14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 9. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohale on registreerinud end 80 Riigikogu liiget, puudub 21.
Järgnevalt asume päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Selle töönädala teatavaks tehtud päevakorras on toimunud mõned muudatused. Nimelt … (Saalist öeldakse midagi.) Jah. Aivar Kokk, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:01 Aivar Kokk
Jaa, siin hääletamise hetkel kustusid ekraanid eest ära. Vähemalt mul, katkestas täiesti ära, tuli lihtsalt uuesti logo peale. Ma ei tea, kas ma läksin koosoleku algusesse kirja või ei läinud.
15:01 Esimees Lauri Hussar
Aivar Kokk, te olete kohal. (Naer saalis. Saalist öeldakse midagi.) Absoluutselt. Nagu ma ütlesin, on kohal 80 Riigikogu liiget, puudub 21. Praegu on meie hääletussüsteem näidanud kohaloleku kontrolli puhul seda. Aga head kolleegid, üks väike soovitus veel. Juhul kui on väike probleem sellega seoses, kas kohaloleku kontroll on tehtud või mitte, võtke korra oma kaart välja ja pange sisse tagasi. Sellisel juhul registreerib süsteem teid igal juhul.
Aga head kolleegid, kui on väike kahtlus, et kohaloleku kontrolli puhul te ei läinud arvesse, siis me võime teha ka uuesti kohaloleku kontrolli. Kas teeme uue kohaloleku kontrolli? Hästi, head kolleegid, palun kohaloleku kontroll.
15:02 Kohaloleku kontroll
15:03 Esimees Lauri Hussar
Ja head kolleegid, kohale on registreerinud jätkuvalt end 81 Riigikogu liiget ja puudub 20, ehk numbrid ei ole muutunud.
Aga järgnevalt asume päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Selle töönädala teatavaks tehtud päevakorras on toimunud mõned muudatused. Rahanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja 15. päevakorrapunkt, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 510 teine lugemine. Ning majanduskomisjon on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase istungi päevakorrast välja 17. päevakorrapunkt, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu 499 teine lugemine. Ning meil on veel, ma saan aru, ettepanekuid päevakorra osas. Lauri Laats, palun!
15:04 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt teeks mitmeid muudatusettepanekuid ja esimene oleks, mis puudutab tänast päeva. Nimelt, punkt kolm ja punkt neli, kus on Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt esitatud arupärimised, vahetaks nad kohtadega ära ehk siis punkt kolme me menetleks punkt neljana ja punkt nelja punkt kolmena. Ja vastavad kokkulepped ettekandjatega on sõlmitud.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid, ma korra täpsustan, et kui keegi sellele vastu ei ole, siis see muudatus on esinejatega läbi räägitud, et kui keegi vastu ei ole, siis me võime selle muudatuse teha. Aitäh! Nii, Lauri Laats, palun!
15:05 Lauri Laats
Siis järgmine muudatusettepanek puudutab kolmapäevast päeva, punkt nr 22, 504 SE, ja neljapäevast punkti 2, 498 OE. Lihtsalt vaadates seda kolmapäevast tihedat päevakorda ja neljapäevast olulist punkti OTRK näol, siis tõenäoliselt neljapäeval me ei jõua menetleda 498 OE-d ja kindlasti öötundidel ei sooviks menetleda 504 SE-d. Paluks Keskerakonna fraktsiooni poolt need praegu välja jätta.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! Nii, rohkem … Priit Sibul, palun!
15:05 Priit Sibul
Ma teen ettepaneku vahetada ära kolmapäevases päevakorras päevakorrapunktid number kaheksa ja üheksa. Ehk siis päevakorrapunkti number üheksa menetleks kaheksanda punkti all ja kaheksandat praegu üheksanda all.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Lauri Laats, palun, teie ettepanek!
15:06 Lauri Laats
Aitäh! Mis puudutab veel kolmapäevast päevakorda, siis selge on see, et vaatamata sellele, et kolm päevakorrapunkti on välja võetud, on see maht ikkagi päris suur. See on punkt üks. Punkt kaks, kui me vaatame seda kolmapäevase päevakorra ülesehitust, siis me alustame punktides 1–7 kolmandate lugemistega, siis järsku tuleb meil punkt 8 ja punkt 9 esimesed lugemised, siis järgnevad teised lugemised ja siis jälle jõuame tagasi siin öötundidel esimeste lugemiste juurde. Minu arust selline ülesehitus ei ole mõistlik. Ja kui me võtame selle mustri, et me alustama kolmandatest lugemistest. Igati loogiline, et järgnevad teised lugemised ja lõppu jäävad esimesed lugemised. Vastavalt sellise ettepaneku ma teengi.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Selge. Teie ettepanek on arusaadav, ka Priit Sibula ettepanek on arusaadav. Juhul kui keegi selle vastu ei ole, on sellist muutust võimalik võimalik teha. Aga sõnavõtusoov on. Õnne Pillak, palun!
15:07 Õnne Pillak
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Reformierakonna fraktsioon ei toeta kolmapäeval kaheksanda, üheksanda punkti kohtade äravahetamist ega ka nende viimist istungi lõppu.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge. Siis me ei saa neid muudatusettepanekuid päevakorra osas arvesse võtta. Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:07 Varro Vooglaid
Suur tänu! Ma mõtlesin lihtsalt selguse huvides küsida, et kui on esitatud kaks eelnõu põhiseaduse muutmiseks ja need on samateemalised, siis mille pärast neid üldse ei panda päevakorda esitamise järjekorras, vaid pööratakse ümber see järjekord? Kas te oskate juhatuse poolt selgitada, millega selline käik on põhjendatud?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Juhatus on langetanud otsuse ühehäälselt ja lähtutud on eelnõu puhul kaalukusest, antud juhul on ühe eelnõu puhul esitajaid üle kahe korra rohkem kui teise puhul.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:08 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Üldiselt on samasisulised eelnõud tavaks olnud ka liita üheks. Mispärast praegu seda tava eiratakse?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Neid liitmisi on võimalik teha pärast esimest lugemist, siis on võimalik neid eelnõusid liita. Enne tuleb need esimesed lugemised ikkagi ära teha. Priit Sibul, palun küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:09 Priit Sibul
Aitäh! Te, naljamees, olete leidnud jälle lahenduse. Aga minu küsimus on, et kas juhatus tõsiselt arutas ka seda, kui te ütlesite, et see hääletus oli ühehäälne, et mis põhjusel või kuidas see arutelu teil tekkis, et niiviisi on mõistlik, et kui on rohkem algatajaid. Seda siis ülejäänud saal peaks ka teadma, et kui tahetakse mõistlikus korras lahendada, siis tuleb leida võimalikult palju allkirjade andjaid. Aga siis, kui 20, ma ei mäleta, palju meid oli seal, eks, algatasid, siis tegelikkuses ei olnud teada, et 66 saadikut planeerivad ka algatada. Kuidas see on, kas tuleb mingi tabel selle kohta, et tulevikus silmas pidada? Või mida te seal juhatuses ühehäälselt hääletasite? Seda järjekorda või konkreetselt nende eelnõude osas juhatuses tekkis või kogunisti protokolliosakond pöördus teie poole, et niipidi on mõistlik lahendada seda? Või mis viisil see arutelu teil toimus?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Juhatus oli käesoleva nädala päevakorra projekti kinnitades üksmeelne. Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Martin Helme
Kõigepealt palun täpsustada. Ma saan aru, et Õnne Pillak oli vastu sellele, et kaheksas ja üheksas punkt järjekorras ära muuta. Aga Lauri Laats tegi ettepaneku kõik teised lugemised tõsta ettepoole esimesi lugemisi ehk punktid 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19 ja 20 tõsta seitsmenda punkti järgi. Kas see on jõus, ma palun seda aru saada. Ja teiseks ma tahaks aru saada, et see kaalukus on siis kuidas, et kas me võtame summana nende allakirjutajate kehakaalu järgi või selle järgi, et nad on koalitsioonisaadikud, siis on kaks korda kaalukamad.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu ma juba eelnevalt ütlesin, siis kaalukus tuli allakirjutanute arvu järgi. Te võite vaadata ka seda, mida sellisel juhul ütleb meie kodu- ja töökorra seaduse kommentaar. Aga ma saan aru, Õnne Pillak, et teil on soov veel kord oma seisukohta täpsustada. Palun!
15:11 Õnne Pillak
Aitäh, hea istungi juhataja! Küllap siis saalis oli sumin suur, nii et see lause teine pool kadus ära. Reformierakonna fraktsioon ei toeta ka 8. ja 9. punkti tõstmist kolmapäevase päevakorra lõppu.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii, head kolleegid, võtan veel ühe küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta. Varro Vooglaid, palun!
15:11 Varro Vooglaid
Siiski jätkuvalt selguse loomise huvides ma küsin üle: kas edaspidi me võime kõik arvestada sellega, et see ongi selline juhatuse üldine praktika, et mida rohkem on eelnõule esitajaid, seda ettepoole see päevakorras või nädala kavas pannakse?
15:11 Esimees Lauri Hussar
Juhatuse praktika väga selgelt lähtub Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest ja me toimetame vastavalt sellele, kuidas nii kodu- ja töökorra seadus on kirja pandud kui [ka sellest], mida ütleb kodu- ja töökorra seaduse kommentaar, sellepärast et see on varasema praktika põhjal kirja pandud. Urmas Reinsalu, teil on ka veel soov teha ettepanek.
15:12 Urmas Reinsalu
Kuidas me seda asja lahendame siin? Ma vaatan, härra Hussar, te olete meid pannud siin kollektiivsesse kimbatusse. Kuulates neid eelpool öeldud mõtteid, mis enamik ei olnud valed, siis võib-olla, arvestades ka seda erikaalu, mida põhiseaduse menetlemine omab ka riigiõiguslikus tähenduses, oleks asjakohane tõsta need põhiseaduse muutmise eelnõud kolmapäeva esimeseks ja teiseks päevakorrapunktiks?
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Aga nagu ma aru saan, siis ei olda sellega nõus, et muudatusi nendes päevakorrapunktides teha. (Urmas Reinsalu räägib kohapealt.) No ma kuulsin küll siin ühte teist ettepanekut väga hästi. Ettepanekuid tuleb veel. Helle-Moonika Helme, palun!
15:13 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh! Kui siin juba mingiks süsteemi loomiseks läks, siis mina teeksin hoopis ettepaneku, et kuna meil on esimese päevakorrapunktid kuni kaheksandani kolmandad [lugemised], ja nagu sai räägitud, siis tuleb kaks esimest lugemist, ja siis meil on siin lõpus veel üks esimene lugemine peale teisi lugemisi, siis tõstaks selle 21. punkti, mis on esimene lugemine, sinna teiste esimeste lugemiste juurde ehk peale 9. punkti, 10. päevakorrapunktiks. Siis oleksid kõigepealt kolmandad, seejärel esimesed ja siis pärast oleksid teised [lugemised]. Looks siis sellist süsteemi, korda. Oleks ju ilus?
15:13 Esimees Lauri Hussar
See on nüüd väga loominguline ettepanek, aga ma saan aru, et jätkuvalt Õnne Pillakul on käsi püsti ja soov öelda välja ka oma seisukoht ja nende muutmisettepanekute suhtes. Õnne Pillak, palun!
15:14 Õnne Pillak
Aitäh! Et oleks lihtne ja arusaadav, siis Reformierakonna fraktsioon ei toeta ei Urmas Reinsalu ettepanekut, mis puudutas päevakorra muutmist, ega ka Helle-Moonika Helme ettepanekut
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid! Praegu on väga selgelt üks fraktsioon väljendanud oma seisukohta, et milliseid muutusi ta ei toeta, mistõttu me ei saa täiendavalt juba nendele muudatusettepanekutele, millega on nõustutud, me ei saa päevakorra projektis täiendavaid muudatusi sisse viia. Võtan veel need kaks viimast protseduurilist küsimust ja siis me läheme päevakorra kinnitamise hääletuse juurde. Kert Kingo, palun!
15:14 Kert Kingo
Ma tänan. Teie juttu siin jälgides ja seda, mis siin saalis räägiti, siis minul jääb küll mulje, et Riigikogu juhatus mitte ei otsustanud seda päevakorda, vaid Õnne Pillak otsustas selle päevakorra. Kas Õnne Pillak on teil mittekoosseisuväline Riigikogu juhatuse liige, kes otsustab päevakorda, mis järjekorras midagi on, või kuidas need asjad teil on?
15:15 Esimees Lauri Hussar
Kuidas te nüüd jälgisite seda, mis toimus? Kõigepealt Riigikogu juhatus esitas päevakorra projekti, mille osas on sisse viidud ka juba teatavad muudatused nende taotluste alusel. Need täiendavad taotlused, mis siin saalis on tehtud, nendega ei ole nõustunud Õnne Pillak, mistõttu vastavalt meie kodu- ja töökorra seadusele meil ei ole võimalik neid muutusi sisse viia. Aga päevakorra projekti on esitanud Riigikogu juhatus.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:15 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Tegelikult on siin praegu päris pudru ja kapsad segamini, sellepärast et Õnne Pillak on siin küll teinud mittenõustumisi – ettepanekud, millega ta ei nõustu, eks ju –, aga ta on öelnud ka numeratsiooni ära, milliste punktide juures tal see mittenõustumine esineb. Teie praegu ütlesite seda, et Õnne Pillak ei ole üldse millegagi nõus olnud. See ei ole tegelikult õige, siin on tulnud mitmeid ettepanekuid, mis minu arusaamist mööda on leidnud heakskiidu, nii et selles mõttes on täiesti ebaselge, mis praegu päevakorras lõplikuks tulemuseks jääb. Äkki olete nii mõistlik, et ka kõik Riigikogu liikmed saaksid aru, et teete mingi kümneminutilise vaheaja ja siis laotote meie lauale uuesti need päevakorrad, et me saaksime täielikult selge pildi.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Väga hea täpsustus. Tõepoolest, Õnne Pillak ei vaidlustanud ühte väga olulist ettepanekut, mille tegi Lauri Laats, mis puudutas tänase kolmanda ja neljanda punkti ära vahetamist. Ja sellisel juhul, jah, tõepoolest, ma nõustun sellega, et Õnne Pillak ei vaidlustanud seda. Ja kuna Lauri Laats selle ettepaneku tegi, siis see konkreetne muudatus päevakorraprojekti läheb sisse. Ja minu hinnangul ega me ei ole ju siin veel kõike seda, kogu protseduuri läbi teinud. Ma tutvustan teile enne hääletust veel kõiki muudatusi, mis päevakorraprojekti tulevad, ehk siis te saate ka korduvalt kaaluda, kuidas siis sellisel juhul käituda.
Lauri Laats, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:17 Lauri Laats
Aitäh, hea Riigikogu esimees! Siin lihtsalt kolleegid küsisid, nendele ka jäi arusaamatuks, millised minu ettepanekud läbi läksid, millised mitte. Ma saan aru, et minu esimese ettepaneku osas on üle korratud, Õnne Pillakul selle vastu ei olnud midagi. Nüüd, teine ettepanek oli mul, mis puudutas Eesti Keskerakonna fraktsiooni seaduseelnõu ja otsuse eelnõu, ehk siis vastavalt kolmapäevase päevakorra osas punkt number 22 ja neljapäeva osas punkt kaks, need palusime välja võtta ja selles osas ka kellelgi vaidlustusi ei ole. Ja nüüd jäi lahtiseks, kas Õnne Pillak toetas minu ettepanekut, et me menetleksime punkt kaheksat kolmapäevase päevakorra osas ja punkt üheksat viimaste hulgas või mitte. See vist jäi lahtiseks. Küsimus, mille osas ka kolleegid siin pärisid.
15:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nagu te isegi aru saite, siis selle viimase ettepaneku osas Õnne Pillak on oma seisukohta väga selgelt väljendanud. Helle-Moonika Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:18 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Ma tuleks ikkagi tagasi selle 21. punkti juurde, millega Õnne Pillak esialgu justkui ei nõustunud. Aga ma soovitaks tal võib-olla natukene järele mõelda. Ma ei tea, kas protseduuriliselt enam saab järele mõelda või teistsugust otsust vastu võtta, aga meie fraktsioon täna hommikul otsustas, et me teeme selle punkti osas tagasilükkamise ehk et see tööprotsess siis jätkub meil päris täiskoosseisuliselt tõenäoliselt siis kuni 21. punktini. 22. võeti välja. Äkki siiski oleks mõistlik see pärast üheksandat päevakorrapunkti panna? Kui mõtlete selle … (Räägitakse korraga.)
15:19 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aga te olete selle ettepaneku teinud ja Õnne Pillak on ka sellele reageerinud. Ma nagu ei näe praegu rohkem küll põhjust selle teema juurde naasta. Õnne Pillak on oma väga selge seisukoha väljendanud. Aitäh! Ma vist ei pea teile rohkem enam sõna andma, kuigi teil see palve on. Soovite? Hästi! Õnne Pillak, palun!
15:19 Õnne Pillak
Jaa, aitäh! Et oleks kõigile arusaadav, Reformierakonna fraktsiooni ehk meie seisukoht on, et päevakorrapunktid kolmapäeval, mis on numbriga 8 ja 9, jäävad sinna kohale, kus nad on. Ja ka punkt, mis viimane oli, punkt 21, jääks viimaseks punktiks, nii nagu see on.
15:19 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid! Ma loeksin praegu kõik muudatused ette ja siis me läheme hääletuse juurde.
Kuidas? Hästi. Ma teen niimoodi, et kõigepealt kaks minutit kutsungit ja siis me asume hääletuse juurde, enne mida ma tutvustan kõiki muudatusi, mis käesoleva nädala päevakorraprojektis on sisse viidud. Austatud Riigikogu! Rahanduskomisjoni ja majanduskomisjoni ettepaneku alusel jäävad kolmapäevase istungi päevakorrast välja 15. ja 17. päevakorrapunkt, eelnõude 510 ja 499 teine lugemine. Eesti Keskerakonna fraktsiooni ettepaneku alusel jääb kolmapäevase istungi päevakorrast välja 22. päevakorrapunkt, eelnõu 504 esimene lugemine ja neljapäevase istungi päevakorrast teine päevakorrapunkt, eelnõu 498 esimene lugemine. Ühtlasi on Keskerakonna fraktsioon teinud ettepaneku vahetada ära tänase päeva kolmas ja neljas päevakorrapunkt.
Koos nende muudatustega ma panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 9. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:23 Hääletustulemused
15:23 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 61 Riigikogu liiget, vastu 20, erapooletuid ei ole, päevakord on kinnitatud.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun kõigepealt siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni.
15:24 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna ühe seaduseelnõu ja esitab ühe Riigikogu otsuse eelnõu. Esimeseks, ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse, keskkonnatasude seaduse ning planeerimisseaduse muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust kliimaminister. Ja teiseks, Riigikogu otsuse "Eesti Vabariigi osaluse suurendamine Euroopa Rekonstruktsiooni- ja Arengupangas" eelnõu. Selle eelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Mõlemad eelnõud on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:25 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Ja rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu ja juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.
Head kolleegid, asume tänase päevakorra juurde.