Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Ega see ei ole esimene kord, kui me tuleme siia mõttega tõsta perehüvitisi. Kahjuks peab nentima, et siiamaani oli valitsuskoalitsiooni – nii eelmise kui ka praeguse – reaktsioon sellele pehmelt öeldes mõõdukas. Vastupidi, viimasel ajal me näeme signaale, et on vaja ka selles valdkonnas kärpeid teha, on vaja kehtestada mingisugune vajaduspõhisusel [rajanev süsteem], et hoida raha kokku. Kõik lapsed ei ole riigi silmis võrdsed ja need, kelle vanemate sissetulekud on suuremad kui teistel, seda raha saama ei pea, nad seda toetust ei vaja.
Kui mu mälu mind ei peta, siis viimati ehk eile rääkis sellest ka Eesti 200 uus esimees, haridusminister Kristina Kallas. Aastast 2028 hakkame rakendama mingisugust vajaduspõhisusel [rajanevat] süsteemi, mille sisu loomulikult keegi veel ei ava. Aga võttes arvesse neid samme, mis on viimasel ajal igasuguste toetustega ette võetud, võib arvata, et see midagi head ei tähenda.
Meil on värskelt meeles, kuidas kärbiti paljulapseliste perede toetust. Üleüle-eelmine valitsus ehk see valitsus, kus koalitsioonis olid Reformierakond, Isamaa ja sotsid, kehtestas uue toetuse määra, mis kestis aasta aega. Pärast seda leidis uus valitsus ehk Reformierakond, Eesti 200 ja Sotsiaaldemokraatlik Erakond, et andsime lasterikastele peredele liiga palju, nad ei pea nii hästi elama. Ja toetust kärbiti 200 euro võrra kuus – kärbiti esimest korda Eesti uuemas ajaloos ja võib-olla üldse Eesti ajaloos, ega me nii pikalt tagasi ajalukku vaadanud ei ole. Aga isegi üheksakümnendatel, kui rahaline seis oli Eesti riigil päris keeruline, ei vähendatud toetusi, mis olid mõeldud lastega peredele.
Täna on lapsetoetus esimesele ja teisele lapsele 80 eurot ja kolmandale lapsele 100 eurot. See on üldse eraldi teema, miks meil mõned lapsed on nii-öelda kallimad kui teised. On arusaadav, et kui tuleb kolmas laps, siis pere muutub automaatselt lasterikkaks pereks, aga selleks on ju olemas lasterikaste perede toetus, mida hakkavad saama just need pered, kellel on kolmas laps tulnud. Meie arvates 80 eurot lapse peale kuus on selgelt ebapiisav summa. Kui me täna käime poes, siis 80 eurot põhimõtteliselt ongi üks poeskäik, eriti, kui sul on peres ka laps. Niisugustes inflatsiooni tingimustes, nagu meil on siin viimasel ajal olnud – näiteks toidukaupade hinnad on tõusnud kahe viimase aasta jooksul keskmiselt umbes 40% –, on selge, et 80 euroga kuus suurt midagi ei tee.
Nii et meie ettepanek on seda toetust kindlasti tõsta. Panime eelnõusse 150 eurot iga lapse eest: esimese, teise ja kolmanda lapse eest. Kõik kolm last on võrdsed. Ja siis, kui peres on kolm last või rohkem, saab pere juurde paljulapselise pere toetuse. Loodetavasti aitab see meie peresid olukorras, kus tõepoolest hinnad kasvavad nagu seened pärast vihma ja on tulemas uued maksutõusud, on tulemas uued maksud, nagu automaks näiteks, mis kindlasti on paljulapselistele peredele eelkõige, aga ma arvan, et ka nendele peredele, kus on üks või kaks last, päris valus löök.
Kui meil oli siin diskussioon automaksu üle, siis mäletatavasti kõlas mitu korda ettepanek, et võiksid kehtida mingisugused eritingimused, mis oleksid mõeldud just paljulapselistele peredele, et leevendada nende olukorda pärast automaksu kehtestamist. Kahjuks päeva lõpuks võeti vastu automaksu seadus sellisel kujul, et mingeid erandeid seal paljulapselistele peredele ei ole, vaatamata sellele, et ka meie põhiseaduses on kirjas, et need pered vajavad riigi erilist hoolt.
Ja kui vaadata, milline on meil viimastel aastatel olnud demograafilise olukorra areng, siis kahjuks peab ütlema, et meie demograafiline olukord on väga kriitiline, kui mitte öelda katastroofiline, sest sündimus on Eestis juba mitu aastat järjest püstitanud miinusmärgiga rekordeid. Meie seaduseelnõu [seletuskirjas] on märgitud, et 2022. aastal oli summaarne sündimuskordaja 1,41. Need olid kõige värskemad andmed, nüüd on juba uued andmed olemas. Statistikaamet andis teada, et seesama sündimuskordaja on meil juba mitte 1,41, vaid 1,31 ehk aastal 2023 sündis veelgi vähem lapsi. Ehk siis sündimus langeb. Ja kahjuks peab nentima, et valitsuse sammud, mis on viimase pooleteise aasta jooksul astutud, need otsused, mis on vastu võetud, keeravad seda olukorda aina hullemaks.
Kui me tahame tõsta sündimust, kui me tahame muuta demograafilist olukorda, tahame, et Eestis sünniks rohkem lapsi, [siis tuleb midagi ette võtta.] Ma olen siin sellest väga palju nii puldist rääkinud kui ka pidanud igasuguseid diskussioone eelmise peaministri Kaja Kallasega, kelle hoiak oli umbes selline, et aga praegu sündimus langeb põhimõtteliselt kõikjal. Euroopas on raske leida riike, kus demograafiline olukord on hea ja sündimuse näitaja on positiivne, kasvutrendis. Me võime loomulikult vaadata teistele riikidele otsa, aga kui me räägime – noh, tema tõi näiteks Itaalia, me võime rääkida ka Saksamaast ja nii edasi –, et kusagil on kas 45 miljonit elanikku nagu näiteks Hispaanias või üle 60 miljoni nagu Itaalias või siis üle 80 miljoni, nagu on Saksamaal, siis võib-olla ei ole olukord alarmeeriv. Aga kui meie riigis on 1,3 miljonit, kui sedagi, siis ma arvan, et demograafiline olukord peaks meis kindlasti muret tekitama.
Kui küsida peredelt, mis oleksid need faktorid, mis ajendaksid neid rohkem mõtlema selle peale, et perre sünniks esimene, teine või kolmas laps või sealt edasi, siis kindlasti on, ma arvan, kaks põhifaktorit. Üks on kindlustunne. Inimesed väga tahaksid, et neil oleks stabiilne olukord, et nad teaksid, et homme nende olukord ei muutu halvemaks. Ja teiseks, loomulikult riigi abi, riigi tugi. Kahjuks, nagu ma ütlesin, viimasel ajal see tugi muutub aina väiksemaks. Kärbiti paljulapseliste perede toetust ja needsamad perehüvitised, [sealhulgas] lapsetoetused pole juba ammu kasvanud. Praeguses olukorras, kus inflatsioon kasvab hüppeliselt ja majanduslangus kestab juba kolmandat aastat järjest, vajaksid lastega pered suuremat tuge. Aga kahjuks seda ei tule.
Nii et teemegi ettepaneku tõsta [lapsetoetus] esimesele, teisele ja kolmandale lapsele 150 euroni kuus. Me saame aru, et olukord riigi rahanduses on keeruline, ja oleme valmis siin saalis diskussiooni pidama. Kui 150 tundub mõnele rahvasaadikule praeguses olukorras liiga suur number olevat – kuigi, nagu ma ütlesin, põhimõtteliselt see on kaks korda poes ära käia, kui peres on näiteks kaks last –, siis võime rääkida sellest, et okei, kui 150 on palju, siis mis see number olla võiks. Aga see, et lapsetoetus peaks võrreldes praegusega suurem olema, on selge. See on meie kindel seisukoht ja sellest me ei tagane.
Lõpetuseks. Tavaliselt küsitaksegi, kuna see on hästi kallis idee, kokku läheks selline tõus maksma circa 223 miljonit eurot aastas, mis on loomulikult muljet avaldav number: kust te selle raha võtate? Eriti tänases olukorras, kus iga sent on riigi jaoks oluline. Väga lihtne. Me oleme siin saalis teinud mitu ettepanekut, kust seda raha võtta saab. Nendest kõige, ütleme niimoodi, lihtsam ja tuntum on pangamaks ehk pankade solidaarsusmaks. Pangad võiksid rohkem panustada, nagu nad näiteks Leedus juba kaks aastat järjest on teinud.
Ja teiseks: riigiaparaadi optimeerimine. Sellega õnneks nüüd riik hakkaski tegelema. Ja veel üks meie idee on ka, ütleme niimoodi, ajutiselt rakendatud. Me rääkisime sellest, et niinimetatud maksuküüru kaotamist tuleks vältida. Nüüd siis otsustati, et maksuküüru kaotamine lükkub edasi. See on hea, et riik praegu niimoodi käitub. Meie arvates ei peaks seda ka aastal 2026 tegema, aga sellest me jõuame arvatavasti siin saalis veel palju rääkida.
Ja edasi: näiteks digimaksu kehtestamine. Jällegi, päris palju raha läheb välismaa ettevõtetele, samal ajal kui see raha võiks jääda Eestisse. Ja sel juhul me räägime jätkuvalt miljonitest.
Nii et meil on mõtteid, kust seda raha võtta. Palume ikkagi selle eelnõuga ühineda ja vähemalt liikuda sellega teisele lugemisele, kus saab vajadusel muudatusi teha. Kui, nagu ma ütlesin, mõnele rahvasaadikule tundub kasv 150 euroni liiga suur, siis arutame, diskuteerime, vajadusel võime seda summat korrigeerida. Aga nagu ma ütlesin, me ei tagane sellest mõttest, et lapsetoetus peab kasvama. Aitäh!