09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Arvo Aller
Head Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 12. töönädala neljapäevast istungit. Kõigepealt kohaloleku kontroll.
10:00 Kohaloleku kontroll
10:01 Aseesimees Arvo Aller
Kohalolijaks registreerus 47 Riigikogu liiget, puudub 54.
Nüüd on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Tanel Kiik, palun!
10:01 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Lugupeetud siseminister! Soovime anda sotsiaaldemokraatide saadikute poolt üle peaministrile arupärimise toimetuleku halvenemise ja radikaliseerumise riskide kohta Eestis. Ehk me näeme ja teame, et Eesti ühiskond on juba aastaid pidanud silmitsi seisma mitme järjestikuse kriisiga ning pikaajalise majanduslangusega, mis on selgelt halvendanud inimeste toimetulekut ehk elukalliduse ja erinevate elukulude kasv. Samal ajal ühiskonnas valitsev ebakindlus kindlasti süvendab inimeste tunnet, et kriiside koormus ei jaotu õiglaselt. Kahjuks on ka valitsuse maksupoliitilised valikud suurendanud majanduslikku kihistumist ehk ühiskondlikku ebavõrdsust. Riigi julgeolek ei piirdu üksnes selle sõjalise kaitsevõimega. Sama oluline on inimeste majanduslik ja sotsiaalne kindlustunne. Üks selline kuulus ja tuntud põhimõte, et toimetulek on julgeolek, tähendabki seda, et ühiskond, kus märkimisväärne osa inimestest ei tule toime või lausa kaotab usalduse riigi vastu, on ka haavatavam sisemiste pingete, radikaliseerumise ja väliste mõjutuste suhtes. Kahjuks me näeme, et ka viimased andmed siin eelmisest aastast näitavad, et absoluutses vaesuses elavate inimeste arv on kasvanud ning ligikaudu 44 000 inimest elab Eestis sissetulekuga, mis jääb alla arvestusliku elatusmiinimumi. See ei ole pelgalt sotsiaalne probleem, vaid laiemalt ka ühiskondlikku sidusust ja siseturvalisust mõjutav risk. Peaministrilt soovimegi teada, kuidas hindab tema ja valitsus majanduslanguse, kriiside ja maksupoliitiliste otsuste mõju ühiskonna sidususele ja inimeste turvatundele. Milline on selle valitsuse plaan ja hinnang toimetuleku halvenemise ja majandusliku ebakindluse seostele radikaliseerumise ning usalduse vähenemisega riigiinstitutsioonide vastu? Kui põhjalikult on valitsus neid üldse käsitlenud? Milliste näitajate alusel valitsus hindab radikaliseerumise riske Eestis? Kuidas on need muutunud viimastel aastatel? Mida plaanitakse teha, et tasakaalustada maksupoliitika ja eelarveotsuste mõju kihistumisele? Millised on valitsuse peamised meetmed inimeste toimetuleku toetamiseks, ühiskondliku sidususe tugevdamiseks ning radikaliseerumise ennetamiseks järgmistel aastatel? Aitäh!
10:03 Aseesimees Arvo Aller
Vadim Belobrovtsev, palun!
10:03 Vadim Belobrovtsev
Aitäh! Lugupeetud kolleegid! Hea Eesti rahvas! Me anname sisse arupärimise Kristen Michalile ja teemaks on sotsiaalvõrgustik ja meedia kasutamine laste ja noorte hulgas. Peab ütlema, et esimest korda tõstatas seda teemat siin saalis just Keskerakonna fraktsioon oma pool aastat tagasi, aga keegi väga vedu ei võtnud. Nüüd me näeme, et teema muutub aina aktuaalsemaks. Jaanuarikuus on meil siin Riigikogu konverentsisaalis isegi konverents kokku kutsutud, mitte meie fraktsiooni poolt. Nii et paistab, et teema on hästi tõsine.
