Eks meie jaoks kõige kurvem või kõige suurem risk on sellest, kui me ei saa enda jaoks kiiret ühendust Euroopasse aastaks 2030. See oleks kõige suurem probleem.
Ja ma arvan, vähemalt tänase info põhjal, et Eesti ettevõte, Eesti projektijuhtimine tegutseb selles suunas ja selle teadmisega, et aastaks 2030 meie oma osa saama tehtud. Ja kindlasti seisame ka selle eest ja suhtleme naabritega, et nemad oma osa tehtud saaksid, sest ega siis, ütleme, kiire sõit Pärnusse on vaid osa sellest. Tegelikult peaks see trass olema ikkagi valmis ka mujal.
Ja, jah, ma käisin, suhtlesin just Läti peaministriga, käisin visiidil seal, arutasime seda ja tema kinnitas, et tema omalt poolt teeb ka kõik, et püüda jõuda õigeks ajaks valmis. Lätis on suur debatt sellel teemal käimas. Opositsioon samamoodi korraldab seal erikomisjoni, otsib erinevaid süüdlasi, kaasa arvatud Eestis püütakse neid otsida.
Ainukene etapp, kus ma veidi hätta jään, et mis seal täpselt toimus, oli seesama EKREIKE valitsus. Ma ei taha sellele liigselt osutada, aga sellest te saate ehk oma kolleegide käest küsida, mis juhtus, et miks sellel hetkel löödi veidi käega ja järsku tuli neli aastat juurde sellele projektile. Seal on erinevaid ministreid, saate küsida, miks see nii läks.
Põhiline selle Rail Balticu juures ongi põhitrassi valmimine, sest ega need kõik muud objektid seal juures, peatused, vaksalihooned, need on – väga vabandan selle sõnastuse eest, aga – nice to have, neid on kindlasti vaja, aga põhiline on, et põhitrass oleks ja rongid sõidaksid. Ja sellest eesmärgist lähtuvalt Eestis-Lätis-Leedus loodetavasti asju korraldatakse.
Euroopa sõnum ja surve on sellele samamoodi väga tugev, sest tegemist on ju ikkagi Euroopa piirkonnaga, kus ühenduvuse erinevad näitajad ei ole kaugeltki nii head, kui nad on Euroopa südames. Ja meie huvides ju, Eesti inimeste, Eesti tarbijate huvides on, et meil oleks võimalikult head kaubateed, võimalikult head võimalused liikuda, reisida mis tahes tingimustes Euroopasse. Ja mida kiirem, mida kvaliteetsem see on, mida suurem ühenduste valik on, seda parem see ju Eesti majandusele, Eesti inimestele on.
Nii et seetõttu, jah, ma ütleks, et praegu on 2030 see siht. Ma loodan, et naabrid ka pingutavad. Ja sellel reedel ma nüüd olen Vilniuses, kus me kohtume Läti ja Leedu peaministriga ja kindlasti arutame ka seda, et millised on nende nii-öelda uus informatsioon Rail Balticu teemal, aga kindlasti kulub väga palju aega ka julgeolekule ja muudele teemadele, nii et eks siis see tuleb samamoodi arutusele.
Aitäh!