Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

Kalender

Vali ajavahemik Ava kalender

Alates:

Kuni:

Sulge X

Vaata tulemusi:

Otsi stenogramme

Kui soovid kindla päeva või ajavahemiku stenogrammi, vali kalendrist kuupäev või vahemik ning klikka „Otsi“ nupul. Kui soovid oma otsingut täpsustada, siis kasuta enne „Otsi“ nupule vajutamist all olevaid valikuid. Sisuotsing peab olema vähemalt 3-täheline.

Otsi stenogramme

Tühista
header-logo

Stenogrammid

Stenogrammid: 715 Ava/Sulge kõik
18.12.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:09

Siseministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Kohati mulle tundub, et see peegelprintsiip kehtib ka Eestis: totalitaarne naaber, ja me liigume ka vaikselt sinnapoole, et preventiivriigi mudelid ja nii edasi. Tuletan meelde, ja millegipärast on teie erakond kuidagi see, kes täidab seda. Noh, mäletate siin su... Loe lähemalt

Peeter Ernits: … sai tulla sellega välja, mille raputasite pärast tuhka pähe ja ütlesite, et oli läbi mõtlemata ja nii edasi? Ja häid pühi ka muidugi, lähenevaid! Loe lähemalt

17.12.2025 / 14:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:59

Maaparandusseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (748 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits: Kui kellelgi on riiklikult tähtsaid küsimusi, siis ma võin oodata.  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

See eelnõu on väga huvitav. Ajal, kui teadmine on valgus ja teadmatus pimedus, on tulnud valitsus eelnõuga, et valime pimeduse. 1. jaanuaril 2019 hakkas kehtima maaparandusseadus. Seal võeti kohustused, et 1. jaanuarist 2026 tuleb üht-teist teha. Ja kõige olulisem neist on, et maaparandusspetsial... Loe lähemalt

18:18

Liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (753 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Jah, liiklusseaduse muudatus nagu ikka, aga selle taga on direktiivid. Direktiiv 2023/2661, millega peab asendama direktiivi 2010/40. On öeldud, et tagada direktiivi nõuetekohane ja mõjus täitmine. Minu küsimus on nüüd, et seletage meile seda maakeeles ära, kas neid ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Noh, kuna taust on direktiiv, selle see ülevõtmine, noh, paar aastat on tagasi. Aga minu küsimus, et kui mis puudutab liiklust, eks ju, näiteks, kui ma kusagil Como linnast või Barcelonast läbin või mis iganes, Müncheni puhul, et kas see on juba siis seal ees olemas.... Loe lähemalt

18:39

Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (776 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Jah. Hea juhataja! Siin on kirjas, et see on sinu eelnõu, aga ma loen seletuskirjast, et selle on ette valmistanud keegi Kliimaministeeriumi ametnik Thérèse Liis Kilk. See on esimene külg, kelle eelnõu see siis on. Ja teine on see, et vist oli, eelmisel aastal vist oli, Riigikohus tunnistas selle... Loe lähemalt

18:58

Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Venemaa Föderatsiooni mõjutustegevuse, selle rahastamise viiside ning sellega seotud riskide uurimiseks" eelnõu (770 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Me, Eerik, oleme sinuga väärinfoga võitlemise toetusrühma liikmed, aga me ei ole liigutanud lillegi. Ma olen küll mitu korda peale käinud, et võiks nagu midagi teha, aga me ei ole mitte midagi teinud. 

Teine pool. Ma olin omal ajal Tallinna Sadama uurimisk... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Ma mäletan küll, kuidas siin kadunud härra Prigožin ja tema inimesed käisid siin siseminister Mart Helme kabinetis väidetavalt ja suurepärane operatsioon oli. Aga ma loodan, et ka seda on võimalik käsitleda seal. Ja kui nüüd ilma emotsioonideta võtta, siis Kaja Kalla... Loe lähemalt

16.12.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:05

Inimgeeniuuringute seaduse eelnõu (749 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Hariduselt geneetikuna mulle see seadus meeldib, hästi tehtud seadus. Aga! Muidugi, siin on palju asju, aga kõige põhilisem on see, et pealkiri küll ei kõlba. Me menetleme siin igasuguseid seadusi, aga siin on lühidalt inimgeeniuuringute seadus. Tegelikult on ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Siin on öeldud, et on keeld diskrimineerida inimest tema DNA pärilike omaduste ja nende pärilike riskide koha pealt. See tähendab maakeeles, et kui ma olen n-ö mutant, siis seda teavad ainult need, kes on mu geene uurinud. Aga kas seal ei ole seda, et ka feneetika jä... Loe lähemalt

15.12.2025 / 15:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:21

Arupärimine majanduskasvu kohta (nr 831)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja, aitäh kõigepealt selle jõulukaardi eest! Aga ausalt öeldes natuke kahju on teist. Vaadake, kui sa mudas oled kaelani, siis rabelemine viib ainult põhja. Muidugi, teie prognoosid on loomulikult, see on, uppuja haarab õlekõrrest kinni, aga Euroopa Komisjoni prognoosid ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea peaminister! Ja pooltäis saal, või veerandtäis! Ilus jutt on, aga mul on ausalt öeldes peaministrist kahju, üsna kõvasti. Kaelani mudas ja püüab kuidagi välja pääseda. Ma olen olnud reaalselt kaelani mudas ja ka vesiliivas. Mida rohkem liigutad, seda rohkem põhja lähed. Nii et m... Loe lähemalt

17:04

Arupärimine valitsemiskulude kohta (nr 832)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Peaminister! Jah, selle eelarvega on tõesti nii, nagu ta on, et nagu on ja ei ole ka. Ja tänu sellele ega ei saa hästi sotti ka. Mõned võib-olla saavad, Aivar Sõerd ja mõned veel, aga enamik teevad näo, et saavad aru. No eelmine nädal, üle-eelmine nädal, lahkus Maarja Mõtus – enamik... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, mõni minut, aga … Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, ma olen põhilise öelnud. Et kuna eelarve on pime, siis tänu sellele võib taolisi küsimusi üsna palju esitada. Ja väga raske … Noh, igal juhul vastata neile saaks, aga tänu sellele pimedusele on rahulik valitseda. Aga seda ei tohiks õigusriigis lubada. 

Nii et ma loodan siiski, et ... Loe lähemalt

18:39

Arupärimine Vabariigi Valitsuse tegevuse kohta laste ja naiste kaitsmisel lähisuhtevägivalla vastu (nr 856)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Te vahepeal mainisite minu nime, et saal on tühi. Jah, ma vaatasin teid ülevalt saalist teraselt ja nüüd olen siin. 

Aga küsimus on naiste varjupaikade koha pealt. Seni, kuni teie valitsus ei kaotanud ära katuserahasid, jagasin ma mitmeid aastaid J... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Jah, õnneks sõda Eestimaal veel ei ole. Küll aga lõõmab kodusõda väga paljudes kohtades. Selles kodusõjas ei ole Kinžali-nimelised raketid ja intelligentsed droonid, ei tulistata enamasti, võib-olla pussnuge või kahvleid kasutatakse. Aga need on väga verised ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea peaminister, teie ajal, kui vaesus laiutab, tekitab see loomulikult liigseid pingeid ka kodusõja rinnetel. Ja nädalavahetusel, kui need pingeid välja elatakse, valdavalt naiste peal, aga ka meeste peal, on probleemne selle vägivallatseja äraviimine. Nii et see on positiivne, et Eesti 200 just... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Aitäh! Hea juhataja! Ausalt öeldes ma olen natuke hämmingus kolleeg Kiige, kordan nüüd ja kordan taas, ajuvaba jutu peale. Minu suhtumine nii-öelda kodusõja, mida ma nimetasin, ja koduvägivalla koha pealt on absoluutne nulltolerants, mida ma ka väljendasin. Kui nüüd kolleeg Kiik, ma ei usu, et ta... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Aitäh! Puhtprotseduuriline. Jah, loodusvaatlejana ma pean tunnistama, et Riigikogu juhatuses oled sina sellise jäiga joone, selline konservatiivsete vaadete esindaja, aga su kolleegid on tegelikult natuke liberaalsemad, Arvo Aller ja härra Kivimägi. Nii et sotsiaaldemokraatide märkus või Tanel Ki... Loe lähemalt

11.12.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:09

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 9-le protsendile" eelnõu (672 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits: Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Ma vaatasin novembri inflatsiooni tulemust, jälle see põletik on kõige suurem siin Eestis, 4,7, Soomes 1,4 jne. Aga kas sa oled nõus minuga? Mulle tundub, et selles praeguses pantvangikriisis peaks kutsuma rahvast tänavatele appi. Kui 100 000-st, kes allkirja and... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Mul on selline küsimus. Te andsite ülevaate, mis komisjonis oli, aga minu küsimus on selle kohta, milliseid suuniseid teile Reformierakonna fraktsioonis anti, kuidas käituda komisjonis. Kas see suunis langes kokku ka teie enda isikliku arvamusega?

Loe lähemalt

11:32

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada välja kodulaenude refinantseerimist lihtsustav õigusraamistik" eelnõu (724 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Jah, tõepoolest, meil ei ole aega, rahval ei ole aega paljude asjadega, ka eelmise eelnõuga, toiduainete käibemaksuga. Aga valitsus vaatab kuidagi arrogantselt, et pole vaja. Aga mina saan küll aru sellest, et tegelikult neil pole ka aega. Vaata, kui sa upud, siis ei... Loe lähemalt

10.12.2025 / 14:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:29

2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) kolmas lugemine


Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud komisjoni esimees! Siin oli, neid keskkonnahariduskeskusi suleti. Aga ma vaatan, et viimasel hetkel on keskkonnahariduse pealt kraabitud kokku 4000 eurot. Või võtame mõne muu asja. Näiteks on suunatud Kliimaministeeriumist haridusministeeriumisse noorte psühholoogiliseks ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Eelmine kord ma küsisin, et kui karu koliti Tallinna ja looduskeskused kinni pandi, siis nüüd Kliimaministeerium võtab loodushariduse pealt 4000, kraabib kokku. Te ei vastanud küsimusele miks. Või teine asi, tõuaretus. Väga oluline asi Eestis, seal kraabitakse... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Aitäh, juhataja! Varsti me võtame vastu eelarve, millest enamik meist kahjuks aru ei saa. Aga on üks inimene, kes lõi riigieelarve juhtimislaua, võib-olla keegi on seda kasutanud. See on Eesti tippdisainer Maarja Mõtus ja ta lahkus neil päevil 38-aastaselt. Minu tagasihoidlik ettepanek on teda mä... Loe lähemalt

17:23

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine, õpetajate karjäärimudel ning isikuandmete töötlemine tehisintellekti rakenduse kasutamisel) eelnõu (653 SE) teine lugemine


Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Tõesti, väga sugestiivne jutt, aga alles oli sugestiivne jutt, kuidas kaughasartmängu puhul hakkab kõvasti raha tulema. Reaalsus on, paljud kolleegid teil teavad ju, et tegelikult ei tule sealt midagi, käsi on hoopis mitte kullas, vaid mullas, maksame peale.&n... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Sama teema ikkagi, varasemalt, selline siiras usk ja selline suurepärane esinemine ja veendunud, et tõde ongi niimoodi. Aga seda meetodit kasutavad ka kelmid ja teie koalitsioonikaaslased, kes siin surusid läbi ja rääkisid ka innustatult selle kaughasartmängu ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja kolleegid! Ma kuulasin viimati Liina Kersna sellist sisendusjõulist üleval kabinetis seda juttu. On puhas kuld, mida ta ütles lõpuks: totaalne usaldamatus valitseb! Noh, kui stenogramm tuleb, siis võiks selle ette lugeda. Üks ei usalda teist, teine kolmandat ja selline ring usalda... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, saab küll kindlasti otsa, aga võib-olla on mõni minut veel äkki?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Oh, aitäh, et te halastasite mu peale! Jah, ega midagi siin rohkem öelda ei ole. Ma arvan, et kõik saate aru, kuhu me jõudnud oleme. Pantvangivalitsus oma mõnikord ka heade ettepanekutega. Ma siiralt kiidan Liina Kersnat. Ma arvan, et Liina on teinud kõvasti tööd. Aga kusagil on ka poliitilise la... Loe lähemalt

20:10

Planeerimisseaduse muutmise seaduse eelnõu (742 SE) esimene lugemine


Peeter Ernits:

Hea juhataja! Ma lootsin, et on rohkem küsimusi. Ettepanek on väga sümpaatne. Aga nende sümpaatsete ettepanekutega, mis opositsioonist tulevad, on millegipärast meie praegune poliitiline kultuur selline, et olgu ta nii hea kui tahes, aga ikkagi lähevad paberihunti või kusagile mujale. Kas on siin... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja ettekandja! Jah, ilu on vaataja silmades, aga sa ütlesid, et komisjonis oli elav arutelu, et mis on ilus. Nagu ma aru saan, et kui komisjon selle prügikasti saadab, siis tema arvates on väga palju selliseid kõrgeid teletorne ümberringi, igas vaates ilus. Sain ma õigesti aru?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Ma lootsin, et keegi tuleb esitajate poolt. Aga reostus, visuaalne reostus on asi, mida potti ei anna panna. Me mäletan, et kunagi õpetas Fred Jüssi mulle mööda metsi kolades tema kõrvaga ja hiljem ma tabasin ka seda, õppisin kuulma, see oli vene aeg, kui lüpsimasinad hakkasid hommi... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah. Jah. Kolme minutit ei tahagi.  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah. Tavaline lahendus on ju see, et valitsus, nagu siin Mait küsis, kas on mingi eelnõu, kuhu võiks külge monteerida. Jah, see on tavaline lahendus. Suur valitsus, tark, tuleb ja teeb ära. See on ka hea variant, aga sageli on see lihtsalt põhjendus, et opositsiooni eelnõu prügikasti saata. No se... Loe lähemalt

10.12.2025 / 12:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:41 Invasiivsed liigid video-link-logo

Peeter Ernits:

Aitäh! Nagu ma aru sain, lugupeetud minister, peaministrile lähevad ka korda need munad, kui ta noogutas partide puhul. 

Aga küsimus on – ma ei hakka rääkima asjast, mida peaks korjama. Ma ei tea, kas teie olete oma kive pööranud ja mune korjanud sealt alt. 

Aga kust tuleb s... Loe lähemalt

13:33 Kultuurkapitali seaduse adekvaatsus video-link-logo

Peeter Ernits:

Jah, hea juhataja!

Lugupeetud minister! Kohati mulle tundub, et Eestis ongi juba personaalriik. Kui mõni inimene on omade seas, siis see saab rahalist toetust; kui ei ole, siis ei saa; ja vähe sellest, et kui midagi valesti ütleb, siis võib isegi saada kriminaalkaristuse. Jutt on siin Tooma... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Jah, teine küsimus. Te ütlesite, et need kulka nõukogud on nagu kultuuriparlament ja nende otsus on lõplik ja õige. Aga teil on ka teatrite rahastamise samasugune seltskond, kes on öelnud, kes raha saab ja kes ei saa. Theatrum jäi ilma, ja mitte ainult Theatrum.... Loe lähemalt

09.12.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:12 Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Jah, te rääkisite nende külmutatud varade lahtisulatamisest ja Ukraina võidust jne, aga ikkagi, eelmisel nädalal rahvusliku julgeoleku strateegias öeldakse ju otse, et ebarealistlikud ootused on käimasolevale sõjale Euroopa ametnikel ja majanduslangusest veel... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Hea juhataja! Hea ettekandja! Sa oled tublit tööd teinud, kuigi mulle tundub, et sinu eelkäija oli võib-olla veelgi jõulisem – Liisa Pakosta vähemalt väljastpoolt paistis. Samamoodi jätkata. Aga nüüd, sa oled reaalne inimene, mitte nagu peaminister meil selline tublit tšinovnik. Ikkagi ma tahaksin ... Loe lähemalt

08.12.2025 / 15:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:34

Arupärimine praamipiletite hindade kohta (nr 824)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Seesama teema, et kui sa tahad minna kusagile kihelkonda või sõita Võrru või Iklasse, siis neid inimesi suheldakse Eesti praeguse valitsuse puhul ebaõiglaselt. Üks peab maksma vahepeal, kuigi tee nagu katkeb ja praamiga nagu on tee pikendus, aga teised ei pea ma... Loe lähemalt

17:13

Arupärimine Rail Balticu ehitamisel teede reostamise kohta (nr 860)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Lugupeetud minister! Rail Balticu ametlikust trükisest loen, et Euroopa suurim raudtee-ehitus ei tähenda ainult rööbaste paigaldamist, vaid ka uut lähenemist sellele. Järelevalve ei piirdu ainult planeeritud lahenduste kontrolliga. Rail Balticu projekti puhul on paigas valmisolek kiireks reageeri... Loe lähemalt

18:05

Arupärimine keskkonnatasude määramise ja keskkonnakasutuse järelevalve kohta (nr 818)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Siin raportis on näiteks öeldud, et tähelepanu suurematele keskkonnatasude maksjatele ei ole just kõige suurem ja selle tõttu võib keskkonnatasudena hulk raha saamata jääda. Vahepeal oli siin jutt kümnetest miljonitest, aga sa nagu ütlesid, et see ei ole õige, p... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Kui lugupeetud ministrihärra rääkis, kuidas Keskkonnaamet on põhjalikult analüüsinud aherainete ja päikeseparkide seost, siis jah, ma loodan, et see nii on. Aga mul tuli silme, et kaks aastat tagasi, lund oli palju toona, talv oli, kui Keskkonnaamet praeguse juh... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Kohe, ma ühe lause ütlen veel. Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa-jaa! 

… keskkonnajärelevalve juhtumite puhul pole võimalik Keskkonnaametil kahjude heastamisega seonduvat praktikas rakendada. Aga on üks positiivne ka. Pesitsuskindluse maatriks on välja töötatud. See tähendab seda, et nüüd vähemalt Keskkonnaamet teab, kuhu minna, kui pesitsusrahu... Loe lähemalt

18:44

Arupärimine kärbete kohta loodushariduse valdkonnas (nr 852)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Siin tuleb kaks arupärimist üsna sarnast, aga esimene ... Ma ei hakka kõike lugema, jutt on "Kärped loodushariduse valdkonnas", aga aja kokkuhoiu mõttes ma ei hakka kõike seda lugema, ainult algust. 

Viimaste kuude ümberkorraldused keskkonnaharid... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Nii palju sõnu, ilusaid sõnu, ja hiljem on võimalik igat ühte neist analüüsida. Aga minu küsimus on lihtne. Keskkonnaameti peadirektor Rainer Vakra on öelnud, kui need keskused kinni pandi, tsitaat: olen täiesti kindel, et selle sammuga keskkonnahariduse osas mi... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Nii palju sõnu, nii palju rahanumbreid. Ma olen aastaid, et mitte öelda aastakümneid, õpetanud lastele, täiskasvanutele loodust. Ma valdan peale mitmete teiste keelte ka lindude keelt ja olen aastakümneid hommikuti viinud Eestimaa lapsi, aga ka õpetajaid, õppeal... Loe lähemalt

19:11

Arupärimine loodus- ja keskkonnahariduse tuleviku kohta (nr 854)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ministrihärra! Alles homme võtame selle riigieelarve vastu, aga sinu kaks head kolleegi, mõlemad endised rahaministrid, leidsid raha selle kivi alt, mille peal sina istud keskkonnaministeeriumis. Raha on nagu ropult seal. Mart Võrklaev ja Aivar Sõerd teavad juba, kus kivi... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea minister! Need arupidamised on väga olulised olnud, kuigi saal on tühi. Ma ei ole sugugi nii optimistlik, nagu siin Tiit Maran, kes just lõpetas. 

Ma mäletan väga hästi, kui mina käisin Hillar Pärjasaare ja Fred Jüssiga mööda metsi, ka praegu, talvisel ajal. Me kuulas... Loe lähemalt

04.12.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:04 Energiamajanduse arengukava aastani 2035 video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Rõõm on näha, et sa oled tunduvalt kainem kui sinu ülemus Kristen Michal, ja ka siis, kui ta minister oli. Nii et asjad on natukene realistlikumaks läinud. Kainus ikkagi loeb ka. Aga konkreetne küsimus: kuidas see praegune ENMAK-i versioon mõjutab toasooja inime... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa, hea juhataja, protseduuriline küsimus. Kas praeguste normide järgi võib Riigikogu saali tulla kasuka ja tübeteika või burkaga või, rahumeeli? Siin üks kolleeg just hetk tagasi tuli. Kas edaspidi võib ka tulla siia mantliga, mütsiga, oma toiduga, mis iganes? (Hääl saalist.) Ei, mitte praegu, ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Mõned üksikud kolleegid, kes on siin reaalselt! 26. jaanuar sel aastal oli pühapäevane päev ja kolm toonast parteijuhti valitsuskoalitsioonis pidasid kaks tundi nõu. Neid energiamajanduse arengukavasid oli tehtud juba varem ja nüüd kolm vaprat otsustasid, et tee... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, palun küll!  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Nii et midagi oli muutunud. Kui Dubais oli veel "fossiilkütustest eemale liikumine", selline sõnaühend, siis Belémis seda enam deklaratsiooni ei pandud ja teekaardist nafta, gaasi ja söe kasutamise puhul samuti mitte. 

Nii et ühelt poolt on toimunud kainenemine, aga samas jälle ma tule... Loe lähemalt

03.12.2025 / 14:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:03

Kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (731 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Kohtunikega rääkides siin erinevatel teemadel tuli jutuks, et ikkagi kohtunike kohti on puudu, millegipärast ei taheta neid anda, ilmselt tulevast kohtureformi silmas pidades. Aga ühe kohtuniku, jah, see läheb maksma kusagil mingi 170 000 või mis ta oli. ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Suurepärane eelnõu, kuigi mingi ühe sõna muutmise ja nii edasi. Aga taolisi on opositsioonierakonnad pidevalt esitanud, kõik on esitanud, aga kõikide saatus või enamiku saatus on üsna kurb. Minu küsimus sulle nii-öelda kogenud parlamentäärina, et kas oleks võimalik s... Loe lähemalt

15:31

Hasartmänguseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (728 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Enne sa ütlesid, et suhtud kõigisse ühtemoodi. Aga see on tõesti eilne lumi juba. Praegu loomulikult ei taha enam midagi öelda, (Hääl saalist: "Mida sa siin siis räägid?") aga õigel ajal võiks nagu anda sõna kõigile.

Loe lähemalt

17:58

Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Mina mäletan seda menetlemist juba aastast 2017. Rainer Vakra oli selline mees, juhtis keskkonnakomisjoni. 

Aga konkreetne küsimus. Kohalikud omavalitsused saavad nüüd õiguse jäätmemaksu kehtestamiseks ja inimeste palkamiseks, kes tegelevad nende pr... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Minister Kuldar Leis on öelnud, et lõpuks jõuame 21. sajandisse. Täna on juba aasta 2025, aga ikka ei jõua. Ma ütlen, et kaks aastat olen mina, 2017 ja 2019, vilkalt, ent viljatult tegutsenud koos Rainer Vakraga sel teemal. Nüüd näen, et kaks aastat on see uuesti. Ja... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja kolleegid! Ei, ma ei hakka kiitma ennast, aga kõik see tundub kuidagi nii naljakas. Iga päev tekitame me kõik siin – Arvo ja kõik me – umbes kilo seda kraami, mida peaks nüüd kuidagi menetlema, peaks kuidagi muutma, mitte prügimäele, mitte Uikalasse, mitte Jõelähtmele või kusagile... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, mõni minut, aga mitte kolm.

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Nii et kuidagi nagu piinlik ja déjà-vu on see ja täna on teine lugemine ka veel. Peaks olema ju valmisprodukt, aga me ei saa selle ühe kiloga hakkama. Ja ma ei tea, kaua veel kulub aega. Aga noh, kui me ei suuda selle ühe kilo jäätmetega hakkama saada, 21. sajandisse jõuda, siis mida teha ... Loe lähemalt

20:05

Püsiasustusega väikesaarte seaduse muutmise seaduse eelnõu (685 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Ma saan aru, et on öeldud, et seadus jõustub 1. jaanuaril 2026. Kas nende esitajate prominentsus tagab selle? Riigikogu lugupeetud esimees on siin ja tähtsate komisjonide juhid on siin, Peeter Talid ja Marek Reinaasid ja Annely Akkermannid jne. Kas see tagab selle, e... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Aitäh, hea juhataja! Teine küsimus on täpsustav. Kas sellest minu meelest olulisest seaduseelnõust saab ka seadus? Ma ei ütle nüüd, et kuupäeva …

Loe lähemalt

20:28

Riigikogu liikme staatuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (673 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Tavalises töökohas on nii, et kui on tööluus, saad kinga ja kui teed praaki, saad ka kinga. Aga meil on siin selline omapärane töökoht. Meil ei ole ka ametlikku puhkust ja meil ei ole mitte midagi. Me võime siin tööluusi panna ja praaki toota, mida kahjuks sageli ong... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Äkki sa loeksid need 11 riiki, kus sellised asjad on, ja kas seal on näiteks meie naaberriike. Ma arvan, et teisedki tunneksid huvi.

Loe lähemalt

03.12.2025 / 12:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:42 Poliitilised valikud video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Hiljuti tuli endine juhtiv riigiprokurör Margus Kurm välja ettepanekuga Riigiprokuratuur sellisel kujul kaotada. Jutt oli praegu sellest Isamaa ümber käivast loost. Aga ma mäletan, et sinu parteikaaslane professor Igor Gräzin on korduvalt seda juttu rääkinud.... Loe lähemalt

12:54 Kohtureformi plaanid video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! 

Ja lugupeetud minister! 

Eelmisel nädalal olin ma Tartus Eesti Kohtunike Kogu nii-öelda suurkogul, kus osales umbes kolmveerand Eesti kohtunikkonnast – maakohtunikud, ringkonnakohtunikud, kohtute juhid, riigikohtunikud ka. Ja teie vaatasite seda asja läbi pild... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, hea juhataja! Lugupeetud minister! Jah, see on ilus jutt jälle, mis te ütlesite, aga kui te oleks selles saalis olnud, siis te nägite, te olite teie ja ülejäänud kohtunikkond füüsiliselt, reaalselt, need, kes määravad või mõistavad õigust, eks ju. Nii et see … hea, et te seal ei olnud, eks j... Loe lähemalt

13:38 Eesti välispoliitika suunad video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! 

Ja lugupeetud peaminister! 

Jah, ma imetlen teie oskust konkreetsele küsimusele mitte vastata. Aga kuna välispoliitikast on jutt ja palju ei jõua küsida Hiinast, aga teie eellane, kes tänu oma aktiivsele tegevusele, Kaja Kallas, sai Euroopa välispoliitika juhi... Loe lähemalt

02.12.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

11:21

Karistusseadustiku muutmise seaduse (nõusolekupõhine seksuaalvägivalla käsitlus) eelnõu (727 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea minister! Mul on siin väga palju küsimusi, konkreetseid küsimusi selle minu meelest täiesti ebavajaliku Eesti ühiskonna seadusega, aga ma loen ühe neist ette. See on politsei näide. 14-aastane tüdruk, kes on seksuaalselt olnud aktiivne, läheb ööbimisega pidude ajal noormeeste kõ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Te kahjuks ei vastanud konkreetsele Eesti politseinike esitatud küsimusele. Loomulikult, kohtud otsustavad, aga kui nüüd see konstruktsioon peaks … (Saalis on sumin.)

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Te kahjuks ei vastanud minu eelmisele küsimusele, kuigi see oli Eesti politseinike esitatud küsimus. Te ütlesite, et kohus lahendab. Jah, see on elementaarne, aga selle teie väljapakutud konstruktsiooni najal oleks ju mõistlik rahvale seletada, kuidas inimesed p... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea proua minister ja head kolleegid! Siin vahepeal läks natukene emotsionaalseks ja püüti näidata, et mõned meist on kuidagi erilised matšod ja vägistamine ja kõik see on aktsepteeritav. 

Komisjonis oli tõesti väga elav ja huvitav arutelu. Ma rõhutan, mida ka komisjoni e... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paluks küll.  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Nii menetlejana kui ka naiste tugiasutuste vaates on mureks eelkõige see, et pole selge, mis on keelatud ja mis lubatud. Ma viitasin siin juba Taani praktikale, kus on samasugune põhjamaine seadus vastu võetud. 

Või Kaire Hänilene, vandeadvokaat, naisterahvas, nii palju kui ma tean. Ja... Loe lähemalt

01.12.2025 / 15:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:12

Alusharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu (675 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Jah, suurepärane eelnõu. Aga on teil mingit ülevaadet, milline üldse see lasteaia kohatasu nii-öelda terve Eesti 79 omavalitsuse seas on? Kas Mart Võrklaeva vallas oli see kõige kõrgem?

Loe lähemalt

Peeter Ernits: Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Kolleeg Riisalo siin nagu rõhutas seda, et tegelikult see on kohalike nende vürstiriikide valitsejate ülesanne, mitte riiklik ülesanne. See on Reformierakonna seisukoht. Ja kui nüüd võtta niimoodi, et Mart Võrklaeva vallas on see kõrgeim, aga Mart Võrklaeva naab... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Miks seda ei ole?  Loe lähemalt

16:52

Perehüvitiste seaduse muutmise seaduse eelnõu (729 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! No imelik on kuulata seda purelemist, et demograafiline, ja kogu see jutt peaks olema kõigile selge. Aga eesti keeles on üks selline väga ilus selline mõiste: käsikiimalus. Vilgas, ent viljatu tegevus. Me juba kolmas tund tegeleme siin kahe väga olulise eelnõuga, käs... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja ettekandja! Kunagi me olime rahvastikukriisi komisjonis, enne kui see ära tapeti. Aga minu küsimus sulle on, kas on võimalik reaalselt Riigikogu erakondadeülene kokkulepe – analoogne riigikaitseliste probleemide lahendamisega. Või on see ainult nii, et kui sa oled valitsuskoalitsi... Loe lähemalt

18:31

Arupärimine MTÜ Slava Ukraina kohta (nr 850)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Nagu ma aru saan, teie kunagine erakonnakaaslane ja tema seltskond on siin raha välja petnud annetajatelt ja nüüd tuleb välja, et annetaja ei saagi seda nõuda, seda hagi esitada. Kas prokuratuur on pöördunud näiteks Ukraina kolleegide poole? Neil on mitu sellist... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea minister! Head kolleegid! See on väga õige koht ja väga õige aeg rääkida endise rahvasaadiku, aasta kodaniku tegemistest. 12. aprillil 2022 oli seesama inimene siin ja rääkis, et andke kohe, ärge tegelege asendustegevusega. Ma istusin saalis ja kuulasin. Lõpuks keeras ta selja j... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, palun küll. Loe lähemalt

Peeter Ernits:

 … rahamuula Ilmar Raagi tegevust ja räägib seda juttu, et kui see on annetus, siis kõik annetajad on loobunud oma õigustest ja loomulikult ei saa ka hagisid esitada. See on piinlik, väga piinlik jutt!  

Ja nagu ma enne ütlesin, võiks pöörduda Ukraina kolleegide poole, selles... Loe lähemalt

19:43

Arupärimine võrdõiguslikkuse direktiivide ülevõtmisega viivitamise ja täiendavate ressursside vajaduse kohta (nr 841)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Ma olen neid direktiive siin lugenud nii- ja naapidi. Kuna küsimusi on üks, siis ma küsin, et kuna siin on antud liikmesriikidele ja Eestile ka ulatuslikud kaalutlusõigused nende vahendite, pädevuse, struktuuri, toimimise ja kõige muu osas, siis kas oskate natuk... Loe lähemalt

20:20

Arupärimine noorte sotsiaalmeedia kasutamise piirangute arutelude kohta Euroopa Liidus (nr 847)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Me oleme siin korra juba hakanud tegema seda superandmebaasi ja nüüd varsti uuele ringile. Kas on mõeldud ka, et siin nii-öelda noorte digimaailma piiramist kuidagi profileerida selle tulevase superandmebaasi, kus need 11 baasi, mida sinna, või veelgi rohkem, üh... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea minister ja kolleegid! Ei olnud plaanis siia tulla. Aga kõigepealt tänan sotsiaaldemokraate väga olulise teemaga väljatulemise eest. 

Meie minister on kuidagi väga liberaalsete vaadetega ja inimõigused on nii olulised. See ei ole päris sama teema, aga hiljuti me aruta... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paluks küll paar minutit. Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Ja need on olulised asjad, mille peale peaks tõsiselt mõtlema. Olen mina mõelnud palju, palju on sellest juttu olnud sõprade-tuttavate, laste ja paljude teistega. Liberaalsest seisukohast tõesti midagi teha ei saa ja ei ole ka mina seda meelt. Ja ma arvan, et ka kolleegid sotsiaaldemokraadid ei o... Loe lähemalt

20.11.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:01

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kodanikuühiskonna arengust. Tugev kodanikuühiskond kui demokraatia alustala. Kollektiivsete pöördumiste roll ja mõju" arutelu

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Me näeme ju praegust olukorda, kus usaldus valitsuse vastu on praegu naeruväärselt madal. Tegelikult puudub see, aga uuringud näitavad, et valitsuse, vist oli septembris, usaldusväärsus on 30%, ma vaatan praegu, samas kui reitingute järgi on see 12,9%. Kuidas see või... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Jah, ventiil on ta selgelt olemas, aga minu kogemuse järgi – ilma analüütilise kogemuseta – on see kasutegur erakordselt madal. Te ütlete, et 5–10% sellest on kuidagi seadusesse jõudnud. Aga ma oleks väga huvitatud, ja ma arvan, et ka teised kolleegid, et mida te sil... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Hea juhataja! Hea minister! Ja vähesed külalised!  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Ei, ma just peangi silmas neid. Aga enamik rõdu on tühje ja kolleege on ka nagu vähevõitu.

