Tere hommikust, austatud Riigikogu liikmed! Tänan teid võimaluse eest anda taas kord ülevaade Eesti Panga tegevusest, nüüd siis 2024. aasta kohta. Lisaks räägin, mida olulist on juhtunud majanduses ja finantssektoris selle aja jooksul, samuti raskustest, mida põhjustab majandusele ebakindlaks muutunud väliskeskkond.
Alustan aga sellest, et täitsime 2024. aastal kõiki Eesti Panga põhiülesandeid, mis on seotud hinnastabiilsuse tagamise ja rahapoliitika elluviimisega euroalal, Eesti riigi valuutareservi haldamisega, sularaharingluse ja maksesüsteemide toimimise [tagamisega] ja Eesti finantsstabiilsuse hoidmisega. Peale selle koostab Eesti Pank majandus‑ ja finantsstatistikat, majandusanalüüse, osaleb rahvusvahelises koostöös ning nõustab valitsust rahandus‑ ja majanduspoliitika küsimustes.
Eraldi tooksin läinud aastast välja järgmised teemad. Esiteks, hinnatõus euroalal aeglustus ja see võimaldas Euroopa Keskpangal alustada kiire tõusutsükli järel intressimäärade langetamist. Teiseks, Eesti majandus hakkas ilmutama elavnemise märke. Kolmandaks, Euroopa julgeolekuolukord halvenes ning see nõuab ühiskonnale eluliselt tähtsate teenuste kriisikindluse parandamist. Keskpanga jaoks tähendab see eelkõige seda, et peame investeerima täiendavalt oma tegevuste kriisikindlusse ning makseteenuste ja sularaharingluse toimepidevuse kindlustamisse.
Esmalt aga keskpanga vaates kõige olulisemast – hinnastabiilsusest. Läinud aasta juunis oli meil Euroopa Keskpanga nõukogus lõpuks piisav kindlustunne, et euroala hinnatõusu tempo on piisavalt aeglustunud ja õigel kursil 2% eesmärgi suunas. See võimaldas hakata sammhaaval keskpanga intressimäärasid kärpima. Kahel eelnenud aastal tuli neid järsult tõsta ja seejärel püsisid intressimäärad üheksa kuud järjest rekordkõrgel. Intressimäärade alanemisega lähevad laenukulud [väiksemaks], jättes laenuvõtjatele rohkem vaba raha kätte ja luues ettevõtjatele soodsamaid investeerimistingimusi. Oleme euroala intressimäärasid langetanud nüüdseks kaheksal korral ja keskpanga peamine intressimäär on seetõttu oma 4%‑lisest tipust poole võrra allapoole tulnud. Eesti laenuvõtjatele on oluline intressimäär kuue kuu euribor, mis järgib Euroopa Keskpanga intressimäärade liikumist. Kuue kuu euribor ületas vahepeal samuti 4% piiri, kuid on keskpanga sammude tulemusel alanenud peaaegu 2% tasemele ehk samuti poole võrra.
Lisaks jätkasime Euroopa Keskpangas varasemate aastate kriisimeetmete tõttu suurenenud bilansi normaalsetesse mõõtmetesse tagasitoomist. Nende meetmete eesmärk oli kriisiaastatel euroala majandusaktiivsust toetada. Kõik keskpanga rahapoliitilised võlakirjaostud on praeguseks tehtud, uusi tugioste enam ei tehta ja möödunud aastaga lõppes ka aeguvate võlakirjade asemel uute ostmine. Mullu vähenes Euroopa Keskpanga bilansimaht pea poole triljoni euro võrra.
Üldist majanduskeskkonda mõjutas läinud aastal endiselt Venemaa agressioonisõda Ukrainas, mis on süvendanud geopoliitilist ebastabiilsust ja kõigutanud energia‑ ja toormehindu. Uue ebakindluslaine tõi kaasa see, et pärast Ameerika Ühendriikide presidendivalimisi muutus järsult USA kaubanduspoliitika ja riikide kaubavahetuses hakkasid kerkima täiendavad tollibarjäärid.
