Lugupeetud Riigikogu liikmed! Mul on suur eesõigus olla siin Tallinnas ja pöörduda teie poole selles ajaloolises hoones, mis on nii tihedalt seotud Eesti iseseisvusega.
Keskajal sai Tallinnast, mida tollal tunti Revalina, üks Hansa Liidu tähtsamaid linnu, mis pidas üle Läänemere ühendust selliste linnadega nagu Lübeck, Gdansk minu kodumaal, Hamburg ja Brugge. Need suhted ülejäänud mandriga olid midagi enamat kui kaubandussidemed. Need kujundasid linna valitsemist, õigussüsteemi ja kultuuri. Ja need püsisid ka iseseisvas Eestis.
Kuid praegu seisab see teile nii südamelähedane pikaajaline avatuse ja koostöö traditsioon sellegipoolest silmitsi järjekordse tõsise tuleprooviga. Venemaa agressioonisõda Ukraina vastu on meie mandrit raputanud ja tuletanud meile meelde, et vabadust ja rahu ei saa pidada iseenesestmõistetavaks. Neid tuleb kaitsta. Siin Eestis, Euroopa Liidu ja NATO kirdeservas, võib seda tegelikkust tunda vahetumalt kui kusagil mujal.
Narvast vaadatuna on piir midagi enamat kui joon kaardil. See tähistab kahe väga erineva maailma kohtumist – ühte valitsevad hirm ja sund, teist aga vabadus, demokraatia ja koostöö. Öeldakse, et Euroopa päike tõuseb Narvas. Ja tõepoolest, see tõuseb seal iga päev rahva kohale, kes valvab Euroopa idahorisonti julgelt ja meelekindlusega. Ja Euroopa Liit peaks seda pingutust toetama. Meie ühiste vahendite, investeeringute ja valikute kaudu saame tagada, et Euroopa lubatud julgeolek ja võimalused ulatuvad meie liidu igasse nurka, sealhulgas siia, kus Euroopa iga hommik algab.
Austatud Riigikogu liikmed! Sellises olukorras esitas Euroopa Komisjon eelmise aasta juulikuus oma järgmise mitmeaastase finantsraamistiku eelnõu. See eelarve viib Euroopa aastani 2035 ja sealt edasi.
Me kõik teame, milline on maailm, milles me elame. Agressioonisõda Ukraina vastu, kaubanduspinged, tehnoloogilised nihked ja kliimamuutused kujundavad ümber tööstusi ja ühiskondi. Meie ettepaneku eesmärk on saavutada tasakaal. Jätkame edukate tegevuspõhimõtete toetamist, aga samal ajal reageerime uutele ülesannetele, nagu kaitse, julgeolek ja konkurentsivõime. Meie ettepanek on hoida ühtekuuluvust ja põllumajandust Euroopa Liidu eelarve tugevate alussammastena. Neid toetatakse riikliku ja piirkondliku partnerluse kavadest ka edaspidi. Nende eelarved jäävad nominaalses mõttes stabiilseks. Aga me suuname uusi vahendeid sinna, kus poliitiline nõudlus on kõige suurem – kaitse, julgeoleku, konkurentsivõime ja piirikaitse valdkonda.
Meie ettepaneku keskmes on riikliku ja piirkondliku partnerluse kavad, mis on uus lõimitud koosinvesteerimise viis.
Euroopa prioriteedid on ühised, kuid meie probleemid on erinevad. Need kavad liidavad reformid ja investeeringud ühte sidusasse raamistikku, koondades ühtekuuluvuse, põllumajanduse ja muud põhiprogrammid rahastamispaketti suurusega 865 miljardit eurot.
Ühine põllumajanduspoliitika, mis on samavõrra oluline, jääb meie toiduga kindlustatuse alussambaks. Me tagame, et talunike sissetulek on kaitstud, ja eraldame selleks 300 miljardit eurot. Talunike sissetulekut toetatakse eraldi, see hõlmab keskkonnakaitse meetmeid, investeeringuid põllumajandusettevõtetesse ja riskijuhtimisvahendeid. Põllumajanduse ja maakogukondade rahastamise reeglid, sealhulgas maksete, kontrollide ja auditite reeglid, muutuvad lihtsamaks.
Tugevdamaks Euroopa suutlikkust reageerida ühistele ohtudele meie piiridel, lõimime me piiride, julgeoleku ning rände ja integratsiooni jaoks eraldatud rahalised vahendid riikliku ja piirkondliku partnerluse kavadesse. Liikmesriigid saavad rände- ja piirihalduse jaoks eelnevalt eraldatud toetussumma 34 miljardit eurot, mis on kolm korda suurem kui praegune rahastamispakett. Samuti kahekordistame me Frontexi ja Europoli rahastust, vastavalt 12 ja 3 miljardi euro võrra. Eelnõus võetakse arvesse välispiiril asuvate liikmesriikide konkreetseid vajadusi, pidades eriti silmas praegust geopoliitilist olukorda.
Komisjon tunnustab selgelt Eesti suurt rolli liidu välispiiri kaitsmises. Seepärast tugevdataksegi eelnõus piirihalduse, taristu ja kerksusmeetmete rahastust. Venemaa ja Valgevenega piirnevad idapiirkonnad saavad rahaliste vahendite eraldamisel lisatoetust, mis kajastab nende konkreetseid probleeme nii julgeoleku kui ka majandusarengu valdkonnas.
Euroopa Liidu eelarve tõeline ajakohastamine peegeldub konkurentsivõimele keskendumises.
Koos programmiga Euroopa Horisont saavutab Konkurentsivõime Fond võimsuse 410 miljardit eurot. Selles ühendatakse meie investeeringud puhta tehnoloogia, digitehnoloogia, biotehnoloogia, kaitse, kosmose ja toiduga kindlustatuse valdkonda ning toetatakse projekte alates ideest kuni tööstusliku tootmiseni. Programm Euroopa Horisont jääb juhtprojektiks. Selle eelarve kahekordistatakse ja see on 175 miljardit eurot. See hakkab toimima koos Euroopa Konkurentsivõime Fondiga, et tagada toetus alusuuringutest kuni ärilistel eesmärkidel rakendamiseni. Niimoodi aitame me novaatoritel Euroopas areneda.
Kaitsest saab Euroopa prioriteet ja see peegeldub selgelt ka arvudes. Konkurentsivõime Fondi kaitse ja kosmose komponendi maht ulatub 131 miljardi euroni, see on viis korda suurem kui praegune eelarve. See võimaldab meil koos investeerida teadusuuringutesse, tootmisesse ja innovatsiooni, et luua tänapäevane Euroopa kaitsetööstus. Praeguse aja geopoliitilises kontekstis puudutavad need investeeringud otseselt Euroopa ja ennekõike Venemaaga piirnevate liikmesriikide peamisi julgeolekuprioriteete ja strateegilisi vajadusi.
Mis puutub kaitsevaldkonda, siis seal pole aega raisata. Me ei jõua ära oodata järgmist mitmeaastast eelarvet. Seepärast on Euroopa Komisjon koos liikmesriikidega loonud SAFE rahastamisvahendi, 150 miljardi euro suuruse rahastu, mis võimaldab meil investeerida meie kaitsesse praegu, toetudes Euroopa Liidu eelarve laenuvõimekusele. SAFE on tugev märk Euroopa ühtsusest. Me ühendame nõudluse, suurendame investeeringuid kaitsesse ja tugevdame oma tööstust, samal ajal jäävad liikmesriigid juhtpositsioonile.
Tulles tagasi mitmeaastase finantsraamistiku juurde, pean mainima ka sõjaväelist liikuvust – võimekust liigutada vägesid ja varustust kiiresti kogu Euroopas. See valdkond saab 18 miljardit eurot, praegusest tasemest kümme korda rohkem. See pole abstraktne, see tähendab teid, sildu, raudteid ja digitaristut, mis on mõeldud tsiviilisikutele ja on rajatud kaitse-eesmärgil. Sõjaväeline liikuvus seotakse Euroopa ühendamise rahastuga, mis tagab, et ühenduvust, toimepidevust ja julgeolekut arendatakse koos.
Seetõttu mängib Euroopa ühendamise rahastu eluliselt tähtsat kaksikrolli: see tugevdab Euroopa ühtset turgu ja strateegilist julgeolekut. Eesti jaoks on Euroopa ühendamise rahastu juba tõestanud oma väärtust näiteks selliste projektide kaudu nagu Rail Baltic, mis on praegu kogu piirkonnas arendamisel. Täna oli mul võimalus oma silmaga näha, kuidas Rail Balticu terminali ehitustöö Tallinnas käib. See on tipptasemel sidesõlm.
Euroopa ühendamise rahastu jääb meie üheks tugevaimaks rahastamisvahendiks, et ühendada piirkondi, lõimida energiavõrgustikke ja luua elutähtsaid transpordikoridore, mis muudavad meie liidu nii konkurentsivõimeliseks kui ka kaitstavaks.
Globaalne rahastu. Meie tugevusest kodumaal peab saama usutavus välismaal. 200 miljoni euro suurune eraldis Globaalsele Euroopale, veel ühele meie järgmise mitmeaastase finantsraamistiku rubriigile, võimaldab meil tegutseda kiiremini, reageerida paremini ja luua sügavamaid partnerlussuhteid, alates laienemisest kuni humanitaarabi andmiseni. Laienemine ei ole lihtsalt poliitiline kohustus, vaid ka strateegiline investeering meie tulevikku. Me toetame seda suurema ja sihipärasema ühinemiseelse toetusega summas ligikaudu 43 miljardit eurot Globaalse Euroopa programmi kaudu.
Lõpetuseks. Eraldasime väljaspool finantsraamistiku ülemmäära 100 miljardit Ukrainale, meie kõige strateegilisemale partnerile. See on pikaajaline toetus Ukraina taastumisele ja vastupanuvõimele ning Ukraina teekonnale Euroopa Liidu liikmeks saamisel. Ukraina ei ole mitte ainult meie partner, vaid ta on meie ühise julgeoleku osa. Ukraina toetamine on Euroopa enda stabiilsusesse investeerimine.
Teised programmid. Jätkame nende programmide rahastamist, mida kodanikud kõige rohkem väärtustavad ja hindavad. Tugevam Erasmus+ programm, rahastamispaketiga 41 miljardit eurot, avab noortele eurooplastele võimalused õppida ja töötada teistes riikides.
Uus AgoraEU programm eelarvega 9 miljardit eurot toetab meediat, kultuuri ja demokraatiat ning väärtushinnanguid, liites programmi Loov Euroopa kodanike, võrdõiguslikkuse, õiguste ja väärtuste programmiga ühtseks lihtsamaks raamistikuks. Meie liidu elanikkonnakaitse mehhanism kasvab viiekordseks, ühendades elanikkonnakaitse tervishoiualase valmidusega, kuna pandeemiast, metsatulekahjudest ja üleujutustest saadud õppetund on selge: kriisid tulevad ja Euroopa peab olema valmis.
Tulu. Tugevam eelarve tähendab ka tugevamat ja õiglasemat rahastamissüsteemi. Me lihtsustame tulusüsteemi, lõpetame iganenud korrigeerimised ja soodustused ning muudame Euroopa Liidu rahastuse läbipaistvamaks. Samal ajal peame kasutusele võtma uued tuluallikad, mis on meie prioriteetiga kooskõlas, et saaksime rahastada konkurentsivõimet, ühtekuuluvust ja julgeolekut, suurendamata liikmesriikide eelarvetele avaldatavat survet.
Asi ei ole lihtsalt numbrites, vaid selles, et Euroopa Liidule antakse finantsselgroog, et see saaks tegutseda strateegiliselt, anda tulemusi ja kaitsta oma kohta maailmas. Uus mitmeaastane finantsraamistik on paindlikum. Selles on ka kriisimehhanism, mis võimaldab liikmesriikidel pääseda ligi Euroopa Liidu toetustele väledalt siis, kui tabavad suured šokid, improviseerimata ja viivituseta. See on viimase aasta õppetund.
Meie praegune eelarve on liiga jäik. See eelarve, mis meil praegu on, ei võimalda Euroopa Liidul kiiresti reageerida, kui kriis tabab. Just see on põhjus, miks me oleme otsustanud vähendada rahastamiskavade arvu, koondada vahendeid ja võimaldada rohkem paindlikkust, kui tuleb reageerida ootamatutele olukordadele, nagu pandeemia, sõda või majanduslikud vapustused. Aga me teame ka seda, et pikaajaliste investeeringute ennustatavus on oluline ja seda tuleks kaitsta, eriti selliste valdkondades nagu energia, transport ja teadustegevus. Need valdkonnad tugevdavad nii meie majandust kui ka julgeolekut.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Õigusriigi põhimõtte austamine on ja jääb Euroopa Liidu rahastuse saamise põhitingimuseks. See ei muutu.
Kui selliseid põhiväärtusi nagu õigusriik või Euroopa Liidu põhiõiguste harta järjekindlalt rikutakse, võib rahastuse peatada. Aga toetus lõplikele saajatele peab jätkuma. Me võtame kasutusele ka nutikama ja tõhusama tingimuslikkuse korra. Vähemalt osa kulutamata toetustest võib ümber jaotada, et toetada kodanikuühiskonda, meediat või teisi osalisi otseselt selliste programmide kaudu nagu AgoraEU. See on põhiline uuendus, mis tagab, et Euroopa Liidu rahalised vahendid on alati eurooplaste teenistuses ning meie väärtusi mitte ainult ei kaitsta, vaid järgitakse.
Austatud Riigikogu liikmed! Euroopa Liidu pikaajaline eelarve pole midagi muud kui arvudes väljendatud poliitika, see on Euroopa suunda määravate valikute ja prioriteetide peegeldus. Sellisel ajal, kus me praegu elame, on ilmselge, et Euroopa Liidu eelarve peaks keskenduma rohkem julgeolekule ja kaitsele. Ja seda me selle uue finantsraamistiku eelnõuga teeme. See on iseseisva Euroopa eelarve – sellise Euroopa eelarve, mis suudab kaitsta oma territooriumit ja väärtushinnanguid, on ühendatud tuleviku taristu kaudu ning kindel oma võimes maailmas tegutseda.
202[2]. aasta märtsikuus kirjutas Arvo Pärt oma kirjas ukrainlastele: "Andke meile andeks, et me ei suutnud teid kaitsta meie ajal kujuteldamatu katastroofi eest." Me peaksime sellest kogemusest õppima. Me peaksime muutma Euroopa tugevamaks. Euroopa vabadus ja julgeolek sõltuvad sellest, mida me otsustame rahastada ja mida me soovime kaitsta. Aitäh teile!