Jaa, aitäh! Vastan siis kohe alguses sellele konkreetselt refereeritud viitele, jah, et tänavu on Eestisse tulnud circa 6500 inimest.
Ja seal, miks ma ütlengi, tulebki väga detailselt aru saada ja eristada. Sellest 6500-st on 4500 inimest on lühiajalise töötamise loaga, kuni üks aastat. Nendel inimestel ei ole võimalik kuidagi siia jääda, lihtsalt, nii nagu te ütlesite. See inimene saab tulla siia tööd tegema kuni üheks aastaks. Kui see töö on tehtud, peab ta siit ära minema; tal ei ole võimalik kuidagi lihtsalt jääda.
Ja samamoodi need inimesed ei saa kuidagi täiendavalt pereliikmeid kedagi siia tuua. See seadusandlus on muudetud juba aastaid tagasi. Sellest me täna kuidagi ei räägi ja sellest pole ka mina mitte kunagi rääkinud. See on see, miks ma ütlen, et pudru ja kapsad.
Ja 2000, väga õige, ongi, on saanud elamisloa töötamiseks.
Ja mis puudutab, tulles nüüd tagasi, kus ma pooleli jäin, sellesama oskustöötajate erandi juurde, seal on siis küsimus selles, et meil on tõesti, meil on endal välismaalaste seaduses spetsiifilisi erandeid. Neid erandeid on kunagi aastaid tagasi tehtud just selleks, et kuskohas on meie majandusarengu kitsaskoht. Te teate väga hästi, et näiteks need erandid on õppejõududel, teadlastel; need erandid on infotehnoloogia-kommunikatsioonisektoril, sest kui me nägime, et meil mingil ajahetkel oli väga kiire IT-sektori kasv; me nägime, et sealt on võimalik tipptasemel spetsialiste saada, kes tegelikult aitavad nii Eesti ettevõtetel kasvada, tänu millele rohkem Eesti inimesi saavad kõrgepalgalisemat töökohta.
Nüüd me oleme olukorras, kus meil, kui eksport on taastumas, me näeme, et ka töötlev tööstus sooviks kasvada, sooviks rohkem eksportida, aga lihtsalt nendessamades, selles ekspertide poolt koostatud OSKA raport näitab, et meil lihtsalt lühiajaliselt on mingitest ekspertidest puudu. Kui Eesti enda inimest ei ole võtta – see ei tule kuidagi Eesti inimese arvelt –, on vaja täiendavat eksperti, tänu millele saab näiteks uue tootmisliini tööle panna, tänu millele saab veel rohkem Eesti inimesi paremat tööd, kõrgemat palka, siis see on see mõte. See kindlasti ei ole kuidagi … Kunagi ei pea, ei saa olema, et me asendame võõrtööga enda inimesi. Ei, see pigem on küsimus, kuidas me väga spetsiifiliselt saame enda majandust kiiremini kasvatada, kõrgema lisandväärtuse juurde viia.
Ja ma rõhutan samamoodi ka oskustöötajate erandiga. See inimene saab tulla siia ainult siis, kui ta on julgeolekukontrolli läbinud, julgeolekuasutused on tausta vaadanud ja see sobib. See inimene saab olla nii kaua siin, kui tal on kehtiv tööleping; ta muidu ei saagi üldse Eestisse tulla. Ja kui tööleping peaks lõppema, siis see inimene peab ka Eestist ära minema. Tal ei ole mitte ühtegi seadusandlikku võimalust öelda lihtsalt, et "ma soovin siia jääda" – mitte selle oskustöötajate erandiga. See on selgelt Eesti majanduse üksikute kitsaskohtade lahendamiseks.
Mis puudutab pikaajalisemalt Eesti majandust, siis ilmselgelt meie omad inimesed, nagu ma alustasin, – et me parandaks nende kvalifikatsioonioskusi. Meie ettevõtted väga süstemaatiliselt tegelevad automatiseerimise, digitaliseerimisega, et luua kõrgemat lisandväärtust, ehk et ka nendele inimestele, kes oskavad masinate taga töötada, maksta kõrgemat palka.
Ja siin ka eelnevate küsimustega kokku viies – väga tihti sellised töötleva sektori tööstused, need asuvad ka maapiirkondades. Ehk siis, tagada ka erinevates regioonides, (Juhataja: "Teie aeg!") maapiirkondades kõrgemapalgalised töökohad. Ma arvan, et see on väga mõistlik ja oluline. Aitäh!