14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 2. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt teeme, palun, kohaloleku kontrolli!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 87 Riigikogu liiget, puudub 14.
Enne kui me asume päevakorra kinnitamise juurde, on küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
15:01 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud esimees!
15:01 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! (Helistab kella.) Saalis on lärm ja me ei kuule küsijat. Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
15:01 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud esimees! Riigikogu menetluses oli eelnõu, mis puudutas Veneetsia komisjoni poole pöördumist seoses e‑valimistega. Antud eelnõu pidi olema arutlusel ka suures saalis, kuid juhatus ütles, et see langeb nüüd menetlusest välja, kuna üks algataja võttis [oma] allkirja [tagasi] ja [eelnõul] ei ole enam vajalikku 21 allkirja. Aga kas siin ei ole eksimust Riigikogu kodu‑ ja töökorra vastu? Paragrahvi 95 lõige 3 ütleb, et isegi kui allkiri võetakse tagasi, siis taganemise tulemusel ei lange eelnõu Riigikogu menetlusest välja. Millal see [eelnõu] tagasi päevakorras on?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Pöördumise eelnõu esitamiseks on vaja 21 Riigikogu liikme allkirja. Aga kuna 12. septembril üks esitajatest taganes eelnõust ja selle tulemusena jäi eelnõule 20 esitajat, siis langes eelnõu menetlusest välja. Täpsustuseks veel niipalju, et Riigikogu juhatus on saanud ka vastava sisuga kirja, kus küsitakse sedasama, ja Riigikogu juhatus oma homsel istungil arutab seda. Aga antud juhul me ei näinud küll võimalust teistmoodi toimida.
Martin Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:02 Martin Helme
Aitäh! Jaa, mina olin selle kirja autor ja mul on sama probleem. Ma ei saa küll kuidagi aru, kuidas saab § 95 lõiget 3 üldse sellisel viisil tõlgendada ja viidata, et ühe [algataja] taganemise puhul kukub algatus üldse menetlusest välja. Siin on täiesti selges eesti keeles kirjas, et ei kuku välja. Aga mul on väga hea meel, et juhatus seda homme arutama hakkab, ja ma palun, et te juhinduksite seadusest ja mitte mingitest kõhutunnetest või kommentaaridest.
Aga ma tahaks tänase päevakorra kohta teha ettepaneku. Algselt pidi komisjoni ettepanekul seesama eelnõu olema selle nädala päevakorras teisipäeval. Ma sooviksin EKRE fraktsiooni poolt päevakorda täiendada, tehes ettepaneku see eelnõu teisipäevasesse päevakorda lisada.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu, hea kolleeg! Ma saan teile üle kinnitada, et me arutame seda homme. Me leppisime juhatuse liikmete Arvo Alleri ja Toomas Kivimägiga selles kokku. Jah, te olete meile kirja saatnud ja me kindlasti arutame seda.
Aga ma saan aru, et Õnne Pillak soovib sõnavõttu kohapealt. Õnne Pillak, palun!
15:03 Õnne Pillak
Aitäh! Reformierakonna fraktsiooni poolt annan teada, et me ei toeta selle nädala täiskogu istungjärgu [päevakorra] täiendamist.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Nii. Järgnevalt Helle-Moonika Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:04 Helle-Moonika Helme
Jaa! Olge hea, selgitage mulle ära ja kinnitage või lükake ümber, kas ma olen õigesti aru saanud, et kodu‑ ja töökorra seadus on samasugune seadus seadusandluse mõttes nagu näiteks põhikooli‑ ja gümnaasiumiseadus.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, ma sellesse diskussiooni ei lasku. Nagu ma ütlesin, Riigikogu juhatus arutab Martin Helme kirja homme juhatuse istungil.
