Stenogrammid
Stenogrammid: 5 Ava/Sulge kõik | ||
---|---|---|
17.06.2020 / 14:00 | XIV Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung | Vaata täpsemalt |
14:07 Pankrotiseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (195 SE) esimene lugemine
Jaanus Karilaid: Aitäh juhatajale! Head kolleegid! Õiguskomisjon arutas eelnõu ettevalmistamist esimeseks lugemiseks 1. juunil ja osa võtsid kõik õiguskomisjoni liikmed. Tuletan meelde, et eelnõu peaeesmärgid on muuta pankrotimenetlus kiiremaks, kulutõhusamaks ja läbipaistvamaks, eesmärk on ka välja selgitada tahtli... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ei, seda ei käsitletud. Aga kui me räägime sellest, kuidas ettevõtetest vara välja kanditakse ja et mingil hetkel ei ole ettevõttel juhatajat, siis laiendati küll pankrotiavalduse esitamise kohustust. Ja kui juhtub nii, et ettevõttel ei ole sel hetkel mingil põhjusel – kas teadlikult või mitteteadli... Loe lähemalt
15:06 Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (130 SE) kolmas lugemine
Jaanus Karilaid: Aitäh juhatajale! Ära mine, Jürgen, ära! Jürgen, oota! Ma vaatan, et Jürgenil on valu juba viimased kuus kuud, ta käib mööda parlamenti, raadios ja televisioonis ja väidab, et tema ei ole milleski süüdi, et ta on maailma parim rahandusminister olnud, rahapesuvastases võitluses tegi ta maailma parima... Loe lähemalt |
||
18.05.2020 / 15:00 | XIV Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung | Vaata täpsemalt |
16:50 Riigikogu otsuse "Riigireformi elluviimisest" eelnõu (181 OE) esimene lugemine
Jaanus Karilaid: Aitäh juhatajale! Hea ettekandja! Rõõm, et olete tähele pannud, et parlamendis on tõesti tehtud selline toetusrühm. Seal osalevad ka kolm konstruktiivset reformierakondlast ja üks sotsiaaldemokraat. Meil oli esimene koosolek eelmine teisipäev, esines meile endine Riigireformi SA tegevjuht Jüri Raidl... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Head kolleegid! Kõigepealt tunnustan ma ministrit, et meil on vähemalt midagi ees, mida kritiseerida, sest olgem ausad, ega mitte keegi ei ole takistanud ju Riigikogul tulla ise välja parema nägemusega riigireformist. Ma ei tea ühtegi takistust, see on puhtalt poliitilise tahte küsimus. Eks ma võib-... Loe lähemalt |
||
14.04.2020 / 10:00 | XIV Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung | Vaata täpsemalt |
11:02 Päästeseaduse ja relvaseaduse muutmise seaduse eelnõu (128 SE) teine lugemine
Jaanus Karilaid: Head kolleegid! Õiguskomisjon valmistas teist lugemist ette 9. aprilli istungil. Osa võtsid kõik õiguskomisjoni liikmed ja suure saali tarbeks vormistati 12 muudatusettepanekut. Ma annan ülevaate debatist, mis õiguskomisjonis nende ettepanekute üle toimus. Jaanus Karilaid: Jah, seda kaalus õiguskomisjon korduvalt ja olime sellel teemal väga tihedas kontaktis Siseministeeriumi ametnikega. Me peame endale teadvustama, et tippaegadel tehti numbril 1247 peaaegu 3500 kõnet ööpäevas, 25 päevaga oli kõnede hulk umbes 34 000. Küsimus on praegu informatsiooni töötlemises, et k... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Aitäh! Jah, korduvalt tuleb üleskutseid kaaluda Reformierakonna ettepaneku toetamist. Õiguskomisjon on oma otsuse teinud, nüüd on võimalus seda kaaluda suurel saalil. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Nii detailine informatsioon on vastavatel ametiisikutel kahtlemata olemas. Ma usaldan Siseministeeriumi kantslerit ja asekantslerit. Neid küsimusi on neilt küllap kümneid kordi küsitud. Ja ma tean, et ka president on parlamendiliikmetele helistanud ja väljendanud oma muret, et vahest hakatakse isiku... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Sellele definitsioonile annab mingid alused hädaolukorra seadus. Aga kui te küsite, kas me oleme täna kriisis, siis ma vastan: jah, me oleme täna kriisis. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Jah, ka sotsiaaldemokraatide fraktsiooni ettepanekut õiguskomisjon vaagis ja häältega viis vastu, neli poolt ei leidnud see toetust. Aga isik, kellele antakse informatsiooni, on väga selgelt määratletud. Ütleme, väga kõrge standard on välja töötatud. On n-ö filtrid, millega proovitakse välistada, et... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Nagu ma eelnevalt ütlesin: informatsiooni andmiseks on väga selged protseduurid välja töötatud ja konkreetne õiguslik alus luuakse siiski kriisisituatsiooniks. Kõik andmed, mida sellel ajal kogutakse, hävitatakse, kui kriis on läbi. Ja need riskid on minimeeritud. Alati võib ühiskonnas leida teoreet... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Aitäh! Mul ei ole praegu nii detailset tabelit käepärast. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Aitäh! Eks sellel eelnõul on palju eesmärke, aga üks väga selge eesmärk on see, et numbrile 1247 luuakse õiguslik alus ja antakse võimalus ka kriisi lõpus kasutada vabatahtlikke. Praegu tegutseb number 1247 õiguslikult piiripealses situatsioonis. Ja eesmärk on muidugi ka numbri 112 koormuse vähendam... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Järelikult te ikkagi ei kuulanud, mida õiguskomisjoni protokollist ette loeti. Siin käib jätkuvalt debatt selle üle, miks ei toetata ettepanekut nr 1. Te olete seda korduvalt küsinud. Ma loen ühe korra veel ette Siseministeeriumi töötaja Helen Ojamaa-Muru vastuse, miks siseministeerium ei toeta neid... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Jah, sel juhul käivituvad aktiivselt eriolukorra õigusnormid. Ja kui see olukord on tühistatud, siis neid õigusnorme ka ei aktiveerita. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Palun täpsustage, mis täpsemalt rakendub! (Signe Riisalo vastab saalist.) Jah, iseenesest meede on juba rakendunud. Kui te loete eelnõu põhjalikult, siis te näete, et me loome sellele konkreetse õigusliku aluse. (Signe Riisalo ütleb midagi saalist.) Ma ei saanud praegu küsimusest päris hästi aru. Va... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ma olen aru saanud, et Siseministeerium on selles osas teinud väga tihedat koostööd Sotsiaalministeeriumiga. Kõik asjaomased meetodid ja protseduurid on välja töötatud. Aga täpselt sellisel kujul küsimust õiguskomisjonis sellel istungil ei esitatud. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Võib küll jah. Kas küsimus oli meetme rakendamise kohta? Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ma palusin täpsustada meedet: mis meedet täpsemalt mõeldi. Siin eelnõus on väga palju meetmeid. Millisest meetmest oli jutt? Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ma kordan, mida väitis ka Siseministeeriumi ametnik, vastates sellele küsimusele, mida siin juba korduvalt küsitud on. Andmekogust võetakse vaid andmed, kas isikule on osutatud tervishoiuteenust, ja kui on, siis kuhu haiglasse ta on viidud. Andmete töötlus sellega piirneb. See on väga ammendav vastu... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Kõik need küsimused põhinevad päris palju sellel, kui palju me usaldame oma riigihaldussüsteeme – kuidas informatsioon liigub, kuidas infot töödeldakse, kas keegi kuritarvitab informatsiooni või mitte. Seda, et pole olemas mõnda kodanikku, kes leiab mingi prao üles, ei ole võimalik päris garanteerid... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Analoogne küsimus oli ka õiguskomisjonis, aga ma ei leia praegu protokollist seda kohta kiiresti üles. Aga selleks on olemas vastavad – rõhutan juba kolmas kord – tööprotseduurid, kuidas isik tuvastatakse. Isikukood, nimi ja on ka teisi võimalusi veel peale selle, kui nõutakse isikukoodi ja nime. No... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ma pean tunnistama, et õiguskomisjon seda probleemi ei näinud. Ja seda ettepanekut, mida te juba viies kord siin rõhutate – jätta välja § 1 punktid 9 ja 10 –, õiguskomisjon ei toetanud. Suurel saalil on võimalus seda ettepanekut hääletada, kui nad leiavad et see teeb eelnõu kvaliteetsemaks. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Jah, siit käis läbi ka vabatahtlikkuse mõiste. Ma toon veel kord välja, mis tingimustel vabatahtlikke kaasatakse ja kuidas käib nende värbamine. Ma juba ütlesin, et kui kriisis oli vahepeal jõnks ülespoole, siis tulid appi vabatahtlikud Siseministeeriumist, Sisekaitseakadeemiast, Päästeametist, Nais... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Jah, ma saan ainult nõustuda sellega, et eriolukorras loomulikult on inimeste põhiõigused riivatud. Sellega ma olen loomulikult nõus. Nii ongi. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Jah, kõiki neid võimalikke ohte sai kaalutud ja sellest tulenevalt sai eelnõu menetlemisel säärane valik tehtud. Ma näen siin rohkem selliseid teoreetilisi hirme, et on isikuid, kes kuritarvitavad delikaatseid isikuandmeid mingi omakasu eesmärgil, mitte ausatel eesmärkidel. Aga õiguskomisjon, kuulan... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Kuna siin oli viide andmete töötlemisele, Andmekaitse Inspektsioonile ja vastavatele direktiividele, siis ma toon välja ka selle aspekti, et Häirekeskus on koostanud andmekaitse kohta mõjuhinnangu. Andmetega seonduv on kooskõlastatud Andmekaitse Inspektsiooniga, samuti tervise infosüsteemi vastutava... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Just sellepärast on nende päringute tegemised võimalikud väga kitsendatud moel. Seda on ka Siseministeeriumi esindaja korduvalt rõhutanud, millega piirneb see andmete töötlemine ja kuidas neid andmeid kasutatakse. Nii et see mure, millest te rääkisite, on ka korduvalt jutuks olnud. Küsimused korduva... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Te vist ei olnud eelnõu esimese lugemise juures ega olnud kohal ka siis, kui ma teise lugemise ettevalmistamist tutvustasin. Te siis ei tea, kui suur on tegelikult olnud telefonumbri 1247 koormus tipphetkedel. Me oleme täna olukorras, kus situatsioon on rahunenud. Aga me nägime, mis oli tipphetkedel... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Eelkõige lähedaste huvides. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ma olen nõus, Valdo, et selles eelnõus on ka palju muid häid asju, näiteks vabatahtlike sotsiaalsete garantiide laiendamine. Esimesel lugemisel sai kõiki selle eelnõu positiivseid eesmärke ka rõhutatud, seda tegid nii siseminister kui ka komisjon. Aga kui sa küsid, nagu ma aru saan, kas komisjon on ... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ma arvan, et sellele küsimusele saab täpse vastuse Siseministeeriumist. Ja ma arvan, et juba päris kiiresti, tänase päeva jooksul näiteks. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Sinu küsimus oli, kas mul pole tekkinud kiusatust. Ma vastan sulle: mul ei ole tekkinud kiusatust. Võib-olla on mõnel parlamendiliikmel tekkinud mõte eelnõu sellisel viisil menetleda, et see teema sealt välja võtta. Aga minul õiguskomisjoni esimehena ja ka veel neljal kolleegil õiguskomisjonis seda ... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Küsimus oli, kas see on hea õigusloome tava või hea seadusloome. Sellele vastan muidugi kahjuks negatiivselt, et ei ole. Aga parlamendi õigusloomes on hetki, kus tuleb tegutseda teistsuguse, kiirema tempoga, ei jõua teha piisavalt analüüse. Relvaseaduse puhul nägi Siseministeerium võimalust teatud v... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ettepaneku tutvustaja ei viidanud oma argumentatsioonis kordagi – mitte kordagi! –, kuskohas on see põhiseaduse riive. Ta lihtsalt tutvustas tehtud ettepanekut. Siseministeerium sellele vastas, oli ka täpsustav küsimus, ja oligi kogu debatt. Ma kindlasti soovitan ka opositsioonil rohkem süveneda ja ... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: See on ehe näide, et opositsioon tõesti ei kuula, mida puldis räägitakse. Kui ma oma ettekannet tegin, siis ma rääkisin ka sotsiaalkomisjoni kirjast ja tõin ära ka vastuse sellele. Ma ei hakka seda enam uuesti refereerima, alguses ma tegin seda, kui andsin ülevaate 12 ettepanekust, mis tehti. Jutt o... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Ei, seda tunnet ei tekkinud. Aga ma sain selle küsimuse motiivist aru. Ent seda tunnet ei tekkinud, jah. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Mu soovitus seoses sellega on, et kui nähakse suurt vastuolu põhiseadusega, siis oleks pidanud kriitika tegijad selle õiguskomisjoni istungil väga selgelt välja tooma. Ei piisa ainult loosungist, et seadus riivaks inimeste põhiõigusi ja oleks vastuolus põhiseadusega. See oligi minu positiivne ülesku... Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Aitäh muretsemast! Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Aitäh! Kahju, et sa, Urve, õiguskomisjoni istungil seda küsimust ei küsinud. Ma arvan, et Sven Põierpaas oleks sellele väga täpselt vastanud. Ma pean täna andma ülevaate õiguskomisjoni istungil toimunud arutelust. Loe lähemalt Jaanus Karilaid: Aitäh! Nüüd on sul ka lihtsam oma valikut teha, kui sa hakkad neid punkte hääletama. Loe lähemalt |
||
23.03.2020 / 15:00 | XIV Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung | Vaata täpsemalt |
15:08 Päästeseaduse ja relvaseaduse muutmise seaduse eelnõu (128 SE) esimene lugemine
Jaanus Karilaid: Head kolleegid! Õiguskomisjoni erakorraline istung toimus 19. märtsil. Õiguskomisjonis olid kohal siseminister ja Siseministeeriumi ametnikud. Eelnõu eesmärkidest räägiti analoogset juttu nagu siin suures saalis, seega ma ei hakka seda üle refereerima. Meil tekkis seal kaks tõrget. Üks oli esimese l... Loe lähemalt |
||
29.01.2020 / 14:00 | XIV Riigikogu, III Istungjärk, täiskogu korraline istung | Vaata täpsemalt |
14:02 Kogumispensionide seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (kohustusliku kogumispensioni reform) eelnõu (108 SE) teine lugemine
Jaanus Karilaid: Head kolleegid! Keskfraktsiooni seisukoht avalikustati juba täna kell 12 Eesti Päevalehe portaalis. Aga kuna ma vaatasin, et Reformierakonna küsimustest ja sotsiaaldemokraatide küsimustest kaks kolmandikku kordasid ennast, siis on igati mõistlik, et ka keskfraktsioon ennast kordab ja tuletab meelde,... Loe lähemalt
Jaanus Karilaid: Nüüd, kui pankadelt võetakse hõlptulu ja usaldatakse kodanikku, teevad reformierakondlased poliitilist hädakisa. |