Me küsimegi, vaadates teiste riikide eeskuju. Näiteks Prantsusmaa on aastal 2023 juba kehtestanud nn digitaalse täisealisuse [vanuse], mille kohaselt alla 15-aastaste liitumine sotsiaalvõrgustikega eeldab vanemate nõusolekut. Austraalia kehtestas äsja üleriigilise miinimumvanuse tingimuse sotsiaalmeediakontode omamiseks. Ameerika Ühendriigid on hakanud tasapisi seda teed pidi minema. Nii et küsimus ongi see, kas Eesti leiab, et võiks kuidagi seda küsimust käsitleda, või ei ole selle teemaga valitsuse arvates probleeme. Küsime peaministrilt, kas Eesti Vabariigi valitsus on seni ühel või teisel kujul arutanud sotsiaalmeedia vanusepiirangute ja vanusekontrolli kehtestamise teemat. Kui jah, siis millistel tasemetel ning millistele järeldustele on jõutud? Kas valitsus on arutanud võimalust kehtestada Eestis sotsiaalmeedia kasutamise miinimumvanus või vanemliku nõusoleku nõue? Kas nende arutelude käigus on kujunenud konkreetseid seisukohti või järeldusi? Kas valitsus jälgib teiste riikide kogemusi sotsiaalmeedia võrgustike ja sotsiaalmeedia kasutamise piiramisel laste- ja teismeliste puhul? Aitäh!
10:05 Aseesimees Arvo Aller
Varro Vooglaid, palun!
10:05 Varro Vooglaid
Suur tänu! Soovin anda üle arupärimise südametunnistuse vabaduse tagamise kohta LGBTIQ tegevuskava elluviimisel. Teatavasti kiitis valitsus hiljuti heaks juba nimetatud tegevuskava, mis lähtub väidetavast eesmärgist edendada nn seksuaalvähemuste ja bioloogilisele soole mittevastava sooidentiteediga inimeste võrdseid võimalusi. Tegevuskava elluviimisel on seejuures üheks peamiseks tegevussuunaks nn LGBTIQ-inimestele võrdseid võimalusi pakkuva haridusvaldkonna kujundamine ning selle toetamine. Seejuures ei varjatagi, et selle eesmärgi poole püüdlemiseks on plaanis hakata koolides suunama õpilaste "väärtusmaailma ja eetilisi tõekspidamisi".
Tegevuskavas sätestatakse, et aastaks 2026 koostab Haridus- ja Teadusministeerium soovituslikud juhised õppekavade rakendamiseks ning õppeprotsesside kirjeldused, milles selgitatakse, kuidas saab LGBTIQ-teemasid käsitleda sobivates seostes erinevates ainevaldkondades. Seejuures toonitatakse, et LGBTIQ-teemasid on võimalik käsitleda näiteks põhikooli ja gümnaasiumi sotsiaalainetes, nagu ajalugu, inimeseõpetus ja ühiskonnaõpetus. Juba selle aasta lõpuks peaks HTM-i koduleheküljel looduma alaosa, kuhu koondatakse LGBTIQ õpilasi puudutav toetav informatsioon õpilastele, õpetajatele, tugispetsialistidele ja lapsevanematele.
Sellega seonduvalt on loomulikult paljudel lapsevanematel tekkinud põhjendatud mure, kas selle protsessi käigus austatakse ka nende maailmavaatelisi tõekspidamisi ja vanemlikke õigusi. Seetõttu olemegi esitlenud kaks küsimust. Esiteks, kuidas kavatsetakse tegevuskava elluviimisel tagada austus vanemlike õiguste ning südametunnistuse, usu- ja mõttevabaduse suhtes? Ning teiseks, mis saab kristlikest erakoolidest, millele ei ole sellise programmi elluviimine vastuvõetav? Kas ka nemad saavad olema kohustatud seda programmi ellu viima, sõltumata oma veendumustest? Aitäh!
10:07 Aseesimees Arvo Aller
Ja nüüd palun Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnisson!
10:08 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna neli seaduseelnõu. Esimeseks, kriminaalmenetluse seadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku rakendamise seaduse ning politsei ja piirivalve seaduse muutmise seaduse (teabevahetus Euroopa Liidu liikmesriikide vahel ja Europoliga) eelnõu. Teiseks, välismaalaste seaduse muutmise seaduse (tööjõupuudusega tegevusalade erisus) eelnõu. Ja kolmandaks, välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (ühtne luba) eelnõu. Riigikogus esindab eelnimetatud kolme seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister. Neljandaks, elektrituruseaduse ning alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust energeetika- ja keskkonnaminister. Kõik neli seaduseelnõu on edastatud elektrooniliselt. Head ja rahulikku jõuluaega teile kõigile!
10:09 Aseesimees Arvo Aller
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud neli seaduseelnõu ja kolm arupärimist ning juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.