Tere! Aitäh kutsumast ja aitäh Marele juba väga huvitava ettekande eest, kust on väga hea edasi minna! Kui Mare Ainsaar mainis, et sündimust võivad mõjutada ka palju teisi aspekte, kaasa arvatud niinimetatud pehmed asjad, siis minu ettekanne püüabki heita valgust nendele niinimetatud pehmetele asjadele, väärtustele, täpsemalt siis ka väärtuslõhele, mis siis erinevatest Eesti konteksti avavates rahvusvahelistes võrdlusuuringutes on välja tulnud.
See, kuidas inimesed Eestis töö või pere või hooldusvastutuse vahel oma elu korraldavad, ei ole juhus ega see ei ole ka isiklik valik. See peegeldab väga palju seda, milliseid väärtusi ja ootusi ühiskond nende rollidele seab. Neid küsimusi on võimalik uurida, neid küsimusi on võimalik mõista ja meil on selleks olemas võrdlemisi tugev teaduspõhine teadmine, mida alati saab edasi arendada.
Täna siin ma mõtlesin selleks raamistuseks ja näiteks tuua – kellest, mulle tundub, et võiks ka Eesti kontekstis natuke rohkem rääkida –, et 2023. aastal pälvis Nobeli majanduspreemia teadlane Claudia Goldin, kes on siis uurinud just nimelt seda, kuidas siis naiste haridus, tööelu ja rollijaotus perekonnas on kujundanud nii majanduse kui sündimuse mustreid ja siis võrdlemisi pika aja jooksul, nimelt viimase 200 aasta jooksul. Goldini töö näitab siis seda, et kui ühiskond ei kohane naiste hariduse ja tööalase osaluse kasvuga, tekib niinimetatud ebavõrdsuse lõks. See on midagi sellist, see mõiste siis tähistab olukorda, kus tööelus ja kodus valitsev ebavõrdsus sisuliselt toidab teineteist. Naised võtavad suurema hoolduskoormuse, mis pidurdab nende karjääri, pidurdab nende sissetulekut, mehed omakorda jäävad kõrvale hooldusvastutusest ning tulemuseks on süsteem, kus ebavõrdsed rollid taastoodavad ennast põlvkonniti koos siis madalama sündimusega, aga ka üleüldisemalt väiksema heaoluga meile kõigile. Goldin näitas oma töödes, et ühiskonnad, mis toetavad töö- ja pereelu tasakaalu näiteks paindlike töötingimuste ja võrdselt jagatud hooldusvastutuse kaudu, suudavad tagada ka majandusliku jätkusuutlikkuse ja kõrgema sündimuse.
Võimalik, et me täna Eestis oleme just nimelt ka selles lõksus. Sellepärast ongi siin tänane arutelu oluline, et rääkida lisaks kõigele muule ka väärtustest, mis määravad, kas meie ühiskond toetab võrdsust või taastoodab ebavõrdsust.
Täna me peame rääkima ka ühiskondlikust raamistikust, milles inimesed siis neid otsuseid teevad, ja eks seda on siin juba ka tehtud. Küsimus ei pruugi olla niivõrd selles, kas inimesed soovivad lapsi saada. Küsimus on ikkagi selles, kas ühiskond loob selleks sobivad tingimused.
Uuringud näitavad – siin just viitan Goldini uuringutele –, et sündimuse säilitavad riigid, kus töö- ja pereelu ei ole vastandlikud. Need on siis riigid, kus tööandjad ja seadusandlus soodustavad paindlikke töövorme, näiteks isade vanemapuhkus on normaalne, ta on ka mitte ainult normaalne, vaid ka väärtustatud, ning kus lastehoid ja hoolduskoormus on ühiskondlikult jagatud vastutus, mitte pere või veel vähem naise eraasi. Või veelgi lihtsustades, tsiteerides nobelisti, et riigid, mis otsustavad muutunud mustritega kohaneda, selle asemel et muutuste vastu võidelda, on riigid, kes on selles küsimuses paremas seisus.
Aga siit edasi siis nüüd juba konkreetsemalt selle väärtuslõhe teema juurde. Kui me räägime väärtustest, siis kõige kõnekam peegel on noored, kuna nemad on tulevik, eks ole. Ma tuginen rahvusvahelise kodanikuhariduse uuringule ICCS. See on siis uuring, mille tellija oli HTM ja mille me Tallinna Ülikooli kolleegidega koos läbi viisime. Ma ütlen juba ära ka, et Eesti on selles uuringus osalenud alates 1999. aastast, kahjuks nüüd järgmises voorus mitte, see läks kärbete nahka.
