Aitäh, austatud eesistuja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Head Eesti inimesed! Täna teie ees seistes on minu eesmärk anda ülevaade meie ühisest tööst ja eesolevatest valikutest. Meie tegevuse aluseks on kaks kandvat sammast, üks on pikaajaline strateegia "Eesti 2035" ning ka koalitsioonilepe, mis seab selged sihid elujõuliste piirkondade, tugeva majanduse ja kindla tuleviku tagamiseks. On aeg teha vahekokkuvõte ja seada kurssi edasiseks, arvestades seda reaalsust, kus me täna elame. See reaalsus on muutunud. Meid ümbritseb geopoliitiline ebastabiilsus, mis nõuab vankumatut panust riigikaitsesse. Kliimamuutused ei ole enam abstraktne oht, vaid igapäevane väljakutse meie põldudel. Nende tegurite koosmõjus jaheneva majandusega on selge, et iga otsus ja iga euro peab olema targalt kaalutud.
Nagu minu hea kolleeg, rahandusminister Jürgen Ligi tabavalt ütles, aeg, kus probleeme sai raha laialiloopimisega lahendada, on jäädavalt läbi. Nüüd on käes aeg, kus tuleb teha tarku ja sageli valusaid struktuurseid reforme. Selle valguses, tarkade valikute ja vältimatute reformide valguses, keskendun täna oma valitsemisala kahele alustalale – elujõulisele regionaalarengule ja kindlale toidujulgeolekule. Need ei ole eraldiseisvad teemad, need on meie riigi vereringe ja immuunsüsteem, mille toimimisest sõltub Eesti pikaajaline püsimajäämine.
Alustan kõige tähtsamast, meie inimestest. Statistikaameti viimane rahvastikuprognoos on halastamatult selge. Eestis elab täna ligikaudu 1,4 miljonit inimest. See number püsib kõrge – võrdlemisi kõrge – tänu sisserändele. Meie rahva kurb lugu on demograafilises talves. Selle aasta üheksa kuuga on sündinud vaid 7500 last, mis prognoosib aastaseks sündide arvuks rekordhõnguliselt madala – 10 100. Samal ajal lahkub meie seast ligi 15 800 inimest. See tähendab, et me kaotame igal aastal loomuliku iibega peaaegu ühe Elva linna jao elanikke. Kuigi netoränne on veel ajutiselt positiivne, ei ole see pikaajaline lahendus.
Kuid veelgi kõnekam on see, kus need inimesed elavad. 48% Eesti rahvastikust elab Harjumaal. Lisame siia 12%, kes elab Tartumaal, ja saame tulemuseks 60% eestimaalastest, kes elavad kahes keskuses. Ülejäänud 13 maakonda peavad jagama omavahel ülejäänud 40%. Uue üleriigilise planeeringu "Eesti 2050" ettevalmistamiseks koostatud rahvastikuprognoosi põhjal kasvab seniste trendide jätkudes aastaks 2050 ainult Tallinna ja Tartu ümbruses paiknevate valdade ja linnade elanike arv ning 79 kohaliku omavalitsuse üksusest 41-s väheneb rahvastik vähemalt 25% ja üheksas ligi 50%. See ei ole enam trend, vaid see on demograafiline murdepunkt. Oleme muutumas kaheks Eestiks – tiheasustusega ja jõukaks kuldseks ringiks ning ülejäänud Eestiks, mis jääb aasta-aastalt tühjemaks ja vanemaks. See on otsene oht meie riigi sidususele ja laiapindsele julgeolekule, nõrkuseks meie majanduse arengule ning kuluks ka ühiskonnale.
Julgeolekust rääkides on oluline pöörata eraldi tähelepanu ka konkreetsemalt idapiiriga külgnevatele aladele. Seal seisame teravamalt kui varem silmitsi mitmete väljakutsetega, alates töökohtade ja kapitali kättesaadavusest kuni inimeste turvatundeni. Et nendele süsteemselt lahendusi leida, otsime koostöös piirkondadega praktilisi ja toimivaid lahendusi. Ka Põim Kama on oma õhtusöökidega juhtinud õigustatult tähelepanu Kagu-Eesti väljakutsetele. Ent me ei tohi kindlasti unustada ka Ida-Virumaad ning teisi välispiiriga maakondi, kus sarnased probleemid vajavad samavõrd põhjalikku tähelepanu.
