Eesti riigi tunnuseks kindlasti on, et julgelt tuleb seista kogu Euroopa inimeste eest. On nii?
Aga nüüd väga konkreetne asi: mina panin selle valitsuse istungil Eesti positsioonina lauale, majandusminister toetas seda, valitsus toetas seda. Ja tõepoolest, prognoositav CO2 hinna lagi, see, millest me oleme rääkinud ka siin parlamendis [Eesti] huvide toetusrühmas – ma tuletan meelde, see puudutas "Fit for 55" paketi seisukohti –, meie majandusminister ka seda seisukohta väljendas. Ma lugesin ise tema seisukohti, mis ta Tšehhis Euroopa Liidu majandusministrite [kohtumisel] seisukohtadena väljendas. Poola ja Eesti on kaks riiki, kes on sellele toetust väljendanud. Ma arvan, et me peame selle eest seisma üleeuroopalise algatusena. See on mõistlik, et selles tohuvabohus mingigi prognoositav selgus on.
Nüüd, teine küsimus puudutab seda, et meie enda [riigi] pädevuses on tegelikult teostatud tasaarveldus, sest mis see CO2 rahaline koormus muu on kui sisuliselt nagu nurgatagune maks, eks ole, inimesed maksavad seda. Ja ma arvan, et kindlasti on mõistlik universaalteenust sellisel moel reformida, nii nagu meie ettepanek on olnud, et selle elemendina hüvitatakse CO2 makse inimestele. Me saavutasime selle nii-öelda eesmärgi osaliselt, et meil praegu kuni aprillini – ma tuletan meelde, et kuni aprillini – kehtib ju tegelikult see 50-eurone hüvitis energiaklientidele või, ütleme, kodutarbijatele. Ma arvan, et meil on mõistlik muuta see püsivaks, et tagada stabiilne prognoositav hinnakujundus elektrienergia valdkonnas lähiaastateks. Meil seega kehtiks universaalteenus ja universaalteenuse immanentne komponent oleks CO2 makse tagastamine tarbijatele.
Me nägime, et kõik need hirmu- ja õudusjutud, mida enne universaalteenuse rakendamist räägiti, et seda ei saa tehniliselt teha, see on liiga keeruline, see takerdub tohututesse nüanssidesse, [on olnud alusetud]. Kui on tahe, siis on ka tee, kuidas seda saavutada. Seda näitas see, et parlament – siiras tunnustus parlamendi kõigile jõududele! – võttis selle vastu. Need asjad ja need lisamuudatused tehti ära nädalate ja päevadega.
Mis puudutab nüüd lage gaasi hinna puhul, siis ma pean nentima, et see hinnalagi, mida on välja pakutud – noh, anname endale aru, see on naeruväärne hinnalae tase, siin ei ole midagi muud mõtet rääkidagi.
Ja kolmas, mis puudutab nafta hinna lage. Eesti ja Poola eestvõttel me saavutasime selle, et seda hakatakse perioodiliselt ümber vaatama. Järgmine perioodiline ülevaatamine on jaanuaris. (Juhataja helistab kella.) Esmaspäeval ma kõiki teisi Euroopa Liidu välisministreid teavitasin, et Eesti taotleb venitusteta selle ümbervaatamist madaldamise suunas. Kahekordne madaldamine on meie eesmärk.