Suur tänu! Austatud Riigikogu! Mul on hea meel teile tutvustada kolme Eesti edulugu. Esimesest eduloost rääkides alustagem sellest, et tegelikult ju vaid mõned head aastad tagasi oli meil Eestis vähemalt üks mõrv päevas. Me olime kuritegevuse poolest sellisel tasemel, mis oli ohuks meie inimeste elule, tervisele, majandusele ja terve ühiskonna toimimisele. See oli mäletatavasti see aeg, kui Eestisse hakati planeerima uusi kinnipidamisasutusi. Kuna ühe vangla ehitus võtab aega keskmiselt 10–15 aastat, koos planeerimisega, siis ehitamiseni jõuti järk-järgult mõnevõrra hiljem. Ent edulugu on see, et me oleme terve rahvana ja terve riigina sellest kuritegevuse tasemest välja tulnud. See on olnud väga paljude politseinike, prokuröride, kohtunike ja vanglateenistujate töö, see on olnud väga paljude justiits- ja siseministrite pingutuse tulemus.
See edulugu, kus me täna oleme, kus meil kuritegevuse tase on madal, on pälvinud rahvusvahelist väga positiivset tähelepanu. Aga tsiteerigem Peeter Näksi, vanglareformi eksperti ja Eesti vanglasüsteemi juhti 1999–2005 nendel pöördelistel aegadel, kes 26. juunil Postimehes kirjutas meie teisest eduloost, mis on vanglasüsteemi enda reformimine. "Selle tulemusena on praeguseks Eestis saavutatud midagi sellist, mida pole suudetud teha mitte üheski teises riigis – kogu vanglasüsteem on täielikult uuendatud nii füüsiliselt kui ka sisuliselt. [---] Meie vanglateenistujad on oma ala absoluutsed tipud. Eesti vanglaametnikud, kellest enamik on koolitatud Sisekaitseakadeemias, on oma ala absoluutsed tipud nii Euroopa kui ka maailma mastaabis. Seda ressurssi on mõistlik kasutada, mitte koondada ja lasta neil sisejulgeolekusüsteemist kaduda."
Ehk see teine Eesti edulugu – see, et meil on maailma absoluutne tippklass vanglasüsteemis – on ka osa sellest turvalisusest, mis meil on, osa sellest madalast kuritegevuse tasemest, mis meil on.
Ja kolmas edulugu, hea Riigikogu, on väga hästi ette valmistatud, Eestile väga kasulik ja hea vanglarendileping, mis on praeguseks teie ees arutelul. Võtame kokku selle lepingu peamised punktid. Meie punane joon on olnud see, et Eestis peab turvalisus olema absoluutselt, selgelt ja kindlalt tagatud. See, et meie kaks edulugu – kuritegevuse taseme vähenemine ja maailma tippklassi vanglasüsteem – on andnud tulemuseks pooled tühjad vanglakohad, on teada olnud mõnda aega. Kui üks minu eelkäijaid enne eelmisi Riigikogu valimisi, Lea Danilson-Järg, tutvustas Eesti Rahvusringhäälingus Isamaa Erakonna esindajana plaane järgmiseks valimisperioodiks, siis tõi temagi selle välja, et tühjad vanglakohad plaanitakse rentida mõnele välisriigile. See on väga mõistlik plaan. Ja sellesama plaaniga, mille Isamaa justiitsminister välja tõi, oleme ka meie jätkanud.
Ja oleme jätkanud samade printsiipidega. Eesti inimeste turvalisus, Tartu inimeste turvalisus peab olema väga kindlalt tagatud. Meie punane joon on see, esiteks, et mitte ükski kinnipeetav ei vabane Eestisse. Kõik kinnipeetavad vabanevad Rootsi. Nad liiguvad Eestist ära vähemalt pool aastat enne kinnipidamise aja lõppu ja nende sotsialiseerimine taasühiskonnastamiseks toimub Rootsis.
Me ei võta mitte ühtegi kinnipeetavat, kellel oleks võimalust saada linnaluba. See tähendab seda, et kõik kinnipeetavad on täiesti turvaliselt ja kindlalt Tartu vanglas kinni, täpselt nii, nagu seal on kinni tänased välisvangid, kes meil eelmiste valitsuste otsustega on Tartu vanglasse võetud.
Kolmas väga oluline punkt on see, et me täidame Eesti Vabariigi põhiseadust. Eesti Vabariigi põhiseaduse kohaselt kehtib Eesti territooriumil Eesti õigus – meie reeglid, meie seadused.
