13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Väga lugupeetud Riigikogu liikmed, alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Andrei Korobeinik, palun!
14:01 Andrei Korobeinik
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Minul ja teistel saadikutel on arupärimine terviseminister Riina Sikkutile. Arupärimine puudutab Eesti narkopoliitikat. Riina Sikkut on andnud sellest ülevaate eelmisel aastal, aga aastaga on olukord läinud tunduvalt halvemaks. Noorte seas on narkootikumide tarvitamine tõusuteel, surmade arv on kasvanud. Sellega seoses on minul ja teistel saadikutel terviseministrile neli küsimust, millele soovime vastust Riigikogu istungil. Aitäh!
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lauri Laats, palun!
14:02 Lauri Laats
Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Meil on Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt üle anda arupärimine rahandusminister härra Jürgen Ligile, teemaks on planeeritavad aktsiisimuudatused.
Nii nagu me teame, on praegune valitsus astunud seda teed pidi, kus on pidevalt tõstetud makse, kaasa arvatud tarbimismakse. Täna peaminister ütles, et kui me räägime üldisest maksukoormusest, siis see jääb kindlasti alla keskmisele Euroopa maksukoormusele. Mis aga puudutab tarbimismakse, mis otseselt löövad meie inimeste pihta, eriti nende inimeste pihta, kellel on väiksem sissetulek, siis sellega on probleem: need on kindlasti üle Euroopa keskmise ehk siis tarbimismaksude osas me oleme esireas.
13. septembril saatis rahandusminister uuesti kooskõlastusringile alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi [muutmise] seaduse [eelnõu], juba tänaseks pidid arvamused kooskõlastusringilt tagasi tulema. Iseenesest seegi näitab suhtumist üleüldisesse olukorda ja ka nendesse organisatsioonidesse ja ametitesse, kellega on soov seda eelnõu kooskõlastada: aega on antud ainult viis päeva. Ma arvan, et on jälle üks pretsedent loodud.
Täna ma peaministrilt infotunnis küsisin – vastust ma ei saanud –, kas on olemas mingisugune majanduslik analüüs ka, kui me soovime või siis valitsus soovib mingisuguseid makse tõsta, eeskätt siis aktsiise. Loomulikult tekib jällegi küsimus, kuidas see mõjutab piirikaubandust, kuidas see mõjutab üleüldist tarbimist ja nii edasi ja nii edasi, üldse ettevõtete käekäiku. Kõik need head küsimused me esitamegi härra Jürgen Ligile. Aitäh!
14:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kaks arupärimist. Saame minna … Enne, kui saame minna päevakorra juurde, Helir-Valdor Seeder, palun!
14:04 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Jah, saame varsti küll minna ilusti päevakorra juurde, aga mul enne on üks protseduuriline küsimus, et kuidas me tõlgendame kodu- ja töökorra seadust. Nimelt, esmaspäeval päevakorra kinnitamise ajal Riigikogu esimees teavitas meid ja selgitas meile, et pöördumine Veneetsia komisjoni poole on päevakorrast välja võetud, õigemini üldse menetlusest välja võetud. Nagu me aru saime, üks algatajatest on taganenud. Tavapäraselt on Riigikogu juhatus käitunud nii, et ta ei sekku juhtivkomisjoni otsustesse. Seda on korduvalt kinnitanud nii Riigikogu esimees kui ka teie. Kui juhtivkomisjon on päevakorda pannud, siis ta on päevakorda pannud, kui nad on tõlgendanud, et see on [vähemalt] 51 hääle eelnõu, siis see on 51 hääle eelnõu, ja nii edasi. Juhatusel ei ole pädevust sekkuda.
Nüüd erandkorras juhatus otsustas sekkuda ja selle eelnõu menetlusest kõrvaldada. Mina vaatan neid kahte paragrahvi, mis räägivad algatamisest ja tagasivõtmisest, ja ma kuidagi ei suuda tõlgendada neid nii, et see eelnõu langeb menetlusest välja. Eile oli Riigikogu juhatuse koosolek. Riigikogu esimees [istungi] juhatajana teatas esmaspäeval meile, et te arutate seda. Kas te arutasite ja [kui, siis] mis tulemuseni te jõudsite? Ja mis järeldused me teeme, kui päevakorra kinnitamisel öeldi, et see võetakse tagasi, aga kui nüüd selgub, et see oli täiesti seaduslik ja oli igati põhjendatud juhtivkomisjoni otsus lülitada see selle nädala päevakorda? Nüüd on ta jäänud ebaseaduslikult päevakorrast välja. Kas võib sellise järelduse teha, kui te olete jõudnud samale järeldusele, mis algatajad ja mina?
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, lugupeetud kolleeg! Riigikogu juhatus arutas eile Martin Helme vastavasisulist kirja, mis seda teemat puudutas. Ja me nii-öelda kujundasime välja omad seisukohad. Ma küll möönan seda, et see kiri ei ole saanud veel allkirja. Selles mõttes oleks nagu lihtne võimalus siit kõrvale hiilida ja öelda, et ma ei saa enne kommenteerida, kui see kiri on saanud allkirja. Aga ma olen natukene teistmoodi inimene.
Juhatuse kaks liiget on selgelt seisukohal, et tõepoolest, see, et eelnõu langes menetlusest välja, on igati kooskõlas Riigikogu kodu- ja töökorra seadusega. Ja veel kord: põhjuseks ei ole mitte see isegi, millele Martin Helme viitas, see § 95 lõige 3, et kui keegi taganeb eelnõust, siis eelnõu ei lange menetlusest välja. Jah, see on üldnorm. Tõepoolest, kui antud näite puhul oleks sellel pöördumisel olnud 22 allkirja, sealt oleks taganenud näiteks Alar Laneman ja oleks jäänud 21 allkirja, sellisel juhul tõepoolest see eelnõu ei oleks langenud menetlusest välja.
Veel kord: see eelnõu ei langenud menetlusest välja mitte niivõrd selle tõttu, et Alar Laneman taganes, vaid langes selle tõttu, et oli täitmata miinimumnõue ehk 21 allkirja, mis on kehtestatud nendele pöördumistele. See miinimumnõue oli täitmata.
Ja teine, mis on hästi oluline, lugupeetud kolleeg, on see, et sellesse protsessi ei ole tegelikult sekkunud Riigikogu juhatus. See ei ole Riigikogu juhatuse otsus. Selle on teinud istungiosakond. Tavapäraselt, ka muudel juhtudel, kui eelnõu on tagasi võetud, ei ole juhatus teinud mingit otsust, vaid selle on eelnõu kaardil ära vormistanud istungiosakond. Ja täpselt samamoodi toimus see ka antud juhul.
Nii et tegelikult viide sellele, just nagu juhatus oleks sekkunud – antud juhul juhatus ei ole teinud ühtegi otsust selle kohta, välja arvatud, tõepoolest, kuna see pöördumine juhatuse poole eile oli, siis juhatus seda Martin Helme kirja arutas ja need seisukohad kujundas. Tõepoolest, mainin korrektsuse huvides ära ka, et seda meelt, mida eelnevalt märkisin, oli kaks juhatuse liiget – Toomas Kivimägi ja Lauri Hussar –, Arvo Aller, kolmas juhatuse liige, jäi eriarvamusele.
Varro Vooglaid, palun!
14:08 Varro Vooglaid
Suur tänu! Lihtsalt nüüd jätkuks sellele eelmisele küsimusele ja teie vastusele. Mind huvitab ikkagi see, et kui me loeme Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 95 lõiget 3, siis see ütleb ju täiesti selgesõnaliselt, ma tsiteerin: "Mitme algataja või esitajaga eelnõu korral on algatajal või esitajal õigus eelnõust taganeda tingimusel, et eelnõule jääb vähemalt üks algataja või esitaja, Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu puhul vähemalt 21 Riigikogu liiget. Taganemise tulemusel ei lange eelnõu Riigikogu menetlusest välja."
Millest siin on üldse rääkida? See on ju täiesti selge. Me kõik saame aru sellest selgitusest, mis te andsite, et selle Riigikogu pöördumise eelnõu algatamiseks on tarvis 21 liiget. Ja algatamisel oligi 21 liiget. Mis saab edasi, seda reguleerib § 95. See ütleb: kui keegi taganeb eelnõust, siis eelnõu ei lange menetlusest välja. Erandiks, mis on selgelt kirjas, on üksnes Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille puhul peab jääma läbi menetluse igal ajahetkel 21 eelnõule alla kirjutanut. Kõigi teiste eelnõude kohta on ju selgesõnaliselt öeldud: kui jääb alles kas või üks algataja, ei lange [mõne inimese] taganemise korral eelnõu menetlusest välja. Kuidas on võimalik ikkagi nii selge normi puhul mingi tõlgendustriki kaudu jõuda vastupidisele järeldusele?
Me teame ka seda, muuseas, et 2012. aasta kommentaarides ei olnud mitte midagi selle kohta öeldud, et peaks kuidagi niimoodi tõlgendama, kui teie olete seda tõlgendanud. Aga 2023. aasta kommentaaridesse järsku on selline lause ilmunud. Kas siis nii ongi, et mingisugused kommentaarid, kommentaaride autorid kirjutavad lihtsalt kehtivat kodu- ja töökorra seadust ümber, ilma et seadust oleks tegelikult muudetud?
14:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Te ikkagi ei kuulanud mind piisavalt tähelepanelikult. Ma rõhutan veel kord, et tegemist on üldnormiga, mis on § 95 lõige 3. See on üldnorm ja see on ju täiesti arusaadav ja väga oluline informatsioon. Selles mõttes, et kui keegi taganeb eelnõust, siis oleks ju päris jabur, kui ainuüksi ühe inimese taganemisest piisab selleks, et eelnõu langeks menetlusest välja. See on üldnorm, täiesti arusaadav.
Põhjus, miks see eelnõu langes menetlusest välja, on ikkagi § 154 lõige 11, mis ütleb, et Riigikogu pöördumisel peab olema [vähemalt] 21 allkirja. Mitte keegi ei ole seda vaidlustanud, et pöördumise esitamisel oli 21 allkirja, seda ma pole hetkekski vaidlustanud. Ent menetluse käigus ei olnud enam 21 allkirja, sest Alar Laneman oli sellest taganenud ja see miinimumnõue on täitmata. See ei ole mitte juhuslikult sisse pandud sellesse sättesse, vaid ikkagi pöördumise puhul eeldatakse piisavalt suurt konsensust, et pöördumise saaks esitada. Ei piisa ühest või kahest Riigikogu liikmest, vaid selleks on vaja minimaalselt 21, ja see nõue oli täitmata.
Ma võin lugeda teile ka veel siis … Tõepoolest, tegemist on kommentaariga, mis ütleb väga üheselt: kui taganemise tõttu jääb põhiseaduse muutmise seaduse eelnõule alla 21 algataja, loetakse eelnõu tagasivõetuks ja see langeb Riigikogu menetlusest välja. Rõhutan, siin on tegemist põhiseaduse muutmise seaduse eelnõuga. Aga sellele järgneb: sama kehtib Riigikogu avalduse, deklaratsiooni ja pöördumise puhul, mille eelnõu saab Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 154 lõike 11 kohaselt esitada vähemalt viiendik Riigikogu koosseisust. Üks ühele seesama. (Saalist öeldakse midagi.) See on seaduse paragrahvi lahtikirjutus, nii et mul ei ole põhjust selles kahelda ega vaielda. Väga ühene ja selge seisukoht.
Head kolleegid, ma võin lõputult teiega sel teemal vaielda, ma tunnen ennast päris kindlalt ja hästi. Aga võtame kolm küsimust veel ja siis läheme päevakorra juurde. Ka juhatuse ametlik vastus tuleb, kuigi ma ei taha öelda, et seal on midagi väga palju muud kirjas võrreldes sellega, mis ma eelnevalt rääkisin. Ma rääkisin muidugi kolm korda rohkem.
Kert Kingo, palun!
14:12 Kert Kingo
Ma tänan! Nüüd te olete hakanud küll seda meelevaldselt väänama ja tõlgendama. Aga kui me hakkame nüüd näpuga täpselt järge ajama ka seadustes ja tegevustes, siis teil peaks see informatsioon olema, mis kuupäeval anti eelnõu üle ja mis kuupäeval võttis Alar Laneman oma allkirja tagasi. Üleandmise päeval oli 21 allkirja, siis suunati eelnõu juhtivkomisjoni, kus hakkas menetlus, ja alles siis võttis Alar Laneman oma allkirja tagasi. Üleandmisel oli 21 allkirja. Mis kuupäeval anti eelnõu üle? Öelge palun see kuupäev. Ja kunas Alar Laneman võttis oma allkirja tagasi? Öelge ka see kuupäev, palun.
14:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei tea neid kuupäevi, aga need ei oma tähtsust. Ma ei ole hetkekski vaidlustanud seda, et eelnõu esitamisel oli nõutud 21 allkirja olemas. Selles mõttes need kuupäevad, hea kolleeg Kert, ei oma antud hetkel mingit tähtsust. Ma ei vaidlusta hetkekski, et eelnõu esitamisel oli olemas 21 allkirja, mis on miinimum, et eelnõu esitada. Selle tõttu võetigi eelnõu menetlusse. Küsimus on selles, mis toimus peale seda. Ants Frosch võttis peale seda oma allkirja tagasi – ma ei tea kuupäeva, võib-olla oli see nädal tagasi, aga see ei oma antud hetkel tähtsust. Ta tegi seda peale seda, kui eelnõu oli võetud juba menetlusse. Ta tegi seda peale seda, kui eelnõu oli võetud menetlusse, ja see on teie jaoks oluline. Veel kord: seesama, et miinimumnõue oli täitmata, on põhjus, miks see langes menetlusest välja.
Ja siin tegelikult ei ole puutumust isegi juhtivkomisjoniga. Tegelikult ka juhtivkomisjoni teavitati istungiosakonna poolt, et kuna nüüd ei ole nõutud minimaalset 21 allkirja, siis on eelnõu langenud menetlusest välja. Ka juhtivkomisjon ei puutunud selles mõttes asjasse ja ka juhatus ei puutunud asjasse. See ei ole juhatuse otsus.
Helir-Valdor Seeder, palun!
14:14 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt juhataja! Nüüd ma hakkan küll aru saama teie selgitustest ja põhjustest. Põhjus on see, et te ei taha, ei soovi seda arutada. Juriidilisi põhjusi, õiguslikke põhjusi ei ole. Te tsiteerisite praegu ka tegelikult sedasama § 154 valesti. Te tõlgendasite, või mitte ei tõlgendanud, vaid tsiteerisite valesti. Te ütlesite, et peab olema viiendik. Ei pea olema! Siin on öeldud väga selgelt …
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Esitamisel, esitamisel peab.
14:14 Helir-Valdor Seeder
Just nimelt! Just nimelt, esitamisel, mitte ei pea olema. Ja teie loete seda ja tõlgendate, et kogu menetluse jooksul Riigikogus peab olema vähemalt 21 allkirja. Ei, see on täiesti vale tõlgendus kahe paragrahvi kooskõlas. Ma olen väga nõus kolleeg Varro Vooglaiuga. Mina ka ei oska seda kuidagi teistmoodi tõlgendada, kui § 95 selgelt kirjutab lahti taganemise puhul, kuidas kodukorda peaks tõlgendama. Ja see ei ole mitte seletavas osas, vaid see on seaduse sätetes kirjas, et sel juhul ei lange eelnõu menetlusest välja, kui jääb ka alla 21 allkirja. Ainult põhiseaduse muutmise puhul on selline püsiv nõue kirjas.
Nii et see tõlgendus tegelikult ei ole absoluutselt kooskõlas kodu‑ ja töökorra seadusega. Selle taga võib aimata lihtsalt teie soovimatust seda eelnõu arutada. Praegu te väga loominguliselt tõlgendate Riigikohtu otsust, et Riigikogul on laiaulatuslikud enesekorraldusõigused, ja tegelikult kuritarvitate seda.
Aga mul on ka küsimus. Kui nüüd mitte küll härra Frosch, vaid Laneman järjekordselt ümber mõtleb ja soovib ikkagi oma allkirja uuesti tagasi panna, kas see on võimalik kodu‑ ja töökorra seadusest tulenevalt või mitte? Ja kui ei ole, siis millisest paragrahvist tulenevalt see võimalik ei ole?
14:16 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Alustades lõpust: ka mina tegelikult … Esiteks, ma tahaks muidugi teada, kes on see "teie". Ma loodan, et teie ei teieta mind. Kes see "teie" on, kes ei taha? Ühesõnaga, mina ei ole küll sisuliselt sellesse protsessi mitte ühelgi hetkel sekkunud. Minul ei ole mingit vastuseisu selle eelnõu menetlemisele, mitte vähimatki. Ja tegelikult ma söandan väita, et ükski teine poliitik ei ole ka sekkunud.
Ma ütlen veel kord, et see on istungiosakonna tehtud otsus, sinna ei ole sekkutud. Enne seda ei ole ühegi juhatuse liikmega seda läbi räägitud või kooskõlastatud, vähemalt minuga mitte. Ma saan rääkida enda nimel, et enne seda, kui istungiosakond selle otsuse tegi, ei ole seda minuga läbi räägitud. Ma arvan, et ka Arvoga ei ole seda läbi räägitud, ja ma oletan, et ka Riigikogu esimehega ei ole seda läbi räägitud. Selles mõttes siin ei ole mängus kellegi poliitiline tahe, mis selle otsuseni on viinud.
Teiseks, tõepoolest ma arvan, et selline kaasus tuleb ette võib-olla üks või kaks korda Riigikogu koosseisu ajal, mistõttu, noh … Mina ka muide küsisin ühe korra seda, vältimaks seda debatti ja arutelu siin, et kas on võimalik, et ma taganen taganemisest. Tegelikult sellist võimalust ei ole, see läheks nagu väga jaburaks, kui ma algatan, siis taganen, siis loobun taganemisest, siis loobun taganemise taganemisest ja nii edasi. See läheks nagu absurdini, ärme sellist olukorda loome. Nii et kaks asja on nagu selged.
Üks teine küsimus oli korra ka üleval, et kas saab algatajatega liituda hiljem. Ka see on võimatu. Seda on võimalik teha kuni selle hetkeni, kuni eelnõu on üle antud, sealtmaalt on algatajate [nimekiri] lukus, hiljem ei saa algatajatega liituda. Seda võimalust ei ole.
Ja veel kord, ma olin siin, hea kolleeg, väga täpne, et see § 154 räägib [nõudest] eelnõu esitamisel. Ma möönan, et siitmaalt edasi on tõepoolest natukese tõlgendamise ruumi, et kas siis eelnõu menetlemise kestel peab olema seesama arv olema või mitte. Minu sügav veendumus on, et see nõue peab olema läbiv. Muidu võib juhtuda niimoodi, et algatatakse, saadakse algatamiseks hääled kokku, aga tegelikult keegi ei taha nagu algatada, sealt kaob 20 [allkirja] ära ja jääb üks, kes siis tegelikult tahtis. See ei peegelda seda piisavalt suurt poliitilist toetust, mida eeldab sellise eelnõu esitamine.
Ja ma tõin ... (Helir-Valdor Seeder räägib saalist vahele, viidates erandile põhiseaduse muutmise eelnõu puhul.) Ei, ei-ei! Muide, hea kolleeg Helir, kui sa loed väga täpselt seda põhiseadust [puudutavat sätet], siis seal on üks omapärane nüanss. Te pole selle peale tulnud, et tegelikult põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu puhul ei saagi taganeda, kui [allkirju] jääb alla 21. Oleks tegemist põhiseaduse [muutmise] seaduse eelnõuga, siis mina tõlgendaksin seda paragrahvi nii, et sellisel juhul ei olegi võimalik taganeda, nii üllatav kui see ka ei ole. (Saalist öeldakse midagi.) Kui sa loed seda põhiseadust [puudutavat osa, siis näed,] et ei saagi taganeda. Seal võib olla ka see, et siis loetakse eelnõu tagasivõetuks. Nii nagu on ka tavaeelnõu puhul, et saab taganeda, kuni jääb alles vähemalt üks. Kui sa oled üksinda jäänud, siis taganeda ei saa, siis on teine termin: siis sa saad eelnõu tagasi võtta, mitte enam taganeda. Jah, väga selge sõnastus on, kolleegid.
Varro Vooglaid, palun!
14:19 Varro Vooglaid
Minu meelest teie esitatud selgitused ei ole absoluutselt veenvad. Tegelikult on need ilmselgelt meelevaldsed. Mulle tundub, et te mõistate ise ka, et see, mida te räägite, ei vasta tõele. Sellepärast et kui me vaatame nüüd uuesti seda § 95 lõiget 3, siis siin on ju selgelt erand välja kirjutatud, ja see on põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu. Kui oleks nii, et ühtegi erandit ei ole välja kirjutatud, siis ma võib-olla võiksin teiega nõustuda, et hea küll, me peame tõlgendama § 154 ja § 95 koostoimes ja lähtuma sellest, et kui on [21] allkirja algatamisel nõutud, siis peab igal hetkel menetluse jooksul olema 21.
Kuna siin on väga selgelt öeldud, et üksnes põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu puhul peab läbivalt kogu menetluse jooksul olema vähemalt 21, aga mitte ühegi teise eelnõu puhul, siis on igati loogiline, ratsionaalne järeldada, et kõigi teiste eelnõude puhul ei tähenda allkirjastajate arvu langemine alla 21, et eelnõu langeb menetlusest välja.
See on absoluutselt loogiline, ühemõtteliselt ainuvõimalik loogiline tõlgendus sellele asjale. Kui seadusandja oleks tahtnud kirjutada siia sisse lisaks põhiseaduse muutmise seaduse eelnõule sama regulatsiooni ka näiteks Riigikogu pöördumise eelnõu kohta, mida saab samuti algatada üksnes vähemalt viiendik Riigikogu koosseisust, siis oleks olnud väga lihtne see siia lisada.
Ja praegusel hetkel ongi selline asi, et seadusandja ei ole siia, § 95 lõikesse 3 sellist asja sisse kirjutanud, aga eelmise aasta kommentaaridesse on see järsku sisse kirjutatud. Minul tekib küsimus, kes on see salapärane kommenteerija, kes lihtsalt omaalgatuslikult muudab Riigikogu kodu- ja töökorra seadust, ilma et Riigikogu ise oleks sellist muudatust kunagi heaks kiitnud.
Kas te saate öelda või välja uurida, kes on see inimene, kes kirjutas kodu- ja töökorra seaduse ümber? Ja mis ajast on üldse kommentaaridel seaduse jõud: kui seadus ütleb ühte, kommentaar ütleb teist, siis teie lähtute kommentaaridest, mitte seadusest?
14:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Alustaks lõpust. Tõepoolest, nagu ka õiguskantsler eile ütles, kommentaaridel või seletuskirjal ei ole seaduse jõudu selles tähenduses, mis on seaduse tekstil. Aga ilmselgelt kommentaarid ja seletuskiri on tihtipeale [vajalikud], selgitamaks lahti probleemseid kohti, mis on seaduse tekstis jäänud lõpuni üheselt lahti kirjutamata. (Saalis kommenteeritakse kõva häälega.) Nii et selles mõttes ... Oodake, oodake, ärge palun minge nüüd emotsiooni, head kolleegid! Ja teiseks, katsuge olla üle sellest, et igal pool on kuskil mingi kuri käsi, kes tahab kirjutada sellise paha sätte, ja teades ette, et selline kaasus tuleb, teie pärast seda tehti. No kuulge, sõbrad, ärge palun mõelge niimoodi üle!
Kordan veel kord, et minu selge arusaam on see. Ka normitekst on täiesti olemas: § 154, mis ütleb, et peab olema [vähemalt] 21 [allkirja]. (Saalis räägitakse.) Esitamisel, nõus! Ja siin, möönan, on tõlgendamise küsimus. Kuskil ei ole öeldud, möönan, kuskil ei ole öeldud must valgel seaduse tekstis, kas see laieneb kogu menetluse ajale või mitte. Ma möönan seda. Aga nüüd ongi, et kuskilt maalt me peame seda tõlgendama. Minu selge tõlgendus ja veendumus on see, et tõepoolest peab olema kogu selle menetluse kestel.
Ja veel kord loen ette selle teile mitte meeldiva, rõhutan, osa seletuskirjast: kui aga taganemise tõttu jääb põhiseaduse muutmise seaduse eelnõule alla 21 algataja, siis loetakse eelnõu tagasi võetuks ja see langeb Riigikogu menetlusest välja. Ja sama kehtib Riigikogu avalduse, deklaratsiooni ja pöördumise puhul, mille eelnõu saab Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse §154 lõike 11 kohaselt esitada vähemalt viiendik Riigikogust. (Saalist öeldakse midagi.) Okei, me võime selle ... Ma ei tea, ma oletan, et seal teatud peatükkidel on ka nimed taga, aga ma kutsuksin üles mitte neid inimesi süüdistama. Aga ma arvan, et see on võib-olla välja selgitatav, me võime seda uurida. Tõenäoliselt on teada, kes millise peatüki kohta neid seletuskirju kirjutavad. Kui see on võimalik ja kui see ei ole mingi suur saladus, siis mul on palve, et äkki homseks õnnestub see välja selgitada.
Aga kutsun eos üles mitte süüdistama neid inimesi, kes on kirjutanud. Nemad ei teadnud, kelle puhul see kaasus võib lauda tulla, kas on EKRE mingi pöördumine, on Reformierakonna pöördumine, Keskerakonna pöördumine. Ärge jumala eest palun neid inimesi süüdistage, et nad oleksid kuidagi kallutatud. Aga kui teil on mingi õiguslik vaidlus, siis see on teine teema. Sellelt pinnalt, ma arvan, on alati võimalus vaidlustada, aga muidu mitte.
Aga, head kolleegid, ma olen seda meelt, et kuna ma ütlesin, et ma kaks või kolm protseduurilist küsimust veel võtan, siis ma enam rohkem neid ei võta. (Saalist hõigatakse midagi.) Head kolleegid, ma juhatan ka homme. Ma juhatan ka homme ja olen valmis homme seda arutelu jätkama. Ootame ära! (Saalist öeldakse veel midagi.) Ei, ma olen andnud teile … Aga okei, teisel teemal ma olen nõus võtma, aga ma palun siiralt, inimesed, meil on terve pikk päevakord, eks ju. Ma ei tagane ega karda ühtegi küsimust sel teemal, tõepoolest ei karda, aga me hakkame neid asju kordama. Me oleme lihtsalt erineval seisukohal. Ma möönan seda, et me oleme erineval seisukohal. Ma tutvustasin, mis on minu ja teise juhatuse liikme seisukoht ja ka härra Alleri eriarvamus selles. Ja kuna see kiri pole ka allkirja saanud, olen mina valmis seda debatti homme jätkama.
Kui on teisel teemal protseduuriline, Rain Epler, palun! (Sumin saalis.) Teisel teemal, head kolleegid!
14:24 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Minul on tõesti küsimus teisel teemal, aga see on ka protseduuriline. Esiteks oli minu arvates teie poolt, ma ütleks, argpükslik ja madal öelda, et juhatus ei ole asjaga üldse seotud, istungiosakond tegi otsuse. Mul selle peale tekkis selline protseduuriline küsimus, et tavapäraselt on nii, et tuleb päevakord ja siis saab teha ettepanekuid. Teinekord on juhtunud, et EKRE teeb ettepaneku midagi muuta, näiteks välja võtta, ja siis tihtilugu keegi on öelnud – varem oli see Erkki Keldo, nüüd on Õnne Pillak –, et nemad ei ole nõus. Ja see on selline, ütleme, suhteliselt vähetõenäoliselt eduga lõppev protseduur.
Nüüd ma saan teie jutust aru, et targem oleks püüda jõuda headesse suhetesse istungiosakonnaga. Ja siis on niimoodi, et tuleb päevakord ja esmaspäeval saabume siia, nädalavahetusel on istungiosakond midagi päevakorrast välja võtnud ja siis juhatus ütleb: "Ei tea, meie pole kuidagi seotud." Minu arust see Riigikogu institutsiooni lammutamine on jõudnud täiesti uuele tasemele. Või ikkagi oli nii, et juhatus siiski instrueeris istungiosakonda ja istungiosakond vormistas? Mõlemad on muidugi halvad vastused.
14:25 Aseesimees Toomas Kivimägi
Mul on, hea kolleeg Rain Epler, tõesti palve kuulata, mida ma räägin. Sa esitad süüdistusi, mille puhul ma olen vastupidist tõestanud. Ja mul on tõesti raske: Helir-Valdor Seeder süüdistab meid selles, just nagu juhatus oleks sekkunud, nüüd sina süüdistad selles, et juhatus ei ole sekkunud. (Sumin saalis.) Ma ausalt ei tea, mida me peame tegema, kas me siis sekkume või ei sekku.
Veel kord, ja siin ei ole argpükslikkusega vähimatki tegemist, ma katan sada protsenti seda istungiosakonna otsust ja seisukohta, olen sada protsenti nende seisukohaga nõus, aga formaalselt see ei olnud juhatuse otsus. Ma ei saa võtta juhatuse otsusena seda, mis ei ole juhatuse pädevuses. See ei ole juhatuse pädevuses! (Saalist räägitakse vahele.) Antud juhul küll, tõepoolest … Jaa, vastab tõele. Vastab tõele, et selle otsuse juures ei ole osalenud Riigikogu juhatus. Ei ole osalenud Riigikogu juhatus selle otsuse juures! See on istungiosakonna otsus, nii nagu on tavapäraselt lihtsamate kaasuste puhul, kui keegi võtab eelnõu tagasi. Vaata, kui me räägime eelnõu menetlusse võtmisest, siis alati juhatus võtab menetlusse, aga kui eelnõu võetakse tagasi, siis juhatus ei tee otsust, et on võetud tagasi, selle otsuse teeb täpselt samamoodi istungiosakond. Ja siin on täpselt samasugune kaasus vähe teisel alusel.
Head kolleegid, neli viimast. Tõepoolest, ma ei taha rikkuda, aga neli viimast ja, siiralt vabandan, siis läheme päevakorra juurde. Täna rohkem ei võta, olen valmis homme arutelu jätkama.
Ants Frosch, palun!
14:27 Ants Frosch
Aitäh! Ma tuleks siiski veel kord tagasi selle teema juurde, kas see arv 21 saab taastuda. Probleem on nimelt selles, et kui see 21 saab väheneda, siis igasugune juristiloogika ütleb, et sellesama protsessi käigus saab see ka taastuda. Mind väga huvitab konkreetne põhjendus, miks ei saa.
14:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Põhjus on väga lihtne. Vaata, see on nii, et nagu ühte jõkke ei saa kaks korda astuda, nii ei saa ka kaks korda algatada, eks ju. Kui algatamine oli, siis selle hetkeni oli võimalus sellega liituda, kuni see eelnõu anti saalis üle ja võeti menetlusse. Meil on siin ju olnud mitmed kaasused, head kolleegid, näiteks Ukraina otsuse eelnõu, millele inimesed ei saanud õigeaegselt allkirja anda, aga on tahtnud sellega kangesti ühineda. Ajakirjandus vahel loeb kokku, kes kirjutas alla, kes ei kirjutanud alla, pärast ehk satud musta nimekirja. Ka siis me ei ole võimaldanud peale seda, kui eelnõu on menetlusse võetud, sellega hiljem liituda. Nii et seda võimalust ei ole. Algatada saab piltlikult öeldes üks kord, olles nende hulgas sellel hetkel, kui eelnõu antakse saalis üle.
Valdo Randpere, palun!
14:28 Valdo Randpere
Aitäh! Hea Toomas! Mulle teeb juba ette haiget see, mida ma nüüd ütlema hakkan, aga iga endast lugupidav jurist ütleks sulle sedasama. Seaduse tekst on selles küsimuses väga selge. Kas see oli nüüd istungiosakond või juhatus, vahet pole – keegi tegi vale otsuse. Ja nüüd me istume ja vaidleme ja jahume selle teema üle ja loeme kommenteeritud väljaannet. Kommenteeritud väljaanne – sa ise möönad, et jah, isegi Ülle Madise eile ütles seda, et kommentaar ei ole seadus. Kommentaare ei ole meie siin saalis mitte kunagi hääletanud. See ei ole seadus. Kommentaari võin kirjutada mina, sina, Kert Kingo, Kalle Grünthal, ja siis on sinu otsustada, kas sulle meeldib see kommentaar või ei meeldi, aga sellel ei ole absoluutselt mitte mingit seaduslikku jõudu.
Ja tulla siia ja öelda nüüd, et näed, nüüd on kommentaaris niimoodi kirjutatud – see on mõttetu vaidlus. Teeme selle asja ümber, ükskõik kas istungiosakonna tasandil või juhatuse tasandil. Võtame selle asja menetlusse ja kui see sobib, hääletame sedapidi, kui ei sobi, hääletame teistpidi. Aga meil ei ole mõtet siin üles tõsta juriidilist kismat põhiküsimuse osas, kas kommentaar on seaduse tekst või ei ole. Ei ole. (Aplaus.) Ja kui sa veel vaidled vastu, ma lähen ja kirjutan ise, kurat, kommentaari. (Aplaus.)
14:29 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, mulle tundub, et sulle eilsest saatest on jäänud okas hinge, sa ei ole saanud ennast piisavalt lahti rääkida. Ma ei saa kahjuks kõige sellega nõustuda. Siis me võiks selle kollase raamatu visata nii-öelda prügikasti, kui sa ütled, et mis me seda välja anname, need kommentaarid mingit tähendust ei oma. On ju päevselge, et seaduse tasandil ei ole võimalik kõike reguleerida, ja selleks ongi kommentaarid ja selleks on seletuskiri, mis selgitab.
Teiseks ütlen, kolleeg Randpere: ma ei viidanud ainult kommentaarile. Ma viitasin küll ka kommentaarile, aga viitasin §‑le 154, mis ütleb, et peab olema [vähemalt] 21 allkirja. See on seaduse tekst. (Vahelehüüe.) Jaa, nõus, eelnõu esitamisel. Ja vaat sealtmaalt on nüüd edasi nii, et kuskil pole öeldud, kas see peab olema kogu menetluse kestel või üksnes esitamisel. Ja selge, et siin on tõlgendus, kuskil ei ole öeldud seda, keegi peab mingi otsuse tegema.
Minule ei ole ka loomulikult seda sisulist vaidlust vaja, minu poolest oleks võinud seda ka arutada, aga mina ei hakka hukka mõistma istungiosakonda, sellepärast et nad minu hinnangul on väga üheselt ja korrektselt tõlgendanud Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadust. Mulle see oleks põlve nõrgaks laskmine, kui ma nüüd ütleksin, et näed, mingi jama on majas, poliitikutele ei meeldi, ja ma nüüd siis ütlen, et ai, kurat, istungiosakond tegi valesti. Ei, vastupidi. Ma leian, et väga korrektselt on istungiosakond käitunud ja selle otsuse langetanud ja mina kaitsen ja katan seda. (Saalis räägitakse midagi.)
Mart Maastik, palun!
14:31 Mart Maastik
Suur tänu, härra eesistuja! Väga harva, kui ma sõna võtan, aga ma tahtsin … (Saalis räägitakse.)
14:31 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vaikust, palun! (Helistab kella.)
14:31 Mart Maastik
Aitäh! Ma ikka kutsun kõiki üles eelkõige tegelema siin riigimehelikult riigi asjadega. See, mis siin praegu toimub, on tegelikult palagan. Ma absoluutselt olen nõus nende inimestega, kes siin väidavad, et seadust ei saa muuta mingite kellegi poolt kirja pandud täienduste alusel. Aga ma kutsun üles nii Riigikogu juhatust kui ka seda müstilist istungiosakonda: tegeleme tööga! Meie töö on tegelikult võtta vastu seadusi. Ja kui see on vaieldav küsimus, siis see tuleb igal juhul saali panna arutelule. Arutame need asjad läbi! Kui see ei meeldi koalitsioonile, te niikuinii hääletate selle ju maha.
Ja siinkohal ma ütlen, esiteks, teile lisaks ka seda, et ma olen nõus andma selle puuduva allkirja – seda enam, et ma toetan seda eelnõu. Ega see lõppkokkuvõttes ju midagi ei muuda. Siis eelnõu esitatakse uuesti ja ta jõuab ikkagi siia Riigikokku. Nii et olgem riigimehelikud!
Teine asi ka, Toomas. Tegelikult ma ei taha üldse isiklikuks minna, sa oled tore inimene. Aga kas karistusseadustiku kommentaaride põhjal saab inimesi näiteks kinni panna? No see on lihtsalt näide, ma ei ole ise jurist. Aga kui niimoodi võrrelda … Ma ei tahaks seda poleemikat tegelikult alustada, nii et teen ettepaneku: võtke see eelnõu arutelule, lõpetame selle ajaraiskamise. Me oleme terve tund aega aega raisanud, meil oleks see eelnõu ammu läbi arutatud.
14:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Kui sa panid tähele, siis ma korra viitasin sellele, et ma küsisin seda, kas on võimalik taganemisest loobuda. Sa võid hetke mõelda, mis selle küsimise mõte oli. Mõte oli vältida sedasama arutelu. Minu arvates oleks võinud selle teha ja olekski see mööda läinud. Ehk sa saad aru, et mingit poliitilist tahet kellelegi ära teha ei olnud.
Samas ma olen sada protsenti seda meelt, et me iga kaasusega loome mingi pretsedendi. Selles mõttes me ei saa lähtuda sellest, kas me täna raiskasime pool tundi või mitte. Me ei tohi luua mingit kõverat pretsedenti, mille pärast meile hiljem probleeme tekib. See on peapõhjus, miks mina tõepoolest kaitsen seda otsust, mille istungiosakond on teinud. Veel kord, seal on null poliitilist survet olnud istungiosakonnale. Null poliitilist survet! See on nende otsus, mitte keegi ei ole sinna sekkunud, mitte keegi juhatuse liikmetest. Veel kord, mina leian, et nad on õigesti otsustanud. Ma olen seda meelt, et nad on õigesti otsustanud.
Head kolleegid, te olete mulle vähemalt viiel korral öelnud, et ma olen valel seisukohal. Riigikohus on kinnitanud vastupidist päris mitmel korral. Selles ei ole midagi üllatavat, et me oleme erinevatel seisukohtadel, aga kuskile on vaja joon tõmmata.
Priit Sibul, palun!
14:33 Priit Sibul
Aitäh, austatud istungi juhataja! Õige mitmel korral on nüüd juttu olnud sellest istungiosakonna otsusest. Minu teada kollane raamat nende eelnõude puhul ja algatamiste puhul räägib nii komisjoni otsusest kui juhatuse otsusest. Juhatuse otsuse kohta me teame, et seda ei ole. Seda ei ole. Muidu, kui ta oleks, siis me saaks siin suures saalis ka hääletada, kui juhatus jäi eriarvamusele. Juhatuse otsust lihtsalt ei ole. Millise paragrahvi alusel suur saal peab lähtuma istungiosakonna otsusest? Millised paragrahvid kodu‑ ja töökorra seaduses käsitlevad istungiosakonna otsuseid, mis on suure saali jaoks täitmiseks?
14:34 Aseesimees Toomas Kivimägi
Küsimus on ikkagi sellessamas tehnilises pooles. Ma tõin näiteks selle, et kui eelnõu on tagasi võetud, siis ka sellisel juhul ei tee juhatus otsust. Sul on jumala õigus, et kui võetakse eelnõud menetlusse, siis on alati juhatuse otsus selleks, aga kui on eelnõu tagasi võetud, siis ei ole juhatus seda otsust teinud. No ei ole põhjust juhatust koormata selliste asjadega, milleks ei ole mingit sisulist vajadust ega põhjust. Ja antud juhul on samamoodi käitutud. Ma arvan, et ka siin peaksime olema võimalikult ratsionaalsed. Kui on tehnilised põhjused, et eelnõu ei vasta enam nendele (Saalis räägitakse.) miinimumnõuetele, mida kollane raamat ette näeb, siis on ta automaatselt välja langenud. Nad ei ole küsinud kellegi arvamust. See on selline seisukoht. Teil on võimalus, head kolleegid, seda vaidlustada ja vastu vaielda, aga praegu on see otsus selline. Ja veel kord, ma usun, et see kiri, mis on vastus Martini pöördumisele juhatuse poole, saab täna allkirja. Aga see on oluliselt vähem värvikam kui see arutelu, mis meil täna siin olnud on.
Nii et, head kolleegid, tänan teid selle eest, et debatt oli siiski viisakas. Ja see oli põhjendatud ja asjakohane.