Jaa, aitäh, hea küsija! Jah, ma igal juhul rõhutan seda, et ei ole mitte vale küsida. Ja küsida võib ju kõike, aga lihtsalt selle küsimuse võib-olla … Noh, Martin Helme on väga osav selles mõttes, et ta suunab seda teatud suunas, mis minu hinnangul ei ole päris see. Seda nüüd esiteks.
Teiseks, Meelis Kiili, Alar Laneman, paljud teised, kes selle raporti on koostanud – mina olen näiteks Meelise ja Alariga ka vestelnud ja mina saan aru, et raporti koostajate ikkagi kontseptsioon on arutada konkreetseid ettepanekuid, mis sellest raportist tulevad. Ja ma ei ole nõus sellega, et see naeruvääristamine on selle raporti nagu peamine osa või üldse kõige olulisem osa. Loomulikult, alati on tore keskenduda sellistele, noh, oh, kommunaalteemadele, nagu Ukraina uudiste kõrval me loeme, kuidas mõni suunamudija, eks ju, läheb jälle järgmise suunamudijaga tülli ja no tegelikult need ei ole üldse olulised uudised maailma ajaloo mõttes, aga ometi neid loetakse.
Samamoodi on selle riigikaitseraportiga. Selles on olemas resolutiivosa. Ma saan aru, et selle koostajad Meelis Kiili, Alar Laneman, Neeme Väli, teilt vist Poolamets, kui ma ei eksi – et, ühesõnaga, selle raporti mõte on ikkagi selle resolutiivosa juurde jõuda, ehk siis, arutada konkreetseid ettepanekuid, mitte inimesi.
Ja vaadake, kui sa teed tööd mingite faktidega või arutad mingit olulist teemat, ükskõik kui tundlik see teema on – tervishoid, sotsiaalvaldkond, kultuur, kaitsevõime, mis iganes see teema on – kõik see puudutab väga paljusid inimesi ja on oluline inimestele. Järelikult tuleb arutada konkreetseid välju, mida me saame teha paremaks, mitte neid inimesi. See on tegelikult ju juhtimistõde, A ja O tegelikult.
Nii et selle raporti nii-öelda, ma ütlen, et kogu see nii-öelda vaht korra kõrvale tõstes, mida, ütleme, ühiskonnas on tekkinud, peaks tegelikult arutama seda resolutiivosa.
Ja, noh, ma saan aru, et see raporti nii-öelda kurioosum on ju see, et raporti koostajad jagasid selle materjali välja riigikaitsekomisjonile, kus – nagu alati selgub – on ka "heatahtlikke" postiljone, kes viisid selle kohe toimetusse sellisena, nagu ta on, selle asemel et hakata arutama seda resolutiivosa.
Noh, mis seal ikka, eks parlament ongi avalik asutus, kõik asjad lähevad otse lehte, eks. Ega selleski midagi halba ei ole – vähemalt teame, et parlamendis töö käib.
Nüüd, mis puudutab eripensioni, siis eripensionid on kaotatud väga paljudes valdkondades ja see on seotud väga lihtsa asjaga: palgatõus on selle vastus. Erinevates teenistustes, asutustes, kuni kohtute ja prokuratuurini välja tegelikult on eripensionite kaotamine. Ja ka Riigikogus võib-olla ainult … Ma ei tea, kas Riigikogus täna enam kedagi on alles, kes sellele eripensionile võiks kvalifitseeruda. Helir on. Jürgen Ligi ei ole Riigikogus parajasti, võin teid kurvastada. Võib-olla Helir siis, aga Helir ei ole ka enam. Ilmselt neid ei ole.
Nii et me oleme ka siin ära kaotanud eripensionid. Igaüks saab oma palgast iseenda pensionit kindlustada. Nii teises kui kolmandas sambas saab seda teha, hoolimata sellest, et Isamaa tahaks teise samba laiali jagada.
Aitäh!