14:58 Istungi rakendamine
15:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 7. töönädala esmaspäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 73 Riigikogu liiget, puudub 28.
Läheme nüüd selle nädala päevakorra kinnitamise juurde. Esmalt päevakorra täpsustamine. Nimelt, teile teatavaks tehtud päevakorras on toimunud järgmine muudatus: Eesti Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja 25. ja 26. päevakorrapunkt, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ning Riigikogu liikmete Jaak Aabi, Ester Karuse, Tanel Kiige, Andre Hanimäe ja Züleyxa Izmailova algatatud Riigikogu liikme staatuse seaduse ning riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduse muutmise seaduse eelnõu 674 esimene lugemine ning kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu 686 esimene lugemine.
Esmalt, Lauri Laats, kas teil on päevakorra kohta ettepanekuid? Kuulan teid.
15:02 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Eesti Keskerakonna fraktsioon teeb samuti muudatusettepanekuid. Üks puudutab kolmapäevast päeva, punkti 24, 673 SE. Vaadates kolmapäevase päevakorra peale ja sisse, ma arvan, et öötundidel on väga raske meie eelnõu siin kaitsta ja leida toetust. Sellest lähtuvalt võtaks ta välja.
Lisaks tahaks pöörata tähelepanu sellele, et mis puudutab punkti 19 ehk ülevaadet riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2024–2025, ettekandja on riigikontrolör Janar Holm, siis see punkt on tegelikult väga oluline, aga vaadates jällegi selle päevakorra sisse, ma saan aru – ja meie fraktsioon saab aru –, et ka see punkt tuleb siin arutelule öötundidel. Kas ei oleks mõistlik arutada nii olulist punkti mõnel muul päeval? Ehk meie ettepanek on suunata see näiteks neljapäevase päeva peale.
15:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Esmalt kommentaar päevakorrapunkti nr 24 kohta. Te ilmselgelt alahindate Riigikogu liikmete töövõimet. Vähemalt meie fraktsioon koos Eesti 200-ga leidis selle päevakorra igati jõukohase olevat. Aga teil on õigus teha ettepanek eelnõu algatajana see välja arvata, nii et selle ettepanekuga arvestame.
Ja teiseks, kas teil on konkreetselt ettepanek viia see päevakorrapunkt nr 19 neljapäevale? Ka selle ettepaneku tegemise õigus kui selline on teil olemas.
Helle-Moonika Helme, palun!
15:03 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Ma tuleksin täpselt sellesama, kolmapäevase päevakorrapunkti nr 19 juurde. Loomulikult toetan head kolleegi selles, et tegemist on väga olulise punktiga, aga ma juhin tähelepanu ka sellele, et tegemist on ühe meie põhiseadusliku institutsiooniga ehk riigikontrolöriga. Ma mõtlen, et kas äkki ei ole liialt lugupidamatu panna ta 19. päevakorrapunktiks oma ettekannet tegema – jällegi, tundes meie töökorraldust, [võib arvata], et see [ettekanne jõuab kätte] alles öötundidel. Kas tema käest on küsitud, kas ta ise soovis nii hilja õhtul siin meie ette tulla seda ülevaadet andma või miks on see pandud 19. päevakorrapunktiks? Mina teen ettepaneku tõsta see ümber kolmapäevase päevakorra esimeseks punktiks.
15:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Ka teil on selle ettepaneku tegemise õigus. Nüüd on küll juba kaks konkureerivat ettepanekut, aga vaatame, kuidas asi edasi kulgeb. Head kolleegid, natukene on teie mure põhjendamata, sellepärast et tõepoolest, päevakorrapunkte on kolmapäeval suhteliselt palju, aga siin on üheksa missioonieelnõu ja tuginen sellele, et esimesel lugemisel, rõhutan, me suutsime need kõik ära menetleda tunni ajaga. Nii et selles mõttes ilmselgelt ei lähe [istung] seekord öötundidesse. Loomulikult, teisel lugemisel on võimalik palju rohkem ja pikemalt rääkida, aga kuivõrd esimesel lugemisel mingeid suuri probleeme ei kerkinud, siis mul pole põhjust arvata, et nende üheksa missioonieelnõu teine lugemine peaks kestma rohkem kui tund. Aga see on loomulikult minu oletus, tuginedes sellele, kuidas ja kui ladusalt läks meil nende eelnõude esimene lugemine. Aga teie ettepanek on loomulikult asjakohane ja teil on õigus see ettepanek teha.
Helir-Valdor Seeder, palun!
