Aitäh, lugupeetud aseesimees! Head kolleegid! Tõepoolest, õiguskomisjon arutas Mart Maastiku eelnõu 7. oktoobril. Komisjonist võtsid osa komisjoni liikmed Anti Haugas, Jaanus Karilaid, Ando Kiviberg, Valdo Randpere, Vilja Toomast ja Varro Vooglaid. [Komisjoni] olid kutsutud Riigikogu liige Mart Maastik, kes on eelnõu autor, ja Justiitsministeeriumi justiitshalduspoliitika osakonna kohtute talituse nõunik Stella Johanson. Menetlus nägi välja niimoodi, et Mart Maastik kõigepealt selgitas suures plaanis sedasama, mida ta ka siin puldis rääkis. Ehk siis küsimus on teistmisavaldusele menetlusloa andmisest enne 2006. aastat ja pärast 2006. aastat, kui muudeti tsiviilkohtumenetluse seadustikku.
Pärast seda võttis sõna Stella Johanson, justiitshalduspoliitika osakonna kohtute talituse nõunik. Need, kes on vaadanud valitsuse arvamust, [teavad,] et seal on 11 punkti. See arvamus on väga põhjalik, kahel leheküljel. Ma võtan selle lühidalt kokku. Ma tõesti kõiki neid punkte ei hakka ette lugema ja ka komisjonis tegelikult sellist palvet ei esitatud. Aga kuna see arutelu siin oli sisuline, siis ma püüan Stella Johansoni sõnad siit puldist edasi anda.
Pehmelt öeldes on see eelnõu sisuliselt ja õigustehniliselt problemaatiline. Ta selgitas, et teistmine on kinnises loetelus konkreetsetel alustel juba jõustunud kohtuotsuse või -määruse uus läbivaatamine Riigikohtus, näiteks kui isikut ei ole menetlusse kaasatud või konkreetne säte, mille alusel see kohtuotsus tehti, on tunnistatud põhiseadusvastaseks. On oluline märkida, et õigusriigi põhimõtte oluliseks elemendiks on õiguskindlus ning õiguskindluse põhimõttest lähtuvalt on ka teistmisavaldustele seatud tähtajad. See on teistmise aluse teadasaamisest kaks kuud, kuid absoluutne tähtaeg on viis aastat, pärast mida teistmisavaldust esitada ei saa. Ja kui ei ole isikut menetlusse kaasatud, siis on see tähtaeg kümme aastat.
Nii et teistmisavaldused on Eestis olemas küll ja nendel on teatud tingimused ja tähtajad. Küsimus oligi selles, et see muudatus, mis selle eelnõuga tahetakse teha, on õiguskindluse põhimõtte vaates väga problemaatiline, sest loob väga abstraktse, kindlaks määramata ja piirideta võimaluse avalduste esitamiseks. On teadmata, mida selline muudatus praktikas tegelikult kaasa tooks. Ja ma arvan – see on väga oluline lause –, et eelnõu ettepaneku põhiseaduspärasus on seetõttu äärmiselt kaheldav.
Ja neid [põhjendusi], nagu ma ennist ütlesin, mida Vabariigi Valitsuse kirjalik arvamus välja toob, on tõepoolest 11. Enamus nõudeid, millest, ma saan aru, see eelnõu on tingitud, on aegumise tõttu kohaldamisalast väljas. Ehk siis tegelikult me räägime sisuliselt 20 aasta tagusest seaduse muutmisest ja veel omakorda siis tagasi minna sellest [ajast].
Ja siis me arutasime õiguskomisjonis ka selle üle, mis see teistmine on, aga see võib-olla praegu ei puutu nii palju konkreetsesse eelnõusse. Ja pärast seda, kui Stella Johanson oli teinud ülevaate Vabariigi Valitsuse arvamusest, mis, nagu ma ütlesin, ei olnud toetav – leiti, et siin võib olla õiguskindluse [vaates probleem] ja lausa põhiseadusvastasus –, siis otsustati teha menetluslikud otsused. Otsused olid teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda täna ja määrata juhtivkomisjoni esindajaks mind. Ning konsensuslikult tehti ettepanek eelnõu tagasi lükata.