Рийгикогу
Riigikogu
Riigikogu
Пропустить навигацию

Riigikogu

header-logo

XV Рийгикогу, IV cессия, пленарное заседание
Четверг, 24.10.2024, 10:00

Отредактированная

09:58 Istungi rakendamine

10:00 Aseesimees Arvo Aller

Tere ennelõunat kõigile! Alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 6. töönädala neljapäevast istungit. Esmalt kohaloleku kontroll.

10:01 Aseesimees Arvo Aller

Kohalolijaks registreerus 53 Riigikogu liiget, puudub 48. 

Järgmisena on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Lauri Laats, palun!

10:01 Lauri Laats

Tere hommikust! Hea istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes te jälgite meid interneti vahendusel! Täna soovin Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel üle anda arupärimise terviseminister Riina Sikkutile. Muret teeb laste tasuta hambaravi [kättesaadavus]. Nagu me oleme saanud juba ka meediast kuulda, osa hambakliinikuid ei võimalda praegu lastele [tasuta] hambaravi seoses sellega, et Tervisekassas on omad piirid ja see raha ei ole sellisel viisil nendele hambakliinikutele [enam] tagatud. Iseenesest on see väga suur mure, sest me räägime lastest, laste tervisest ja suuhügieenist. Nii et meil on siin viis küsimust, millele me soovime vastuseid teada saada. Millisel viisil peaks lapsed praeguses olukorras selle teenuse siis kätte saama? Kuidas see mõjutab Tervisekassa edaspidist tegevust? Kas leitakse raha selle jaoks, et seda teenust ikka osutada? Ja loomulikult: kui jätkusuutlik selline süsteem üldse on? Kui suur see rahapuudus, mis puudutab just nimelt hambaravi, tegelikult Tervisekassas on? Me loodame konkreetseid vastuseid ja ka konstruktiivset debatti siin saalis. Aitäh!

10:03 Aseesimees Arvo Aller

Leo Kunnas, palun!

10:03 Leo Kunnas

Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan üle kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 5 täiendamise seaduse eelnõu. See tekst siin on väga lihtne, ma loen selle teile ette. "Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 5 lõiget 2 täiendatakse punktiga 3 järgmises sõnastuses: "3) ei ole Riigikogu poolt terroristliku režiimiga riigiks tunnistatud riigi kodanik."" Analoogseid eelnõusid on meil siin veel olnud. Konservatiivse Rahvaerakonna esitatud [eelnõu] nr 2 läbis esimese lugemise juba septembris 2023, aga see on takerdunud põhiseaduskomisjoni taha. [Peaaegu] samasuguse tekstiga on eelnõu 166, mis lükati siin saalis tagasi, kuigi tekst on analoogne. Ja siis on veel seaduseelnõu 387, mille on esitanud Isamaa [fraktsioon] ja mis on samamoodi takerdunud põhiseaduskomisjoni taha. Kuna me kuulutasime juba 2022. aastal siin Riigikogus Venemaa režiimi terroristlikuks, siis on loomulikult küsimus selles, kas sellele järgnevad ka mingid praktilised [sammud]. Seni ei ole järgnenud.

Selle eelnõu koostamisel olen teinud koostööd Erakonnaga Parempoolsed ja tahan siin isiklikult tänada proua Lavly Perlingut. Kuna ma ise ei ole jurist, siis ei oleks selle eelnõu põhiseadusele vastavuse juriidiline analüüs olnud mulle jõukohane. Loodan teie toetusele ja eelnõu kiiret menetlemist.

10:05 Aseesimees Arvo Aller

Urmas Reinsalu, palun!

10:05 Urmas Reinsalu

Lugupeetav rahvaesindus! Eelmine Kaitseväe juhataja ja praegune Kaitseväe juhataja on esitanud korduvalt valitsusele sõjalise nõuande, mis puudutab Eesti sõjaliseks kaitseks vältimatult vajaliku kaugmaamoona soetamist, mille maksumus on hinnanguliselt 1,6 miljardit eurot. Aga parlamendi käsutusse antud 2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu ega ka valitsuse koostatud riigi eelarvestrateegia aastateks 2025–2028 selle nõuande realiseerimist sellisel kujul ette ei näe. See on tõsine probleem.

Sellest lähtuvalt leiab Isamaa, et parlament peaks kujundama selge seisukoha oma juhtimissuunise kaudu, otsuse kaudu [koostada] 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hanke kava aastateks 2025–2028. Riigi Kaitseinvesteeringute [Keskuse] direktor on kinnitanud, et poliitilise ja rahastamistahte korral on see võimalik realiseerida täies mahus nimetatud aastatel. Isamaa paneb ette, et parlament annaks selle suunise ja kohustaks valitsust viima riigi eelarvestrateegiasse sisse korrektsiooni ning asuma täies mahus seda kava realiseerima. Lisaks paneme ette, et valitsus alustaks läbirääkimiste pidamist Euroopa Komisjoniga eesmärgiga, et meil võimaldataks osaliselt kasutada Eestile ette nähtud Euroopa Liidu mitmeaastase eelarvekava vahendeid ning saastekaubanduse tulusid ühekordseteks riigikaitseinvesteeringuteks.

10:08 Aseesimees Arvo Aller

Rohkem arupärimiste ja eelnõude üleandmise soovi ei ole. Olen vastu võtnud kaks eelnõu ja ühe arupärimise ning juhatus otsustab nende edasise menetluse vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.

Läheme neljapäevase, 24. oktoobri päevakorra juurde. Päevakorra esimene punkt on Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu 453 esimene lugemine. Ettekandjaks palun siia Riigikogu liikme Evelin Poolametsa. Paraku fraktsiooni esindajatest kedagi koahl ei ole. See tähendab, et on menetluse võimatus ja see lükatakse edasi.

Priit Lomp, küsimus istungi läbiviimise kohta.

10:09 Priit Lomp

Aitäh, hea istungi juhataja! EKRE saadikud on juba mitmel neljapäeval puudunud. Ma näen, et te olete üks saadik, kes on siiski olemas. Äkki saame teha nii, et kutsume kellegi teise istungit juhatama ja saame teid saata pulti? Lõpetaks selle jama ära ja menetleks need eelnõud ära, mis siin neljapäeviti päevakorras on.

10:09 Aseesimees Arvo Aller

Ma ei ütleks, et siin mingi jama on. Inimestel võivad olla erinevad põhjused, miks nad ei ole saanud siia tulla. Tanel Kiik, palun!