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa-jaa. Ei, täis ei ole. Kahjuks. Aga see selleks. Teema on väga hea. Ja muidugi saan aru, et kuulata neid optimistlikke pika plaani erakonna, kelle toetus on olematu, selliseid õigeid mõtteid – täitsa nõus. Aga minu praktika siin saalis on üheksa aastat või midagi sellist. Ma olen erinevates ko... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paluks küll.  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah. Teine on see, et heitgaaside heitmetele peaks 2050. aastaks rohkem raha kulutama Šveits. Kaks miljardit kulutab, aga peaks veel suurendama. No vaatame, mis 30. novembril tuleb. Nii et selline võimalus on olemas ja tegelikult võiks olla ka. 

Aga praegune seis on tegelikult selline,... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Ei, kahjuks ei saa, kuigi ma tahtsin rääkida sisuliselt, nagu Varro …

Loe lähemalt

19.11.2025 / 14:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:08

Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (723 SE) esimese lugemise jätkamine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja, aitäh sellise hea ettekande eest! Algus oli paljulubav, aga lõpp oli selline, noh, vägivaldne. On [kaks] eelnõu. Esimeses on 25 paragrahvimuudatust, Isamaa kolleegide [eelnõul] on kaks paragrahvi. Nii et nendest 15-st kaks parandust langevad kokku ja tegelikul... Loe lähemalt

14:57

Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits: Ei, lugupeetud juhataja, kui vaikus on, siis ma võiksin küsida. Kas on nüüd?  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah! Sa oled väga ettenägelik olnud. Kui meil oli riigikontrolöri esinemine, siis sa ütlesid, et ärge muretsege, sõbrad, ma ütlen teile, kell seitse või kaheksa on läbi. Aga nüüd ma küsin sinult samamoodi, et mis kell me siis hakkame lugupeetud ministrit siin umbusaldama. Mis kell see võiks toimu... Loe lähemalt

15:26

Isikuid sunniviisilise kadumise eest kaitsva rahvusvahelise konventsiooniga ühinemise seaduse eelnõu (681 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja head kolleegid! Ma olen siin korra juba olnud ja mulle tundub, et olen andnud teile natuke eksitavat infot. Aga ma toetusin lugupeetud justiitsministri arvamusele. Ma küsisin selle kohta – mõned kolleegid mäletavad, et ma seda rääkisin –, et kui pruut kellelegi ei meeldi, näiteks ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Ei, ei olnud, see oli lihtsalt taust. (Hääled saalis.)

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa. Ma tahan, head sõbrad ja kolleegid, öelda, et see on hea eelnõu ja võib-olla päris praktiline. Igal juhul komisjonis me viimasel [istungil] lihtsalt rääkisime, et [mingeid] ettepanekuid ei olnud. Me hääletame konventsiooni poolt, kolmandat lugemist ei tule, on teine lugemine. 

Nii... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

No meil on juhatajal viimane sõna. Jah, tegelikult see puudutab näiteks Pinocheti aega, aastat 1973, kui 40 000 inimest kadus ära ja 14 000 [saatus] on vist tänase päevani teadmata. Aga jah, see ei ole poliitkorrektne, nii et ma loodan, et juhataja ei lähe sellest raevu. Igal juhul on s... Loe lähemalt

15:36

Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (732 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Ma olen eelnõu [menetlemist] siin jälginud, kuigi ma ei ole komisjonis kohal olnud. Aga kas seal oli arutelu kirstumatuse hinna üle, mis on 700–800 eurot, odavamalt ei saa? Kas sellest komisjonis räägiti?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Ma küsin niimoodi: kas selle eelnõu näitel võib öelda, et opositsioonist teerulliga üle ei sõideta, kui Helmen, hea kolleeg, ja õiguskantsler ka kusagil kaugemal toetuse andsid, ja on võimalik rakendada arukalt ka selliseid parandusettepanekuid, mida opositsio... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Head kolleegid! Ma ei plaaninud siia tulla, aga ma saan aru, et iseennast kiita on natukene piinlik, seetõttu ma mõtlesin, et ma kiidan kolleege, Signet, Helmenit ja teisi, et see oleks ka protokollis. Tegelikult on võimalik koostööd teha küll. Võib-olla võiks Signe teha teistele ko... Loe lähemalt

16:06

Nimeseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (719 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja kolleegid! Taas jälle hea eelnõu, selline õhukene, kaks lehekülge, rohkem ei ole. Aga mis tema kohta öelda? Kõigepealt, see on tõesti tähelepanuväärne eelnõu, väga õhuke, väga kerge, aga väga-väga kallis. Kui me 29‑ndaks seda vastu ei võta, siis tuleb 120 miljonit maksta või selle... Loe lähemalt

16:16

Erastamisest laekuva raha kasutamise seaduse kehtetuks tunnistamise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (693 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Ma ei ole jõudnud teie koosoleku protokolli lugeda, aga nagu ma aru saan, erastamine on lõppenud, raha enam ei tule ja järelikult ei ole ka seadust vaja. Aga siiski, midagi vist veel niriseb. Kuhu see läheb siis? Ma räägin rahast.

Loe lähemalt

16:38

Hasartmänguseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (728 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Ma vaatan seda [eelnõu]. Ilus! Miks mitte, mängupõrgute maa ja e-residentsus ja maksuerisused ja kõik muu selline. Aga mulle tundub, et see on nagu déjà-vu. Mäletad, kui siin oli see, et laevad Eesti lipu alla? Ma vaatasin neid arutelusid. Palju on seal... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, minu aeg ongi läbi.

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Aitäh, hea juhataja! Lugupeetud Annely! Ma ei arva nagu Urmas, et sa ei ole vooruslik. (Urmas Reinsalu vahelehüüe.) Aga tulles nii-öelda maa peale, küsin, kui paljud sinu erakonnakaaslased seda eelnõu toetavad. Või jäävad nad haigeks, ei tule sel päeval välja? See on Urmase [küsimuse] jätkuks. Ma... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Kolleegid! Risk on õilis. Mulle meeldib riskida, aga mitte alati ei peaks niimoodi olema. Jah, kolleegid pika plaani erakonnast saavad aru, et kosk on kohe ees, väga lähedal, on ta siis Jägala või Keila või Niagara juga. On vaja kuidagi tegutseda, on vaja realiseerida seda plaani, m... Loe lähemalt

19:01

Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Kaks sellist küsimust. Te ütlesite, et enamik kolleege ei ole seda riigieelarvet läbi lugenud. Äkki te ütlete, on teil täpsemaid luureandmeid, kui palju neid kolleege on, kes seda läbi lugenud ei ole? Mis see protsent on? Ja teine küsimus. Õiguskantsler on sii... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Okei. Muuseas, seda on õiguskantsler öelnud praegu. Te ei ole ilmselt neid tabeleid läbi vaadanud. Aga ma ei hakka rääkima ka §-st 116, küsin sellise konkreetse ilusa mõõdiku kohta: täiskasvanud inimestel, 18+, kuni lõpuni, on rahulolu 7,1%. Nii, ja nüüd ma vaatasin, ka 2026 on see 7,1%. Arvestad... Loe lähemalt

20:33

37 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Ma ei tea, ma eile panin üles selle uudise, et täna on umbusaldus, ja ma ei ole sellist möllu oma sotsiaalmeediakontodel veel näinud. Telefonikõne [sain] ka. Inimestele läheb see väga-väga korda millegipärast. Võib-olla seetõttu, et te olete väga ilus. Aga minu ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Kui te tulite poliitikasse, siis tulite sellise ülimalt arrogantse murdjakoerana, kes ründas ja sildistas, ja olete tänaseni sellele truuks jäänud. Nimetasite USA terviseministrit hullunud esiuhhuuks ja [ütlesite], et normaalsed inimesed on Keskerakonnast lahkun... Loe lähemalt

18.11.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:10

Ülemaailmse Postiliidu Ar-Riyāḑi erakorralise kongressi lõppaktide ratifitseerimise seaduse eelnõu (689 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Tõesti, aitäh suurepärase ettekande eest! Aga väike küsimus. Kui me selle ratifitseerime, siis väikepakiteenused muutuvad sisuliselt konkurentsivõimelisemaks. Äkki te avate selle sisu, mismoodi väikepakiteenus muutub konkurentsivõimeliseks peale meie ratifitseerimist... Loe lähemalt

10:19 Vabariigi Valitsuse ülevaade Euroopa stabiilsusmehhanismi antud stabiilsustoetusest ja Eesti Vabariigi osalemisest Euroopa stabiilsusmehhanismis video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Millest see tuleneb, et eri riikidel on see tagasimaksmise [aeg] erineva pikkusega? Mõned on suht lühikesed, aga Kreekal on üle 40 aasta, Kreekal jah. Kreekal üks on 42 aastat ja teine on 32 aastat. Teised on palju lühemad.

