Aitäh, austatud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Head kuulajad! Arutame täna riigi kõige olulisemas saalis Eesti majandust ja selle tulevikku, räägime asutamisjulgusest, eksportimisest ja Eesti riigi kuvandist, aga mis kõige olulisem, meie majanduse tulevikust.
Ma julgen väita, et Eesti tulevikuväljavaated on head. Mitmete näitajate põhjal saab öelda, et majandus on tasapisi kosumas ja elavnemas. Näiteks ekspordi, tööstuse ja jaemüügi edenemine, aga ka aktiivsemaks muutunud laenuturg viitavad, et alates eelmise aasta keskpaigast on mitmetel tegevusaladel läinud samm-sammult paremini.
Ka erinevad eksperdid on üldiselt optimistlikud, et Eesti majanduse taastumine jätkub. Eesti Panga värske prognoos ütleb, et tänavune majanduskasv on 0,6%, aga kahel järgmisel aastal ületab see juba 3%.
Optimistina, nagu ma olen, ütleksin, et sel aastal taastume, kuid järgmistel aastatel liigume juba enesekindlalt kasvu suunas. Võimalik, et meist saab Euroopa üks kiiremini kasvava majandusega riike. Eeldused on head ja teeme ka ise iga päev selle nimel tööd.
Mida me siis täpsemalt teeme ja milline on nägemus majanduse tulevikust pikemas vaates?
Alustan julgeolekust, mis on praeguses turbulentses olukorras vundament selleks, et majandus saaks kasvada ja areneda. Konkurentsivõimelisema majanduskeskkonna kõrval on olulisimaks garantiiks ettevõtjatele kindlustunne, et Eesti on kaitstud.
Õnneks on Eestis turvaline, sest palju tööd selleks on juba ära tehtud. Oleme kaitsevõimesse panustamisel esirinnas ja teistele eeskujuks. Jätkame jõuliselt meie riigi kaitsevõimesse panustamist. 2026. aasta riigieelarves on kaitsekulud vähemalt 5% SKP-st ja on seda ka järgnevatel aastatel.
Kaitsekulude kasv võrreldes selle aastaga on järgmisel aastal lausa 840 miljonit eurot. See tähendab, et järgmise nelja aasta jooksul lisandub kaitsekulutusteks 2,8 miljardit eurot. Kokku on kaitsekulud järgmisel neljal aastal üle 10 miljardi euro. Need on meeletud summad, mis ei ole eesmärk omaette, kuid näitab ära, mida, millises mahus ja kui kiiresti saame endale lubada.
Positiivne on ka see, et kaitseinvesteeringutest oluline osa toetab kodumaist majandust. Panus riigi majandusse eelmisel, 2024. aastal oli läbi aegade suurim, ligi 490 miljonit eurot.
Nüüd aga lähemalt sellest, millisena me Eesti majandust näha soovime, mida oleme selleks juba teinud ja mis vajab veel tööd.
Olen korduvalt rõhutanud, et riik majandust ei juhi ega peakski seda tegema. Valitsuse ülesanne on teha otsuseid, mis muudavad majandust ja ettevõtluskeskkonda atraktiivsemaks, konkurentsivõimelisemaks. Seega oleme majanduspoliitikas võtnud kindla suuna ettevõtjasõbralikkuse, teadmusmahuka majanduse ja kõrgema lisandväärtuse poole.
Esiteks peame majandusarengus järgmise sammu tegemiseks ühiskonnas liikuma kokkuhoiu- ja maksudebatist edasi selleni, kuidas kasvatame riigi jõukust ning loome tooteid ja teenuseid, mis jõuaksid kõrgema hinna eest kodumaa piiridest laia maailma. Avaliku sektori kokkuhoid ja efektiivsus on ülioluline ja peaks olema osa nii-öelda igapäevahügieenist, aga majanduse ja konkurentsivõime kasv üksi sealt ei tule.