15:05 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Isamaa saadikurühmal on pikk öötöökogemus varasemast olemas ja me oleme jätkuvalt valmis ka öösiti töötama. Aga olles mingil määral solidaarsed nendega, kes võib-olla ei usu parlamendi töövõimesse hilistel õhtutundidel või varajastel hommikutundidel, me läheksime siit edasi. Nimelt, päevakorrapunktid nr 26, 25 ja 24 on juba välja võetud, meil on ettepanek päevakorrapunktid ka punktid 23 ja 22 kolmapäevasest päevakorrast välja võtta.
15:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, lugupeetud kolleeg! Need on mõlemad teie fraktsiooni algatatud eelnõud ja sellest tulenevalt on teil õigus need eelnõud päevakorrast välja võtta. Arvestame sellega.
Õnne Pillak, palun!
15:06 Õnne Pillak
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mina jällegi usun Riigikogu liikmete konstruktiivsusesse, mistõttu Reformierakonna fraktsioon ei toeta punkti nr 19 teisele päevale või järjekorras mujale viimist.
15:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu teile! Seega on kahe kolleegi tehtud ettepanek tagasi lükatud. Mart Helme, palun!
15:06 Mart Helme
Jah. No siin ei ole küsimus mitte selles, kas Riigikogu on kell 12 õhtul või kell 2 öösel töövõimeline. See ei ole praegu küsimus. Küsimus on lugupidamises põhiseadusliku institutsiooni esindaja vastu. Kas me paneme presidendi ka järgmisel korral kusagile öötundidele, 25. punktiks kolmapäevasel päeval, kui president soovib tulla meile mingit aruannet andma? Kas me õiguskantsleri paneme ka kusagile öötundidele? Ja kas me käitume ka kõikide teiste meie põhiseaduslike institutsioonide esindajatega lugupidamatult: mis te üldse tulete siia meie tööd segama? Me paneme teid siis öötundide peale, et te meid võimalikult vähe segaksite, aga enne ajame oma tähtsamad asjad ära. Kuulge, see ei ole parlamendi seisukohast, enese lugupidamise seisukohast vastuvõetav! Seetõttu ma toetan seda mõtet, et võiks tõsta [riigikontrolöri ettekande] kas kolmapäeval esimeseks punktiks, sest see ei muuda midagi, või neljapäeval esimeseks punktiks. Ma tean ka seda, et riigikontrolör ise ei ole soovi avaldanud, et ta saaks niisugusel hilisel kellaajal meie ees esineda, vaid on öelnud meie järelepärimise peale, et ta lihtsalt pandi sellises järjekorras päevakorda. See on ka lugupidamatuse avaldus!
Nii et ma soovin lugupidamist meie riigi põhiseaduslike institutsioonide esindajate vastu.
15:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, lugupeetud kolleeg! Ei ole vähimatki kahtlust ei minu ega juhatuse teiste liikmete puhul selles, et [küsimus ei ole] lugupidamises riigikontrolöri vastu. Küsimus ei ole kindlasti selles. Mina tõepoolest ei tea seda päevakorrapunkti. Kindlasti on riigikontrolöriga kokku lepitud päev, aga tõepoolest, mul puudub informatsioon, mis kellast oli tema soov või valmisolek siia tulla. Head kolleegid, niimoodi hakata reastama tähtsuse järgi, milline punkt on ees ja milline on tagapool. Jah, meil on ju oma loogika: kõigepealt on kolmandad lugemised, siis on lõpphääletusega asjad, siis on teised lugemised, siis on esimesed lugemised. Nii et see järjekord on meil alati olemas. Aga alati on nii, et kellegi eelnõu on viimane. Siis tekib küsimus, kas see eelnõu on nüüd siis kõige tähtsusetum. No ei ole! Me ei saa hakata niimoodi hindama, mis on tähtsam ja mis on vähem tähtis. Riigikogu juhatus ei saa hakata neid asju kuidagi lahterdama.
Veel kord: kolleegid, ma ütlen, et ei ole küll põhjust arvata, et see läheb öötundidesse. Me alustame kolmapäevast istungit kell kaks ja ma arvan, et kella kuuest, seitsmest või kaheksast on meil need punktid ees, nii et selles mõttes see ei pruugi nii pikaks minna, kui me oleme tõhusad. Ka Riigikohus on öelnud, et Riigikogu peab olema oma töös tõhus. Ma tõepoolest selles ei kahtle. Veel kord ütlen, head kolleegid, et üheksa missioonieelnõu esimesed lugemised kestsid kokku tund aega. Loomulikult, ma ei oska öelda ega saa öelda, kui kaua see teine lugemine võib kesta, aga see on ikkagi üks indikatsioon, mille järgi meil on põhjust arvata, et [kolmapäevane istung] ei lähe nii pikaks, kui võib-olla teie praegu kardate.
Peeter Ernits, küsimus istungi juhatajale, palun!
15:09 Peeter Ernits
Jah. Hea juhataja! Riigikontrolöri suhtes selline ebaviisakas käitumine – ma olen sellega nõus, et niimoodi ei tohiks olla. Kui vaadata praegu neid missiooni eelnõusid, siis jah, tund aega [kulus esimesel lugemisel]. Aga praegu on kõik opositsioonierakonnad, kes siin on, võtnud ise välja oma õhtusse jäävad eelnõud – nii sotsiaaldemokraadid, Keskerakond kui ka Isamaa –, EKRE eelnõusid siin ei olnud. See on ka lugupidamatus opositsiooni vastu. Sellest, et loogika on selline – kolmandad, teised ja esimesed –, võib aru saada. Aga arvestades, et missiooni eelnõud – [võtku] need [aega] tund, kaks või kolm – on selline ühtne plokk, [igaühes neist on otsus] kolm või kuus kaitseväelast või kedagi rohkem saata, oleksid need võinud olla täiesti vabalt kusagil lõpus. Eeskätt Riigikogu liikme staatuse [seaduse eelnõu muudatused] ja kõik, mis nüüd on välja võetud, Isamaa puhul maksurahu kehtestamine ja nii edasi, oleksid võinud sisuliselt olla ju eespool, kui vaadata loogiliselt, mitte ainult nii, et kolmas, teine ja esimene ning õiguskantsler või riigikontrolör kusagile vahele. Miks seda nii ei ole vaadatud?
15:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Ma ei kahtle teie võimalikus ettepanekus kõikvõimalikke erinevaid versioone arutada, kuidas võiks seda päevakorda kokku panna. Ma arvan, et kui me hakkame neid tavasid muutma, mis siin on tegelikult kehtinud, siis me oleme üsna ruttu soos. Sellepärast, et sina ütled, et need missioonieelnõud ei ole tähtsad, paneme need kuskile kõige lõppu, aga loogika on alati olnud selline – ja ma arvan, et seda loogikat me püüame hoida –, et lõpphääletused on ikkagi alguses. Nii et me ei saa ka seda öelda, et missioonieelnõud on tähtsusetud. Me ei saa neid panna lõppu peale teisi lugemisi ja peale esimesi lugemisi.
Teine repliik, hea kolleeg, mida ma luban: ei, vastupidi, ma ei pea seda heaks tooniks, et juhatuse kokku pandud päevakorrast juba mitu nädalat järjest arvatakse massiliselt eelnõusid välja. Mul tekib küsimus, kas te siis, head kolleegid, üldse soovite nende eelnõude menetlemist või mitte. Te peate arvestama sellega, et meie seesama pühakiri, kollane raamat, ütleb, et tõepoolest, kolmapäeval, kui vaja, me töötame ka öösel. Aga ma ei näe küll siin ühtegi põhjust, miks me isegi peaksime öötundidesse jõudma selle päevakorraga, mis on kinnitatud. Juhatusel on väga raske päevakorda kokku panna, kui tegelikult ei soovitagi teatud eelnõude menetlemist. Mul oleks palve – see ei olnud nüüd konkreetne etteheide, aga ikkagi –, et tulevikus tuleks sellest aegsasti teada anda. Kui te ei soovi eelnõu menetlemist, siis me seda ei tee, võtke oma eelnõu tagasi ja nii on juhatusel lihtsam oma järgmise nädala päevakorda planeerida.
Head kolleegid! Olen teie ettepanekud kõik ära kuulanud. Ja Mart Helmele: kuna oli Reformierakonna fraktsioon ei nõustu ettepanekuga tõsta päevakorrapunkt nr 19 kolmapäeval esimeseks punktiks, siis ka see teie ettepanek ei leidnud toetust.
Ja nüüd, head kolleegid, saame minna päevakorda hääletuse juurde ja asume seda ette valmistama.
Head kolleegid! Eelnõu algatajad on teinud ettepaneku arvata selle töönädala päevakorrast välja kolmapäeval päevakorrapunkt nr 22, seaduseelnõu 680; päevakorrapunkt nr 23, seaduseelnõu 712; päevakorrapunkt nr 24, seaduseelnõu 673; päevakorrapunkt nr 25, seaduseelnõu 674; ja päevakorrapunkt nr 26, seaduseelnõu 686. Kuna päevakorrapunktide väljaarvamise õigus on eelnõu algatajatel ja seda keegi vetostada ei saa, siis need punktid on selle töönädala päevakorrast välja arvatud.
Koos selle muudatusega, head kolleegid, panen hääletusele Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 7. töönädala päevakorra. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:15 Hääletustulemused
15:16 Aseesimees Toomas Kivimägi
Selle poolt hääletas 59 Riigikogu liiget, vastu 17, erapooletuid oli 0. Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 7. töönädala päevakord on kinnitatud.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Andrei Korobeinik, palun!
15:16 Andrei Korobeinik
Head rahvasaadikud! Kohalikud valimised on läbi ja väga paljud Riigikogu liikmed on valitud ka kohalikul tasemel, näiteks mina. (Saalist öeldakse midagi.) No arvatavasti on valitud, jah, kui EKRE vaidlused on lahendatud, arvatavasti mina, samuti austatud istungi juhataja. Aga see on probleem, head kolleegid. See on probleem sellepärast, et see pidurdab kohalike noorpoliitikute järelkasvu. Lisaks peavad volikogu ja Riigikogu liikmed lähtuma erinevatest põhimõtetest. Kui volikogu liig kohapeal kaitseb kohalikke teemasid, siis Riigikogu liige lähtub ikkagi sellest, et ta esindab kogu Eestit, mitte oma valimisringkonda. Selle probleemi lahendamiseks teen ma ettepaneku tühistada kahe tooli põhimõte. Ja annan üle vastava eelnõu. Ma loodan, et Riigikogu on teinud järelduse, et see norm ei toimi, ja kõik siin saalis olijad toetavad seda eelnõu.
15:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kuna hea kolleeg mind mainis, siis sellele on ka teine lahendus. Mina nimelt olen otsustanud peatada oma volitused Pärnu Linnavolikogus, nii et loodan, et võtad minust eeskuju.
Aga nüüd, head kolleegid, Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnisson. Vabandust, härra Kalle Grünthal!
15:18 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu. Esimeseks, maaparandusseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust regionaal- ja põllumajandusminister. Ja teiseks, inimgeeniuuringute seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust sotsiaalminister. Mõlemad eelnõud on edastatud digitaalselt. Aitäh!
15:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu teile! Ja nüüd, hea kolleeg Kalle Grünthal, palun!
15:19 Kalle Grünthal
Head kolleegid! Esitan siseminister Igor Tarole arupärimise kiiruskaamerate kohta.
Võib-olla on siin saalis ka keegi, kes on näinud, mismoodi ma olen Facebookis kritiseerinud politsei tegevust sellega seoses, et nad ei teavita liiklejaid sellest, et ees on kiiruskaamera, kus on konkreetselt teavitustahvel "Videovalve". Seda praegu ei tehta. Ja politsei suhtumine on selline, et seda ei pea tegema.
Oktoobrikuus olen sellega tegelenud ja olen jõudnud kindlale veendumusele, tuginedes ka Andmekaitse Inspektsiooni seisukohale, et politsei selline tegevus on ebaseaduslik. Ja nüüd ongi küsimus, kas Igor Taro aktsepteerib seda seisukohta, et politsei võib ebaseaduslikult teostada isikuandmete käitlemist läbi kiiruskaamera.
Ma tahaksin tuua veel ühe näite selle kohta, milline on politseijuhtide ülbus. Kui ma olen sellele asjaolule tähelepanu juhtinud, siis näiteks Politsei- ja Piirivalveameti Ida Prefektuuri teabebüroo liiklusmenetluse talitluse politseikolonelleitnant Alar Karu on lausa kirjalikult mulle teatanud, et osutusmärgi ehk teabetahvli kirjeldamine õigusaktis ei tee kasutamist kohustuslikuks. Kuhu me oleme jõudnud? Politsei ei täida seadust ja ütleb, et selle täitmine pole kohustuslik. Aga miks me siis peame kiirusepiirangutest kinni pidama? Või on meil tõesti politseiriik juba nii kõvasti sees, et seda enam muuta ei anna?
Sellega seoses esitangi seitsme küsimusega arupärimise Igor Tarole, siseministrile, ja ootan ka adekvaatset vastust. Aitäh!
15:21 Aseesimees Toomas Kivimägi
Madis Kallas. Palun, hea kolleeg!