Eesmärk on, et meie ettepanek ei jääks vaid paberile, vaid looks reaalseid muutusi, alates kapitali kättesaadavusest kuni kriisikindluse ja kohaliku kogukonna turvatunde tagamiseni. Just seetõttu seame oma töö Euroopa Liidu uue rahastusperioodi võimalustega, et leida vajalik ressurss ning viia need lahendused ellu, sest tühi maa on kaitsetu maa.
Äsja valmis meil järjekordne regionaalse arengu tegevuskava elluviimise seire ülevaade, mis näitab, et vaatamata Eesti väiksusele püsib meil arengus suur piirkondlik ebavõrdsus. Ja paraku pole ka piisavaid märke, et üleriigilises strateegias "Eesti 2035" suurema regionaalse tasakaalustatuse osas seatud eesmärgid oleksid päriselt realiseerumas. Eriti tähelepanuväärne piirkondadevaheline ebavõrdsus püsib ettevõtluse arengu ja konkurentsivõime näitajates ning samuti kõrgelt haritud ja kvalifitseeritud tööjõule ligipääsus. Piirkondadevahelised arenguerinevused ei ole paratamatus, vaid aastatepikkune valikute tulemus. Ja ma ütleksin ka, et valikute tegemata jätmise tulemus.
Valitsuse kindel eesmärk on seda trendi muuta ja vähendada piirkondade arenguerinevusi, suunates teadlikult investeeringuid ja luues võimalusi väljaspool suurlinnu. Me oleme muu hulgas seadnud sihi, et vähemalt 40% ettevõtlustoetusest peab minema väljaspoole Tallinna ja Tartut ning nende lähivaldasid, et tugevdada kõikide piirkondade majanduslikku potentsiaali. Igale piirkonnale on aktiivsete ettevõtjate olemasolu ning nende loodud hea palgaga töökohad esmane vajadus kestmajäämiseks. Selles osas on vaja suurendada nii riigi, ettevõtlus- ja innovatsioonipoliitika kui ka kohalike omavalitsuste vastutust.
Positiivne on, et Eestis on väga palju erinäolisi ja oma kindlate tegevustega piirkondi. Oluline on, et igal inimesel oleks päriselt võimalus nende mitmekesiste ja atraktiivsete elukeskkondade vahel valida, ilma et mõnes piirkonnas sobiva töökoha, eluaseme puudumine või teenuse puudumine takistuseks saaks. Selleks, et iga piirkond saaks jääda elujõuliseks ning anda oma panuse Eesti riigi arengusse, on vaja erinevate valdkondade panust. Ettevõtlus, tööturg, haridus, tervishoid, teedevõrk, kiire internet ja paljud muud inimeste elukohavalikut ja ettevõtete asukohavalikut määravad küsimused on väljaspool regionaal- ja põllumajandusministri otsest vastutust.
Regionaalpoliitika on kõigi valdkondade risttee. See on koht, kus ühest ministrist ega ühest ministeeriumist ei piisa. Iga minister, iga avaliku sektori tippjuht ja iga ametnik peab tajuma vastutust piirkondade arendamisel. Selleks, et piirkondade tasakaalus areng oleks tagatud ühiskonnale jõukohase kuluga, peavad erinevad poliitikavaldkonnad üksteist toetama, olema paremini sihitud piirkondade erinevaid vajadusi ja eeldusi arvestavalt ning aitama piirkondadevahelisi lõhesid vähendada.
Eesti arengu mõttes on tugevad kohalikud omavalitsused väga olulised. Sügisel on ees kohalike omavalitsuste volikogude valimised ning see on hetk, kus valija annab hinnangu tehtule ja uued volikogud seavad uued prioriteedid nelja aasta kohta. Omavalitsustel on ees suured väljakutsed, sest ühelt poolt suurenevad inimeste ootused teenustele, aga samas, nagu eespool markeeritud, väheneb sündide madalseisu tõttu elanike arv.
Jätkuvalt avaldab maapiirkondadele survet elanike väljaränne ning inimeste koondumine Tallinna ja Tartu linnapiirkonda ning selle lähiümbrusesse. Need trendid hakkavad üha tõsisemat mõju avaldama omavalitsuste tulubaasile ja seeläbi ka teenustele. Riik ei saa lubada regionaalsete lõhede suurenemist ning selle leevenduseks viiakse aastatel 2025–2027 läbi juba jõustunud omavalitsuste tulumaksu ümberkorraldus.
Samal ajal tuleb tõdeda, et eelkõige julgeolekumure tõttu on riigieelarve erakordselt pingelises seisus ning riigil on piiratud võimalused omavalitsustele rahaga appi tulla. Üha olulisemaks muutub omavalitsuste võimaluste loomine ise tulude teenimiseks ja täiendavalt laenude võtmiseks. Kindlasti on oluline omavalitsuste koostöö ja ühinemise soodustamine, parandamaks teenuste osutamise võimalusi. Vaatamata riigirahanduse keerulisele olukorrale ei jäta riik omavalitsuste muresid tähelepanuta ning on võimalusel oma nõu ja rahaga toeks.
Kuid riigi tugi ei saa piirduda vaid ajutise rahalise abiga pingelises eelarveseisus. Tõeline ja pikaajaline lahendus peitub uues partnerluses riigi ja omavalitsuste vahel. Meie eesmärk ei ole administreerida hääbumist, vaid anda hoogu kohalikule arengule. Selleks peame liikuma edasi omavalitsuste finantsautonoomia suurendamisega. Me peame usaldama kohalikku tarkust, sest just kohapeal teatakse kõige paremini piirkonna vajadusi ja võimalusi.
Tugev omavalitsus ei ole riigile koorem, vaid riigi kõige olulisem partner regionaalarengus. Partner, kellel on õigus ja võimekus ise oma tulubaasi üle otsustada, et tagada inimestele kvaliteetsed teenused ja luua atraktiivne elukeskkond, mis hoiab inimesi kodukohas. See on investeering usaldusse ja kohalikku omanikutundesse, mis on kestva ja tasakaalustatud Eesti vundament. Selleks korrastame ja lihtsustame kohalike omavalitsuste korralduse ja finantsjuhtimisega seonduvat ning loome kohalikele omavalitsustele uusi kohaliku tasu instrumente.
Miks inimesed lahkuvad oma kodukohast? Nad lahkuvad, sest nad ei pääse ligi töökohtadele, haridusele ja teenustele. Kui inimene ei saa hommikul tööle, laps ei saa kooli ja vanaema ei saa arsti juurde, siis ta ei vali elukohaks südame, vaid paratamatuse järgi. Seetõttu on valitsus seadnud eesmärgiks tagada paindlik ja efektiivne ühistranspordisüsteem, mis vastab inimeste tegelikele vajadustele. Selleks oleme käivitanud targa ja kättesaadava liikuvuse reformi. See ei ole pelgalt bussiliinide korrastamine, vaid uus kokkulepe riigi ja piirkondade vahel, mis seisab kolmel tugeval sambal.
Esiteks, digitaalne innovatsioon. Tulevikus on Eestis üks lihtne ja kogu riiki kattev piletisüsteem ja reisiplaneerija. Inimene ei pea olema logistik, et liikuda, ta sisestab oma algus- ja sihtpunkti ning süsteem pakub talle parima teekonna, kombineerides rongi-, bussi- ja nõudetransporti. Me lõpetame olukorra, kus reisijat karistatakse kõrgeima piletihinnaga selle eest, et ta oma teekonnal rongi ja bussi kombineerib.
Teiseks, füüsilise taristu arenguhüpe. See tähendab kindlustunnet, regulaarsust ja just kindlust kui uut normaalsust. Me peame lõpetama mõtlemise, et buss, mis sõidab kolm korda nädalas, on ühistransport. See ei ole ühistransport, see on tegelikult sotsiaalabi. Meie eesmärk on tagada, et maakonnakeskuste ja olulisemate tõmbekeskuste vahel liiguks transport kindla taktigraafiku alusel. Nii piisab näiteks Keila elanikel rongile minekul meelde jätta vaid kolm numbrit – 00, 20 ja 40. Just neil minutitel väljub rong hommikust õhtuni pealinna suunas.
Lisaks seome magistraalliinidega nutikalt ka kohalikud lahendused. Kogukonna transport ja nõudepõhised väikebussid teenindavad viimast miili ja toovad inimesed peatusest peatustesse, nagu näitab edukas Sõrve poolsaare pilootprojekt. Need sammud on toetatud reaalsete investeeringutega. Uued elektrirongid on tellitud ja peagi tõstame Tallinna–Tartu raudteel sõidukiiruse kuni 160 kilomeetrini tunnis. See liikuvusreform on investeering regionaalsesse vabadusse. Kõige selle juures liigume järjest keskkonnasõbralikuma ühistranspordi suunas.
Kolmandaks on tark finantsarhitektuur, mis tagab kogu süsteemi kestlikkuse ja pikaajalise elujõu. Me liigume juhuslikult doteerimiselt ja tulekahju kustutamiselt stabiilse ja läbimõeldud rahastusmudelini. See tagab, et investeeringud digitaalsetesse lahendustesse ja taristusse on jätkusuutlikud ning teenuse kvaliteet on püsivalt kõrge.
