Aitäh, austatud juhataja! Head kolleegid ja inimesed, kes te jälgite meie tänast arutelu ülekande vahendusel! Enne, kui ma oma ettekande juurde lähen, soovin teil ette lugeda kirja, mis ma eile öötundidel sain. See kiri on kindlasti asjakohane ja viib meid otse tänase teema tuumprobleemi juurde. Ja loomulikult, ma selle inimese nime ei avalda, kuna ta on otse suunatud mulle ja konfidentsiaalne.
Lugupeetud Lauri, tere! Olen viie lapse ema ja elan Tallinnas. Eesti on minu kodumaa. Praegu on mul väga raske oma viit last kasvatada. Loomulikult mitte ainult minul, vaid paljudel peredel on sama mure. Mina ja mu abikaasa töötame väga palju, et tagada oma lastele kõik vajalik, kuid iga päevaga muutub see üha raskemaks. Palun aidake meid, tavalisi inimesi, et me ei kaotaks usku oma riiki!
Minu arust on see väga oluline ja selline väga konstruktiivne appihüüe. Eesti on minu kodumaa ja siin on raske elada. Ja raske on kasvatada lapsi. Loomulikult on see raske seetõttu, et toiduained on kallid. Ja miks on toit kallis? See on küsimus, mida üle Eestimaa esitavad kümned tuhanded pered iga päev. Toit ei ole kallis vaid miinimumpalka teenivate inimeste jaoks. Toit on kallis ka õpetajatele, päästjatele. Toit on kallis treeneritele, ametnikele, ettevõtjatele ning poliitikutele. Uskuge või mitte, ma olen kuulnud isegi koalitsioonipoliitikuid omavahel rääkimas, et toidupoes käimine on ikka kallis küll. Aastaga on veel kallimaks läinud – 7,7%, teatas Eesti Pank eelmisel nädalal.
Aga oleks see vaid 7,7%. Euroopa Keskpangu analüütikud toovad välja, et Eesti on toidukaupade hinnatõusus olnud Euroopa ala kiireim. 2019. aastast kuni 2025. aasta augustini on toiduhinnad kasvanud Eestis 57%. Olgu öeldud, et Euroopa ala keskmine on umbes 33%. Ma vaatan seda numbrit, 57%, ja siis kuuleme siin saalis koalitsioonisaadikutelt, kuidas toiduainete hindadega ei ole võimalik mitte midagi ette võtta. Eesti inimesed peavad toidukaupade eest maksma 57% enam. See on Reformierakonna, Eesti 200 ja sotsiaaldemokraatide valitsuse otsuste tulemus. Jah, sotsid saadeti küll valitsusest minema, kuid ometi andsid nad oma heakskiidu maksu- ja hinnatõusudele.
Meenutame korraks, mida täpselt maksupoliitikas tehti. Esiteks, tulumaksu tõus 20%-lt 22%-le, käibemaksu tõus 20%-lt 24%-le, kehtestasite automaksu ja auto registreerimistasu, erandkorras tõstsite erinevat aktsiisi – bensiini-, diisli-, gaasi-, elektri-, rääkimata alkoholi- ja tubakaaktsiisist –, tõstsite eriarstivisiiditasu ja haiglavooditasu. Tõstsite majutuse käibemaksu 9%-lt 13% peale, ajakirjandusväljaannete käibemaksu 5%-lt 9% peale. Muutsite maamaksumäära nii, et maamaks on tõusnud. Muutsite haigushüvitise maksmise korra nii, et tööandjad maksavad ja tööandjad maksavad rohkem. Maksustasite ka pensioni. Kaotasite tasuta maakondliku ühistranspordi.
Need on poliitilised valikud, mida valitsus tegi ning millega anti hinnatõusudele hoogu. Reformierakonna juhtimisel on neid valikuid presenteeritud kui ainuõiged, sisuliselt selliseid, kus selg on vastu seina ning midagi muud otsustada pole võimalik. Majandus ei koosne aga vaid üksikutest eraldi tsüklidest, vaid üht tükki muutes peab arvestama ka sellega, mis juhtub teistega, sealhulgas asjaolu, et Eesti on Euroopa Liidu eurotsooni liige. Ka need faktorid tuleb arvesse võtta.