15:21 Madis Kallas
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head kuulajad! Üheksa sotsiaaldemokraadi nimel soovin üle anda arupärimise Liisa-Ly Pakostale, justiits- ja digiministrile. Arupärimise sisu on noorte sotsiaalmeedia kasutamise piirangute arutelude kohta Euroopa Liidus.
Nimelt, me kõik vist teame, et noorte sotsiaalmeedia liigne kasutamine ja sealt tulenevad otsesed vaimse tervise probleemid on tõsine murekoht mitte ainult Eestis, vaid tegelikult igal pool maailmas. Meile on ka teada, et mitmed riigid on selles vallas [astunud] väga jõulisi samme. Näiteks on Austraalia keelanud sotsiaalmeedia kasutamise alla 16‑aastastele noortele ja Euroopast näiteks Taani soovib selle keelata alla 15-aastastele.
Miks see arupärimine just nüüd tuleb? Eelmise kuul, oktoobris, oli võimalik meediast lugeda, et Euroopa Liit otsib viise, kuidas kehtestada sotsiaalmeedia kasutamisele vanusepiirang. Uudise juurest võis ühtlasi leida info, et ainsatena liikmesriikidest olid vastava teemaga edasiliikumise vastu sellisel kujul, nagu Euroopa Liit välja pakkus, Eesti ja Belgia. Eesti leidis – vähemalt ministri sõnul –, et meede on liiga lihtsustatav ega lahenda olemasolevaid probleeme.
Aga meie mure on selles, et me teame, et teadlased on juhtinud juba aastaid tähelepanu sellele, et sotsiaalmeedia ohtudel on väga suur mõju noorte vaimsele tervisele. Siin võib mainida näiteks küberkiusamist, keskendumishäirete süvenemist, sotsiaalse kuuluvuse ebamõistlikku võimendamist ja mitmeid teisi vaimse tervise probleeme. Sellega seoses oleme pannud kokku viis küsimust, millele ootame justiits- ja digiministrilt vastuseid. Aitäh!
15:23 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg Helle-Moonika Helme, palun!
15:24 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea eesistuja! Head kolleegid! Annan enda ja kuue oma fraktsiooni liikme nimel üle arupärimise rahandusminister Jürgen Ligile. Selle arupärimise sisu on automaksu ja registreerimistasu laekumine. Me hoiatasime ette, kui automaksu kehtestamine meil algas, et see asi ei tööta, maksud ei laeku. Sellest kõigest, mida see meie automüügiturul kaasa võib tuua, me oleme rääkinud ja ette hoiatanud ning nüüdseks on see käes. Eesti väljaanded on tänavu mitu korda kirjutanud, et sel aastal on autode turg suures madalseisus, nii kasutatud autode müügi turg kui ka uute autode müügi turg. Pruugitud autode müüjaid lööb eriti registreerimismaks ja uute autode müüjaid loomulikult mõlemad, aga automaks laiemalt. Nii suurt autode müügi kukkumist nagu Eestis ei ole olnud kusagil mujal Euroopas. Eestis on uute autode müük septembris võrreldes aastatagusega langenud 44,5% ja kokku kogunes tänavu üheksa kuuga langus aasta võrdluses 40,5%. Eesti autoturg on hävitatud! Riigi seisukohast ei ole probleem mitte ainult laekumata jäänud registreerimistasu või automaks, vaid laekumata on jäänud ka suur osa käibemaksust.
Eeltooduga seoses on meil siin õige mitu küsimust, mis puudutavad laiemalt selles kriisis laekumata jäänud makse – nii käibemaksu kui ka tööjõumakse, samuti seda, kuidas tööjõuturg on sellele reageerinud. Kõikidele nendele küsimustele me loodame saada rahandusministrilt vastust. Aitäh!
15:26 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg Lauri Laats, palun!
15:26 Lauri Laats
Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna soovime Eesti Keskerakonna fraktsiooni liikmete nimel üle anda arupärimise sotsiaalminister Karmen Jollerile. Teemaks on hambaravi olukord Eestis.
Nii nagu me teame, hiljutine Luminori tellimuse peale läbi viidud Norstati uuring näitab, et hambaravi on Eestis muutunud paljude jaoks nii kulukaks, et selle eest [tasumiseks] tuleb võtta laenu. Iga kolmas väikelaenu võtnud eestlane on kasutanud laenu tervishoiukulude, sealhulgas hambaravikulude katmiseks. Nooremate, 18–29‑aastaste seas on see näit eriti kõrge, koguni 40% on pidanud tervise või hambaravi eest maksma laenurahaga.
