Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Hea küsija! Ma arvan, te osutasite üsna õigesti, et see defitsiit on paljuski seotud hädavajalikuga ehk sellega, et Eesti riik on kaitstud. Kaitsekulude kasv – mulle on jäänud mulje, et vähemalt kaks kolmandikku sellest saalist võiks selle poolt olla, võib-olla isegi neli viiendikku – on hädavajalik ja tingitud sellest, mida meie idanaaber korda saadab Ukrainas, ning ka erinevatest kavatsustest Euroopa Liidu ja NATO liikmesriikide suhtes. Oleme ju korduvalt näinud, et idanaaber on agressiivne.
On ka rahanduses loogiline – ma arvan, et sellega ma ei üllata ühtegi kuulajat ega vaatajat –, et kui on mingisugune akuutne kriis, siis sellele kriisile tihtipeale reageeritakse niimoodi, et võetakse laenu ja seda lahendatakse. Kulutused on sellel hetkel suuremad ja siis need kulutused kaetakse.
Eelarve trimmi tõmbamiseks on erinevaid võimalusi nii tulude kui kulude poolel. Tulusid on võimalik suurendada, nagu teie pakute, maksudega. Mina arvan, et on võimalik ka kärbetega [kulusid] vähendada. Me kohtusime eelarvenõukoguga, eelarvenõukogu arvamus on meil olemas. Ja nagu Peeter Lõhmus ütles ka valitsusele oma arvamust tutvustades, majandusteoreetiliselt on parem kulusid kärpida kui tulusid juurde tuua. Me oleme ka tulusid tegelikult juurde toonud, selleks et rahastada vajalikku, näiteks auto aastamaks läheb nüüd teedesse, teede ehituse [rahastus] selle võrra kasvab. Samamoodi on kasvanud käibemaks, mis katab erinevaid kulutusi. Eelarve on endiselt defitsiidis. Palku saime tõsta ainult viies valdkonnas: politseinikel, päästjatel, kultuuris, hariduses ja erihoolduses. Kaitsekulud kasvavad 5%-ni. Nii et see on eelarvepilt.
Ja kui te ütlete "läbivalt 4,5%", siis ma ei tea, mida te selle all silmas peate. Ehk te saate siis täpsustada, mida te selle "läbivalt" all silmas peate, sest järgmisel aastal on planeeritud eelarve defitsiit 4,5%, pärast seda ka 4,5%, aga siis see hakkab langema: 3,8%, 3,6%.
Eesti riik on Euroopa Liidu riikidest esikohal avaliku sektori investeeringutega. Me oleme juba teinud eelarve revisjoni, investeeringute revisjoni, aga seda tuleb veel teha. See on kindlasti üks kokkuhoiu allikas. Aga kokkuhoiu allikaid ja võimalusi on veel. Juba järgmisel aastal tulevad lisakärped ja ülejärgmisel aastal tulevad ka lisakärped. Selleks oleme samamoodi ette valmistanud, et eelarve jälle trimmi tagasi tõmmata.