14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 5. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, mul on teile kõigepealt palve, et teeme kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Martin Helme, teil on käsi püsti, protseduuriline küsimus. (Saalist räägitakse.) Päevakorra kohta? Selge. Kohalolijaks on end registreerinud 70 Riigikogu liiget, puudub 31.
Järgnevalt päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud muudatus. Eesti Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja neljas päevakorrapunkt, milleks on Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu 669 esimene lugemine.
Martin Helme, teil on nüüd küsimus, ma saan aru, päevakorra kohta. Palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta! Palun!
15:01 Martin Helme
Mul on täpsustus päevakorra kohta. Meil on reegel olnud – ja meil on selle üle vaidlusi isegi olnud –, et OTRK-d ehk olulise tähtsusega riiklikud küsimused on reeglina neljapäeval, aga vahel harva on ka teisipäeval, aga sel korral on meil pandud kolmapäeva peale päevakorra esimeseks punktiks. Ausalt öeldes paistab see üsna sisutühi olevat niikuinii. Ma tahaksin aru saada, kuidas see sinna kolmapäeva [peale sai], mis poliitika see on.
15:01 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Kui te vaatate, ka neljapäeval on [sel nädalal] OTRK. Meil on juba üks OTRK neljapäeval ees. Kuna komisjoni ettepaneku kohaselt nad soovisid sellel nädalal selle OTRK ära pidada, siis on see pandud tõepoolest pisut erakorraliselt [kolmapäeva peale]. Aga see ei ole päris pretsedentne. Selliseid olukordi on komisjoni OTRK-de puhul olnud ka varem, kui komisjoni OTRK on olnud kolmapäeval. Nii et sellepärast on see komisjoni OTRK seal. Kui te vaatate, siis OTRK-l on ainult kaks ettekandjat ja see ajaline raam ei ole väga pikk. Nii et selle OTRK me suudame kolmapäevase päeva jooksul kindlasti ära menetleda.
Martin Helme, teine küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:02 Martin Helme
Mõnes mõttes sama küsimus. Ma näen jah, et see ei ole eriti pikk. Ma näen, et see teema ei ole kuidagi, kuidas ma ütlen, põletavalt kiire ajakavaga. Nii et ma ei saa aru, miks siis, kui meil on juba sellel nädalal üks OTRK, pannakse ühele nädalale kaks OTRK-d ja siis kuidagi veel pressitakse ta kolmapäevale. Kui ta pannakse kolmapäevale, no miks ta siis on kõige ees, mitte kõige taga? Eelnõud võiksid ju eespool olla. Ma ikkagi ei saa sellest urgentsusest aru, et meil on vaja kolmapäeval esimese asjana teha [OTRK] Euroopa Liidu pikaajalise eelarve kohta, mis on alles, ütleme niimoodi, poliitiliste arutelude algfaasis Euroopas ja Eestis ka.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma juhin tähelepanu veel sellele, et kolmapäeval külastab Riigikogu ka Euroopa eelarvevolinik Piotr Serafin, kes peab ka siin Riigikogu ees kõne. Me ei saa teda lisada, lihtsalt olemasolevate kodu- ja töökorra seaduse reeglite alusel me ei saa teda sellesse OTRK-sse lisada, küll saab ta pidada kõnet. Ta ei saa võtta siin küsimusi ega vastuseid, aga ta saab oma seisukoha väljendada siin Riigikogu ees ära istungi alguses peetava kõnega. Seega, ma usun, et see moodustab sellise hea terviku. Kindlasti Euroopa Liidu pikaajalise eelarve arutelu on ka selle saali jaoks väga kasulik ja vajalik.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Rain Epler
Aitäh! Ma jätkan samal teemal. Meil Euroopa Liidu asjade komisjonis oli ka väike arutelu sellel teemal. Oleks mõistetav, kui me saaksime lugupeetud väliskülalisega seda OTRK-d koos pidada, temalt küsida ja vastuseid saata. Aga tegelikult tema tuleb, peab oma kõne ära ja läheb minema. See OTRK ei ole kuigivõrd terviklikult seotud tema ettekandega. Seetõttu ma teen ettepaneku, et juhatus ikkagi veel korra kaaluks, kas on mõistlik kolmapäeval … Ja nõustun Martin Helmega selles osas, miks seda pidada enne eelnõude menetlemist, mis on oluliselt tähtsam.
