Austatud Riigikogu esimees, aseesimees, ja head kolleegid! Alustan algusest. Kaitseväeteenistuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse peaeesmärk on olnud tegelikult reageerida muutunud julgeolekuolukorrale, leevendada Kaitseväe personalipuudust ja vähendada bürokraatiat. Selleks nägi uus KVTS ette vabatahtliku teenistuse loomise ja tegevväelaste, reservväelaste ja vabatahtlike teenistujate teenistuskäigu võimaliku ühtlustamise. Ajateenijad on tulevased reservväelased selles võtmes.
Ja siis Riigikogu liikmed Alar Laneman, Priit Sibul, Leo Kunnas, Kalev Stoicescu, Meelis Kiili, Kristo Enn Vaga ja mina esitasime KVTS-ile ka mõned muudatusettepanekud, millega muu hulgas panime ette näiteks ühtlustada tegevväelaste, reservväelaste ja vabatahtlike karjäärimudeleid ning näiteks tegime ettepaneku loobuda reservväelaste puhul kunstlikult loodud kahekordse auastme vanuse nõudest, aga me panime ette ka ajateenijate keelenõude B1 kehtestamise.
Ja me ei teinud seda mingi kiusu pärast, kellegi ahistamise pärast ega poliitiliste punktide korjamise pärast, vaid ikkagi eelkõige seepärast, et selleks on selge sõjaline vajadus. Kaitseväe juhataja kindralleitnant Andrus Merilo on mingid aastapäevad rääkinud juba sellest plaanist tõsta Kaitseväe tõrje- ja lahinguvõime täiesti uuele tasemele. Sellepärast järgmine aasta ongi vaheaasta või aasta reorgiks, ja 2027. aastast peaks ajateenistus pikenema kõigile 12 kuuni. Sellest 12 kuust ajateenijad on kuus kuud väljaõppes ja järgmised kuus kuud lahingvalves. Ehk siis umbes pooled ajateenijad on kogu aeg valmis sõjaliselt otsekohe reageerima ja seega on Eestil olemas arvestatav sõjaline jõud lisaks kutselisele mehhaniseeritud Scoutspataljonile ja mereväele. See tähendab, et lahinguvalmiduses on meie õhutõrje‑ ja süvatuleüksused ja me oleme sõjaliselt füüsiliselt kohal ka piirilinnas Narvas. Kõik see on muidugi sünkroonis NATO kaitseplaanidega. USA uus julgeolekustrateegia, millest on ka härgamisi räägitud siin saalis, soovitab meile ja kõigile teistele eurooplastele võtta oma sõjalise võime kasvatamist väga tõsiselt, teha seda kiiresti ning mitte otsida põhjendusi, miks midagi ei saa teha.
Ja küll ajateenistuse pikendamiseks ei ole vaja KVTS-i muuta, sest KVTS-is on juba see 12 kuud sees ja loodetavasti Vabariigi Valitsus siis otsustab selle oma määrusega ära. Küll aga on vaja arvestada Kaitseväe võimalusi senise kuue kuuga õpetada välja ja harjutada kokku lahinguvõimelised allüksused. Selliste umbkeelsete tumbajumbade õpetamiseks ei ole enam lihtsalt ressurssi, ei ole aega, ei ole inimesi ja ei ole raha. Mõnikord saab aega rahaga osta, aga ma arvan, et praegu ei ole see koht. Kaitseväe põhiülesanne ei ole mitte kunagi olnud keeleõpe ja Kaitseväel täna ja praegu selle jaoks enam aega ei ole.
Järgmine valus küsimus on muidugi vastuluure, sest vastase eesmärk on kindlasti viia rivist välja, saboteerida või hävitada kõrgväärtuslikud sihtmärgid ehk siis just juhtimis- ja vaatlussüsteemid, õhutõrje ja süvatule relvasüsteemid. Kaitseväe vastuluurevõime on täna täitsa olematu, sest seadusandja on 2000. aastate alguses nii otsustanud. Enne Vene-Gruusia sõda oli muidugi meil sügav rahuaeg, aga siia ärme praegu süveneme.