Loe lähemalt

10:31

Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (756 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Kust selline suur üksmeel nagu kalmistul? Keegi nagu ei taha su head ettekannet … Huvi ei tunne ja … Kust selline üksmeel?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Mu pinginaaber võttis sõnad suust, kuigi me ei olnud kokku leppinud. Mure on, et majanduskomisjon võiks ikkagi natuke teada, kui kaugel see asi on. Omal ajal sai korduvalt mitmeid samme [astutud] ja seadusi vastu võetud, et Eesti lipu alla laevad tuleks, olgu siis 20... Loe lähemalt

10:38

Asjaõigusseaduse § 126 ja notari tasu seaduse muutmise seaduse eelnõu (691 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Jah! See on oluline seadus, see on Eesti riigi taandumise üks osa. See mastaap oli ju … Eesti riigi tõmbumine Tallinnasse ja Tartusse – selle mõju, nagu ma lugesin, on vist 2,4 miljardit. Oskate lahti seletada, kust see saadud on? Kuigi mõjuhinnangute puhul on öeldud, et eriti suur [mõju] ei ole,... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa, see on positiivne eelnõu. Seni on ju riik maksnud kinni nende tühjade majade kommunaalkulusid, pool miljonit igal aastal nagu naksti. Nii et selle koha pealt on see positiivne.

Aga ma küsin natukene seotult selle asjaga. Siin on notaritele pandud võimalik [tasu] 200 eurot. Aga minu küs... Loe lähemalt

13:30

Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (723 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Kaks eelnõu, ühes on 24 või 25 paragrahvi, siin, [teises] on ainult kaks. Ja on ka kattuvusi. Minu küsimus. Nagu ma aru saan, see on nagu sinu kunagise ministriaja jäänuk, mis on kappi seisma jäänud. Aga ma küsin, kas see oli laiem. Nüüd on natukene uuendusi, ... Loe lähemalt

17.11.2025 / 15:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:58

Arupärimine kohustuslikus õppekavas olevate tegevuste rahastamise kohta lapsevanemate poolt (nr 853)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Jah, Kultuuriranits on poolteist miljonit, kord aastas saab muuseumisse, kui sedagi. Aga selle kõrval on olemas veel selline suur valdkond, millele, nagu te rääkisite, on 3 miljonit eraldatud: nii-öelda looduse tundmaõppimine. Aga samal ajal on RMK rookinud vä... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Lugupeetud minister! Head kolleegid! Ma ei plaaninud siia tulla ja lootsin, et arupärijad tahavad ise rääkida. Aga on mõni oluline moment, millest võiks rääkida ja peaks rääkima. Ühelt poolt öeldakse, et raha ei ole. Eelmisel nädalal, nagu te küllap teate, vapustas meid ja Ukrainat nende Watergat... Loe lähemalt

16:31

Arupärimine politsei tegevuse kohta Sinimägede mälestusüritusel (nr 820)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Mõni aeg tagasi ma saatsin sulle päringu, kui veel ei räägitud Sinimägede haudade rüvetamisest. Sa ütlesid, et organid tegelevad selle uurimisega. Nüüd on hulk aega mööda läinud. Kas sa oskad meile öelda, kui kaugele on jõutud nende tegelasteni, kes seal laamend... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ministrihärra! Ma ei plaaninud siia tulla, aga mind puudutab see nii-öelda järelepärimine üsna isiklikult. [See teema puudutab ka] kaht meest, minu sõpra ja võitluskaaslast. Üks on Tiit Madisson. Tiit suri 2021. aasta suvel ja tema on selles kontekstis seotud Lihula ausambaga, m... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paar minutit. Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Ma olen seal alati, kui võimalus on, käinud ja vaadanud, mismoodi see memoriaal välja näeb. RMK-le kuuluv maa, aga isegi RMK tahvel on pikali kukkunud, ära mädanenud, kellegi asi pole korrastada. Kompleks nagu vaikselt vajub kokku, laguneb. Võib öelda, et need olid kahtlased tegelased, metsavenna... Loe lähemalt

17:08

Arupärimine valimistesse sekkumise ohu kohta sotsiaalmeedias (nr 822)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud siseminister! Jah, Bessedin Bessediniks, aga mitmed meie välispoliitika juhid – Marko Mihkelson, Kaja Kallas ja paljud teised – on viidanud, et Ameerika president võib tegutseda hoopis Vene režiimi huvides. Minu küsimus on see, et kas on plaan hoida tema järgijatel ja nen... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

… silma peal hoida?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja, ma kuulsin, et kolleegid müüvad midagi ja siseminister ka isegi. Ma olen nii kõrval sellest, et ma ei teagi, kes midagi meil müüb. Kellele vihje siin tehti? 

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Jah, turvaaugust võiks rääkida küll. Aga ma tulin siia kui väärinfoga võitlemise toetusrühma liige. Seda rühma juhib hea kolleeg, kes just praegu rääkis. Ma olen selles lugupeetud rühmas, kus on palju liikmeid, näiteks Maris Lauri ja Tanel Kiik, kokku ligi 20 li... Loe lähemalt

18:19

Arupärimine ajutise kontrolljoone kohta (nr 845)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea minister! Minu küsimus on selle 100 000 kohta, ilmselt nii palju on juba tulnud Venemaa kaudu siia. Kuidas need 100 000 on ikkagi Ukrainast siia tulnud? Minu küsimus on, kui paljud neist on üle rindejoone kuidagi öö varjus liikunud. Mulle tundub, et neid vist ei ole eriti. Nad o... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Austatud juhataja! Austatud minister! Mina ei arvanudki sugugi, et neil ei ole Ukraina passi taskus, kes tulevad üle Luhamaa või Koidula. See 100 000 on tulnud. Aga samas ei tulnud ju vastust. Ütleme, see liides on nii kallis, aga kui paljud neist siis tagasi lähevad? Ma saan aru, et selle järgi ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa, aitäh! Rohkem ei taha ka.

Loe lähemalt

12.11.2025 / 14:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

15:16

2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) teine lugemine


Peeter Ernits:

Hea juhataja! Kolleegid! See siin on Kristen Michali ja Kristina Kallase ühine laps, juba teine laps. Ta kaalub 2 kilo ja 350 grammi, nagu üks ettevõtja ta ära kaalus. Aga ta on selgelt ülekaaluline, eelarvete mõttes, sest normaalsed riigieelarved 2 kilo ja 350 grammi ei kaalu. Ta ei ole mitte ai... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, sooviks küll kolm minutit. Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah! Nüüd ma räägin paarist asjast, mida tegelikult võiks teha. Aga selles, et loomulikult need parandusettepanekud saadakse prügikasti, ei ole kahtlustki. Minul vähemalt ei ole selles mingit kahtlust. On mitmed asjad, mis tegelikult on väga õõnsad ja lähevad mulle väga korda. 

Loodush... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jaa, hea juhataja! (Saalis on sumin.)

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea, et te leidsite aega mulle sõna anda. Jah, 14. [muudatusettepanek] oli, mina plaanisin küll seda hääletada. See oli Aivari ettepanek. Mina sain niimoodi aru. Aga võib-olla peaks, kui sina sellest nii aru ei saanud, seda kordama. Igal juhul Aivari ettepanekut peaks hääletama. Mina [lootsin] kü... Loe lähemalt

11.11.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

09:58 Istungi rakendamine

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Poliitiku kapital on usaldusväärsus. Eelmisel esmaspäeval sa juhatasid istungit, kui arutati nädala päevakorda. Sa ütlesid, tsiteerin: "Veel kord: kolleegid, ma ütlen, et ei ole küll põhjust arvata, et see läheb öötundidesse. Me alustame kolmapäevast istungit kell kaks ja ma arvan, ... Loe lähemalt

10:13

Riigikogu otsuse "Martin Triipani Riigikohtu liikmeks nimetamine" eelnõu (744 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Sa oled olnud üks advokatuuri juhte ja nüüd lähed nii-öelda teise akvaariumisse, kus lõplik tõde selgub – Riigikohtusse. Aga hiljuti vapustas üks sündmus Nõos, kus väga pika staažiga retsidivist, kes oli mõni aeg tagasi pussitanud oma endist silmarõõmu, olnud ... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Milline on kohtuniku vastutus? Loe lähemalt

10.11.2025 / 15:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:58 Istungi rakendamine

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Täna on jälle esmaspäev. Ühesõnaga, lähtepunkt on see, et võiks olla, et Riigikogu juhatus on adekvaatne ega eksita saadikuid. Nädal aega tagasi juhatas istungit kolleeg Toomas Kivimägi ja ta ütles otse välja – jutt oli riigikontrolöri esinemisest –, et ei ole vähimatki põhjust kaht... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Ma tuletan meelde, et ma küsisin sinult otse ja ilma igasuguse [jututa sellest], kas meil on palju tööd ja kas riigikontrolör on rahul. Ma küsin, kas kolleeg Toomas Kivimägi käitus eelmisel esmaspäeval adekvaatselt või ei käitunud adekvaatselt. Kas ta eksitas kolleege või ei eksitan... Loe lähemalt

15:56

Arupärimine veebikasiinode maksulangetuse kohta (nr 806)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Jah, need vangid ja kasiinod lõhnavad pika plaani järele. Aga kunagi – sa kindlasti mäletad – Jaanus Rahumägi ja teised rääkisid, kuidas peaks Eesti lipu alla tooma kaubalaevu. Jaanus rääkis isegi kuni 3000-st, Kadri Simson mingist 300-st. Aga kõik see, kui p... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea peaminister ja üksikud kolleegid! Mida siin praegu selle tegelikult päris huvitava idee kohta öelda? Igasugune maksutulu võimalik tõstmine on positiivne, aga kui vaadata seda tausta, kus me praegu viibime, siis muutub see juba groteskiks. 

Kristen Michali valitsuse us... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paluks küll.  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Vaadates seda kõike selle taustal, usaldamatuse foonil, ma rõhutan, et jah, on igasugused võimalused teenida, ka kasiinodega – jumal hoidku, miks ka mitte –, aga see ei saa olla prioriteetne. Ei saa olla prioriteetsed vangid – kuigi nad on sõbraliku naaberriigi vangid, räägivad küll valdavalt ara... Loe lähemalt

16:37

Arupärimine Eesti territooriumil ründedrooni plahvatuse kohta (nr 810)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Jah, need tükid on ka minu käes. Ma sain aru nii, et Eesti oli teadlik, et see ründedroon Läti poolt Eesti territooriumile sisenes. Aga minu küsimus on, kas Eesti on lubanud Ukrainale oma õhuruumi kasutada ründedroonide liikumisel Venemaa sihtmärkide suunas.<... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Ma olen, ma arvan, ilmselt ainus inimene siin saalis, kes on sellel põllul ja selles kraatris korduvalt käinud. Ma olen kuulnud seda vastikut heli, mis hommikul kella 5 paiku paari eri asupaigas oleva elumaja kohalt tuli. Inimesed magasid ja Hiina odavad valv... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, paar minutit veel. Aga mitte kõik.

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, meil pole varjendeid, meil pole ohuennetust. Kui ma toona selle asjaga tegelesin ja sõjaväelastega rääkisin, siis meil ei olnud isegi – ma ei tea, kuidas neid nimetatakse, küsimus ei ole mitte radarites – selliseid [asju], mis fikseerivad vilina ja heli, mis saadavad ründedrooni saabumist. K... Loe lähemalt

17:39

Arupärimine kaitseväe Ukrainasse saatmise kavatsuse kohta (nr 814)

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea peaminister! Välisminister Tsahkna nahast ma rääkida ei taha, aga ma räägin praegu kui [Eesti-]Ukraina parlamendirühma liige ja inimene, kes loeb iga päev Ukrainska Pravdat. [Lugesin] ka täna. Ma arvan, et te ei ole lugenud, nii et ma natuke tsiteerin teile. Täna hommikul toimus... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

See on otseselt seotud välisminister Tsahknaga, kes jagab meie nahka. Tuleks teada, kellele jagatakse nahka: Timur Minditšile, Herman Haluštšenkole ja paljudele teistele. Aga natukene veel sellest ärist nr 1 tänase lehe põhjal.

Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jaa, kindlasti. Loe lähemalt

Peeter Ernits: Ei, kolm, ma arvan! Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Okei, aga see on meie omavahelise diskussiooni tõttu. 16–26-aastased maapoisid ja maatüdrukud tulevad Kiievisse, saavad kuni 2000 eurot nädalas, teenivad sellega, et helistavad Arvole, sulle või sulle, Anti, või kellelegi teisele ja petavad raha välja. See on äri nr 1 praegu. Kas me oleme siis va... Loe lähemalt

18:28

Vaba mikrofon

video-link-logo

Peeter Ernits:

Peaminister lahkus, aga ta nimetas mu nime ja mina ei ole Lavrovi ja Peskovi ja kõige sellega …

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja ja vähesed kolleegid! Siin on palju räägitud, aga ma tahaks puudutada paari teemat, mis on väga valusad. Jah, solidaarsus, puudega inimeste puudetoetuse tõstmine 15 senti, toimetulekupiiri tõstmisest loobumine jne, jne – sellest on palju räägitud. Palju vähem on räägitud sellest, et ... Loe lähemalt

06.11.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

09:58 Istungi rakendamine

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Esmaspäeval nädala päevakorra kinnitamisel kinnitas teie hea kolleeg Toomas Kivimägi, kui me olime korduvalt tähelepanu juhtinud – Lauri Laats, Mart Helme, Moonika Helme ja mina –, et see on lugupidamatusavaldus põhiseadusliku institutsiooni, Riigikontrolli suhtes, kui [riigikontrol... Loe lähemalt

10:10

Majandus- ja tööstusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud ettekandja! Sa oled väga innukas ja tubli, kui vaadata kõrvalt ja kuulata seda ettekannet. Sinu erakonna juht Kristen Michal on lubanud, et riik on kindlates kätes. Aga mis tegelikult on? Inflatsioon, Euroopa rekordi lähedane noorte tööpuudus, totaalne usaldamatus riigi v... Loe lähemalt

12:56

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada välja kiirkorras e-hääletamise peatamine" eelnõu (679 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Mõnda aega tagasi käisin ma Bundestagis. Me kohtusime seal Bundestagi digikomisjoni liikmetega. Õhtusöök oli ka veel. Laua taga oli muidugi äärmiselt soliidne ja suur Saksamaa parlamendi digi[komisjoni] liikmete seltskond. Seal tulid jutuks ka e-valimised. Ma olin vä... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

… et nad kahtlustavad digivalimisi, ei taha neid endale, aga [meile ütlevad, et] teie ja Venemaa ja Venezuela, teie proovige.

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! ERR-is ütles peaminister, et Reinsalu sõna on aus nagu Venemaa valimised. Ja [e-]valimised on tõesti Venemaal, Eestis ja Venezuelas. Minu küsimus on: kas komisjonis arutati peaministri seisukohta, et Venemaa valimised on ausad, ja kui ei arutatud, kas sina komisjoni ... Loe lähemalt

05.11.2025 / 14:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

14:03

Eesti Vabariigi ja Rootsi Kuningriigi vahelise Eesti Vabariigis Rootsi Kuningriigi vanglakaristuste täideviimise kokkuleppe ratifitseerimise seaduse eelnõu (682 SE) esimese lugemise jätkamine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Head kolleegid! Hea juhataja! No selline pakk mitmekeelset teksti. Aga pärast järgmist ramadaani tuleb esimene kuldne kolonn Tartusse, noh, 200‑pealine, ja nad on Eesti praegusele režiimile väga kallid. Sõna otseses mõttes, kuna meie enda kriminaalide peale tuleb kulutada 3200 eurot kuus, aga mei... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paluks küll veel kolm minutit.  Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah. Kaks tundi peavad nad saama rahulikult suhelda omavahel, inimlikult, mitte läbi selle luugi, mille kaudu antakse toidukauss. Aga need on nüansid. 

Aga kuidas selleni on jõutud? Jõutud on väga lihtsalt. Eesti karistuspoliitika on vahepeal muutunud nii-öelda inimnäoliseks. See tähen... Loe lähemalt

16:13

Täitemenetluse seadustiku ning tsiviilkohtumenetluse seadustiku ja täitemenetluse seadustiku rakendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (726 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Komisjonis ma küsisin ja me arutasime, et omal ajal võlgnike nimekiri nagu avalikustati. Aga kui ma küsisin, kuidas see mõte tekkis, et see nüüd tagasi pööratakse, siis tuli välja, et tegelikult ühtegi jälge ei ole jäänud, kuidas see tekkis. Kuidagi see ilmus sinna, ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ministriproua! Siin on öeldud, et selle seaduse jõustumisel ka need asutused, kes on neid päringuid teinud, peaksid olema oma põhimäärust muutnud, sinna need momendid sisse pannud. Kas see on selleks hetkeks, kui seadus jõustub, või kuidas sellega lood on? Mulle on natuke segane... Loe lähemalt

17:02

Rahvusvahelise Navigatsioonimärkide Organisatsiooni asutamise konventsiooniga ühinemise seaduse eelnõu (663 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Head kolleegid! Poidest ja majakatest ma ei tahtnud rääkida, aga kuna esimese lugemise aruteludel oli jutuks, kuidas [eelnõu laevu aitab Eesti lipu alla] tuua või ei aita tuua, siis ma mõtlesin, et tuletan meelde, et aastatel 2019–2020 osalesin ma ise ka aktiivselt selles, et laevad Eesti lipu al... Loe lähemalt

18:15

Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni missioonil Iraagis" eelnõu (708 OE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Mul on üks küsimus. Miks Iraagi missioon ei tekita eriti küsimusi, aga Mosambiigi oma tekitas nii palju? Mida see tähendab?

Loe lähemalt

18:31

Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel konfliktijärgsel rahuvalveoperatsioonil Liibanonis, Iisraelis, Egiptuses, Jordaanias ja Süürias" eelnõu (711 OE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Head kolleegid! Öeldakse, et eestlased ei tunne huvi maailma vastu. Nüüd, jälgides seda arutelu ja hääletamist, võib tõdeda, et huvi on väga suur. Ma ei plaaninud siia tulla, aga hääletamise väikese analüüsi järgi tuleb välja, et meie erakondadel on olemas geopoliitiline lähenemine ... Loe lähemalt

18:54

Konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu (654 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Kas sa avaksid natuke silmi, mis on koondumine, mis ei ole teatamisele kuuluv koondumine määruse artikli 20 tähenduses? Koondumine, jah, saan aru, aga mida tähendab koondumine artikli 20 tähenduses?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Aga ikkagi, mida tähendab koondumine artikli 20 tähenduses? Siin on viidatud, et on samasugune asi ka koondumine artikli 21 tähenduses. Mis see vahe võiks olla, kui maakeeles seletada?

Loe lähemalt

19:04

Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) teine lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja! Ma kuulsin rõõmu või üllatusega, et sa tulid korraga esitlema kahte eelnõu, mis oleks õhtusel ajal võib-olla mõistlik, kuna need kattuvad ka. See oleks selline novaatorlik lähenemine. [Mõtlesin,] kas see on nüüd uus lähenemine rahanduskomisjonilt, et aja kokkuhoiu mõ... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Ma tahtsin juba eelmise küsimusega küsida, aga küsin praegu. Kui õiguskantsler ei oleks sekkunud, kas siis polekski kõike seda toimunud? Ja teiselt poolt: sa ütlesid, et ettevõtjad ütlevad, et ärge rikkuge äri[keskkonda], aga samas sa viitasid, et neid õgvendamisi ja uusi eelnõusid ... Loe lähemalt

22:33 Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2024.–2025. aastal. Transpordi ja liikuvuse valdkonna eesmärgid ja tegelikkus video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud riigikontrolör! Ma pean taas vabandama, et Riigikogu juhatus on pannud sind sellisesse idiootlikku olukorda. Siin on palju kolleege, kes nädala päevakorra arutamisel rõhutasid, et niimoodi käituda ei tohiks. Ma palun siiralt vabandust. Aga see meie troika oli paraku järel... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Minu küsimus on selline. Teie eelmise aasta raport ütles, et viis aastat sellist mõttetust. Mida sina teeksid, kui sa oleksid peaminister ja sul oleks voli eelarve …  

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Kas sa lõpetaksid selle ära?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud riigikontrolör ja vähesed kolleegid! Kohe saabub südaöö. Toomas Kivimägi lubas meile esmaspäeval, et olge rahulikud, mina tean, me lõpetame varakult. Kus sa, Toomas, oled nüüd? Magad praegu või? Aga see selleks. 

Nii et vabandan taas: väga piinlik! Minu meelest... Loe lähemalt

Peeter Ernits: Jah, paar minutit. Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Kolm [palun]! Ja mida ma tahtsin öelda? No tegelikult on enamik asju juba siin ära öeldud. Miks riigis, kus on palju tarku inimesi, nii palju lollusi tehakse?  

No ei jõua rääkida minu lemmikust ja Aivari lemmikust ehk tegevuspõhisest eelarvest. Ma arvan, et kunagi peaks sellest k... Loe lähemalt

00:11

Raudteeseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (716 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Hea ettekandja, tere varast hommikut! Ma vabandan, et ma ei jõudnud ministrilt küsida, aga küsin nüüd sinult seda. Mida kujutab endast see Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus, [mille number on] 2021/782 ja mis käsitleb rongireisijate õigusi ja kohustusi?

Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Jah, ma saan aru, et ega kõik ei ole raudteelased. Ma vaatan ka [eelnõu teksti] ega hakka küsima, miks "pöörangud" asendatakse "pöörmetega". Aga ehk sa natuke valgustaksid mind, mida te siis reaalselt seal arutasite, sisuliselt? Nagu ma aru saan, see [eelnõu] on selle ühe määruse põhine, üht-teis... Loe lähemalt

05.11.2025 / 12:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund Vaata täpsemalt

12:16 Rahandus ja toimetulek

Peeter Ernits:

Jah, hea juhataja, lõpuks märkasite. Aga minu küsimus oli, miks te ei sekkunud, kui peaminister vastas Lauri Läänemetsa konkreetsele küsimusele, mida peaks tegema inimene, kes teenib 1000 eurot. Küsimus oli väga selge, pealegi kaks korda esitatud. Peaminister rääkis mingitest võõrliikidest ja aja... Loe lähemalt

04.11.2025 / 10:00 XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung Vaata täpsemalt

10:07

Eesti Vabariigi ja Rootsi Kuningriigi vahelise Eesti Vabariigis Rootsi Kuningriigi vanglakaristuste täideviimise kokkuleppe ratifitseerimise seaduse eelnõu (682 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Sellest, et vangla on tühi, hakkab asi peale. Aga 22. septembril jalutas Tarmo, kes oli oma elukaaslast pussitanud, vaba mehena kohtumajast välja, istus autosse ja sõitis Tartu vangla tagant Nõo kanti. Ja eelmisel neljapäeval ta kordas oma tegu. Ta pussitas taas... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Head kolleegid! See teema on väga oluline. Juhin teie tähelepanu, et eile me arutasime õiguskomisjonis ühte teist eelnõu. Rahaminister Ligi, kes juhtumisi oli ka komisjonis, mühkas vahepeal, et jaa, nad ka valitsuses üritasid midagi analoogset, üritasid eelnõuga välja tulla, aga sel... Loe lähemalt

Peeter Ernits:

Hea juhataja! Lugupeetud minister! Jah, 30 miljonit on muidugi parem kui 0 miljonit, aga 843 kohta on veel vaba. On teil pika plaani erakonnana plaanis veel [midagi]? Arvutasin umbes, et 500 miljonit võiks veel teenida. Jõhvi vanglas on veel 60 kohta ootel. On veel mingeid plaane või kokkuleppeid... Loe lähemalt

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee