09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, auväärt Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu teisipäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 70 Riigikogu liiget, puudub 31.
Nüüd on aeg eelnõude ja arupärimiste üleandmiseks. Alustab Tanel Kiik. Palun!
10:01 Tanel Kiik
Tervist, lugupeetud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Mul on hea meel anda üle sotsiaaldemokraatide arupärimine haiglaapteekide õiguste laiendamise kohta sotsiaalminister Karmen Jollerile. Täpsemalt, me teame, et enam kui aasta tagasi saatis valitsus parlamendile menetlemiseks ravimiseaduse muutmise eelnõu, mis annaks haiglaapteekidele õiguse ravimeid sisse vedada ehk suurendada haiglate ja patsientide jaoks ravimite kättesaadavust ning elavdada konkurentsi ravimihulgimüüjate vahel, samuti aidata haiglatel paremini planeerida oma ravimivarusid ja kulusid ning tugevdada laiemalt tervishoiuvaldkonna kriisivalmidust. See eelnõu läbis esimese lugemise siinsamas parlamendisaalis juba praktiliselt aasta aega tagasi, aga on aasta aega paigal seisnud, arusaamatutel põhjustel ootel olnud, ja uus koalitsioon on andnud segaseid sõnumeid selle kohta, kas vajalikke muudatusi ravimite kättesaadavuse parandamiseks üldse toetatakse. Sellest tulenevalt on meil sotsiaalministrile viis küsimust.
Esiteks, kas vastab tõele, et Reformierakonna ja Eesti 200 valitsus ei toeta enam haiglaapteekide õiguste laiendamist ravimite kättesaadavuse parandamiseks? Millal ja millistel kaalutlustel on sellise seisukohani jõutud? Teiseks, kas teie arsti ja ministrina toetate haiglaapteekide õiguste laiendamist, lubades haiglate hankepakkumistel osaleda lisaks Eestis registreeritutele ka nõuetekohastel Euroopa Liidu ravimihulgimüüjatel? Kolmandaks, kas nõustute, et haiglaapteekide õiguste laiendamine annaks haiglatele senisest suurema paindlikkuse, kiirema tegutsemise võimaluse ning eeldatavalt madalamad kulud? Neljandaks, mida tähendab Sotsiaalministeeriumi poolt ajakirjandusele antud selgitus, et haiglaapteekide teema on hetkel pausil? Tegemist on ju Riigikogus juba aasta tagasi esimese lugemise läbinud eelnõu, mitte alles kavandatava algatusega. Viiendaks, mida kavatsete sotsiaalministrina täiendavalt ette võtta ravimituru konkurentsiolukorra parandamiseks? Kuna tegemist on niivõrd olulise teemaga, siis sellele on alla kirjutanud kõik sotsiaaldemokraadid ja Riigikogu liikmed. Aitäh!
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Urmas Reinsalu, palun! Urmas kostab, et tal on lausa üheksa arupärimist. Teeme, nagu sa ise armastad öelda, viilu kaupa, ükshaaval, ja aeg. Üle võib anda pärast korraga kõik need. Palun, Urmas Reinsalu!
10:03 Urmas Reinsalu
Lugupeetav parlament! Täna me hakkame menetlema riigieelarve seaduse eelnõu ning samuti ka selle konteksti raamistab riigi eelarvestrateegia aastateks 2026–2029. Kahjuks sellest eelarve eelnõust rida sisulisi küsimusi ja poliitikaootusi vastuseid ei leia. Seetõttu on Isamaa jaoks oluline saada minimaalne selgus probleemide kohta.
Isamaa liikmete nimel esitan kõigepealt esimese baasteemat käsitleva arupärimise peaminister Kristen Michalile, mis puudutab seda, et Michali valitsuse 2025. aasta, käesoleva aasta eelarve eelduseks oli 3,3%-line majanduskasv valitsuse prognoosi järgi. Samas on Eesti teise kvartali majanduskasv sellel aastal vaid 0,9% ning sellest kaks kolmandikku omakorda moodustasid maksutõusud statistilise moonutusena. Põhiküsimus: miks valitsuse eeldus majanduskasvuks ei ole realiseerunud? Teiseks, Eesti on Euroopa Liidu hinnatõusu vedur, ka septembri hinnatõus oli üle 5%. Isamaa küsimus on, mis on valitsuse poliitika hinnatõusu leevendamiseks. Sellest eelarve eelnõust me seda ei leia. Ja järgmisena, milline on härra peaministri hinnangul põhjus, et ainsa Euroopa Liidu Läänemere-äärse riigina on Maailmapanga andmete järgi 2024. aastal välisinvesteeringute sissevoo netopositsioon negatiivne ning seda ajalooliselt rekordilise 3,5 miljardi ulatuses? Panete tähele: Leedus on välisinvesteeringute sissevoog +3,5 miljardit 2024. aastal, samas regioonis, keskkonnas, ja Eestis –3,5 miljardit 2024. aastal.
