Aitäh, hea küsija! No te olete ka ikka muhe. Kõigepealt räägite pikalt Tallinnast ja Tartust, aga siis ütlete, et mitte sellest te ei tahtnud rääkida. Kui te ei tahtnud rääkida, miks te siis räägite? Seda esiteks.
Teiseks, jah, Tallinn on minu kodulinn, ma olen aastaid veetnud seal volikogus, olen Tallinna piirkonnas valija, elan alati kaasa. Ma arvan, et see ei ole patt. Ma tahaksin kindlasti palju rohkem öelda, kui ma saan.
Praegu ilmselt saan tegelikult soovida teile vaid õnne, sest mis saaks olla parem kui see, et erakond, kust te ära tulite, ja erakond, kus te nüüd olete, saavad omavahel kokku. Teie jaoks on see ju ideaalne olukord. Aga rohkem ma ei ironiseeri. Nagu teie ütlesite, see ei ole peateema, ja mis ma ikka siin ironiseerin sellel teemal.
Mis puudutab eelarvemiinust, siis siin tahan korrigeerida head küsijat. Mulle tundub, et te ajasite midagi sassi. Eelarvedefitsiit on 4,5%, kaitsekulud on 5%. Riigikaitsekulud tõusevad 5%-ni, see on enneolematult kõrge tase. Nii et sellegi te ajasite sassi. Aga mul on hea meel, et ma saan selle ära korrigeerida, sest sellises asjas austatud Riigikogu liikmel vääratada ei ole ilus ja on hea, kui me saame sellega ühele poole.
Nüüd, mis on plaan? Sellestki on hea rääkida. Mul on muidugi veidi kurb meel, et te ei küsinud seda regionaal- ja põllumajandusministrilt, kes tegelikult selle reformiga tegeleb. Tänases Delfis oli pikk lugu, intervjuu temaga, kuidas see võiks välja näha, mis need sammud on. Aga ma üht-teist siiski praegu loen ette ja te saate kindlasti juurde küsida, siis saame veel sellel teemal rääkida.
Ministri viis sammu ühistranspordireformiks, mis on seal ära toodud, on viiest sambast koosnev plaan, kuidas lahendada need probleemid ja luua toimiv ühistranspordivõrk. Esimene on andmepõhine analüüs. Sellest võib lähemalt rääkida, see tähendab seda, et liinivõrku planeeritakse andmetel. Teine on liinivõrgureform. Kolmas on ühtne piletisüsteem, toetavad investeeringud ja nii edasi. Mis puudutab investeeringuid, siis investeeringute poole pealt, mis liituvad ka ühistranspordi ja teedega laiemalt, me oleme kokku leppinud printsiibi, mida on ilmselt oluline teada. Nimelt, automaksu aastamaksust tulev raha läheb kõik teedesse, see tähendab seda, et lähiaastatel circa 280 miljonit raha läheb teedesse juurde. Kui panna see ligikaudselt kilomeetritesse, siis see tähendab, et Pärnu suunas umbes 50 kilomeetrit 2 + 2 teed läheb lähiaastatel töösse. Ma loodan, et ebamugavus ei tule liiga suur, sest teed ehitatakse tõesti palju. Tartu suunas ehitame umbes 20 kilomeetrit 2 + 2 teed, pluss kohalikke teid. Ja ka liiklusohtlikke kohti tehakse ringi.
Rail Baltic on samamoodi 2030 graafikus. See on üks meie suurimaid investeeringuid riigis. Sinna läheb samuti sadu ja sadu miljoneid. Ja me püsime ilusti graafikus. See on hästi kiire ülevaade nii ühistranspordist kui ka investeeringutest.