Aitäh selle küsimuse eest! Mul on väga kahju, et õpetajatele on esitatud väärinfot, mille tulemusena valitseb õpetajate seas hirm, mis puudutab nii nende palgaastmeid kui ka karjäärimudelil edasiliikumist. Seda väärinfot te kordasite praegu siin Riigikogu saalis. Ma väga loodan, et te enne eelnõu lõpphääletust siiski süvenete natuke sellesse, mis eelnõus kirjas on.
Alustav õpetaja on üks variant, ta on värskelt ülikooli lõpetanud ja värskelt saanud õpetaja kvalifikatsiooni ja asub kooli tööle alles esimest korda, esimene õppeaasta, ta ei ole varem koolis töötanud, või õpetaja, kellel ei ole kvalifikatsiooni. Ta on kvalifikatsioonita õpetaja, kuid miinimumeeldus on see, et tal on kõrgharidus. Alustava õpetaja astmelt nii-öelda kukuvad välja need koolis töötavad inimesed, kellel on keskharidus või põhiharidus. See ei tähenda seda, et igasugune kvalifikatsioonita õpetaja ei saa alammäära ega ole karjääriastmestikus. Karjääriastmestikus on need õpetajad, kes õpivad õpetajakoolituses, aga veel ei oma õpetaja kvalifikatsiooni, need, kellel on magistrikraad, aga ei ole õpetaja kvalifikatsiooni, või need, kes õpivad magistris, ükskõik millises magistris, ja ka ei oma õpetaja kvalifikatsiooni. Need muudatused on siin Riigikogus õpetaja karjäärimudelisse sisse viidud, mis haarab enamus inimesi, kes koolis töötavad, sealhulgas kõiki karjääripöörajaid. Kes jäävad sellest alustava õpetaja astmestikust välja, on need, kellel on kas keskharidus või põhiharidus ja kes töötavad koolis õpetajatena.
Selleks, et väärtustada õpetaja kvalifikatsiooni – ja ma loodan, et te olete minuga nõus –, ei ole päris nii, et kuna ma tunnen ja oskan õigust või ma tunnen ja oskan matemaatikat, siis ma ilmtingimata olen hea õpetaja. Õpetaja pädevus eeldab matemaatika didaktilisi tundmisi, matemaatika metoodilisi tundmisi, näiteks lõimitud aine- ja keeleõppe pädevust, kui seda matemaatikat õpetatakse neljandatele klassidele, mille kodune keel on vene keel. Sellest ei piisa, et te oskate matemaatikat, seal on vaja didaktilisi oskusi. Järelikult on õpetaja kvalifikatsioon see, mis seda didaktilist oskust tõendab. Ja õpetaja, kes on ära teinud õpetaja kvalifikatsiooni ja on selle tõttu pädevam õpetaja klassi ees, peaks tegelikult olema selles karjääriastmestikus rohkem märgatud ja tasustatud. Seda see karjääriastmestik täna ka ette näeb.
Mis puudutab ELVL-i vastuseisu, siis linnade ja valdade liit ei soovi mitte mingisugust karjäärimudelit. Nemad ei sooviks üldse, et riik tegelikult sekkuks sellesse, kuidas õpetajatele palkasid määratakse. Küll aga nägime me streigi ajal, et sel hetkel, kui õpetajad streigi ajal tundsid, et pädevad ja pikka aega koolis töötanud õpetajad ei ole Eestis väärtustatud, kuna nad liiguvad koolist aina rohkem ja rohkem ära, siis linnade ja valdade liit leidis, et see on riigi probleem. Riik on asunud tegelikult seda probleemi täna lahendama ja me oleme selle ühiskondliku kokkuleppe saavutanud selle karjäärimudeliga. Ma väga loodan, et Riigikogu võtab selle täna vastu. Suur osa õpetajaid võidavad sellest karjäärimudelist tänu sellele, et neil on suurem tunnustus sellele, et nad on pädevad õpetajad ja nad oma kvalifikatsiooni tõstavad.