Aitäh! Austatud Riigikogu! Mul on hea meel alustada selle punkti ettekandmist kiitusega Eesti politseinikele, kes just äsja lõpetasid eduka koostöö Läti politseinikega. Nimelt, rahvusvaheline politseioperatsioon SIMCARTEL lammutas kelmide võrgustiku, mis müüs sisuliselt erinevatesse riikidesse registreeritud telefoninumbreid. Nende telefoninumbrite kaudu tehti küberpettuseid, investeerimispettuseid ja ka eraisikute vastu suunatud pettuseid. PPA on tunnistanud, et ainuüksi suvel rööviti Eesti inimestelt küberpettustega vähemalt 4 miljonit eurot. Ja markantne on nimetada vast seda, et Lätis toimunud operatsiooni käigus võeti kinni ka üks Eestis tagaotsitavaks kuulutatud inimene ja ühtlasi konfiskeeriti 40 000 aktiivset SIM-kaarti. Platvormi abil oli loodud ligi 50 miljonit libakontot sotsiaalmeediasse. Ehk see 50 miljonit libakontot sotsiaalmeedias ja 40 000 hetkel aktiivset SIM-kaarti näitab vast väga lihtsustatult seda, kuivõrd suure küsimusega me tegeleme, kui me räägime küberturvalisuse vajalikkusest.
Ka meil siinsamas just äsja oli küberrünne ühe Eesti haigla vastu. Haiglast saadi kätte kuue kasutaja paroolid ehk kuus inimest sellest haiglast läks õnge ja nende paroolide kaudu üritati vaid paar päeva hiljem siseneda haigla süsteemidesse, aga tänu küberkaitsemeetmetele see ebaõnnestus. Ehk kuus inimest olid läinud õngitsusel haneks, aga tänu küberturvalisuse meetmetele, mida Eesti tervishoiusektor juba kasutab, see rünnak ebaõnnestus.
Nagu te nägite, need küsimused on piiriülesed ja see on ka põhjus, miks Euroopa Liit tervikuna küberturvalisuse küsimuste lahendamisega tegeleb. Ja isegi kui rünnak on suunatud ainult ühe riigi vastu, meenutame ka äsjaseid suuremaid näiteid, kus Inglismaal olid kuu aega maas kõik Land Roveri tehased, puudutas see nädalas kaotust 50 miljonit naela ja tööta istusid üle 100 000 inimese. Või siis võib-olla ka teid, head Riigikogu liikmed, puudutanud küberrünnak lennujaamade vastu, mis pööras segi Euroopa lennuliikluse.
Eestis oleme näinud, et küberründed Eesti vastu sisuliselt on kahekordistunud igal aastal, alates täiemahulise sõja algusest Venemaa poolt Ukraina vastu. See küberrünnete väga kiire arvu kasv sunnib meid võtma küberturvalisust äärmiselt tõsiselt.
Ja veel kord: need ründed ei ole peaaegu mitte kunagi ainult ühe riigi vastu suunatud, sageli mitme riigi vastu korraga. Ühes riigis alanud küberrünne võib kergesti üle kasvada küberrünnakuks ka teise riigi vastu. Ühtlasi oleme näinud ka tehnoloogia kiiret arengut, võrgu infosüsteemide keerukus on oluliselt kasvanud ja kõik see on suunanud Euroopa Liitu vastu võtma nn küberturvalisuse teist direktiivi, tuntud ka NIS2-direktiivina. Sisuliselt selle ning ühtlasi ka Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust, mis puudutab siis piiriüleste elektrivoogude küberturvalisust, nende kahe õigusakti ülevõtmisega me täna tegeleme.
Mis on kõige olulisemad punktid lisaks sellele vajalikkusele? Uute nõuetega, uute küberturvalisuse nõuetega suurendatakse nende organisatsioonide ringi, kellel on karmimad küberturvalisuse nõuded ja suurem rünnetest teavitamise kohustus. Need nõuded ja kohustused tulenevad sellest, et tegemist on elutähtsate teenuste osutajatega või selliste organisatsioonidega, kelle vastu suunatud küberrünne, nagu me nägime Land Roveri tehastega, kui sul ikkagi keset talve võetakse näiteks kas sideteenuse osutaja või jäätmeettevõte kuuks ajaks maha, siis on see inimestele päris keeruline olukord, rääkimata sellest, kui maha võetakse kohalik soojatootja. Eelnõu seega suurendab umbes 3000 ettevõtte võrra Eestis neid subjekte, kelle kohta need karmimad küberturvalisuse nõuded hakkavad kehtima.
Kuna me loeme siiski seda, et küberturvalisuse nõuete laienemine on halduskoormuse kasv, siis vastavalt Vabariigi Valitsuse poolt muudetud eelnõude ettevalmistamise korrale iga eelnõu, mis toob kaasa halduskoormuse kasvu, peab ühtlasi ka tegema midagi selle heaks, et halduskoormus kuskil mujal alaneks. Seda teie ees ei ole, aga rõhutan ära, sellele on ka seletuskirjas viidatud, et juba 1. oktoobrist on jõustunud Vabariigi Valitsuse määrus nr 121, millega omakorda vähendati küberturvalisuse nõudeid ja vähendati neid nõudeid väikestele asutustele ja ettevõtetele. Lühidalt öeldes oli enne nii, et sõltumata ettevõtte või organisatsiooni suurusest, kehtisid kõikidele ühesugused küberturvalisuse nõuded, aga me muutsime seda. Me muutsime seda niimoodi, et väikestele ettevõtetele ja asutustele, sealhulgas kohaliku omavalitsuse asutustele näiteks, on need nõuded leebemad, vähem koormavad. Selle mõte oli selles, et kui sa oled pisike, siis ka sinu mõju, juhul kui küberrünnaku tõttu sinu tegevus peatatakse või lõpetatakse, on oluliselt väiksem. Loomulikult on üleskutse, et kõik organisatsioonid ja ka kõik eraisikud võtaksid küberturvalisust äärmiselt tõsiselt, aga siis riigipoolsed otsesed nõuded on väikestele organisatsioonidele väiksemad. Ja see on juba jõustunud.
Teine suur muudatus lisaks ettevõtete hulga kasvule selles eelnõus on see, et küberturvalisuse eest vastutab terve organisatsioon. Varasemalt oli niimoodi, et kui organisatsioonil oli elutähtis teenus, siis tuli küberturvalisusega tegeleda üksnes selle teenuse ulatuses. Aga nagu me nägime sellel äsjasel haigla näitel Eestis, siis kui ikkagi küberkurjategija saab kätte selle organisatsiooni mõnede töötajate näiteks paroolid, siis on tegelikult tal võimalus ju siseneda ka sellesse teenusesse, isegi kui võib-olla esmaselt see inimene ei olnud sellega seotud. Seetõttu on oluline, et me ei räägi ainult teenusest, vaid me räägime tervest organisatsioonist. Sisuliselt me kehtestame lihtsustatult öeldes sellise korra, et asutuse või ettevõtte juht ikkagi vastutab küberturvalisuse nõuete täitmise eest.
Ette on nähtud üleminekuaeg, üldreeglina kolm aastat. Ja ettevalmistamisel on ka küberturvalisuse taseme tõstmise toetus, mis on just mõeldud sellele umbes 3000-le uuele küberturvalisuse rangemate nõuete alla sattuvale organisatsioonile. See oleks vast hästi lühidalt kokku võttes kõige olulisem selles eelnõus.
Nüüd mõned asjad veel, millele ma sooviksin Riigikogu tähelepanu pöörata. Selle eelnõuga, kuna ta siiski on väga paljusid organisatsioone puudutav, oli väga palju kaasamisringe, arutelusid. Ma väga tänan kõiki, kes nendes osalesid, sest tegelikult me muutsime seda eelnõu tulenevalt nendele aruteludele väga märkimisväärsel määral.
Kõige lihtsam näide tõesti: üksikule perearstile maapiirkonnas need nõuded on nüüd oluliselt madalamad. Tõesti, me ei pea seda võrdsustama näiteks suure soojatootmisettevõttega, kes varustab tervet Lasnamäge südatalvel toasoojusega.
Teine vast olulisem muudatus on see, et me neid nõudeid ikkagi oleme samm-sammult läbi käinud ja rakendanud üksnes minimaalsel määral.