See peegeldab kasvavat hinnasurvet ja tasuta arstiabi piiratud kättesaadavust. Paljud inimesed, eriti noored ja väiksema sissetulekuga pered, seisavad silmitsi olukorraga, kus esmavajalik ravi muutub finantsriskiks. Hambaravi laenurahaga tasumine näitab, et süsteem ei taga enam kõigile võrdselt kättesaadavat suutervise teenust.
Ehk siis tegelikult, head sõbrad, me oleme jõudnud sellisesse olukorda, kus selleks, et inimesed saaksid hambaid ravida, on nad sunnitud võtma kiirlaenu, aga me teame, et kui inimene võtab juba kiirlaenu, siis muutuvad probleemid veelgi tõsisemaks.
Kas praegune valitsus on midagi selle probleemi [lahendamiseks] teinud või ette võtnud? Me oleme selgelt näinud ja jälginud, et probleemid aina süvenevad. Kuna aga probleemid aina süvenevad, siis me sooviksime lugupeetud ministrilt saada teavet. Me oleme esitanud kaheksa küsimust, just selle kohta, mis puudutab hambaravi olukorda, ning selle kohta, kuidas lugupeetud minister ikkagi kavatseb seda probleemi lahendada [ja kuidas teha nii], et inimestele oleks tagatud normaalne suutervis. Aitäh!
15:28 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg Jaak Valge, palun!
15:28 Jaak Valge
Aitäh, hea juhataja! Head kolleegid! Eesti naised ja Eesti mehed! Ma esitan enda, Helir-Valdor Seederi ja Leo Kunnase nimel arupärimise. Selle arupärimise teema võib-olla ei ole vasakpoolse meelelaadiga inimestele niivõrd oluline kui rahvuslastele, sest annetamiskultuur on tegelikult üks osa rahvuslikust ühtehoidmisest. Aga igatahes peaks see puudutama ka vasakliberaalseid inimesi, sest see küsimus on pannud proovile Eesti õigusriigi.
Meie ees on see olukord, kus inimesed annetasid raha heategevuseks, Ukraina sõjas kannatajate abistamiseks, Ukraina võitluse [toetamiseks], kuid neid annetusi kasutati vähemalt osalt hoopis muul otstarbel. MTÜ Slava Ukraini endine juht on selle eest kohtu all, ent annetajad, kelle raha omastati, ei ole seaduse silmis kannatanud. Praegune tõlgendus tähendab seda, et nende inimeste vara kaitse sõltub ühe likvideeritava ühingu otsusest. Ja kui see ühing, mille liikmetel võivad olla omavahel mingid poliitilised seosed või ka muud ärilised seosed, otsustab kahju mitte sisse nõuda, siis jäävadki kannatanud kaitseta. See kindlasti ei ole õiglane ega põhiseaduspärane. Riik ei peaks lubama sellist olukorda, kus usalduse kuritarvitamine on sedamoodi juriidiliselt võimalik. Me küsimegi justiitsministrilt, miks ei ole prokuratuur sekkunud, et tagada kannatanutele õiguskaitse, ja kuidas kavatseb ministeerium tulevikus vältida, et niisugune JOKK‑skeem ei saaks korduda. Aitäh!
15:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg Züleyxa Izmailova, palun!
15:30 Züleyxa Izmailova
Aitäh, austatud juhataja! Head kolleegid! Mina koos teiste Sotsiaaldemokraatliku [Erakonna] fraktsiooni liikmetega soovin esitada arupärimise meie peaministrile hiljuti tänu uuriva ajakirjanduse tööle ilmsiks saanud juhtumite kohta. Nimelt, mitmed Eesti kodanikud on jätkanud äritegevust sanktsioonide all oleva Venemaa isikute ja ettevõtetega, sealhulgas sellistega, kelle tegevus on tihedalt seotud Venemaa sõjatööstuse ja agressioonisõjaga Ukrainas. Me soovimegi peaministrilt teada saada, kuidas valitsus ja riik tegeleb selle küsimusega, nende inimestega, kes on Eesti kodanikud, kuid kes jätkavad sellist äritegevust, ja millised on plaanid edaspidiseks. Soovime, et peaminister vastaks nendele küsimustele, sellega saaks ka avalik õiglustunne ja need küsimused lahendatud.
15:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kolm seaduseelnõu ja kuus arupärimist.
Ja nüüd, kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde.