Aitäh, austatud istungi juhataja! Riigikogu liikmed! Head kuulajad! Ma teen täna ülevaate nii "Eesti 2035" valdkondlike eesmärkide täitmise edusammudest kui ka sellest, millisel kursil on meie majandus ja selle konkurentsivõime ning mida me selle kasvatamiseks teeme.
Olukorrast majanduses. Eesti majanduse väljavaated on head. Mitmete näitajate järgi on majandus taastumas. Ekspordi, tööstuse ja jaemüügi kasv ning elavnenud laenuturg viitavad paranemisele alates eelmise aasta keskpaigast. Konjunktuuriinstituudi oktoobri kindlustunde parameetri kohaselt on tarbija kindlustunne jõudnud viimase 15 kuu kõrgeimale tasemele. Ma nendin, et see on veel endiselt madal, aga suund on küll sammhaaval, aga selgelt paremuse poole liikumine.
Ka eksperdid on, julgen öelda, optimistlikud. Eesti Panga prognoosi järgi kasvab majandus tänavu 0,6% ning järgnevatel aastatel juba üle 3%. Optimistina usun, et tänavu taastume ja järgnevatel aastatel kiireneb kasv veelgi. Meil on eeldused tõusta üheks kiiremini kasvavaks ja arenevaks majanduseks meie regioonis ning tegelikult terves Euroopas.
Majanduse kestlik areng algab aga julgeolekust. Stabiilne ja kaitstud riik on tugev majanduse alus ja vundament. Oleme oma riigi kaitsmisesse panustamisel esirinnas. Panustame edaspidi kaitsevõimesse vähemalt 5% SKP‑st. Need investeeringud mitte ainult ei tugevda riigikaitset, vaid toetavad ka kodumaist majandust. Näiteks oli 2024. aastal kaitsekulude panus majandusse rekordiline, lausa 490 miljonit eurot.
Nüüd aga lähemalt tegevustest, mis aitavad muuta meie majandust ja ettevõtluskeskkonda konkurentsivõimelisemaks. Kordan taas mantrat, et riik ja valitsus majandust ei juhi ega peakski juhtima. Valitsuse ülesanne on teha otsuseid, mis muudavad ettevõtluskeskkonda atraktiivsemaks ja konkurentsivõimelisemaks. Seega oleme majanduspoliitikas võtnud kindla suuna ettevõtjasõbralikkuse, teadmusmahuka majanduse ja kõrgema lisandväärtuse poole.
Me oleme valitsuses võtnud eesmärgiks, et ettevõtjatel peab Eestis asjaajamine olema lihtne. Meil on selge hoiak, et ebavajalikul ja tarbetul bürokraatial Eestis kohta pole. Ettevõtja peab saama tegeleda oma äri arendamise ja kasvatamisega, ta ei pea täitma ajale jalgu jäänud nõudeid ja reegleid või sadu aruandeid.
Peaministri efektiivsuse ja majanduskasvu nõukojale on esitatud üle 600 bürokraatia vähendamise ettepaneku. Nendele lisanduvad ministeeriumide ja riigiametite ettepanekud. Majandusministeeriumile on laekunud 171 ettepanekut. Valitsuse heakskiidu on nendest saanud 132. Teie juures Riigikogus on menetluses 14 ja täielikult ellu on viidud 3. Pean vajalikuks selgitada, et mõni ettepanek vajab määruse muutmist või tühistamist, mis on kiirem tegevus, teine aga seaduse muutmist, mis tähendab pikemat menetlust Riigikogus, ning kolmas üldse tööd Euroopa Liidu suunal. Ministeeriumis käib igapäevane aktiivne töö ja julgen öelda, et tempo ja tahe on meil head.
Lisaks koormab ettevõtjaid aruannete täitmine. Ka selle mure lahendamisel oleme võtnud selge suuna reaalajamajanduse poole. Meil on ambitsioonikas eesmärk: selle asemel, et tuleks esitada enam kui 400 riiklikku aruannet, hakkavad andmed riigi ja ettevõtjate vahel liikuma reaalajas ja automaatselt. Nii saame lahti ühest ettevõtjatele tüütust koormast ehk riik ei küsi tulevikus samu andmeid mitu korda. Selline lahendus, ma pean ütlema, oleks maailmas unikaalne.
Esimeses etapis ehk 2027. aastaks on eesmärk standardiseerida 150 sagedasemat aruannet ning aidata asutustel luua võimekus nende reaalseks vastuvõtmiseks. Me keskendume just aruannetele, mis tekitavad ettevõtjatele suurimat halduskoormust. Tänaseks on korrastatud juba 80 aruannet. Näiteks on Statistikaamet juba loonud võimaluse palga‑ ja tööjõuandmete automatiseeritud vastuvõtuks. See tähendab, et ettevõtted, kus kasutatakse andmete automaatset edastamist majandustarkavara abil, ei pea enam palga ja tööjõuga seonduvaid küsimustikke täitma. Andmepõhisele aruandlusele üleminek aitab viie aasta jooksul ainuüksi majandusaasta aruannete, käibemaksudeklaratsioonide ning tulu‑ ja sotsiaalmaksu deklaratsioonide täitmiselt ettevõtjatel kokku hoida 132 miljonit eurot. 132 miljoni euro võrra viie aasta jooksul vähem aruandlust!
Head kuulajad! Mida rohkem on ettevõtjatel aega, mida vähem riik segab, seda paremini saavad nad keskenduda oma äri arendamisele ja kasvatamisele. Eesti majanduse jätkusuutliku arengu jaoks on oluline, et siia investeeritaks. Suuremahuliste investeeringute soodustamiseks lõime esimest korda Eesti riigi ajaloos toetusmeetme, mis aitab vähemalt 100‑miljonilistel investeeringutel jõuda Eesti majandusse. Esimesed kolm projekti, kogumahuga 400 miljonit eurot, avalikustasime septembris. Need investeeringud on laekuvate maksude ja loodavate töökohtade ning Eesti tööstuse arengu tõttu oluliseks tõukeks Eesti majandusele ja selle konkurentsivõime kasvule.
Olgugi et Eesti väärtuspakkumisest oli selline meede puudu, oleme edaspidiseks võtnud suuna liikuda riiklikelt otsetoetustelt rohkem käenduste, laenude ja garantiide peale. Sinna alla kuuluvad näiteks ekspordigarantii ja ka peagi tulev innovatsioonilaen, mis on mõeldud kõrgema riskiga teadus‑ ja tehnoloogiamahukatele ettevõtetele oma toodete ja teenuste arendamiseks ning tootmise laiendamiseks. Käenduste ja laenumahtude suurendamine ning riigiabilubade andmisel erandite tegemine on meetmed, mis ei nõua riigilt täiendavaid rahalisi vahendeid, aga võimaldavad ettevõtetel avada uusi turge, kasvada ja areneda.
Lisaks on Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse all riiklik fondivalitseja SmartCap, kes aitab tehnoloogiaettevõtetel parandada kapitali kättesaadavust. SmartCapi juurde oleme loonud ka kaitsefondi, millesse on riik investeerinud 100 miljonit eurot, mida fond omakorda saab investeerida kaitsetööstuse valdkonna ettevõtetesse või fondidesse, julgustades sellega ka väliskapitali jõudmist Eesti kaitsetööstusesse.
Lisaks oleme majandusministeeriumis oma eurorahavahendid ümber planeerinud. Me suuname 24 miljonit eurot kaitsetööstuse ettevõtetele, just tootearenduse toetusesse, et aidata meie kaitsetööstusel arendada uudseid lahendusi ja seeläbi luua suure ekspordipotentsiaaliga tooteid ja teenuseid.
Investeerimisotsuse tegemisel mängivad lisaks toetustele olulist rolli ka muud tegurid, näiteks planeeringute ja loamenetluste kiirus. Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumi valitsemisalasse lisandus sellest aastast planeeringute ning maa‑ ja ruumiloome valdkond, seda põhjusel, et see peaks käima ettevõtluskeskkonnaga ühte jalga. Aastaid, isegi aastakümneid on räägitud planeeringute lihtsustamisest, kuid nüüd on see päriselt prioriteet. Esimesed planeerimisseaduse muudatused on juba Riigikogus ning valmistame ette ka järgmisi etappe.