10:09 Tanel Kiik

Lugupeetud istungi juhataja! Mul on sarnane ettepanek nagu see, mille tegi härra Lomp. Parlament on juba korduvalt kogunenud, et arutada olulist eelnõu, täitsa arusaadavat algatust. Hetkel on EKRE esindaja ilusti saalis olemas, istungi juhataja koha peal. Võib-olla tõesti mängite natuke ringi, leiate hea kolleegi, kes juhib istungit, ja saame selle eelnõu arutamisega edasi minna. See argument, et noh, inimestel ikka on tööd ja niimoodi – kogu austuse juures, see ei kõla lõpuni usutavalt. Öeldakse ka, et välk ei löö mitu korda ühte kohta. Praegu tundub, et välk lööb nagu järjekindlalt ühte kohta: iga kord saab pihta konkreetne EKRE eelnõu, mille puhul ei ole võimalik ühelgi EKRE fraktsiooni liikmel kohal olla. See mõjub juba natukene mängurlikult. Äkki te lahendate selle küsimuse ära, kannate eelnõu ette, saame selle asja ära otsustada ja edasi minna?

10:10 Aseesimees Arvo Aller

Ettekandja on Evelin Poolamets ja paraku teda saalis ei ole. Fraktsiooni liikmeid meil ka rohkem kahjuks siin ei ole. Nüüd nii kiiresti ümber tõsta, ma arvan, ei ole vist võimalik. Lauri Laats, palun!

10:10 Lauri Laats

Jaa, aitäh! See on vist teine kord, kui meie päev läheb sellisel viisil kirja, et Riigikogu midagi ei aruta. See on kindlasti taunimist väärt. Aga ma mõtlen, kas te ei peaks istungi juhatajana võtma praegu korraks istungi juhataja vaheaega, et teha kõne ja võtta eelnõu esitajaga ühendust. Võib-olla ta tõesti ei ole kaugel ja on just tulemas, võib-olla see ongi ainult mõne, paari-kolme minuti küsimus.

10:11 Aseesimees Arvo Aller

Hetkel ma küll ei ole plaaninud vaheaega võtta. Kui ettekandja või veel fraktsiooni esindajaid oleks saalis olnud, siis oleks saanud midagi arutada, aga praegusel juhul on tegemist menetlemise võimatusega.

Züleyxa Izmailova, palun!

10:11 Züleyxa Izmailova

Aitäh, hea istungi juhataja! Ühinen siin eelkõnelenud kolleegidega. Kas te ei leia, et tegu on üsna häbiväärse käitumisega, kui kutsutakse Eesti Vabariigi parlamendi liikmed saali kokku, aga siis ei ilmuta ise kohale? See on meie kõigi aja ja ressursside raiskamine. Kas teie istungi juhatajana ei leia sama?

10:11 Aseesimees Arvo Aller

Kogunesime kõik täpselt samamoodi siia saali ja nüüd nähes, et fraktsiooni esindajaid ei ole, ei oska ma kahjuks hetkel kommenteerida, mis on selle põhjus. Anti Haugas, palun!

10:12 Anti Haugas

Jaa. Ma tunnustan, et vähemalt üks EKRE liige on kohale ilmunud. Aga ma arvan, et meil on tehniline võimalus täiesti olemas: lugu pidades nendest Riigikogu liikmetest, kes täna kohale tulid, te võtate vaheaja, saab vahetada istungi juhatajat ja teil on võimalus enda fraktsiooni eelnõu ise ette kanda.

10:12 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh pakkumise eest! Juhatan praegu istungit ja hetkel on tegemist menetluse võimatusega. Karmen Joller, palun!

10:12 Karmen Joller

Aitäh! Minul on tegelikult sama küsimus, mis kolleeg Izmailoval. Me siin eile arutasime, et üks minister väidetavalt mõnitas Riigikogu. Aga minu meelest on üks erakond siin korduvalt mõnitanud kõiki Riigikogu liikmeid. Seekord on see eelnõu tõepoolest esimest korda päevakorras, aga meil on olnud ka eelnõusid, mis on olnud 16 või 17 korda päevakorras. Enamasti on kas Keskerakond või EKRE lihtsalt jätnud tulemata ja eelnõu ei ole olnud võimalik arutada. EKRE saadikud on siinsamas saalis veel öelnud, et neljapäeviti on neil istungi ajaks planeeritud koosolek. Teie istungi juhatajana peaksite seda teadma, kui on regulaarne koosolek. Kas see siis tõesti toimub praegu, et keegi mingil põhjusel ei saa siin olla? Esiteks: kas see ei ole mõnitamine, kui niimoodi süstemaatiliselt lihtsalt välja jalutatakse? Ja teiseks: kas on eetiline planeerida oma töökoosolekuid ajaks, mil siin saalis käib tegelikult töö, milleks valijad on meid valinud?

10:13 Aseesimees Arvo Aller

No 16 korda päevakorras olnud eelnõusid ma küll ei tea, see on natuke liialdatud. Pigem on püütud planeerida selliselt, et saadikud oleksid kohal ja saaksid oma eelnõusid esitleda. Mis on toimunud ettekandjaga? Jään teile hetkel vastuse võlgu. Selle saaks järgmisel nädalal üle vaadata, aga paraku järgmine nädal on meil istungivaba, nii et siis ülejärgmisel nädalal. 

Tanel Kiik, palun!

10:14 Tanel Kiik

Lugupeetud istungi juhataja! Ma vaatasin, et see komisjoni [istung], kus otsustati teha ettepanek võtta eelnõu päevakorda tänasel päeval, oli 14. oktoobril ehk kümme päeva tagasi. Te ei ole siiski mitte ainult istungi juhataja, vaid te olete minu andmetel ühtlasi EKRE fraktsiooni liige. See otsus tehti kümme päeva tagasi – kas siis kogu fraktsiooni koosseis oli nii pikalt ette planeerinud täiel määral [tegevused] Riigikogu istungipäevaks, et mitte ükski saadik ei saanud osaleda? Äkki te natuke avate seda protsessi? Praegu tundub tõesti, et see on tahtlik tegevus, mis ei ole kolleegide suhtes austav. See on kahjuks korduv tegevus, mis omakorda võimendab seda kahtlust. Vaatan siin Riigikogu saalis ringi, meil on siin mitu inimest, kes on võimelised istungit juhatama, mitmed on seda varasemalt teinud. Ma näen siin Helir-Valdor Seederit ja alles lahkus Enn Eesmaa, kogenud istungi juhataja. Kindlasti me leiaksime ka mõne praeguse juhatuse liikme. Ma olen päris kindel, et me saame selle eelnõu menetletud. See on väga positiivne eelnõu kusjuures. See on väga [asjalik] algatus üle pika aja, selline positiivne ettepanek EKRE poolt. Tahaks seda arutada.

