09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu teisipäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 64 Riigikogu liiget, puudub 37.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Reili Rand, palun!
10:01 Reili Rand
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Esitan enda ja kolleegide nimel Sotsiaaldemokraatliku [Erakonna] fraktsioonist arupärimise rahandusministrile ning teema on tarbijaühistute läbipaistvus ja kuritarvituste ennetamine.
Eesti ajakirjanduses ja kohtusaalides on viimastel aastatel korduvalt esile kerkinud tarbijaühistute juhtimisega seotud probleemid, mis viitavad süsteemsele ja pikaajalisele läbipaistvuse puudumisele. Kõnekad on nii Tartu, Võru kui ka Vändra tarbijate ühistu juhtumid, kus väike isikute ring on saanud heauskseid liikmeid ja ebaselget õigusraamistikku ära kasutades ühistu üle kontrolli. Need näited kinnitavad, et tegemist ei ole juhuslike eranditega, vaid süsteemse probleemiga, mille keskmes on lünklik seadusandlus ja ebapiisav järelevalve. Tulundusühistuseadus ei taga praegu liikmete tegelikku mõju oma organisatsiooni juhtimisele. Liikmete nimekirjad on juhatuse kontrolli all ega ole liikmetele kättesaadavad, raamatupidamisest ja vara liikumisest puudub sisuline ülevaade ning juhtorgan saab otsuseid teha läbipaistmatult, tihti liikmete tahte vastaselt. Lisaks on ilmnenud, et kuriteokahtlusega juhtumite uurimine on aeglane, venib või ei jõua üldse kohtusse.
Oluline on siiski rõhutada, et Eestis on ka väga häid näiteid tarbijate ühistutest. Hiiumaa ja Saaremaa [tarbijate ühistud] on näidanud, et vastutustundlikult juhitud ühistu võib olla kohaliku elu edendaja, piirkonna oluline tööandja ja inimeste igapäevaelu kindlustaja.
Sellest lähtuvalt küsimegi rahandusministrilt, mis on ministeeriumi plaanid, et tarbijate ühistutes läbipaistvust ning ausat ja õiglast asjaajamist suurendada. Aitäh!
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tanel Tein, palun!
10:03 Tanel Tein
Tere, lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Annan enda ja veel 15 Riigikogu liikme nimel üle hasartmänguseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu, mille keskne eesmärk on tuua riigile täiendavat tulu ja suunata see sihipäraselt meie kultuuri ja spordi arengusse. Eelnõu toob kaasa neli peamist muudatust.
Esiteks, maksukeskkonna strateegiline disainimine, mille tulemusel alandame kaughasartmängumaksu määra järk-järgult, 0,5% kaupa aastas kuni aastani 2029, kuni see jõuab 4% tasemeni. See on läbimõeldud maksupoliitiline samm, mille eesmärk on Eestile globaalselt turult [lisatulu teenida] ja hoida meie ettevõtluskeskkond konkurentsivõimelisena.
Teiseks, riigi tulubaasi kasvatamiseks suuname täiendava võimaliku tulu läbipaistvalt nii riigieelarvesse kui ka kultuurkapitali tema olemasolevate ülesannete täitmiseks. Lisaks loome kultuurkapitali juurde kaks uut fondi: spordiehitiste fondi, mis võimaldab toetada riiklikult tähtsate spordiehitiste rajamist ja renoveerimist, ning teiseks eraraha kaasamise fondi, mis motiveerib ettevõtjaid ja annetajaid panustama kultuuri- ja spordivaldkondadesse, garanteerides riigipoolse lisatoetuse.
Parandame ka sektori turvalisust. Selleks seome operaatorite tegevusloataotluse Rahapesu Andmebüroo kooskõlastusega. Lisaks [kehtestame] kõigile hasartmängukorraldajatele kohaliku kontaktisiku nõude. Ning kolmandaks kehtestame korraldajatele raamatupidamise [aastaaruande] audiitorkontrolli [kohustuse].
Kokku võttes on seaduseelnõu eesmärk maksudisaini kaudu teenida riigile lisatulu, tõsta sektori turvalisust ning suunata saadud lisavahendid Eesti kultuuri ja spordi [arengusse]. Aitäh!
10:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andre Hanimägi, palun!
10:05 Andre Hanimägi
Lugupeetud aseesimees! Hea saal! Viimastel päevadel on tulnud ka Eestis jutuks sotsiaalmeedia ja see, kui palju mõnel meie liikmel jälgijaid on. See, kas kellelgi on 100 000 või 50 000 jälgijat ja kuidas need jälgijad on saadud, ei olegi võib-olla oluline. Küll aga on see väga oluline palju laiemas [plaanis]. Nimelt, kui me vaatame nii seda, mis toimub Moldovas, kui ka seda, mis toimub Rumeenias, siis tekib paratamatult küsimus, kas Eesti sisejulgeoleku[asutused] on valmis reageerima sotsiaalmeedias levivale mõjutustegevusele ja, veelgi enam, valimistesse sekkumisele. See ei ole sugugi mitte kauge teema. Selgelt tuleks ka meil siin Eestis mõelda sellele, kas meil on ressursse, et võidelda vaenuliku mõjutustegevusega just sotsiaalmeedia platvormidel, olgu see TikTok, Instagram või ka VK, Telegram ja nii edasi. Eesti demokraatliku korra kaitse nõuab kindlasti süsteemset valmisolekut võidelda erinevate infooperatsioonide, varjatud rahastuse ja ka koordineeritud mõjutustegevuse vastu.
Seega esitame lugupeetud siseministrile Igor Tarole järgmised küsimused. Kas Eesti julgeolekuasutused on valmis võitlema sotsiaalmeedias [leviva] mõjutustegevuse vastu? Millised on olnud markantsemad juhtumid Eestis? Kas sisejulgeolek vajab selles valguses rohkem lisaraha, rohkem ressursse? Kas praegune õiguslik raamistik katab piisavalt välismaise või varjatud rahastuse toel ostetud sotsiaalmeediakampaaniaid, [tagab] poliitilise reklaami läbipaistvuse ja muud sellist? Aitäh!
10:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kaks arupärimist ja ühe seaduseelnõu.
On ka üks teade. Täna pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis tubaka, alkoholi ja narkootiliste ainete kahjude vähendamise toetusrühma moodustamise koosolek, kokkukutsuja on Eero Merilind.
Ja nüüd, head kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde.