Lugupeetud juhataja! Head kuulajad! Mina siis kannan teile ette, mis toimus sotsiaalkomisjonis 8. detsembril käesoleval aastal. Komisjonis oli üheksast komisjoni liikmest kohal viis. Ja lisaks olid kutsutud sotsiaalminister Karmen Joller, Sotsiaalministeeriumi arendusosakonna nõunik Raili Sillart, geenivaramu juht Lili Milani, biopanga labori juht Steven Smit ning siseauditi ja andmekaitse juht Priit Piir. Need kõik kolm viimast inimest olid geenivaramust.
Minister ja Raili Sillart tutvustasid põhjalikult seadusemuudatusi, mida ma siinjuures kordama ei hakka. Minister on juba esinenud. Ma mainin ka, et mitmed komisjoni liikmed kohtusid ka väljaspool komisjoni geenivaramu ja seaduse tegijatega. Nii et paljudele küsimustele me saime ka nende kohtumiste käigus ja meil oli väga hea koostöö just seaduse koostajatega.
Aga ma lähen nüüd komisjoni arutelu juurde. Kõigepealt küsis Kalle Grünthal, et tema mure oli, et vastavalt 2020. aastal Eesti Vabariigi valitsuse ja Maailma Tervishoiuorganisatsiooni vahel sõlmitud vastastiku mõistmise memorandumile digitaalse tervishoiu ja innovatsiooni valdkonnas võivad Eesti geenidoonorite andmed liikuda Maailma Tervishoiuorganisatsiooni käsutusse. See on Kalle Grünthali jaoks vastuvõetamatu, et andmed võivad sinna liikuda ja laiali mööda maailma minna. Kalle Grünthal tundis ka huvi, mis saab inimestest, kes geenidoonoriks hakata ei soovi. Seda küsimust on täna siin ka korduvalt küsitud. Minister vastas, et Eesti seaduste järgi kuuluvad andmed inimesele endale ja inimese tahte vastaselt ei liigu andmed mitte kuhugi. Ja Raili Sillart lisas veel sellele, et Maailma Tervishoiuorganisatsiooni memorandumis on sätestatud, kuidas maailma riigid geeniandmeid töötlevad ning millised on eetika hindamise standardid. Teiseks on ka käsitletud selles koostööstandardeid. Andmed jäävad Eestisse kas turvalisse geenivaramu andmebaasi või tervise infosüsteemi. Kui inimene ei soovi geenidoonoriks hakata, kuid tahab siiski geneetilisi andmeid saada, siis tuleb koeproov anda. Need võimalused on juba meditsiinis olemas ja ka terviseportaalis on inimesel võimalik avaldada soovi selle teenuse saamiseks. Nii vastas Raili Sillart.
Kalle Grünthal küsis veel edasi, kes garanteerib, et vereproovi andmisel andmed siiski ei liigu kolmandate isikute kätte, kuidas kontrollimehhanismi rakendatakse ja kuidas inimene saab teada, kas tema andmed ka kuhugi edasi liikunud on. Millele siis minister vastas, et Eesti laboriteenused on korraldatud nii, et andmed ja vereanalüüsid liiguvad alati ja üksnes anonüümselt, vereanalüüside käitlemiseks on väga selged reeglid ja sisekorraeeskirjad nii riiklikus süsteemis kui ka erameditsiinis. Keegi ei saa isikuandmeid konkreetse vereprooviga seostada. Raili Sillart lisas, et geeniandmed liiguvad pseudonüümitult. Lili Milani täpsustas siinjuures, et Maailma Tervishoiuorganisatsiooni vaheline koostöömemorandum paneb paika raamistiku genoomika rakendamise kohta meditsiinis. Teaduskasutuses geeniandmete analüüsi kohta kehtib kindel kord. Sõltumata sellest, mida riigid omavahel kokku lepivad, pääseb teadlane ligi andmetele ainult siis, kui tema projekt on eelnevalt eetikakomitee kooskõlastuse saanud ja andmete kasutamine on põhjendatud.
Järgnevalt esitas oma küsimuse Tanel Kiik, kes küsis, kas nüüd on selgem, milleks geenide andmeid ja terviseandmeid laiemalt kasutada tohib, või jäävad need vaidlused jätkuvalt juhtumipõhiseks. Sellele vastas Raili Sillart, kes kinnitas, et õigusraamistik on paigas ning koos sellega on loodud ka vajalikud kaitsetagatised. Inimeste õiguste kaitse on tagatud läbipaistva ja lihtsa andmetöötlusega. Inimesel on igas etapis võimalik tahet avaldada. Teadusuuring peab tooma kasu nii tervishoidu kui ka teadusesse ja terviseteenus peab pakkuma inimesele otsest tagasisidet. Ka geenidoonori portaal on suur samm edasi teaduse arengus, luues inimestele reaalset väärtust. Sellisel tasemel lahendus on maailmas ainulaadne. Lili Milani selgitas täiendavalt, et andmed on mõeldud teaduskasutuseks ning pärinevad teaduslaborist. See labor on sertifitseeritud kõrgeima teaduslabori standardiga. Peamine piirang on see, et andmeid võib kasutada ainult nende meditsiiniseadmete jaoks, mis on valideeritud vastava andmestiku alusel.
Edasi märkis Tanel Kiik, nagu täna siingi, et geenivaramul on olnud 212 000 doonorit. Ta soovis teada, kui palju uusi doonoreid aastas lisandub, kui suurt doonorite arve soovitakse saavutada kümne aasta perspektiivis. Talle esmalt vastas Lili Milani, et geenivaramu kuulub Tartu Ülikoolile, kuid seda on siiani rahastatud Sotsiaalministeeriumi poolt. Hetkel puuduvad riigieelarves vahendid geenidoonorite värbamiseks. Kui valitsus raha leiab, saab doonoreid juurde värvata. Raili Sillart lisas, et praegu on võimalik uutel doonoritel liituda vaid läbi välisrahastusega teadusuuringu valimi. Sel ja järgmisel aastal uusi doonoreid liituda ei saa. Lili Milani lisas veel, et geenivaramul arvulist piiri ei ole ja 500 000 doonorini jõudmine oleks kindlasti võimalik.
Siis küsis Signe Riisalo, kas rahapuudusel oleks võimalik inimestel liituda ka oma raha eest, millele Lili Milani vastas, et seni on leitud, et geenivaramuga liitumine ei tohiks sõltuda inimese rahakoti paksusest. Seda põhimõtet soovitakse ka edaspidi järgida, kuigi erinevaid lahendusi veel kaalutakse. Minister täiendas, et turul on mitmeid geenitestide erapakkujaid, aga geenivaramu on riiklik projekt, millele Signe Riisalo lisas, et eraettevõtte kogutud geeniinfo ei jõua geenivaramusse.
Tanel Kiik küsis veel, kas seaduseelnõus käsitletakse ka tehisintellekti kasutamist geenianalüüside töötlemisel, valideerimisel või kontrollimisel, millele Raili Sillart vastas, et selle eelnõu menetlemise ajal võeti küll vastu tehisintellektimäärus ja Euroopa Komisjon on vahepeal esitanud ka ettepaneku tehisintellektimääruse lihtsustamiseks koos suure biotehnoloogiamääruse ja -initsiatiiviga, kuid eelnõus tehisintellekti käsitlemist ei käsitleta.
Tanel Kiik avaldas ka arvamust, et enamik tuvastamata surnutest ei ole olnud geenidoonorid, seetõttu ei saa geeniandmete alusel tuvastamise protsent olla väga kõrge, ja küsis ka, kas surnutelt kogutud andmeid säilitatakse. Raili Sillart vastas, et andmed kustutatakse pärast seda, kui geenikomplekti otsing geenivaramu võrdluses on tehtud ja Eesti Kohtuekspertiisi Instituudi isikusamasuse tuvastamiseks geenivaramule edastatud andmed hävitatakse. Tanel Kiik märkis veel, et inimene pole selleks tuvastamiseks eeldatavasti oma nõusolekut andnud. Ta küsis, kas vastuses on toodud tõenäosuse protsent, millele siis Lili Milani vastas, et kohtuekspertiisi instituuti teavitatakse vaid juhul, kui kokkulangevus on üle 95%. Lähisugulaste kohta infot ei väljastata, kuna geenidoonorid ei ole selleks nõusolekut andnud. Nad on nõustunud, et nende andmeid kasutatakse vaid teaduslikel eesmärkidel.
Siinkõneleja võttis järgnevalt sõna ja tõstis esile järgmised punktid. Geenivaramu § 7 punkt 1 ütleb, et geenivaramu põhimääruse kehtestab valdkonna vastutav minister ja kuna geenivaramu kuulub Tartu Ülikooli alla, mille eest vastutab haridus- ja teadusminister, siis tundsin ma huvi, kas tema kirjutab ka sellele määrusele alla, millele Raili Sillart kinnitas, et geenivaramu eest vastutab sotsiaalminister ja kuna selle rahastamine toimub Sotsiaalministeeriumi eelarve kaudu, ja kuigi geenivaramu vastutavaks töötlejaks on Tartu Ülikool, siis tegemist on rahvatervise arendamiseks mõeldud teadusandmete koguga ja seda on võimalik seletuskirjas täpsustada, millele Signe Riisalo märkis, et eelnõu praeguses menetlusfaasis seletuskirja enam täiendada ei saa.
Edasi, Irja Lutsar märkis, et geenivaramu on ennekõike väga tugev teaduslik andmekogu. Raili Sillarti sõnul on seaduses selgelt sõnastatud, et geenivaramu eesmärk on võimaldada teadusuuringuid ja parandada rahvatervist.
Siis küsis Irja Lutsar ka geenivaramu teadusnõukoja kohta. Minu hinnangul tuleks rahvatervisega tegelemiseks selline nõukoda kindlasti luua. Seal peaksid olema esindatud nii arstid, haiglate kui rahvatervishoiu spetsialistid ja rahvusvahelised eksperdid. Kuid sellise nõukogu loomise nõuet praegu seaduses ei ole. Raili Sillarti sõnul on seletuskirja leheküljel 35 märkinud, et geenivaramu vastutav töötleja võib küsida arvamust väliste ekspertide käest, ja ütles, et dubleeriva nõukoja kohustust seadusesse ei panda. Me kohtusime ka hiljem, pärast sotsiaalkomisjoni istungit, nii Raili Sillarti kui ka geenivaramu esindajatega. Otsustati siis sellel koosolekul, et geenivaramule tehakse ettepanek, et vastutava töötleja poolt luuakse nõuandev kogu geenivaramu arengusuundade osas ettepanekute tegemiseks ning teadussuundade ja ‑uuringute prioriseerimiseks, toetamaks geenivaramu eesmärke. Sinna nõukokku kaasatakse vajaliku pädevusega kompetentsid ja ka väliseksperdid.
Järgmine küsimus oli, et mida on mõeldud säilitatavate geneetiliste toorandmete all. Kas need on pelgalt sekventsid, mis saadakse enne bioinformaatilist töötlemist? Raili Sillart selgitas, et geneetilised algandmed või toorandmed ei pruugi olla tingimata täissekventsid, vaid võivad olla ka väiksemad andmestikud, näiteks rinnavahi polügeense riskiskoori arvutamiseks kasutatav andmestik. Sellised toorandmed paigutatakse turvalisse keskkonda. Lisaks lisas Raili Sillart, et Eesti Personaalmeditsiini Selts on andnud hinnangu erinevate toorandmete taaskasutamisväärtuse kohta. Kuna andmete talletamine on väga kulukas, siis oleks mõttetu, kui iga tervishoiuteenuselabor peaks neid andmeid dubleerivalt alles hoidma. Samuti on DNA-andmestiku loomine elu jooksul korduvate analüüside kaudu väga kallis. Seetõttu on mõistlik luua võimekus, et toorandmeid säilitatakse keskselt. Nii saab neid kasutada kliinilistes olukordades kui ka teadusuuringutes. Raili Sillart lisas, et personaalmeditsiini programmi raames tegid Tartu Ülikooli arvutiteaduse ja genoomika instituudi teadlased koos terve rea meditsiinispetsialistidega analüüsi, kus leidsid, et keskne andmete säilitamine ja taaskasutamine on kõige mõistlikum lahendus.
Edasi oli veel, küsisin ma, et seadusemuudatuste rakendamisega kaasnevad märkimisväärsed kulud, kui suured on need kulud ja kes need kulud katab. Näiteks, geeninõustajate väljaõpe, andmete säilitamine nõuavad palju ressurssi. Ja lisaks vajab kogu valdkond täiendavat väljaõpet, et patsientidele parimat geenialast nõu anda. Ka sellele küsimusele vastas Raili Sillart, et iga teenuseliik on erineva maksumusega ja geeninõustajate väljaõpet planeeritakse korraldada välisrahastuse toel. Ta lisas ka, et perearste ja pereõdesid on koolitatud, 550 esmatasandi eksperti ja spetsialisti on juba koolituse saanud ja planeeritakse ka teisi koolitusprogramme. Kuna ühtegi numbrilist arvu või küsimusele, kui palju see maksab, komisjonis ei vastatud, siis minister pakkus välja, et komisjonile saadetakse hilisemalt selle kohta arvamus kirjalikult. Selline kiri sotsiaalkomisjonile ka saadeti ja kirja lugemisel jääb mulje, et personaalmeditsiinile ülemineku kogumaksumust välja arvutada pole praegu võimalik. Sellest kirjast sai küll välja lugeda, et järgmisel aastal alustav rinnavähi polügeensel riskiskooril põhinev projekt maksab 780 000.
Ma tundsin veel huvi, kas tulevikus on perekonnal võimalik saada geenivaramust surnud perekonnaliikme kohta andmeid. Minister vastas sellele, et uus seadus kehtivat korda ei muuda. Sugulastel on võimalik neid andmeid saada, kui lahkunu on esitanud vastava tahteavalduse. Kui ei, siis tuleb austada tema tahet. Geneetilisi muutusi on elusatel inimestel võimalik välja selgitada lihtsa vereanalüüsiga ja seega surnud inimese geeniandmeteks ka vajadust pole.
Kalle Grünthal soovis lõpuks teada, miks soovitakse eelnõu menetlemisega kiirustada. Raili Sillart selgitas, et Eesti bioeetika ja inimuuringute nõukogu lõpetab oma tegevuse käesoleva aasta lõpus ja teadusagentuuri teaduseetika komitee alustab tööd 2026. aasta alguseks. Selleks, et eetikamenetlus saaks sujuvalt üle minna, muudetakse teadus-, arendus- ja innovatsioonikorralduse seadust ning inimgeeniuuringute seadust nii, et mõlemad saaksid rakenduda samaaegselt.
Ja järgnevalt tehti järgnevad korralduslikud otsused. Konsensuslikult tehti ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda täna, 16. detsembril. Konsensuslikult määrati juhtivkomisjoni esindajaks teie ees kõneleja ja tehti ettepanek lugemine lõpetada, selle poolt oli 4 ja vastu 1 komisjoni liige. Ja mina tänan teid tähelepanu eest ja vabandan, et ettekanne oli pikk, aga seadus on keeruline. Nii et ma loodan, et te andestate. Aitäh!