10:15 Aseesimees Arvo Aller

Kui komisjon arutas 14. oktoobril, et 24‑ndal tuleks see päevakorda [võtta], siis [see tähendab, et] tänaseks on kümme päeva [möödas]. Selle aja jooksul võib olla erinevaid asju juhtunud. Ma ei oska hetkel seda kommenteerida. Aga kindlasti on väga väärikaid juhatajaid siin, ma selles üldse ei kahtle. Kõik neist on oma võimaluse eelnevalt saanud ja kindlasti väga paljud saavad selle tulevikus.

Priit Lomp, palun!

10:15 Priit Lomp

Aitäh, hea istungi juhataja! Tuginen mõningatele vastustele, mille te olete siin kolleegidele andnud. Te olete selle lühikese aja jooksul kaks korda öelnud, et saalis ei ole ühtegi EKRE liiget. Kas peale eilset pikka õhtut oli järgmine pikkade nugade öö ja ka teie pole enam EKRE fraktsiooni liige? See on mu esimene küsimus.

Teine tuleneb sellest vääritust käitumisest, mis on siin juba korduvalt jutuks olnud. Kas te lubate, et te viite selle vääritu käitumise [mure] ka eestseisusesse, arutate seda Riigikogu juhtkonnas, et selliseid situatsioone ei juhtuks? Võib-olla on vaja teha noomitus ja kutsuda vaibale EKRE fraktsiooni esimees, et selliseid juhtumeid tulevikus vältida.

Ja kolmas on puhttehniline küsimus. Ma loodan, et me ei pea seda tegema, et te varem murdute, aga kas me peaksime siin järgmised tund ja 44 minutit tegema nii, et ma küsin protseduurilisi küsimusi, kuni lõpeb teie juhatamise aeg ära? Teie asemele tuleb kahe tunni pärast kolleeg ja te olete võimeline pärast seda pulti tulema.

10:16 Aseesimees Arvo Aller

EKRE liige ma olen, see on selge. Fraktsiooni liige ka. Fraktsiooni liikmeid rohkem siin ei ole. Eestseisusesse, ma arvan, fraktsiooni esimeest ei kutsuta. Juhatus on päevakorda arutanud ja kui eelmisel nädalal päevakord paika pandi, siis kõik olukorrad kehtisid ja nendega sai arvestatud. Mis protseduurilistesse puutub, siis jah, kaks tundi on eeldatav istungi [juhatamise] aeg. Kas me peame seda selliselt sisustama, on ju Riigikogu otsustada. Ma arvan, et peale kahte tundi, kui vahetub eesistuja, on jah võimalik selle menetlusega edasi minna. Aga ma ütlen ausalt, et ma ei jõua siin praegu seda sisu lugeda ja siis ma pean hakkama seda meelde tuletama. Kuna ettekandjaks oli meil Evelin Poolamets, siis oli sellega ka arvestatud.

Anti Haugas, palun!

10:17 Anti Haugas

Et lihtsalt seda arutelu natuke avada, edasi liikuda ja aega mõistlikult kasutada, [küsin], mis meie kodu‑ ja töökorra seaduses takistab teil hetkel seda eelnõu ette kandmast. Kas istungi juhatajal ei ole õigust eelnõu ette kanda?

10:17 Aseesimees Arvo Aller

Istungi juhataja ei saa seda puldist ette kanda. Lauri Laats, palun!

10:17 Lauri Laats

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Kolleeg Karmen tegi siin küll Keskerakonnale liiga. Keskerakond ei ole kunagi sellise teoga hakkama saanud, et mingisugune nädalapäev oleks jäetud sisustamata. Aga tõesti, me näeme juba teist korda vist kahe kuu jooksul (Saalist öeldakse midagi.) – või neljandat juba? –, et üks teine erakond on seda teinud.

Vaatame tänast kohaloleku kontrolli. Minu mälu järgi registreeris ennast [kohalolijaks] umbes 48 saadikut. (Saalist öeldakse midagi.) Vabandust, 51, [mind] parandatakse. Aitäh! Minu arust just nimelt Eesti Keskerakonna [fraktsiooni] esitatud seaduseelnõu, mis reguleeriks seda küsimust nii, et vastavalt panusele makstakse Riigikogu liikmele palka, oleks väga kohane praegu. Täna jääks siis põhimõtteliselt 50 inimest palgast ilma. Nii et, head kolleegid, kes te siin kohapeal olete, mõelge selle peale, aidake kaasa korralikule töökorrale siin saalis, et järgmisel neljapäeval ei juhtuks jälle sellist olukorda, et pool saali on tühi ja eelnõu esitaja on üldse puudu. 

Aga meil on ka lahendus pakkuda: kuna teema on meie jaoks tuttav ja ka meie oleme sarnase eelnõu esitanud, siis meil on valmisolek selles abistada, kui teil puudub praegu eelnõu esitaja.

10:19 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh! Vaatan, et viimase kohaloleku kontrolli järgi oli 53 [saadikut] kohal ja 48 puudus, või tähendab, ei jõudnud ennast registreerida äkki. Aga seda on hea kuulda, et teil on analoogne eelnõu ja me saame neid edaspidi [teineteist] toetavalt menetleda.

Karmen Joller, palun!

10:20 Karmen Joller

Kolleeg Laatsile tuletan meelde, et mina ise tutvustasin siin hiljuti komisjoni [arutelu] eelnõu üle, mis oli Keskerakonna esitatud ja mis oli komisjonis olnud ma ei tea millal, kevadel. See oli kuues kord siin saalis, kui Keskerakond jalutas välja. Ka komisjonis Keskerakonna esindajat kohal ei olnud. Vabandage, kolleegid, aga see on maksumaksja raha raiskamine. Me oleme täna siia tulnud, meil on mitu tundi aega eelnõusid arutada, aga terve fraktsioon ei ole tulnud kohale. Teie fraktsioon on seda varem korduvalt teinud. See ei ole see, milleks teid siia valiti, andke andeks. Ma küsin istungi juhatajalt: milline kodukorraseaduse paragrahv täpselt keelab teil seda eelnõu esitlemast?

