14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 17. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun teeme kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Järgnevalt, head kolleegid, päevakorra kinnitamine. Siin on nüüd ridamisi ettepanekuid. Helle-Moonika Helme, palun!
15:01 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh! Mul ei ole küll ettepanekut, aga mul on küsimus selle nädala päevakorra kohta. Kolmapäeva 19. päevakorrapunkt on töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine. See on tegelikult väga oluline teema, mis on praegu ühiskonnas tekitanud palju vastakaid arvamusi, ja kriitilist häält on teinud juba väga paljud. See on ühiskondlikult tõesti väga oluline teema, siin on vist isegi mingi meeleavaldus plaanis. Miks see on pandud … No ma kujutan ette, et see tuleb lugemisele kuskil võib-olla öösel kell üks-kaks. Inimeste jaoks, kes tahaksid seda arutelu jälgida, on see tõenäoliselt liiga hiline aeg. Miks see on pandud selles päevakorras nii taha?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Esialgu oli see planeeritud küll teisipäevaks, aga teisipäeva päevakord on juba nii pikk, et sinna ei olnud võimalik seda panna sellepärast, et meil on siis Riigikohtu esimees Villu Kõve, meil on konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu teine lugemine ja maaelukomisjoni algatatud alusharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu. Kõik on väga olulised ja pikad punktid, mistõttu teisipäeval lihtsalt ei oleks olnud aega selle konkreetse eelnõu menetlemiseks, seda enam, et teisipäeval on ees teised lugemised. Kolmapäeval on soov alustada lõpphääletustega ja teiste lugemistega, mistõttu oleks see [eelnõu] ikkagi jäänud tahapoole. Meil ei ole võimalik seda ettepoole tõsta, sellepärast et tegu on esimese lugemisega.
Head kolleegid, me oleme selle istungjärgu jooksul üritanud päevakordi kokku panna nii, et päevakord oleks oleks mõistlik ja tehtav. Ma usun, et see, et me mõned tunnid istume siin kauem ja teeme tõsist tööd, on siiski jätkuvalt realistlik. See sõltub meist kõigist, et me pingutaksime piisavalt ja jõuaksime kõik need eelnõud selle töönädala jooksul ära menetleda.
Lauri Laats, ettepanek päevakorra kohta. Lauri Laats, palun!
15:03 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt sooviks päevakorrast välja võtta kolmapäevase päeva punkti 21 – 620 SE – ja punkti 22 – 621 SE.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Selge, suur tänu! Andrei Korobeinik, ettepanek nädala päevakorra kohta. Andrei Korobeinik, palun!
15:04 Andrei Korobeinik
Ma täpsustaks üle. Esmaspäevane punkt nr 5 on eelnõu keset põnevaid arupärimisi – mis see põhjus on, miks eelnõu ei ole alguses, nagu aastakümneid on olnud?
15:04 Esimees Lauri Hussar
Jaa, põhjus on väga lihtne. Kuna peaministri päevakava on väga tihe, siis peaminister palus, et ta saaks kõigepealt teie ees olla oma nelja arupärimisega. See on põhjus, miks on see punkt täna tõstetud viiendaks. See on olnud meil ka mõningatel kordadel varasem praktika, et kui peaministril on olnud reis või ta peab teiste ametikohustuste täitmisel viibima kusagil mujal, siis me oleme selles küsimuses peaministrile, arvestades tema koormust, vastu tulnud. Nii et praegu, antud juhul see oli kokkulepe. Ma usun, et nii viies punkt kui ka kõik neli esimest punkti pälvivad kindlasti väga palju tähelepanu. Kindlasti võtavad Riigikogu liikmed siin saalis aktiivselt osa nii arupärimisest kui ka selle eelnõu menetlemisest.
Tõnis Lukas, ettepanek nädala päevakorra kohta, palun!
15:05 Tõnis Lukas
Aitäh, härra juhataja! Ma küsin peaaegu et analoogilise küsimuse. Ma tahan teada, kuidas teil lõpliku päevakorra tegemine käib. Siin on kolmapäeval 20. punktina Isamaa fraktsiooni algatatud laulu‑ ja tantsupeoseaduse eelnõu 598. Samamoodi taotles komisjon selle teisipäeva [panemist]. Minuga käidi veel rääkimas, kas mina kui fraktsiooni esindaja olen valmis selleks, et see kandub üle kolmapäeva. Ma ütlesin, et kui kandub üle kolmapäeva, mis seal siis ikka teha. Aga pärast minuga enam keegi ühendust ei võtnud, ka veel neljapäeval oldi terve päev ikkagi komisjonis teadlikud sellest, et see läheb teisipäevasele istungile. Ma küsin teilt lihtsalt seda, et kui te selle otsuse teete, kas te peaksite küsima või ühendust võtma ka ettekandjatega, et kas see neile sobib ja kas panna sinna. Kas käib mingi eelhääletus ka või te lihtsalt teete otsuse ja vaatate, mis saab?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg! Ma selgitasin neid põhimõtteid, millest lähtuvalt on juhatus selle nädala päevakorra projekti koostanud. See on seotud ka sellega, mis meil teisipäeval juba ees on. Seal on ikkagi väga-väga suured ja mahukad teemad ees. Varasema praktika järgi ma võin öelda, et Riigikohtu esimehe kuulamine võib võtta aega vähemalt poolteist kuni kaks tundi, lisaks on veel konkurentsiseadus ja nii edasi. See on põhjus, miks me tõstsime päris mitu eelnõu teisipäevalt ära, sealhulgas ka Erkki Keldo eelnõu, lihtsalt põhjusel, et me ei jõua neid teisipäeval ära menetleda. Selleks, et me saaksime kolmapäeval alustada teiste lugemistega, tõsteti see konkreetne eelnõu kolmapäevaks. Aga nagu öeldud, selle istungjärgu jooksul meil ei ole väga palju ööistungeid olnud ja me oleme väga tõhusalt töötanud. Ma usun, et me jätkame täpselt samamoodi ka sellel nädalal.
Peeter Ernits, teil on, ma saan aru, ettepanek päevakorra kohta. Ma juhiksin tähelepanu sellele, et kui on protseduuriline küsimus, siis [märkige] käsi, ja kui on konkreetne ettepanek päevakorra muutmise kohta, [märkige] sõnavõtt. Siis me suudame järge pidada. Aga Peeter Ernits, palun!
15:08 Peeter Ernits
Auväärt juhataja! Moonika Helme ettepaneku peale mitte peita töölepingu seadust öhe, nii-öelda vastu neljapäeva, ja panna see teisipäeva te ütlesite, et maaelukomisjoni algatatud alushariduse ja nii edasi seadus on väga oluline. Auväärt juhataja, maaelukomisjoni liikmena võin öelda, et tegemist on ülimalt [ainult] sellise vigade parandusega, see on puhttehniline eelnõu ja pole üldse mitte nii oluline. Nii et see võiks täitsa vabalt olla ööl vastu neljapäeva. Väike parandus. See ei ole väga oluline eelnõu, see on vigade parandus.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge, aga teinekord [märkige] selline [küsimus] protseduurilisena. Ma võtan praegu ettepanekuid päevakorra kohta ja siis ma kuulan veel protseduurilised küsimused ära. Anti Poolamets, teil on ka küsimus päevakorra kohta, protseduuriline küsimus.
15:09 Anti Poolamets
Aitäh armulikkuse eest, et te lubasite küsida. Ma tahan rõhutada sedasama asjaolu, et see punkt 19 on tegelikult ainult üks näide. Teema, mis puudutab sadu tuhandeid töötajaid, ja te panete selle öösel kella kaheks. See jätab mulje, et te peidate selle rahva eest ära. Meie institutsiooni üks eesmärk on töötada avalikult, tagada [töö] avalikkus, ajakirjanike ligipääs, kodanike ja huvigruppide võimalus siin rõdul vaadata. Mulle tundub, et Riigikogu juhatus on nüüd obstruktsiooni tegemise üle võtnud: kuna obstruktsioon keelati ära, siis te hakkate ise ööistungeid korraldama. See ei ole prioriteetide paigasolek. Te ütlete, et tuleb tegeleda mingi kuulamisega, kus tegelikult midagi ei otsustata, jorutame ja jorutame 2–3 tundi, ja nüüd, kui on fundamentaalse tähtsusega seadus, panete selle öö peale. Teil on prioriteedid paigast ära. Minu meelest on aeg teha fraktsioonidele ettepanek hakata nagu päriselt mõtlema, et ööistung ei ole [aeg] selliste teemade jaoks.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Aitäh, et te muu seas ööistungeid meelde tuletasite. Ma arvan, et viimase istungjärgu jooksul ei olegi meil praktiliselt selliseid tõsiseid ööistungeid olnud. Ei ole olnud ka klassikalist obstruktsiooni kümneminutiliste vaheaegadega. Kindlasti tunnustan teid ka selle eest, seetõttu on toimunud oluliselt sisulisem arutelu. Arvestades seda praktikat ja seda, et praegu tuli ka ettepanek kaks punkti välja võtta, siis ma usun, et teie mainitud kellaajaks me oleme loodetavasti juba istungi lõpetanud. Aga mis puudutab seda loogikat, kuidas päevakorda kokku pannakse, siis kõigepealt on kolmandad lugemised ja lõpphääletused, siis on teised lugemised ja seejärel on esimesed lugemised. Niimoodi pannakse päevakord kokku ja valdavalt sellest lähtuvalt on see järjekord siin teie ees laual.