Teine arupärimine käsitleb peaminister Michalile teemat, mis on seotud peaministri ja selle valitsuskoalitsiooni lubadusega valitsemiskulude vähendamist 10% kolme aasta jooksul, niinimetatud 1,4 miljardit eurot kolmeaastases perspektiivis. Valitsus määratles valitsemiskuludena enda koalitsioonileppes personali‑, majanduskulud ja muud toetused, mis ei ole seotud seadusega. Samas olid 2024. aasta eelarves personali- ja palgakulud – võrdleme nüüd 2024. aastat enne selle lubaduse andmist järgmise aasta ehk 2026. aasta eelarvega, personali- ja palgakulud 2,615 miljardit eurot. Praeguses eelarveprojektis 2026. aastaks on see summa 3,095 miljardit eurot, kasv vähenemise asemel 480 miljonit eurot. Toetused olid 2024. aasta eelarve täitmise 4,344 miljardilt eurolt kasvanud 5,736 miljardi euroni – kasv 1,4 miljardit eurot. Meie küsimus on peaministrile, et palun seletage Riigikogule, milliseid valitsemiskulusid selliste kasvunumbrite puhul on vähendatud ning miks ei kajastu see kuidagi 2026. aasta eelarves.
Meie kolmas arupärimine puudutab rahandusminister Jürgen Ligit. Valitsuse esitatud eelarveseaduse, see on siis baasseaduse muutmise seadus näeb ette siseriiklike eelarvereeglite peatumise lähiaastail. Samas, riigi eelarvestrateegia 2026–2029 näeb ette riigi pikaajalise rahalise jätkusuutlikkuse vaates ette riigi püsiva defitsiidi, panete tähele, –1% kuni aastani 2070. 2070. aastani! Selle trajektoori järgi tuleks aastaks 2034 saavutada –1% tase, arvestades kaitsekulude püsiva 5% taseme jätkumisega. Millise siseriikliku eelarve tasakaalu reegliga, härra rahandusminister, see eesmärk tuleks tulevikus saavutada? Ja samas panete tähele, 1% tase SKP-st aastani 2070, miinus, on Reformierakonna maksuküüru kulu aastas. See tähendab tegelikult seda, et me küsime rahandusministrilt, kas on asjakohane näha ette valimislubaduse täitmine võlarahaga nii, et see toob riigi eelarvestrateegias kirjeldatud prognoosi järgi kaasa selles summas püsiva võla prognoositult 2070. aastani.
Meie järgmine küsimus puudutab rahandusminister Jürgen Ligit arupärimisena. Me juhime tähelepanu, et olete riigi eelarvestrateegias 2026–2029 näinud ette riigile tulu 100 miljonit investeeringurevisjonina aastast 2029. Seletusena on härra rahandusminister öelnud ka eelarve kontrolli komisjonis, et see raha tuleb ennekõike RKAS-i kuludest. Samas, meie käsutuses olev RKAS-i finantsplaan aastaks 2029 näeb ette vaid 21 miljonit eurot 2029. aastaks RKAS-ile ehk neli korda vähem, kui härra rahandusministri sõnade järgi tuleks kulusid kokku hoida investeeringurevisjonina. Meie küsimus on konkreetne arupärimisena: milliseid investeeringukulu vähendamisi sisaldab härra rahandusministri kavandatav investeeringureform?
Meie järgmine arupärimine on sotsiaalminister proua Karmen Jollerile. Nimelt, riigi eelarvestrateegias aastateks 2026–2029 on kirjas 2028. aastast vajaduspõhine toetuste reform, mis peaks riigile andma tulu 100 miljonit eurot. Eeldatavasti on silmas peetud lapse- ja peretoetusi. Rahandusminister Ligi ei ole osanud selle sisu seletada, kinnitades, et Rahandusministeeriumist see ettepanek ei tulnud. Esialgsetel hinnangutel tähendaks selles mahus tegevus, kui seda teha sissetulekupõhiselt, suurusjärgus keskmist palka teenivatelt lapsevanematelt lapsetoetuste äravõtmist. Ja meie küsimus sotsiaalministrile on, mida see reform endas siis sisaldab, ja teiseks, kui suurt hulka inimesi see lapse- ja peretoetuste vajaduspõhiseks muutmine puudutab.
Meie järgmine küsimus on proua justiitsminister Liisa Pakostale. Riigi eelarvestrateegias on planeeritud riigile täiendavaid kulusid 6 miljonit eurot seoses Rootsi vanglatest vangide Eestisse toomisega, kuid tulusid on planeeritud 0 eurot. Samas on proua minister avalikkusele kinnitanud, et tulusid otsekui laekub üle 30 miljoni euro. Meie küsimused on järgnevad: miks see tulu ei kajastu riigi eelarvestrateegias 2026–2029, teiseks, kui suur see tulu nimetatud ajal õigupoolest siis on, ja kolmandaks, kui palju on jooksvaid kulusid riigile seoses Rootsi vangide Eestisse asumisega.
Meie järgmine küsimus arupärimise vormis on rahandusminister Jürgen Ligile. Valitsus kõneleb valitsemiskulude kokkuhoiust. Samal ajal on Jürgen Ligi vaikuses sooritanud hämmastava, lausa tippsportlase manöövri, tõstes juunikuus 2025. aastal üle 2024. aastast kasutamata jäänud vahendeid ning muutes nende sihtotstarvet palgarahaks summas 3,2 miljonit eurot. Samas on eelarve kontrolli komisjonile rahandusminister kinnitanud, et uusi töötajaid tööle selle raha eest võetud ei ole. Meie küsimus nüüd: kui uusi töötajaid ei võetud ja aasta keskel suurendati palgafondi 3,2 miljonit eurot ilma parlamendi tegeliku mandaadita ja seega reeglite rikkumisega, nagu juhtis tähelepanu Riigikontroll, kelle palku ja millises ulatuses Rahandusministeeriumis tõsteti selle ühekordse ületõstetud raha eest ja kuidas see on kooskõlas valitsuse lubadusega valitsemiskulusid vähendada?
Meie järgmine küsimus arupärimise vormis on peaminister Kristen Michalile. Peaminister Michal on korduvalt kinnitanud, et ei toeta kehtiva ETS2 süsteemi rakendamist mootorikütustele 2027. aastast. Meie küsimus on peaministrile: miks valitsuse eelarvestrateegias 2026–2029 on vaikselt planeeritud samas emissioonikaubanduse maksustamisena mootorikütuste pealt täiendavalt 330 miljonit eurot? See on tegelikkuses kolme aasta perspektiivis 330 miljonit eurot täiendavat diiselkütuse ja bensiini maksustamist. Sõnades öeldakse, et seda ei toetata, kuid tulud on sisse juba planeeritud. Ja meie küsimus peaministrile on: kuidas see raha jaguneb riigi tuludena aastate lõikes?
Neid arupärimisi on rida, kuid meie viimane arupärimine on kaitseminister Hanno Pevkurile. Valitsus kõneleb sellest, et kõik need, ka täiendav defitsiit, rekordiline defitsiit praegu, kui me vaatame seda, et täidetakse ühe partei valimislubadust võlarahaga, et see defitsiit on vajalik kaitsekuludeks lähematel aastatel. Ja selles küsimuses valitseb konsensus, kaitsekuludeks tuleb panna nii palju raha, kui on vajalik Kaitseväe juhataja sõjalise nõuande elluviimiseks. Kaitseväe juhataja sõjalise nõuande alusel koostas Kaitseministeerium selle aasta suvel Kaitseministeeriumi arengukava, mis nägi ette 2026. ja 2027. aastaks selged summad sõjalise kaitse arendamiseks. Kuid eelarve menetluse käigus riigi eelarvestrateegia koostamisel neid summasid vähendati 240 miljoni euro jagu aastateks 2026–2027 ja seda nimetatakse hellitavalt riigi eelarvestrateegias kaitsekulude hajutamiseks. Meie küsimus on kaitseministrile. Kui suvel Kaitseväe juhataja sõjalise nõuande alusel kinnitati üks sõjaliste võimete arendamise kava aastateks 2026–2027, siis kelle ettepanekul transformeerus see konkreetne fiskaalplaneerimise raam riigi eelarvestrateegia näol kaitsekulude hajutamiseks? Ja meie küsimus on, millised konkreetsed kaitsekulud hajutatakse võrreldes Kaitseministeeriumi 2025. aasta suvel kinnitatud arengukavaga 2026.–2029. aasta RES-is ja kas tegemist oli siis kaitseministri ettepanekuga või mingi muu valitsusliikme ettepanekuga.
See eelarve sisaldab väga palju hoomamatut ja meie ülesanne siin parlamendisaalis on järgneva debatiga, aga järgnevate nädalate käigus luua minimaalne selgus valitsuse kavatsuste osas. Ja sellest kantuna annan teile üle üheksa arupärimist.
10:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, ei jõudnud küll järge pidada, aga kui uskuda Urmast, siis on üheksa arupärimist Isamaa fraktsiooni poolt, pluss üks Tanel Kiige poolt. Ehk olen kokku vastu võtnud kümme arupärimist.