Jaa, aitäh! Nüüd mulle tundub, et me oleme kontseptuaalselt tulnud üksteisele lähemale. See on väga hea algus igas debatis. Kui me oleme üksteisega nõus, et bürokraatiat koguneb headel aegadel liiga palju ja seda tuleb vähendada, et meie elu oleks lihtsam, siis see on väga hea start. See ongi tegelikult selle nõukoja eesmärk.
Selle nõukoja eesmärk ja panus on – ettevõtjate poolt tasuta aeg, töötunnid, suur hulk energiat –, et avalik sektor ehk meie kõigi ühine asjaajamine muutuks lihtsamaks. On suur hulk erinevaid kurioosumeid. Hästi vaimukas on ju seesama mõte sotsiaalvaldkonnast või tervishoiuvaldkonnast, et peab olema määratud esmaabi osutaja. Näiteks, kui sa töötad üksi, siis pead sa ise ennast iseendale esmaabi osutajaks määrama. Ma kujutan ette seda dialoogi, sisemonoloogi, kui inimene vaatab, et mingi osa jalast on katki, ja [arutleb], et huvitav, kas ma osutan ise endale esmaabi või ei osuta. No see on nonsenss. Samamoodi kõik [muud] reeglid, mis on välja tulnud. Seesama redeli pidev kontrollimine. Küllap keegi on redelilt alla kukkunud. Ja just redelit tuleb kontrollida, sest see on kõige ohtlikum tööriist. Ja veel väga palju asju. Elronis mopp, kummikindad ja nii edasi – kõik see, mida me oleme juba rääkinud. See kõik on tegelikult nonsenss. Kõigest sellest lahtisaamine on üks osa [sellest bürokraatia vähendamise protsessist].
Teine osa on näiteks planeeringute lihtsustamine, mida on vaja asjade kiiremaks menetlemiseks. Me näeme, et väga tihti jäävad ka riigis vajalikud asjad toppama selle taha, et menetlused võtavad liiga kaua aega. Ja siis me imestame, miks meil Eestis jäävad tegemata mingid asjad, mis on ühiskonnale vajalikud, viivad edasi, aga ometi protsessid ei liigu. Nii et sellega see nõukoda tegeleb.
Nüüd sellest, mis puudutab looduskaitset. Mina ütlen üsna klaarilt – ma kordan seda ja võib-olla kordan seda veel –, et on selline ütlemine, et hea aed teeb head naabrid. See tähendab seda, et selged reeglid, muu hulgas ka looduskaitses, on väga vajalikud. See kontseptsioon, et Eesti pindalast või metsast oleks 30% kaitse all, on olnud juba pikemat aega. Kui mina olin kliimaminister, siis tollel ajal me suhtlesime nii looduskaitsjate kui ka metsandussektoriga, kõigiga. Praegu on riikliku kaitse all – ma ütlen ligikaudselt – umbes 28% maismaast. Selles vallas liigutakse edasi, määratakse ära, milline osa Eesti metsast ja maismaast on kaitse all, ja öeldakse, et ülejäänud osa on majandatav. Sellest 70/30-printsiibist on väga pikalt räägitud, ma ei näe ka selles üllatust.
Kui reeglid on lihtsamad ja selgemad, tähendab see vähem ärevust looduskaitses, me teame, mis on lubatud, millised on reeglid, samamoodi ka majandamise poolel. See ei tähenda seda, et kui miski on majandatav, siis ei kehti ükski reegel, et mets tehakse lagedaks ja see on nagu vabaduse väljak, kõik asfaldiga kaetud. See ei tähenda ju seda!
Taas kord, ma saan aru, et on erinevaid alarmistlikke MTÜ-sid, mis elavad annetustest – ka selles valdkonnas –, mille huvi on kogu aeg sellist alarmismi üles kloppida. Aga see ei tähenda seda. See tähendab seda, et reeglid on kõigile selgemad ja arusaadavad, ka inimestele, kes oma metsa majandavad. See ei ole halb asi, see tegelikult on hea asi ja kaitseb ka loodust.