09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu teisipäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 64 Riigikogu liiget, puudub 37.
Nüüd on võimalus, head kolleegid, anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Reili Rand, palun!
10:01 Reili Rand
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Esitan enda ja kolleegide poolt Sotsiaaldemokraatliku [Erakonna] fraktsioonist arupärimise rahandusministrile, teemaks tarbijaühistute läbipaistvus ja kuritarvituse ennetamine.
Eesti ajakirjanduses ja kohtusaalides on viimastel aastatel korduvalt esile kerkinud tarbijaühistute juhtimisega seotud probleemid, mis viitavad süsteemsele ja pikaajalisele läbipaistvuse puudumisele. Kõnekad on nii Tartu, Võru kui ka Vändra tarbijate ühistu juhtumid, kus väiksem isikute ring on saanud heauskseid liikmeid ja ebaselget õigusraamistikku kasutades ühistute üle kontrolli. Need näited kinnitavad, et tegemist ei ole juhuslike eranditega, vaid süsteemse probleemiga, mille keskmes on lünklik seadusandlus ja ebapiisav järelevalve. Tulundusühistuseadus ei taga praegu liikmete tegelikku mõju oma organisatsiooni juhtimises. Liikmete nimekirjad on juhatuse kontrolli all ega ole liikmetele kättesaadavad. Raamatupidamise ja vara liikumise üle puudub sisuline ülevaade ning juhtorganite otsuseid saab teha läbipaistmatult, tihti ka teiste liikmete tahte arvel.
Lisaks on ilmnenud, et kuriteokahtlusega juhtumite uurimine on aeglane, venib või ei jõua üldse kohtusse. Oluline on siiski rõhutada, et Eestis on ka väga häid näiteid tarbijate ühistutest. Hiiumaa ja Saaremaa näiteks on näidanud, kuidas vastutustundlikult juhitud ühistu võib olla kohaliku elu edendaja, piirkonna oluline tööandja ja inimeste igapäevaelu kindlustaja. Sellest lähtuvalt küsimegi rahandusministrilt, mis on ministeeriumi plaanid, et tarbijate ühistutes läbipaistvust ning ausat ja õiglast asjaajamist suurendada. Aitäh!
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tanel Tein, palun!
10:03 Tanel Tein
Tere, lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Annan enda ja veel 15 Riigikogu liikme poolt sisse hasartmängu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu, mille keskne eesmärk on tuua riigile täiendavat tulu ja suunata see sihipäraselt meie kultuuri ja spordi arengusse. Eelnõu toob kaasa neli peamist muudatuste suunda. Esiteks, maksukeskkonna strateegilise disainimise, mille tulemusel alandame kaughasartmängu maksumäära järk-järgult 0,5% aastas kuni aastani 2029, mil ta jõuab 4% tasemeni. See on läbimõeldud maksupoliitiline samm, mille eesmärk on Eestile globaalselt turult kaasata lisanduvat maksutulu ja hoida meie ettevõtluskeskkond konkurentsivõimelisena.
Teiseks, riigi tulubaasi kasvatamiseks suuname täiendava võimaliku tulu läbipaistvalt nii riigieelarvesse kui ka kultuurkapitali tema olemasolevate ülesannete täitmiseks. Lisaks loome kultuurkapitali juurde kaks uut fondi, spordiehitiste fondi, mis võimaldab toetada riiklikult tähtsate spordiehitiste rajamist ja ka renoveerimist, ning teiseks loome eraraha kaasamise fondi, mis motiveerib ettevõtjaid ja annetajaid panustama kultuuri- ja spordivaldkondadesse, garanteerides riigipoolse lisatoetuse. Parandame ka sektori turvalisust. Selleks seome operaatorite tegevusloa taotluse Rahapesu Andmebüroo kooskõlastusega. Lisaks tagame ka kohaliku kontaktisiku nõude iga hasartmängukorraldaja puhul ning kolmandaks kehtestame korraldajatele raamatupidamise audiitorkontrolli.
Kokkuvõttes on seaduseelnõu eesmärk maksudisaini kaudu teenida riigile lisatulu, tõsta sektori turvalisust ning suunata saadud lisavahendid Eesti kultuuri ja spordi kasvu. Aitäh!
10:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andre Hanimägi, palun!
10:05 Andre Hanimägi
Lugupeetud aseesimees! Hea saal! Siin viimastel päevadel on tulnud ka Eestis jutuks sotsiaalmeedia ja see, kes ja kui palju on mõnel meie liikmel jälgijaid. See ei ole võib-olla isegi niivõrd oluline, kas kellelgi on 100 000 jälgijat või 50 000 jälgijat ja kuidas need jälgijad on saadud. Küll aga on see väga oluline palju laiemalt. Nimelt, kui me vaatame nii seda, mis toimub Moldovas, kui ka seda, mis toimub Rumeenias, siis tekib paratamatult küsimus, kas Eesti sisejulgeolek on valmis reageerima sotsiaalmeedias levivale mõjutustegevusele ja veel enam, valimistesse sekkumisele. See ei ole sugugi mitte kauge teema, vaid selgelt tuleks meil siin Eestis ka mõelda sellele, kas ja millised on meie ressursid vaenuliku mõjutustegevusega võitlemiseks just sotsiaalmeedia erinevatel platvormidel, olgu see TikTok, Instagram või ka VK, Telegram jne. Eesti demokraatliku korra kaitse nõuab kindlasti süsteemset valmisolekut erinevate infooperatsioonide vastu ja varjatud rahastuse või ka koordineeritud mõjutustegevuse vastu võitlemisel. Seega esitame me lugupeetud siseminister Igor Tarole küsimused, kas Eesti julgeolekuasutused on valmis sotsiaalmeedias mõjutustegevuse vastu võitlemaks, millised on olnud Eestis sellised markantsemad juhtumid, kas sisejulgeolek vajab just selles valguses rohkem lisaraha, rohkem ressursse. Kas praegune õiguslik raamistik katab piisavalt välismaise või varjatud rahastuse teel ostetud sotsiaalmeediakampaaniad, poliitilise reklaami läbipaistvuse ja muu? Aitäh!
10:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kaks arupärimist ja ühe seaduseelnõu.
On ka üks teade. Täna pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis tubaka, alkoholi ja narkootiliste ainete kahjude vähendamise toetusrühma moodustamise koosolek, kokkukutsuja on Eero Merilind.
Ja nüüd, head kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde.