Tere! Hea istungi juhataja! Head Riigikogu liikmed! Head Eesti inimesed! Ma pean ütlema, et ma tahaks tunda ennast meelitatuna, et mulle osutatakse sellist tähelepanu. Ma olen olnud vaid mõni kuu minister, ometigi olen ma suutnud ära rikkuda Tervisekassa eelarve ja väidetavalt olen suutnud ära rikkuda ka kahepoolsed suhted ühe meie suure liitlasega. Paraku ei saa ma tunda ennast meelitatuna, sest ma tean, et on valimiseelne aeg ja siis on ju igasugune tähelepanu poliitikute meelest ilmselt, nagu ma olen aru saanud, vajalik. Aga me kuulsime erinevaid süüdistusi ja ma vastan nendele.
Nagu te teate, ma olen perearst. Ma olen olnud perearst umbes 20 aastat. Ma tulen süsteemist seest ja ma olen näinud, kuidas meie tervishoid toimib. Ma tean, millise kvaliteediga teevad tööd meie arstid ja õed: see on suurepärane, see on maailmatasemel, see on tippkvaliteet. Ma olen näinud, kuidas nad põlevad läbi ülekoormuse ja halva töökorralduse tõttu. Ma olen näinud, kuidas tervishoiust lahkutakse, sest ei suudeta taluda seda, et me ei saa patsienti aidata, või hoopis selle pärast, et suhted asutuses on halvad. Õnneks on viimasel ajal lahkumisi palga tõttu olnud vähem, sest minu eelkäijatest ministrid tõstsid tervishoiutöötajate palka. Suur tänu neile selle eest!
Aga lähme süüdistuste juurde. Esimene süüdistus: Tervisekassa suvepäevad, luksuslik kontor, mulliveekraanid. Ma täiesti nõustun sellega, ka minu õiglustunnet riivas see väga. Nagu ma ütlesin, tervishoiutöötajad on kuldaväärt, samamoodi kuldaväärt on ka Tervisekassa töötajad. Nad on väärt, et neid hoida ja neid poputada. Aga kas just niimoodi? Meie tervishoiuasutused ei ole olnud suutelised pakkuma selliseid suvepäevi, ma arvan, aastaid, õigemini mitte kunagi.
Mul on hea meel, kui Tervisekassa suudab hoida oma töötajaid, ja ma kindlasti ei taha öelda, et nad ei ole selleks sobilikud või seda väärt. Aga ma tahan öelda, et hoidmist vajab ka Eesti inimene, meie patsient. Seetõttu tundus mulle eriti küüniline, kui Tervisekassa juht ütles, et ta avastas seitsmeaastase ametiaja järel, et ta ei juhigi eraettevõtet. Aga ta on toonud Tervisekassasse ka palju häid asju: ta on toonud innovatsiooni, ta on toonud partnerlussuhted, ta on toonud ennetuse ja veel palju muud head. Ükski asi ei ole läbinisti halb.
Küll aga saan ma öelda, et see, millised olid Tervisekassa suvepäevad, on ainult sümptom, mis iseloomustab raha kulutamist kogu valdkonnas. Haiglad ja perearstikeskused kulutavad seda raha, mida nad saavad, nii nagu nad oskavad, aga nad ei saa tagasisidet, kas see raha oli ka hästi kulutatud. Arstid näevad, et siin ja seal võiks see olla paremini tehtud. Tegelikult on tervishoiuasutused ise rajanud omale kvaliteedisüsteemi, mis muu hulgas rahakasutust optimeerib. Aga see võiks olla riiklikul tasemel oluliselt paremini reguleeritud. Minu põhiline mure seoses Tervisekassaga ongi olnud see, et me kulutame raha, aga me tegelikult ei tea, kas me saame selle eest vastu seda, mida me oleme tahtnud osta.
Mind süüdistati selles, et ma ei astunud tagasi. Ma pean tõesti ütlema, et ma ei pea ennast nii võimekaks inimeseks, et ma suudaksin kõigest mõne kuuga terve Tervisekassa eelarve tuksi keerata. Ma tulin ministriks just nendesamade probleemide pärast ning ma plaanin astuda edasi ja need probleemid lahendada.
Mure on selles, et varasemad ministrid on küll teinud oma tööd hästi, aga neil ei ole olnud sellist pilku, nagu on minul, ehk [nad ei ole tulnud] tervishoiusüsteemi seest ja nad ei ole võib-olla suutnud seetõttu ka täpselt sõnastada seda, mis on ootus. Igatahes on Tervisekassale viimase viie aasta jooksul antud juurde umbes 765 miljonit eurot, maksulaekumistest on tulnud juurde umbes 200 miljonit eurot, ehk Tervisekassa on saanud umbes miljardi rohkem kui viis aastat tagasi. Kuhu see raha täpselt on läinud, seda tegelikult ei osata öelda.
Aga ma olen juba muudatusi alustanud. Oleme efektiivistanud Tervisekassa nõukogu tööd. Nõukogu liikmed on olnud motiveeritud ja sõnakad ning avaldanud väga konstruktiivset arvamust.
Mind süüdistatakse, et ma keskendun ainult tervishoiuteemadele. See on huvitav, sest ka see umbusaldusavaldus keskendus 90% tervishoiuteemadele, aga siis süüdistatakse mind, et ma neile keskendun. Ma arvan, et tervishoiuteemadele peabki keskenduma, aga ega siis sotsiaalteemad ja rahvastikupoliitika ei ole vähem tähtsad. Ma arvan, et need kaks valdkonda on võtnud minult isegi rohkem aega ja energiat kui tervishoiuteemad. Ma olen viinud ennast mõlema valdkonnaga põhjalikult kurssi. Samas ma näen, kuivõrd head on eksperdid ja ametnikud, kes meie juures töötavad. Ma saan toetuda ka nendele.
Mida ma olen teinud sotsiaalvaldkonna heaks? Ma viisin valitsusse selle teadmise, mis valitseb, ma arvan, siin Riigikogus samamoodi, et vaja on tõsta toimetulekutoetust. Seda me arutame. Ma arvan, et selle toetuse tõstmiseks leitakse võimalus, sest ka valitsus mõistab inimeste praegust keerulist olukorda.
Ma olen allkirjastanud määruse, mis seob abivahendi [saamise] lahti puude määramisest. Varasemalt, kui inimene vajas abivahendit – see küll õnneks ei olnud enam viimastel aastatel kõikide abivahenditega nii, aga päris paljudega see nii oli –, pidi ta läbima bürokraatliku puude määramise protsessi, et seda igapäevaseks toimetulekuks vajalikku abivahendit saada. See ei ole mõttekas, see on ressursi raiskamine.
Lisaks, kui me räägime juba puudest, siis on ajakirjandussegi jõudnud päris kurvad lood sellest, kuivõrd ebaühtlaselt hinnatakse puude raskusastet. Olen kohtunud ekspertarstidega, me oleme seda arutanud. Ma puudutan seda teemat natuke ka hiljem.
Sotsiaalteemat puudutab tugevalt ka integratsioonireform. Me tahame panna paremini [vastastikku] toimima ja omavahel suhtlema tervishoiu‑ ja sotsiaalvaldkonna. See reform on veel väljatöötamiskavatsuse kujul, mis tähendab, et see on esialgne plaan. Me oleme saanud palju positiivset ja negatiivset tagasisidet ning me läheme samm-sammult selle reformiga edasi, kaasates kõiki osapooli.
Mulle on pandud süüks, et ma ei ole lahendanud rahapuudust tervishoiusüsteemis. Tuletan meelde, et reserve kasutati juba eelmise ministri ajal ja see oli Riigikogu ühine otsus. Tuletan meelde, et pikalt oli teada, et Tervisekassa jõuab praegusesse olukorda. Ma ütleksin, [et see oli teada] aastaid, võib-olla isegi aastakümneid. Sellel on erinevaid põhjuseid. Tegelikult ei olegi siiamaani väga uuritud, kuhu see raha päriselt kaob.
Ühelt poolt on arusaadav, et rahvastik vananeb ja me vajame tulevikus kindlasti suuremat investeeringut, selleks et tervishoid püsti püsiks. Teisalt, jah, nagu ma mainisin, on tõusnud tervishoiutöötajate palgad, mis samuti annab sinna suure panuse. Kolmandaks, palju on räägitud sellest, et Euroopa Liidu riikide keskmine tervishoiukulu on 9% sisemajanduse kogutoodangust, meil on see 7%. Ehk kui me teeme nii-öelda laia labidaga arvutuse, siis näeme, et oleks 1 miljard juurde vaja. Kust see tuleb, kust see võtta?
Küll aga saab vaadata, kuhu see raha on tegelikult läinud. Arenguseire Keskus andis hiljuti välja lühiraporti, kus ta minu mainitud põhjuste kõrval tõi välja veel ühe põhjuse, mida varasemad ministrid ei ole eriti adresseerinud ja mida on püüdnud ignoreerida ka Tervisekassa, kui ma olen neilt küsinud, kuidas on lood uuringute, analüüside, visiitide, protseduuridega. Selgub, et 40% tervishoiukulude kasvust moodustabki just see osa. Neid ühikuid on järjest rohkem ja analüüse, visiite, uuringuid, protseduure [võimaldatakse] järjest rohkematele inimestele. Aga miks? Kas teaduslik konsensus on muutunud? Kas meditsiinis on muutunud harjumused? Võib-olla on kättesaadavus paranenud ja uuringuid tehakse kergekäelisemalt või äkki on inimesed hoopis nii palju haigemaks jäänud?
[Rahvastiku] vananemine [põhjustab] umbes 3% sellest muudatusest. Meie eluiga on pikenenud. Tervena elatud ja elada jäänud aastad on olnud enam-vähem stabiilsed [näitajad]. Me soovime, et need kasvaks. Võib-olla on siin küsimus ikkagi selles, et uuringud ja analüüsid on paremini kättesaadavad, samuti eriarstide [vastuvõtud]. Võib-olla on ka kasutamispraktika muutunud. Sellesse tuleb sisse vaadata. Kui me tervishoiusüsteemi mõõdutundetult raha juurde valame, siis me tegelikult probleeme ei lahenda. Meil on vaja teada, kuhu minna.
OSKA raport tõi mõned aastad tagasi välja, et tervishoiusüsteemis on suur ülekoormus ja personalipuudus. Ta tõi välja ka selle, miks inimesed tervishoiusüsteemist lahkuvad. Nad lahkuvad selle pärast, et töökorraldus ei taga seda tunnet, et nad on inimest aidanud, ja nad lahkuvad selle pärast, mida noored arstid on ajakirjanduses nimetanud toksiliseks töökeskkonnaks. Lisaraha ei too juurde arste ja õdesid ning lisaraha ei paranda toksilist töökeskkonda. Seal on vaja teisi meetmeid.
Mulle on pandud süüks, et ma toetan erameditsiini. Loomulikult toetan, see on üks väga oluline sektor meie tervishoius. Erameditsiini toel me läksime läbi COVID‑i [pandeemia aja]. Erameditsiin on väga vääriline partner. Küll aga ütlesin ma juba oma ametiaja päris esimestel päevadel, et ma nõustun WHO‑ga, kes ütleb, et solidaarne tervishoiusüsteem on see, mis tagab inimestele parema tervise ning pikema ja kvaliteetsema eluea. Seetõttu ma alati seisan solidaarse tervishoiusüsteemi eest.
Arenguseire Keskus koostab Riigikogu toel analüüsi, mis peaks juba üsna varsti valmis olema ja mis näitab, kuidas on võimalik erameditsiin integreerida just Eesti tervishoidu niimoodi, et solidaarne tervishoiusüsteem jääks alles. Kui see analüüs valmib – meie maja inimesed juba ootavad seda ja nad on ka seal töögrupis –, siis me plaanime tulla mõne kuu pärast välja ettepanekutega, kuidas eraraha kaasata või seda mitte kaasata. Maailmas on palju näiteid, kuidas eraraha kaasamine on kogu riigi, kõikide maksumaksjate jaoks teinud tervishoiu kallimaks.
Mulle pannakse süüks, et teenuste hinnakiri on muutumatu. Tegelikult on Tervisekassa oma hinnakirja päris palju muutnud. Ma olen ise arstina olnud selle tunnistajaks. Aga jaa, mõnede teenuste hinnad on muutmata. Ka [nende muutmine] on praegu plaanis, vaadatakse üle laborianalüüside, radioloogiliste teenuste ja nii edasi [hindu].
Ma mainisin enne, et meedikud tunnevad, nagu nad ei saaks inimest aidata. See tähendab, et nende juurde satub näiteks inimene, kes ei peaks nende juurde tulema, ta on suunatud vale eriarsti juurde või valele uuringule. Hinnanguliselt umbes 33% inimestest satuvad vale eriarsti juurde. Kuulge, see on kolmandik inimesi! See on umbes 330 000 inimest igal aastal. Kui me muudame ära suunamise süsteemi – see ei ole tegelikult väga raske, ma loodan selle ellu viia aastaga, võib-olla kahega, vähemalt alustada kavatsen juba uuest aastast –, siis umbes 330 000 inimest jõuavad õigesse kohta, õige spetsialisti juurde.
Muuta tuleks rahastussüsteemi. Praegu ongi rahastussüsteem orienteeritud sellele, et oleks rohkem uuringuid, rohkem protseduure, rohkem analüüse. Aga mida inimene tegelikult tervishoiult ootab? See on ju tervis, see on see, et tal läheks [enesetunne] paremaks. Seetõttu oleme me ümber vaatamas rahastust, et tervishoiutöötajad ja tervishoiuasutused osa tulust saaksidki siis, kui inimene on hästi ravitud.
