Aitäh! Head kolleegid! Lugupeetud juhataja! Täna me arutame eelnõu, mis minu hinnangul on küll jätkuvalt põhiseadusega vastuolus. Kõigepealt kogu see menetlemine, muudatusettepanekute vägivaldne ja põhiseadusvastane kokkusidumine – ka teineteist välistavad muudatusettepanekud on kokku seotud – on ju tegelikult mitte ainult põhiseadusvastane, vaid ka loogiliselt võttes täiesti absurdne. Täiesti absurdne! Aga kahjuks oleme me erinevatel põhjustel oma parlamendikultuuriga nii kaugele jõudnud.
Jõustumistähtajale on siin juba varem viidatud. See on jätkuvalt probleem. Maksukorralduse seadus ütleb, et kuus kuud enne maksuseaduse jõustumist peaks see olema vastu võetud. No 1. jaanuarini, selle seaduse jõustumiseni ei ole kuut kuud – rehkenda nii või naa – kuidagi võimalik välja mõõta. Ma väga loodan, et president jääb jätkuvalt põhiseaduse kaitsele ja seda seadust välja ei kuuluta.
Ma kuulasin Annely Akkermanni vastuseid Riigikogu liikmetele ja arutelu, mis siin küsimuste-vastuste korras oli. Kolleeg Epler esitas küsimuse, mis on seaduse eesmärk. Jätkuvalt ei ole selge, mis on seaduse eesmärk. Me oleme seda siin korduvalt lugenud, nüüd on see tagasi tulnud, ja saime teada, et seadusel ei olegi eesmärki, vaid seadusel on tunnused, on varamaksu tunnused ja on keskkonnakaitsemaksu tunnused, aga seaduse eesmärki kui sellist ei olevatki. Sadu miljoneid maksumaksja raha kogume kokku, aga me arutame tõsiselt, kas sellel seadusel on eesmärk või sellel seadusel ei ole eesmärki. Endise rahandusministri ja eelnõu kaitsja selgituste kohaselt eesmärki ei ole.
Enamgi veel, Annely Akkermann teatas, et mõjuanalüüsi sihtrühmade kohta ei ole ka võimalik teha, sest selle seaduseelnõu mõju keskmisele inimesele ei ole võimalik välja arvutada. Kui see nii on, siis on see muidugi väga kurb ja kahetsusväärne. Siis on see väga halb seadus, kui meil ei ole võimalik välja arvutada selle mõju Eesti inimestele. Aga tegelikult me ei küsinudki mingi umbmäärase, abstraktse keskmise inimese kohta, kellele oleks vaja mõjuanalüüsi teha, vaid just nimelt konkreetsete sihtrühmade kohta: kui palju see mõjutab Tallinnas elavat inimest – [Tallinnas] on väga tihe ühistransport, on võimalik ühistranspordiga tasuta sõita, auto ei ole kõigile tingimata vajalik – ja näiteks [kaugemas] regioonis, kuskil saarel elavat inimest, lasterikast peret? Millised on need mõjud? Erinevatele sihtrühmadele on need erinevad ja niisuguste sihtrühmade kohta on võimalik mõjuanalüüs teha küll. Kahetsusväärselt sellist mõjuanalüüsi tehtud ei ole. Aga me ju teame, et maapiirkondades elavatele inimestele langeb automaksukoormus igapäevaste mõjudena suuresti peale, väga tugevalt ja väga sügavate mõjudena.
Minu jaoks on arusaamatu, et Eesti praegustes oludes, kus me saame rääkida ka maksude kumuleeruvast mõjust inimestele, me kehtestame automaksu, mis lööb just nimelt vaesemat elanikkonda, maapiirkondades elavat elanikkonda ja [lastega] elanikkonda – just neid sihtrühmasid – kõige valusamalt. Isegi kui eelnõu kaitsjal ei ole esitada konkreetset mõjuanalüüsi, saab seda empiiriliselt tunnetada. Seda tunnetavad inimesed, kes elavad väljaspool Tallinna ja kes neisse sihtrühmadesse kuuluvad.
