Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu kolleegid! Ma olen täna teie ees eelnõuga 493 SE, õiguskomisjoni poolt algatatud, ja selle algatuse ja selle eelnõu võtab väga hästi kokku meie lühike seletuskiri. Ma tuletan meelde, et Riigikogu toetas 6. juunil 2024 õiguskantsleri ettepanekut tsiviilkohtumenetluse seadustiku põhiseadusega kooskõlla viimiseks ja tegi Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 152 kohaselt õiguskomisjonile ülesandeks algatada eelnõu tsiviilkohtumenetluse seadustiku menetlusabi regulatsiooni põhiseadusega kooskõlla viimiseks osas, kus kehtiv seadus ei võimalda menetlusabi andmisel arvesse võtta isiku sisuliselt vältimatuid kulutusi, mis on toidule, ravimitele, side‑ ja hügieenitarvetele. Sellega seoses ongi õiguskomisjon algatanud eelnõu, mis muudaks tsiviilkohtumenetluse seadustiku § 182 lõike 2 punkti 1 sõnastust, mis juhindub sellest ja võtab arvesse needsamad vältimatud kulutused, millest oli juttu nii toona, kui õiguskantsler selle ettepaneku meieni tõi.
Meil oli ka õiguskomisjonis vastav arutelu ja ma lühidalt toon ka selle teieni. Nimelt siis meil oli 11. novembril 2024 õiguskomisjoni istung, kus olid meil komisjoni liikmeteks Anti Haugas, Madis Kallas, Jaanus Karilaidi, Ando Kiviberg, Õnne Pillak, Valdo Randpere, Vilja Toomast ja Varro Vooglaid. Ja meil oli ka kutsutud Justiitsministeeriumi justiitshalduspoliitika osakonna kohtute talituse nõunik Stella Johanson. Ja siis oli meil arutelu, härra Linnar Liivamägi, kes on selle eelnõu õiguskomisjoni poolt ette valmistanud, meenutas sedasama, mida mina teile praegu meenutasin, et tegemist oli õiguskantsleri poolt toodud ettepanekuga, mis võtaks arvesse tsiviilkohtumenetluses neid vältimatuid kulutusi ja parandaks menetlusabi kättesaadavust. See on selle eelnõu eesmärk. Ja Vabariigi Valitsus oma arvamuses, tagasisides meie eelnõule ütles, et ta põhimõtteliselt seda õiguskomisjoni algatatud eelnõu toetab, aga muid nii sisu kui sõnastuse osas ettepanekuid ta ei teinud.
Ja kui me arutasime õiguskomisjonis seda teemat, siis ma ei hakka kogu selle protokolli ette lugema, aga ma võin öelda, et sisuliselt olid need teemad või narratiivid olid kaks erinevat. Üks oli see arutelu, et kas õiguskantsler oleks pidanud üleüldse tulema siia Riigikogu saali selle küsimusega või oleks pidanud minema näiteks Riigikohtusse. Ja kas see säte on põhiseadusvastane või ei ole? See oli see arutelu, mille puhul ma tõdesin õiguskomisjoni esimehena, et tegelikult see arutelu on meil siin saalis juba ära olnud. Ja otseselt, jah, see ajend oli õiguskantsleri käik siia ja palve, aga see otseselt ei puuduta seda eelnõu. See oli üks selline tee, mille osas me pikalt arutlesime. Ja kas üleüldse komisjon peaks algatama, et justkui meil on olnud nagu käsk suure saali poolt, et te peate algatama, kuna õiguskantsleri ettepanekut teie, lugupeetud Riigikogu saadikud, toetasite. Ja me leidsime, et me ikkagi tahame seda head ettepanekut algatada.
Teine suur narratiiv, mille osas oli arutelu, oli see, et mis siis tegelikult praktikas saama hakkab, mis on need sisulised argumendid, miks me ei peaks antud muudatust tegema. Eelkõige keskenduti sellele, et kas see kuidagi tõstab inimeste arvu, kes sellest saavad kuidagi julgustust, et võetakse ka vältimatud kulutused menetlusabi andmisel arvesse, et nüüd see tsiviilkohtumenetluste hulk suureneb. Ja arvamusi oli erinevaid. Aga leiti, et esiteks ka halduskohtumenetluses on täpselt samasugune loogika, kus võetakse vältimatuid kulutusi arvesse, ehk seal juba võetakse ja me leidsime, et tegelikult ka tsiviilkohtumenetluses ei ole põhjust, mis on suhteliselt sarnased, eriti hagita menetluse puhul, et ka seal võiks olla tegelikult seesama loogika võtta arvesse vältimatuid kulutusi. Seda esiteks. Ja teiseks, nagu härra Varro Vooglaid seal korduvalt meil õiguskomisjoni arutelul välja tõi, siis ka praegu on kohtul menetlusabi andmisel vaja arvesse võtta erinevaid kulutusi – ma ei tea, transpordile kulutus, eluasemele kulutus – ehk siis see töömaht tegelikult nüüd ei suurene, et nüüd peab justkui kohus hakkama mingisuguseid tšekke läbi vaatama. Tegelikult erinevaid kulutusi tuleb kohtul ka praegu arvesse võtta, lihtsalt sõna "vältimatud kulutused", kus on sees toit, side ja hügieenitarbed, näiteks, et need tulevad siia juurde.
Ja kui need arutelud olid ära, siis me otsustasime võtta eelnõu täiskogu päevakorda 19. novembril, see oli konsensuslik otsus. Tegime ettepaneku esimene lugemine lõpetada – see enam ei olnud konsensuslik otsus, poolt oli 6, vastu oli 3 komisjoni liiget. Tegime ettepaneku muudatusettepanekute tähtajaks 10 tööpäeva, see oli konsensuslik otsus. Ja määrata juhtivkomisjoni esindajaks mind, Andre Hanimägi, see oli konsensuslik otsus. Aitäh!