Meie majandus on väike ja avatud ning circa 80% sellest moodustab eksport. Seega, kui soovime kasvu, tuleb meil oma kaupu ja teenuseid väljapoole müüa. Ettevõtete ekspordi kasvu toetamiseks on valminud konkreetne eksporditegevuste kava, millega tugevdame Eesti ettevõtete positsiooni globaalsel turul. Kava keskendub ekspordivõimekuse kasvatamisele, turgude mitmekesistamisele, Eesti maine strateegilisele kujundamisele ning riigi ja ettevõtjate koostöö süvendamisele. Meie eesmärk on ambitsioonikas: aastaks 2028 kasvab enam kui 10 miljoni euro eest aastas eksportivate ettevõtete arv tänaselt 615-lt lausa 700-ni. Samuti on eesmärk, et ekspordi maht kasvab järgmise nelja aastaga praeguselt 30 miljardilt lausa 43 miljardi euroni.
Ekspordi kasvu toeks rohkemate ressursside suunamisel on oma selge roll ka Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse reformil. Struktuurimuudatused ja teenuste revisjon on vajalikud, et suunata tähelepanu just sinna, kus on majandusele kõige suurem positiivne mõju. Eksport seda kahtlemata ka on. Väikesel riigil on ressursid alati piiratud, mistõttu peame fookust hoidma kogu ettevõtte elukaarel, mis Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse kliendikesksema lähenemise reformi mõte ongi.
Lisaks ekspordi mahu kasvule on oluline, mida me ekspordime ja kas see on ka reaalselt konkurentsivõimeline. Siin, nagu eelmine kõneleja juba rääkis, tuleb mängu teadus, mis on ja peab olema ka tulevikus Eesti majanduse arengumootor. Teadus- ja arendustegevuse kaudu muutub meie majandus teadmuspõhisemaks, see võimaldab targa ettevõtluse esiletõusu ning suurendab konkurentsivõimet ja tööviljakust. See omakorda mõjutab laiemalt kogu ühiskonda.
Kui lubame ettevõtetel kasvada, saab ka seda hoogsamalt teha meie majandus. Jõukaks saamiseks on nii riigil tervikuna kui ka omavalitsustel ja kogukondadel vaja teadmuspõhist ja tarka tööstust. See tähendab digitaliseerimist, automatiseerimist, tehisintellekti kasutamist ning panustamist senisest enam teadus- ja arendustegevusse. Näen erinevaid ettevõtteid külastades, et paljud seda juba teevad või liiguvad usinalt selles suunas.
Kui vaadata statistikat, siis Eurostati hiljuti avaldatud andmed näitavad, et riikide panus teadus- ja arendustegevusse on viimase kümne aastaga kasvanud poole võrra. Eriti rõõmustav oli näha, et 2023. aastal oli Eesti avaliku sektori TA-tegevuste maht osakaaluna SKP-st Euroopa Liidus Saksamaa järel teisel kohal. Riigieelarvest suuname igal aastal teadus- ja arendustegevusse 1% meie SKP-st ehk üle 440 miljoni euro. Eesmärk on saavutatud tugevat taset hoida.
Statistikaameti andmetel on hakanud ka Eesti ettevõtted üha enam investeerima arendustegevusse. 2023. aastal investeeris erasektor teadus- ja arendus[tegevusse] 405 miljonit eurot – 1,08% meie SKP-st –, mida on rohkem kui kunagi varem. Kuigi trend on väga positiivne, tuleb ausalt tunnistada, et see ei ole veel piisav.
Erasektori suurema panuse hoogustamiseks oleme ministeeriumis loonud mitmeid tugimeetmeid ja algatusi. Näiteks EIS-i all olev rakendusuuringute programm, mille abil motiveerime ettevõtteid teaduspõhisesse innovatsiooni panustama ja tegema arendustöid. Toetuse abil saab luua ja testida prototüüpe ning läbi viia esmaseid valideerimisi. Programmi raames rahastame umbes 40 miljoni euro ulatuses projekte aastas. Senine statistika näitab, et rakendusuuringuid teinud ettevõtted on edukad. Nende tootlikkus on lausa 120% Euroopa Liidu keskmisest, mis on rohkem, kui on meie väga pikaaegne ambitsioon ja siht. Samuti on nende ettevõtete käive kasvanud jõudsamalt kui ettevõtjatel, kes ei ole arendustegevusega nii süstemaatiliselt tegelenud.