Aga mingil arusaamatul põhjusel on tehtud maksupoliitikas otsuseid, mille puhul justkui eeldati, et need seisavad muust majandusest eraldi, justkui eeldati, et Eesti on üksik saar, kuhu mingi väline mõju ei ulatu. Kus selle probleemi põhjused peituvad? Eks ikka Reformierakonna valimislubaduste rahastamises, milleks tegelikult raha ei ole. See maksuküüru kaotamine, mis on kingitus jõukamatele, vähendab meie ühist rahakotti poole miljardi võrra. Põhjused peituvad ka riigieelarves, kus raha korraga on üle ja puudu ning keegi ei usu, ei suuda mõista, kuhu ja miks midagi kulutatakse.
Ma tunnustan nüüd kolleegi Reformierakonnas, Aivar Sõerdi, kes on julgenud olla kriitiline tegevuspõhise eelarve suhtes. Ma tunnustan ka riigikontrolöri, kes täidab oma kohustusi probleemide väljatoomise kohta ning ei löö verest välja, kui valitsuse liikmed avalikult sapiseid kommentaare teele saadavad.
Me oleme siit puldist viimasel ajal palju kordi kuulnud, kui keerulises seisus on riigirahandus ning millise augu jätaks toiduainete käibemaksu langetamine eelarvesse. Ometi teatas haridusminister, et riigil on raha s… S ja kolm punkti. Nojah, ütles, kuidas ta ütles.
Igal juhul tuleb auk eelarvesse ka siis, kui Eesti inimesed vaesuvad. Siis, kui ei ole enam raha, et elada, vaid see kulub elus püsimisele. See paneb lumepallina veerema juba teised probleemid sotsiaalvaldkonnas ja tervishoius. Küsimus on prioriteetide seadmises – selles, kas valitsus austab oma inimesi või mitte. Ma imestan selle üle, kuidas Reformierakonna poliitikast on kujunenud seesugune tagurlik mõtteviis, kuidas midagi ei saa teha ning kõik on nii pahasti. Ometi sealjuures ise hurjutatakse kriitikuid, et ei tohi öelda, et kõik on pahasti. Proovige siin öelda.
Mis siis teha selle riigi rahakotiga? Kuidas sinna raha juurde saada, nii et oleks õiglane? Ühe võimaluse oleme juba käest lasknud. Ma pean loomulikult silmas ajutist solidaarsusmaksu Eestis tegutsevatele pankadele. 2023. aastal ulatus kommertspankade kogukasum 940 miljoni euroni, 2024. aastal ligi 1,1 miljardi euroni. Väärib meeldetuletust, et need rekordkasumid ei tulnud seetõttu, et tegu oleks nii nutikate pankurihärrade või prouadega, vaid selle taga oli euriboriga seotud laenudelt teenitav tulu. Ehk Eesti inimeste suurenenud laenu- ja liisingumaksed. Leedus selline meede kehtestati ja see tõi riigieelarvesse sadu miljoneid eurosid, mis suunati julgeolekusse.
Näiteid on veel. Itaalia valitsuses on hiljuti heaks kiidu saanud eelnõu, mille raames kavatseb valitsus koguda pankadelt ja kindlustusfirmadelt kuni 4,5 miljardit eurot. See on üks osa paketist, et suurendada leibkondade ostujõudu ja toetada ettevõtteid. Euroopal ei ole lihtsad ajad, globaalne poliitika on enam kui pingeline. Sellises olukorras peab valitsus nii Eestis kui ka teistes riikides iga päev mõtlema sellele, kuidas tagada stabiilsus ühiskonnas ja ettevõtluskeskkonnas.
Head kolleegid! Ma kordan üht numbrit – 57%. Viimase kuue aastaga on toidukaupade hinnad kasvanud Eestis 57%. Euroopa Keskpanga analüütikud toovad oma analüüsis septembris 2025 toidukaupade kohta välja kolm olulist argumenti. Esiteks, toidukaupade hinna tõus on võrreldes muu kaubaga suurem ning kauakestvam kui varem. Teiseks, toidukaupade hinnad mõjutavad kõiki ja kujundavad üldist meelestatust majanduse suhtes. Ja kolmandaks, mis on väga tähtis, toiduhind tabab vaesemaid majapidamisi oluliselt tugevamini.