Helir-Valdor Seeder, ettepanek päevakorra ja istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Mul on ettepanek päevakorra kohta: tõsta kolmapäevaks kavandatud päevakorrapunkt nr 20, eelnõu 598, teisipäeval neljandaks päevakorrapunktiks. Teame, et teisipäevane päevakord on pingeline, ja võib juhtuda, et me ei jõua seda läbi arutada. Need punktid nihkuvad meie praktika kohaselt kolmapäeval esimesteks, nii nagu ka kultuurikomisjonis see teadmine oli. Ka ettekandja, kes oli veel neljapäeval komisjonis, teadis, et see läheb teisipäevasesse päevakorda. Me saame arvestada ka ettekandjaga. Nii et see on igati meie senise praktika ja ka kodukorraga kooskõlas. Minu ettepanek: [kolmapäeva] 20. punkt [panna] teisipäeval neljandaks punktiks.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge pilt. Kui nüüd keegi sellele ettepanekule vastu ei ole, siis me saame selle tõsta teisipäeval neljandaks punktiks.
Kalle Grünthal, küsimus istungi … Ei, vabandust, ettepanek päevakorra kohta. Palun!
15:12 Kalle Grünthal
Aitäh, kulla peremees! Mul on ettepanek selle töölepingu seaduse kohta, mis on siin pandud kolmapäevaks. See on ülimalt oluline punkt, sest teisipäeval toimub siin maja ees ka meeleavaldus sellel [teemal]. On äärmiselt vääritu, et selline oluline punkt, mis puudutab enamikku Eesti ühiskonnast, jäetakse öö peale. Minu ettepanek on tõsta see kuskile esimese kümne eelnõu hulka, et vähemalt suurem osa inimesi saaks ikkagi jälgida, mis siin saalis toimub.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge pilt. Siin oli ka konkreetne ettepanek, kuhu see eelnõu tõsta. Õnne Pillak, ettepanek päevakorra kohta. Õnne Pillak, palun!
15:13 Õnne Pillak
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Reformierakonna fraktsioon ei toeta päevakorras muudatuste tegemist.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! Nii, küsimused istungi läbiviimise protseduuri kohta. Tõnis Lukas, palun!
15:13 Tõnis Lukas
Aitäh, juhataja! Harva ma küsin protseduuriliselt, aga nüüd ma küsin lihtsalt sellepärast, et aru saada Riigikogu kui seadusandja liikmena. Kas siis, kui te teete neid viimaseid otsuseid – ma küsin lihtsalt –, näiteks siis, kui te panite … Minult kui ettekandjalt te ei küsinud, kas mulle sobib viia see kolmapäeva 20. punktiks. Aga kas te näiteks 19. punkti ettekandjalt, majandus- ja tööstusminister Erkki Keldolt eelnevalt uurisite, kas talle sobib selline päevakorra ümbertõstmine ja punkti sinna nihutamine?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Erkki Keldot on teavitatud sellest, et tema punkt on liikunud teisipäevalt kolmapäevale. Jüri Jaanson, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Jüri Jaanson
Jaa, aitäh! Kui ma nüüd õieti kuulsin, siis paremalt poolt või õigemini vasakult poolt minust vaadates tuli kahe parlamendisaadiku poolt märge, et ühte eelnõu arutatakse ühel kindlal ajal, ühe-kahe ajal öösel. Tahtsin igaks juhuks üle küsida, et ega kuskil ei ole ilmunud mingisugune ajakava, millal mingit eelnõu arutatakse. Kui see on olemas, siis palun laiemalt ka tutvustada seda.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! See ajakava on meil seaduses kirjas ja ütleb, millal algab kolmapäevane istung ja millal lõpeb kolmapäevane istung. Kõik võivad seda seadusest lugeda ja kõik teavad väga hästi, millal kolmapäevane istung lõpeb ja algab neljapäevane istung. Nii et ma usun, et kõik kolleegid siin saalis on sellega tuttavad.