Me oleme maailmas esimene riik, kes plaanib teha vanglarenti selliselt, et me mitte ei rendi välja tühja hoonet, vaid me võtame väliskinnipeetavad nii, et me säilitame kõik Eesti töökohad teise riigi rahastuse eest ja rakendame Eesti õigust täies ulatuses. See sai muu hulgas võimalikuks tänu sellele, et Eesti ja Rootsi õigus on vanglateenistuse mõttes üsna sarnane. Ainukene põhimõtteline erinevus, mis meil on, on nikotiini kui ikkagi uimastava narkootilise aine lubatavus vangla territooriumil. Eesti on üks nendest kolmest maailma riigist, kes on keelustanud nikotiini tarbimise vangla territooriumil.
Muuseas, just täna peaks tulema Euroopa Inimõiguste Kohtu otsus selle kohta, kas see on lubatav, kuna nagu ikka, kui kuskil seada keeld, siis tekib sellele ka vastujõud. Ja nii on tõepoolest Eesti kaevatud inimõiguste kohtusse selle keelu tõttu, et kas me ikka tohime inimeste tervist vanglas hoida või ei tohi. Ootame otsuse ära, vastavalt sellele vaatame asju edasi.
Punane joon on olnud ka see, et me hoiame seda maailma tippklassi taset, mis meil siseturvalisuses vanglateenistuse poolt pakkuda on. Teatavasti on vanglateenistus ametiabi andja Politsei- ja Piirivalveametile ning seda võimalust on politsei korduvalt kasutanud. Vanglateenistujad on väga hea väljaõppega, Sisekaitseakadeemia haridusega professionaalid, kelle jaoks on mis tahes pahalase rajalt mahavõtmine käkitegu. Nad on selleks treenitud, väljaõpetatud, absoluutsed maailma tippklassi professionaalid.
Tartu vanglast ei ole mitte keegi põgenenud ja seda tüüpi moodsast vanglast ei ole mitte keegi põgenenud. Ka kõik need hirmud, mida Tartusse vangla ehitamisel kardeti, ei ole kuskilt otsast realiseerunud, seda seetõttu, et kõikide riskide maandamisega on tegeletud, väga tõsiselt tegeletud. Nii nagu ka sellesama vanglarendirepingu ettevalmistamisel on olnud meie põhieesmärk maandada kõik teoreetilised riskid. Selleks on oma tõhusa panuse andnud kaitsepolitsei, politsei ja kõik teised Eesti siseturvalisusega tegelevad inimesed, kes on läbi mõelnud kõikvõimalikud stsenaariumid ja leevendusmeetmed nende ärahoidmiseks.
Kaitsepolitsei ja politsei saavad Rootsi raha eest täiendavaid töökohti, et tagada täisturvalisus. Ka majanduslikult on see leping Eestile kasulik. Me räägime kokku umbes 400 töökohast, 250 töökohta otseselt vanglateenistuses ja ülejäänud töökohad täiendavalt lisanduvad, sest paratamatult kinnipeetav sööb, vajab puhast pesu ja nii edasi.
Nii et tegelikult kohalik ettevõtlus on nendest võimalustest igati huvitatud. Me räägime sisuliselt Eesti ekspordi tõstmisest. Äärmiselt oluline on ka see, et mitte ükski kulu selles lepingus ja selle lepingu kohaselt ei jää Eesti maksumaksja õlule. Kõik kulud tasub Rootsi maksumaksja ja riskimarginaal on märkimisväärne.
Rootsi avalikkus on ette heitnud seda, et Eesti on sõlminud liiga kasuliku lepingu Eestile. See on rootslaste õigus nii arvata. Aga tõsi see on, et leping on ette valmistatud selliselt, et absoluutselt kõik kulud, mis tekivad ja mis võivad tekkida, katavad Rootsi maksumaksjad.
Me võtame üksnes selliseid kinnipeetavaid, kes ei ole radikaliseerunud ja kes ei ole seotud grupiviisilise kuritegevusega, gängidega ja nii edasi. Selleks, et seda tagada, viib põhjaliku taustakontrolli läbi nii Rootsi pool kui ka täiendavalt Eesti pool. Me kontrollime kõikide vastuvõetavate kinnipeetavate tausta. Ja kui peaks ka hiljem ilmnema midagi, mis on Eestile kuidagigi ebasobiv, siis on lepingu järgi õigus see kinnipeetav tagasi saata. Samuti on õigus tagasi saata kinnipeetav, kellel võiksid esineda – vaatamata sellele, et tervis on eelnevalt põhjalikult kontrollitud – mõned tõsisemad haigused või kellel võiks olla mingisuguseid psühhiaatrilisi probleeme. Psühhiaatriline abi tuleb otse Rootsi maksumaksja raha eest Rootsist, seda kohalikud psühhiaatrid ei paku.
Kui vaadata kinnipidamise sisu, siis jällegi, jättes nikotiini kõrvale, kõikides muudes asjaoludes jääb kinnipidamise sisu samasuguseks, nagu on Eestist pärit kinnipeetavatel. Samamoodi ei ole ette näha mingit plahvatuslikku külastatavuse kasvu. Kahjuks tuleb öelda seda, et ka Eestis pikaajaliselt kinnipeetavatel ei käi külastajaid. See kipub olema üle terve maailma ikkagi niimoodi, et raske karistuse saab inimene, kellel ei ole lähedasi perekonnasidemeid ega turvalist võrgustikku, kes on selles ühiskonnas üsna üksinda.
Nagu öeldud, gängikuritegevuse, grupiviisilise kuritegevuse liikmeid me ei võta. Ja kui keegi selles ka kuidagi kahtleks – veel kord: meie politsei ja kaitsepolitsei teeb põhjaliku taustakontrolli, me näeme juba karistusest, mille eest see on –, ja veelgi enam, Rootsi uurimisasutused on ju väga huvitatud ka sellest, et saada kõik grupiviisilise kuritegevusega seotud inimesed kätte Rootsis endas, neil ei ole ka mitte mingisugust huvi selliseid kinnipeetavaid Eestisse saata. Me räägime ikkagi üksnes nendest inimestest, kes on tegutsenud üksi ja kes on ühiskonnas üksi ning kes ka siis, kui neile karistus on mõistetud juba praegu Eestis, paraku külastajaid ei saa.
Kõik külastajad, kes vanglasse tulevad, juba praegu Eestis läbivad põhjaliku taustakontrolli. Me oleme maailmas üks väheseid riike, kes sedasi teeb, ja seda üldise turvalisuse huvides. Kõik, kes soovivad ka juba täna Eestis vanglat külastada, ent keelduvad taustakontrollist, külastusluba ei saa.
Kui ma alguses rääkisin kolmest eduloost, siis lubage mul lõpetada neljandaga, mis on palju laiem kui kriminaalpoliitika või vanglateenistus. Me oleme maailmas tuntud väike vahva digirahvas. Ja tõsi see on, et meie vanglateenistus paistab silma ka selle poolest, et Eestis on vanglas kasutuses tahvlid – mitte kivitahvlid, vaid ikka digitahvlid. See on võimaldanud mitut ühiskonna vaates väga positiivset arengut. Näiteks on võimalik võtta lähedasega ühendust ekraani vahendusel. Samuti saavad kinnipeetavad kasutada tahvlis erinevaid tõlkerakendusi või muid põhjalikud turvatestid läbinud, ent ühiskonna vaates siiski vajalikke rakendusi, mis tegelikult vähendavad kogu ühiskonnas mis tahes võimalikku ohtu ja samas tagavad kinnipeetavate inimõiguste kaitse.
Keeleküsimus on üks, mida on mitu korda tõstatatud. Hea Riigikogu! Tuletan teile meelde, et ka täna juba Eestis vanglates olevatest inimestest enam kui pooled ei räägi sama keelt, mida räägib vanglateenistus. Ka see on üsna rahvusvaheline mudel.
Niisiis, hea Riigikogu! See, et vanglarendileping tekitab küsimusi, on täiesti loomulik. Vanglad tegelevad inimestega, kellega kogu ülejäänud ühiskond on ebaõnnestunud. Vanglad tegelevad inimestega, kes on ilmselgelt probleemsed ja kellega kõik ülejäänud siin ühiskonnas, meie maailmas on ebaõnnestunud. Ent selliste kinnipeetavatega on Tartu linnas tegeletud väga edukalt pikki aastaid. Ja veel kord: ühiskonna turvatundele ei ole see mingisugust ohtu kujutanud.
Nüüd me rakendame väga suures ulatuses täiendavad jõud Rootsi maksumaksja raha eest, et tugevdada meie siseturvalisust, meie siseturvalisusega töötavate inimeste ridu. Tuleb tagada, et meil on olemas Eestis väljaõppinud ja hästi töötav, piisava arvukusega vanglateenistus, kes suudab meie siseturvalisust kaitsta mis tahes kriisis, mis tahes olukorras ja isegi sõjalise kriisi korral. Sõjalise kriisi korral lepingu järgi Rootsi kinnipeetavad viiakse tagasi. Meil on olemas väljaõppinud personal, kes saab tegeleda sõjavangide kinnipidamisega. Ja nagu me Ukraina õppetundidest oleme näinud, võib see tähendada seda, et väljavahetatav sõjavang on, head Riigikogu liikmed, mõni teie lähedastest või pereliikmetest. Hea meelega vastan küsimustele. Aitäh!