10:20 Aseesimees Arvo Aller

Selle vaatame kohe üle. Aga mis puutub komisjonide töösse ja edasilükkamisse, siis edasilükkamisel võivad olla erinevad põhjused. Kindlasti tuleb päevakord juhatuses veel kord läbi arutada, et päevad oleks praktiliselt kaetud ja sellest lähtuvalt saaks menetleda eelnõusid vastavalt korrale, olgu siis neljapäev, kolmapäev, teisipäev või esmaspäev, kui meil on istungiajad.

Züleyxa Izmailova, palun!

10:21 Züleyxa Izmailova

Aitäh, istungi juhataja! Kas teie kui ainus EKRE liige siin saalis saite tõepoolest alles täna teada, et eelnõu ettekandja, Riigikogu liige Evelin Poolamets ei saa istungil osaleda? Ja kas te äkki oskate öelda, kus ta siis on, kas juba peetakse kuskil pühi ja sellepärast ei saanud tööle tulla?

10:21 Aseesimees Arvo Aller

Kahjuks mul puudub info, kus Evelin Poolamets viibib. Paraku, kuna see on fraktsiooni eelnõu, otsustab ettekandja fraktsioon, ja hetkel on fraktsioon otsustanud, et ettekandja on Evelin Poolamets. 

Vadim Belobrovtsev.

10:22 Vadim Belobrovtsev

Aitäh! Esiteks tahan mainida, et Keskerakonna fraktsiooni tõttu pole tõepoolest kunagi Riigikogu tööpäev nii-öelda ära jäänud. Küll on juhtunud niimoodi, et Riigikogu juhatus on pannud ühe või teise Keskerakonna eelnõu näiteks kolmapäevase päevakorra lõppu. Siis võis küll juhtuda, et mingil põhjusel ei olnud tõesti Keskerakonna esindajal või ettekandjal võimalik saalis olla. Aga ma ei usu, et selle tõttu oleks kuidagi raisatud maksumaksja raha. Nii et need süüdistused on täiesti alusetud, kui mitte öelda silmakirjalikud.

Mis puudutab tänast päeva, siis mul on pakkuda väga hea lahendus, mida osaliselt juba mainis minu kolleeg Lauri Laats. Kuna 10. septembril esitles Keskerakond siin saalis peaaegu identset seaduseelnõu ja mina olin selle ettekandja, siis ma võin EKRE‑t abistada ja olla ka nende [eelnõu] ettekandja, kui nad mulle sellise volituse annavad, ja me võiksime sellega edasi minna.

10:23 Aseesimees Arvo Aller

Nagu ma enne ütlesin, tegemist on Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni eelnõuga ja fraktsiooni [eelnõu] ettekandja otsustatakse istunginädala esmaspäeval. Tanel Kiik, palun!

10:23 Tanel Kiik

Lugupeetud istungi juhataja! Tegelikult on siin mitmed kolleegid seda küsinud, aga teie olete vältinud konkreetset vastust. Ma küsin korra veel. Teie kui istungi juhataja ilmselgelt valmistasite tänast istungipäeva ette, arvestasite võib-olla tund-poolteist selle eelnõu menetlemiseks, ja ka EKRE fraktsiooni liikmena koosolekutel kindlasti käsitlesite seda teemat. Nagu te ütlesite, te leppisite kokku, et Evelin Poolamets on see kõneisik. Kas me peaksime nüüd mures olema? Kas proua Poolametsaga on ootamatult midagi juhtunud, et ta siia saali ei jõudnud? Või mis teie info on? Tavapärane on – ma olen ka olnud nii fraktsiooni esimees kui ka liige, koosseisuvälisena küll –, et ikka annad kolleegidele märku, kui jääd hiljaks või ei saa mingil põhjusel tulla, eriti, kui sa oled eelnõu ettekandja. Ma ei kujuta hästi ette, et ma jätaks lihtsalt tulemata. Sellele küsimusele tahaks vastust saada.

Ja teine küsimus ka. Vaatasin kohaloleku kontrolli, millele te viitasite uhkusega, et 53 saadikut on kohal. Mina vaatasin, et selle järgi oli Rene Kokk ka kohal. Kaks liiget oli EKRE‑st kohal: Rene Kokk ja Arvo Aller. Kas Rene Kokal juhtus ka midagi, et ta jõudis ennast kirja panna, aga pidi kähku ära minema? Äkki oskate uurida? Võib-olla võtate 5–10 minutit vaheaega ja teete paar kõnet proua Poolametsale ja härra Kokale. Äkki emb-kumb tuleb lahendab selle küsimuse ära. Ülejäänud parlament ootab huviga seda eelnõu.

10:25 Aseesimees Arvo Aller

Hea on kuulda, et parlamendil on huvi, ja tõepoolest on kõigi meie huvi see asi ära menetleda. Kus on Evelin Poolamets? Ma tõesti ei oska hetkel öelda, sest eile õhtul oli temaga kõik korras. Ma siiralt usun ja loodan, et täna on temaga ka kõik korras. Erinevad põhjused võivad olla. Ja Rene Kokaga on täpselt sama lugu. Tõepoolest, ma silmasin teda siin ja ma usun, et temaga on ka kõik korras. Aga ettekandja määrab ikkagi fraktsioon oma koosolekul.

Karmen Joller, palun!

10:25 Karmen Joller

Aitäh! Keskerakonnale tervitused arstide poolt! Ma mõistan, et öövalved on väsitavad. Ma arvan, et ma annan selle hea tööpõhimõtte edasi ka oma kolleegidele haiglas: kui ikkagi väga suur väsimus tuleb peale, siis kogu haigla kollektiiv jalutab lihtsalt haiglast ära, aga ega see ei tähenda veel, et haigla tööpäev ära jääb. See on tõesti huvitav tööpraktika ja ma arvan, et maksumaksjatele see ka väga meeldib, kui inimesed sedasi käituvad. See oli sarkasm – ma usun, et te saate aru.

Aga kolleeg Aller, te ei ole vastanud kahele väga otse esitatud küsimusele. Esiteks: milline paragrahv keelab koosoleku juhatajal ehk teil praegu ette kanda eelnõu, mis on teie enda fraktsiooni esitatud? Ja teiseks: ma küsin otse, kas meil oleks võimalik töö‑ ja kodukorra seadust muuta niimoodi, et enam ei saaks sedasi Riigikogu mõnitada. Näiteks, kui eelnõu on olnud kolm korda päevakorras, aga kogu fraktsioon ei ole suutnud leida enda seast ettekandjat – see lihtsalt näitab suhtumist, see näitab seda, et fraktsioon ise ei pea oma eelnõu vajalikuks –, siis me lihtsalt ei võta seda enam päevakorda.