Heljo Pikhof … Aa, muuseas, [need parlamendisaadikud] olid paremal pool minu poolt vaadates. (Naerab.) Aitäh!
Nii, Heljo Pikhof, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:15 Heljo Pikhof
Suur tänu! Tegelikult me õiguskomisjonis tükk aega vaagisime, mis kuupäev see võiks olla, kui me arutame töölepingu seaduse eelnõu esimesel lugemisel Riigikogu suures saalis. Lõpuks leidsime, et see võiks olla teisipäev, 10. juuni. See oli kindel otsus meil komisjonis. Seda, et eelnõu on pandud kolmapäevasele päevale, see on kuskil südaöösel, kui see tegelikult oleks pidanud olema teisipäeval – et kui ära ei jõua menetleda, oleks kolmapäevasele päevale edasi läinud –, ei saa, kuidas ma ütlen, sellist juhatuse lahendust ei saa kuidagi pidada õigeks.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aga ma olen siin juba juhatuse kaalutlusi selgitanud, et kuidas juhatus selle päevakorraprojekti koostas ja miks ei olnud võimalik teisipäevasele päevale seda esimest lugemist jätta.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:16 Varro Vooglaid
Suur tänu! Minu tähelepanu köitis lihtsalt asjaolu, et kolleeg juhtis omalt poolt tähelepanu, et õiguskomisjon tegi ettepaneku panna see teisipäevasesse päevakorda. Ma olen väga sageli kuulnud teid ise ütlemas, et te ikkagi austate komisjonide ettepanekuid ja lähtute nendest. Antud juhul te ei ole andnud mitte mingisugust sisulist selgitust selle kohta, miks te seekord ei lähtunud õiguskomisjoni ettepanekust. Kolleeg Helir-Valdor Seederi ettepanek tõsta see teisipäeval viimaseks päevakorrapunktiks on ju väga mõistlik ja täiesti tehtav. Ma arvan, et teie ka ei vaidle sellele vastu. Seal ei ole mitte midagi teostamatut. Aga kui praegu ei ole see teostamatu, kuidas see siis eelnevalt, päevakorra projekti koostades, juhatuse jaoks teostamatu oli, eriti pidades silmas, et õiguskomisjon just vastavasisulise ettepaneku oli teinud? Saate te seda sisuliselt palun selgitada? Vastasel juhul jääb selline mulje, et te olete sihilikult kavandanud selle kolmapäeva öösse vastu neljapäeva, et see võimalikult vähe tähelepanu saaks.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Juhin tähelepanu, et kolmapäevane päevakord on juba täis eelnõusid, mille puhul tõenäoliselt meil jätkub arutelu vähemalt kolmeks, kui mitte neljaks tunniks. Sinna ei olnud mõistlik enam rohkem eelnõusid jätta. Tegu on teiste lugemistega. Antud juhul on tegu esimese lugemisega, mis läks oma kohale kolmapäevases päevakorras. Kui Riigikogu suudab toimida efektiivselt, siis me hakkame ka konkreetseid punkte, millele te siin viitate, oluliselt varem menetlema kui teie mainitud kellaajal. Ja sellisel juhul, ma usun, ka see öötöö siin teid nii palju ei kohuta.
