Aitäh, hea küsija! Ma ei pea üle kordama, mis on minu ja mis on ka Eesti 200 arvamus. Ka koalitsiooniläbirääkimistel oli väga pikalt arutelu, kas üldse või kuidasmoodi me seda käsitleme. Tänud tunnustuse eest, et vähemalt on koalitsioonilepingus sees lahenduse [otsimine], kuidas oleks võimalik ilma põhiseadust muutmata agressorriigi kodanike valimisõiguse peatamine. Nüüd, nagu ma ütlesin, sellega me olemegi tegelenud aasta jooksul, [tellinud] erinevaid analüüse ja arutanud omakeskis ekspertidega. Minul ei ole kindlust, et ilma põhiseadust muutmata oleks seda võimalik teha, ja ka mõttekas teha, kui me võtame riski ja läheme päris tundliku teema juurde olukorras, kus me viime läbi ühte Eesti suurimat haridusreformi, mis on jäänud tegemata üle 30 aasta. Eestikeelse kooli reform jõustub täies mahus selle aasta septembris. Me teame, et seda kasutatakse ära ühiskonna lõhestamiseks rahvuste põhjal, seda kasutab kindlasti ära Venemaa oma võimalikes propagandarünnakutes ja nii edasi. Ja see reform on ka sisuliselt väga keeruline, sest meil on puudus õpetajatest, kes täidaksid kvalifikatsiooninormid, eelkõige keele mõttes.
Tulen nüüd tagasi selle valimisõiguse juurde. Kõige kiirem lahendus on ikkagi põhiseaduse muutmine, juhul kui 81 häält on olemas. Mina täpselt ei tea, kas siin saalis on selleks 81 häält või mitte. Aga me peame arvestama ka seda, et on olemas Riigikohtu lahend, mis ütleb, et valimiste eel peab olema päris pika perioodi jooksul teada, millised on reeglid. Minu mälu järgi oli see aasta, aga võib-olla annab seda tõlgendada. Ja teine asi on see: ka täna fraktsioonis me arutasime, et tegelikult kuskil seitse kuud või isegi natuke [pikem] on kiireim võimalik menetlusprotsess – isegi siis, kui on neli viiendikku häältest saalis olemas –, et põhiseadust oleks võimalik muuta. Minu küsimus on lihtsalt see, kas meil on üldse enam aega. Te tõstatasite teema, et me [kui tahta] hakata [seda rakendama] konkreetselt järgmiste kohalike valimiste suhtes, mis on ju 2025. aasta oktoobris, siis me hakkame juba ajaraamist välja kukkuma. See on see koht, mis pigem paneb nagu pitseri peale sellele arutelule.
Nüüd, kui me räägime koalitsioonist, siis tõepoolest ongi erinevad arusaamised. Ma saan aru, et me Reformierakonnaga oleme selgemalt seisukohal, et agressorriigi kodanike valimisõigust tuleb piirata, ja sotsidel on natuke teistmoodi arusaamine. Aga see ei ole ka lõplik, nagu te näete, me oleme suutnud koalitsioonis kokku leppida.
Üks teoreetiline variant ongi see, et Riigikogu algatab, võtab selle protsessi põhiseaduse võtmes ette ja koalitsioon lõpuks otsustab, et hääletus on vaba. Ma ei tea, kui palju siis tegelikult neid toetushääli tuleks. Aga tänan tähelepanu [juhtimise] eest, et ajaraam hakkab meil järjest kitsamaks minema, kui see juba ei ole sulgunud – ma ei tea, seda peavad eksperdid ütlema.