Statistikaamet [täpsustas] hiljaaegu Eesti majanduskasvu andmeid. Kui varasema hinnangu järgi kasvas Eesti majandus pidevalt terve möödunud aasta kestel, siis nüüdseks on selle asemele tekkinud ajutised langusnumbrid. Julgen aga öelda, et majanduses toimuva kohta õigete järelduste tegemiseks ja võimalikult objektiivse hinnangu andmiseks on kasulik vaadata suuremat hulka erinevaid statistilisi näitajaid. Nende hulgas on palju selliseid näitajaid, mis märgivad majanduse elavnemist. Näiteks olid eelmisel aastal tõusuteel nii jaemüügimaht, tööstustoodang, eksport kui ka mitmed teised majanduse võtmenäitajad. Võib öelda, et majandus taastub, aga ta teeb seda meil küllaltki vaevaliselt. Keskmise palga ostujõud ehk hinnatõusu arvesse võttev brutopalk on küll kerkinud, ent jõudis eelmise aasta lõpuks samale tasemele, kus see oli enne energiakriisi ja elukalliduse järsku tõusu ehk 2021. aasta mais.
Jätkuvalt kiire hinnakasv ja selle mõju inimeste ostujõule teevad endiselt muret. Kui möödunud aastal aeglustus elukalliduse tõus ligi 3,5%‑ni, siis selleks aastaks ootame Eestis 5–6%‑list hinnatõusu. Sellest umbes kolmandik tuleb maksutõusudest, ülejäänud on suuresti seotud palgakulude kasvu ja toidu kallinemisega, sest ka maailmaturu toidutoorme hinnad on kerkinud. Kuna eeldatav keskmise palga tõus ületab tarbijakorvi hinnatõusu vaid väga napilt ja selle aasta alguses tõusis ka tulumaksumäär, siis inimeste reaalsissetulek tänavu ei kasva. Seda on oodata alles tuleval aastal, kui maksuvaba tulu kasutamise võimalus laieneb kõigile maksumaksjatele ja hinnatõusu tempo aeglustub.
Hea on see, et euroalal, sealhulgas Eestis, on tööturg väga hästi vastu pidanud, isegi kui majanduses on valitsenud keerulised ajad. Tööpuudus on Eestis küll kasvanud, kuid vähem, kui sellise ulatusega majanduslanguse puhul tavapärane oleks. Ettevõtted on paremate aegade ootuses eelistanud töötajat palgal hoida ja mitte koondada, kuna uue töötaja leidmine võib osutuda kulukaks ja keeruliseks, kuna Eestis napib oskustööjõudu. Selle asemel on ettevõtted oma kasumiootustes järele andnud ja koos sellega kasvas läinud aastal tööjõukulude osakaal kasumi suhtes rekordiliselt kõrgele.
Asjaolu, et Eestis on inimestel töökohad alles ja sissetulekud eurodes mõõdetuna kasvanud, on aidanud neil oma finantskohustustega hakkama saada, seda hoolimata majanduskeskkonna nõrkusest ja varasemate aastatega võrreldes märksa kõrgematest intressimääradest. Ettevõtete vastupanuvõimet on aidanud tugevdada puhvrid, mida majanduslangusele eelnenud aastatel koguda sai. Nii on probleemsete laenude osakaal pankades küll mõnevõrra suurenenud, aga on ikka veel väga väike.