Teine vist ei ole protseduuriline küsimus, aga ma ei tea, kas sa, hea eesistuja, seda ka saad kommenteerida. Huvitav, mida Peeter Talil meile Euroopa Liidu pikaajalisest eelarvest rääkida on?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei saa seda kuidagi protseduuriliseks lugeda, te ei saa protseduuri kohta ettepanekut teha. Küll saab seda teha fraktsiooni juhtkond. Sellisel juhul, kui fraktsiooni juhtkond tahab teha ettepanekuid päevakorra projektiga seoses, siis fraktsiooni juhtkond saab seda teha. Seega, ma ei saa seda küll ise teha. Selles mõttes, Peeter Tali Euroopa Liidu asjade komisjoni esimees.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Varro Vooglaid
Suur tänu! Minul on selline küsimus, et miks üleüldse peaks keegi Piotr Serafin tulema parlamendi pulti meile kõnet pidama. Ma ei näe kuidagi, kuidas see Riigikogu tööga seonduks. Minu meelest peaks keskenduma siin sellele, mis on meie põhiseadusest tulenevad ülesanded: menetlema eelnõusid ja arupärimisi ja muid selliseid asju, mis seadusest tulenevad. Kas ongi nii, et kui mingisugune tegelane külastab parlamenti, siis lihtsalt pannakse ta meile kõnet pidama? Ma ei näe, kuidas see põhjendatud on. Kas saate selgitada, kuidas te valite välja, kes meile siin kõnet pidamas käivad ja kes ei käi?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Tegu on väga harvade juhtudega, kui kõrged väliskülalised tulevad Riigikogusse ja peavad siin kõne. Ma usun, et reeglina need kõned on olnud väga põhjendatud ja asjakohased. Ma ei ole küll kuulnud ühtegi kõnet siin Riigikogu saalis, mille puhul saaks ütelda, et seda kõnet ei oleks pidanud olema. Need on väga selged põhjused, mille pärast me oleme ka Euroopa Komisjoni eelarvevolinikul Piotr Serafinil lubanud või kutsunud ta siia Riigikogu ette kõnet pidama.
Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:06 Urmas Reinsalu
Euroopa Liidu eelarve on äärmiselt suures strateegilises olukorras, mis puudutab aastaid 2028–2034. Seda tuleb enesestmõistetavalt parlamendi tasemel arutada. Aga veidi nõutuks teeb mind praegu selle asja formaat. Peeter Tali, asjatundlik, hea mees, ma olen tundide kaupa valmis teda kuulama.
Aga mu küsimus on praegu selles. Vabandust, Vabariigi Valitsus ei ole ju oma positsiooni kujundanud selle eelarve kohta. Ja samas, meie parlamendina, kui me täna otsustame seda, peame vajalikuks, et siia tuleb hoopis Rahandusministeeriumi osakonna juhataja, talituse juhataja, kes on kindlasti tore ja sümpaatne inimene, aga mida ta räägib? Kelle mandaadiga ta siis esineb? Rahandusministeeriumi talituse juhataja kannab meile ette … Vabandust! Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja. Mulle näib, et siin on asjad meil läinud nagu ettevalmistavas faasis kuidagi sassi. Kõigepealt peab olema valitsuse positsioon, valitsusel vähemasti ministri tasemel tuleb see ette kanda. Siis on meil võimalik pidada tõsise kvaliteediga debatti. Teemad on olulised. Euroopa Komisjon paneb ette kehtestada poole triljoni euro jagu uusi otsekohaldavaid makse, seal on vägagi põhimõttelised valikud. Riigikaitse ja julgeoleku vallas, ma arvan, ei ole ka see joonis piisav.
Ma arvan, et me kõik tervitame härra volinik Serafini, aga ma päris täpselt ei saa aru, see on nagu mingisugune monteeritud asi. Ma arvan, et kui härra Serafin osaleks ka riiklikult tähtsa küsimuse puhul, mis on väga sisulise kvaliteediga, kui me teeksime selle ettepaneku, on ka võimalik talle esitada küsimusi. Ursula von der Leyen tõenäoliselt ei tule parlamendisaali ette oma tasemel ja perspektiivis. Aga kui meil on volinik olemas ja me tahame sisulise kvaliteediga arutelu teha, siis oleks loogiline, et volinik tutvustab komisjoni eelarve ettepanekut. Meie valitsuse liige on siin, annab valitsuse käsitluse. Ja siis on meil võimalik esitada küsimusi ja viia läbi sisulise poliitilise kvaliteediga debatt.
Mul on ettepanek praegu muuta seda, panna ettekandjaks valitsuse liige, volinik oleks ka, talle oleks võimalik küsimusi esitada ja lahendada see küsimus nõnda ära. Ma arvan, et see oleks operatiivne.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa kahjuks muuta seda OTRK sisu, sellepärast et komisjoni ettepanek on just selliste ettekandjatega see OTRK läbi viia. Mis puudutab küsimusi, siis seda ei luba meie kodu- ja töökorra seadus, küsimustele vastamist. Me kaalusime seda varianti, aga seda ei ole võimalik teha, sellepärast et kui te vaatate lähemalt, siis meil ei ole ette nähtud tõlkega ettekandeid ja sõnavõtte, sest ettekanded ja sõnavõtud peetakse ning küsimused esitatakse ettekandjatele ja neile vastatakse alati eesti keeles. Nii et seda ei ole võimalik teha, seda ei ole selles formaadis võimalik teha. Küll on meil võimalik algatada arutelu, kas meil tulevikus selliste olukordade tarvis oleks vaja meie kodu- ja töökorra seadust täiendada. Aga seda me kindlasti siin ei lahenda. See on üks väga pikk ja põhjalik arutelu, kuidas me üleüldse seda probleemi lahendame. Täna meie kodu- ja töökorra seadus ei võimalda vastata ettekandjate küsimustele üheski teises keeles kui ainult eesti keeles.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Martin Helme
No ma olen vankumatult seda meelt, et kõik peabki eesti keeles olema, nii parlamendis kui ka Eestis laiemalt. Aga ma tulen sulle appi, Lauri, ma teen ettepaneku see punkt päevakorrast välja võtta. Sellisel juhul saab komisjon minna tagasi joonestuslaua taha ja tuua meile siia adekvaatse aruteluplaani. Eks selle hinnangu, kas meie ettekanded siin on olnud sisulised ja kas me oleme rahul olnud, on nagu kuulaja kõrvades see ilu. Aga jah, minu arvamuse järgi see praegune päevakorrapunkt tuleks siit välja võtta. Palun panna see ka saali.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Selge, aitäh! Jah, teie ettepanek on selge. Kui keegi fraktsioonidest sellega nõus ei ole, siis see ettepanek ei jõustu, aga kui keegi vastu ei ole, siis on võimalik see ettepanek jõustada.
Peeter Ernits, ma võtan nüüd viimase küsimuse, protseduurilise küsimuse, ja siis, ma saan aru, Irja Lutsaril on ka veel ettepanek. Peeter Ernits, palun!
15:11 Peeter Ernits
Hea juhataja! Siin juba kõlas seda, aga minu ettepanek on, et miks me, kui nii kõrge külaline, härra Piotr Serafin saabub siia, laseme tal monoloogi panna. Ma mäletan, kui president Zelenskõi ja mitmed on olnud siin, on olnud võimalik tõlkida eesti keelde või ka muudesse keeltesse, aga eesti keelde. Ja mis takistab meid – uued puldid on –, et härra Serafinile esitada küsimusi, et oleks ka dialoog, sisuline asi, mingisugune. Kus need kõrvaklapid ja tõlkijad on kadunud?
15:12 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Nii või teisiti, kui Riigikogu ees peetakse kõne, siis eraldatakse ka Riigikogu liikmetele kõrvaklapid. Aga nagu ma ütlesin, meie kodu- ja töökorra seaduse § 158, mis käsitleb asjaajamiskeelt, lõige 3 ütleb selgelt, et ettekanded ja sõnavõtud peetakse ning küsimused esitatakse ja neile vastatakse eesti keeles. See puudutab päevakorrapunkte. Nii et siin on seadus väga selge, siin ei ole meil võimalik sellest mööda minna.
Irja Lutsar, ma saan aru, et teil on soov reageerida ettepanekule või teha ettepanek päevakorraprojektiga seoses.
15:12 Irja Lutsar
Jaa, lugupeetud juhataja! Eesti 200 fraktsiooni nimel ütlen, et Eesti 200 ei ole nõus päevakorra muutmisega kolmapäeval.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Fraktsioon siis ei ole nõus? Selge, aitäh! Aitäh, head kolleegid! Me asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Austatud Riigikogu! Algataja on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja neljas päevakorrapunkt, milleks on eelnõu 669 esimene lugemine. Rohkem muudatusi käesoleva nädala päevakorraprojektis ei ole. Koos selle muudatusega, mille ma siin eelnevalt välja tõin, panen hääletusele Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 5. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:15 Hääletustulemused
15:16 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 54 Riigikogu liiget, vastu 19, erapooletuid 1. Päevakord on kinnitatud.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõnesoove ei ole. Saame asuda kohe tänase päevakorra juurde. Meil on täna kokku kaheksa päevakorrapunkti.