Austatud aseesimees! Head Riigikogu liikmed! Lubage mul tutvustada teile relvaseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 468. Kui püüda see eelnõu ühe lausega kokku võtta, siis selle eelnõu eesmärk on Eesti kaitsetööstuse tugevdamine. Aga me teame, et me oleme viimasel ajal üsna palju tähelepanu pööranud sellele, et Eesti kaitsetööstust tugevdada, ja seetõttu tegelikult on selge, et Ukraina konfliktist tulenevalt me peame leidma ka viise ja võimalusi, kuidas Eesti enda kaitsetööstusvaldkonda paremini reguleerida ja anda ettevõtjatele rohkem võimalusi kaitsetööstust arendada. Ja eelnõu kohaselt muudetaksegi seetõttu relvaseadust, karistusseadustikku, kriminaalmenetluse seadustikku, lõhkematerjaliseadust, riigilõivuseadust, riigisaladuse ja salastatud välisteabe seadust ning strateegilise kauba seadust.
Aga nüüd täpsemalt kiire ülevaade nendest muudatustest, mida me planeerime.
Esiteks, relvaseadus. Relvaseaduse muutmise esimene eesmärk on seotud kodakondsuse nõudega ja puudutab eelkõige neid välismaiseid ettevõtjaid, kes on Eesti ja Euroopa Liiduga sõbralikes suhetes. Ka nendel lubatakse panustada Eesti kaitsetööstusesse ja teha mitmekülgset rahvusvahelist koostööd. Nimelt, kehtiv regulatsioon lubab Eestis kaitsetööstusega tegeleda Euroopa Liidu või NATO liikmesriigi kodanikul, aga on selge, et on tegelikult väga palju teisi meie vastu sõbralikke riike, eelkõige Ukraina, kellega me sooviksime kaitsetööstust arendada. Seetõttu ongi meil ettepanek, et muudatuse tulemusena on sõjarelva ja moona käitlemiseks tegevusluba võimalik anda lisaks NATO ja Euroopa liikmesriikide kodanikele ka OECD riikidele kodanikele – need riigid teatavasti on näiteks ka Austraalia, Iisrael, Jaapan ja Korea – ja samamoodi lisavõimalusena ka nende riikide kodanikele, kellega Eesti on sõlminud salastatud teabe vastastikuse kaitse lepingu. Siin on kõige parem näide võib-olla Ukraina.
Oleme ette näinud ka võimaluse, et erandkorras võib Kaitseministeeriumi ja Siseministeeriumi ühisel nõusolekul anda tegevusloa ka nende riikide kodanikele, kes eelnevalt loetletud riikide hulka ei kuulu, kuid kelle panus Eesti kaitsetööstusesse võib olla oluline. Näitena ma tooksin siin Singapuri, kellega Eesti kaitsetööstus tihedat koostööd teeb. Ja loomulikult tuleb lähtuda sellest, et nende võimaluste puhul ei kao kusagile ära ettevõtete ja ettevõtjate kohta tehtav kontroll – see loomulikult jääb kehtima.
Teine muudatus on sõjarelvade ja moona puhul veoteenuse osutamise lihtsustamiseks. Kehtiv regulatsioon näeb ette seda, et mõnes teises Euroopa Liidu liikmesriigis tegutsev veoettevõte peaks Eesti tegevusloa hankima, kui ta soovib Eestis vedu lõpuni viia. Hästi lihtne näide. Moon hakkab Hispaaniast liikuma, liigub läbi Euroopa ja Eestisse jõudes peaks sellel ettevõttel olema ka Eesti tegevusluba. Meie ettepanek on see, et me tunnustame teises Euroopa Liidu või NATO riigis väljaantud veoluba. See tundub igati mõistlik, aitab kaasa meie sõjalisele mobiilsusele ja on kindlasti eriti oluline kriisiolukorras, kui me peame moona kiiresti vedama. Ehk teisisõnu, siin on lihtne selgitus: aktsepteerime teiste Euroopa riikide välja antud tegevuslubasid.
Kolmandaks on ettepanek täpsustada taustakontrolli tegemist. Nimelt, kehtiva õiguse kohaselt tehakse taustakontroll kõikidele ettevõtte töötajatele ja alltöövõtjatele, ka nendele, kes ei puutu relvade või lahingumoonaga vahetult kokku. See on ilmselgelt ebamõistlik piirang, arvestades, et taustakontroll riivab ikkagi üsna tugevalt isikute põhiõigusi. Meie ettepanek on piirduda taustakontrolli tegemisega neile ettevõtte alltöövõtja ja talle teenuse osutaja töötajatele, kes puutuvad vahetult kokku sõjarelvade või laskemoona käitlemise või sellega seotud informatsiooniga. Sellest tulenevalt me oleme koos ekspertidega üle vaadanud ka need andmed, mida kontrollitakse, ja täpsustanud nende isikuandmete loetelu, mida kontrollitakse.
Neljas muudatus on natukene tehniline, me täpsustame mõisteid, aga see aitab kindlasti kaitsetööstusettevõtetel paremini aru saada, milleks siis luba on vaja ja milleks mitte. Ehk lühidalt, me eristame ära relvasüsteemi ja relvaplatvormi. Hästi lihtsa näitena märgin, et relvaplatvorm on see liikuv osa, millel veel relvasüsteemi peal ei ole. Kui tuua näide Eesti kaitsetööstusettevõttest, siis senimaani, kuni Milrem toodab sõidukit platvormina, see ei ole relvasüsteem. Nii on ka selge, millal sa pead relvakäitlemisloa hankima ja millal mitte. Elik me teeme ettevõtjatele selle asja selgemaks.
Viies muudatus käsitleb tervisekontrolli nõudeid. See eelkõige puudutab neid inimesi, kes peavad läbima relvaloa taotlemisel tervisekontrolli. Me lihtsustame ettevõtte töötajatel teatud tingimustel tervisekontrolli läbimist, et sellegagi vähendada ettevõtjate halduskoormust. Nii karistusseadustiku kui ka kriminaalmenetluse seadustiku puhul on muudatused pigem tehnilised ja seotud ka sellega, et kui inimesed soovivad relva, mille nad on leidnud või on see muul moel nende omandiks saanud, vabatahtlikult ära tuua, siis ei ole mõtet inimesi kuidagi karistada ja seda menetleda.
Kindlasti on oluline muudatus lõhkematerjaliseaduses, millega me samuti vähendame kõvasti bürokraatiat. Kui praegu tuleb võtta kaks eraldi luba – relvade tootmiseks ja lõhkeainete käitlemiseks –, siis nüüd me soovime need load ühildada. Ettevõtja saab taotleda ainult ühe loa, on üks loamenetlus. See võtab halduskoormust maha ja kindlasti bürokraatia väheneb kõvasti.
Riigilõivuseaduses on vaja teha üks muudatus seoses pädevustunnistusega. Pädevustunnistuse riigilõivu numbrid on eelnõus toodud, need on 130 eurot ja 65 eurot.
Viimased muudatused on riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduses. Need puudutavad eelkõige seda, kuidas riigikaitselisi leiutisi ja uuringuid on võimalik salastada. On kindlasti oluline, et need innovaatilised lahendused, mis puudutavad otseselt riigi vajadusi, saavad piisavalt kaitstud.
Strateegilise kauba seaduses tuleb väike muudatus, mis puudutab Euroopa Kaitsefondi ja volitusnormi, see pigem on tehniline.
Need on need muudatused, mis me teile ette paneme. Me väga loodame, et need saavad kiiresti menetletud, sellepärast et kaitsetööstus ootab neid muudatusi pikisilmi. Aitäh!