Selle kodanikuhariduse uuringu tulemused näitavad, et Eesti noorte keskmine toetus soolisele võrdõiguslikkusele on siis jäänud 51 punkti juurde. Esmapilgul, eks ole, tundub, et midagi pole muutunud, ent see mulje on veidi petlik. Keskmine, jah, on jäänud samaks, aga ainult sellepärast, et tüdrukud on liikunud edasi, samal ajal kui poisid on teinud sammu tagasi.
Tüdrukute hoiakud on liikunud edasi mitte ainult soolise võrdsuse küsimustes, vaid ka inimõiguste ja demokraatlike väärtuste teemades laiemalt. Nad toetavad enam võrdseid võimalusi, usaldavad demokraatlikke institutsioone ja peavad võrdsust normiks, mitte erandiks. Nende väärtushoiakud sarnanevad, Eesti tüdrukute väärtushoiakud sarnanevad siis täna Rootsi ja Norra noorte omadega, kes siis olid ka võrdlusriigid sellessamas uuringus.
Kui tüdrukud liiguvad oma hoiakutega Põhjamaade poole, siis poiste väärtushoiakud sarnanevad samas uuringus osalenud Poola ja Rumeenia noortega ehk riikidega, kus väärtusruum rõhutab pigem traditsiooni ja autoriteeti kui võrdsust ja partnerlust.
Oluline on siin ka märkida, et kui ICCS-i varasemates voorudes oli väärtuslõhe meil selgelt õppekeelepõhine, joostes eesti- ja venekeelsete koolide õpilaste vahel, siis nüüd on see lõhe meil soopõhine esimest korda. Ühed, peamiselt tüdrukud, näevad võrdsust ja hoolivust demokraatliku ühiskonna loomuliku osana, teised, rohkem siis poisid, peavad soolist hierarhiat ja rollide jaotust endiselt normaalseks ja ka õigustatuks.
Seejuures tuleb ära mainida, et ka poistegrupi sees on erinevused siiski olemas, loomulikult. Osa poistest jagab tüdrukutega sarnast väärtusruumi, kuid teised liiguvad selle võrra veelgi rohkem üha enam vastupidises suunas.
Mõnes küsimuses, näiteks selles, kuidas nähakse naiste rolli poliitikas ja avalikus elus, oleme tagasi jõudnud 1999. aasta taseme lähedale. See näitab, et osa hoiakutest, mida me pidasime võib-olla juba möödanikuks, on tegelikult taastunud. See ei ole enam ainult soolise võrdsuse küsimus, see on ka juba ühiskondliku sidususe küsimus.
Sellesama uuringu järgi on Eesti noorte väärtused tulevikku vaadates nihkunud väga palju sellise individualistliku eneseteostuse suunas. Mida noored väärtustavad? Nad väärtustavad haridust, ennekõike jälle paistavad siin tüdrukud silma hariduse väärtustamisega. Aga kõik noored väärtustavad ka liikumisvabadust, rahvusvahelisi töö- ja õppimisalaseid kogemusi.
Mida kõige vähem väärtustatakse, siis see on lapsevanemaks saamist. Siin tuleb öelda, et kui vaadata kõiki võrdlusriike, mis selles uuringus on – neid oli 24, kui ma ei eksi –, siis selles osas paistsid väga just silma erandlikult Eesti ja Poola noored, kelle huvi ja soov tulevikus lapsevanemaks saada oli konkurentsitult madalam, eriti näiteks võrreldes ka Põhjamaade noortega. Nii et nendestsamadest võrdlusriikidest Põhjamaades peetakse lapsevanemaks saamist noorte, 15-aastaste noorte hulgas olulisimaks osaks elust kui meil. See tähendab siis seda, et Eesti noored või oluline osa nendest vähemasti ei pea pere loomist enam enesestmõistetavaks elu osaks. Võimalik, et seda tunnetatakse pigem siis kas riskina või koormana.
See ei pruugi samas, eks ole, tähendada seda, et noored ei tahaks lapsi. Võib-olla see ei olegi niivõrd tahtmise küsimus, pigem on võimalik, et nad ei näe tänases ühiskonnas tingimusi, mis teeksid pere loomise ja tööelu ühitamise realistlikuks. Teisisõnu, kui noored tunnevad, et nad peavad valima karjääri ja eneseteostuse või pere ja hooldusvastutuse vahel ja kui ühiskond sunnib neid valima, mitte ei toeta mõlemat, on see märk süsteemist, mis ei ole kohanenud muutunud väärtuste ja ootustega.
Kui rääkida väärtuslõhest, siis tekib küsimus – vähemasti meil tekkis see küsimus –, kus need väärtused ja hoiakud siis kujunevad. Nii et omamoodi sihukene mõtteline jätkuuring, mida me nüüd küll tegime Praxise alt koostöös heade kolleegidega Tartu Ülikoolist, seal me neid vastuseid siis ka otsisime.
