Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Kalender

Vali ajavahemik Ava kalender

Alates:

Kuni:

Sulge X

Vaata tulemusi:

Otsi stenogramme

Kui soovid kindla päeva või ajavahemiku stenogrammi, vali kalendrist kuupäev või vahemik ning klikka „Otsi“ nupul. Kui soovid oma otsingut täpsustada, siis kasuta enne „Otsi“ nupule vajutamist all olevaid valikuid. Sisuotsing peab olema vähemalt 3-täheline.

Otsi stenogramme

Tühista
header-logo

Stenogrammid

Stenogrammid: 672 Ava/Sulge kõik
21.05.2026 / 10:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

11:32

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada välja lahendus Vene-Ukraina sõja tõttu Eesti kodanikele ja elanikele tekkinud varaliste kahjude hüvitamiseks" eelnõu (863 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No see valitsus ongi surnud ja levitab lagunemislehka siin üle kogu riigi, millegi mõistlikuga hakkama ei saa. Aga mu küsimus puudutab seda, et noh, see on nüüd riik, aga tegelikult, kuidas sinu hinnang on, sa oled ka kindlustuses töötanud varasemas elus. Kujutame ette, et need droonitükid... Loe lähemalt

Mart Helme: Jaa, no mu protseduuriline küsimus tegelikult jätkab sedasama teemat, miks see on 51 hääle eelnõu. Ei ole rahuldav vastus see, et see on seotud mõjuga eelarvele. See on OE, mis teeb valitsusele ettepaneku hakata välja töötama. Kui siia tuleks valitsusepoolne SE ehk seaduseelnõu, siis sellel oleks k... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, no ennist ütles istungi juhataja, et komisjoni ettekandja võiks selgitada, miks see tehti 51 hääle eelnõuks. Seda selgitust me ei kuulnud praegu siin. 

Teine küsimus selles ühes küsimuses on mul see: kes oli valitsuse esindaja ja missuguseid seisukohti valitsuse esindaja esitas? Loe lähemalt

12:03

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele mootorikütuste hinnatõusu mõjude leevendamiseks Eesti Vabariigis registreeritud sõidukite kasutajatele" eelnõu (874 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Jah, muidugi on need kurjad jõud, kes tahavad ära hävitada, aga nende kurjade jõudude hulgas on ka need, kes meil on tegelikult just nimelt katust tegemas sellele praegusele hullude valitsusele. Nemad tahavad nende kaudu säilitada tegelikku mõju. See on see sündikaat, mida me siin oleme juba näin... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, mul ikka riivab kõrva kogu aeg siin "sotsialistlik lähenemine". Mingit sotsialistlikku lähenemist ei ole. See on täiesti tavaline maailma praktika. Valitsuse interventsionistlikud meetodid kriisiolukorras majanduse turgutamiseks, inimeste aitamiseks – seal ei ole midagi sotsialistlikku, see ... Loe lähemalt

20.05.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:52 Poliitika video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No ma ei saa kuidagi nõustuda sellega, et siin meie poolt keegi hirmutaks. Hirmutamisega tegeles Kristen Michal oma nädalavahetuse, ma ei tea, suurkogul või mis selle asja nimi teil oli, hirmutades kogu Eesti rahvast sellega, et tuleb mingi müütiline kaheksajalg Thomas Hobbesi teooria valg... Loe lähemalt

Mart Helme:

… hankimise otsuseid, et meil tõeliselt kriisiolukorras oleks see võimekus praegusest tunduvalt suurem.

Loe lähemalt

13:31 Olukord riigis video-link-logo

Mart Helme:

Ausalt öeldes see on häbematus praegu! See on häbematus praegu, Kristen Michal – süüdistada praktiliselt naissoost küsijat mingisuguses onuheinolikkuses. Kuulge, ausalt öeldes, häbi peaks olema! Aga häbi ei ole.  

Teie tahate elada sellises riigis, nagu te kirjeldasite, aga teil e... Loe lähemalt

Mart Helme:

Mina olen teinud ettepaneku – ja ma kordan seda ettepanekut praegu, ma saan aru, et mul aeg jookseb üle, palun, ma lõpetan selle ettepaneku ära – moodustada erakondadeülene töögrupp, mis võtaks ilma üksteisele eest tagant sisse sõitmata päevakorda selle, mis on meie võimuses teha, et neid protses... Loe lähemalt

Mart Helme: Ma tahaks protestida. Ma tahaks protestida selle vastu, et peaminister kasutab vastates sõnu, mis ei ole absoluutselt adekvaatsed ja selle küsimusega seotud – kärkimine ja hirmutamine. Ma tsiteerin teadlase artiklit. Ja teadlase artikkel on teaduslik artikkel, mitte kärkiv ega õpetav ega nõudev ega... Loe lähemalt