Teine asi on see. Ma ütlen, head kolleegid, et ma mäletan selle koosseisu ajal ka ikka väga paljusid unetuid öid, kümneminutilisi vaheaegu ja [paljude] eelnõude ja arupärimiste menetlusse andmist. Hea, et me enam selliste asjadega ei tegele. Mul on väga hea meel, et me tegeleme sisulise aruteluga. Ma usun, et lähtuvalt sellest praktikast ja trennist, mida me siin saalis oleme saanud, ei tohiks ka öösel ja hilistel õhtutundidel töötamine mitte kedagi kohutada. Me oleme selleks valmis ja teame, et ka Riigikogu kodu- [ja töö]korra seadus annab meile väga selge raamistiku, millistel aegadel Riigikogu täiskogu koguneb.
Head kolleegid, ma võtan veel kolm viimast protseduurilist küsimust. Siis on kaks ettepanekut päevakorra kohta ja siis me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
15:19 Kalle Grünthal
Aitäh, kulla peremees! Vaadake, te olete siin tihtipeale välja öelnud ühe väga ilusa lause: et komisjonidel on väga suur enesekorraldusõigus ja Riigikogu juhatus ei sekku sellesse küsimusse, kui siin vahel tekivad mingisugused vaidlused, ja põhimõtteliselt jääb kõik [komisjonide] otsustada. Praegu ma kuulen, et ühel hetkel see teie välja toodud dogma millegipärast ei kehti. Miks on siis niimoodi, et ühel hetkel käib asi niipidi ja ühel hetkel teistpidi? Kui selle asja on paika pannud õiguskomisjon, kellel on väga suur enesekorraldusõigus, nagu te räägite, siis peaks selle eelnõu menetlemine toimuma teisipäeval. Teil puudub igasugune kaalutlusõigus seda asja tõsta teistpidi mingi ööistungi ajaks.
Juhin tähelepanu ka veel sellele, et samal päeval toimub siinsamas Riigikogu ees ju ka meeleavaldus, et tööandjad ei ole nõus [kõnealuse eelnõu sisuga]. See operatiivne info peaks koos selle meeleavaldusega langema kokku. Palun tõmmake selles osas tagasi, sest, tuletan veel kord meelde, teie endi sõnul on komisjonidel väga suur enesekorraldusõigus ja juhatus juhindub sellest. Palun vahetada see seal konkurentsiseaduse eelnõuga ära, see ei ole üldse nii oluline.
15:20 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Komisjonil siiski ei ole õigust päevakorra projekti koostada. Seda teeb ikkagi Riigikogu juhatus ja lähtub ka põhimõttest, et päevakord oleks koostatud viisil, mis arvestaks päevakorra koostamise põhimõtteid ja seda, et päevakord oleks selles ajaraamis [ammendatav]. Nii et see on põhjus, miks selline päevakorra projekt on tehtud.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:20 Varro Vooglaid
Jaa, aitäh! Teate, minu teistkordse küsimuse esitamise põhjus seisneb selles, et esimesel korral, kui ma pöördusin protseduurilise küsimusega teie poole, te lihtsalt täiesti tuimalt jätsite sellele vastamata. Ma küsisin ju täiesti konkreetselt. Te hakkasite rääkima, et teil on hea meel, et sel kevadel ikkagi ei ole ööistungeid olnud ja et Riigikogu peaks olema harjunud öösiti töötama tulenevalt eelnevast praktikast ja nii edasi. Aga ma ei küsinud selle kohta. Ma küsisin selle kohta, et kuna te olete varem alati öelnud, et te juhindute väga tugevalt komisjoni ettepanekust, ja komisjon tegi ettepaneku menetleda seda eelnõu teisipäeval – see on selgelt välja toodud: teisipäeval –, siis miks te tõstsite selle kolmapäevale. Miks te ei järginud komisjoni ettepanekut? Te ei vastanud sellele.
Selle tõttu ma küsin uuesti. Miks ei saanud panna nädalakava projektis seda eelnõu, mis puudutab sadu tuhandeid inimesi Eestis ja mille vastu on eelduslikult väga suur ühiskondlik huvi, teisipäeval viimaseks päevakorrapunktiks pärast teisi lugemisi? Palun ärge rääkige nüüd nendest asjadest, mida ma ei küsinud.
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen sellele küsimusele juba vastanud. Me koostasime selle päevakorra lähtuvalt sellest, kuidas see oleks jõukohane Riigikogule nii esmaspäeval, teisipäeval kui ka kolmapäeval. Kolmapäeval on meil kõige pikem tööaeg ja vastavalt sellele on päevakord koostatud. Tegu on esimese lugemisega ja see läks sellele kohale, kuhu esimesed lugemised lähevad.
