09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame täiskogu teisipäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 68 Riigikogu liiget, puudub 33.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Yoko Alender, palun!
10:01 Yoko Alender
Tervist, austatud juhataja! Head kolleegid! Annan keskkonnakomisjoni nimel üle jahiseaduse ja looduskaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu. On olnud pikalt probleemiks kahjud, mille on tekitanud suurulukid, ja on selline väljend nagu nuhtlusisend ehk loom, kes on tekitanud kahju erinevatele karjapidajatele. Me näeme, et neid riske tuleb siiski maandada.
Oleme pidanud palju arutelusid erinevate osapooltega. Eestis on väga hea koostöö ka jahiseltsidega. (Juhataja helistab kella.) Keskkonna- ja maaelukomisjoni ühisistungil otsustasime algatada eelnõu, mis lubab nuhtlusisendi küttimise puhul Keskkonnaameti eriloaga kasutada öösihikut. Tegelikult on see teatud mõttes ka loomade kaitseks, sest see tagab siiski täpsuse ja tagab selle, et tõepoolest tabatakse see loom, keda vaja tabada on. Samuti on mõned muudatused sigade Aafrika katku tõrjumiseks just looduskaitsealadel, et vältida ja ennetada haiguste levikut ka tulevikus. Keskkonnakomisjon on eelnõu algatamise otsustanud ja me menetleksime hea meelega koos maaelukomisjoniga. Aitäh!
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen vastu võtnud ühe seaduseelnõu ja nagu tavaks on saanud – mitte just kõige meeldivam –, on nüüd protseduurilised küsimused. Kalle Grünthal, palun!
10:03 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Eelmine nädal me menetlesime Rootsi vanglate seadust, mis lubab Rootsist tuua osa vange siia. Siis tekitas probleemi see kapo raport ja te ütlesite puldist, et kõigil oli võimalik sellega tutvuda. Ja nii see esialgu jäigi. Mina otsustasin eile selle raportiga tutvuda. Läksin õiguskomisjoni ja sealsed ametnikud ütlesid, et raport ei ole siia majja jõudnud. Ehk siis see teie poolt öeldu, et kõigil oli võimalik sellega tutvuda, jääb minule arusaamatuks. Kus kohas me oleksime pidanud sellega tutvuma ja millisele allikale viidates te tahate väita seda, et see raport oli kõigile meile kättesaadav?
10:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Me oleme sellest päris palju rääkinud. Tõepoolest, ka juhatus arutas seda. Me mööname, et AK-märkega dokumentide kasutamiseks saamine või nende lugemine vajab võib-olla ka täiendavat õiguslikku regulatsiooni. Ent ma ei eksinud ka selles väites, mida ma eelmine kord tegin. Ka juhatus jõudis seisukohale, et põhimõtteliselt on nagu kaks võimalust AK-märkega dokumendiga tutvuda Riigikogu liikmetel. Üks on see, et pöörduda sellesama info valdaja poole, kelleks antud juhul on Kaitsepolitseiamet. Igal Riigikogu liikmel on õigus teha vastav taotlus Kaitsepolitseiametile sooviga tutvuda antud juhul teie viidatud dokumendiga. Seda, kas kaitsepolitsei annab selle nõusoleku või mitte, mina ei saa seda Kaitsepolitseiameti nimel teile selgitada.
Teine, mida me leidsime, mis oleks igati loogiline ja põhjendatud, on see, et tõepoolest, läbi vastava juhtivkomisjoni. Ka siin olen ma jätkuvalt seda meelt, et see võimalus oli kõigil olemas. Aga selleks on vaja väljendada tahet. Kuni selle eelnõu lugemiseni tol päeval, mil see parlamendis aset leidis, ei olnud mitte keegi pöördunud õiguskomisjoni poole. Need AK-märkega dokumendid ei jõua automaatselt vastavasse juhtivkomisjoni. Sellele tekib juurdepääs sellisel juhul, et kui keegi on sellist soovi avaldanud. Riigikogu juhatus on seisukohal, et vastav komisjon peaks seejärel pöörduma sellesama info valdaja poole ja siis info valdaja juba otsustab, kas ja mil määral ja kuidas on võimalus selle dokumendiga tutvuda.
Me oleme jätkuvalt seda meelt, et ka edaspidi sarnastel juhtumitel, kui selline soov on olemas, te saate seda soovi igal juhul väljendada. Aga veel kord: mina ei saa Kaitsepolitseiameti nimel näiteks antud juhtumil kinnitada, kas nad nõustuvad selle sooviga või mitte.