Eesti Panga hinnangu järgi on senised meetmed finantssektori stabiilsuse tagamiseks praeguses majanduskeskkonnas jätkuvalt asjakohased. Riskid on aga kasvanud. 2024. aasta lõpus ületas kodumaisest finantssektorist ning majapidamiste ja ettevõtete välismaalt laenatud summade kasv pikaajalist nominaalset majanduse kasvu ning sel aastal on see kasv veelgi kiirenenud. Seega peame põhjendatuks hoida niinimetatud vastutsüklilise kapitalipuhvri määra 1,5% tasemel, selleks et vähendada kiirest laenukasvust tulenevaid riske pangandussektorile. Eestis on laenukasv aasta võrdluses euroala üks kiiremaid, ulatudes pea 10%‑ni, samal ajal kui euroala keskmine vastav näitaja on alla 3%. Peame arvestama, et kui geopoliitilised pinged viivad majanduse uuesti langusesse, siis võib kasvada ka probleemsete laenude hulk. Sellistes oludes on vaja säilitada pankade praegune suurem kapitalivaru, ehkki oodatust rängemate laenukahjumite katteks on pankadel praegu siiski piisavalt omavahendeid. Lisaks võivad geopoliitilised pinged takistada panku, kes tahavad rahvusvahelistelt raha‑ ja kapitaliturgudelt kapitali kaasata, ja piirata nõnda laenu pakkumist. Kuigi suurima osa pangandussektori kohustustest moodustavad kohalikud hoiused, on viimastel aastatel siiski märgatavalt kasvanud ka muude rahastusallikate osakaal. Kuigi agressiivse Venemaa lähedus on Eesti ja siinse piirkonna riske välisinvestorite silmis tõenäoliselt suurendanud ja rahvusvahelised finantsturud on olnud heitlikud, on Eesti pangad suutnud siiski oma võlakirjaemissioone edukalt korraldada.
Olulise teemana nii Euroopa-üleselt kui ka Eestis on tõusetunud vajadus hinnata, kas erinevad regulatsioonid ettevõtlust, sealhulgas ettevõtlust finantssektoris, põhjendamatult ei takista. Vastava kõrgetasemelise töörühma töös osalen ka isiklikult, Euroopa Keskpangas. Samuti oleme praegu hindamas Eesti pankade ja teiste finantsettevõtete esitatud ettepanekuid aruandluse lihtsustamiseks.
Kolmanda suurema teemana tõin ettekande alguses välja kriisikindluse, millega tegeleme kogu Eesti Panga organisatsioonis läbivalt. Lisaks keskpanga enda tegevuste kriisikindluse [parandamisele] puudutab kriisivalmiduse teema eelkõige kahe elutähtsa teenuse, sularaharingluse ja makseteenuse toimimisele kaasaaitamist. Sel kevadel Hispaanias ja Portugalis aset leidnud väga ulatusliku elektrikatkestuse ajal sai toitu ja muud [kaupa] osta vaid sularaha eest. See tuletas meile kõigile ilmekalt meelde, kui vajalik on hädaolukordades füüsilise sularaha olemasolu. Teisisõnu, digitaalsed maksed on mugavad, kuid me peame valmis olema olukordadeks, kus need ei toimi.
Aasta jooksul tegime Eesti Pangas mitu talitluspidevuse testi ja korraldasime õppuseid koos teiste asutuste, pankade ja ettevõtetega, et harjutada kriisiolukorras koostööd ja vastutuse jagamist. Toetasime sularaharingluse teenuse osutajaid riskianalüüside ja toimepidevusplaanide koostamisel. Kriisiõppuseid ja toimepidevuse teste teeme igal aastal, et Eesti oleks sularaharingluse tõrgeteks või maksete katkemiseks võimalikult hästi valmis. Kevadel tegime näiteks suurema kriisiharjutuse koos pankadega ja võtsime luubi alla koostöö omavalitsustega.
Maksesüsteemide puhul uuendasime läinud aastal elutähtsat teenust osutavate pankade ehk Swedbanki, SEB, Luminori, LHV ja Coop Panga toimekindluse nõudeid, et kindlustada maksete toimimine veelgi karmimate olude ja ohtude realiseerumisel. Koostöös kommertspankadega töötame välja varulahendusi, näiteks võrguühenduseta kaardimaksed, mis on mõeldud toimimiseks eelkõige kriisipoodides, ‑tanklates ja ‑apteekides. Need võimaldaksid teha eluliselt vajalikke oste ka siis, kui panga infosüsteemid ei toimi, kui sideühendust ei ole või kui kaardiskeemid tõrguvad.