Ma lubasin võtta kolm küsimust. Jaak Valge, ma võtan teie protseduurilise küsimuse, siis ma võtan Priit Sibula oma ja Heljo Pikhofi ettepaneku ja seejärel läheme päevakorra kinnitamise juurde. Jaak Valge, palun!
15:22 Jaak Valge
Suur tänu! Mul on küsimus tänase istungi läbiviimise korra kohta. Nimelt, kuidas seda istungit läbi viia nii, et ka pealiskaudsel vaatlemisel võiks jääda mulje, et äkki ongi tegemist parlamentaarse riigiga? Meil on nimelt siin kaheksa arupärimist ja arupärimine teatavasti on selline instrument, mille kaudu parlament kontrollib ja suunab kaudselt täitevvõimuorganite või ametiisikute võimkonda reguleerivate õigusaktide täitmist. Aga meil on tekkinud selline halb praktika, et poole arupärimise pealt läheb arupäritav minema.
Minu küsimus on järgmine. Kas Riigikogu juhatusel oleks võimalik kokku leppida nende ministritega, kellele arupärimine on esitatud, et nad oleksid saalis kuni protsessi lõpuni? Ainult niimoodi saab ju arupäritav teada, kas arupärijad on vastusega rahule jäänud või ei ole rahule jäänud, ja saab ka vajadusel lõpukõne pidada. Kui minister läheb minema, siis ta ju ei saa otsustada, kas tal on vajadust lõpukõnet pidada või mitte, ja tegelikult jääb arupärimine poolikuks. Kas oleks selline kokkulepe võimalik?
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Te mainisite ka ise, et tegu on kokkuleppega. Sellist kohustust otseselt ei ole, aga hea tava see kindlasti on. Mina Riigikogu esimehe ja istungi juhatajana teie ettepanekut kindlasti toetan.
Nii. Nüüd ma võtan Priit Sibula ja Heljo Pikhofi [küsimused]. Priit Sibul, palun, teie ettepanek päevakorra projekti kohta!
15:23 Priit Sibul
Aitäh! Kuivõrd juhatus ei pidanud võimalikuks komisjoni ettepanekut arvestada, siis me teeme fraktsiooni poolt ettepaneku tõsta kolmapäeva 20. päevakorrapunkt, laulu- ja tantsupeoseaduse eelnõu menetlus neljapäeva hommiku esimeseks päevakorrapunktiks.
15:24 Esimees Lauri Hussar
Nii, hästi. Kui keegi sellele vastu ei ole, siis on võimalik see tõsta neljapäeval esimeseks päevakorrapunktiks. Heljo Pikhof, ettepanek päevakorra projekti kohta, palun!
15:24 Heljo Pikhof
Ausalt öeldes jäi mul südamele kriipima, et te ütlesite, et kui kolmapäeval Riigikogu efektiivselt töötab. Kas te mõtlete efektiivse töötamise all tõesti seda, et Riigikogust lihtsalt eelnõud jooksevad läbi ja me ei aruta mitte midagi? Tahate opositsiooni tasalülitada? Tegelikult on teie kui Riigikogu esimehe väljaütlemine väga kahetsusväärne.
Ja ma tahtsin öelda seda. Tegelikult on seda siin saalis juba korduvalt öeldud. Ametiühingud, keda ei kaasatud eelnõu lõppversiooni arutelule, tahaksid kuulata, kuidas arutelu siin saalis kulgeb. Ütleme siis, et inimesi, kes on väljastpoolt Riigikogu, te ei austa selles mõttes, et [te teate, et] südaöösel, kell kaks või kolm, inimesed, töövõtjad ja tööandjad, seda istungit jälgima enamasti ei hakka. Siit tulenevalt on ettepanek, et eelnõu esimene lugemine toimuks teisipäeval, nii nagu komisjon üksmeelselt kokku leppis.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Selle ettepanekuga seoses on Reformierakonna fraktsiooni esimees väljendanud oma seisukohta, et seda muudatust me oleks saanud siis teha, kui keegi ei oleks sellele vastu olnud. Nii et seda ei ole meil võimalik teha.
Mihkel Lees, palun!
15:25 Mihkel Lees
Reformierakonna fraktsioon ei toeta viimati esitatud muudatusettepanekuid päevakorra kohta, nii et jääme ikka …
15:26 Esimees Lauri Hussar
Ehk siis neljapäeval esimeseks päevakorrapunktiks tõstmist, mis puudutab eelnõu 598? Selge, aitäh!
Nii, head kolleegid, järgnevalt me asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Head kolleegid! Algataja on teinud ettepaneku arvata kolmapäevasest päevakorrast välja 21. ja 22. päevakorrapunkt, eelnõude 620 ja 621 esimesed lugemised. Koos selle muudatusega panen hääletusele käesoleva töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:29 Hääletustulemused
15:29 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 44 Riigikogu liiget, vastu 34, erapooletuid on 1. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun siia Riigikogu kõnetooli kolleeg Lauri Laatsi. Palun!
15:29 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna soovin Keskerakonna fraktsiooni poolt üle anda Riigikogu otsuse eelnõu "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 9-le protsendile". Väga hea, et ka peaminister on saalis: saan talle otse üle anda sõnumid, mille ma sain eelmine nädal, olles Mustamäel ja vesteldes Mustamäe elanikega. Tegelikult on olukord väga halb, just nimelt toimetuleku poolest. Esimene küsimus, mis tõstatati, oligi see, et toidu hinnad on kallid ja kuidas oleks võimalik toidu hinnad alla viia. Loomulikult selleks on üks võimalus: just nimelt käibemaksu langetamine.
Selle ettepanekuga ma teie ees siin ka olen. Me oleme seda ettepanekut teinud, ma arvan, kuus korda. Kõik need kuus korda on valitsus ehk valitsev koalitsioon selle ettepaneku tagasi lükanud. Selle ettepaneku lükkas tagasi ka eelmine koalitsioon, kus olid ka sotsiaaldemokraadid. Teema on väga oluline. Arvestades igapäevase toidukorvi hinna kasvu ja inimeste üleüldist toimetulekut ja kui vaadata ka inflatsiooni, siis tegelikult me väga hästi saame aru, et toidu hind on üle 40% aastate jooksul kasvanud. Vaadates viimaseid statistika näitajaid, inflatsiooni näitajaid, on toit aastaga veelgi kallinenud 7,1%. Nii et ma loodan, et ka peaminister saab selle asja tõsidusest aru ja võtab suuna õige teekonna poole. Aitäh!
15:31 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Jaak Valge. Palun!
15:32 Jaak Valge
Aitäh, härra eesistuja! Head Eesti mehed ja naised! Meil Leo Kunnasega on väga mahukas arupärimine siseministrile. See on Ukraina kodanikele, eelkõige mobilisatsiooniealistele meestele antud ajutise rahvusvahelise kaitse kohta. Nimelt, meil pidevalt kasvab kaitse saanud mobilisatsiooniealiste meeste arv, ulatudes nüüd juba 12 000-ni, ja nende osakaal on suurenenud isegi 30%-ni [kaitse saanutest]. Ehkki mobilisatsioonikohustuslastel on keelatud Ukrainast lahkuda, on see rühm [Eestis] isegi üleesindatud: Ukraina rahvastikus on nende osakaal väiksem kui 30%. Niisiis mööngem, et need, kes kujutasid ette, et sõjakoleduste eest vajavad kaitset eelkõige naised, lapsed ja vanurid, on eksinud. Eesti põgenikepoliitika praktika kohaselt tuleb just eelistatult noortele ja keskealistele valgetele meestele kaitset pakkuda.
Proua Urve Tiidus, kas teie teadsite, et just nemad on kõige nõrgemad, kes kõige rohkem kaitset vajavad? Igatahes tõukub siit edasi rida küsimusi, mida mul pole aega ette lugeda, aga fundamentaalne küsimus on see. Kas Eesti põgenikepoliitika, mis erineb kardinaalselt meie naaberriikide omadest ja mille tulemusena saavad need valged noored, keskealised mehed elukoha just siin Eestis, ei õõnesta Ukraina võitlust Venemaa vastu? Kas Eesti Vabariik ei kuritarvita rahvusvahelise kaitse staatuse [andmist]? Aitäh!
15:34 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen vastu võtnud ühe eelnõu ja ühe arupärimise. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise seaduses ettenähtud korras.