Mart Helme, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:04 Mart Helme
Aitäh! Ikka jääb arusaamatuks. Meil on olemas seadused, meil on olemas põhiseadus, aga me ei arvesta seda sõnastust, mis on kirjas põhiseaduses endas, vaid arvestame põhiseaduse kommenteeritud väljaandes ilmunud kommentaari. Kommentaar oleks just nagu vägevam asi kui põhiseadus, põhiseaduse paragrahv. Töö‑ ja kodukorraga on meil täpselt sama lugu: kommentaar oleks nagu kõvem asi kui põhiseadusel põhinev töö- ja kodukorra seadus. Kuidas see ikkagi võimalik on, et suvaline kommentaar, mis on jumal teab missuguse juristi fantaasiast sündinud, on meil kõvema autoriteediga kui seadus ise? Tehke see mulle selgeks! Ja kui te seda mulle selgeks teha ei saa, siis palun pange selle eelnõu arutamine tagasi päevakorda.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma siiski pean viitama meie kodu‑ ja töökorra seaduse §‑le 154, mille järgi võib Riigikogu avalduse, deklaratsiooni ja pöördumise eelnõu esitada vähemalt viiendik Riigikogu koosseisust. Nagu ma juba eelnevalt teile kinnitasin, kuna Martin Helme on meile sellekohase küsimuse saatnud, siis Riigikogu juhatus arutab seda homme juhatuse istungil.
Head kolleegid, tõenäoliselt ei vii me siin seda vaidlust täna sellise lahenduseni, et meil oleks selgus majas. Las juhatus arutab seda homme ja siis me saame selles küsimuses selguse. Paragrahv 154 ütleb väga selgelt, täpselt samamoodi nagu muuseas ka põhiseaduse muutmise ettepanekute puhul, et on vaja 21 [esitajat] ehk viiendikku Riigikogu koosseisust.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:06 Kert Kingo
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Esiteks ma korrigeerin teid. Esitamisel oligi 21 allkirja, nii nagu [on öeldud] teie tsiteeritud §‑s 154. Aga näiteks § 95 lõikes 3 on selline lause, et taganemise tulemusel ei lange eelnõu Riigikogu menetlusest välja. Minul tekib küsimus, mida siis Riigikogu juhatus nüüd arutama hakkab. Kas Riigikogu juhatus hakkab arutama seda, et seadus ei kehti ja teie otsustate nüüd ise mingi uue normi teha? Või mida seal arutada, kui selgesõnaliselt on seaduses niimoodi öeldud?
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma just lugesin teile ette ka teise seadusesätte. Riigikogu juhatus hakkab homme arutama Martin Helme kirja, mille Martin Helme on saatnud Riigikogu juhatusele. Väga selgelt on seal asjaolud kirjas, seda kirja me arutame ja sellele kirjale saab Martin Helme ka vastuse.
Rain Epler, ka käsi püsti. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:07 Rain Epler
Minul on lühike küsimus. Kas te nõustute sellega, et selle eelnõu esitamise hetkel oli seal 21 allkirja? Te selle esitamise paragrahvi tõite [esile], aga selle üle ju vaidlust ei ole. Me räägime täna sellest, kui [eelnõu] menetlusest välja langeb. Aga küsimus on lihtne: kas te olete nõus, et esitamise hetkel oli seal 21 allkirja?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Ma olen sellega nõus, et seal oli 21 allkirja. Ma olen ka sellega nõus, et tegu on eelnõuga, mille esitamiseks on vaja vähemalt viiendiku Riigikogu liikmete allkirja. Ma olen sellega nõus. Aga, head kolleegid, nagu ma ütlesin, me vastame sellele kirjale, mis on Riigikogu juhatusele saadetud.
Nii, head kolleegid, rohkem küsimusi ei ole. Aga, Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:08 Kalle Grünthal
Lugupeetud istungi juhataja! Ma kuulasin päris huviga diskussiooni selle üle, mismoodi saab eelnõust taganeda. No ei saa mina aru, kust kohast selle õiguse rakendamise printsiibid võetakse. Eelnõu tagasivõtmine, sellest taganemine – seal ei ole sellist võimalust. Kuidas te saate nii jämedalt seadust rikkuda? Öelge mulle palun seda, mis õigus teil on sellisel viisil rakendada oma positsiooni ja lükata tagasi need asjad, mida seadus, mis on konstitutsiooniline seadus, lubab. Kas teie olete kõvem kui mingi konstitutsiooniline seadus või? See, et te saate rohkem palka, ei anna teile õigust seadust rikkuda. Mis on teie vastus selle kohta?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See on teie tõlgendus. Paragrahv 154 ütleb väga selgelt, et see [eelnõu] nõuab rohkem toetusallkirju kui tavaeelnõu. Antud juhul, nagu ma ütlesin, on Riigikogu juhatusel olemas kiri. Riigikogu juhatus arutab seda kirja ja vastab [sellele].
Hea kolleeg Kalle Grünthal, teeme nii, et üks protseduuriline küsimus veel ja siis me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Kalle Grünthal, palun!
15:10 Kalle Grünthal
Lugupeetud istungi juhataja! See asi on võetud menetlusse, sellest jaamast on rong juba läbi sõitnud. Praegu me rakendame § 95, mis sätestab, kuidas võetakse eelnõu tagasi või mismoodi sellest taganetakse. Need printsiibid, mida teie seal rakendate, ei korreleeru sellega, millises staadiumis see eelnõu praegu on. Kas te mõistate seda?
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu ma juba päris alguses ütlesin, pöördumise eelnõu esitamiseks on vaja 21 Riigikogu liiget. Kuna 12. septembril üks esitaja taganes eelnõust, siis langes eelnõu menetlusest välja, sest eelnõule oli jäänud 20 esitajat. Nagu ma ütlesin, kuna see küsimus on üleval, siis Riigikogu juhatus homme seda arutab.
Nii, head kolleegid, küsimused korduvad. Ma hea meelega liiguks nüüd edasi. Täiesti siiralt. (Hääled saalis.) Midagi teha ei ole, me liigume edasi. Me asume päevakorra kinnitamise juurde. Ma panen hääletusele … Kõigepealt on saalikutsung ja siis paneme hääletusele päevakorra kinnitamise.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Riigikogu täiskogu IV istungjärgu 2. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:13 Hääletustulemused
15:14 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 61 Riigikogu liiget, vastu 28, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:14 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab …
15:14 Esimees Lauri Hussar
Vabandust, proua Tõnisson, korraks! (Helistab kella.) Ma palun kolleegidel olla pisut vaiksemalt, muidu me ei kuule, millised eelnõud Riigikogu menetlusse antakse. Proua Heili Tõnisson, palun!
15:15 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu. Esiteks, sotsiaalhoolekande seaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (iseseisev õendusabi ööpäevaringse erihooldusteenuse osutamisel) eelnõu. Seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Teiseks, isikut tõendavate dokumentide seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust välisminister. Eelnõud on edastatud digitaalselt. Aitäh!
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Siim Pohlaku. Palun!
15:16 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Head rahva teenrid! Käesolevaga annan üle arupärimise rahandusminister Jürgen Ligile. See on seotud uue valitsuse järjekordsete maksutõusudega.
Maksutõusud on täiesti kohatud olukorras, kus Eestis jätkuvad ettevõtete pankrotid ja sulgemised, tööpuudus kasvab ja inimeste sissetulekutest ei piisa enam isegi igapäevaste kulutuste katmiseks. Uuringud näitavad ka ettevõtjate erakordselt suurt ebakindlust tuleviku suhtes. Valitsuselt oodatakse eelkõige maksurahu ja stabiilse ettevõtluskeskkonna tagamist. Lisaks puudub uute maksutõusude puhul igasugune info ka mõjuanalüüside kohta.
Sellest tulenevalt on rahandusministrile järgmised küsimused. Esiteks, millisel põhjusel on Rahandusministeeriumis salastatud maksutõusude mõjuhinnangud ja kas [rahandusminister] kiidab heaks dokumentide kergekäelise salastamise oma juhitavas ministeeriumis? Lisaks soovime teada, millistest andmetest lähtudes eeldatakse, et Eesti ettevõtjad suudavad järgmiseks aastaks plaanitavate täiendavate maksutõusudega toime tulla. Milline mõju on rahandusministri hinnangul Eesti majandusele eelmise valitsuse tekitatud maksukaosel ja kuidas see mõjutab ettevõtluskeskkonda laiemalt? Samuti soovime teada, milliseid järeldusi on tehtud Kaja Kallase valitsuse läbikukkunud majandus‑ ja rahanduspoliitikast, mille tagajärjel oleme jõudnud olukorda, kus iga neljas Eesti inimene on viimase aasta jooksul olnud sunnitud võtma igapäevaste kulude katmiseks laenu. Lõpetuseks, miks eelistatakse riigikaitseinvesteeringute rahastamiseks ettevõtluskeskkonda rikkuvat maksutõusude kaskaadi sihtotstarbelise riigivõlakirjade emissiooni asemel? Ootame rahandusministrit vastama. Kõik allakirjutanud kuuluvad Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni. Aitäh!
15:17 Esimees Lauri Hussar
Nüüd palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Lauri Laatsi. Palun!
15:18 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes meid jälgivad interneti vahendusel! Ma jätkan sealtsamast, kus hea kolleeg Siim Pohlak pooleli jättis. Meil on ka arupärimine rahandusminister Jürgen Ligile.
Viimasel ajal, kui teed uudiseportaalid lahti, siis ega sealt midagi head ei tule ja tihtipeale silmad ei usu ka, mida loed. Nimelt, sama teema: 15. septembril lisas Rahandusministeerium Siim Kiisleri kirjale AK‑märke. See on kummastav. Ka tänase istungi algus näitab väga selgelt, kus me praegu oma demokraatiaga asume. Kui meil ei ole siingi juhtimisel demokraatlikke viise, siis kahjuks peegeldub see ka Rahandusministeeriumis.
Me pärimegi, mispärast AK‑märge Siim Kiisleri küsimusele ja [antud] vastusele lisandus, kas seal oli ka isiklikult rahandusministri käsi mängus või kui ei olnud, siis mis hinnangu ta Rahandusministeeriumi ametnike suhtlemisviisile annab. Loomulikult me küsime lõpetuseks, et kui ta kõik need asjaolud on välja selgitanud, kas ta võtab siis selle AK‑märke nendelt dokumentidelt ära. Arupärimisele on alla kirjutanud Lauri Laats, [Aleksei Jevgrafov], Andrei Korobeinik ja Vladimir Arhipov. Aitäh!
15:20 Esimees Lauri Hussar
Nüüd palun Riigikogu kõnetooli Anastassia Kovalenko-Kõlvarti. Palun!
15:20 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Mul on au anda üle otsuse eelnõu, millega Riigikogu teeb Vabariigi Valitsusele ettepaneku eraldada vahendid Tallinna Haigla [ehitamise] kaasfinantseerimiseks. Ma arvan, et keegi ei kahtle Tallinna Haigla vajalikkuses. See projekt on oluline kahest aspektist: toimetulek ja majandus.
Meie haiglavõrk on ajale jalgu jäänud ja vajab põhjapanevaid lahendusi. Uue haigla ehitamine Tallinnasse tähendab tervishoiuteenuse kättesaadavuse ja kvaliteedi olulist paranemist, ja seda mitte ainult pealinlastele, vaid suurele osale Eestist. Teisalt on tegemist Eesti suurima hooneinvesteeringuga, mis aitab elavdada majandust.
Algselt oli tegemist Keskerakonna projektiga, millele oli pikkade läbirääkimiste tulemusel leitud ka Euroopa Komisjoni toel rahastus Euroopa Liidu fondidest. Kahjuks Reformierakond poliitilistel kaalutlustel, olles üksi valitsuses, otsustas juunis 2022 võtta [sellelt projektilt] ära kogu Euroopa Liidu rahastuse – 280 miljonit eurot. Aga meil on hea meel, et Tallinna uus linnavalitsus eesotsas Jevgeni Ossinovskiga on uuesti [kõne alla võtnud] Tallinna Haigla ehitamise vajalikkuse ja [on avaldanud] soovi, et riik annaks oma panuse ja kaasfinantseeriks antud projekti.
Mis on see ettepanek? Ettepaneku kohaselt ehitab Tallinn haigla ise valmis, kui riik maksab tagasi investeeringutelt laekuvad riiklikud maksud. Tänaseks on tehtud arvutus, et umbes 300 miljonit eurot on riigieelarve tulu.
Tegelikult tegi sama ettepaneku keskerakondlik linnavalitsus kaks aastat tagasi. Kui siis võib-olla ei soovitud Keskerakonnaga koostööd teha, siis nüüd on ajalooline võimalus, sest nii Tallinnas kui ka Toompeal on võimul täpselt samad erakonnad. Ma väga loodan, et tegemist ei ole järjekordse näitemänguga, vaid reaalselt soovitakse see projekt ellu viia. Ma loodan, et tänane otsuse eelnõu on sellele abiks. Aitäh!
15:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab … Kolm eelnõu, vabandust! Täpsustus: tõepoolest, olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.
Nii. Head kolleegid, enne kui me läheme tänase päevakorra juurde, näen, et Kert Kingol on käsi püsti. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, Kert Kingo, palun!
15:23 Kert Kingo
Lugupeetud istungi juhataja! Loen Eesti Vabariigi põhiseaduse § 103, kus öeldakse, et seaduste algatamise õigus on esiteks Riigikogu liikmel, teiseks Riigikogu fraktsioonil, kolmandaks Riigikogu komisjonil ja neljandaks Vabariigi Valitsusel. Täpselt sama järjekord on toodud ka Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduses. Nüüd on meil kuidagi iseenesest, koalitsiooni suvatõlgenduse alusel kujunenud välja niimoodi, et Riigikogu, kes on tegelikult valitsusele tööandja, on kuskil lõpus ja valitsuse esindaja kuidagi automaatselt kohe esimesena annab kõik oma eelnõud üle. Minu küsimus on: kas siin saalis Eesti Vabariigi põhiseadus kehtib ja kas siin saalis kehtib Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus?
15:24 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Siin saalis kehtib Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus, aga kuna proua Heili Tõnisson ei saa ise ennast siia nimekirja lisada, siis ma kutsusin ta esimesena, et ta saaks anda valitsuse eelnõud üle. Praeguseks on kõik Riigikogu liikmed saanud oma eelnõud üle anda, nii et ma ei näe siin praegu probleemi. Proua Heili Tõnissoni on ka varem kutsutud esimesena Riigikogu kõnetooli eelnõusid üle andma ja ei ole mingeid probleeme olnud.
Ühe täpsustuse ma siiski teen. Kahjuks on mul meeles ka see periood, kui te ei tahtnudki proua Heili Tõnissoni Riigikogu kõnetooli lubada, ja ta ootas siin tunde ja päevi, ootas, et pääseda Riigikogu kõnetooli. See ei olnud küll väga viisakas ja inimlik käitumine. Lõpuks proua Heili Tõnisson sai küll eelnõud üle antud, aga see ei olnud toona väga lugupidav käitumine. Ka Riigikogu töö selline takistamine ei olnud minu hinnangul kindlasti põhjendatud.
Helir-Valdor Seeder, teil on ka küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Palun!
15:25 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Üks asi on see, mis puudutab eelnõude ja arupärimiste üleandmise järjekorda. Eks see ole sisemise kultuuri ja traditsioonide küsimus ja seda on aegade jooksul muudetud.
Aga mul on tõesti küsimus, et mis takistab Heili Tõnissonile selle õiguse andmist, et ka tema saaks oma nime tabloole, koos märkega "valitsus". Minu teada ei ole siin ühtegi takistust. Nii on ka Riigikogu liikmetega, kui nende staatus muutub, kui nad lähevad fraktsioonist ära, siis kaob sealt ära [fraktsiooni] nimi. [Heili Tõnissoni] nime saab sinna fikseerida, talle saab teha samasuguse kaardi kui valitsusliikmele. Minu arvates ei ole siin ühtegi tehnilist probleemi. Me oleme kuude ja aastate viisi kuulnud, et Heili Tõnisson ei saa [ennast registreerida], ja teie siis tühja ekraani [vaadates] teatate [tema esinemissoovist] saalile. Et me kõik oleksime ühesuguses inforuumis, siis on minu ettepanek juhatusele, et arutage see asi läbi ja andke tehnilisele personalile korraldus, et ka tema saaks ennast registreerida.
15:26 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Mina olen kutsunud Vabariigi Valitsuse esindaja Riigikogu kõnetooli eelnõusid üle andma ja ma arvan, et see minut või kaks on täiesti piisav selle protseduuri läbiviimiseks. Kui me nüüd hakkame veel mingisugust nuppu ja kaarti tegema, siis uskuge mind, head kolleegid, ega sellest see olukord väga palju ei muutu: Heili Tõnisson annab eelnõud üle, Riigikogu liikmed annavad oma eelnõud üle ja kõik need jõuavad Riigikogu menetlusse. Ma ei näe siin küll mitte mingisugust probleemi. Lisaks, head kolleegid, me oleme selle diskussiooni juba ära pidanud. Me oleme selle koosseisuga seda diskussiooni siin juba korduvalt pidanud. Ma arvan, et selle küsimuse järjekordne tõstatamine ei vii meid mitte kuidagi edasi.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:27 Rain Epler
Aitäh! Küsimuse asemel võib-olla pigem tähelepanujuhtimine. Seda võtet, mida te kasutate, kasutavad liberaalid palju, et näida hästi inimlik, salliv ja nii edasi. Te viite jutu sellele, justkui opositsioon oleks tahtnud kuidagi Heili Tõnissoni kiusata. Tegelikult esitab Heili Tõnisson neid eelnõusid, mida valitsus saadab teda esitama. Kui see koosseis alustas, siis valitsus alustas kohe väga jõulist teerullipoliitikat. Nii et see on lihtsalt selline vale või pooltõde, mida te sealt puldist räägite. Tegelikult ei olnud absoluutselt mingit rünnakut Heili Tõnissoni vastu. Kui valitsus nägi, et mõned arutelud Riigikogu saalis venivad pikale, siis oli võimalus öelda Heilile, et tule mõnel järgmisel päeval tagasi ja küllap kunagi need eelnõud esitatud saavad. Te juhite tegelikult jutu asja sisult kõrvale.
15:28 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma ei saa seda kuidagi isegi protseduuriliseks küsimuseks lugeda. (Hääl saalist.) Ei saa lihtsalt, sest teil ei olnud ju küsimust ja see ei olnud küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:28 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on küsimus ja ka ettepanek, mis lahendab teie tõstatatud probleemi ära. Nimelt, küsimus on, kellega ja millal te diskuteerisite. Minuga te küll seda sisuliselt diskuteerinud ei ole ja Isamaa fraktsiooni nimel ma võin öelda, et sellesse diskussiooni meie haaratud ei ole olnud. Kui te Riigikogu esimehena seda kavatsete teha, siis me kindlasti osaleme.
Minu eelmine küsimus ja ettepanek, et Heili Tõnissonile võiks anda ka ekraaniõiguse, ongi lugupidamine tema suhtes ja Vabariigi Valitsuse suhtes ning aitab ära lahendada, auväärt Riigikogu esimees, ka teie probleemi. Kui esitatakse hästi palju arupärimisi ja eelnõusid, aga Heili Tõnissonile [on antud enda registreerimise] õigus ja me kõik näeme, et ta on ennast registreerinud, siis kui juhataja pöördub suure saali poole, et lubagem valitsuse esindajal eelnõud üle anda, siis ma usun, et suur saal aktsepteeriks seda, et Heili Tõnisson saaks valitsuse eelnõud üle anda, ning pärast jätkaksid Riigikogu liikmed ja fraktsioonid [oma eelnõude] üleandmist. See oleks viisakas. Aga seda me saame teha siis, kui me näeme ekraanil, et Heili Tõnisson on järjekorras. Minu arvates ei ole see lihtsalt tühi-tähi, nagu te ütlesite, et ühe-kahe minuti pärast anda see õigus, vaid sellel on väga sisuline korralduslik tähendus.
15:29 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen sellele küsimusele vastanud, aga tänan teid teie ettepaneku eest. Kindlasti me arutame ka Riigikogu liikmete ettepanekuid, aga praegu ma läheksin küll tänase päevakorra juurde.