Eesti Panga eestvedamisel käivitasime arutelud, et leida toimekindlust tagavad varulahendused ka Euroopa Liidu tasandil. Siinkohal sobib nimetada Euroopa Keskpangas jätkuvaid ettevalmistusi euro käibeletoomiseks digitaalsel kujul. Niinimetatud digieuro üks omadusi on digitaalsete maksete võimaldamine ilma internetiühenduseta. Seegi suurendaks edaspidi nii Euroopa maksesüsteemide autonoomiat kui ka kriisikindlust. Digieuro projektiga jätkame praegu ettevalmistusfaasis. Vajalik õiguslik baas on arutlusel Euroopa Parlamendis ja nõukogus. Kellel on teema vastu suurem huvi, soovitan osaleda septembri lõpus rahvusvahelisel digieurokonverentsil Eesti Pangas, mis toimub koostöös Läti ja Leedu keskpangaga.
Lisaks oleme harjutanud, kuidas tulla toime finantskriisidega. Sellise kriisi tõenäosus Eestis on väike, kuid selle mõju finantssüsteemile ja majandusele oleks ränk. Seetõttu toimus Põhja‑ ja Baltimaade koostöös läinud aastal juba kolmas kriisiharjutus, kuhu olid kaasatud ka Euroopa Liidu tasandi järelevalve‑ ja kriisilahendusasutused. Selliste harjutuste puhul on peale kriisiolukordade läbimängimise oluline kaardistada ka võimalikke kitsaskohti ja nende kõrvaldamise võimalusi.
Lühidalt räägin ka Eesti Panga põhiseaduslikust rollist valitsuse majanduspoliitilise nõustajana. Lisaks tavapärastele regulaarsetele kohtumistele valitsusliikmete, Vabariigi Presidendi ja Riigikogu fraktsioonidega tahan esile tõsta Eesti Panga ekspertide panust 2023. aastal Riigikogu majanduskomisjoni juurde loodud konkurentsivõime ekspertkogu töös. Selle töö tulemusel valmis mullu esimene konkurentsivõime raport, mille järeldusi käsitleti Riigikogu suures saalis olulise riikliku tähtsusega küsimusena. Pühendasime Eesti Pangas majanduse tootlikkuse kasvatamisele ja riigi rollile selles kõrgetasemelise ja avaliku seminari, kuhu kaasasime ka rahvusvahelisi eksperte. Eksperdikogu teist aruannet tutvustati Riigikogule selle aasta juunis ning juba 24. septembril esitletakse raportit siin toimuval rahvusvahelisel seminaril. Meie hinnangul on sellise töö jätkamine ka järgmistel aastatel oluline.
Riigirahanduse vallas on meie sõnum alati, et korras riigirahandus on majanduskasvu üks nurgakividest. Korras riigirahandus tähendab enamat kui ühekordsetel või ajutistel põhjustel plaanitust väiksemat eelarvepuudujääki, nagu oli möödunud aastal ja on suure tõenäosusega ka sel aastal. See hõlmab pikaajalist plaani riigi vajaduste ja võimaluste kohta, toetub jätkusuutlikele eelarvereeglitele ning annab kindlustunde nii kohalikele ettevõtjatele kui ka välisinvestoritele.
Euroopa eelarvereeglite niinimetatud vabastusklausel, mille järgi võib eelarvepuudujääk ulatuda 4,5%‑ni SKP-st, annab riikidele, sealhulgas Eestile, võimaluse tugevdada riigi kaitsevõimet. Kuid sellel on kaks piirangut: puudujäägi suurenemine peab olema ajutine ja sihtotstarbeline. Kiusatus kasutada lisandunud eelarveruumi maksimaalselt ära, sealhulgas muude eesmärkide täitmiseks, võib pikemas perspektiivis ohustada riigirahanduse jätkusuutlikkust. Riigi püsivalt kasvanud kulud eeldavad ka suuremat tulubaasi.
2024. aasta alguses analüüsis Eesti Pank pankadevahelist konkurentsi Eesti laenuturul ning leidis, et väikesel turul on kontsentratsioon suurem ja konkurents üldiselt nõrgem kui enamikus teistes Euroopa riikides. Tegime koostöös Finantsinspektsiooniga mitu ettepanekut, mis teeksid eluasemelaenu üleviimise ühest pangast teise lihtsamaks ja soodsamaks. Tegime ettepaneku kaotada notariaalse kinnituse nõue juhul, kui hüpoteegi tingimused [laenu] teise panka viimisel ei muutu, ning loobuda nõudest esitada laenu refinantseerimisel alati uus tagatise hindamisakt. Samuti võidaksid kliendid sellest, kui pankadel kaoks võimalus nõuda kolme kuu intressi, kui klient tahab laenulepingut enne tähtaega lõpetada. Kuigi seadusemuudatusteni ei ole seni veel jõutud, on valitsus nüüdseks neist ettepanekutest juba mitu töösse võtnud. Saan öelda, et konkurents eluasemelaenuturul on viimase aasta jooksul juba paranenud ja eluasemelaenude marginaalid on alanenud. See aga ei tähenda, et meie ettepanekud oleksid oma asjakohasuse kaotanud.
Koostöös Rahandusministeeriumiga valmistas Eesti Pank ette eelnõu, et kehtestada väikeste sentide puhul ümardamisreeglid, mille te Riigikogus läinud aastal ka heaks kiitsite ja mis sel aastal jõustus. Senine kogemus näitab, et muudatus läks sujuvalt. Kandev roll oli selles Eesti kaupmeestel, kes tegid ära sisulise töö ümardamisreeglite toimimiseks poekassades. Tänan siinkohal kaupmeeste liitu suurepärase koostöö ja kaasamõtlemise eest! Eesti Pangal ei ole tänu sellele enam vaja juurde toota tonnide viisi ühe‑ ja kahesendiseid, mida kauplustes maksmisel sisuliselt ei kasutatud ja mis vaid keskkonda koormasid.
Statistika valdkonnas tooksin esile tihenenud koostöö Statistikaametiga, et teenindada Eesti Panga prognoosi ja majandusanalüüsi mudeleid. Eesti Panga analüütikutele on nüüd kättesaadavaks tehtud mitu pseudonüümitud mikroandmetega registrit ja andmebaasi, mis peaksid aitama majanduses toimuvat veelgi paremini mõista ja ühtlasi meie analüüse ja poliitikasoovitusi täpsemaks teha. Kasutame mikroandmeid näiteks tööturu analüüsimisel, majandusuuringutes ning ettevõtete tootlikkuse ja konkurentsivõimega seotud teemade puhul.
Uute analüüsimeetodite väljatöötamine aitab paremini mõista ka kliimamuutuste mõju hinna‑ ja majanduskasvule. Koos Euroopa Keskpanga ja teiste Euroopa keskpankadega hindame kliimariskide ja niinimetatud rohepöörde eesmärkide mõju finantssektorile. Mullu analüüsisime näiteks pankade ettevõtluslaenude portfellide süsinikuintensiivsust. Kliimaeesmärke järgime ka Eesti Panga investeerimisportfellis ja püüame organisatsioonina vähendada oma tegevuse süsinikujalajälge.