10:27 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh! Riigikogu kodu- ja töökorra seaduses on paragrahv, mis räägib sõnavõttudest, sellest, et juhataja saab [kõnetoolist sõnavõtuga esineda]. Eelnõude ettekandmise võimalust juhatajale ei anta, nii et istungi juhataja ei saagi tulla seda ette kandma. Seda ei ole praegusel juhul kodu- ja töökorra seaduses kajastatud. Teistpidi, see muudatusettepanek on tervitatav ja ka eelnevalt on mitmed Riigikogu liikmed väljendanud soovi kodu- ja töökorras muudatusi teha.

Anti Haugas, palun!

10:27 Anti Haugas

Kuna ma näen, et teil on soovimatus päriselt olukorda lahendada, teie eesmärk on teha tsirkust tõsise näoga, siis ma lihtsalt ütlen, et see on piinlik. Tegelikult on teil võimalik võtta vaheaeg ja teil on võimalik leida fraktsiooni esindaja, hädapärast on võimalik leida ka teine istungi juhataja. Aga noh, piinlik on vaadata, kuidas te tõsise näoga tsirkust teete.

10:28 Aseesimees Arvo Aller

Fraktsioon on otsustanud, et Evelin Poolamets on ettekandja, ja hetkel teda siin ei ole. Lauri Laats, palun!

10:28 Lauri Laats

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Keegi ju ei takista talle helistamast. Ma arvan, et te võiksite selle kõne ka sealtsamast puldist ära teha. Iseenesest oleks avalikkusel ka huvitav teada, mida Poolamets parasjagu teeb. Võib-olla on tõesti midagi juhtunud ja võib-olla ongi põhjus, mis vabandab teda praegu selles olukorras välja. Aga ma jõuan veel kord tagasi Eesti Keskerakonna fraktsiooni seaduseelnõu juurde, mis tegelikult välistaks selle. Kolleeg Karmen küsis, mis oleksid need meetmed, mis välistaksid sellise olukorra, mis siin praegu on tekkinud. Mina ütlen, et meie eelnõu, mille kohaselt seotaks konkreetse Riigikogu liikme panus tema palgaga, selle ka välistab. Kuna siin on olemas vähemalt üks põhiseaduskomisjoni liige – ma näen teda –, siis minu palve on, et põhiseaduskomisjon võtaks selle kiiremini päevakorda, et hakata seda enda komisjonis menetlema ja see jõuaks kiiresti Riigikogu saali. Aga selle ettepaneku kohta: mis te arvate, kas võiks ikkagi eelnõu esitajale väikese kõne teha ja täpselt järgi uurida? Siin on Riigikogu liikmetel mure juba, ma saan aru.

10:29 Aseesimees Arvo Aller

Ma saan selle kõne teha pärast seda, kui ma olen siin [juhatamise] lõpetanud. Saan teda informeerida sellest, et Riigikogu liikmed on mures Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni [eelnõu ettekandja] pärast.

Tanel Kiik, palun!

10:29 Tanel Kiik

Lugupeetud istungi juhataja! Ma tahan teile natuke appi tulla. Mina ei arva, et teie käitute ebaviisakalt. Mulle tundub, et antud juhul on ikkagi EKRE fraktsioon tervikuna teid mõnes mõttes tanki pannud. Te olete hetkel istungi juhatajana käitunud igati lugupidavalt ja väärikalt kolleegidega. Mida te küll ei ole teinud ja mida ma tõesti soovitan teha: võtke 15 minutit vaheaega, et teha need konkreetsed telefonikõned kolleegidele. Korrektne oleks ilmselt uurida, kus on proua Poolamets, ja kindlasti ka, kus on fraktsiooni esimees, kes on üks töökamaid inimesi Eesti poliitikas, ning [küsida], kas ta on ise valmis seda eelnõu ette kandma või leiab selleks mõne teise fraktsiooniliikme. 

Ja on ka teine [variant] juhuks, kui mõlemad kõned ebaõnnestuvad, ütleme, et te ei saavuta loodetud tulemust mis tahes põhjusel, ongi erakorralised asjaolud või muu taoline. Ma kiiresti vaatasin seda eelnõu, see on üks lehekülg, seletuskiri on ka üks lehekülg. Selle 15 minuti jooksul [teete] kaks telefonikõnet, 5 minutit tükk, ja [ülejäänud] 5 minutiga jõuate te selle eelnõu ilusti läbi töötada, omandada – ma olen selles täiesti veendunud. See ei ole väga keeruline, see teeb ülestõusmispühade teise püha riigipühaks, vabaks päevaks, ja siis juhul, kui püha langeb nädalavahetusele, [on sellele järgnev tööpäev vaba päev]. Juba kandsin eelnõu põhimõtteliselt ette. See on suhteliselt kergesti tehtav. Mina teie võimekuses ei kahtle. Võib-olla võtame 15 minutit vaheaega ja kui te näete, et teid veavad alt nii proua Poolamets kui ka teie fraktsiooni esimees härra Helme, siis äkki võtate selle raskuskese enda peale ja mõnes mõttes näitate EKRE fraktsiooni teistele liikmetele, et niimoodi ei saa parlamendiga käituda ja teie juhatuse liikmena võtate selle enda kanda, et me saaksime päevakorra edukalt ära menetleda. Ja hiljemalt järgmisel koosolekul teete neile korraliku peapesu, et niimoodi ei käituta kolleegidega, sealhulgas teie endaga.

10:31 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh arvamuse eest! Kuid ma selles mõttes jään ikkagi endale kindlaks, et Evelin Poolamets on fraktsiooni poolt määratud ettekandjaks, aga teda kahjuks saalis ei ole. Pärast ma võin uurida, mis seis on ja kuidas edasi minna. Siis me saame juhatuses sättida päevakorrad võib-olla selliselt, et järgmine kord ei tekiks selliseid võimalikke ebameeldivaid olukordi.

Züleyxa Izmailova, palun!

10:31 Züleyxa Izmailova

Aitäh, hea istungi juhataja! Ma kolleeg Tanel Kiigega päriselt ei nõustu, mis puudutab hetkel istungi juhatamise kvaliteeti. Minu arust on üsna piinlik seis: Eesti Vabariigi parlament on siia kogunenud, aga istungi juhataja erakonnakaaslane, fraktsioonikaaslane ei suvatse kohale tulla ja teie juhatajana isegi ei proovi seda olukorda reaalselt lahendada. Mu küsimus teile on edaspidise kohta. Kas äkki on võimalik edaspidi vältida selliseid olukordi nii, et te oleksite enne istungi [algust] teadlik, et teie fraktsioonikaaslased ei suvatse üldse kohale ilmuda? Me kõik, teised Riigikogu saadikud, oleksime sellega siis juba varasemalt kursis.

10:32 Aseesimees Arvo Aller

Ütleme nii, et see põhiteadlikkus, kas keegi on kohal või kedagi ei ole kohal, saabub siis, kui me tuleme saali. Siis me saamegi näha, kes on siia jõudnud. Kas nendega on vahepeal midagi juhtunud, ma ei oska öelda, ma saan seda täpsustada peale seda, kui olen siin lõpetanud ja saame edasi minna.

Vladimir Arhipov.

10:33 Vladimir Arhipov

Aitäh! Tõesti väga kahetsusväärne intsident. Täna tulin siia Riigikogusse heas usus, et saan toetada seda eelnõu, [millesarnase] esitasime ka meie, Keskerakonna fraktsioon. Aga siit tuleb ettepanek: kutsuks juhatuse koos fraktsiooni esimeestega kokku ja arutaks seda kodu‑ ja töökorra muutmist, et selliseid intsidente, et me tuleme tööle, aga ei saagi tähtsat küsimust arutada, enam ei oleks.

10:33 Aseesimees Arvo Aller

Minu andmetel koguneb vanematekogu peale [istungi]vaba nädalat, küll teise teema arutamiseks. Aga me saame ka selle kodu‑ ja töökorra seaduse punkti seal tõstatada ja sellest kõneleda. Lauri Laats, palun!

10:33 Lauri Laats

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mul on selline tehniline küsimus: kas praegu on vastavalt kodu- ja töökorra seadusele võimalik võtta vaheaeg, kui ma seda palun selles olukorras, kus me oleme? Kas mul on võimalik võtta praegu kümme minutit vaheaega fraktsiooni nimel?

10:34 Aseesimees Arvo Aller

[Ühelgi] Riigikogu liikmel, isegi fraktsiooni esimehel ja aseesimehel, ei ole hetkel võimalik võtta vaheaega, kuna ühtegi hääletust ei toimu. Enne hääletust saate vaheaja võtta. Karmen Joller, palun!

10:34 Karmen Joller

Minul võttis kolleeg Izmailova jälle sõnad suust. Väga ootan seda, et me teaksime ette selliseid olukordi. Praegu jääb ka mulle mulje, et EKRE fraktsioonis on väga tugevad suhtlemishälbed, sest selle fraktsiooni inimene juhatab istungit, aga saab [alles] istungi ajal teada, et ettekandjat ei olegi siin, ja lisaks on ennast istungil kohalolijaks registreerinud teine erakonna liige, kes võiks ju ka [eelnõu] ette kanda – aga ka tema reedab teid. See jätab mulle mulje, et EKRE fraktsioon on võib-olla isegi veel [rohkem] lagunemas, kui hiljuti juhtus. No see selleks, eks te ise teate oma sisemisi asju. Aga ka minul on väga suur palve: palun võtke [juhatuses] päevakorda esiteks see, kas me saaksime [sellistest olukordadest] ikkagi kuidagi ette teada. Ma oleksin siis läinud täna hoopis teise kohta selle asemel ja teinud muud tööd, mis on ka oluline Riigikogu liikme töö. Ja teiseks, äkki me saame ikkagi jõuda sinnamaani, et kui teatud arv kordi on eelnõu olnud päevakorras, aga ettekandjad kohale ei ilmu, kogu fraktsioon puudub, siis me võtame seda kui sõnumit, et see eelnõu sellele fraktsioonile siiski oluline ei ole.

10:35 Aseesimees Arvo Aller

Selle viimase osa puhul on kindlasti võimalus [algatada] Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse muudatus. Ja nii nagu ma ka enne ütlesin, vanematekogu saab selle punkti [arutelu] võib-olla kas või pärast istungivaba nädalat alustada. Mis puutub selle küsimuse esimesse poolde, fraktsiooni ettekandja määramisse: kui fraktsioon määras ettekandja, siis olid kõik teadlikud, et see asi saab toimuma. Kõik Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna saadikud teevad praegu ka tööd. On nad siis valijatega suhtlemas või kuskil väljasõidul, seda ma saan täpsustada pärast istungit. 

Irja Lutsar, palun!

10:36 Irja Lutsar

Jaa. Ma kuulan ja kuulan ja imestan, et 35 minutit oleme me seda arutanud. Minu meelest on saalist kõlanud väga head ettepanekud: teeme vaheaja, helistame. Tänapäeval ma ei tea ühtegi inimest, kellel ei ole mobiiltelefoni, ja ma usun, et Evelin Poolametsal on ka mobiiltelefon olemas. Teeme kindlaks, millega on tegemist. See on üks kommentaar.

Ja teine, mis on ka juba tehtud: Arvo, ega ei olnud ju nii, et te tulite siia täna hommikul kaks minutit enne kella kümmet ja siis saite sellest teada? Te ilmselt ikkagi teadsite [varem]. Vähemalt Eesti 200‑s, ma tean, tehakse küll kõik, et leida inimene – inimesed võivad haigeks jääda, igasuguseid asju võib juhtuda –, et [ettekandja] oleks asendatud.

Või siis, kolmandaks, kui see oli tõesti tahtlik, siis ütelge see sõna "vabandust" ja et teinekord enam ei tee. See oleks kogu sellele seltskonnale siin väikegi leevendus.

10:37 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh soovituste eest! Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni kommunikatsioon toimib ka kindlasti. Aga täna ma tõepoolest nägin siia tulles, et meil ei ole fraktsiooni liikmed osaliselt kohal ja paraku pole ka ettekandjat. Kui me mõtleme nüüd sellele, et fraktsioon on esitanud ettekandjaks Evelin Poolametsa, siis [on asjakohane, et] praegusel hetkel ta puudub.

Hanah Lahe, palun!

10:38 Hanah Lahe

Aitäh, hea istungi juhataja! Mul on selline küsimus. Meil kolleegid on andnud palju häid soovitusi, kuidas töö võiks täna jätkuda. Miks te ei soovi täna tööd teha?