Viimase repliigina ütlen, et see kõik on natukene ülemüstifitseeritud. Ma olen päris veendunud, et seletuskirjas on valdav enamus neid kaitsepolitsei riske ja märkusi kajastamist leidnud. Aga jah, otse loomulikult ei ole see märkus, et see on Kaitsepolitseiameti tehtud märge või mida iganes. Nii et juba täitevvõimu poolt, kui see seaduseelnõu siia saadeti, on kindlasti arvestatud lõviosaga nendest Kaitsepolitseiameti tehtud märkustest.
Peeter Ernits, palun!
10:06 Peeter Ernits
Hea juhataja! Poliitiku kapital on usaldusväärsus. Eelmisel esmaspäeval sa juhatasid istungit ja arutati päevakorda, nädala päevakorda. Tsiteerin: veel kord, kolleegid, ma ütlen, et ei ole küll mitte mingit põhjust arvata, et see läheb öötundidesse, me alustame kolmapäeva istungit kell kaks ja ma arvan, et kella kuuest, seitsmest, kaheksast on need punktid ees. Jutt oli riigikontrolöri esinemisest. Tegelikult toimus see veidi enne südaööd. Ja sa veel kordad seda: ma tõepoolest ei kahtle, see ei lähe nii pikaks, kui võib-olla teile praegu tundub. Minu küsimus: kas sa tunnistad praegu, et sa tegelikult ei olnud adekvaatne seda väites ja eksitasid meid?
10:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma olin kindlasti adekvaatne ja ma kindlasti ei eksitanud teid. Ma lihtsalt ei osanud ette näha seda lusti teisipäeval ühe eelnõu menetlemisel, kus me menetlesime seda eelnõu nii-öelda tavapärase paari tunni asemel, ma ei tea, vist viis ja pool tundi ehk kolmapäevasesse päevakorda kandus üle juba üks päevakorrapunkt ka tegelikult teisipäevalt. Nii et see oli üks põhjus, mille tõttu meil nii-öelda kolmapäevase päevakorra menetlemiseks oli nii-öelda poolteist kuni kaks tundi aega vähem. Ma ei mõõtnud küll ära nii-öelda stopperiga, aga ma väitsin, muide, aga seda sa ei taha öelda, et mis puudutas neid missioonieelnõusid, et see võttis umbes tund aega esimesel lugemisel ja ma arvan, umbes sama palju võttis see ka seekord. Kartsite selle päevakorra pikkust, aga veel kord, teisipäevane eelnõu ja pluss lust selle mootorsõidukimaksu eelnõu üle, neid oli lausa ju kaks tükki, siis sai kohe mitu korda käia esinemas, nii et eks te aitasite ise sellele kaasa ka päris palju, et riigikontrolöri eelnõu või punkt jõudis alles nii-öelda kuskil kella 23 paiku.
Kalle Grünthal, palun! Võtan kaks viimast protseduurilist, siis läheme päevakorra juurde.
10:08 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma osaliselt võin teiega nõustuda, mida te mulle selgituseks andsite selle kapo raporti kohta. Küll ei nõustu ma kõigepealt sellega, et kui meie töö on seadusloome, siis me peame ise hakkama otsima täiendavaid materjale kuskilt erinevatest ametitest jne. See peaks olema täielikult välistatud. Siin peaksid olema kõik dokumendid, mis puudutavad antud eelnõu, kindlasti meile kättesaadavad, nii nagu te ütlesite. Sellest tulenevalt ei saa ma ka nõustuda sellega, et see dokument, kapo raport, oli kõigile kättesaadav. Te ise ütlesite hetk tagasi, et kas kapo annab selle või ei anna, on juba nende otsustada. See tähendab tegelikult seda, et nad ei olnud meile kättesaadavad.
Teiseks tahan ma öelda, et küsimus on praegu selles, et sellesama Tartu Vangla seaduse eelnõu kohta me langetame otsuse, kus riik võtab endale varalised kohustused. See on lepingus fikseeritud ja ma arvan, et siin vaidlust ei saaks olla. Minu hinnangul on täiesti lubamatu see, kui me tegutseme siin Eesti rahva nimel ja me ei tea kõiki neid ohuhinnanguid, mis võivad kaasneda vangide toomisega Eestisse. See peaks olema primaarne ja esmane. Aga äkki on võimalik, ütleme niimoodi, teie poolt kohustada või sundida Madis Timpsonit, et ta õiguskomisjoni esimehena tagaks selle dokumendi Riigikogusse jõudmise? Minule teadaolevalt on veel ka teised rahvasaadikud esitanud selle kohta arupärimisi ja saatnud kirju ning nad on samuti jäänud pika ninaga põhimõtteliselt.
10:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! See on minu jaoks ikka väga palju ja päev on kenasti alanud, kui te osaliselt lausa minuga nõustute. Seda on rohkem, kui ma lootsin ja ootasin. Aga teine, mis puudutab seda, siis ma jään jätkuvalt selle juurde, mida ma ka olen varem öelnud vististi. Need AK-märkega dokumendid, head kolleegid, te ju kujutate ette, et kui neid 101 tükki jagatakse siia laudadele laiali, siis see ei ole AK-märkega, siis see on avalik dokument. Selles mõttes on täiesti põhjendatud, et sellel on oma märge.
Kui te tahate seda märget vaidlustada, siis see on teine teema: kas see peaks olema AK-dokument või mitte. Aga ma arvan, et päris kindlasti ei saa mitte kunagi olema – võib-olla küll ei maksa nii absoluutseid väiteid kasutada –, selle kohustuse all kindlasti ei saa olema seda, et AK-märkega dokumendid jagatakse 101 tükki laiali siia teie laudade peale. Siis see ei ole enam AK-märkega dokument.
Veel kord, ma ei saa täna kinnitada ega ümber lükata, kas te oleks saanud sellega tutvuda või mitte. Kuna te ei ole seda taotlust varem teinud, siis sellisel juhul ma ei saa ka öelda, kas kapo oleks selle nõusoleku andnud või mitte.
Aga veel kord, juhatuse seisukoht on jätkuvalt – mina ei ole loomulikult see, kes annab Madis Timpsonile või komisjoni esimeestele korraldusi – aga juhatuse seisukoht on küll selline, et kui Riigikogu liikmetest keegi pöördub sooviga tutvuda mõne AK-märkega dokumendiga, siis on juhatuse seisukoht, et komisjoni esimees peaks pöörduma vastava info valdaja poole, viidates ära, kes soovivad sellega tutvuda, ja peaks võib-olla ka selgitama, millega seoses nad soovivad seda tutvuda. Seejärel selle info valdaja, antud juhul Kaitsepolitseiamet, otsustab, kas ta saadab selle dokumendi õiguskomisjoni. Ja eks ta määrab siis ka selle korra, mismoodi on võimalik ja kus selle dokumendiga tutvuda.
Ja viimane küsimus, Peeter Tali, palun!
10:11 Peeter Tali
Austatud juhataja! Kurvameelsushoog tuleb peale, kui ma kuulan, kuidas suure haamriga siin suures saalis aega surnuks lüüakse. Ma saan ühtepidi aru teie poliitilisest mängulustist, aga mul on konkreetne protseduuriline küsimus. Kuidas see poliitiline pingpong on seotud tänase otsuse rakendamisega, siis seaduseelnõuga nuhtlusisenditest – noh, võib-olla isegi on – või siis Riigikohtu esimehe Villu Kõve esitatud otsusega Martin Triipani Riigikohtu liikmeks nimetamisega? Tänan, härra juhataja!
10:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma lähen nüüd siin küsijatele appi, kes sinust eelpool küsisid. Võib-olla nad tahavadki, et äkki tulevane Riigikohtu liige kuuleb seda arutelu, debatti, et siis kunagi äkki Riigikohtus arutatakse selle asja üle. Seda palun mitte liiga tõsiselt võtta. Aga teie märkus on igati asjakohane. Samas, ütleme, hea kolleeg, protseduurilised küsimused ei pea ilmtingimata olema selle päevakorra kohta, võivad olla ka põhimõttelised aruteluküsimused, nii et printsiibis võib olla ka erisusi. Aga olen teiega nõus, et neid küsimusi on küsitud juba vähemalt kolm korda, nii et ma oleksin võinud öelda sarnaselt, et eile juba vastati sellele küsimusele. Nii et märkus on õige.
Nüüd, head kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde. Aga enne päevakorra täpsustamine. Nimelt, tänase teise päevakorrapunkti juures, milleks on Isamaa fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu 722 esimene lugemine, teeb algatajapoolse ettekande Riigikogu liige Helir-Valdor Seeder.
Ja täna, head kolleegid, üks teade ka: pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis lähisuhtevägivalla ja naistevastase vägivalla lõpetamise toetusrühma moodustamise koosolek, kokkukutsujaks Timo Suslov.
Nüüd, head kolleegid, tänase päevakorra juurde.