Aitäh, austatud juhataja! Head kolleegid ja inimesed, kes te jälgite meie tänast arutelu ülekande vahendusel! Enne kui ma oma ettekande juurde lähen, soovin teile ette lugeda kirja, mille ma eile öötundidel sain. See kiri on kindlasti asjakohane ja viib meid otse tänase teema tuumprobleemi juurde. Loomulikult ma selle inimese nime ei avalda, kuna see kiri on otse suunatud mulle ja on konfidentsiaalne.
"Lugupeetud Lauri, tere! Olen viie lapse ema ja elan Tallinnas. Eesti on minu kodumaa. Praegu on mul väga raske oma viit last kasvatada. Loomulikult mitte ainult minul, vaid paljudel peredel on sama mure. Mina ja mu abikaasa töötame väga palju, et tagada oma lastele kõik vajalik, kuid iga päevaga muutub see üha raskemaks. Palun aidake meid, tavalisi inimesi, et me ei kaotaks usku oma riiki!"
Minu arust on see [sõnum] väga oluline, see on väga konstruktiivne appihüüe: Eesti on minu kodumaa, aga siin on raske elada ja siin on raske lapsi kasvatada! Loomulikult on see raske seetõttu, et toiduained on kallid. Ja miks on toit kallis? See on küsimus, mida üle Eestimaa esitavad kümned tuhanded pered iga päev. Toit ei ole kallis vaid miinimumpalka teenivate inimeste jaoks, toit on kallis ka õpetajatele, päästjatele. Toit on kallis treeneritele, ametnikele, ettevõtjatele ning poliitikutele. Uskuge või mitte, ma olen kuulnud isegi koalitsioonipoliitikuid omavahel rääkimas, et toidupoes käimine on ikka kallis küll. Aastaga on veel kallimaks läinud – 7,7%, teatas Eesti Pank eelmisel nädalal.
Aga oleks vaid see 7,7%! Euroopa Keskpanga analüütikud toovad välja, et Eesti on toidukaupade hinna tõusus olnud Euroopa ala kiireim. 2019. aastast kuni 2025. aasta augustini on toidu hinnad tõusnud Eestis 57%. Olgu öeldud, et Euroopa ala keskmine on umbes 33%. Ma vaatan seda numbrit – 57% –, ja samas kuuleme siin saalis koalitsioonisaadikutelt, et toiduainete hindadega ei ole võimalik mitte midagi ette võtta. Eesti inimesed peavad toidukaupade eest maksma 57% varasemast enam. See on Reformierakonna, Eesti 200 ja sotsiaaldemokraatide valitsuse otsuste tulemus. Jah, sotsid saadeti küll valitsusest minema, kuid enne andsid nad oma heakskiidu maksu- ja hinnatõusudele.
Meenutame korraks, mida täpselt maksupoliitikas tehti. Esiteks, tulumaksu tõus 20%-lt 22%-le, siis käibemaksu tõus 20%-lt 24%-le, te kehtestasite automaksu ja auto registreerimistasu, erandkorras tõstsite erinevaid aktsiise – bensiini-, diisli-, gaasi-, elektri- ning ka alkoholi- ja tubakaaktsiisi –, tõstsite eriarstivisiidi tasu ja haiglavooditasu. Tõstsite majutuse käibemaksu 9%-lt 13% peale, ajakirjandusväljaannete käibemaksu 5%-lt 9% peale. Te muutsite maamaksumäära nii, et maamaks on tõusnud, muutsite haigushüvitise maksmise korda nii, et tööandjad maksavad rohkem. Te maksustasite ka pensioni ja kaotasite tasuta maakondliku ühistranspordi.
Need on poliitilised valikud, mis valitsus tegi ning millega anti hinnatõusudele hoogu. Reformierakonna juhtimisel on neid valikuid presenteeritud kui ainuõigeid, sisuliselt selliseid, kus selg on vastu seina ning midagi muud otsustada pole võimalik. Majandus ei koosne aga vaid üksikutest eraldi tsüklitest. Üht tükki muutes peab arvestama ka sellega, mis juhtub teistega. Ja arvestada tuleb ka asjaolu, et Eesti on Euroopa Liidu eurotsooni liige. Ka need faktorid tuleb arvesse võtta.
Aga mingil arusaamatul põhjusel on tehtud maksupoliitikas otsuseid, mille puhul justkui eeldati, et need seisavad muust majandusest eraldi, justkui eeldati, et Eesti on üksik saar, kuhu mingi väline mõju ei ulatu. Kus selle probleemi põhjused peituvad? Eks ikka vajaduses rahastada Reformierakonna valimislubaduste [täitmist], milleks tegelikult raha ei ole. See maksuküüru kaotamine, mis on kingitus jõukamatele, vähendab meie ühise rahakoti [sisu] poole miljardi võrra. Põhjused peituvad ka riigieelarves, kus raha korraga on üle ja puudu ning keegi ei suuda mõista, kuhu ja miks midagi kulutatakse.
Ma tunnustan nüüd kolleegi Reformierakonnast, Aivar Sõerdit, kes on julgenud tegevuspõhist eelarvet kritiseerida. Ma tunnustan ka riigikontrolöri, kes täidab oma kohustust probleeme välja tuua ning ei löö verest välja, kui valitsuse liikmed avalikult sapiseid kommentaare teele saadavad.
Me oleme siit puldist viimasel ajal palju kordi kuulnud, kui keerulises seisus on riigi rahandus ning millise augu jätaks eelarvesse toiduainete käibemaksu langetamine. Samas teatas haridusminister, et riigil on raha s… ja kolm punkti. Nojah, ütles, kuidas ta ütles.
Igal juhul tuleb auk eelarvesse ka siis, kui Eesti inimesed vaesuvad. Kui ei ole enam raha, et elada, vaid see kulub elus püsimisele. See paneb lumepallina veerema juba teised probleemid sotsiaalvaldkonnas ja tervishoius. Küsimus on prioriteetide seadmises – selles, kas valitsus austab oma inimesi või mitte. Ma imestan selle üle, kuidas Reformierakonna poliitikast on kujunenud tagurlik mõtteviis, et midagi ei saa teha ning kõik on väga pahasti. Ja sealjuures ise hurjutatakse kriitikuid: ei tohi öelda, et kõik on pahasti. Proovige siin seda öelda!
Mis siis ikkagi teha riigi rahakotiga? Kuidas sinna raha juurde saada, nii et oleks õiglane? Ühe võimaluse oleme juba käest lasknud. Ma pean loomulikult silmas ajutist solidaarsusmaksu Eestis tegutsevatele pankadele. 2023. aastal ulatus kommertspankade kogukasum 940 miljoni euroni, 2024. aastal ligi 1,1 miljardi euroni. Väärib meeldetuletust, et need rekordkasumid ei tulnud seetõttu, et tegu oleks nutikate pankurihärrade või -prouadega. Selle taga oli euriboriga seotud laenudelt teenitav tulu ehk Eesti inimeste suurenenud laenu- ja liisingumaksed. Leedus selline meede kehtestati ja see tõi riigieelarvesse sadu miljoneid eurosid, mis suunati julgeolekusse.
Näiteid on veel. Itaalia valitsuses on hiljuti heakskiidu saanud eelnõu, mille [eesmärk] on koguda pankadelt ja kindlustusfirmadelt umbes 4,5 miljardit eurot. See on üks osa paketist, et suurendada leibkondade ostujõudu ja toetada ettevõtteid.
Euroopas ei ole lihtsad ajad, globaalne poliitika on enam kui pingeline. Sellises olukorras peab Eesti valitsus ja [peavad ka] teiste riikide valitsused iga päev mõtlema sellele, kuidas tagada stabiilsus ühiskonnas ja ettevõtluskeskkonnas.
Head kolleegid! Ma kordan üht numbrit: 57%. Viimase kuue aastaga on toidukaupade hinnad tõusnud Eestis 57%. Euroopa Keskpanga analüütikud tõid oma analüüsis septembris 2025 toidukaupadest rääkides kolm olulist argumenti. Esiteks, toidukaupade hinna tõus on võrreldes muu kaubaga suurem ning kauakestvam kui varem. Teiseks, toidukaupade hinnad mõjutavad kõiki ja kujundavad üldist meelestatust majanduse suhtes. Ja kolmandaks, mis on väga tähtis: toidu [kallis] hind tabab vaesemaid majapidamisi oluliselt tugevamini.
Mida on toidukaupa maksustades ette võtnud teised Euroopa riigid? Nad on kehtestanud erisusi. Leitakse, et toiduainetelt ei pea riik korjama sama palju raha kui näiteks luksuskaupadelt, aga meil lüüakse kõike sama puuga. See ei ole õiglane, head kolleegid!
Vaatame lõuna poole. Hispaania otsustas juba 2022. aastal inimestele appi tulla ning mitmel viisil inflatsiooni pidurdada. Muu hulgas vähendati toiduainete käibemaksu ning baastoiduainetel viidi see isegi 0%-ni. Kõigi kasutusele võetud meetmete tulemusel inflatsioon langes. Hispaanias oli inflatsioon 2022. aastal 8,39%, 2025. aasta prognoos on 2,4%. 2024. aasta inflatsioonimäär oli 2,77%. Toon siia kõrvale Eesti: 2022. aastal oli meil inflatsioon 19%, 2023. aastal 9% ja prognoos 2025. aastaks on 5%. Euroopa ala keskmine on loomulikult tunduvalt väiksem.
Nüüd majanduskasvust. Võtame sama näite, Hispaania. Kõike seda, mis puudutab inflatsiooni, majanduskasvu ja ka eelarve puudujääki, tuleb vaadelda koos. Hispaania majanduskasv oli 2024. aastal 6,4%, 2025. aastal 2,7%. Aga ma tuletan meelde, et inflatsioonimäär 2025. aasta prognoosi alusel on 2,4% ehk siis majanduskasv 2,7%, inflatsioon 2,4%. Ja kui me vaatame võlakoormust või eelarve puudujääki, siis Hispaanias oli see 2022. aastal 4,59% ja prognoos 2025. aastaks on juba 2,8%. Meil need arvud on natukene teistsugused, mitte nii positiivsed, nagu te ise aru saate.
Käesoleval aastal suureneb Eesti taas hinnatõus. Mis te arvate, mis kaubad seda eest veavad? Noh, loomulikult toidukaubad. Keskerakonna fraktsioon tõi neljal korral Riigikogu menetlusse toiduainete käibemaksu langetamise ettepaneku, kuid see lükati tagasi. Sotsid ei ole seda toetanud, on selle isegi maha hääletanud. Alles opositsioonis avastati, et võiks langetada küll, aga Keskerakonna ettepanekut toetada ei saa, sest ise tegeldakse sellega. Olgu öeldud, et Keskerakond seisab oma põhimõtete eest ning me julgeme toetada ka sotside eelnõu.
Selle klaaslae purustamiseks on tegelikult väga vaja, et poliitiline surve toiduainete käibemaksu langetamiseks kasvaks. Eesti inimeste suhtes oleks aga aus ja õiglane, kui sotsiaaldemokraadid suudaksid tunnistada oma osalust poliitikas, mis tõi kaasa väga kiire hinnatõusu. Lehvitada loosungeid, kuidas selle vastu võideldakse, on – vabandage väljenduse eest! – kahepalgeline. Eriti irooniliselt mõjub sealjuures asjaolu, et see võitlus algas valimiste saabudes.
Kolleegid Reformierakonnast ja Eesti 200-st, siin saalis on teie suust kõlanud igasugu väited, miks midagi teha ei saa. Aga hindade kasv ei ole loodusjõud, see ei teki iseenesest. Hinnad kujunevad keskkonnas, milles ettevõtted tegutsevad. Keskkonda kujundavad aga poliitikas tehtud otsused, poliitilised prioriteedid ja valikud.
Kui tõsta käibemaksu, kui kehtestada automaks, kui suurendada aktsiisi ja samal ajal öelda Eesti inimestele, et lõuad pidada ja edasi teenida, siis kujunebki keskkond, milles me täna oleme. Kahju! Õige küll, vahepeal otsustas peaminister, et süüdi on ainult kaupmehed ning neid on liiga palju. Samas tuleb tunnistada, et minagi mõtlen aeg-ajalt, kas kauplusi peab ikka nii palju olema. Kuid vaid seda tuua kalli toidu põhjuseks on populistlik.
Seda kummastavam on kuulda, et koalitsioonis peetakse toiduainete käibemaksu langetamise ettepanekut populistlikuks ja öeldakse, et kaupmehed võtavad selle vahe kohe kõik enda kasumiks. Ometi kinnitavad kaupmehed, et seda ei juhtu. Ometi kinnitavad paljud nimekad kaubanduseksperdid, et see hoob aitab viia toidu hinna allapoole. Kui nüüd rahulikult mõelda, siis see oleks ju ettevõtjale ennasthävitav käitumine, kui toiduainete käibemaksu langetamise tingimustes toidu hind ei langeks. Inimesed on väga hinnatundlikud ja ka väike hinnavahe muudab ostukoha eelistust.
Võib-olla on koalitsioonisaadikud lugenud liiga palju René Descartes'i, kes pidas õigeks kõiges kahelda. Püüan siin nende kahtlusi ja kõhklusi leevendada. Ma olen väga tänulik ajakirjanikule, kes on toidukaupade hindadega seonduvat pidevalt fookuses hoidnud. Kui keegi suvisel ajal ei juhtunud tähele panema, siis vahetult enne Eesti taasiseseisvumise päeva, 18. augustil ilmus Õhtulehes põhjalik ülevaade sellest, kui palju maksavad ühed ja samad toiduained Eestis ja madalama käibemaksuga Lätis. See on hea artikkel. Võin saata teile viite, kui soovite, aga ma kindlasti soovitan teil sellega tutvuda.
Mis selles ülevaates selgus? Vaatluse all olnud 61 kategooriast koguni 42 ehk siis vähemalt pooled tooted olid Lätis odavamad kui meil. Sellest ka tõsiasi, et need Eesti inimesed, kes lõunanaabritele lähemal elavad, käivad tihti piiri tagant toidukaupa toomas. Millegipärast on mul aga tunne, et lätlastest eeskuju võtmise asemel sooviks Reformierakonna valitsus hoopis lõunanaabreid veenda, et nad maksuerisusi toiduainetele ei kehtestaks. Aga võta näpust! Läti valitsus plaanib hoopis toidukaupade käibemaksu erisustega jätkata ning viia järgmise aasta 1. juulist piima- ja leivatoodete ning munade ja linnuliha maksumäära 12% peale.
Muide, Eestis on kaupmeeste liit välja pakkunud, et alustame kontrollitud pilootprojekti, mille käigus saaks katsetada, mis juhtub hindadega, kui toiduainete käibemaksu langetada. Samuti on nad väljendanud valmisolekut teha tarneahela vahehindade uuringuid, et oleks näha, milline osa käibemaksu langetamisest jõuab lõpphinda. Aga kas valitsus üldse kaalub seda kaupmeeste ettepanekut? See on hea ettepanek, aga nad ei ole seda isegi kaalunud.
Head kolleegid! Me ei saa lubada, et poliitiline retoorika asendab vastutust. Inimesed näevad, et hinnad toidupoes vahetuvad sama kiiresti, kui muutuvad valitsuse seisukohad. Inimesed näevad, et palgast enam ei piisa, kuu lõpus ei jää midagi üle. Pea 100 000 inimest andis oma allkirja petitsioonile toidukaupade käibemaksu langetamiseks. See on Tartu linna jagu inimesi. Aga need inimesed nüüd tunnevad, et nende hääl on kaduma läinud, neid ei kuulata. Ma vabandan, kui ma kellelegi liiga teen, aga üha enam tundub, et Reformierakonda on taas tabanud "universumi direktorite sündroom": on Reformierakonna arvamus ja ülejäänute arvamus on lihtsalt vale.
Pole palju möödunud sellest ajast, kui rahandusminister Jürgen Ligi teatas, et põhiseadus lubabki rahval loll olla. Jah, me võime siin rääkida kontekstist ja nüanssidest, aga kahjuks on see suhtumine valdavaks saanud. Ja ausalt öeldes on muret tekitav vaadata, kuidas kunagi ettevõtluse eest seisnud Reformierakond on nihkunud üha enam äärmusesse, sealjuures kõiki ja kõike solvates. Me ei saa lubada, et see nii jätkub.
Keskerakond on järjekindlalt seisnud selle eest, et Eesti maksusüsteem oleks õiglane ja tasakaalukam. Me ei usu maksudeta riiki, me osume õiglast maksukoormust. Praegune süsteem on ebaõiglane. See on uus reaalsus, mille on loonud poliitilised ootused või nende puudumine. Meie kohus on teha otsuseid, mis aitavad parandada Eesti inimeste toimetulekut. Toiduainete käibemaksu langetamine seda teeb päris kindlasti.
Olen väga tänulik tänastele ettekandjatele sisukate mõtete eest. Loodan, head kolleegid, et te kuulasite neid hoolikalt. Mul ei ole illusiooni, et Reformierakond tänase arutelu peale kohe meelt muudab, kuid ma olen kindel, et ka sisaliku tee kivil jätab jälje ja tuleb päev, mil oma vigu tunnistatakse. Eesti inimesed peavad praegu toidukauba eest maksma 57% enam kui varem ja see on ebaõiglane. Keskerakond võitleb jätkuvalt selle eest, et toidukaupade hind Eestis langeks. Aeg on toidukaupade käibemaksule kehtestada erand. Aitäh!