Analüüsid on näidanud, et väga suur osa tervishoiukuludest tekib inimese viimasel eluaastal, mis näitab, kui suur vajadus on palliatiivravi järele, mis just nimelt raskete ja krooniliste haigustega, aga ka surmavate haigustega inimeste igapäevaelu kergemaks muudab. See hõlmab muide ka sedasama sotsiaalsüsteemi, mida ma just mainisin. Me arendame nii palliatiivravi kui ka tervishoiu‑ ja sotsiaalsüsteemi kokkuviimist.
Mulle on ette heidetud, et omaosalus tervishoius on suur – 25%. Tõepoolest, see on olnud juba aastaid niimoodi. Ma ei tunne, et ma oleksin selles süüdi, paraku või õnneks, aga ma leian, et jah, see on probleem. WHO soovitus on, et tervishoius võiks omaosalus olla 15%. Omaosalus on Eestis jaotunud väga ebaühtlaselt. Ülikalli haiglaravi eest maksab inimene kümneid eurosid, samas hambaravi eest me maksame teinekord sadu eurosid, mõnikord isegi tuhandeid. Tuleks võib-olla vaadata, kuidas see omaosalus jaotub.
On öeldud, et järjekorrad on liiga pikad ja [arstiabi] kättesaadavus on halb. Ma ütlen teile võib-olla natuke väljakutsuva lause, et järjekorrad ei ole tähtsad, järjekorra pikkus ei ole tähtis, tähtis on see, et järjekord oleks õige pikkusega. Ta võib olla lühike, aga ta võib olla ka pikk. Inimene peab jõudma [abini] õigel ajal: kes on väga haige, see [peab saama abi] kiiresti, kellel on aega oodata, võib oodata. Inimesed peavad saama arvestada, et jah, järjekorrad on, aga kui neil on vaja arsti või õe abi, siis nad saavad õige spetsialisti juurde õigel ajal. See on tegelikult ainult üks osa kvaliteedist.
Mina seisan kvaliteetse tervishoiu eest, millest ravijärjekord on ainult üks väike osa. Sinna hulka kuulub ka patsiendi rahulolu. On teilt küsitud, kas te olete tervishoiuteenusega rahul? Kui on küsitud, siis see näitab, et te olete kokku puutunud hea kvaliteediga tervishoiuasutusega. Lisaks kuulub sinna hulka seesama mainitud ravi tulemus, töökorraldus, kõik, millest ma olen rääkinud, aga ka dokumenteerimine.
Mainisin puudeid. Puudeid hinnatakse sageli valesti just seepärast, et tervishoiutöötajal pole kas olnud aega või energiat kvaliteetselt dokumenteerida, aga seda ei ole neilt ka ju nõutud ja küsitud. Tervisekassa või Terviseamet või mis iganes süsteem peaks tegelikult riigi tasemel nõudma, et tervishoiutöötaja teeks oma tööd kvaliteetselt, ja võimaldama ka ressursid selleks, kas või abilised. Õnneks on meil peremeditsiinis olemas erinevad spetsialistid – füsioterapeudid, ämmaemandad ja nii edasi –, aga ka teistes valdkondades on neid vaja. Seetõttu oleme alustanud, seda tehti ka eelmise ministri eestvedamisel, üleriigilise tervishoiu kvaliteedisüsteemi loomisega. See oli minu jaoks üllatus, aga terve taasiseseisvuse aja ei ole meil seda olnud.
Viimaseks. Väidetakse, et ma olen solvanud Ameerika Ühendriikide terviseministrit. Ei ole. Ameerika Ühendriikide terviseministrit ei ole ma kunagi nimetanud selle nimetusega, mida te mainisite. Ta ei olnud siis veel minister, mina ei olnud siis veel minister. Jah, ma kasutasin ühte nimetust, mida ma kahetsen, see ei olnud ilus. Ma kasutan väga harva seda sõna, mida ma praegu välja ei ütle. Aga on laialt teada, et mina toetun teadusele, mina ei jaga ebateaduslikke, ebameditsiinilisi põhimõtteid. Loomulikult on Ameerika Ühendriikide inimestel õigus valida enda [riigi] etteotsa see, keda nad soovivad. Ma absoluutselt ei sea kahtluse alla seda, kes on seal valitud presidendiks või [nimetatud] ministriks või kelleks iganes. See on selle rahva tahe, see on demokraatia väljendus ja see on miski, mis meil on Ameerika Ühendriikidega ühine. Tänu demokraatiale saate teie mind siin nõiaks nimetada. Tänu demokraatiale olete te saanud sotsiaalmeedias ka mind solvata, nii et ma olen EKRE kohtusse kaevanud ja võitnud. Moonika Helme kandis 1000 eurot ... (Lärm saalis. Helle-Moonika Helme hüüab saalist: "Vale! Vale! Vale! Vale!")