Ja nüüd teise suure samba juurde, mis on põllumajandus. See on eestlastele alati südamelähedane olnud – meie põllud ja meie toit. Eesti põllumees on näidanud üles imetlusväärset tarkust, kohanedes kliimamuutustega. Selle näiteks on taliteravilja osakaalu kasv rekordilise 64%-ni. Kuid väljakutsed on suured. Meie põllumajanduses loodav lisandväärtus on madal, me ei kasuta piisavalt innovatsioonivõimalusi. Me ekspordime liiga palju tooret, selle asemel et seda siinsamas Eestis väärindada.
Lisaks kliimaohtudele peame olema valmis ka Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika toetuste võimalikuks vähenemiseks tulevikus. Seetõttu seisame vankumatult meie põllumeestele võrdsete konkurentsitingimuste tagamise eest. Meie vastus neile väljakutsetele on innovatsioon ja haridus. Valitsuse eesmärk on suurendada digitaalse tehnoloogia kasutamist ja ressursitõhusust põllumajanduses. Oleme käivitanud AKIS-e innovatsiooniteenused, et teadussaavutused ja uued tehnoloogiad jõuaksid kiiremini iga tootjani. Koostöös teiste ministeeriumidega avame uusi eksporditurge ja toetame tootearendust, et meie põllumees ei jääks vaid tooraine kasvatajaks, vaid saaks õiglase osa kogu loodavast väärtusest.
Ja siit me jõuame toidujulgeolekuni. See on meie riigi nähtamatu turvavõrk. Me eeldame, et see on alati olemas, kuni see ühel päeval rebeneda ähvardab. Tõsi, meie tootmisvõimekus on hea, kuid me oleme ohtlikult sõltuvad rahvusvahelisest tarneahelast. Ja see sõltuvus ei puuduta üksnes toidu sissevedu, vaid veelgi teravamalt meie tootmise alustalasid. Me impordime peaaegu täielikult elutähtsaid tootmissisendeid, alates väetistest ja taimekaitsevahenditest kuni loomasööda, tehnoloogia ja aretusmaterjalini. Selleks, et oleksime kriisideks paremini valmis, oleme viimastel aastatel palju panustanud erinevatesse varustuskindluse investeeringutesse. See on meie toidulaua varjatud Achilleuse kand. Seetõttu on minu vankumatu eesmärk ja valitsuse selge siht neid riske maandades saavutada peamistes toidugruppides vähemalt 80%-line isevarustatuse tase. See ei ole protektsionism, see on terve mõistus ja see on osa meie laiapindsest riigikaitsest.
Kuid toidujulgeolek on palju laiem mõiste kui lihtsalt laovarud. See on ka see, kas meie toit on ohutu ja toetab meie rahva tervist. Uuringud näitavad muret tekitavat pilti. Eesti inimeste toitumine ei ole piisavalt kestlik. Süüakse liiga palju liha ja magusat ning liiga vähe köögivilju ja kala. Kaasaegne toidupoliitika peab aitama kujundada keskkonda, kus tervislikud valikud on lihtsad ja kättesaadavad. Teadlike valikute tegemine algab pihta koolist ja lasteaiast. Selleks jätkame erinevate koolitoiduprogrammide toetamist. Samuti otsime võimalusi, kuidas kohalikku toitu senisest enam kasutada avalikus toitlustamises.
Samuti on osa meie väärtusruumist see, kuidas me kohtleme oma loomi. Seetõttu uuendame loomakaitsega seonduvat õigusruumi, et tagada loomade heaolu kõrge tase. Kõige otsesem oht meie toidulauale on sigade Aafrika katk. Alles eelmisel kuul, augustis 2025 diagnoositi laiaulatuslik taudipuhang ühes Eesti suurimas seakasvatuskompleksis. See on kaasa toonud olukorra, kus ainuüksi meie tootmisüksuses on hukkamisele minemas ligi 27 000 looma. Ning seoses loomade varasema liikumisega teistesse farmidesse on piirangu all kokku üle 50 000 sea.