Rahvusvahelisest koostööst väärib äramärkimist Eesti esindamine Rahvusvahelises Valuutafondis. Mitu aastat on aktuaalne olnud IMF-i kvoodimahu suurendamine, mis on vajalik IMF-i laenuvõimekuse säilitamiseks. Riigikogu on Eesti kvoodi suurendamise heaks kiitnud, kuid kuna riiklikud protsessid pole lõpule jõudnud sugugi kõigis liikmesriikides, pikendas Eesti Pank läinud aastal IMF-iga sõlmitud kahepoolset laenulepingut veel 2027. aastani.
Läinud aastat kokku võttes saan öelda, et Eesti Panga kasumlikkus on taastunud ja see võimaldab meil jätkata tavaga, kus neljandik keskpanga eelmise aasta kasumist läheb riigieelarvesse. Jätkuvalt oleme proovinud keskpanga tegevust korraldada igas mõttes võimalikult tõhusalt ja säästlikult, muu hulgas jagades tugiteenuseid meiega samas kvartalis asuva Finantsinspektsiooniga ja hoolitsedes selle eest, et me oma tegevuses teineteist ei dubleeri. Sel aastal õnnestus meil lõpuks müüa Maardu mõis, mida keskpank oma põhitegevuseks ei vaja. See võttis aastaid aega.
Keskpanga kasum oli mullu 74 miljonit eurot. Eesti Panga Nõukogu otsustas, et eraldame riigieelarvesse sellest veerandi ehk 18,5 miljonit. Aastast 1992 on Eesti Pank eraldanud oma kasumist riigieelarvesse kokku 192 miljonit eurot.
Jätkame Eesti Panga kapitalipuhvrite tugevdamist, et need oleksid keskpanga ülesannete täitmiseks piisavad. Pikas plaanis soovime saavutada euroala keskpankade keskmise suhtelise kapitalitaseme, mis 2024. aasta lõpu seisuga tähendaks vajadust kapitalipuhvrite taset tänaselt 715 miljonilt eurolt veel mitmekordselt suurendada.
Lühidalt veel sellest, mida on oodata majanduselt. Paraku ei saa me loota, et majandus elavneb sama hoogsalt nagu pärast varasemaid langusperioode. Osa selgitusest on siin see, et oleme aastatega saanud riigina jõukamaks ning siit tasemelt edasi liikumine on kasvu määra mõttes keerulisem kui varasematel aastatel. Olgugi et intressimäärad on märkimisväärselt alanenud ning et sellest on abi nii majapidamistele kui ka ettevõtetele, püsib ebakindlus tuleviku suhtes siiski suur. See soosib pigem raha igaks juhuks kõrvalepanemist kui kulutamist või investeerimist.
Jätkuvalt pole selgust, milliseks kujunevad üleilmsed kaubandussuhted, ehkki Euroopa Liidu ja Ameerika Ühendriikide vahelise kaubanduse reeglite osas on pilt suvega võrreldes vähemalt mõnevõrra selginenud. Eesti Pank korraldas kevadel kaubanduspiirangute teemal avaliku seminari, kus rääkisid ettevõtjad ja asjatundjad. Kõlama jäi seisukoht, et endine olukord pigem ei [taastu] ja muutunud tingimustega tuleb lihtsalt kohaneda. See seab veelgi olulisemale kohale Eesti konkurentsivõime sõlmkohad ja suutlikkuse osaleda muutunud väärtusahelates. Oluline on tegeleda siinse ettevõtluskeskkonnaga ning muu hulgas kõrvaldada kitsaskohad, mis takistavad ettevõtete arengut ja kasvu. Samuti on olulised jõupingutused Euroopa Liidu tasandil. Peaksime senisest paremini ära kasutama oma suure ühisturu potentsiaali ning arendama lisaks välja ühise kapitalituru, et rahastada Euroopa arengu‑ ja kaitsevajadusi. Eesti Pank loodab neis teemades nõu ja jõuga kaasa rääkida, kuid meie põhiülesandeks jääb ikkagi hinnastabiilsuse tagamine.
Siinkohal lõpetan. Tänan kuulamast ja olen valmis vastama teie küsimustele!