Üks nendest vastustest ongi see, et see väärtuslõhe suuresti praegu tekib sotsiaalmeedia vahendusel. Sotsiaalmeedia kohe kindlasti ei ole enam täna lihtsalt peegel, mis kajastab noorte mõtteviisi, vaid ta on ikkagi aktiivne mõjutaja, mis kujundab meie väärtusi, norme ja ka identiteeti.
Poiste puhul on näha, et nende ettekujutus mehelikkusest kujuneb üha enam niinimetud manosfääris. See on sotsiaalmeedia ökosüsteem, kus levivad misogüünsed ja hierarhilised sõnumid. Need sõnumid seovad väga selgelt mehelikkuse kontrolli, jõu, naiste allutamisega, luues omaette niinimetatud mehelikkuse õppekava ehk reeglistiku, millega noored puutuvad regulaarselt kokku ja mida nad ei saa koolist või oma perest või mujalt, vaid TikTokist, YouTube'ist, Redditist ja nii edasi. Manosfäär on siis ruum, kus kujundatakse, nagu juba öeldud, mehelikkust sellise hierarhia ja võimu kaudu, samal ajal väga selgelt hoolivust, empaatiat ja tegelikult ka sotsiaalset vastutust kujutatakse omadustena, mis mehelikkust õõnestavad.
Kui minna tagasi selle kodanikuhariduse uuringu juurde, siis need andmed lisavad siia ka huvitava seose. Sealt me nägime, et poisid, kelle teadmiste tase ühiskonna ja demokraatia teemadel oli madalam, olid samas kõige aktiivsemad sotsiaalmeedias ühiskondlikel ja poliitilistel teemadel kaasa rääkima. Ehk siis need, kellel on kõige vähem usaldusväärset teadmist, on samal ajal potentsiaalselt kõige nähtavamad ja mõjukamad arvamusliidrid omaealiste seas.
Muu hulgas tuleb mainida, et manosfäärist on saanud ka sihukene oluline infosõdade tanner, mis ainult nuumab polariseerumist. Seejuures üheks selliseks keskseks teemaks on ka niinimetatud soosõjad, mille keskmes on retoorika, mis taandab tänase teema kontekstis naise sünnitusmasinaks. Me näeme, et siin see tegevus on sageli ka osa meile vaenulike välisriikide mõjutustegevustest.
Aga kuhu edasi? Kui me olemegi olukorras, kus meeste ja naiste väärtused liiguvad eri suundades, siis me ei kohtu enam samas väärtusruumis, ei tööelus ega poliitikas ega isegi enam pere keskel. See on juba ühiskondliku sidususe ja demokraatliku kultuuri küsimus ka, kas me suudame kohaneda uute mustritega. See sõltub väga suuresti sellest, milliseid väärtusi me taastoodame: kas selliseid, mis hoiavad kinni vanadest rollidest, millega noored enam niivõrd ei pruugi suhestuda, või neid, mis lubavad meestel ja naistel jagada vastutust, hoolt ja otsustusõigust võrdselt?
Sellepärast on põhjust ka küsida, millist poliitikat Eesti täna vajab. Vastus võiks siis kõlada umbes nii, et tulenevalt eelnevast ilmselt sellist, mis siis toetab võrdsust töö- ja pereelus nii seadusandluse, tööandjate kui ka avaliku sektori tasandil, haridust, mis arendab väärtusmõistmist, kindlasti kriitilist meediapädevust, sest väärtused ei kujune enam ainult kodus või koolis, vaid ka ekraanil ja algoritmide kaudu. Ma pean ütlema, et hoolimata eilsest Riigikohtu otsusest, toimib sotsiaalmeedia siiski tegelikult ka täna juba avaliku ruumina, isegi kui seadusandlus ei ole sellele veel järele jõudnud. Meil on vaja kindlasti ka meediaruumi, mis ei normaliseeri soolist vastandumist, vaid aitab kujundada arusaamist, et hoolivus, võrdsus ja vastutus on tugevuse ja mitte nõrkuse märgid.
See joonis siin sellel slaidil on tasustamata hooletöö kohta ja see on pandud siia illustreerima seda, kui sügavalt ebavõrdsed on meie igapäevased hoolduskoormuse mustrid.
Lõppkokkuvõttes taandub kõik ühele sellisele põhimõttelisele küsimusele, et kas me tahame ühiskonda, kus elukorraldus taastoodab ebavõrdsust, kus me oleme valmis ka maksma selle hinda nii majanduse, sündimuse kui ka üleüldise heaolu arvel, või sellist, kus töö, pere ja laiemalt hool on päriselt ühitatavad ja riigi silmis ka väärtustatud. Aitäh!