Kuigi Eesti paistab uute tehnoloogiate arendamisega silma, on seni meie üks suurimaid väljakutseid olnud sellesama tehnoloogia reaalne kasutamine ettevõtluses. Nii lõimegi Metroserti juures [tegutseva] rakendusuuringute keskuse, mis seda probleemi lahendab. Selleks investeerisime 16 miljonit eurot, et oleks võimalik testlaborid välja ehitada, kuid edaspidi on eesmärk, et kõik need ärisuunad suudaksid end ise turutingimustel ära majandada. Ärisuundadeks on biorafineerimine, droonitehnoloogiad, autonoomsed sõidukid, vesinikutehnoloogiad ja terviseandmete tark kasutamine.
Innovatsiooni kiiremini turule jõudmiseks on loomisel reaalelulised testkeskkonnad ehk regulatiivliivakastid, kus ettevõtted saavad järelevalve all testida tulevikulahendusi, mida seadused veel kasutada ei võimalda. See tähendab, et ettevõtjad saavad edaspidi innovaatilisi ärimudeleid ja tehnoloogiaid kiiremini turule tuua. Ettevõtja ja riik saavad koguda andmeid, et arendada päriselule vastavaid tooteid ning täiendada ja nüüdisajastada seadusandlust. Näiteks iseteenindusapteegid, toitu vedavad kullerrobotid ja nii edasi.
Lisaks soodustame ettevõtetes innovatsiooni teadus- ja arendustöötaja toetusega, mis tähendab seda, et kui palkad enda firmasse teadlase või inseneri, siis maksab riik kuni 50% arendustöötaja [eest tasutud] tulumaksust ettevõttele tagasi. Ka selle toetuse eesmärk on hoogustada kallimate ning konkurentsivõimelisemate toodete ja teenuste osakaalu kasvu Eesti majanduses.
Toon näite. Kui kevadises voorus rahastati enam kui 200 ettevõtet üle Eesti kogusummas ligi 2,2 miljonit eurot, siis nüüd, sügisel, juba üle 260 ettevõtte kogusummas ligi 3 miljonit eurot. Toetus aitas palka maksta 1700-le kõrgelt kvalifitseeritud eksperdile. Palgatoetuse suurenev populaarsus näitab, et ettevõtted näevad teadus- ja arendustegevusel reaalset väärtust.
Kui aastal 2015 töötas Statistikaameti andmetel erasektoris 1700 teadus- ja arendustöötajat, siis 2023. aastal juba üle 4500. Kasv on märgatav. Samas, tuhande elaniku kohta on see näitaja jätkuvalt üle kahe korra väiksem kui näiteks Soomes või Rootsis.
Põhjamaadele järelejõudmiseks peab lisaks teadus- ja arendustööle kasvama ka ettevõtete tootlikkus. Me ei saa jätkata nii, et on vaid palgasurve ning kannatajad on ettevõtted ja tööstustoodang.
Meil on seatud suur eesmärk: et Eesti tööjõu tootlikkus oleks aastaks 2035 Euroopa Liidu keskmisest 110%. Kriiside tõttu on see olnud viimastel aastatel langustrendis, olles 2023. aastal 77,5%. Kuid kõik eespool esile toodud riigipoolsed tegevused toetavad [seda eesmärki] ja aitavad tulevikus ettevõtetel tootlikkust tõsta. Riik annab õnge, aga kala tuleb ettevõtjatel ise kinni püüda.
Nii teadus- ja arendustegevuse kui ka tootlikkuse tõstmisega jääb tulevikus käsikäes käima ka tehisaru reaalne rakendamine, mis muudab pea kõiki eluvaldkondi. See toob kaasa muutused ka tööturul. Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni kohaselt kaob tehisintellekti kasutuselevõtu suurenedes vaid väike osa töökohtadest, kuni 5%, kuid iga neljas töökoht kujundatakse ümber. Seega ei tekita tehisintellekti kasutuse kiire tõus mitte niivõrd töökohtade kadu, vaid töö muutumist. Ehk ettevõtete uued vajadused toovad kaasa muutusi oskustes, mida töötajatelt oodatakse, ning riigi roll on neid muutusi toetada. Peame koos investeerima täiend- ja ümberõppesse, et tehisintellekti kasutuselevõtt looks lisandväärtust, mitte ebavõrdsust.
Head majandushuvilised! Kui liikuda teadmusmahuka majanduse juurest konkurentsivõimelise ettevõtluskeskkonna juurde, siis ka selle parandamiseks on lühikese aja jooksul palju ära tehtud ning mitmed reformid, mida ettevõtjad on kaua oodanud, on etappide kaupa töös. Lisaks innovatsioonile ning teadus- ja arendustegevusele on Eesti majanduse jätkusuutliku arengu seisukohalt oluline, et siia investeeritaks.
Viimased nädalad on meie tööstussektori jaoks olnud märgilised. Ühe nädala jooksul saime tähistada kolme uue tehase avamist. Elcogen avas Euroopa suurima vesinikutehase, ABB avas globaalse hoolduskeskuse ja uue tootmisliini, Neo avas Euroopa suurima püsimagnetitehase, mille toodang, muide, [jõuab] aastas miljoni Euroopas toodetud elektriauto mootoritesse. Miljoni!
Eelmisel nädalal avalikustasime suurinvesteeringute toetusmeetme esimesed projektid kogumahuga 400 miljonit eurot. Mitte kunagi varem ei ole Eestis korraga nii mitut sedavõrd suure investeeringumahuga projekti avalikustatud. See on väga oluline tõuge Eesti majandusele ja selle konkurentsivõime kasvule.
Kolm ettevõtet on esimese taotlusvooru edukalt läbinud ning planeerivad lähiaastate jooksul investeeringud ellu viia. Sillamäele rajatakse Eesti esimene suuremahuline rohelise vesiniku ja ammoniaagi tootmis- ning taristukompleks, Paldiski Lõunasadamasse kerkib tipptehnoloogiline gaasielektrijaam, Kehrasse rajatakse kõrgtehnoloogiline jõupaberitootmisüksus.
Lisaks majanduslikule kasule on nendel investeeringutel ka oluliselt laiem väärtus. See annab positiivse sõnumi, et keerulisel ajal on Eesti koht, kus on hea äri teha; kuhu ollakse valmis investeerima ja kus investeeringuid oodatakse.
Mis puudutab erinevaid riiklikke toetusi, siis tahame liikuda otsetoetustelt rohkem käenduste, laenude ja garantiide peale. Selle alla kuuluvad näiteks ekspordigarantii, peagi tulev innovatsioonilaen ning loodav käendusmeede strateegiliselt oluliste suurinvesteeringute elluviimiseks Eestis.
Investeerimisotsuse tegemisel mängivad lisaks meetmetele olulist rolli ka muud tegurid, näiteks planeeringute ja loamenetluste kiirus. 15–20 aastat on räägitud, aga ei ole tegeletud planeeringute kiirendamise ja lihtsustamisega. Nüüd kuulub see prioriteetide hulka. Kuna Eesti on õigusriik, tähendab see, et meil tuleb mahukat seadusandlust samm-sammult muuta. Esimesed muudatused on juba Riigikogus ning valmistame ette järgmisi etappe. Meie regionaalse arengu ja majanduse seisukohast on eluliselt oluline, et projektid saaksid käivituda operatiivselt ja liigse ajakuluta.
Lisaks seaduse muutmisele on valdkonna tõhustamiseks töös teised pikaajalised muudatused: kiirraja väljatöötamine strateegilistele investeeringutele, ettevõtlus- ja tööstusalade kaardistamine ja kaardirakenduse loomine. Lisaks loome keskse kontaktpunkti, mis on ettevõtjatele partneriks ja abiliseks, et asjad saaksid riigiasutustega efektiivselt aetud.
Samas, nagu me teame, ei peitu probleem ainult seadusandluses, me peame ühiskonnana ka endale otsa vaatama. Peame ära otsustama, kas me soovime siia uut ja tarka ettevõtlust; kas me saame tuuleparke luua ja seeläbi üle Eesti kõrgepalgalisi töökohti luua. Kuulen ja loen, et majandus peab kasvama ja soodsat energiat on vaja, aga samal ajal on üle riigi võimust võtmas ärge-ehitage-mitte-midagi-mitte-kuhugi-mitte-mingil-ajal-mentaliteet.
Mida me siis soovime? Peame oskama näha uute ettevõtete piirkonda tulekus võimalust, mitte ohtu. Kui lubame tööstustel kerkida ning eksport saab vajaliku hoo sisse ja püsib tugev, kasvab nõudlus rohkemate kõrgemapalgaliste töökäte järele.
Hoolimata keerulistest aegadest on tööturg püsinud tugev. Tänapäeva tööturg nõuab aga rohkem paindlikkust igas vanuserühmas ja seetõttu peame looma tingimused paremaks inimeste kaasamiseks. Meil on arutlusel paindliku tööaja kokkulepped, mis annavad võimaluse töötajal ja tööandjal sõlmida osakoormusega või paindliku koormusega tööleppeid. Rõhutan, et paindlikud kokkulepped ei ole kohustus, vaid võimalus, ning lepingu sõlmimine on alati kahepoolne. Näiteks Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu juhatuse liige Ain Käpp on öelnud, et see on töösuhete vallas kümnendi parim uudis.
On ka sektoreid, kus meie enda tublidest töökätest jääb puudu. Nimelt on meil tööturul lõhed, mõnes valdkonnas on inimesi puudu, mõnes on üle. Teatud hulk inimesi on võimalik suunata täiend- või ümberõppesse ja muuta haridussüsteem tööturule vastavaks. Küll aga näitab tööturu olukorda analüüsiv OSKA raport, et mitmel tööstussektori kasvuks vajalikul erialal on täna inimestest puudus. Ka ettevõtjad on pikka aega rääkinud kvalifitseeritud tööjõu puudusest. Selleks oleme valitsuses algatanud kutseharidusreformi, mis tagab selle, et tulevikus oleksid õppekavad rohkem vastavuses tööturu vajadustega ning et meil jaguks oskustega töötajaid, kes aitaksid meie majanduse kasvule.
Head kuulajad! Jõukamaks ja edukamaks saab koos panustades – nii riik, ühiskond kui ka ettevõtted. Praegu on ettevõtjatel murranguline aeg, maailmas toimuv paneb oma tegevusi ja äriplaane üle vaatama ja ümber mõtestama. Niisamuti peab riik ja kogu ühiskond kohanema ja hindama, kas see, millele viimased aastakümned oleme keskendunud, viib meid edasi.
Eesti on kasvanud arenenud majandusega heaoluriigiks. Varasem konkurentsieelis – odav tööjõud, odav, kuid saastav energia, ligipääs odavale toorainele – enam ei kehti ning majanduskeskkonna konkurentsivõimelisena hoidmiseks peame tegema ekstra pingutusi, nii riik kui ka ettevõtjad. Aga ma tean, et heas ja tihedas koostöös saame sellega hakkama.
Majanduskasvu üks oluline komponent lisaks kõigele eelmainitule on ka optimism. Kui me seda endas ei leia ja ise pidevalt lage mustemaks värvime, siis kasvuretsept nii hästi ei toimi. Pideva pessimismi külvamisega ei loo me ei kindlustunnet ega soodusta majanduse kasvu.
Meie pikaajaline edu sõltub ka meie innovatsiooninäljast ja valmisolekust mugavustsoonist väljuda. Kui tahame tulevikus jõukamat ühiskonda ja paremaid palku, siis peame olema näljasemad ja julgema rohkem riskida.
Eeldused selleks on meil head. Me oleme küll väike riik, kuid see-eest väga nutikad, tõhusad ja paindlikud. See on meie suur konkurentsieelis, mida hindavad ja toovad esile ka välisinvestorid praktiliselt igal kohtumisel.
Lõpetan oma sõnavõtu Rootsi ettevõtja, suurtööstuse Hanza asutaja ja tegevjuhi Erik Stenforsi lausega, mille ta ütles äriplaani konverentsil Eesti kohta: "Olge uhked. Eesti on ideaalne riik! Head inimesed, head oskused, oskate keeli, hea keskkond, ausad inimesed, vähe korruptsiooni. Ideaalne koht, kus olla." Aitäh!