Ja Kaitseväe kimbatusest kohustusega umbkeelsetest kodanikest kuue kuuga eeskujulikud sõdurid ja patrioodid teha on kõnelenud ERR-i saadetes Kaitseväe peastaabi väljaõppeosakonna ülem kolonel Margot Künnapuu, Kaitseväe peastaabi ülem kindralmajor Vahur Karus ja muidugi ka Kaitseväe juhataja kindralleitnant Andrus Merilo.
Ja B1 on elementaarne keeletase Eesti elus hakkamasaamiseks, aga poliitiline tants ja trall selle ümber on pehmelt öeldes piinlik. Ühed ütlevad, et Kaitsevägi ahistab venekeelseid, kui ei integreeri umbkeelseid piisavalt. Aga tuletan meelde, et need täna mittekeeleoskajad on Eestis sündinud ja kasvanud vähemalt 19 aastat täitsa umbkeelsena. Kuidas see on võimalik? Ja miks Kaitseväe nooremseersandid, nooremveeblid ja nooremleitnandid, kes ei pea vene keelt oskama, on kohustatud väiksemat sorti imet tegema? Aga teised jälle ütlevad, et miks noori eestlasi ebavõrdselt koheldakse teenistuskohustusega, et miks umbkeelseid vabastatakse, et ärme anname neile järgi, et las kannatavad. Ja kõik viitavad põhiseadusele. Minu meelest on mõlemad käsitlused omamoodi vildakad ja vaatavad kangekaelselt kõrvale julgeolekupoliitilise olukorra tõttu muutunud sõjalisest vajadusest. Ja muidugi riigikaitse kõrgeim juht on kahetsusväärsel kombel jätnud ka KVTS-i muutmise seaduse välja kuulutamata.
Ja nüüd ma lähen selle juurde, mida riigikaitsekomisjon on siin arutanud. Ta arutas enne tänast täiskogu istungit seda oma 9., 15. ja 16. detsembri istungitel.
9. detsembri istungil otsustas riigikaitsekomisjon teha Riigikogu juhatusele ettepanek lülitada arutluse all olev seadus tänase istungi päevakorda. Oma kirjaliku õigusliku hinnangu andis ka riigikaitsekomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja Aivar Engel, kes juhtis tähelepanu, et põhiseaduse § 124 lõike 11 järgi on kõik Eesti kodanikud kohustatud osa võtma riigikaitsest seadusega sätestatud korras. Samas, see KVTS ise ühel või teisel moel riivab põhiseaduses sätestatud õigusi või vähemasti siis seda võrdse kohtlemise põhimõtet, sest seadusandja paneb piirangud või reguleerib neid lähtuvalt vanusest, haridusest, keeleoskusest, terviseseisundist ja soost. Samas expressis verbis kõnealune säte jälle ei tähenda, et kõiki Eesti kodanikke võidakse kohustada riigikaitsest osa võtma, relv käes, kuigi ka selline tõlgendus on võimalik.
Muidugi Vabariigi President on loonud õigusliku pretsedendi, mille põhjal edaspidi, kui KVTS-is reguleeritakse …kutsumise reegleid, need võivad olla ka siis küsimärgi all: just vanus, tervis, haridus. Sellest soonõudest me rääkisime ka.
11. detsembril edastas riigikaitsekomisjonile oma seisukoha kaitseminister Hanno Pevkur, kes oma kirjas ütleb, see tsitaat on, et nõustuda tuleb, et põhiseadusest tulenev kaitseväekohustus laieneb kõigile Eesti kodanikele … (Hääl saalist.) Jaa, ta ütleb, ma vaatan, kus see, jah. … laieneb kõigile Eesti kodanikele ning keeleoskus ei saa olla ega tohi aluseks selle kohustuse täitmisel.
Aga rõhutan veel kord üle, et see keelenõue oli üks osa selle KVTS-i muutmise seaduse eelnõust. Seal olid ka muud asjad, mida see seadus reguleerib. Varem, 13. oktoobri istungil on siis kaitseminister Hanno Pevkur toetanud kõiki muudatusettepanekuid, sealhulgas ka B1-keelenõuet puudutavat, mille üle me täna siin eelkõige arutame.
Ja siis esmaspäeval kohtus riigikaitsekomisjon oma väljasõiduistungil riigikaitse kõrgeima juhi, Eesti Vabariigi president Alar Karisega. Kuigi plaanis oli palju, aga põhiliselt me rääkisime arutluse all olevalt seadusest. Noh, me rääkisime ühtepidi ja teistpidi, aga lõpuks me ikkagi jõudsime ühele meelele, et ajateenistuses riigikeeleoskus on vajalik, et Eesti kodanikest ajateenijad peavad oskama eesti keelt ja keeleõppekoormust ei saa panna Kaitseväe õlule. Me kõnelesime keeleoskusest veel ka pikemalt, sellepärast et see probleem on tõepoolest laiem kui kaitseväeteenistuse seadusega sätestav.
Riigikaitsekomisjoni eilsel istungil oli ka pikk ja elav arutelu. Teen lühikese kokkuvõtte. Riigikaitsekomisjoni esimees Kalev Stoicescu rääkis kõigepealt sellest, et on vajadus selleks keelenõudeks on täitsa olemas, ja juhtis tähelepanu ka sellele, et tänu praegusele valitsusliidule ja teadus- ja haridusminister Kristina Kallase pingutusele on lõpuks ometi alanud täielik üleminek eestikeelsele haridusele. (Vahelehüüe.) Tõsi küll, tõsi küll, tõsi küll, seda alustas haridusminister Tõnis Lukas, aga see oli ainult algus, riigieelarvesse ei olnud isegi piisavalt raha planeeritud. Nüüd see töö päriselt käib. Kindlasti kulub veel aastaid, kui seda küsimust praktikas sisuliselt enam ei ole, sest ajateenistuskohustus on kuni 28-aastastele meestele. Kaitseväge ei saa kohustada tegema seda, mida haridussüsteem on jätnud tegemata või mida 30 aasta jooksul ei ole laiemalt kogu ühiskond suutnud teha. Komisjoni esimees soovitab otsida lahendust. Ta loodab, et koos Haridus- ja Teadusministeeriumiga on võimalik leida praktiline lahendus, kuidas kutsealuseid ajateenistuseks ette valmistada.
Komisjoni aseesimees Leo Kunnas ütles, et Riigikohus võiks otsustada, kas kaitseväeteenistuse seaduses sätestatud ajateenistusse võtmise erinevad piirangud on põhiseaduspärased, näiteks soo, hariduse ja vanuse, nende tõttu seotud piirangud.
Raimond Kaljulaid nentis, et Kaitseväele tuleks ausalt välja öelda, et me ei suuda keeleküsimust lahendada, kolme kuuga keelt ära ei õpi ja mõni ei suuda, isegi ei soovi seda teha.
Alar Lanemani arvates peaks arutelu keskmes olema riigi kaitsevõime.
Mina rõhutasin, et ikkagi kõige aluseks on sõjaline vajadus, mis tingib selle B1-nõude.
16. detsembri istungil osalesid kaitseminister Hanno Pevkur, Kaitseväe juhataja kindralleitnant Andrus Merilo ning Kaitseministeeriumi õigus- ja haldusküsimuste asekantsler Margit Gross.
Kaitseminister Hanno Pevkur rõhutas, et ta toetab jätkuvalt arutluse all oleva seaduse sätteid, kaasa arvatud neid muudatusettepanekuid ja ka seda, et ajateenijatel peab olema keeleoskus vähemalt B1-tasemes. Samas ütles kaitseminister, et nõustub Vabariigi Presidendiga, et keegi ei peaks saama ajateenistuskohustusest kõrvale hiilida, et ta ei oska keelt. Aga iseenesest on see lähenemine juba selles mõttes vildakas, et miks me peame eeldama, et Eesti kodanikud ilmtingimata tahavad ajateenistusest kõrvale hoida.
Ma ütlen vahelepõikena, et Brežnev on surnud, Tšernenko on surnud ja Andropov on surnud. Me elame iseseisvas riigis, kus ajateenistus on auasi ja täiesti normaalne asi, esialgu küll vähemalt noortele meestele ja ka umbes 40 vabatahtlikule noorele naisele aastas.
Kaitseväe juhataja kindralleitnant Andrus Merilo rõhutas üle, et kui ajateenija ei oska B1-tasemel eesti keelt, siis ei ole võimalik, et ta läbib kaheksanädalase sõduri baaskursuse ja seetõttu ei ole teda võimalik ka sõjaaja ametikohale määrata, mis tähendab, et saadetakse ikka koju, aga siis me oleme kulutanud kallihinnalist ressurssi, aega, instruktoreid, ja see raha on ikkagi suhteliselt kõrvaline.
Kaitseministrile tundub olevat jälle kõige mugavam see keelenõue kõrvale jätta ja teiste asjadega edasi minna – nii ta vähemasti üks päev ütles AK-le – ja teha näiteks komisjon keelenõude menetlemiseks. Aga kõik inimesed, kes on riigilt palka saanud ühes või teises ametis, kujutavad värvikalt ette, mida tähendab komisjoni moodustamine. See jätaks kaitseväelased kriitilises ajaraamis üksi lagedale väljale. Seal ei ole tegelikult hea ja turvaline täna olla, isegi enne lahingut mitte. Kindralid ja kommodoorid, kaptenid ja vanemleitnandid, veeblid ja seersandid tajuvad, et nad päriselt jooksevad ajaga võidu.
Aga olukord on ikkagi normaalne, ent mitte lootusetu, sest Eesti ei ole Ameerika, Eesti on parlamentaarne vabariik. Seadusandja, eriti riigikaitsekomisjon, ei tohi jätta kaitseväelasi üksi oma mure ja probleemiga, mis ei ole mitte Kaitseväe tegemata töö, vaid on terve ühiskonna soovimatus või tegematajätmine olnud. Me ei saa mitte kuidagi vabandada, et proovisime, aga ei tulnud välja.
Nüüd jõuan juhtivkomisjoni menetlusliku ettepaneku juurde. Riigikaitsekomisjon arutas seda põhjalikult ja me otsustasime konsensuslikult vältida laupkokkupõrget riigikaitse kõrgeima juhiga. Ja mitte sellepärast, et me kardaks midagi väga, aga sellepärast, et me oleme ajalise surve all. Juhul kui vastuvõtmata kujul või muutmata kujul see vastu võtta, siis tõenäoliselt sellest seadusest võiks saada seadus järgmise aasta lõpus, aga võib ka mitte saada. Meil ei ole seda aega mängida, kuigi õigusfilosoofiliselt oleks ikkagi väga huvitav teada, kuidas Riigikohus kõike seda menetleb ja mida ta siis arvab kaitseväeteenistuse seadusest. Sellepärast otsustas oma eilsel otsusel riigikaitsekomisjon teha konsensuslikult Riigikogule ettepaneku asuda arutluse all seadust muutma, mis sisuliselt tähendab, et juhtivkomisjon teeb ettepaneku mitte toetada seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmist. Aga oma edasises töös siis riigikaitsekomisjon suure tõenäosusega lähtub riigikaitse kõrgeima juhi, Vabariigi Presidendi Alar Karise kahest seisukohast. Esimene seisukoht on see, et kõik ajateenijad peavad eesti keelt oskama. Ja teine seisukoht on see, et seda ei saa panna, seda kohustust eesti keelt õpetada ei saa panna muutunud julgeolekupoliitilistes oludes Kaitseväe õlule.
Hea uudis on muidugi see, et haridus- ja teadusminister on kindlalt seda meelt, et ulatab abikäe Kaitseministeeriumile. Ja nüüd siis, kui suur osa progressiivsest maailmast asub nautima jõulurahu, siis kaks ministeeriumi töötavad välja lahendused, kuidas teha nii, et Kaitsevägi saaks mingi mehhanismi kaudu ikkagi inimesed, keda on võimalik sõjaliselt kuue kuuga panna lahinguvalmidusse. Tänan!