Õige riiklik poliitika on hoopis vastupidine sellele eelnõule, peaks olema vastupidine sellele eelnõule. Me peaksime riiklikult soodustama maapiirkondades elavate inimeste autostumist. See on ääretult oluline ja mõistlik lähenemine, sellepärast et maapiirkondades ei ole rahuldavat ühistranspordikorraldust ja riik ei suuda seda kinni maksta. Inimene võtab selle kulu enda kanda ehk soetab auto, kütuse, remondib ja kannab auto puhul kõik juba kehtestatud [nõuetega kaasnevad kulud] – olgu see ülevaatus, ka kõik muu taoline, mis on vaja teha –, aga riik paneb talle maapiirkonnas veel maksu peale. Kuigi tegelikult see inimene loob riigile olukorra, et riik ei pea seoses temaga täiendavaid vahendeid ühistranspordile kulutama, vaid saab sealt kokku hoida. See on ju täielik rumalus. See on pahupidi regionaalpoliitika, mida Vabariigi Valitsus ja praegune koalitsioon püüavad selle maksuga ellu viia. Ääretult kahetsusväärne.
Ma [ütlesin] eelnõu ettekandjale, et mõjuanalüüse ju saaks ja peakski tegema. See on elementaarne ning heast õigusloome tavast ja valitsuse enda kehtestatud reeglitest tulenevalt peaks olema rahaline mõjuanalüüs välja toodud. Mitte ainult mõju riigieelarvele, see, kui palju me rahvalt raha kokku korjame, vaid ka see, kuidas [automaks] mõjutab erinevaid sihtrühmasid. Mis ma sain vastuseks? Ma sain vastuseks, et aga mis need inimesed seal maal elavad. Temale väga meeldis Siim Kiisleri idee kahest elukohast. Maainimene võiks endale soetada ka linna elamise, siis ta saaks registreerida endale kaks elukohta, registreerida ennast linnas ja maal. Vaadake, niisuguse lahenduse pakkus välja. Ma küll ei tea, mis nurgast see peaks olema olukorrale leevendus või lahendus ja mis seos on kahe elukoha registreerimisel automaksuga. [Ettepanek], et registreerige ennast nii maale kui ka Tallinnasse, kus on tasuta ühistransport – aga mida nad tasuta ühistranspordiga maal pihta hakkavad? Kas see oli vihje, et koligu linna ära, hääletagu jalgadega, või mis seal mõeldud oli ja kust maainimene peaks selle raha võtma, vot sellest mina aru ei saanud.
Kummaline on see maks ka seetõttu – [arvestades] neid muudatusi, millest me oleme teada saanud pärast seda, kui president eelnõu tagasi saatis –, et see loob täiendavat bürokraatiat ja on lausa kilplaslik. Me kehtestame nüüd uue automaksu, kaotame ära teatud soodustuse ühele osale puuetega inimestest ja siis kehtestame uued toetused, loome uue bürokraatia. Räägime täiendavatest IT-kulutustest, täiendavatest püsikuludest tulevikus, loome keerulisema toetuste süsteemi, uue toetuste süsteemi ja suurendame bürokraatiat, suurendame makse, suurendame riigi kulutusi ja suurendame toetusi nendele kodanikele, kelle käest me hakkame makse võtma. See on siis praeguse valitsuse arvates lahendus, mis peaks olema mõistlik ja tasakaalustama Eesti riigieelarvet, korrastama Eesti riigieelarvet.
Tegelikult on see maks vastuolus ka meie julgeolekupoliitiliste eesmärkide ja vajadustega. Seda näitab Ukrainas toimuv sõda. See, et inimeste autode näol on ressurss hajutatult üle riigi olemas ja on sellised autod, mis suudavad maapiirkondades sõita ka rasketes oludes, kui lund ei lükata või kui teed on porised – igale poole meil kahjuks mustkattega teed ei ulatu –, on ka riigi julgeoleku seisukohalt väga oluline. [On tähtis,] et Eestis oleks selline autopark olemas, see on julgeolekupoliitiline küsimus. Praeguses olukorras tulla välja sellise maksuga on rumalus ruudus.