Mida on toidukaupade maksmise kohta ette võtnud teised Euroopa riigid? Nad on kehtestanud erisusi. Leitakse, et toiduainetel ei pea riik korjama sama palju raha kui näiteks luksuskaupadelt, aga meil lüüakse kõik sama puuga. See ei ole õiglane, head kolleegid. Vaatame lõuna poole. Hispaania otsustas juba 2022. aastal inimestel appi tulla ning mitmel viisil inflatsiooni pidurdada. Muu hulgas vähendati toiduainete käibemaksu ning baastoiduainete osa viidi isegi 0%-ni. Kõigi kasutusele võetud meetmete tulemusel inflatsioon langes. Hispaanias oli inflatsioon 2022. aastal 8,39%, aga 2025. aasta prognoos on 2,4%. 2024. aasta inflatsioonimäär oli 2,77%. Toon näitena ka Eesti. 2022. aastal oli meil inflatsioon 19%, 2023. aastal 9% ja prognoos 2025. aastaks on 5%. Euroopa ala keskmine on loomulikult tunduvalt väiksem.
Nüüd majanduskasvust. Võtame sama näite, Hispaania. Kõike seda, mis puudutab inflatsiooni, majanduskasvu ja ka eelarvepuudujääki, tuleb ju vaadelda koos. Hispaania majanduskasv oli 2024. aastal 6,4%, 2025. aastal 2,7%. Siin prognoositakse … Aga ma tuletan meelde, et inflatsioonimäär 2025. aasta prognoosi alusel on 2,4% ehk majanduskasv 2,7%, inflatsioon 2,4%. Ja kui me vaatame võlakoormust või eelarvepuudujääki, siis Hispaania näitel oli see 2022. aastal 4,59 ja juba prognoos 2025. aastaks 2,8. Meil need arvud on natukene teistsugused, mitte nii positiivsed, nagu te ise saate aru.
Käesoleval aastal suureneb Eesti taas hinnatõus. Mis te arvate, mis kaup seda eest veab? Noh, loomulikult toidukaubad. Keskerakonna fraktsioon tõi neljal korral Riigikogu menetluses toiduainete käibemaksu langetamise, kuid see lükati tagasi. Sotsid ei ole seda toetanud, on isegi maha hääletanud. Alles opositsioonis avastati, et võiks langetada küll, aga Keskerakonna ettepanekut toetada ei saa, sest ise tegeldakse sellega. Olgu öeldud, et Keskerakond seisab oma põhimõtete eest ning me julgeme toetada ka sotside eelnõu.
Selle klaaslae purustamiseks on tegelikult väga vaja, et poliitiline surve toiduainete käibemaksu langetamiseks kasvaks. Eesti inimeste suhtes oleks aga aus ja õiglane, kui sotsiaaldemokraadid suudaksid tunnistada oma osalust poliitikas, mis tõi kaasa väga kiire hinnatõusu. Lehvitada loosungeid, kuidas selle vastu võideldakse, on – vabandage väljenduse eest! – kahepalgeline. Eriti irooniliselt mõjub sealjuures asjaolu, et see võitlus algas valimiste saabudes. Kolleegid Reformierakonnast ja Eesti 200-st, siin saalis on teie suust kõlanud igasugu väited, miks midagi teha ei saa. Aga hindade kasv ei ole ka loodusjõud, see ei teki iseenesest. Hinnad kujunevad keskkonnas, milles ettevõtted tegutsevad. Keskkonda kujundavad aga poliitikas tehtud otsused, poliitilised prioriteedid ja valikud.
Kui tõsta käibemaksu, kui kehtestada automaks, kui suurendada aktsiisi ja samal ajal öelda Eesti inimestele, et lõuad pidada ja edasi teenida, siis see kujundabki keskkonda, milles me täna oleme. Kahju! Õige küll, vahepeal otsustas peaminister, et süüdi on ainult kaupmehed ning neid on liiga palju. Jah, tuleb tunnistada, et minagi mõtlen aeg-ajalt, kas kauplusi peab just nii palju olema.
Kuid vaid seda tuua kalli toidu põhjuseks on populistlik. Seda kummastavam on kuulda, kui koalitsioonist peetakse populistlikuks toiduainete käibemaksu langetamise küsimust, öeldes, et kaupmehed võtavad selle vahe kohe kõik enda kasumiks. Ometi kinnitavad kaupmehed, et seda ei juhtu. Ometi kinnitavad paljud nimekad kaubanduseksperdid, et see hoob aitab viia toidu hinna allapoole. Kui nüüd rahulikult mõelda, oleks see ju ettevõtjale enesehävitav käitumine, kui toiduainete käibemaksu langetamise tingimustes toidu hind langeks. Inimesed on väga hinnatundlikud, kui väike hinnavahe muudab just ostukoha eelistust.
Võib-olla on koalitsioonisaadikud lugenud liiga palju Rene Descartes'i mõtteid, kes pidas õigeks kõiges kahelda. Püüan siin neid kahtlusi ja kõhklusi leevendada. Ma olen väga tänulik ajakirjanikule, kes on toidukaupade hindadega seonduvat pidevalt fookuses hoidnud. Kes suvisel ajal ei juhtunud tähele panema, siis vahetult enne Eesti taasiseseisvumispäeva, 18. augustil ilmus Õhtulehes põhjalik ülevaade sellest, kui palju maksavad täpselt sama toidu hinnad Eestis ja madalama käibemaksuga Lätis. See on hea artikkel. Võin saata teile viite, kui soovite, aga ma kindlasti soovitan teile sellega tutvuda.
Mis seal ülevaates selgus? Vaatuse all olnud 61 kategoorias koguni 42 juhul olid vähemalt pooled tootes Lätis odavamad kui meil. Sellest ka tõsiasi, et need Eesti inimesed, kes lõunanaabritele lähemal elavad, käivad tihti piiri tagant toidukaupa toomas. Millegipärast on mul aga tunne, et lätlastest eeskuju võtmise asemel sooviks Reformierakonna valitsus hoopis lõunanaabreid veenda, et nad erisusi toiduainetele ei kehtestaks. Aga võta näpust! Läti valitsus plaanib hoopis toidukaupade käibemaksu erisustega jätkata ning viia piima-, leiva-, muna- ja linnuliha maksumäära 12% peale järgmise aasta 1. juulist.
Muide, Eestis on kaupmeeste liit välja pakkunud, et alustame kontrollitud pilootprojekti, kus katsetada, mis juhtub hindadega, kui langetadagi toiduainetele käibemaksu. Samuti on nad väljendanud valmisolekut teha tarneahela vahehindade uuringuid, et oleks näha, milline osa käibemaksu langetamisest jõuab lõpphinda. Aga kas valitsus üldse kaalub seda kaupmeeste ettepanekut? See on hea ettepanek, aga nad ei ole seda isegi kaalunud.
Head kolleegid! Me ei saa lubada, et poliitiline retoorika asendab vastutust. Inimesed näevad, et hinnad toidupoes vahetuvad sama kiiresti, kui muutuvad valitsuse seisukohad. Inimesed näevad, et palgast enam ei piisa, kuu lõpus ei jää midagi üle. Pea 100 000 inimest andis oma allkirja petitsioonile toidukaupade käibemaksu langetamiseks. See on Tartu linna jagu inimesi. Aga need inimesed nüüd tunnevad, et nende hääl on kaduma läinud, neid ei kuulata. Ma vabandan, kui ma kellelegi liiga teen, aga üha enam tundub, et Reformierakonda on taas tabanud "universumi direktorite sündroom", kus Reformierakonna arvamus ja ülejäänud arvamus on lihtsalt vale.
Pole palju möödunud sellest ajast, kui rahandusminister Jürgen Ligi teatas, et põhiseadus lubabki rahval loll olla. Jah, me võime siin rääkida kontekstist ja nüanssidest, aga kahjuks on see suhtumine valdavaks saanud. Ja ausalt öeldes on muret tekitav vaadata, kuidas kunagise ettevõtluse eest seisnud Reformierakond on nihkunud üha enam äärmusesse, sealjuures kõiki ja kõike solvates. Me ei saa lubada, et see nii jätkub.
Keskerakond on järjekindlalt seisnud selle eest, et Eesti maksusüsteem oleks õiglane ja tasakaalukam. Me ei usu maksudeta riiki, me osume õiglast maksukoormust. Aga praegune süsteem on ebaõiglane. See on uus reaalsus, mille on loonud poliitilised ootused või nende puudumine. Meie kohus on teha otsuseid, mis aitavad parandada Eesti inimeste toimetulekut. Toiduainete käibemaksu langetamine seda teeb ja kindlasti.
Olen väga tänulik tänastele ettekandjatele sisukate mõtete eest. Loodan, head kolleegid, et te ka kuulasite hoolikalt neid. Mul ei ole illusiooni, et Reformierakond tänase arutelu peale kohe meelt muudab, kuid ma olen kindel, et ka sisaliku tee kivil jätab jälje, ja tuleb päev, mil oma vigu tunnistatakse. Eesti inimesed peavad toidukauba eest maksma 57% enam ja see on ebaõiglane. Keskerakond võitleb jätkuvalt selle eest, et toidukaupade hind Eestis langeks. Aeg on toidukaupade käibemaksule kehtestada erand. Aitäh!