Hea istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! No tõesti, praegu on sügisaeg ja haigused ei hüüa tulles. Nii on ka mul väike haigusvimm sees, aga püüan selle olulise teema täna lahti seletada ja ette kanda. Loomulikult, ma ootan saalist sellise olulise teema puhul ka poolehoidu ja ma siiralt loodan, et see uurimiskomisjon saab loodud.
Vaadates Keskerakonna eelnõu, ma arvan, et see eelnõu on jällegi hea eelnõu, mis toob ka selle teema ummikust välja. Praegune valitsus on hästi paljusid teemasid ummikusse viinud ja kogu Eesti riik on praegu ummikus, kahjuks.
Nüüd, vaadates otsuse eelnõu: miks me vajame uurimiskomisjoni moodustamist Rail Balticu projekti jaoks? Alustame sellest, et tegemist on mastaapse, suure ja rahamahuka investeeringuga, projektiga, mis hõlmab kolme riiki. Riigikontrolli viimane raport – see raport koostati kolme riigi kohta, selle tegid kolme riigi riigikontrolörid ning see sai valmis ja avaldati 11. juulil käesoleval aastal – oli muret tekitav ja pani muretsema ka lausa Eesti Vabariigi presidendi. Peale selle raporti ilmumist, olles aru saanud probleemi tõsidusest, kutsus Alar Karis, meie president, kokku suure nõupidamise, et seda raportit arutada.
Mida tegi Läti Vabariik? Läti Vabariigi seim moodustas 13. juunil uurimiskomisjoni. Juhin tähelepanu, et kaks päeva oli möödas sellest, kui riigikontrolör oli avaldanud raporti selle kohta, mis tegelikult toimub Rail Balticuga, ja juba kahe päeva pärast võttis Läti seim väga olulise otsuse vastu. Eesti pool vaikis. Tõsi, nii nagu ma ütlesin, see teema jõudis lausa presidendi lauale.
Eesti Keskerakond pakkus välja, et me võiksime võtta eeskuju meie naabritelt ja selgitada välja, mis tegelikult Rail Balticu projektiga on toimunud, miks see on takerdunud, miks on hinnad kallimaks läinud, mis on edaspidised käigud, kes tegelikult hakkab kogu seda projekti ülal pidama, mis raha eest seda hakatakse ülal pidama ja mis rongid seal sõitma hakkavad. Kõik need küsimused, mis ma praegu lühidalt teile ette kandsin, on selles raportis kirjeldatud väga mahukalt. Väga mahukalt!
Kui me vaatame seda raportit, siis esiteks peab nentima, et kui selle projektiga alustati, siis eks neid uuringuid, analüüse ja tasuvusuuringuid oli ju ka tehtud. 2007. aastal oli selle projekti maksumus kõigi kolme Balti riigi peale 3,6 miljardit. 3,6 miljardit! 2017. aastaks see summa paisus ja tõusis 5,8 miljardi peale. Riigikontrolli värske raporti kohaselt on kogu selle projekti maksumus 23,8 miljardit. 23,8 miljardit! Loomulikult on meil raha puudu.
Kui vaadata, kui palju on Eestil puudu raha selle projekti elluviimiseks, siis see summa on tegelikult tõusnud 1,35 miljardi pealt 4 miljardi peale. Lätis nägi ette esialgne eelarve, mis puudutas 2017. aastat, 1,97 miljardit, nüüd on see 9,60 miljardit. Leedus oli projekti esialgne maksumus 2,47 miljardit, nüüd on see tõusnud 10,23 miljardi peale. Ehk siis see summa kokku, nii nagu ma ütlesin, on kolossaalne. Summa on lihtsalt kolossaalne – 23,8 miljardit! Esialgsest 3,6 miljardist on saanud 23,8 miljardit.
Nüüd on küsimus, kust me selle puuduoleva raha saame. Selge on ka see, et Euroopa struktuurifondides, mille uus periood algab 2027. aastast, ei ole selle rahaga praegu arvestatud. Ei ole arvestatud selle rahaga! Loomulikult ütleb praegune valitsus, et jah, me igal juhul püüame sinna raha planeerida, me sealt küsime, aga äärmisel juhul me peame selle [puudujäägi] ise katma.
Tõsi on ju ka see, et küsimus ei ole ainult Eestis. Oleks see ainult Eesti küsimus, siis tõenäoliselt oleks seda natuke lihtsam lahendada. Küsimus on kolme Balti riigi koostöös. Läti arutab seda väga tõsiselt juba valitsuse tasandil. Ma tean, et üks koalitsiooni osaline on tõstatanud selle küsimuse ja üldse pannud küsimärgi alla, kas selle projektiga saab edasi minna, sest nende investeering erineb meie investeeringust ikkagi peaaegu 2,5 korda. Kust seda raha võtta? Leedu numbrid ma nimetasin: 2017. seisuga oli 2,47 miljardit ja nüüd on see 10,23 [miljardit]. No seal on neljakordne vahe.
Siin on küsimus selles, et kui Balti riigid koostööd ei tee, kui me ei saa täpselt aru, kuhu see projekt suundub, siis võib ju juhtuda ka nii, et me ehitame välja oma raudtee kuni Iklani ja sealt läheme hobustega edasi. Ehk mispärast me peaksime selle uurimiskomisjoni, Läti näitel, siinsamas Riigikogus moodustama? Selleks, et üheskoos lahendada ära kõik need probleemid, leida küsimustele vastused ja ühise sammuga edasi minna. Ma kindlasti näen, et ka Leedu võiks sama teed pidi minna. Kuigi me sinna ei saa ju sekkuda, aga vähemalt me võiksime riikide tasandil otsustada, kuidas seda asja paremaks teha.
[Tuleb arvestada] ühiskonna õiglustunnet, ühiskonnale tuleb aru anda. Ka see oleks tegelikult selle uurimiskomisjoni üks ülesanne. Ühiskond tahab vastuseid saada kõikidele nendele küsimustele, mida me oleme ka siin püstitanud: kes maksab, kes sõidab, kes ülal peab, mis raha eest kaetakse? Kui kuskilt raha võetakse, siis kes jääb rahast ilma? Nendele küsimustele ei taha keegi praegu vastata.
Väga huvitav ja tegelikult negatiivne näide on see, kuidas praegu on valitsus meie ette tulnud Rail Balticu investeeringutega, kuidas ta on kajastanud neid riigi järgmise aasta eelarves. Rail Balticut on kajastatud riigi järgmise aasta eelarves leheküljel 174, leheküljel 197, leheküljel 208, leheküljel 522, leheküljel 553, leheküljel 558, leheküljel 559, leheküljel 313, leheküljel 314. Ja teate, mis huvitav on? See on positiivne, et seda on kajastatud, aga negatiivne on see, et igal leheküljel, mida ma praegu loetlesin, on erinevad numbrid, täiesti erinevad numbrid selle kohta, kui palju tegelikult soovitakse suunata raha Rail Balticusse. See näitab ju tegelikult praeguse valitsuse sellist käiku. Kui ei suudeta isegi sellise suure projekti arve kokku viia, nii et need klapiks, no siis on midagi väga mäda.
Eile oli meil siin riigikontrolör, kes juhtis ka tähelepanu, et see eelarve, mis on kokku pandud, ja ka eelnevad eelarved jätavad soovida, vigu on palju.
Kui me räägime praegusest seisust, sellest, kui kaugel meil see projekt on, siis siitsamast Riigikontrolli raportist selgub, et esiteks on mahtu vähendatud – seda me teame –, aga teiselt poolt on see küsimus, kui kaugel need projektid on ja kui kaugel on maaostmised. Nii Eestis, Lätis kui ka Leedus kulgeb see raudteekoridor ka läbi eramaade. Ma kohe otsin välja selle koha, kus see on ilusti ära toodud. Need protsendid Eestis, Lätis ja Leedus nii tehniliste projektide kohta kui ka maade ostu kohta on väga kurvad. Väga kurvad! Kui protsentuaalselt võtta, siis Eestis oli see 30% juures – mul see õige paber jäi vist kabinetti –, Lätis oli [seis] veelgi kurvem ja Leedu ei olnud ka seal eesotsas. Selleks, et raudtee üldse välja ehitada, on ju vaja omada maad. Ka kogu see maade väljaostu tegevus on praegu kindlasti maas sellest ajateljest, mis on projektile seatud. Selge on see, et selle projekti valmimine jääb jällegi hiljaks. Aga kui see projekt jääb hiljaks, siis see tähendab seda, et see esialgne number – see viimane, mis praegu välja käidi – ka ju tegelikult ajas kasvab.
Väga huvitav olukord on selle küsimusega, kes üldse hakkab seal sõitma. Riigi[kontrolli] raportist selgus, et siiamaani ei ole leitud operaatorit, ettevõtet, kes hakkab vedama kaupa või inimesi. Või kui minnakse teist teed pidi, et Rail Baltic ise soetab vedurid ja vagunid, siis on Riigikontrolli raporti järgi üldse praegu viimane aeg neid soetada, sest küsimus on hanke püstituses, küsimus on jällegi rahastuses. See summa, mis ma ütlesin ja mille riigikontrolör on välja käinud, on 23,8 miljardit, aga see ei sisalda ju üldse vaguneid ja vedureid, need tuleb veel lisaks juurde osta, kui seda teed minnakse.
Riigikontrolli raportis on selgelt välja öeldud, et kui see aasta seda hanget üles ei panda, siis turu pealt ei ole võimalik 2030. või 2031. aastaks osta vedureid ega ka vaguneid. Nii et see on igal juhul probleem, sellele küsimusele ei ole vastust. Ma ei ole sellele küsimusele vastust saanud ka komisjonides, kui me oleme seda arutanud. Need on need küsimused, millega saaks väga põhjalikult hakata tegelema just meie väljapakutud uurimiskomisjon.
Kui peaks juhtuma – no praegu ma ütlen nii – ime, et kõik kolm Balti riiki ehitavad Rail Balticu valmis, ma loodan, et seda mingil viisil ikkagi jõutakse teha, siis arvestades praegust olukorda ja neid murekohti, mis riigikontrolör on välja toonud, on siin loomulikult väga suuri küsimusi. Väga suuri küsimusi! Aga miskipärast praegune valitsus ei taha nendele küsimustele vastata, ei taha sellega süvitsi tegeleda.
Täpselt samamoodi – ma võin ju teile seda ette öelda – põhiseaduskomisjonis selle uurimiskomisjoni moodustamine, meie ettepanek moodustada Rail Balticu uurimiseks komisjon, hääletati maha, seda ei toetatud. See ju tähendab seda, et ei ole ka valitsuse toetust, erinevalt Lätist. Lätis, ma kordan üle, on uurimiskomisjon moodustatud.
Edaspidi, kui peakski saama valmis Rail Baltic, siis Rail Balticu ülalpidamine Balti riikides, kolme riigi peale, läheb maksma üle 500 miljoni aastas. Üle 500 miljoni aastas! See on Riigikontrolli väljatoodud summa. Ma olen küsinud komisjonides, kus nähakse katet Rail Balticu koridori ülalpidamiseks. Mitte keegi ei oska öelda.
Teate, see on täpselt samamoodi nagu energeetikaga, mis on pilla-palla. Küsid küsimuse, aga sellele ei osata vastata. Täpselt nii on siin ka. Vaatamata sellele, et ametnikud ei suuda vastata, ja vaatamata sellele, et valitsus ei suuda vastata, ikkagi arvatakse, et ega ka üks komisjon, mille võiks tegelikult suunata sellele, et rohkem infot saada, et rohkem inimestele aru anda, sest ühiskond ootab seda … Igal kohtumisel, kuhu me fraktsiooniga oleme sõitnud – ja seda me teeme tihti –, on esimene teema toimetulek, teine teema on loomulikult valitsuse töö ehk see on suureks probleemiks ja kolmas teema, mida alati tõstatatakse, ongi Rail Baltic ja mis sellest saab. Uudishimu on väga suur. Tegelikult ei ole see uudishimu, see on lihtsalt mure, inimeste mure. Kui praegune Riigikogu ei toeta meie ettepanekut, siis see näitabki jälle suhtumist inimestesse ja nende muredesse. See oleks väär.
Nii et jällegi, küsimused, millele ei ole vastust mitte kellelgi. Kes hakkab seda ülal pidama, kuidas kolm riiki hakkama saavad? Kas meil on ikkagi olemas kindlus, et kõik need kolm riiki, kõik kolm Balti riiki saavad ja suudavad selle projektiga hakkama saada? Me räägime tegelikult hästi suurtest rahakohustustest.
Nii et ma igal juhul kutsun teid, head kolleegid, seda hästi olulist teemat käsitlema sellisel viisil, et sellest oleks ka kasu, et me saaksime sellest projektist rohkem aru, et me saaksime rohkem aru, milline on praegu olukord teistes riikides, Lätis ja Leedus, ja kuidas saaks kõik need kolm riiki panna ühte jalga [käima]. Seda teadmist tegelikult ei ole. Vähemalt nii palju kui Keskerakonna fraktsiooni liikmed on küsinud – ma arvan, et siin on ka väga palju teisi Riigikogu liikmeid, kes on päringuid teinud, küsimusi esitanud komisjonides –, on need küsimused täpselt samamoodi jäänud vastuseta.
Nii et see on hästi oluline teema. Meie siiras mõte ja ettepanek ka selle otsuse eelnõu kohta, mille me oleme välja käinud, on see, et me kutsume [sellega ühinema] kõikide fraktsioonide liikmeid, et see oleks nagu Riigikogu-ülene. See on hästi oluline. Seda tegid ju ka meie head sõbrad lätlased, selles komisjonis on kõikide fraktsioonide esindajad esindatud. See on hästi oluline. Siin ei ole ju küsimus opositsioonis või koalitsioonis, nagu tihtipeale tahetakse [pilti] maalida. Siin on meie konkreetne ettepanek, kuidas tuua Eesti selles küsimuses ummikust välja. Keskerakonnal on lahendus. Kui te praegu seda ka ei toeta, siis on kurb. See peab olema Riigikogu-ülene, see peab olema koalitsiooni ja opositsiooni ülene otsus. Aitäh!