Lugupeetud kolleegid! Olen esitanud siis Riigikogule menetlemiseks karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu, millega tehakse muudatus, millega antud seaduse § 1511 tunnistatakse kehtetuks.
Ja võib-olla kõik ei ole seda eelnõu lugenud, siis ma ütlen ka ära, kuidas on sisustatud siis see § 1511. See on "Rahvusvahelise kuriteo toetamine ja õigustamine" ja esimene lõige väljendub järgmiselt: "Agressiooniakti, genotsiidi, inimsusevastase kuriteo või sõjakuriteo toimepanemisega seotud sümboli avaliku eksponeerimise eest neid tegusid toetaval või õigustaval viisil."
Miks ma olen selle eelnõu esitanud? Põhjus on selles, et Eesti Vabariigi politsei on seda normi korduvalt kuritarvitanud, korduvalt, mis ei ole kohane õigusriigile, millest siin valitsuse esindajad pidevalt siin saalis räägivad.
Et mitte jääda paljasõnaliseks, tooksin välja ka need juhtumid, kolm, mida ma olen ka oma eelnõus käsitlenud.
Kõigepealt, esiteks toimus selline intsident … Muidugi ma ütlen ära ka, et mispärast üldse vastu võeti see eelnimetatud paragrahv: sest see võeti vastu eesmärgiga, et igasugused Z-tähed ja viisnurgad ja Vene lipu värvid ja nende eksponeerimine ei oleks lubatud. Ja see seadus jõustus 29 aprill 2022. aastal. Ja sisult oli see eelnõu ikkagi selleks, et takistada sellise sümboolika eksponeerimist, millega toetatakse inimsusevastase või sõjakuriteo toimepanemist või neid õigustaval viisil. Aga kahjuks on, nagu ma ütlesin, et politsei on siin väga jämedalt rikkunud neid norme ja asunud neid rakendama Eesti rahva vastu.
Kõigepealt, Jaak Valge ja Andres Aule aktsioon Tallinnas, kus kirjanike majale riputati protestiks küüditamisel osalenud kirjaniku bareljeefi vastu Eesti NSV lipp. Ja esimese matsuga algatatigi siis nende suhtes siis sellesama paragrahvi alusel väärteomenetlus, mis, tõsi küll, hiljem kvalifitseeriti ümber avaliku korra rikkumiseks, kuid selle väärteo esialgne kirjeldus oli, et nende tegevus häiris keskmise inimese seisukohast ja teistele inimestele tundus see siis kuriteo või sõjakuriteo toimepanemise õigustamisena. Aga noh, selleks kulus siis põhimõtteliselt kuu aega, aga algatati selles suhtes. Muidugi, Jaak Valge minu teada vist mõisteti nendes asjades õigeks, nii et. See on nagu esimene juhtum.
Teine juhtum oli juba palju tõsisem, kus siis käesoleva aasta juulis toimunud Sinimägede lahingute mälestussündmus, kus politseinikud üritasid Sinimägede kangelase, kes võitles muuseas Eesti Vabariigi eest, tema isa, et eestlased saaksid põgeneda läheneva Nõukogude armee eest, rinnet hoiti kinni, ja tema suhtes siis üritati sellelt ürituselt lahkuma sundida, põhjuseks tema särgil olev väidetav keelatud sümboolika, jutumärkides. Ja mitte ainult teda, vaid ka selle nii-öelda repressiivse tegevuse ohvriks langesid siis ka mittetulundusühingu Eesti Leegioni Sõprade Klubi, kelle särgil on pealuu kujutis, kuid see on patenteeritud ka patendiseaduse alusel ning mingit keelatud sümboolikat seal ei olnud. Kõige häbiväärsem oli muidugi olukord selles, et politseinikud, kes seda aktsiooni alustasid, "menetlesid", ei austanud ka Eesti Vabariigi hümni, vaid sundisid selle kõlamise ajal siis Eesti Leegioni Sõprade Klubi liikmeid endaga kaasa tulema. Ja nad ei suutnud ka kohapeal neile selgitada, no milles on siis asi, milles on siis see keelatud sümboolika. Ja ma usun, et paljud on näinud ka neid videosid, milles on näha, et osad olid nende hinnangul suhteliselt agressiivsed, rikkudes ühtlasi üritusel viibinud klubi liikmete, aga ka muidugi ka teiste läheduses viibivate inimeste, kes olid kogunenud rahumeelselt, tuju ja paljudele tundus see kõik väga alandav. Noh, paha on ka muidugi see, et seal mägedes viibisid ka väliskülalised, kes samuti ürituselt eemaldati. Mis mulje võis neile jääda Eesti politseist sellise tegevuse juures ja millise sõnumi viisid nad endaga kaasa oma koduriiki? Kindlasti mitte midagi head selles ei olnud. Ma arvan, et kõige rohkem rikkus politsei selle tegevusega oma head mainet, mis sai väga oluliselt kahjustada. Sest tegelikult need mehed, kes osalesid sellel üritusel, on ju alati olnud valmis seisma ühiselt Eesti Vabariigi eest või kuidas siis.
Aga kõige selle taustal tekib küsimus sellesama sõna "kaitsetahe" osas. Miks me peame kaitsma riiki, kes ei austa eesti rahvuslust, Eesti patrioote, kes on seisnud Eesti Vabariigi eest? Ja kurioosne on veel ka see, et Eesti Leegioni mehed olid eelnevalt politseiga kokku leppinud selles, et nad osalevad sellel üritusel. Ja kui politsei oleks tahtnud seda üritust menetleda nii, nagu seadus ette näeb, ja teinud kodutöö ära, siis ei oleks sellist, ma nimetan siiski, ka rahvusvahelist intsidenti juhtunud.
Muidugi, kurioosne on see, et politsei õigustab oma tegevust. Politsei õigustab oma tegevust, ütleb, et kõik on korras ja mitte midagi halba ei olnud. Ja mis kõige tähelepanuväärsem, on veel see, et nad hakkavad õigustama ka oma käitumist sellega, et toovad välja nüansid, et … Ma nüüd tsiteerin, Indrek Püvi, Ida prefektuur, Narva politseijaoskond. Tsitaat: "Siiski juhime tähelepanu, et ametliku kaubamärgi elemendid eraldiseisvalt ei pruugi olla kooskõlas karistusseadustiku § 1511 põhimõtetega ning samuti vajab hinnangut, kas eraldiseisvad sümbolid omavad õiguskaitset patendiseaduse § 12 mõttes. Samas tunnistame, et Politsei‑ ja Piirivalveamet, et ürituse osalejate kõrvale kutsumine Eesti Vabariigi hümni ajal ei olnud niivõrd ajakriitiline ning oleksime pidanud suhtluse hümni ajaks peatama. Juhime sellele ametnike tähelepanu ning riigiasutusena pingutame, et me tulevikus sarnaselt ei käituks."
Aga see ei ole ju esimene kord, see ei ole esimene kord, kui politsei üritab hümni mängimise ajal inimesi represseerida. Tuletan meelde COVID‑i aega, kus Silvia Ilves mängis tšellol Eesti hümni, ja nõudis tema mängu lõpetamist ja kaasatulemist. Ainult rahva tungival nõudmisel nad peatusid, neil oli südametunnistus, nad peatusid ja jätsid selle teo tegemata.
Nii et tegelikult ma võin öelda, et on välja kujunenud muster nende tegevuses. Aga ma ei usu, ma iialgi ei usu seda, et see tegevus on reapolitseinike poolt inspireeritud. Selleks on tulnud käsk ülemustelt, ma ei tea, kust kohalt veel, võib-olla Ameerika saatkonnast, ma ei tea. Tänu sellele tegevusele oli nende kahjukannatajate hulk äärmiselt suur.
Tulen nüüd tagasi, tulen nüüd siis ka kolmanda kolmanda nii-öelda siis juhtumi juurde, mis on leidnud ka meedias väga-väga palju kajastamist, on siis 31. augustil toimunud politseioperatsioon, mille käigus konfiskeeriti Lihulasse viidav mälestusmärk Eesti sõduritele, nendelesamadele sõduritele, kes teises maailmasõjas kaitsesid meie maad Nõukogude armee sissetungi eest ja andsid võimaluse paljudele tuhandetele eestlastele põgeneda laevadel peatselt okupeeritavalt maalt. Ja mis siis toimus? Toimus see, et politseioperatsiooni käigus peatati seda mälestusmärki viiv auto. Selle kõrvale sõitis loetud minutite jooksul kraana, millega teisaldati siis see mälestusmärk ja võeti politseisse hoiule.
Kui küsisime siinsamas Riigikogu saalis siseministri käest antud asjaolude kohta täpsustusi, siis tema teatas, et politsei oli seisukohal, et see on, et tema oli teadlik sellest ja samuti oli teadnud, teadmisel sellest ka peaminister Kristen Michal. Ehk siis meie valitsuse juhtivad figuurid andsid sisuliselt nõusoleku see mälestusmärk konfiskeerida, vaatamata sellele, et sellele mälestusmärgile oli tehtud semiootiline ekspertiis, sõltumatu. Ja ka teistkordne ekspertiis, mis tehti, kinnitas, et tegelikult midagi seadusevastast ei olnud. Ja ma nimetan täiesti julgelt siit puldist välja, et kahjuks on Eesti politseinikud, kes on tublid töömehed, muutumas oma juhtijate ja käskijate käsul poliitiliseks politseiks. See ei ole normaalne.
Lisaks sellele on pärast seda juhtumit väga paljud juhtivad juristid selle Lihula samba osas teostatud menetlustoiminguid väga tugevalt kritiseerinud. Näiteks ka vandeadvokaat Carri Ginteri sõnul ei vasta politsei ja siseministri õigustused Lihula monumendi koopia konfiskeerimisel sellele, mis on tegelikult agressioonisümbolite kohta seaduses kirjas. Ja ka PPA esindaja, Lääne prefektuuri politseijaoskonna ülem Üllar Kütt, keda ma tean, ütleme, Paide aegadest veel, kui ka minister Lauri Läänemets eksisid tegelikult ka "Aktuaalses kaameras" selle agressioonisümboolika ja Lihula samba teemaga.
Kuna väga oluline moment on see, et vandeadvokaat Carri Ginter kinnitab, et tema oli selle seaduseelnõu valmistamisprotsessile kaasatud ja teab, et sümboolika üldist karistusseadustikku kirja ei saanud. Ja siin on nüüd kõige olulisem lause selles asjas: "Karistusseadustiku järgi ei piisa sümboli avalikku kohta viimisest ega selle kasutamisest." Selle koosseisu realiseerimiseks on tegelikult, tuleb seda teha selliselt, neid tegusid või õigustaval viisil. Kuidas seda transporti teostati ja kuidas see, ütleme, toetas agressioonitegusid, see jäi Ginteri sõnul segaseks. Sümboli omamine, transportimine on absoluutselt seadusega kooskõlas. Ja kasutan tema reljeefset väljendit: "Nii võib mul olla autos rõõmsalt kasvõi tonn haakriste ja viisnurki." Ja mitte midagi ei saa sellest teha. Ja ma ütlen välja ka tegelikult selle Ginteri arvamuse, et selliste koosseisude rakendamine tuleb olla eriti ettevaatlik ja vastutustundlik, sest – tippjurist ütleb – muidu jääme peagi oma vabadusest ilma.
Ja asi ei piirdu ainult sellega, sest tegelikult politsei selline tegevus, õigemini, nende juhtide käsud õhutavad tegelikult ühiskonnas vaenu erinevate rahvusgruppide vahel. Võib-olla ta on, ütleme, selle koosseisu menetluse käigus või, on ta selline mittemidagiütlev. Aga ta annab väga tugeva sõnumi üks vaenule, mida erinevad rahvusgrupid ja huvigrupid võivad omavahel vägivaldselt hakata realiseerima. See on väga tõsine küsimus.
Miks on vaja ta ikkagi välja võtta? Välja tuleb võtta sellepärast, et selle sümboolika eksponeerimiseks, mis on keelatud ja õigustab agressiooni, on karistusseadustikus sisustatud mitmed teised paragrahvid. Aga kahjuks on politsei poolt asutud rakendama seda eesti rahvuslaste vastu, surumaks maha nende rahvuslikke tundeid ja rüvetades tegelikult ka Eesti vabaduse eest võidelnud sõdureid. Mitte midagi halba sellest ei juhtu. Mitte kedagi ei saa jätta karistamata, kuid ka üks inimene, aga siin on neid kümneid, saavad, ma siiski nimetan, poliitiliselt represseeritud, siis see norm ei sobi meie õigusriigi karistusseadustiku.
Ja sellega ma sooviksin oma tutvustuse lõpetada. Ja ma loodan, et need, kellel on olemas ja säilinud veel rahvuslikud tunded, toetavad selle eelnõu teisele lugemisele saatmist. Aitäh!