Oleme valitsuse poolt leidnud võimalused, kuidas kiirelt lühiajaliste meetmetega sigade Aafrika katku kahjusid leevendada. Samas, tänasest kriisist väljumiseks vajame pikka plaani. Esialgsed arvutused näitavad, et ainuüksi tootmispotentsiaali taastamine võib maksta kuni 35 miljonit eurot. See on rahvusliku katastroofi mõõtu tragöödia. Ja kõige hullem on see, et nagu me teame, turupõhine kindlustus selliste laiaulatuslike taudide vastu praktiliselt puudub. Põllumees jääb oma murega üksi. See on vastuvõetamatu olukord ja risk, mida riik ei saa eirata.
Riigi kohus on astuda sinna, kus turg hätta jääb, ning pakkuda meie toidutootjatele vajalikke tagatisi ja selgeid sõnumeid investeeringute tegemiseks. Seetõttu teen lähiajal valitsusele ettepaneku alustada ettevalmistusi, kuidas koostöös sektori esindajatega töötada välja toimiv riiklik garantiiskeem põllumajandussektorile. Me peame looma süsteemi, kuhu panustavad nii riik kui ka ettevõtjad ise, et maandada riske, mille vastu erakindlustus kaitset ei paku. Samuti vajame pikaajalist plaani metssea populatsiooniga tegelemiseks, mis annaks seakasvatajatele kindlustunde pikaajaliste investeeringute tegemiseks. Lähiajal alustame selle plaani järgmiste faasidega. Ükski farm ei tohi jääda üksi. Toidujulgeolek ei ole eraäri, see on kogu riigi ühine ja püha kohustus.
Põllumees või maaettevõtja ei vaja riigilt ainult toetusi, ta vajab partnerit, keda ta usaldab, austab tema aega ja vähendab asjatut bürokraatiat. Seetõttu on valitsus võtnud prioriteediks tagada lihtne asjaajamine. Oleme käivitanud oma valitsemisalas kokku õigusaktide revisjoni. See ei ole sõnakõlks, see tähendab, et vaatame üle kõik 27 valdkonna seadust ja sadu määrusi. Juba praegu on plaanis muuta 64 ja tühistada 35 määrust, et kaotada tarbetuid piiranguid. Samuti rakendame uusi tehnoloogiaid, näiteks tehisintellekti toetuste kontrollimisel, ja koondame valdkondlikud registrid, et muuta järelevalve kiiremaks ja vähem koormavaks. Meie eesmärk on selge, riik peab olema ettevõtjale toeks, mitte takistuseks.
Lugupeetud Riigikogu! Ma olen teie ette laotanud 2025. aasta pildi – ausa ja ilustamata. Need faktid nõuavad otsuseid. Me oleme teelahkmel. Üks tee on jätkata vanaviisi, administreerida allakäiku, lootes, et probleemid lahenevad iseenesest. See on poliitiliselt mugav, kuid ajaloo ees vastutustundetu tee. Teine tee on teha tarku ja kohati raskeid valikuid. See on tee, kus me tunnistame, et me ei saa lubada kõike ja kõikjal, kuid see, mida me teeme, teeme läbimõeldult ja strateegiliselt ning õiges asukohas. See on tee, kus regionaalpoliitika on kogu valitsuse ühine poliitika. Iga valdkonna poliitika on ka regionaalpoliitika. Minu täna esitatud plaanid – regionaalse liikuvuse reform, toidujulgeoleku laiendatud käsitlus, teaduspõhise põllumajanduse toetamine ja põllumeestele garantiiskeemi väljatöötamine – on kindlad sammud sellel teel. Need on investeeringud Eesti vastupidavusse.
Lõpetuseks tahan teiega jagada ühte mõtet president Arnold Rüütlilt, mis võtab kokku kogu meie tänase arutelu olemuse. Eesti jääb püsima ainult siis, kui ta jääb püsima igas oma külas. See on meie ülesanne, see on meie vastutus – tagada, et elu Eestis püsiks ja õitseks igas külas, igas linnas ja igas maakonnas Ruhnu saarest idapiirini. See ei ole nostalgia, see on meie riigi julgeoleku ja tuleviku küsimus. Kutsun teid, head Riigikogu liikmed, üles toetama neid samme, kui need lähikuudel siia suurde saali jõuavad. Kutsun teid olema oma töös nõudlikud eelnõude ja algatuste suhtes, millel on mõju regionaalarengule ja maapiirkondadele, kui need on jäänud põhjalikult analüüsimata. Teeme seda üle erakondade piiride ühise eesmärgi nimel! Teeme nii, et "Eesti 2035" ja koostatav üleriigiline planeering 2050 ei jääks pelgalt visiooniks, vaid muutuks elavaks reaalsuseks kogu Eestimaal. Aitäh teile!