poolt pingutusi tegid küllaltki ebaselges olukorras. Kokkuvõttes võiks öelda, et see õnnestus kõik väga hästi.
Tutvustuseks peatun siiski korraks sellel määrusel endal, kuigi me selle määruse sisu siin ei aruta. Määruse sisu arutas Riigikogu siis, kui määrus oli Euroopa Liidus ettevalmistamisel ja Eesti jäi nende kolme riigi hulka, kes seda määrust ei toetanud. Me ei toetanud seda seetõttu, et me leidsime, et see määrus ei ole piisavalt õigusselge, eriti ta ei ole piisavalt õigusselge selles osas, mis asi see poliitreklaam üldse on.
On selgunud vahepeal, et see ebaselgus on tabanud ka kõiki liikmesriike. Kohtumistel, mis on olnud, on ilmnenud, et küsimusi on väga palju kõikidel liikmesriikidel. Vahepeal on 8. oktoobril valminud Euroopa Komisjoni juhis selle kohta, mis asi on poliitreklaam ja kuidas seda tuleks rakendada. See on komisjoni teatis ja suunised määruse 2024/900 poliitreklaami läbipaistvuse ja suunamise kohta rakendamise toetamiseks. Siin lehekülgedel 11–26 seletatakse, mis asi on poliitreklaam. Kui te nüüd ette kujutate juba seda lehekülgede hulka, mille jooksul selgitatakse, mis asi on poliitreklaam, siis saame me aru, et vaidlused selle üle on kerged tulema.
Hästi lihtsustatult öeldes reguleerib see määrus selliseid reklaame, mille eest on moel või teisel tasutud või mitterahalisel moel toetust avaldatud ja mis on poliitikas osaleja poolt, jaoks või nimel. Ning teine suundumus, mida poliitreklaamiks peetakse, on soov mõjutada õigusloomet, eeskätt seadusandlikke protsesse.
Toon sellest juhisest teile mõned üksikud näited. Kui näiteks poliitikul on valimistel pastakas ja sellel pastakal on üksnes poliitiku nimi ehk see ei sisalda poliitilist sõnumit, siis sellisel juhul ei ole tegemist poliitreklaamiga, aga kui pastakal on poliitiku nimi ja mingi hüüdlause, mis juba on poliitiline sõnum, siis sellisel juhul on tegemist poliitilise reklaamiga. Sest nii nagu juhend ütleb, kõikidest nendest kriteeriumidest, mis poliitreklaami võiks kirjeldada, peab olema täidetud üksnes üksainus.
Või näiteks, kui on kaubandus-tööstuskoda, kes mingisuguse seaduseelnõu kohta seisukohavõtu teeb ja oma sotsiaalmeediakontol jagab mõtteid selle seaduseelnõu kohta, et kutsuda liikmeid oma seisukohtadega kas ühinema või täiendama, siis kuigi see protsess kokkuvõttes soovib mõjutada käimasolevat seadusandlikku protsessi, aga tegemist on asutusesisese tegevusega, siis sellisel juhul läbipaistvusteadet vaja ei ole. Aga juhul juba, kui seesama ühendus palkaks näiteks konsultatsioonifirma, kes kujundab selle sotsiaalmeediapostituse, milles rõhutatakse näiteks kaubandus-tööstuskoda seisukohta mingi kavandatava poliitikameetme kohta, siis see juba on poliitreklaam.
Nii et, head sõbrad, tõepoolest, segadust on siin palju ja meie üleskutse on olnud see, et me oleme Eestina toetanud, Riigikogu ka on toetanud seda määruse üldist eesmärki. Määruse üldine eesmärk on see, et inimesed saaksid aru, kelle raha eest neid mõjutada soovitakse. See on ju tegelikult igati õiguspärane ja asjakohane ootus kaasajal. Me oleme ju ka Eestis mures selle pärast, et näiteks Venemaa ei sooviks rahastada mingisuguseid protsesse, mis meie seadusi mõjutavad. Ja kui ta seda moel või teisel teeb, et see oleks läbipaistvalt tehtud ja inimesed teaksid, et see või teine asi on rahastatud kellegi poolt hoopis kolmandatest riikidest.
See üldine eesmärk on olnud Eestile meelepärane. Aga veel kord kordan, et meie senine seisukoht on olnud see, et siin on palju ebaselgust ja siin on küsimusi selles, kas need meetmed on ikkagi proportsionaalsed.
Nüüd, kui me vaatame seda, kuhu, millistesse kanalitesse see poliitreklaam rakendub, siis ta rakendub kõikidesse võimalikesse kanalitesse. Näiteks ka raadioreklaamid peaksid hakkama sisaldama nii-öelda audiomärgist, mis ütleb, et see on poliitreklaam, kes selle eest maksis ja milliselt veebilehelt leiab rohkem informatsiooni.
Veel kord: eesmärk on selles, et see kõik aitaks inimestel teha ausalt otsuseid, kas ühte või teist asja toetada või mitte. Aga me loodame, et täiendavad selgitused Euroopa Liidu üleselt teevad selle asja selgemaks.
Teisest küljest tekib olukordi, kus kindlasti on ja meil on ju Eestiski teada sellised põnevad vaidlused. 2005. aasta nn K-kohukese juhtum, mida vaieldi Riigikohtuni välja, või siis 2015. aasta nn kass Arturi juhtum. On äärmiselt põnev mõelda, kuidas siis see poliitreklaami läbipaistvusteade sinna kohukese peale oleks pidanud pandama ja kas see oleks pidanud sinna pandama.
Niisiis: see eelnõu siiski ei tegele poliitreklaami mõtte sisustamisega, kuna see on määrus, mis sellega tegeleb, ja see määrus on otsekohalduv. See eelnõu, mis teie ees on, ei tegele nendele küsimustele vastamisega, millest ma teile just rääkisin. Eelnõu otsekohalduva määruse ülevõtmiseks tegeleb üksnes sellega, kes Eestist vastava asjaga järelevalve tähenduses tegeleb ja kuidas on trahvimäärad sätestatud.
Aga trahvimäärade juures oleme me teinud ühe pisut erandliku sammu, millele soovin teie tähelepanu juhtida. Selle kohta küsiti ka komisjonis. Nimelt ei ole Eestis tavaks, et kui meil üks seadus juba kehtib, siis selle seaduse teksti kirjutatakse teisesse seadusesse ümber. Meie õigusruum on loodud ikkagi niimoodi, et ühes seaduses on selle seaduse tekst ja sellest täiesti piisab. Nüüd me oleme siin pakkunud välja erandliku lahenduse. See on eelnõu §-s 2, kus esimeses punktis, isikuandmete kaitse seaduses, kus see trahvide jutt on, on välja toodud ikkagi väärteomenetluse seadustikust selline põhimõte, et isegi juhul, kui väärteotunnused ilmnevad, ei ole kohustust väärteomenetlust alustada ja läbi viia, kui saab anda hinnangu, et see rikkumine ei ole ränk, see on ikkagi suhteliselt vähetähtis.
See on oluline sellepärast, et näiteks kas või möödunud kohaliku omavalitsuse valimistel inimesed ikkagi saavad üldiselt aru, et kui keegi kandideerib kohalikku omavalitsusse ja kandideerib konkreetse erakonna kandidaadina, siis see erakond on selle reklaami eest tasunud. Ja kui seal see läbipaistvusteade tõesti puudub, siis seda rikkumist n-ö Eesti kodaniku vaates saab pidada vähetähtsaks ja sellisel juhul ei ole vaja alustada väärteomenetlust. Nii et see ebatavaline tähelepanu juhtimine näitab meie hoiakut sellesse, et tõesti seda kaalutlusõigust tuleks väga ratsionaalselt rakendada.
See on mõneti oluline ka seetõttu, et Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet eelnõu kohaselt lisaressursse juurde ei saa. Me eeldame, et need läbipaistvusteated on kõikide poliitiliste erakondade ja seadusandlust mõjutavate organisatsioonide endi huvides. Eesti inimesi tuleb veenda, et käitutakse läbipaistvalt, ausalt ja avalikes huvides.
Kuna eelnõu ei ole pikk, siis nende reservatsioonidega, mille ma siin välja tõin, et Eesti ei toetanud selle määruse vastuvõtmist, aga me võtame selle üle, kuna enamik riike seda toetas. Me oleme seda üle võttes täiendavalt tähelepanu juhtinud, et me katsume jääda terve mõistuse juurde nende asjade menetlemisel. Sellega ma oma lühikese kokkuvõtte siin lõpetaksin. Aitäh!