Arusaadav. [Ametisse astudes ta] kõneles sellest, et tema visioon, kuidas majanduslangusest ja keerulisest riigi rahanduse olukorrast väljuda, on see: kaks kolmandikku kärbet, üks kolmandik uusi maksutõuse. Niisugust käsitlust me ei näe 2025. aasta eelarvest, ja ma jõuan ka selle 2024. aasta lisaeelarve juurde. Sisuliselt Kallase-Michali valitsuste konsolideeritud maksutõusud on proportsioonis üks kümnele: üle miljardi euro täiendavat maksukoormust Eesti inimestele ja ettevõtetele versus nominaalne 130 miljoni euro suurune valitsemiskulude kärbe, mis tegelikkuses on bluff, mu armas Riigikogu. Kui me võtame ette 2025. aasta eelarve [eelnõu], siis me näeme, et kümnete miljonite eurode ulatuses on valitsus juba planeerinud – pange tähele! – tõsta ülekantavaid vahendeid ministeeriumide valitsemiskuludesse. Ehk seesama meetod on lugupeetaval Rahandusministeeriumil, kuidas härra Ligi teeb ise. Täpselt samas summas, mis ta vähendab valitsemiskulusid paberi peal 2025. aastal, kannab ta raha 2024. aastast 2025. aastasse üle.
Minu küsimus. Nüüd me jõuame 2024. aasta eelarve juurde. Proua Akkermann ütles, et kõik, mis on ülekantud rahadega [tehtud], on okei, valitsemiskulusid vähendada ei ole võimalik. Valitsus kõneleb sellest, et kolme aasta perimeetris valitsemiskulusid vähendatakse. Isamaa sõnum on üks ja selge: see, mille te olete seadnud eesmärgiks kolme aasta perspektiivis valitsemiskulude loogikas – see on aus nii ametkonna suhtes kui ka ühiskondliku vajaduse suhtes ressurssi hallata –, [tuleb] saavutada ja esimese sammuna [võiks] anda signaali juba 2024. aasta lisaeelarves. Ma ei kritiseeri eraldi võetuna neid bürokraatlikke ridu olemasolevate vahendite ümbertõstmise kohta. Ma kritiseerin seda, mida selles eelarves ei ole.
Ma tegin juba augustikuus, härra Ligi, ettepaneku härra Michalile teha valitsemiskulusid puudutav 2024. aasta negatiivne lisaeelarve poole protsendi ulatuses SKP‑st. Ja see oleks olnud riigile absoluutselt jõukohane, kui me räägime sellest, et 2023. aastast tõsteti 2024. aastasse üle 1,6 miljardit eurot ning 2024. aastal planeeritakse Rahandusministeeriumi projektsiooni järgi eelarve täitmise ja kohustuste kohta tõsta 2025. aastasse üle 2 miljardit eurot. Proua Akkermann ütleb, et kõik on okei, kõik kulud on kontrolli all ja hallatud. Vaidlen sellele sügava lugupidamisega vastu.
Sellesama küsimuse valitsemiskuludest, 189 miljonist eurost, mis on valitsuse real, ma juba tõin näiteks. Negatiivses lisaeelarves kärbiti selle aasta suvel nominaalselt valitsuse sihtotstarbeta reservi 5 miljonit eurot. Näete, kui kanged mehed, kärpisid 5 miljonit eurot! Aga samal ajal tõsteti 2023. aastast 2024. aastasse üle enam kui 100 miljonit eurot. Järgmiseks aastaks – me teame, mis sellest rahast, mis sellesse aastasse üle tõsteti, saab – on kavandatud valitsuse reservi suurendamine 132%.
Need on tegelikult need rahatõsted. Meil ei ole poliitiliste eesmärkide seadmise mõttes eelarve kulutamise ja valitsemiskulude reaalset juhtimist ja see on väga tõsine probleem. Valitsus oleks pidanud viima oma retoorika ja tegevuse kooskõlla, ja seda me kahjuks siin ei näe.
Kas kulusid valitsemiskulude kõrval, ka toetusteks suunatud kulusid, on võimalik vähendada? On võimalik vähendada. Kujutate ette, loetud nädalad tagasi – ma toon ühe näite – lepiti Euroopa Liidu ministrite nõukogu tasemel kokku, et Hiina elektriautodele seatakse 45%‑line toll. Vaieldi, aga kvalifitseeritud häälteenamusega võeti see vastu. Ja samal ajal jätkab Eesti Vabariik ka Hiina elektriautode [ostmisel] toetuse maksmist. Kujutate ette! Lusikaga tassime [vett] ühest järvest teise: toetame Hiina elektriautode puhul neid protektsionistlikke meetmeid ja kirjutame tšeki välja Hiina elektriautode [ostjale], teatud tüüpi täiselektriauto eest 6000 eurot. Ma ei hakka rääkimagi 10 miljoni eurosest agendast, mis puudutab kliimauuringute programmi, ahjutoetusi, et cetera, et cetera. Niisuguse näitliku nimekirja me oleme koostanud. Seal on kümnete miljonite eurode ulatuses ka neid toetusi, mille puhul me võime öelda, et need ei saa olla keerukas rahanduslikus olukorras olevale riigile prioriteetse iseloomuga.
Isamaa sõnum on see, et see eelarve, kui sellise lisaeelarvega tullakse lagedale, jookseb lati alt läbi. Ja seetõttu on meie kvalifikatsioon üks ja selge: see eelarve tuleb sellisel kujul siin parlamendisaalis tagasi lükata. Sellepärast et see ei adresseeri sisulist poliitikat, vaid tegeleb lihtsalt manageerimisega, tehniliste probleemide ümberjaotamisega. See on tõsine probleem. Ka see eelarve on peaministri üldise retoorika mõttes selline – kui ta andis meile üle 2025. aasta eelarve, siis seal olid väga tugevad, võimsad loosungid –, et paraku selle eelarve võib kvalifitseerida valetavaks eelarveks. See ei ole kooskõlas valitsuse enda seatud poliitilise retoorikaga. Tegelikkus ja retoorika on dramaatilises, diametraalses vastuolus.
Meie ettepanek on, et parlament lükkab selle tagasi. See annab valitsusele võimaluse põhimõtteliselt korrigeerida oma positsiooni. Meist on kohane määratleda see perspektiiv, millest lähtuvalt ka parlament peab juhtima riigi kulude kokkuhoidu, ka käesoleval, 2024. aastal. Kui parlamendi enamus ei peaks seda siiski tegema, siis kavatseb Isamaa esitada 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu kohta – ma hoiatan! – muudatusettepaneku vähendada valitsemiskulusid poole protsendi ulatuses SKP-st. See on kodutöö, mille valitsus on jätnud tegemata.
Kaua seal istuti? Kuu aega istuti koalitsiooniläbirääkimistel suvel. Ja mis tulemus oli, mis puudutab ka valitsemiskulude kokkuhoidu tegelikkuses, reaalajas? Mitte midagi, null 2024. aasta vaates. 2025. aasta vaates optiline poliitika, see 130 miljonit, millest kõneldakse, on paraku osutunud ka tegelikkuses, nagu ma ütlesin, ületõstete kavandamisega virtuaalseks. Kehvakene on see olukord, aga katsume seda atra seada – pingutame selle nimel – õigele rajale. Aitäh!