Lisaks sellele, et me oleme olukorras, kus kehtestatakse automaks, mis lööb eelkõige, nii nagu ma rääkisin, maainimest, kellele auto on vältimatult vajalik, ei ole meil selleks aastaks piisavalt raha, et hoida aasta lõpuni praegust ühistranspordivõrku käigus. Me teame, et puudu on kümneid miljoneid. Seda on öelnud eelmine rahandusminister, regionaal‑ ja põllumajandusminister, kes praegu ametis on, ja ka eelnev regionaalminister. Meil on selle aasta eelarves ühistranspordikorraldusest kümneid miljoneid puudu, rääkimata riigi eelarvestrateegiast, pikast vaatest nelja aasta peale. Mis on lahendus? Täna pakutakse, et teeme regionaalsed transpordikeskused maakondlike ühistranspordikeskuste asemel ja kärbime liinivõrku. Mõned aastad tagasi läksime üle niinimetatud osaliselt tasuta ühistranspordile ja siis liinivõrku suurendati. Nüüd me hakkame liinivõrku kärpima. Kui me kehtestame automaksu ja kärbime nüüd ühistranspordi liinivõrku veelgi, [on see] jällegi maapiirkondade elanike arvelt.
Me teame, et RES-iga on teederaha järgnevatel aastatel vähendatud, sinna raha juurde ei tule. Tähendab, teede olukord ka halveneb. Kus siis raha kokku hoitakse? Ikka seal, kus on väiksem liiklus, seal, kus on hõredam asustus, ehk jällegi maapiirkondade inimeste arvelt. Mõelgem: see kõik kumuleerub tegelikult maapiirkondade inimeste arvele, see olukord, mis täna on. Ja siis me vaatame, kuidas avalikud teenused on tsentraliseeritud linnadesse, olgu Tallinnasse, Tartusse või Pärnusse. Mida need linnad teevad? Kehtestavad …
(Saalist öeldakse midagi.) Mul on 16 minutit, hea kolleeg. Jaa, mõnel inimesel on privileegid.
Me näeme, kuidas avalikud teenused koonduvad linnadesse, ka haiglad, raviteenused, inimestele eluliselt vajalikud teenused. Mida need linnad siis teevad? Kehtestavad loomulikult tasulise parkimise ja tõstavad veel tasulise parkimise hinda. Ja siis maainimene sõidab teenuse järgi linna ning maksab tasulise parkimise ka veel kinni. Kusjuures linnalistes asulates elavad inimesed saavad linna ühistranspordiga hakkama, aga maainimesel, kes peab autoga linna sõitma, see võimalus puudub.
Ma püüdsin, ma arvan, suhteliselt lihtsakoeliselt ära seletada, kui rumal on tegelikult see maks, kui kahjulik see on ja kuidas see Eesti regionaalset tasakaalu veel rohkem halvendab, viib Eesti veel rohkem tasakaalust välja, selle lõhestunud Eesti. Sellises olukorras, rääkimata laiemalt Vabariigi Valitsuse maksupoliitikast, eelarvepoliitikast ja sellest, kuidas me siia oleme sattunud, on loomulikult süüdi kõik eelnevad valitsused ja valitsuskoalitsioonid ning kõik riigivälised mõjutustegurid, olgu see siis energiakriis, mis tuleb väljastpoolt, olgu need kliimamuutused ja rohepööre, olgu see sõda Ukrainas, mis iganes. Minule [tekitab] küsimusi see, et need välised tegurid mõjutavad kõik nii Lätit, Leedut kui ka Soomet, aga ükski meie naaberriikidest siin regioonis ei ole valinud oma eelarvepoliitika korrashoiuks seda teed, mille on valinud Eesti. Niisugust maksupoliitilist valikut, maksusõda oma rahva vastu, ei ole teinud ei Läti, ei Leedu, ei Soome. Kas nendele siis kliimamuutused ei mõju, kas Lätis ja Leedus ei ole sama kõrged energia hinnad, kas Ukraina sõda neid ei puuduta? Nii et kõik need põhjendused on väga ebatõesed, ebausaldusväärsed. Tegelik põhjus on ju valitsuse vale poliitika, valed valikud, mida on tehtud viimasel paaril-kolmel aastal, kui me siia kriisi oleme sattunud. Selle peamiseks põhjuseks on juhtimiskriis ja valed juhtimisotsused, mis Eesti Vabariigis on tehtud.
Isamaa saadikurühm loomulikult ei toeta seda eelnõu. Meie ettepanek on see eelnõu lugemine katkestada, et päästa, mis päästa annab, ja lükata edasi selle rumala seaduse vastuvõtmine. Aitäh!