Head Riigikogu liikmed, see eelnõu sisaldab valgusfooriga tabelit. Selgitan juurde sellele, et kõikidel Euroopa Liidu õigust ülevõtvatel eelnõudel on alati juures tabel, kus on näha Euroopa Liidu õigusakti säte ja teises tulbas seda konkreetset sätet ülevõttev Eesti õiguse säte. Kõikidel Riigikogu liikmetel on võimalik neid kahte sätet võrrelda ja vaadata, kas siis me oleme ülekuldavalt Euroopa Liidu õigust üle võtnud või me oleme seda ikkagi õigesti üle võtnud ehk siis nii nagu vaja, ilma ülekuldamiseta. Me oleme seda tabelit täiendanud ja me oleme seda tabelit täiendanud kahe tulbaga. Kolmas tulp on selgitused ja neljas tulp on valgusfoor. Ehk kui on roheline, siis on ülevõtmine nagu täpne, ilma igasuguste liialdusteta, aga ilma ka vähendusteta. Kui on punane, siis on üle võetud rohkem, kui see Euroopa Liidu õigus ette näeb. Ja paari koha peal seda tõesti niimoodi tehtud on, me oleme pidanud seda otstarbekamaks, selle asemel, et mitu teadet esitada, piisab ühe teate esitamisest, aga kohe korralikumalt. Formaalses mõttes on see pisut üle piiri minek, seda saate teie otsustada ja arutada, kas see on õige. Sinine värv tähistab seda, kus me oleme võtnud Euroopa Liidu õigust üle vähem, kui Euroopa Liit ette näeb. Ja selles aktis on üks temaatika, mida jällegi Riigikogu liikmed saavad arutada ja otsustada. Meie oleme valitsuse poolt pakkunud sellise ikkagi variandi, mis puudutab alkoholi hulgimüüjaid, siis nende jaoks me ei ole Euroopa Liidu õigust üle võtnud. See nipp seisneb selles, et toidutarnijad, kuna toit on eluks tähtis, ja selleks et toiduainete hulgimüük toimiks, toiduainete hulgimüüjatele on karmimad küberturvalisuse nõuded ette nähtud. Eestis on alkohol toit, aga me oleme sealt ikkagi alkoholi hulgimüüjad välja arvanud. Me leiame, et see ei ole elutähtis teenus.
See tabel on saanud sedavõrd palju head tagasisidet just ka erasektori poolt. Selle tabeli mõtles välja advokaadibüroo Widen, kes aitas meil seda eelnõu viia minimaalseks Euroopa Liidu õiguse ülevõtmiseks. Erasektor on palunud ja pakkunud, et sellist tabelit koos selle valgusfooriga võiks kasutada kõikide Euroopa Liidu õigust ülevõtvate eelnõude puhul. Nii et ma väga loodan, et see praktikas tõesti hakkab ka selliselt rakenduma.
Teine asi, millele ma sooviksin teie tähelepanu juhtida ja mida te saate ka arutada. Euroopa Liidu õigus ei näe ette ennetavat järelevalvet. Meie küberturvalisusega tegelevad ametnikud pidasid seda siiski oluliseks. Kuna minu eesmärgiks oli tuua Riigikogu ette minimaalne Euroopa Liidu õiguse ülevõtmine, kus ei ole ülekuldamist, siis eelnõus seda punkti ei ole. Ehk ametnike soovi teha ennetavat järelevalvet ma tõmbasin maha ja ütlesin, et te saate alati tegeleda ennetava nõustamisega. Aga kui nüüd Riigikogu peaks otsustama teistmoodi, siis mina olen selle ametkonna soovi teile edastanud.
Nii et otsustuskohti siin mõned on, aga üldiselt kokkuvõttes on see eelnõu täiesti kitsalt Euroopa Liidu õiguse ülevõtmine. Mingit erilist revolutsiooni ta Eesti jaoks ei tähenda, kuna Eesti on juba maailmas üks kõige kõrgema küberturvalisuse tasemega riike. Me esimest küberturvalisuse direktiivi võtsime üle palju rohkem, palju laiemalt, kui Euroopa Liit seda ette nägi, mis on osutunud meile ka kasulikuks, heaks. Me oleme suutnud valdava-valdava-valdava osa küberründeid tõrjuda, Eesti inimesed on saanud elutähtsaid teenuseid, ettevõtted on saanud töötada. Vaatamata sellele, et küberrünnete arv on kogu aeg kahekordistunud, nüüdseks on jõudnud mõjuga küberintsidentide arv tänavu ainuüksi juba ligi 8000-ni – "mõjuga" tähendab seda, et küberrünne on õnnestunud kahjuks ja 8000 korral juba sellel aastal on see küberrünne õnnestunud –, siis ikkagi on meie tase maailma mastaabis väga kõrge ja väga hea. Ma tänan kõiki Eesti inimesi ja Eesti ettevõtteid, kes selle küberturvalisuse eest on hoolitsenud. Aga sellega selle eelnõu tutvustuse lõpetan. Aitäh!