10:38 Aseesimees Arvo Aller

Me teeme tööd. Mina istungi juhatajana ei saa fraktsiooni eelnõu ette kanda, kuna fraktsioon on esitanud ettekandjaks Evelin Poolametsa. Vadim Belobrovtsev, palun!

10:38 Vadim Belobrovtsev

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Äsja tegite meile selgeks, et fraktsiooni esimees või aseesimees praeguses olukorras kahjuks vaheaega võtta ei saa. Aga vaheaja saate võtta teie, istungi juhataja. Nii et ettepanek ongi see, tegelikult järjekordne lahendus või vähemalt katse olukorda lahendada: ehk te võtate väikese vaheaja – viis minutit või kümme minutit, teie otsus –, proovite võtta ühendust ettekandjaga ja viie või kümne minuti pärast, kui me siin uuesti koguneme, ütlete meile, kas õnnestus [ta kätte saada]. Kui õnnestus, siis [ütlete], miks ettekandjat kohal ei ole. Või äkki ta ikkagi tuleb kohale. Ja kui ei õnnestunud, siis ei õnnestunud, siis me saame koju minna või vähemalt teame, et kahjuks ei ole võimalik tänast punkti arutada.

10:39 Aseesimees Arvo Aller

Istungi läbiviimise kohta: kui ma võtaksin vaheaja, siis järgmised küsimused jääksid esitamata ja vastamata. Aga ma küsin: Anti Haugas, on sul midagi täpsustavat?

10:39 Anti Haugas

Jaa. Minu arust on olukord üha piinlikum, aga ma lihtsalt küsin. Teil on võimalik ausalt vastata. Kas teil oli eelteadmine, et EKRE fraktsioonist täna mitte keegi peale teie istungil ei viibi, või teil ei olnud seda eelteadmist?

10:40 Aseesimees Arvo Aller

Nägin, et registreerimise ajal oli Rene Kokk siin. Lauri Laats.

10:40 Lauri Laats

Jaa, aitäh! Ma jõuan tagasi oma ettepaneku juurde, tegelikult enamiku kolleegide ettepaneku juurde, mis on siin juba kõlanud: te võiksite ikkagi võtta vaheaja ja proovida inimest kätte saada. Tegelikult on teie käsutuses ka ju istungi läbiviimisel abistav meeskond, sekretärid. Ma arvan, et selsamal ajal oleks võinud anda nendele väikse töökäsu, et nad võiksid inimesega ühendust võtta. Minu meelest on praegu kaks võimalust: te kas võtate vaheaja ja me saame selguse majja – kas me läheme siis istungiga edasi või ei lähe ning mis tegelikult inimesega juhtus ja mis põhjusel ta tulemata jättis – või te saate rahulikult suunata selle küsimuse abistavale personalile ning nemad võiksid selle kõne teha.

10:41 Aseesimees Arvo Aller

Ettepanek kirja pandud. Priit Lomp.

10:41 Priit Lomp

Aitäh, hea istungi juhataja! Ma näen, et teil puudub tahtmine saadikute soovitusi arvesse võtta, ja tsiteerides klassikuid, mulle tundub, et siin tuleb ikkagi ettekandjale ja ka teie fraktsioonile ja teile kollane kaart. Ma tahaks öelda, et ma oleks oodanud, et te tõesti võtate viis minutit vaheaega, et helistada kolleegile ja saada veendumus. Tõesti, võib-olla ta olekski öelnud, et tal on täna pisut kehv olla, ja me oleks ammu saanud selle asja kokku pakkida. Aga ma arvan, et see kollane kaart tuleb. Ja ma luban, et kui järgmine kord juhtub samasugune situatsioon, siis me ei saa Eesti rahvalt seda lõbu ära võtta, et me helistame siinsamas reaalajas, otse-eetris Evelin Poolametsale või mõnele teisele sellisele saadikule, kes jätab kohale tulemata, ja laseme tal vabalt mikrofoni rääkida. Arvestame ka seda piinlikku situatsiooni, et teie fraktsioon ja teised opositsioonisaadikud on ise siin välja toonud Riigikogu kehva mainet. Minu arust maine parandamisele te küll kuidagi siin kaasa ei aita. Nii et rohkem koostööd! Ja tõesti, ammu oleks võinud selle asja kokku pakkida.

10:42 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh! Ettepanek on kirja saanud. Madis Timpson.

10:42 Madis Timpson

Aitäh! Ma loen seadusest, et [Riigikogu liige] täidab rahvaesindaja ülesandeid kooskõlas põhiseaduse, seaduste, avalike huvide ja oma südametunnistusega. Mulle on jäänud küll mulje, et Evelin Poolamets ei ole südametunnistuseta inimene ja kindlasti teeb oma tööd täie pühendumusega. Selles mõttes on mul tema pärast isegi natukene hirm: võib-olla on midagi juhtunud, äkki on vaja kiirabi kutsuda ja iga minut on oluline. Te ehk ikkagi võtaksite vaheaja, helistaksite talle ja uuriksite, kus ta on, kas temaga on kõik korras.

10:43 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh! Ettepanek on kirjas. Karmen Joller, palun!

10:43 Karmen Joller

Kuna siin on täpselt seesama olukord ennegi just nimelt neljapäeviti juhtunud ja ühel varasemal päeval ütlesid EKRE saadikud siin minust vasakul, et neil on neljapäeviti koosolek, siis mulle jääb mulje, et tegelikult te siiski teate, kus kõik EKRE saadikud, ka Evelin Poolamets, praegu on. Mulle jääb see mulje ka seetõttu, et te absoluutselt keeldute vaheaega võtmast, kuigi siin on korduvalt seda soovitatud. Mulle jääb ka selline halb mulje, et te valetate meile praegu. Ma ausalt öeldes nagu ei tule toime sellega seepärast, et ma ei taha uskuda, et te meile Riigikogu puldist valetate. Kas te palun võtaksite nüüd vaheaja ja helistaksite, uuriksite, mis toimub, ja annaksite meile ka teada? Ma olen täiesti kindel, et järgmised küsijad on võimelised ootama need kümme minutit, mil te kõned ära teete, ja on nõus küsimused hiljem esitama või [küsimise soovi] lausa tagasi võtma, kui me saame informeeritumaks.

10:44 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh! Kümme minutit vaheaega. (Lühike aplaus.)

V a h e a e g

 

10:54 Aseesimees Arvo Aller

Jätkame istungit vahepeal tulnud informatsiooniga. Täpsustasin olukorda. Peab tunnistama, et telefon oli mul kabinetti jäänud ja ma ei olnud infost teadlik. Fraktsiooni info on see, et ettekandja on tervislikel põhjustel väljas. Ja miks fraktsiooni liikmed ei tulnud? Et, no ütleme, isolatsioonis olla või vältida edasisi võimalikke nakatumisi.

Jüri Jaanson, protseduuriline.

10:54 Jüri Jaanson

Ma tänan info eest ja ma tänan ka selle eest, et te vaheaja võtsite – natukene vähe küll, selline kahtlus on küll. Kõigepealt mul on selline küsimus, et kui kaua teie vahetus kestab. Ma küsin seda sellepärast – vaadates, et kogu EKRE fraktsioon puudub ja [uut] esitajat määratud ei ole –, et kui me nüüd venitame protseduuriliste küsimustega, siis hakkab järgmine istungi juhataja juhatama ja võib-olla midagi muutub. Uurime järgi. Tänuväärne on see, et te uurisite järgi, et ettekandja Evelin Poolametsal on tervislikud probleemid, aga ma ei usu küll, et tervel EKRE fraktsioonil on nüüd vajadus selle tõttu isolatsioonis viibida. Kas on võimalik, et järgmise istungi juhataja [juhatamise] ajal võib juhatus ikkagi otsustada määrata EKRE-le uue ettekande esitaja?

10:56 Aseesimees Arvo Aller

Ettekandja määrab fraktsioon ja hetkel fraktsioonil sellist infot ei ole, et ettekandjat oleks vahetatud. Mario Kadastik, palun!

10:56 Mario Kadastik

Aitäh! Ma rääkisin vaheajal Toomas Kivimäega. Tema on hea meelega nõus võtma juhatamise üle, arvestades seda, et varasemast on olemas praktika, et fraktsiooni ettekannete puhul aktsepteeritakse asendajana teist fraktsiooni liiget. Teie olete EKRE fraktsiooni liige. Kui te võtaksite näiteks viis või kümme minutit vaheaega, et eelnõuga tutvuda, siis saaks Toomas Kivimägi tulla juhatama – ta on selleks valmis, ta kinnitas seda – ning teie saaksite selle ettekande teha ja me saaksime menetlusega edasi minna.

10:56 Aseesimees Arvo Aller

Kindlasti on üks võimalus ettekandja ära vahetada. Aga ettekandja otsustab ikkagi fraktsioon ja praegusel juhul on fraktsioon otsustanud, et Evelin Poolamets on antud eelnõu ettekandja Riigikogus.

Priit Lomp, palun!

10:57 Priit Lomp

Aitäh, hea istungi juhataja! Ma tunnustan, et peaaegu tund aega veenmist, aga lõpuks tekkis täitsa koostööaldis olukord. Sellest võib-olla õpetus, et järgmine kord on mõistlik kohe hea nõu kuulda võtta. Eks te ise ka tegelt tundsite, et võiks ju selle kõne teha, aga tundus natuke kastist väljas. Ma väga tänan selle eest, siiralt.

Ainult üks praktiline küsimus. Ma vaatasin korraks EKRE kodulehte. Väga paljud saadikud kohtuvad vabal nädalal inimestega eri piirkondades, sealhulgas on näiteks Moonika Helme ka täna Lõuna-Eestis ühel kohtumisel. Kas need sündmused, arvestades, et inimesed ei soovi olla lähikontaktis ja potentsiaalselt levitada haigust, jäävad nüüd ära? Või mis instruktsiooni te selle kohta saite? Kindlasti on neid kohtumisi vabal nädalal päris mitu, mille puhul inimesed peavad pettuma. Saate võib-olla seda natuke valgustada?

10:58 Aseesimees Arvo Aller

Kas need kohtumised toimuvad või mitte, see info tuleb jooksvalt. Seda ma kahjuks ei oska kommenteerida. Anti Haugas.

10:58 Anti Haugas

Aitäh! Lihtsalt hea infovahetuse huvides [küsin]. Mind hakkas huvitama, kui pikalt EKRE fraktsioon peab isolatsioonis viibima ja kas ka teie peate. Kui te peate isolatsioonis viibima, siis ma läheksin ka koju ära ja säästaksin tervist.

10:58 Aseesimees Arvo Aller

Neid terviseandmeid ma ei tea, kas peab [isolatsioonis] viibima või ei pea, aga inimesed pidasid vajalikuks jääda täna koju. Irja Lutsar.

10:58 Irja Lutsar

Ma tahan meelde tuletada, et Eestis ei levi praegu ühtegi haigust, mille korral peaks lähikontaktsed jääma isolatsiooni. Ma pean ennekõike silmas iseennast, Riina Solmanit ja Vadim Belobrovtsevit. Me olime ka Evelin Poolametsaga eile hommikul ühel üritusel ja me ei pea isolatsiooni jääma. Jah, ei oskagi öelda. Terviseamet ei soovita kellelgi lähikontaktsena isolatsiooni jääda. Selles mõttes tundub see kõik mulle väga-väga-väga kummaline olevat.

10:59 Aseesimees Arvo Aller

Vaat ma terviseandmetega ei oska spekuleerida. Kuidas see kellelegi tundub. Võib-olla teie spetsialistina oskate sellele paremini hinnangut anda, aga mina ei küsimärgista siin mulle antud infot. Vadim Belobrovtsev, palun!

10:59 Vadim Belobrovtsev

Aitäh! Meie fraktsiooni poolt kokkuvõtteks esiteks tänan selle eest, et te ikkagi võtsite selle nõu [kuulda], võtsite vaheaja ja helistasite Evelin Poolametsale. Kui Evelin Poolamets on tõepoolest haige, siis loomulikult soovime talle kiiret paranemist. Aga järgmiseks korraks ehk oleks võimalik talle edasi öelda, et kui on võimalik, siis andku inimestele sellest ette teada, et me ei peaks arvama, et selle punkti arutamine siin ikkagi toimub. Keskfraktsiooni jaoks on see punkt ja selle sisu ikkagi olulised. Nagu ma ütlesin, 10. septembril esitlesime me siin peaaegu identset seaduseelnõu. Nii et tahaks ikkagi selle arutlusest osa võtta.

11:00 Aseesimees Arvo Aller

Aitäh küsimuse eest! Kindlasti soovime Evelinile kiiret paranemist ning järgmiste eelnõude esitlemise ajal on ta kindlasti kohal. Aitäh! Tänane istung on lõppenud. Saime tund aega täis.

11:00 Istung lõppes

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee