14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 5. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, mul on teile kõigepealt palve, et teeme kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Martin Helme, teil on käsi püsti, protseduuriline küsimus. (Martin Helme täpsustab kohalt.) Päevakorra kohta? Selge. Kohalolijaks on end registreerinud 70 Riigikogu liiget, puudub 31.
Järgneb päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud muudatus. Eesti Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja neljas päevakorrapunkt, Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu 669 esimene lugemine.
Martin Helme, teil on nüüd küsimus, ma saan nii aru, päevakorra kohta. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:01 Martin Helme
Mul on täpsustus päevakorra kohta. Meil on olnud reegel – meil on selle üle isegi vaidlusi olnud –, et OTRK‑d ehk olulise tähtsusega riiklikud küsimused on [arutelul] reeglina neljapäeval, vahel harva on nad olnud siin ka teisipäeval. Aga sel korral on OTRK pandud kolmapäevase päevakorra esimeseks punktiks. Ausalt öeldes paistab see OTRK niikuinii üsna sisutühi olevat. Ma tahaksin aru saada, kuidas see sinna kolmapäevasse [päevakorda sai], mis poliitika see on.
15:01 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Ka neljapäeval on [sel nädalal] OTRK, meil on juba üks OTRK neljapäeval ees. Kuna komisjon soovis selle OTRK [arutelu] sel nädalal ära pidada, siis on see pandud tõepoolest pisut erakorraliselt [kolmapäevasesse päevakorda]. Aga see ei ole pretsedent. Selliseid olukordi on komisjoni OTRK-de puhul olnud ka varem, komisjoni [algatatud] OTRK [arutelu] on olnud kolmapäeval. Sellepärast on see komisjoni [algatatud] OTRK [arutelu kolmapäeval]. Sellel OTRK [arutelul] on ainult kaks ettekandjat ja ajalise raami mõttes ei ole see ilmselt väga pikk. Nii et selle OTRK me suudame kolmapäevase päeva jooksul kindlasti ära menetleda.
Martin Helme, teine küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:02 Martin Helme
Mõnes mõttes sama küsimus. Ma näen jah, et see ei ole eriti pikk. Ma näen, et see teema ei ole kuidagi, kuidas ma ütlen, põletavalt kiire ajakavaga. Nii et ma ei saa aru, miks pannakse ühele nädalale kaks OTRK‑d, nii et kuidagi pressitakse see üks OTRK kolmapäevale. Ja kui ta pannakse kolmapäevale, miks ta on siis kõige ees, mitte kõige taga? Eelnõud võiksid ju eespool olla. Ma ikkagi ei saa aru sellest urgentsusest, miks meil on vaja kolmapäeval esimese asjana [pidada arutelu] Euroopa Liidu pikaajalise eelarve teemal, mis on alles, ütleme niimoodi, poliitiliste arutelude algfaasis Euroopas ja Eestis ka.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma juhin tähelepanu veel sellele, et kolmapäeval külastab Riigikogu Euroopa [Komisjoni] eelarvevolinik Piotr Serafin, kes peab siin Riigikogu ees kõne. Me ei saa lihtsalt olemasolevate kodu‑ ja töökorra seaduse reeglite alusel teda sellel OTRK [arutelul osalejaks] lisada, küll saab ta pidada kõne. Ta ei saa võtta vastu küsimusi ega [anda] vastuseid, aga ta saab oma seisukohta väljendada siin Riigikogu ees istungi alguses peetava kõnega. Seega, ma usun, moodustab see sellise hea terviku. Kindlasti on Euroopa Liidu pikaajalise eelarve arutelu ka selle saali jaoks väga kasulik ja vajalik.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Rain Epler
Aitäh! Ma jätkan samal teemal. Meil Euroopa Liidu asjade komisjonis oli ka väike arutelu sellel teemal. Oleks mõistetav, kui me saaksime lugupeetud väliskülalisega seda OTRK‑d koos [arutada], temalt küsida ja vastuseid saada. Aga ta tuleb, peab oma kõne ära ja läheb minema. See OTRK ei ole kuigivõrd terviklikult tema ettekandega seotud. Seetõttu teen ma ettepaneku, et juhatus ikkagi veel korra kaaluks, kas kolmapäev on siin mõistlik [valik]. Ma nõustun Martin Helmega selles, [et ei ole aru saada, miks seda arutelu] on vaja pidada enne eelnõude menetlemist, mis on oluliselt tähtsam [tegevus].
Teine ei ole vist protseduuriline küsimus, ma ei tea, kas sa, hea eesistuja, saad seda kommenteerida. Huvitav, mida Peeter Talil meile Euroopa Liidu pikaajalisest eelarvest rääkida on? (Hääl saalist: "Mitte midagi!")
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei saa seda kuidagi protseduuriliseks küsimuseks lugeda, selles mõttes, et te ei saa protseduuri kohta ettepanekut teha. Küll saab seda teha fraktsiooni juhtkond. Kui fraktsiooni juhtkond tahab teha ettepanekut päevakorraprojektiga seoses, siis fraktsiooni juhtkond saab seda teha. Ma ise ei saa küll seda teha. Selles mõttes, Peeter Tali on Euroopa Liidu asjade komisjoni esimees.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Varro Vooglaid
Suur tänu! Minul on selline küsimus, miks üleüldse peaks keegi Piotr Serafin tulema parlamendi pulti meile kõnet pidama. Ma ei näe, et see kuidagi Riigikogu tööga seonduks. Minu meelest peaks siin keskenduma sellele, mis on meie põhiseadusest tulenevad ülesanded: peaks menetlema eelnõusid ja arupärimisi ja muid selliseid asju, mis seadusest tulenevad. Kas ongi nii, et kui mingisugune tegelane külastab parlamenti, siis ta lihtsalt pannakse meile kõnet pidama? Ma ei näe, kuidas see põhjendatud on. Kas saate selgitada, kuidas te valite välja, kes meile siin kõnet pidamas käivad ja kes ei käi?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Tegu on väga harvade juhtudega, kui kõrged väliskülalised tulevad Riigikogusse ja peavad siin kõne. Ma usun, et reeglina on need kõned olnud väga põhjendatud ja asjakohased. Ma ei ole küll kuulnud ühtegi kõnet siin Riigikogu saalis, mille kohta saaks ütelda, et seda kõnet ei oleks pidanud olema. Need on väga selged põhjused, mille pärast me oleme ka Euroopa Komisjoni eelarvevolinikul Piotr Serafinil lubanud [siin kõnet pidada] või kutsunud ta siia Riigikogu ette kõnet pidama.
Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:06 Urmas Reinsalu
Euroopa Liidu eelarve on strateegiliselt äärmiselt oluline, see puudutab aastaid 2028–2034. Seda tuleb enesestmõistetavalt parlamendi tasemel arutada. Aga veidi nõutuks teeb mind praegu selle asja formaat. Peeter Tali on asjatundlik, hea mees, ma olen valmis teda tundide kaupa kuulama.
Aga mu küsimus on praegu selles: vabandust, aga Vabariigi Valitsus ei ole ju selle eelarve kohta oma positsiooni kujundanud. Samas kui meie parlamendina täna seda otsustame, siis me peame vajalikuks, et siia tuleb hoopis Rahandusministeeriumi talituse juhataja. Ta on kindlasti tore ja sümpaatne inimene, aga mida ta räägib? Kelle mandaadiga ta siin esineb? Rahandusministeeriumi talituse juhataja kannab meile ette … Vabandust! Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna Euroopa Liidu poliitika talituse juhataja.
Mulle näib, et siin on asjad läinud meil ettevalmistavas faasis nagu kuidagi sassi. Kõigepealt peab olema valitsuse positsioon, valitsusel tuleb see vähemasti ministri tasemel ette kanda. Siis on meil võimalik pidada tõsise kvaliteediga debatti. Teemad on olulised. Euroopa Komisjon paneb ette kehtestada sisuliselt poole triljoni euro jagu uusi otsekohalduvaid makse, seal on vägagi põhimõttelised valikud. Riigikaitse ja julgeoleku vallas, ma arvan, ei ole ka see joonis piisav.
Ma arvan, et me kõik tervitame härra volinik Serafini. Aga ma päris täpselt ei saa aru, see on nagu mingisugune [juurde] monteeritud asi. Ma arvan, et kui härra Serafin osaleks ka riiklikult tähtsa küsimuse [arutelul], mis oleks väga sisulise kvaliteediga [arutelu], kui me teeksime talle selle ettepaneku, siis oleks võimalik esitada talle ka küsimusi. Ursula von der Leyen oma tasemel ja perspektiivis ei tule tõenäoliselt meie parlamendisaali ette. Aga kui meil on siin volinik olemas ja me tahame sisulise kvaliteediga arutelu, siis oleks loogiline, et volinik tutvustaks komisjoni eelarveettepanekut. Meie valitsuse liige oleks siin, tema annaks valitsuse käsitluse. Siis oleks meil võimalik esitada küsimusi ja viia läbi sisulise poliitilise kvaliteediga debatt.
Mul on ettepanek praegu seda muuta, panna ettekandjaks valitsuse liige, volinik oleks ka siin, talle oleks võimalik küsimusi esitada. Nõnda saaks selle ära lahendada. Ma arvan, et see oleks operatiivne.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa kahjuks muuta selle OTRK sisu, sest komisjoni ettepanek on just selliste ettekandjatega see OTRK [arutelu] läbi viia. Mis puudutab [volinikule] küsimuste esitamist, siis seda ei luba meie kodu- ja töökorra seadus. Me kaalusime seda varianti, aga seda ei ole võimalik teha, sest kui te vaatate [seadust] lähemalt, siis [näete, et] meil ei ole ette nähtud tõlkega ettekandeid ja sõnavõtte. Ettekanded ja sõnavõtud peetakse ning küsimused esitatakse ja neile vastatakse eesti keeles. Nii et seda ei ole võimalik teha, seda ei ole selles formaadis võimalik teha. Küll on meil võimalik algatada arutelu, kas meil tulevikus selliste olukordade tarvis oleks vaja meie kodu‑ ja töökorra seadust täiendada. Aga seda me kindlasti siin praegu ei lahenda. See on üks väga pikk ja põhjalik arutelu, kuidas me üleüldse seda probleemi peaksime lahendama. Meie kodu‑ ja töökorra seadus ei võimalda vastata ettekandjate küsimustele üheski teises keeles kui ainult eesti keeles.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Martin Helme
No ma olen vankumatult seda meelt, et kõik peabki eesti keeles olema, nii parlamendis kui ka Eestis laiemalt. Aga ma tulen sulle appi, Lauri, ja teen ettepaneku see punkt päevakorrast välja võtta. Sellisel juhul saab komisjon minna tagasi joonestuslaua taha ja tuua meile siia adekvaatse aruteluplaani. Eks selle hinnangu puhul, kas ettekanded on olnud sisulised ja kas me oleme rahul olnud, on ilu nagu kuulaja kõrvades. Aga jah, minu arvamuse järgi tuleks see päevakorrapunkt siit välja võtta. Palun panna see ka saali …
15:11 Esimees Lauri Hussar
Selge, aitäh! Jah, teie ettepanek on selge. Kui mõni fraktsioonidest sellega nõus ei ole, siis see ettepanek ei jõustu, aga kui keegi vastu ei ole, siis on võimalik see ettepanek jõustada.
Peeter Ernits, ma võtan nüüd viimase protseduurilise küsimuse, ja siis, ma saan aru, on Irja Lutsaril veel ettepanek. Peeter Ernits, palun!
15:11 Peeter Ernits
Hea juhataja! Siin see juba kõlas, aga ka minu [küsimus] on, et kui nii kõrge külaline nagu härra Piotr Serafin siia saabub, siis miks me laseme tal monoloogi panna. Ma mäletan, et kui president Zelenskõi ja mitmed teised on siin olnud, siis on olnud võimalik tõlkida [nende kõned] eesti keelde või ka muudesse keeltesse, aga kindlasti eesti keelde. Mis takistab meil – meil on uued puldid ka – härra Serafinile küsimusi esitada, et oleks ka dialoog, mingisugune sisuline asi? Kuhu need kõrvaklapid ja tõlkijad on kadunud?
15:12 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Nii või teisiti, kui Riigikogu ees peetakse [võõrkeelne] kõne, siis eraldatakse ka Riigikogu liikmetele kõrvaklapid. Aga nagu ma ütlesin, meie kodu‑ ja töökorra seaduses § 158, mis käsitleb asjaajamiskeelt, lõige 3 ütleb selgelt, et ettekanded ja sõnavõtud peetakse ning küsimused esitatakse ja neile vastatakse eesti keeles. See puudutab päevakorrapunkte. Nii et siin on seadus väga selge, meil ei ole võimalik sellest mööda minna.
Irja Lutsar, ma saan aru, et teil on soov reageerida ettepanekule või teha ettepanek päevakorraprojektiga seoses.
15:12 Irja Lutsar
Jaa, lugupeetud juhataja! Eesti 200 fraktsiooni nimel ütlen, et Eesti 200 ei ole nõus kolmapäevase päevakorra muutmisega.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Kas fraktsioon ei ole nõus? Selge, aitäh! Aitäh, head kolleegid! Me asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Austatud Riigikogu! Algataja on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja neljas päevakorrapunkt, eelnõu 669 esimene lugemine. Rohkem muudatusi käesoleva nädala päevakorraprojektis ei ole. Koos selle muudatusega, mille ma siin eelnevalt välja tõin, panen hääletusele Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 5. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:15 Hääletustulemused
15:16 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 54 Riigikogu liiget, vastu 19, erapooletuid 1. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõnesoove ei ole. Saame kohe asuda tänase päevakorra juurde. Meil on täna kokku kaheksa päevakorrapunkti.