19.05.2026 / 10:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:03

Riigikogu otsuse ""Eesti julgeolekupoliitika alused" heakskiitmine" eelnõu (908 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Head kolleegid! Oleks pidanud olema huvitav, aga ei olnud huvitav. See ei olnud huvitav sel põhjusel, et Kristen Michal püüdis kogu selle pika küsimustele vastamise ja ka oma ettekande ajal ülal hoida müüti sellest, just nagu oleks Eesti julgeolek Reformierakonna kindlates... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jällegi visati prügikasti, ja enamgi veel, piirivalvelaevastik likvideeriti ja liideti ta siis nii-öelda riigilaevastikuga. See tähendab seda, et järele jäid olulised lüngad, seda enam, et vähemalt kaks laeva nendest on juba üsna amortiseerunud ja peaksid väljavahetamisele minema niikuinii. ... Loe lähemalt

Mart Helme: Mitte ükski nendest müütidest ei vasta enam tõele. Teil, lugupeetud Kristen Michal, vaadake tänaseid juhtkirju oma kongressi – või mis iganes suurkogu see teil oli – kõne peale. Loe lähemalt

Mart Helme:

Ja te teete sealt ainult ühe järelduse: täna kohe tagasi astuda.

Loe lähemalt

18.05.2026 / 15:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:18

Välismaalasele rahvusvahelise kaitse andmise seaduse eelnõu (831 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Lugupeetud kolleegid! On selline ilus ütlus, et põrgutee on ikka sillutatud heade kavatsustega. Aga kui nüüd lugeda selle eelnõu seletuskirja, siis jumal hoidku, meile avanevad peaaegu et paradiisi väravad. Kõik rändega seotud probleemid saavad just nagu nõiavitsaga lahendatud. Aga tegelikkus on ... Loe lähemalt

Mart Helme: Jaa, paluks küll.  Loe lähemalt

Mart Helme:

... sündimus langeb umbes kolm korda veel sajandi teises pooles. Need on nii masendavad numbrid, et igaüks meist peaks praegu küsima, aga mida siis teha. 

See peaks olema see koht, kus meil on erakondade ja poliitiliste ideoloogiate ülene konsensus, et me kõik tuleme kokku ja arutame j... Loe lähemalt

17:47

Arupärimine hinnatõusude leevendamise ja inimeste toimetuleku kohta (nr 969)

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! No ega Jürgen Ligit ei huvita see, mida me siin räägime. Mina kuulasin kabinetis seda küsitlemist siin ja neid vastuseid. Ja mis mind ikka hämmastab ja ei väsi hämmastamast, on see, kui jultunult, kui igasuguse empaatiavõimeta reformierakondlased siin esinevad. Antud esine... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ei soovi. Ma olen põhimõtteliselt öelnud ära selle, mida ma öelda tahtsin. Meil on ebaadekvaatne minister, meil on ebaadekvaatne valitsus. Meil on valitsus ja minister, kelle jaoks rahvas on mingisugune kõnts, kelle mured ei lähe neile korda. Aitäh!

Loe lähemalt

19:26

Arupärimine riigi osalusega äriühingute kulutuste kohta motivatsiooni- ja tänuüritustele (nr 972)

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No ma kõigepealt juhin tähelepanu sellele, et kui Martin Helme oli rahandusminister, siis oli COVID ja minu mäletamist mööda kõiksugused seesugused massiüritused jäid ära. Nii et ma julgen küll väita, et lugupeetud vastaja arvamus, et sel ajal toimusid ka samasugused kulukad üritused, ei p... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, palun, kohe lõpetan. 

Siis ikkagi küsimus on selles, et kas need kokkuhoiumeetmed, mida nii-öelda palgakulude pealt kaudses mõttes, ei võiks ikka praeguses olukorras minna riigi jaoks olulisemate asjade arendamiseks.

Loe lähemalt

13.05.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:36

Kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse (ajateenistuse keelenõue) eelnõu (825 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Suur tänu, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! No eesti keel on meie kõigi ühine mure, selles ei ole absoluutselt mingit kahtlust. Aga ma tahaksin seda eelnõu, mida me põhimõtteliselt kiidamegi heaks, kuna tõepoolest, Eesti kaitseväes peab asi käima eesti keeles. Selles ei ole mingit kahtlust,... Loe lähemalt

13.05.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:17 Õigusriik Eesti? video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! Ma olen peaaegu pool elu olnud suur ülemus ja juhtinud erinevaid asutusi ja erinevaid kollektiive. Võin öelda, et ka valitsus on teatud mõttes kollektiiv, kus on ülemus. Ülemus on peaminister ja peaminister saab anda ülesandeid oma alluvatele ehk... Loe lähemalt

13:44 Rahvuslik mälu video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Ma selle eelmise, üheksanda küsimuse vastuse puhul ütlen, et see on ikka täiesti goebbelslik: korda valet seni, kuni kõik hakkavad seda uskuma! Ja täpselt see on iga kord, kui meil on sellest energeetikast siin juttu, iga kord te kordate meile neid ühtesid ja samasid valesid. Tegelikult ol... Loe lähemalt

Mart Helme:

No see oli jälle nii demagoogiline vastus energeetikasse puutuvalt, et mulle meenub see, kuidas kaheksakümnendatel aastatel Nõukogude Liidus ka võrreldi ikka veel Tsaari-Venemaa 1913. aasta andmetega. Nii et olge õnnelik oma võrdlustega! Aga tuleme tagasi selle identiteedi juurde. No mida siis Kr... Loe lähemalt

06.05.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

18:42

Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse eelnõu (889 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme: Aitäh! No ega see MEM Cafe, mis siin koroonaajal politsei poolt rajalt maha võeti, see ….. kohutavalt kogu ühiskonda. Metsikud surmad olid, inimesed kukkusid kohviku ukse peal surnult maha. No mis te ajate pläma siin! Ausõna! See lihtsalt ei kannata kriitikat ka see jutt. See jutt ei kannata kriiti... Loe lähemalt

Mart Helme: Ja minu küsimus on, miks te arvate, et mingi kooliõde, kes süstib ära kümneid, sadu, aga võib-olla ka tuhandeid lapsi, teab paremini neid lapsi ja vastutab rohkem nende laste eest kui nende oma vanemad. Kust te võtate õiguse seesuguse otsuse langetamiseks? Kooliõde, kes ei tunne neid inimesi isikli... Loe lähemalt

Mart Helme: Aitäh! Ma tahan ühe asja selgeks teha. Meil räägitakse siin vaktsiinist ja vaktsineerimisest. Ja tegelikult on siin tegemist vanade ära proovitud vaktsiinidega, mille puhul, tõsi küll, tänapäeval räägitakse, et vaktsineerimise tulemusena, ka nende vanade ära proovitud vaktsineerimise tulemusena on ... Loe lähemalt

Mart Helme: See on suurele osale ühiskonnast vastuvõetamatu. See oleks väga hea, kui te sellest aru saaksite ja teeksite siit oma järeldused … Loe lähemalt

Mart Helme: … ja parandused samuti eelnõusse. Loe lähemalt

Mart Helme:

Ma tahan protestida. Ministri vastuste puhul minister inkrimineeris mulle, nagu mina levitaksin mingisuguseid väärinfosid ja vandeteooriaid. Ma, vastupidi, rõhutasin, et ma ei ole bioloog, ma ei ole mingisugune epidemioloog, aga avalikkuses liiguvad seesugused jutud, nagu põhjustaks vaktsineerimi... Loe lähemalt

06.05.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:59 Teede ehitus video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Jaa, ma küsin täpsemalt. 

Mul on hea meel Pärnu poisina, et Via Baltica ehitamine nüüd on ometi ükskord praktikasse jõudnud, et ei ole enam üks lõputu targutamine selle üle, et see on tähtis ja me peame tegema ja kohe teeme ja. Ja mul on muidugi hea meel, et meie valitsus, meie ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa, ma nüüd päris täpselt ei saanud aru. 2027–2028 on plaanis hakata Keila suunas ehitama, aga finantsi veel ei ole? Mulle jäi natuke segaseks, võib-olla te täpsustate. 

Mu teine küsimus tegelikult puudutab natukene seda, mida me rääkisime siin Kagu-Eestist, aga puudutab ka laiemalt. ... Loe lähemalt

13:10 Ukraina telefonipetturite kuritegeliku ühenduse juhi Artur Jermolajevi väljasaatmine video-link-logo

Mart Helme:

Jah, aitäh! No minu jaoks ei ole küsimus mitte selles, et ma mingit klassiviha siin tahaks õhutada või mingit klassiviha – ma ei tea – reflekse põeksin. Küsimus on minu jaoks ja konkreetselt välisministrile see, kas meil on Ukraina poolega ka nüüd läbirääkimised ja konsultatsioonid ja muud diplom... Loe lähemalt

05.05.2026 / 10:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

11:42

Justiits- ja digiministri 2026. aasta ettekanne "Kriminaalpoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Kolleegid! Kuulasin tähelepanelikult ja ma pean ütlema, et väga paljudes punktides tuleb selle ettekande põhipunktidega nõustuda. Aga küsimus on nüüd selles, kas nad jäävad siia saali deklaratsioonidena sisuliselt õhku rippuma või järgnevad ka mingid r... Loe lähemalt

Mart Helme:

… mida te puudutasite, puudutab noorte kuritegevust. Ajad muutuvad ja loomulikult ma ei saa võrrelda seda oma noorusega. Meil ei olnud internetti, meil ei olnud mobiiltelefone ega nutiseadmeid, mitte midagi taolist. Võib-olla ka mina oleksin uppunud nendesse nutiseadmetesse, ma ei oska öelda, ei ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, kahjuks mul ei ole aega ja ma ei saa pikemalt rääkida. Aga need on need praktilised probleemid, millega on vaja tegeleda. Õiglus on vaja jalule seada koos õigusega. Aitäh!

Loe lähemalt

04.05.2026 / 15:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

16:38

Arupärimine vabatahtliku pääste rahastamise ja päästevõimekuse vähendamise kohta (nr 965)

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! See teema on igikestev, sest senikaua, kuni inimesed elavad, juhtub õnnetusi. Senikaua on vaja neid, kes on võimelised ja kes on vastavalt varustatud, et nende õnnetuste likvideerimisega või õnnetusse sattunud inimeste abistamisega hakkama saada. Selle... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aga ma usun, et probleemid jätkuvad, sest jällegi, inventar kulub, masinad kuluvad ja neid on vaja asendada. Merepääste puhul peaksid kahtlemata olema teatud kõrgendatud normid nendele alustele, millega merele minnakse, ja nendele võimetele, mis nendel alustel on, olgu tegemist võib-olla teinekor... Loe lähemalt

18:05

Arupärimine Keskkonnaameti töömetoodika kohta, kus seatakse eesmärgiks kohalikke omavalitsuste murdmine (nr 968)

video-link-logo

Mart Helme:

No juriidiline isik oleks 800 000 eurot trahvi saanud, kui ta oleks hävitanud need karukellad. Ma ei tea, kas kirjutate ka trahvitšeki välja sellele Keskkonnaametile või kuidas sellega nüüd jääb. Riigikaitse on oluline küll, aga seaduste täitmine on ka oluline. Minu küsimus on aga selles, et me s... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Aga ma teen sellise natukene lüürilise kultuuriloolise sissejuhatuse. Mats Traat, kadunukene, on kirjutanud ühe väga südamliku loo "Karukell, [kurvameelsuse] rohi". See on liivlaste väljasuremisest, liivi rahva väljasuremisest. Antud juhul on see karukella teema siin väga sümboolne. Teie v... Loe lähemalt

Mart Helme:

Protseduuriline on see, et minister vassib, esitab valeväiteid ja ei vasta konkreetsele küsimusele. Tema kui eraisik, kas ta annab endale aru või ei anna?

Loe lähemalt

22.04.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

17:35

Välismaalaste seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (ühtne luba) eelnõu (786 SE) teine lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Ma kuulasin siin neid eelnõu tutvustusi ja kõike. Muremõte on ja muretunne on, süda valutab, sellepärast et see on ju põrgutee, mida need eelnõud sillutavad. Selle põrgutee nimi on Eesti rahvusriigi likvideerimine – sõna otseses mõttes oma kätega, oma... Loe lähemalt

22.04.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

13:18 Toidujulgeolek video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! Meil on väga palju viimasel ajal juttu sellest, kuidas varustada kriisiolukorras elanikkonda toiduainetega. Selles kontekstis on minu arvates üha enam ja selgemalt esile kerkinud probleem, milleks on need piirangud, mis on meil toidutootmisele ni... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, aitäh! No ega ma siit midagi uut praegu ei kuulnud. Ma ei taha tuua seda eeskujuks. Jumala eest, ärge hakake mind jälle süüdistama mingisuguses nõukogude-nostalgias – mitte midagi taolist. Aga siis mõeldi pragmaatiliselt selle peale: 1980. aastatel alustati toitlustusprogrammiga, mille mõte ... Loe lähemalt

Mart Helme:

… abi jagamist ja ei muudaks seda oma rikastumise allikaks teiste inimeste arvel? Aitäh!

Loe lähemalt

13:32

Muud küsimused

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Ma tulen ikkagi oma teemade juurde tagasi. Te mainisite, et te ka mäletate seda nõukogude aega. Mina mäletan ka. Ma olin lihtsalt aktiivne põllumees sel ajal ja ei olnud mingisugust vabaduste piiramist. Mul oli kõige rohkem kümme siga ühel aastal ja keegi ei keelanud mul võtta neid kasvõi ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kristen Michalile, kellega meil käib siin kena pingpong. 