Uuendused toovad kaasa mitme protsessi lühenemise. Muu hulgas tekib omavalitsustel senisest laiem võimalus lahendada ajakulukate detailplaneeringute ehituslikud küsimused projekteerimistingimustega, mis võib menetlustele kuluvat aega vähendada aastate võrra. Edaspidiseks planeerime seda, et detailplaneeringut saaks muuta ja tingimata ei peaks alati uut kehtestama.
Lisaks seaduse muutmisele töötame välja pikema vaatega lahendusi: kiirraja väljatöötamine strateegiliselt olulistele investeeringutele, ettevõtlus‑ ja tööstusalade kaardistamine ja kaardirakenduse loomine. Loome keskse kontaktpunkti, mis on ettevõtjatele partneriks ja abiliseks, et asjad saaksid riigiasutustega võimalikult efektiivselt aetud.
Ka meil rahva ja ühiskonnana lasub vastutus. Pidev kohalike kogukondade vastuseis piirkonda tulevatele tootmistele ning tuule‑ ja päikeseparkidele pidurdab riigi arengut ja majanduse kasvu. Kui me muudame oma kodumaa üleriigiliseks keelualaks, siis ei saa tekkida uusi töökohti, elujärg ei parane ja peatub ka regionaalne areng. Ma usun ja loodan, et mitte keegi meist seda tegelikult ei soovi.
Küll aga aitavad uute tööstuste tõhusamale rajamisele kaasa just needsamad eelisarenduste kaardistamine ja loomine. Nii on ettevõtjal lihtsam oma investeeringuks koht välja valida ja ka kohalikule kogukonnale ei teki ootamatuid üllatusi. Ka valmiv üleriigiline planeering "Eesti 2050" aitab otsustada, kuidas tasakaalustatult kujundada asustust, tugevdada piirkondi ning tagada kestlik elu‑ ja ettevõtluskeskkond.
Head rahvasaadikud! Kui lubame ettevõtlusel kasvada, saab seda hoogsamalt teha ka majandus. Eesti konkurentsivõime ja jõukus kasvavad siis, kui tööstus muutub teadmuspõhisemaks ja targemaks. See tähendab digitaliseerimist, automatiseerimist ning teadus‑ ja arendustegevusse senisest enam panustamist.
Eurostati andmete järgi on riikide panus teadus‑ ja arendustegevusse viimase kümne aastaga kasvanud poole võrra. Eriti rõõmustav oli näha, et 2023. aastal oli Eesti avaliku sektori teadus‑ ja arendustegevuse investeeringute maht osakaaluna SKP‑s Euroopa Liidus teisel kohal, pärast Saksamaad. Eelmisel aastal hoidsime tugevat positsiooni kümne suurima panustaja seas ning edestasime näiteks Rootsit, mis on muidu teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni eestvedaja. Märkimist väärib ka see, et investeerime tööstuse ja tehnoloogia valdkonnas elaniku kohta rohkem kui Soome ja Rootsi. Oleme sellega lausa viiendal kohal. Riigieelarves suuname igal aastal teadus‑ ja arendustegevusele circa 1% SKP‑st ehk üle 440 miljoni euro. Eesmärk on saavutatud väga kõrget taset hoida.
Statistikaameti andmetel on ka Eesti ettevõtted üha enam investeerimas arendustegevusesse. 2023. aastal investeeris erasektor teadus‑ ja arendus[tegevusse] 405 miljonit eurot ehk 1,08% SKP‑st, mida oli rohkem kui kunagi varem. Niisamuti oli suurim ka ettevõtete arv, kes teadus‑ ja arendus[tegevusse] investeerisid.
On näha ka seda, et teadusesse pandud raha jõuab lahendusteni, mis väärivad kaitsmist. 2024. aastal esitati Eestist Euroopa Patendiametile 74 taotlust, mis oli läbi ajaloo parim tulemus, ehk patenteerimine on meil selgelt kasvutrendis. Lisaks töötab Eestis praegu rohkem teadlasi ja insenere kui kunagi varem.
Teadus‑ ja arendustegevuse investeeringute trend on erasektoris küll positiivne, kuid jääme siiski 2035. aastaks seatud 2%‑lisest eesmärgist veel maha. Samas on tegu väga ambitsioonika eesmärgiga. Euroopa Liidus täidavad seda vaid viis riiki: Soome, Rootsi, Belgia, Austria ja Saksamaa.
Küll aga oleme loonud mitmeid tugimeetmeid ja algatusi, mis aitavad eesmärgile lähemale jõuda. Näiteks EIS‑i all olev rakendusuuringute programm, mille abil motiveerime ettevõtteid teaduspõhisesse innovatsiooni panustama ja viima läbi arendustöid. Senine statistika näitab, et rakendusuuringuid teostanud ettevõtted on edukad. Nende tootlikkus on lausa 120% võrreldes Euroopa Liidu keskmisega. Samuti on nende käive kasvanud jõudsamalt kui ettevõtetel, kes arendustegevusega ei ole tegelenud.
Metroserti juures tegutsev rakendusuuringute keskus ühendab omakorda teaduse ja tööstuse ning aitab viia ettevõtete teaduspõhised lahendused reaalselt turule. Innovatsiooni kiiremini turule aitamiseks on loomisel ka reaalelulised testkeskkonnad ehk regulatiivliivakastid, kus ettevõtted saavad järelevalve all testida tulevikulahendusi, mida tänane seadusandlus muidu veel kasutada ei võimaldaks. Nendeks on näiteks iseteenindusapteegid, toitu vedavad kullerrobotid, autonoomselt sõitvad sõidukid ja nii edasi.
Lisaks soodustame ettevõtetes innovatsiooni teadus‑ ja arendustöötaja toetusega, mis tähendab, et kui palkad firmasse teadlase või inseneri, siis riik maksab kuni 50% selle töötaja [eest tasutud] tulumaksust tagasi. Kui kevadises voorus rahastati nii enam kui 200 ettevõtet, siis sügiseses voorus juba üle 260 ettevõtte.
Põhjamaadele järelejõudmiseks peab lisaks teadus‑ ja arendustööle kasvama ka ettevõtete tootlikkus. Seatud on eesmärk, et Eesti tööjõu tootlikkus on aastaks 2035 Euroopa Liidu keskmisega võrreldes 110%. Kriiside tõttu on see viimastel aastatel olnud kahjuks langustrendis. Viimastel aastatel on meie tööhõive püsinud kõrge, kuid SKP kasv on olnud tagasihoidlik. See on omakorda toonud kaasa tootlikkuse languse võrreldes Euroopa Liidu keskmise tootlikkusega.
Nii teadus‑ ja arendustegevus kui ka tootlikkuse kasv käivad edaspidi kindlasti käsikäes tehisaru kasutuselevõtuga, mis puudutab peaaegu kõiki eluvaldkondi ja muudab ka tööturgu. Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni hinnangul kaob tehisintellekti laiema kasutamise tõttu üksnes väike osa töökohti, umbes 5%, kuid umbes iga neljas töökoht kujundatakse ümber. Seega ei too tehisintellekti kiire levik kaasa niivõrd töökohtade kadumist, kuivõrd töö sisu muutumist. See tähendab, et ettevõtete uued vajadused muudavad ootusi töötajate oskuste suhtes ning riigi roll on neid muutusi toetada. Peame koos panustama täiend‑ ja ümberõppesse, et tehisintellekti kasutuselevõtt looks lisandväärtust, mitte ei süvendaks ebavõrdsust.
Hea Riigikogu! Riik ootab lisaks tootlikkuse suurenemisele ning teadus‑ ja arendustegevuse [arengule] ka ekspordi kasvu. Eesti majandusest üle 75% ehk kolmveerand on eksport. Kui soovime seda kasvatada, tuleb meil senisest enam oma kaupu ja teenuseid väljaspool Eestit müüa. Ettevõtjad peaksid julgema mõelda suuremalt. Meie teeme riigina omalt poolt parima, et vundament selleks oleks võimalikult hea.
Eesti ettevõtete positsiooni globaalsel turul tugevdame eksporditegevuste kavaga, millega kasvatame eksportivate ettevõtete arvu ja ekspordimahtu. Eksporditegevuste kavas oleme määranud kaheksa fookussektorit, millele suuname senisest enam ressursse. Lisaks IT‑sektorile on fookuses puidutööstus, merendus, toidu‑ ja joogitööstus, masina‑ ja metallitööstus, kaitsetööstus, rohe‑ ja tervisetehnoloogiad.
2024. aastal moodustasid teenused Eesti ekspordist ligi 41%. Eriti jõudsalt on kasvanud IT‑teenuste eksport, mis viimase kümne aastaga on suurenenud enam kui kuus korda. Info‑ ja kommunikatsioonitehnoloogia sektor on kujunenud meie selgeks edulooks üle maailma. See mitte ainult ei tugevda Eesti positsiooni globaalsel turul, vaid loob ka kõrgema lisandväärtusega töökohti ja suurendab ettevõtete konkurentsivõimet. Oleme Euroopa tipus IKT teenuste, ettevõtete ja töötajate arvu osatähtsusega majanduses. Just eksport on see, mis on antud sektori arengut soosinud ja selgelt võimendanud.
Lisaks arendame turismi, mis moodustas 2023. aastal umbes 16% Eesti teenuste ekspordist. Eesti visiitkaardina suurendab turism riigi rahvusvahelist tuntust ja meelitab investeeringuid ka teistesse sektoritesse. Koostöös ettevõtjatega leppisime kokku väga ambitsioonikas eesmärgis: kahekordistada aastaks 2035 turismi lisandväärtus, 4,3 miljardi euro peale. Selle saavutamiseks on paigas tegevused, mis aitavad tuua Eestisse rohkem äri‑ ja sündmusturiste ning leevendavad kitsaskohti ettevõtluskeskkonnas. Näiteks on kavas toetada suuremas mahus uute lennuliinide Eestisse toomist ja lennugraafikute tihendamist ning panustada suurürituste hoone rajamisse.
Ka riigil on meie saatkondade, EIS‑i välisesinduste, Riigikogu liikmete, ministrite ja riigiametnike kaudu oluline roll meie kodumaa turundamisel ja uutele turgudele pääsemise lihtsustamisel. Äridiplomaatia abil ehk meie ettevõtteid rahvusvahelistel kohtumistel, esinemistel ja visiitidel tutvustades on riigil kasutada väga väärtuslik ressurss, mis teinekord võib osutuda mõjusamaks kui rahaline toetus.
Ekspordiks vajalikku referentsi saavad ettevõtted ka innovatsioonihangete kaudu. Riigi usaldus oma ettevõtete uute kõrgtehnoloogiliste ja innovaatiliste toodete ja teenuste vastu on välisturgudel üheks oluliseks kvaliteedinäitajaks.
Kui eksport saab vajaliku hoo sisse ja püsib tugev, kasvab nõudlus kõrgepalgaliste töö[kohtade] järele. Hoolimata keerulistest aegadest on tööturg püsinud tugev. Tööjõus osalemise määr, 15–74-aastased, kasvas 2023. aasta 73,9%‑lt 2024. aasta 74,6%‑ni. See on märkimisväärne kasv, arvestades, et pikaajaline siht aastaks 2035 on 72%. Ehk me oleme selle pikaajalise eesmärgi juba saavutanud. Tööjõus osalemise määra saab vaadelda ka kitsamas vanuserühmas, 15–64, mis on Eurostati standard ja võimaldab otsest võrdlust Euroopa Liidu teiste riikidega. Just selles vanuserühmas on Eesti positsioon eriti tugev. Oleme neljandal kohal kogu Euroopa Liidus.
Samas on jätkuvalt lähituleviku väljakutseks noored, kes ei õpi ega tööta. Noorte töötuse määr kasvas Eestis perioodil 2023–2024 kõige rohkem kogu Euroopa Liidus. See viitab vajadusele keskenduda noorte kaasamisele ja ennetavatele meetmetele, et hoida tööturu positiivset trendi pikaajaliselt. Noored on tööturul oodatud ja nende toimetulek on meie majanduse jätkusuutlikkuse võti. Üks peamisi samme on noorte töötamise reeglite paindlikumaks muutmine. Mida lihtsam ja bürokraatiavabam on see nii noore kui ka tööandja jaoks, seda suurema tõenäosusega noortel töövõimalusi tekib.
Kaasaegne tööturg nõuab paindlikkust kõigis vanuserühmades, mistõttu loome paremaid tingimusi inimeste kaasamiseks. Näiteks, nagu te teate, on Riigikogus arutamisel töölepingu seaduse muudatused, mis lubavad töötajal ja tööandjal paindlikke tööaegu kokku leppida.
Samal ajal napib mõnes sektoris oskustega töötajaid, millele viitavad nii OSKA raport kui ka ettevõtjad, kelle arvates on see oluline kasvupidur. Leevendame seda probleemi kutseharidusreformiga, viies õppekavad paremini vastavusse tööturu reaalsete vajadustega, tagades nii oskustöötajate järelkasvu ettevõtjatele.
Peame tööturgu kaasajastades lisaks oskustele pöörama tähelepanu ka sellele, et kõikidel inimestel oleksid eri eluvaldkondades võrdsed võimalused ja tingimused. Samaväärse töö eest peavad inimesed saama võrdset palka. Sooline palgalõhe on viimase kümne aasta jooksul vähenenud üle 40%, kuid viimase kolme aasta jooksul on langus pidurdunud. Palgalõhenäitaja eesmärk aastaks 2030 on 8,5%, 2024. aastal oli palgalõhe aga 13,2%. 2035. aasta eesmärk on 5%. Kuigi viimased aastad pole toonud hoogsat langust, on pikaajaline trend positiivne. Selle lõhe vähendamiseks on muu hulgas loodud digilahendus nimega Palgapeegel, mille abil saavad tööandjad analüüsida palgalõhet enda ettevõttes. Ma arvan, et väga oluline on kogu ühiskonnal ennetuslike, aga ka vabatahtlike meedete abil seda muret positiivselt adresseerida.
Lõpetuseks. Jõukamaks ja edukamaks saame vaid koos panustades – riik, ettevõtted ja kogu ühiskond. Praegune aeg on ettevõtjatele murranguline. Muutused maailmas sunnivad äriplaane ümber hindama. Sama peavad tegema riik ja ühiskond tervikuna, küsides, kas senised fookused viivad meid edasi.
Majanduse kasvatamisel pole kindlasti vaid üht võluvitsa. Peame järjekindlalt tegutsema mitmel rindel. Meil on kõigil kasvule kaasaaitamisel oma roll. Riigina hoolitseme selle eest, et Eestis on turvaline [elada], ettevõtluskeskkond on konkurentsivõimeline ja bürokraatlikud pidurid ei takista ettevõtete arengut ja kasvu.
Teisalt on meil ka ühiskondlikke pidureid, näiteks riigi arengut pärssiv mitte-minu-tagaaeda-mentaliteet või ka pidev lae mustaks värvimine, samal ajal kui faktid ja statistika näitavad vastupidist. Ka ühiskonnal tervikuna lasub vastutus. Pideva pessimismi külvamisega ei loo me kindlustunnet ega soodusta majanduse kasvu. Kui tahame arenevat ettevõtlust ja jätkusuutlikku majanduskasvu, tuleb jõuda aruteludest otsuste ja tegudeni, et me ei peaks viie või kümne aasta pärast endiselt kiruma, et riigi ja ettevõtete areng toppab.
Eesti on väike, ent nutikas riik, mis on väga tõhus nii kaitses kui ka majanduses. Jätkame igapäevaselt tööd selle nimel, et meie julgeolek oleks tagatud ja kasvaks kindlustunne, mis kannustab looma kas peret või ettevõtet. Me teeme praktilisi, ja ma julgen öelda, et kaua oodatud samme, et olla kindlalt kaitstud ja moodsa ettevõtluskeskkonnaga vabade kodanike riik – riik, mis töötab kodanike ja ettevõtete kasuks ja nendega koos. Aitäh!