Küsimus on, algab tegelikult õiendusest, et ei ole siin mingit nõukogude-nostalgiat. Te olete seal liberalismiakadeemias need goebbelslikud trikid hästi ära õppinud: süüdista alati oponenti; süüdista; kas see vastab tõele või mi... Loe lähemalt

15.04.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:00

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kehtestada taastuvenergia tootmisrajatiste arendajatele kohustuslikud finants- ja vastutustagatise mehhanismid omavalitsuste ja kogukondade kaitseks arendaja pankroti või projekti võõrandamise korral" eelnõu (810 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Jah, no kõigile, kes natukenegi ajusid liigutavad, on ju selge, et tegemist on korruptiivse riigi raha lüpsmise ettevõtmisega. Senikaua arendatakse neid, kuni riik seda kõike doteerib. Niipea, kui riigipoolne dotatsioon lõpeb, algab pankrotijada. Me näeme juba väiksemas mastaabis seda, kui meil o... Loe lähemalt

Mart Helme: … võib-olla hiidmesipuud rajada sinna või midagi muud taolist teha. Sest see on ju päevselge, et need pankrotid tulevad, ja see ei saa jääda, nagu sa ka ise ütlesid, kohaliku omavalitsuse lahendada ja finantseerida. Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa. No mina näen siin ainult ühte võimalust. See võimalus on selline, et tegelikult peaksid omavalitsused, kellele need asjad kaela jäävad, need arendajad nii juriidiliste isikutena kui ka eraisikutena kogu oma varaga vastutama panema nende demonteerimiste eest. Sest nad on dotatsioone saanud, n... Loe lähemalt

15.04.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

13:27 Sisejulgeolek video-link-logo

Mart Helme:

Jah, aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! Mu teema on küll natukene moondunud millegipärast. Ma tegelikult tahtsin keskenduda eelkõige elanikkonnakaitsele, aga see on ka sisejulgeolek, nii et ma ei räägi teemast mööda. 

Nüüd, küsimus on seotud sellega, et me oleme täiesti... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh! Inimestel on muidugi mitte ainult oma elu pärast mure, vaid on mure ka nende varade pärast, sest kui nad evakueeritakse, siis mis nende varadest saab. Küsimus on ka selles, kas varade hävimise või pahatahtliku hävitamise korral on riik valmis maksma kodupaikadesse tagasi pöörduvatele inime... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ühed inimesed on meil Ida-Virumaal, teised inimesed on meil Saaremaal. Nad kõik ei vaja ühesugust – jah, vabandust, ma kohe lõpetan – hoiatust, aga kõikidel puhkudel peaks olema selle hoiatuse juures ka varjumiskohad.

Loe lähemalt

09.04.2026 / 10:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:12

Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine välisriikide Eesti huvide vastase mõjutustegevuse, selle rahastamise viiside ning sellega seotud riskide uurimiseks" eelnõu (803 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Jaa, no minu arvates on selle asjaga praegu nii, et me ei võitle siin mitte üksikute isikute ega mitte mingite üksikute ideede või organisatsioonidega, nagu seesama LGBT, vaid me võitleme võrgustikuga, me võitleme sihikindla Eesti identiteedi, rahvusluse ja suveräänsuse hävitamisega. Ja need hävi... Loe lähemalt

Mart Helme: … õiguskaitseorganites, siis see ongi võrgustik. Ja kas sa arvad, et see meie komisjon, mis hakkab koosnema kõigi siin esindatud fraktsioonide esindajatest …  Loe lähemalt

Mart Helme:

… tegelikult ka saaks selle asja võitlusega hakkama? 

Loe lähemalt

Mart Helme:

Venemaast võib lõpmatuseni rääkida, aga Venemaaga on kõik selge, siin ei ole midagi rääkida. Tegelikult me peaksime rääkima ikkagi sellest, kes meid võivad Venemaale maha müüa ja kes on need inimesed, ka siin saalis – neid on terve hulk siin saalis –, kes on nii-öelda topeltkäsuliini all. Ja üks ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Tegemist on ülimalt olulise teemaga ja muidugi on äärmiselt kahetsusväärne, aga ehkki ka ettenähtav, et komisjon seesuguse otsuse langetas. Sellepärast et komisjonis domineerivad nende erakondade esindajad, kes on otsustanud leppida – ilma igasuguste protestideta – Eesti s... Loe lähemalt

Mart Helme: Jah, soovin lisaaega. Loe lähemalt

Mart Helme:

Me oleme nurka värvinud ennast, aga Orbán ei ole Ungarit nurka värvinud ja seda heidetakse talle ette. Tema ajab riigi suveräänset poliitikat ja see ei ole vastuvõetav nendele jõududele, kes muu hulgas kamandavad meie institutsioone siin Eestis. 

Nii et kokkuvõttes – ma pikemalt ei hak... Loe lähemalt

08.04.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:05

Krediidiasutuste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (krediidiasutuse juhtimis- ja tegutsemisnõuded) eelnõu (848 SE) esimese lugemise jätkamine

video-link-logo

Mart Helme:

Jaa, no ma ei saa jätta reageerimata sellele, kui siin hakatakse jälle isiklikult solvama, et teie kogemused prügikastidega on suuremad kui minul. Ma ei tea, olete mõõtnud, on teil mingi kindel mõõdik, kelle prügikastikogemus siin saalis on suurem kui teil? Äkki on teil see mõõdik olemas ja äkki ... Loe lähemalt

Mart Helme:

No ei saa seal puldis ikka viisakalt käituda. Ma arvan, et paberitega tõendatud haritud inimesi on siin saalis päris palju. Ei ole Jürgen Ligi siin ainukene, kellel on paberitega tõestatud haridustase. Ja kui te rääkisite siin sellest, et parteilises ajakirjanduses sellest ei kirjutata, siis miss... Loe lähemalt

08.04.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:15 Droonid video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! See on ju ilus jutt kõik, aga see jutt on kõik selline, et tulevikus, tulevikus. Lennukid tõusid õhku! Lennukitega droonide püüdmine – no ma ei tea, võib-olla tuleks mingid võrgud panna kahe lennuki vahele, siis saab need droonid püüda sinna võrk... Loe lähemalt

Mart Helme:

Et meid kistakse konflikti.

Loe lähemalt

13:10 Olukord riigis video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! No majandus ei kasva. Majandus kasvab ainult selle võrra, et valitsussektor on teinud investeeringuid. Maksumaksja rahaga on tehtud valitsussektori poolt investeeringuid teatud valdkondadesse, eelkõige kaitsesse, ja selle arvelt saab ilusaid numb... Loe lähemalt

Mart Helme:

Kõik on võimalik! Nii et palun konkreetseid vastuseid – milles seisneb ikkagi see ennetustöö, et noorte jõugud tapaks meil järgmisi kümneid inimesi? Ja kuidas panna piir narkootikumide vohamisele?

Loe lähemalt

25.03.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:43

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" eelnõu (806 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No me kõik mäletame neid ilusaid lugusid sellest, kuidas me hakkame mõne tunniga sõitma Berliini ooperisse ja kuidas tulevad tohutud kaubavood ja kuidas tuleb Helsingi–Tallinna tunnel ja siis hakkab kogu Põhjala [läbi Eesti] vedama [kaupu] Kesk-Euroopasse ja Lääne-Euroopasse. Kõik see on o... Loe lähemalt

Mart Helme:

… ja kes selle [raudtee] ehitamist toetab, ükskord ka kriminaalkorras vastutusele võtta selle korruptiivse laristamise eest?

Loe lähemalt

Mart Helme: No vaat ei ühendu ju! Ei ühendu ju!  Loe lähemalt

Mart Helme:

Kui me ehitame selle kuskile Iklasse välja, kuidas ta siis ühendub? 

Loe lähemalt

Mart Helme:

Kas Ikla on Pariis või, kas Ikla on Berliin või? Ajate meile siin sellist demagoogilist jama! (Ettekandja ohkab.) Ei ole vaja ajada! Mis puutub Euroopasse, siis Eesti on Euroopas, aga Euroopa Liit ei ole Euroopa. Euroopa Liit on kaaperdanud Euroopa mõiste, on perverteerinud selle, on korrumpeerin... Loe lähemalt

Mart Helme: Nii et minu küsimus on, missugust julgeolekut pakub meile Häädemeeste metsas lõppev raudtee. Loe lähemalt

Mart Helme:

Lugupeetud eesistuja! Mul on küsimus, kas meie kodu- ja töökord annab opositsioonile mingi võimaluse algatada uurimist, missugused on Reformierakonna poliitikute korruptiivsed sidemed Rail Balticu projektiga. 

Loe lähemalt

25.03.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:01 Julgeolek video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh, härra esimees! Lugupeetud Kristen Michal! Aastal 2020 andsin ühe intervjuu Soome ajakirjanikele ja ütlesin, et Eesti – ja mitte ainult Eesti –  vajab NATO kõrval plaani B, sest rahvusvaheline olukord on turbulentne, võib juhtuda igasuguseid asju, ja seetõttu peaks olema ka mingi tagav... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jah, no see on muidugi lihtsalt selline ilus propagandistlik jutt. Need lennukid, mis meil siin on, on loomulikult teretulnud – seda ei saa eitada, igati teretulnud –, nad on adekvaatselt reageerinud piiririkkumiste ja muude intsidentide puhul. Aga need lennukid ei taga meile tegelikult mingit ju... Loe lähemalt

Mart Helme:

… millega oleks pidanud alustama juba ammu. 

Minu küsimus: missugune on ikkagi tegelik plaan Eesti julgeoleku tagamiseks, kui me näeme, et meil puudub igasugune reaalne võimekus tagada meie õhuturvet?

Loe lähemalt

11.03.2026 / 14:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:14

Jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu (799 SE) kolmas lugemine


Mart Helme:

Jah, mul tekkis küsimus, kas on kätte jõudnud juba päevakorra ammendumine ja on esmaspäev ning on vaba mikrofon. Urmas Reinsalu peab siin sütitavaid kõnesid eelnõusse absoluutselt mittepuutuval teemal.

Loe lähemalt

11.03.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

13:50 Julgeolek

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! Üle-eelmisel nädalal oli meil siin infotund ja infotunnis oli kaitseminister Hanno Pevkur, kellel olid vahepeal beduiiniseiklused kusagil lõunamaal. Ja teema, mille ma püstitasin, oli seotud sellega, et Margus Tsahkna on tulnud välja mõttega, et ... Loe lähemalt

09.03.2026 / 15:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:36

Arupärimine Tallinna Pärnu mnt 7 ajaloolise kohtumaja võõrandamise kavatsuse kohta (nr 894)

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Fakti täpsusest rääkides, raekoda ei ole kõige vanem säilinud kohtumaja. Seal peeti ka kohut, aga põhimõtteliselt ei olnud see ju kohtumaja. See oli ikkagi raekoda, kus istus raad, võttis vastu linna puudutavaid küsimusi, otsuseid ja nii edasi. Nii et teie faktitäpsus ei ole faktitäpne – a... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Lugupeetud minister! No me oleme muidugi sundharjumuses, et kui ministrid tulevad vastama, siis me saame tegelikult pigem süüdistusi – kaudseid süüdistusi, tihtipeale küll mitte otseseid süüdistusi. Süüdistatakse meid, justkui me oleksime milleski süü... Loe lähemalt

Mart Helme:

Ja põhimõtteliselt seesama kehtib ka teiste ministeeriumide kohta. Nüüd nad on kõik sealt tasapisi välja suitsetatud. Aga mis siis asemele on tulnud? 

Ma muidugi viskan kivi ka Keskerakonna kapsaaeda. Kes on aidanud kaasa sellele, et vanalinn inimestest tühjeneb? Seda on teinud pikka a... Loe lähemalt

16:51

Arupärimine Rail Balticu aktsiaseltsi ametnike vastutuskindlustuse kohta (nr 902)

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No me oleme seda Rail Balticut ju peaaegu 15 aastat juba ehitanud. Inimesed on palgal ja mingisugused projekteerimised käivad ja kuskil keegi kaevab midagi. Geoloogilised uuringud, keskkonnauuringud ja kõik muu. See kõik maksab raha, aga raudteed ei ole. Peaaegu 15 aastat on tehtud Rail Ba... Loe lähemalt

Mart Helme:

Härra eesistuja! Kolleegid ja muud vaatajad ja jälgijad! Ma oma küsimuses ka juba tõstatasin selle teema, et meil see Rail Balticu ehitamine on käinud juba peaaegu poolteist kümnendit, aga raudteed ei ole. Raha on pandud magama miljardites. Nagu me kuulsime praegu härra Ernitsa käest, mingi 1700 ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Minu abikaasa küsis, kas see on kriminaalne, ja minister vastas väga lakooniliselt, et ei ole. Aga mina ütlen, et see on kriminaalne. See on kriminaalne, et me oleme enam kui kümme aastat kulutanud miljardites raha projektile, mida ei ole, ja need miljardid on keegi saanud ühiskonnale tegelikult ... Loe lähemalt

25.02.2026 / 12:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:19 Elanikkonna kaitse video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Lugupeetud härra Taro! EKRE korraldas tõrvikurongkäigu 13. korda. Me oleme alati käitunud korrektselt, meil on alati ainult Eesti lipud, meil on alati ainult üks loosung: "Eesti eest!" Kui selles on midagi ebakorrektset, siis on Eesti Vabariigis asjad täiesti paigast ära. 

Küll ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Need visati prügikasti. Ma küsingi, missugune …  

Loe lähemalt

Mart Helme:

… on praegu plaan, et meie kopterivõimekus tõsta sellele tasemele, et me suudaksime ka oma väikesaartel tagada vajaduse korral kõik eluks tarviliku.

Loe lähemalt

13:06 Tuumarelvade Eestisse paigutamine video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No tuleb välja, et me lihtsalt ignoreerime Vene tuumadoktriini. Ja noh, seisukoht, et Venemaa on tähtsusetu arvamuse avaldaja, on ju naeruväärne. Me ignoreerime Venemaa ohtu, see nagu ei lähe meile korda. Me oleme valmis nii-öelda enda kaitsmiseks ründama Venemaad. No kuulge, need asjad ei... Loe lähemalt

Mart Helme:

… või keegi kolmas. Jah, minu aeg on läbi.

Loe lähemalt

13:24 Raudteetaristu video-link-logo

Mart Helme:

Jaa, ma saan aru, et see on väga kahjuks, et mulle see küsimus tuli. Aga ma küsin natukene teistpidi, seoses küll raudteetaristuga. On selge, et Rail Balticu asjad lükkuvad edasi. Me juba enam-vähem 15 aastat ehitame seda, kuigi kaugele jõudnud ei ole. Läti pool on teatanud, et kui nad ehitama ha... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa, kuna minu küsimus, mis on täna kavas, on teisele ministrile, siis ma ikkagi esitan protseduurilise küsimuse. Minu arvates on see protseduuriline. Kas infotunni formaat näeb ette, et vastama tulnud ministrid tulevad küsijaid õpetama ja neile peale lugema sõnu, kuidas on õigem? Et ära sõida au... Loe lähemalt

13:38 Julgeolek video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! Kõigepealt ma muidugi teen märkuse Pevkuri eelmise vastuse kohta. Ei ole Mart Helme öelnud, et me ei peaks Eestit kaitsma. Ei ole Mart Helme öelnud, et meil ei peaks olema iseseisvat heidutusvõimet. Ma ei ole mitte midagi taolist öelnud, ei öelnud seda ka Varro Vooglaid. Ei ole vaja jälle ... Loe lähemalt

Mart Helme:

Jaa, mul on täpsustav küsimus, sest vastust ma ei saanud, sain hulgaliselt igasuguseid süüdistusi. No eks see ongi poliitika, et opositsioon ja koalitsioon vastastikku pingpongitavad. 

Aga küsimus on ikkagi selles, et me oleme teinud suure hanke – ma ei mäleta peast [detaile] – mingi 6... Loe lähemalt

23.02.2026 / 15:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:19

Arupärimine Vene-Iisraeli ärimehe Sergei Ugeri tegevuse seaduslikkuse kohta seoses Väimela alevikus planeeritava mineraalveekaevandusega (nr 858)

video-link-logo

Mart Helme:

Aitäh! No ma ei tea, kes see loll siin on nüüd. Ausõna küsin: kes see loll on nüüd siin? Ta tuleb Iisraeli passiga ja meie kaitsepolitsei ei ole võimeline kontrollima tema tausta ja ei tea, et ta on üks Venemaa suurimaid lauaveetootjaid, ei tea, et ta on Venemaal suur ärimees. Meie kaitsepolitsei... Loe lähemalt

16.02.2026 / 15:00 XV Riigikogu, VII istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:42

Arupärimine absoluutses vaesuses elavate laste kohta (nr 864)

video-link-logo

Mart Helme:

No ma pean teie eelkäija, kodanik Kaja Kallase sententsi kordama, et mina ei saa aru, mis Eestis teie küll elate. Mina elan Eestis, kus 2025. aasta esimese kvartali seisuga oli 64 200 töötut. See on viimase 12 aasta kõige kõrgem tase. Kahjuks elan ma sellises Eestis, kus laste vaesus on viim... Loe lähemalt

Mart Helme:

Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud Kristen Michal! Kolleegid! Kõik need, kes vaatavad meid ekraani vahendusel! Tavaliselt mul ei ole paberit kaasas ja ma räägin peast, aga kuna pea ei ole päris prügikast ja kogu statistika pähe ei mahu ja statistika ka uueneb pidevalt, siis ma võtsin kaasa paberi... Loe lähemalt

Mart Helme: … ma olen kahjuks nii vana inimene – või õnneks nii vana inimene –, et ma mäletan samasugust retoorikat ja suhtumist nõukogude ajal. Loe lähemalt

Mart Helme:

Te ei ole põrmugi parem kui meie nõukogudeaegsed valitsejad!

Loe lähemalt

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee